Marksistų tarpe vis diskutuojama Tarybų
Sąjungos istorijos klausimais, ypačiai klausimu dėl jos žlugimą paskatinusių
veiksnių. Nepakankamai dėmesio, anot knygos „Vidinio vystymosi dėsnis ir mitas
apie istorijos pabaigą“ autoriaus G. Butkaus, skiriama būtent ekonominei
problemos pusei, taip sakant bazei, ant kurios, geruoju ar bloguoju, ir stūkso
antstatas – visuomenės idėjų, politikos, apskritai kultūros kompleksas. Drg.
Butkaus pamąstymai realiai egzistavusiojo socializmo ekonominių problemų
klausimu, jo keliama „planinės paklausos dėsnio“ samprata – vertingas indėlis į
minimą diskusiją. Žemiau pateikiamas straipsnis verčiau išreiškia asmeninę
autoriaus, nei oficialią redakcijos poziciją.
PLANINĖS PAKLAUSOS DĖSNIS
Paplitusios iliuzijos tarp komunistų dėl
prekinių-piniginių santykių prie socializmo. Pavyzdžiui, tarp ieškančių atsakymo,
kas atsitiko prieš 27 metus, kodėl žlugo Tarybų Sąjunga, paplitusi nuomonė, kad
65-ųjų metų Kosygino reforma – kelias į katastrofą. Įdomiausia yra tai, kad
šios nuomonės prisilaiko ne tik tie, kurių jaunystė praėjo 50-ais–80-ais, bet
ir jaunosios kartos atstovai, kurie nuoširdžiai mano, kad Kosygino reformos
atvedė šalį į katastrofą. Atseit prekiniai-piniginiai santykiai ir socializmas
nesuderinami, o Kosygino reformos neva juos ir paskatino.
Kosygino reforma buvo bandymas sustabdyti
ekonomikos lėtėjimą. Kosyginas nepadarė nieko tokio principialiai naujo, ko
nebūtu buvę prie Stalino. Tiesiog perskirstė pinigų srautus, kad augtų liaudies
vartojimo priekių gamyba. Įmonėse atlyginimų fondas buvo padidintas iki 15% nuo
atlyginimo fondo. Ir iš dalies reforma pavyko. Būtent 60-jų antroje pusėje ir
70-ais tuometinių magnetofonų, radijo imtuvų, šaldytuvų ir pan. gamyba tapo
masinė. Bet toliau ekonomika ėmė „strigti“. Sakoma, kad Kosyginas kaip
inžinierius technologas, kaip lengvosios pramonės specialistas, buvo tiesiog
nuostabus – žinojo visas rūšis ir porūšius, pavadinimus ir taip toliau. Bet
panašu, kad ekonominių dėsnių jis tiesiog nesuprato. Priešingu atveju jis būtų
panaikinęs vadinamąjį вал-ą (valą) arba pakartotina apskaita jau
pagamintų prekių. Kas iš to, kad įmonės buvo materialiai skatinamos gaminti
prekes ir vykdyti sutartis, jei įmonės kaip ir anksčiau buvo faktiškai skatinamos
gaminti tik brangias prekes?
Čia reikia šiuolaikiniam skaitytojui kai
ką paaiškinti. Tarybinės ekonomikos jau nėra 28 metus. Bet neišsiaiškinus jos
„povandeninių akmenų“, kas sutrikdė tarybinės ekonomikos vystymąsi, neįmanoma
žvelgti į ateiti – ką būtinai turi padaryti tie, kurie save vadina marksistais.
Aš nežinau, kaip tiksliai išversti į lietuvių kalbą вал arba валовой оборот.
Greičiausiai tai būtų prekių apyvarta. Atrodytų aišku, kad atlyginimas turi
būti mokamas pagal konkrečiai pagamintą produkciją arba konkrečiai suteiktą
paslaugą. Bet tuometiniame planiniam ūkyje atlyginimas buvo skaičiuojamas
procentais nuo prekių apyvartos. Įmonėse tai įgydavo pavidalą, kai atlyginimas
priklausydavo nuo pinigų sumos skirtos tam ar kitam projektui. Pavyzdžiui, namo
statybai skiriama X suma. Atlyginimų fondas sudaro 25% nuo šios X sumos.
