1. Komunizmas neįmanomas, nes žmonės yra godūs.
Tie,
kurie tai teigia, visiškai neatsižvelgia į visuomenės sąmonės kintamumą. Žmonės
nėra iš prigimties godūs lygiai taip pat, kaip jie nėra, pavyzdžiui, iš
prigimties matriarchato arba patriarchato šalininkai. Žmonės yra tokie, kokiais
juos paverčia objektyvios sąlygos. Kažkada viešpatavęs matriarchatas buvo
sąlygotas to, kad moterys pirmykščiame ūkyje atliko pagrindines visuomeninės
gamybos funkcijas. Atsiradus gyvulininkystei, besivystant žemdirbystei ir
pradedant naudoti metalus, iškilo vyriškas darbas, o moters vaidmuo tapo
antraeiliu. Tai sąlygojo patriarchato atsiradimą ir įsitikinimą, kad moterys iš
prigimties yra antrarūšės būtybės. Tokie reiškiniai patvirtina nenuginčijamą
marksizmo klasikų teiginį – būtis apsprendžia sąmonę.
Lygiai
kaip ir visi visuomeniniai reiškiniai, godumas taipogi yra sąlygojamas tam
tikrų objektyvių ekonominių sąlygų. Iliuzija, kad žmogaus poreikiai yra
begaliniai, kad žmogus iš prigimties yra godus ir jei tik galės, savinsis vis
daugiau ir daugiau, kyla iš to, kad mes gyvename trūkumo pasaulyje. Šį trūkumą
sukelia esama ekonominė santvarka – kapitalizmas. Milijonai žmonių pasaulyje
gyvena skurde. Labiau išvystytose šalyse, kuriose daliai žmonių pavyksta
daugiau ar mažiau materialiai apsirūpinti, jie nėra užtikrinti rytojumi ir yra
priversti pastoviai galvoti apie savo išlikimą. Mažytė pasaulio visuomenės
dalis gyvena turte, sukauptame didžiąja dalimi kitų sąskaita. Nors ji trūkumo
nejaučia, teoriškai net ir prieš ją yra galimybė dėl kokių nors priežasčių to
turto netekti. Todėl net ir ji siekia kaip galima daugiau sukaupti. Tačiau
keičiantis ekonominėms sąlygoms iš pagrindų, kai nelygybę sąlygojanti privati
gamybos priemonių nuosavybė suvisuomeninama ir panaikinamas svetimo darbo
išnaudojimas, t. y. socializmas pakeičia kapitalizmą, tam tikras materialinių
gerybių kiekis, būtinas normaliam gyvenimui, garantuojamas visiems ir rytojus
tampa užtikrintas. To pasėkoje keičiasi ir visuomenės sąmonė – godumas ima
atkristi kaip būtina priemonė išgyventi ir apsirūpinti ateičiai. Teorinėje
komunizmo santvarkoje, kuri seka po socializmo ir pasižymi absoliučia
materialinių gerybių gausa, godumas išnyksta apskritai.
Imkime,
pvz., orą. Jis būtinas palaikyti gyvybei. Techniškai įmanoma kaupti orą
deguonies balionuose, kurie būtini dirbant po vandeniu ir pan. Tačiau tai
išimtiniai atvejai ir paprastai žmogui pakanka to oro, kurį gali įkvėpti pats,
be jokių specialių priemonių. Ties pastaruoju variantu trumpam apsistokime.
Taigi, vargu ar atrasime tokį turtuolį, kuris kauptų, savintųsi kuo daugiau
oro. Prisistatytų pilną sandėlį deguonies balionų ir vaizduotų koks turtingas
esąs pasisavinęs tiek oro. Esą štai, dabar šitas oras MANO, nedrįskite jo
liesti. Jam, kaip ir jo išnaudojamam darbininkui, visiškai užtenka to oro, kurį
jis pats įkvepia į plaučius, taip sakant pasisavina, „privatizuoja“. Imkime
kitą pavyzdį: vanduo. Galime pasidžiaugti, kad esame iš tos mažumos pasaulio
gyventojų, kuriems geriamasis vanduo yra lengvai pasiekiamas ir kainuoja
nykstamai mažai. Todėl visai nėra reikalo to vandens kiek įmanoma daugiau
savintis, laikyti namuose pilnus jo kibirus ir taip ruoštis „sausrai“. Tuo
tarpu didžioji pasaulio gyventojų dalis susiduria su vienokiomis ar kitokiomis
problemomis apsirūpinant geriamuoju vandeniu. Todėl žmogus, žinodamas kad
vandens rytoj gali ir nebūti, šiandien stengsis jo sukaupti kiek įmanoma
daugiau.
Viena
iš esminių komunizmo idėjų yra materialinių gėrybių gausa, kai visos
materialinės gėrybės taps tokiomis, kokiomis dabar mums yra oras ir vanduo:
žinome, kad visada jų gausime nemokamai ir todėl visai nėra jokio reikalo jų
kaupti. Galime jų suvartoti kiek pajėgiame, tačiau pajėgiame ne tiek jau daug.
Taigi,
komunizme negresiant skurdui, bedarbystei, benamystei, badui ir pan. nebus
jokio reikalo imti savo žinion daugiau gėrybių, nei pajėgiame suvartoti. Žmogus
žinos, kad šių gėrybių bus pakankamai visados, tad jų nesisavins daugiau nei
reikia esamu momentu. Tuomet paimti savo žinion daug transporto priemonių bus
tas pats, kaip dabar pilnus savo namus prisistatyti deguonies balionų ir
didžiuotis kad čia – MANO. Taip išnyksta prielaidos godumui.
2. Jeigu komunizmas toks geras, tai kodėl potarybinėje erdvėje, Kuboje ir pan. žmonės gyveno arba gyvena taip blogai?
Visų
pirma, reikia skirti socializmą nuo komunizmo. Socializmas yra tik pereinamoji
pakopa į komunizmą ir ji nežada tų gerybių, kurios būdingos komunizmui. Komunizmas
dar nebuvo sukurtas niekur pasaulyje.
Visų
antra, socializmo susikūrimas atskirose valstybėse XX amžiuje buvo pirmas
istorijoje atvejis, kada žmonės ne pakluso akliems ekonominiams dėsniams, o
pabandė panaudoti juos savo naudai, patys viešpatauti prieš juos. Pirmas blynas
visuomet prikepęs, sako liaudies išmintis, ir nereikia stebėtis, kad pirmieji
socializmo modeliai nebuvo visiškai be trūkumų. Tačiau kvaila būtų nusisukti
nuo tokių bandymų, nes tai sustabdytų progresą. Kažkada žmogus paklūsdavo
akliems gamtos dėsniams, nes jų nesuprato. Jis galvojo, kad gamtą valdo
aukštesnės jėgos ir todėl joms privalu paklūsti, o savo primityvioje
kūdikystėje – būdamas dar pusiau beždžionė – jis apskritai nemokėjo kištis į
gamtą. Tačiau laikui bėgant žmogus išmoko viešpatauti prieš ją, ir tik dėka to
dabar yra tokie dalykai, kaip kad kompiuteris, prie kurio dabar sėdime. Dėka to
mums nebereikia bijoti žaibų, kadangi žinome, iš kur jie atsiranda, ir galime
juos neutralizuoti pastatę žaibolaidžius. Žmogus išmoko kištis į gamtą,
sąmoningai keisti ją savo naudai. Lygiai taip pat žmogus su marksizmo
atsiradimu nebepaklūsta akliems ekonominiams procesams – jis pradeda sąmoningai
kištis į šią sferą bandydamas ją pažaboti ir pakeisti, moksliškai suprasdamas
jos esmę kaip kad buvo suprasta metalų arba elektros esmė. Pirmas toks didis
bandymas buvo TSRS susikūrimas, kuris suteikė neįkainojamo patyrimo, iš kurio
reikia mokytis, o ne numoti į jį ranka atsiduodant aklai „laisvosios rinkos
rankai“.