Statybai einant į pabaigą, darbų apimtis mažėja, bet lieka darbai
reikalaujantys kruopštumo ir taip pat ne mažiau svarbūs negu sienų statyba ir
aukštų pertvaros. Durys, jų spynos, dujos, elektros instaliacija ir pan. Tačiau
mažėjant darbų apimčiai, mažėja ir tie patys 25%, kurie lieka nepakitę. Atrodytų
logiška, kad, mažėjant darbų apimčiai, turėtų keistis ir procentai nuo pinigų
sumos, kad būtų apmokami būtent tie kruopštūs ir reikalingi darbai. Bet įmonės
tuometiniame planiniame ūkyje neturėjo ūkinio savarankiškumo. Todėl šalia namo
atsirasdavo niekur nevedantys šaligatviai ar koks nors kelias, kuris taip pat
niekur neveda, arba niekam nereikalinga siena pastatyta kur nors atokiau namo.
Tai buvo daroma, siekiant suformuluoti atlyginimu fondą ir apmokėti tuos
kruopščius ir smulkius darbus. Aišku, kad tokia tvarka skatino gaminti ne tik
daug prekių (kas buvo gerai), bet ir brangias prekes. Pinigų kiekis augo
greičiau negu prekių kiekis. Pinigų atsirasdavo pas visus, bet realių prekių
kiekis mažėjo. Infliacija aukštyn kojomis.
Toliau reikia išsiaiškinti abėcėlę.
Planinės paklausos dėsnis. Jei vadovautis mintimi, kad planinės paklausos
dėsnis – tai vertės dėsnis, bet kita forma, daug kas pasidaro aiškiau. Vertės
dėsnis neegzistuoja be paklausos, be ekonominio tikslingumo. Jei pagaminta
prekė savaime ir gera, ir kokybiška, bet niekam nereikalinga, jokio vertės
dėsnio nebus. Faktiškai tokio gaminio net preke pavadinti negalima, nes nėra
paklausos. Tas pats ir planiniame ūkyje. Kapitalistiniame pasaulyje rinkos
sąlygomis įmonės gamina tik tokias prekes, kurios perkamos. Kitaip tariant, tik
tokias, kurios įgalina gauti pelną. Planiniame ūkyje įmonės gamina tik tokias
prekes, už kurias valstybė moka. Kitaip tariant, tik tokias, kurios leidžia
suformuoti atlyginimų fondą. Kuo skiriasi? Abiem atvejais egzistuoja paklausa,
vadinasi yra ir vertės dėsnis. Planinių gaminių apyvarta planiniame ūkyje
pilnai galime įvardinti kaip priekių apyvartą tik kita forma. Tik tiek, kad
kapitalistiniame pasaulyje, kur yra privati nuosavybė, gamybos eigoje atsiranda
pridedamoji vertė. Kapitalistas ją paskirsto kaip jam patinka. Gali įsidėti i
kišenę, gali atidaryti naują įmonę kitoje vietoje. Ar dar ką nors. Jis gali
viską, nes pridedamoji vertė priklauso jam. Socialistinėje valstybėje papildoma
vertė nevirsta pridedamąja verte, nes nėra privačios nuosavybės. Papildoma
vertė paskirstoma visuomenės interesais – nemokamas mokslas, nemokama medicina
ir pan. Iš to seka dėsnis, kad atlyginimai auga lėčiau nei darbo našumas.
Dabar reikia nusileisti į planinės
ekonomikos „gelmes“. Sakysime, visi sutinka, kad planinių gaminių apyvarta yra
prekių apyvarta, bet kita forma, o planinės paklausos dėsnis yra vertės dėsnis
vėlgi kita forma. Planinės paklausos dėsnis pasireiškia tik per darbo kolektyvo
materialinį suinteresuotumą. Darbo kolektyvai buvo suinteresuoti gaminti ne tik
daug, bet ir brangias prekes, kaip aukščiau duotame pavyzdyje. Bet planinę
ekonomiką galima „sukonstruoti“ ir kitaip, kad darbo kolektyvas būtu
suinteresuotas gaminti ne tik daug prekių, bet ir prekes, kurios turi
vartojamąja vertę eiliniam vartotojui, ne tik planiniam ūkiui. O ir tos prekės,
kurias užsako valstybė, būtų gaminamos ne tik masiškai, bet ir kokybiškai. Karo
meto ekonomikoje ir pokario laikotarpiu buvo naudojamas ne вал-as kaip pagrindinis rodiklis, o чистая продукция, kitaip sakant grynoji
produkcija. Arba, kalbant paprasčiau, buvo mokama už konkretų gaminį. Karo
metais pakilo darbo našumas (siūlau įsigilinti šiuolaikiniam skaitytojui ką tai
reiškia – karo metais pakilo darbo našumas) karo produkcija buvo gaminama ne
tik masiškai, bet ir kokybiškai. Tas pats pasikartojo ir po karo, kai reikėjo
atkurti pramonę. Vadinasi, planavimą ir aukštą darbo našumą pilnai galima
suderinti. Bet tokia tvarka reiškia, kad įmonės planinių užduočių rėmuose turi
ūkinį savarankiškumą, kaip tas užduotis įgyvendinti, kad galėtų manipuliuoti
atlyginimų fondu atsižvelgdamos ir į gaminamos produkcijos paklausą (tame tarpe
ir į planine paklausą), ir į kokybę, ir į projekto technologinius reikalavimus.