Visų
trečia, ar tikrai žmonės prie socializmo gyveno „taip blogai“? Tarybų Sąjungoje
vyko milžiniškas pramonės bumas, kol kapitalistinis pasaulis merdėjo Didžiojoje
depresijoje. O tai reiškia, kad žmonės turėjo darbą. Niekur pasaulyje nebuvo
tokio socialinio užtikrintumo kaip Tarybų Sąjungoje – kapitalistiniame
pasaulyje socialinės garantijos ėmė vystytis tik vėliau, kai buržuazija
išsigando, kad revoliucija gali įvykti ir jos valstybėse. Nors, kaip dabar
akivaizdžiai rodo praktika, tai buvo laikina.
Su
dabartiniu kapitalizmu galima palyginti ir vėlesnius socializmo laikotarpius. Paimkime
butų statybą. Pvz., 1985 m. Tarybų Lietuvoje buvo pastatyta 28,8 tūkst. butų.
1986 m. – 31 tūkst. Visų butų naudingas plotas: 1985 m. – 1,84 mln. kv. m.,
1986 m. – 1,96 mln. kv. m. Apskritai 1961-1965 m. pastatyta 105,8 tūkst. butų.
1966-1970 m. – 156,2 tūkst.; 1971-1975 m. – 183,2 tūkst.; 1976-1980 m. – 161,4
tūkst.; 1981-1985 m. – 147 tūkst. Vadinasi, žmonės masiškai gaudavo kur
gyventi. O 2005 m. kapitalistinėje Lietuvoje pastatyta viso labo 5,9 tūkst.
butų, 2006 m. – 7,3 tūkst. Butų naudingas plotas 651,6 tūkst. kv. m. ir 770,8
tūkst. kv. m. atitinkamai. Be to, juos įsigyti galėjo tik daugiau uždirbantys.
Nepaisant to, dabar, prasidėjus kapitalizmo krizei, sustojo ir šios menkos
statybos. Antras pavyzdys galėtų būti išlaidos maistui. Devintajame
dešimtmetyje Tarybų Sąjungoje maistui tekdavo apie 30 proc. išlaidų, tuo tarpu
kai kapitalistinėje Lietuvoje tenka 40 ir daugiau proc. (negalima pamiršti ir
didžiulių turtinių skirtumų, kurių nebuvo prie socializmo ir kurie dabar
iškreipia šias vidutines statistikas, tad jei nurašyti turtinguosius
sluoksnius, šis procentas išaugtų dar labiau). Trečiam pavyzdžiui galima
pateikti bendrus ekonominius duomenis. Lietuvos BNP dinamika:
1989
m. +1,5 % 1990 m. -5,0 % 1991 m. -5,7 % 1992 m. -21,3 % 1993 m. -16,2 % 1994 m.
-9,8 % 1995 m. +3,3 % 1996 m. +4,7 % 1997 m. +7,3 % 1998 m. +5,1 % 1999 m. -4,2
% 2000 m. +2,2 %
Duomenys
rodo, kad po 90-ųjų pirmos pusės kritimo žemyn iki pat 2000 m. ekonomika taip
ir neatkūrė tarybinio BNP lygio. Oficialiais duomenimis, Lietuvos BNP 2000 m.
sudarė 62 % 1989 m. (o tai toli gražu ne geriausi TSRS metai) lygio. Ir
nereikia pamiršti, kaip jis netolygiai pasiskirsto prie kapitalizmo, ko nebuvo
tarybiniais laikais. Dabar 10 proc. turtingiausių ir 10 proc. skurdžiausių
Lietuvos gyventojų pajamos skiriasi 10-12 kartų. Galima paimti ir BVP rodiklį.
Nors buržuaziniai ekonomistai 2006 m. paskelbė esą 2005 metais BVP pasiekęs
1990 m. lygį, nepriklausomi ekspertai paskaičiavo, kad iš tikrųjų tų metų BVP
siekia viso labo 55 proc. 1990 metų lygio.
Šie
duomenys paneigia ne tik tai, kad tada buvo blogiau, bet ir tai, kad
socializmas neva kaltas dėl potarybinės erdvės suirutės ir atsilikimo nuo
pirmaujančių kapitalistinių valstybių. Gal tai būtų tiesa, jei tarybinis
laikotarpis būtų buvęs vienas didelis nuosmukis. Tačiau tiesa yra ta, kad
pragyvenimo lygis smuko dėl socializmo žlugimo, kaip šio žlugimo ir netolygaus
gerybių pasiskirstymo prie kapitalizmo pasekmė, o ne dėl paties socializmo
egzistavimo.
Kita
vertus, kapitalizmas egzistuoja ne tik JAV ir Vakarų Europoje, jis egzistuoja
ir Lotynų Amerikoje arba arabų pasaulyje, kur tarybinių socialistinių
respublikų nebuvo ir kur pragyvenimo lygis dar žemesnis nei sugriautoje
potarybinėje erdvėje. Taigi, ne socializmas yra jų atsilikimo priežastis. Imperializmo
centrai dažnai klesti skurdžios periferijos sąskaita ir Lietuvai
kapitalistiniame pasaulyje, sprendžiant pagal smetonmečio ekonominius duomenis,
buvo paliktas periferijos, o ne imperialistinio centro dalies vaidmuo. Todėl
klaidinga yra lyginti dabartinę mūsų padėtį su pirmaujančiomis kapitalistinėmis
valstybėmis. Norint pamatyti tikrovę atitinkantį vaizdą, mūsų padėtį reiktų lygynti
su atsilikusiomis šalimis.
Buržuazinė
tarpukario Lietuva įvairiais atžvilgiais buvo panaši į dalį Lotynų Amerikos
valstybių. Palyginkime su Ekvadoru. Ir Ekvadoras, ir tuometinė Lietuva
pasižymėjo politiniu nestabilumu ir valstybiniais perversmais arba bandymais
juos padaryti, abi šalys pasižymėjo ryškiais turtiniais kontrastais ir didelės
gyventojų dalies skurdu, abiejose viešpatavo užsienio kapitalas ir,
svarbiausia, abiejų ekonomika buvo agrarinio pobūdžio su atsilikusia technika
ir mažu darbo našumu. 1939 m. 77 proc. Lietuvos gyventojų gyveno kaime. Tai
reiškia, kad miestų pramonė buvo menka, didžioji gyventojų dalis buvo užimta
kaime, o kartu jame buvo pigi darbo jėga, o tai savo ruožtu reiškė žemą
pragyvenimo lygį. Ekvadore 1940 m. šis rodiklis sudarė 75 proc. Tačiau jau 1970
m. Tarybų Lietuvos kaimo gyventojų skaičius sumažėjo iki 49 proc. Tai reiškia,
kad buvo plėtojama miesto industrija, kurioje buvo užimta vis didesnė gyventojų
dalis. Tuo tarpu tai pačiais 1970 m. Ekvadoro kaimo gyventojų procentas
sumažėjo viso labo iki 60 proc. Tarybų Lietuvoje šis procesas vyko toliau ir
1988 m. čia kaime gyveno jau 33 proc. Tuo tarpu Ekvadore 1990 m. kaimo
gyventojų buvo dar 43 proc. Dabar galime palyginti su Prancūzija. Joje miesto
gyventojų skaičius viršijo kaimo dar 1930 m. Tarybų Lietuva, kaip minėta, šį
lygį pasiekė dar 1970 m., t.y. per 30 metų po socializmo kūrimo pradžios.