Visa tai kartu reiškia, kad planinės ekonomikos viduje egzistuoja
prekiniai-piniginiai santykiai. Tik atrodo kitaip. Maždaug 1950 metais šio
planinės ekonomikos varianto buvo atsisakyta. Kodėl taip įvyko – atskira tema,
bet esmė, kad abiem atvejais egzistuoja prekiniai-piniginiai santykiai ir darbo
kolektyvų materialinis suinteresuotumas.
Toliau. Visi, kurie domisi marksizmu,
žino, kad gamybinės jėgos apsprendžia gamybinius santykius. Gamybiniai
santykiai savo ruožtu lemia antstatą (valstybė, jos formos, viešpataujanti
ideologija, politinės partijos ir pan.). Visa tai pilnai tinka ir pačiai Tarybų
valdžiai. Jei anksčiau darbo kolektyvas buvo orientuotas tik viena kryptimi (gaminti
kas brangu), tai ir pati Tarybų valdžia tapo formali – viska sprendė partinis
aparatas, o deputatų atšaukimo teisė tiesiog neegzistavo (bet popieriuje buvo
užrašyta). Bet jei daryti išvadą, kad planas, prekiniai-piniginiai santykiai ir
darbo kolektyvų materialinis suinteresuotumas planas ir įmonių ūkinis
savarankiškumas pilnai tarpusavyje suderinami, tai keičiasi ir Tarybų valdžios
samprata. Žinoma, ne visas permainas būsimojoje Tarybų valdžios struktūroje
galima numatyti. Bet kai kurias galima. Pavyzdžiui, planavimas. Visi sutinka,
kad be plano socializmas neegzistuoja. Bet, kad ateityje būtų išvengta
žinybinių interesų, kai ministerijos besivadovaudamos tik savo siaurai
suprastais interesais imdavo mažinti plano reikalavimus – tikslinga, kad plano
komitetas, kaip institucija, būtų nepriklausomas nuo vyriausybės ir egzistuotų
lygiagrečiai jos. Kaip Aukščiausiasis Teismas. Šią išvadą patvirtina ir kartus
tarybinis patyrimas, kai Perestroikos pabaigoj bukaprotis Gorbačiovas vietoje
to, kad įvykdytų plano reformą, apskritai panaikino plano komitetą. Būsimoji
Tarybų valdžios struktūra – vėlgi atskira tema ir nagrinėti ją reikia atskirai.
Aišku viena. Buvusioji planinė struktūra su вал-u
priešakyje yra išsisėmęs praeitas etapas ir grįžti prie jos negalima. Bet tai
visiškai nereiškia, kad yra išsisėmusi pati Tarybų valdžia.
Pabaigai galima pasakyti tik tiek, kad mes
nežinome, kaip atrodys visuomenė, kai taps įmanoma įgyvendinti principą –
kiekvienam pagal poreikius. Bet jei 1917 metais niekas nenumatė, kaip atrodys
socializmas 1936 metais, jei 1929 metais nieks negalėjo numatyti, kokios
problemos išryškės ekonomikoje po pusės šimtmečio, tai lygiai taip pat mes
negalime numatyti, kaip atrodys socializmas po 50 ar 70 metų. Pats socializmo
periodas pasirodė žymiai ilgesnis ir įdomesnis, nei buvo galima numatyti šimtą
metų atgal.
gal kas gali parasyti kiek kainavo silikonines ir kitos plytos (keramzitiniai blokeliai ar cementas ir pan.) perestroikos metu iki sausio 13d pabrangimo? ir apskritai surasyti vidsas tu laiku kainas kad butu galima gincytis su konservatnykais kurie perraso istorija ir falsifikuoja to meto kainas
AtsakytiPanaikintiBuvau vaikas bet tevas panasiu laiku buvo gaves sklypa N Vilnioj ir pirko plytas. Atminty išliko kaina 15 kapeiku, bet nesu tikras ar šita kaina už plytą ar už vienos plytos mūrijimą.
AtsakytiPanaikintiP.S. puikiai pamenu kad pietus mokyklos valgykloj kainavo 45 kapeikas: kotletas, bandele ir kompotas. Kino seansas 10 kapeiku vaikiskas bilietas.
AtsakytiPanaikinti