Ekvadoras tuo tarpu vystėsi dvigubai lėčiau. Mes sėkmingai vijomės Prancūziją
pagal šį rodiklį ir 80-ųjų pabaigoje nuo jos atsilikom mažiau nei 8 proc. –
1990 m. Prancūzijos kaime gyveno virš 25 proc. gyventojų. Tuo tarpu mums būnant
europietiškuoju ekvadoru šiuo laikotarpiu Lietuvos miesto gyventojų skaičius
būtų dar neseniai viršijęs kaimo. Tad jei ne tarybinis laikotarpis, dabar
greičiausiai gyventume ne kaip Vakarų Europoje, o už centus dirbtume kokio nors
lietuviško latifundisto, mūsiškai tariant – buožės, laukuose.
O
net jei kalbėti apie pirmaujančias kapitalistines valstybes ir tai, kad Tarybų
Sąjungai tekdavo jas vytis, tai negalima pamiršti, kokiomis sąlygomis ji
vystėsi. Vakarai ne iš nieko nepaveldėjo tokio atsilikimo, kokį Tarybų Sąjunga
paveldėjo iš carinės Rusijos. Ar kapitalistinis pasaulis išgyveno tokius
sugriovimus, kuriuos Tarybų šaliai atnešė Didysis Tėvynės karas? Lygiai taip
pat kapitalistinis pasaulis neišgyveno tokių sugriovimų, kuriuos atnešė Pirmas
pasaulinis karas, Pilietinis karas, ekonominė blokada ir intervencija kartu
paėmus. Socializmas vystėsi ne tik neturint patyrimo, bet ir labai sunkiomis
sąlygomis. Nepaisant to, per keletą dešimtmečių socializmas sukūrė beveik tiek
pat, kiek kapitalizmas per keletą šimtmečių.
O
kalbant apie tokias valstybes, kaip Kuba arba Šiaurės Korėja, taipogi negalima
pamiršti, kokiomis sąlygomis tenka egzistuoti šiems nykštukams. Jeigu didžiulė
Tarybų Sąjunga turėjo visus gamtinius resursus ir galėjo apsirūpinti, Kuba arba
Šiaurės Korėja yra žymiai jautresnės ekonominėms blokadoms, kurios joms nuolat
įvedamos ir stabdo vystymąsi.
3. Jeigu komunizmas/socializmas toks geras, tai kodėl darbo žmonės nesukuria jo tiesiog dabar?
Apie
tai, kad nuo tam tikrų blogybių supratimo yra toli iki sąmoningo siekimo jas
panaikinti, užsiminė dar marksizmo klasikas G. Plechanovas savo brošiūroje apie
materialistinį istorijos supratimą. Tada jis rėmėsi carinės Rusijos valstiečių
šeimų pavyzdžiu: „...didelėse valstiečių šeimose... gimstančio kapitalizmo
įtakoje atsirasdavo nevienodų įvairiems šeimos nariams naujų uždarbio šaltinių.
Įprasta šeiminė teisė tada virsdavo varžtu daugiau už kitus uždirbantiems
laimingiesiems. Bet šitie laimingieji visai ne taip lengvai ir ne taip greitai
pasiryžo sukilti prieš senąjį paprotį. Ilgą laiką jie tiesiog gudraudavo,
slėpdami nuo vyresniųjų dalį uždirbtų pinigų. Bet naujoji ekonominė tvarka
palaipsniui stiprėjo, senoji šeiminė buitis vis labiau ir labiau klibo; jos
panaikinimu suinteresuoti šeimos nariai vis aukščiau ir aukščiau kėlė galvą;
atsiskyrimai vis dažnėjo, ir, pagaliau, senasis paprotys išnykdavo...“. Taigi,
reikia laiko, kol materialiniai faktoriai paveikia žmonių psichologiją. Lygiai
taip pat darbo žmonės, suprasdami kapitalizmo blogybes, ne iškart sąmoningai
pradeda siekti jo panaikinimo. Kurį laiką jie gali misti reformistinėmis
iliuzijomis, kad kapitalizmą galima pagražinti. Bet anksčiau ar vėliau pakeitimų
būtinumo suvokimas dėka materialinių faktorių ateina. Tai įvyksta augant
klasiniam susiskaldymui ir smarkiai blogėjant darbo žmonių materialinėms
sąlygoms, ypač kai tokios sąlygos užsitęsia, kai darbo žmonės savo kasdieniame
gyvenime per materialinius sunkumus akivaizdžiai pajunta, kokia svetima jiems
yra esama ekonominė santvarka ir politinis režimas. Tai radikalizuoja darbo
mases, jos tampa imlios idėjoms apie radikalias permainas. Genamos esamų
ekonominių santykių neteisybės ir iš jų atsirandančių materialinių sunkumų,
darbo masės atsikrato iliuzijų apie galimybę pagražinti šiuos santykius – jos
ima siekti šių santykių panaikinimo.
Tačiau
tokios situacijos negali susidaryti ir nesusidarydavo kasdien. Po 1848 m.
revoliucijos praėjo daugiau nei 20 metų iki 1871 m. Paryžiaus Komunos. Po šios
praėjo virš 30 metų, kol 1905 m. įvyko revoliucija Rusijoje. Nors vargu ar kas
ims teigti, kad per tuos 30 metų darbininkai gyveno gerai ir nesuprato
kapitalizmo blogybių. Pagaliau praėjo dar virš 10 metų, kol 1917 m. Rusijoje
įvyko Didžioji Spalio socialistinė revoliucija, po kurios revoliucijos nusirita
iki Vakarų Europos, kur yra nuslopinamos. Todėl nieko nereiškia tas faktas, kad
revoliucijos nėra dabar, lygiai kaip jis nieko nereiškė XIX a. pabaigoje.
Revoliucinei situacijai susidaryti turi susidėti labai daug aplinkybių, kurios,
nepaisant to, anksčiau ar vėliau susideda. Esant klasinei visuomenei,
revoliucinės situacijos susidaro periodiškai. Verta pastebėti, kad nors XX a.
antroje pusėje Vakarų kapitalizmas sugebėjo smarkiai sumažinti klasinę trintį,
dabar, kai jis vėl dėsningai atsidūrė krizėje, kaip tai jau yra buvę, ir vėl
aštrėja socialinė padėtis, vėl kuriasi sąlygos susidaryti revoliucinei
situacijai. Iš pat pradžių nesunku buvo numatyti, kad „alkanųjų sukilimai“
neapsiribos vadinamuoju trečiuoju pasauliu. Riaušės jau įvyko Islandijoje ir
Rytų Europoje, netgi mūsų apatiškoje Lietuvoje. Ukrainos darbininkai imasi vis
radikalesnių priemonių ir netgi pasitaiko valstybinių įstaigų užėmimų.
Yra
dar vienas faktorius, kuris stabdo pakeitimų būtinumo suvokimą. Nors daug
darbininkų jau pajuto, kokia neteisinga yra šiandieninė kapitalizmo sistema,
buržuazija seniai laiko švietimą ir žiniasklaidą savo rankose. Šiomis
visuomenės indoktrinacijos priemonėmis jie mus nuo mažens moko, kad komunizmas
yra neteisingas ir blogas, ir kad kapitalizmui nėra jokios alternatyvos. Todėl
žmonės auga tiesiog nežinodami, kas tas komunizmas, o taipogi mažai ką supranta
apie kapitalizmą, kuris iškeliamas ant pjedestalo ir visaip garbinamas. Šį
žmonių neapsišvietimą tam tikra prasme galima palyginti su viduramžišku
tamsumu, kuomet visos visuomenės indoktrinacijos priemonės priklausė religinėms
organizacijoms ir žmonės tikėjo velniais, raganomis ir dievais, kurių tariamai
valiai paklūsdavo. Dauguma žmonių negali susipažinti su neatskiestomis
alternatyviomis idėjomis, nes visi televizijos kanalai ir spauda priklauso
buržuazijai. Alternatyvą tam gali suteikti tik komunistinio judėjimo, kuris
turės savo informacijos priemones, atgimimas. Tačiau tarptautiniam
komunistiniam judėjimui daug žalos buvo padaryta dar Stalino laikais, ne ką
mažesnis smūgis jam buvo Tarybų Sąjungos žlugimas. Kad šis judėjimas atgimtų
kaip rimta politinė jėga, reikia laiko ir, vėlgi, objektyvių materialinių
sąlygų, kurios pamažu susidaro.
4. Kodėl komunistai tokie radikalūs ir negali be revoliucijų?
Lygiai
taip pat galima būtų paklausti, kodėl buvo tokie radikalūs ir negalėjo be
revoliucijų tie, kurie feodalinių monarchijų laikotarpiu stojo už demokratines
laisves ir kapitalizmą. Esminis komunistų ir kokių nors
konservatorių/liberalų/socialdemokratų skirtumas yra tas, kad jei pastarieji
pasisako už kai kurias tos pačios kapitalistinės santvarkos formas, tai
komunistai pasisako apskritai už naują santvarką. Santvarkos keitimas niekada
istorijoje nebuvo paprastas ir ramus, nes kiekvienoje santvarkoje yra
viešpataujanti klasė, kuri gyvybiškai suinteresuota jos išlaikymu. Didžioji
buržuazinė Prancūzijos revoliucija XVIII a. pabaigoje taipogi įvyko todėl, kad
feodalai ir monarchinė valdžia norėjo išlaikyti senąją santvarką ir tik ši
revoliucija atvėrė kelią į respublikos sukūrimą bei kapitalizmą – aukštesniąją
evoliucijos pakopą (tarp kitko, dabar mažai kas žino, jog JAV Pilietinio karo
laikotarpiu tie, kurie stojo už vergijos panaikinimą, taipogi kai kada buvo
vadinami radikalais). Ta pati esmė lieka ir kalbant apie perėjimą iš
kapitalizmo į socializmą, tik šiuo atveju priešiškose stovyklose atsiduria ne
feodalai ir buržuazija, o buržuazija ir proletariatas.
Žinoma,
būtų gražu, jei viešpataujanti buržuazija leistų komunistams, kaip proletariatą
vedančiai politinei jėgai, taikiai veikti per rinkimus, o juos laimėjus taikiai
įgyvendinti pertvarkymus darbo žmonių naudai. Tačiau taip istorijoje retai kada
atsitikdavo. 1917 m. savo “Balandžio tezėse” Leninas kalbėjo apie taikią
revoliucijos raidą, dirbant su masėmis propagandinį darbą ir tokiu būdu
iškovojant daugumą Tarybose. Tai bolševikams sekėsi, tačiau liepos
demonstraciją Petrograde, kurioje dalyvavo pusė milijono žmonių (visi jie ėjo
su bolševikų lozungais), Laikinoji vyriausybė paprasčiausiai iššaudė ir pradėjo
represijas prieš bolševikus. Jiems teko pasitraukti į pogrindį, ko pasėkoje
atėjus spaliui Tarybos su bolševikais priešakyje ginkluotu būdu paėmė valdžią.
Į prievartą buvo atsakyta prievarta. Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui
komunistų populiarumas Graikijoje buvo absoliutus, tačiau su kapitalistinių
Vakarų pagalba šioje šalyje buvo įtvirtintas fašistinis režimas, kuris
kruvinomis priemonėmis slopino komunistinį judėjimą. Panašiai po karo atsitiko
ir Italijoje, kurioje JAV kariškiai ir spec. tarnybos suėjo į sąjungą su
vietine mafija ir jos ginkluotos gaujos rinkimų metu terorizavo gyventojus
nurodydamos nebalsuoti už komunistus. Kai 1970 m. Čilės prezidentu tapo
abstrakčia demokratija tikėjęs socialistas Aljendė ir pradėjo socialinius
pertvarkymus, CŽV suėjo į sąjungą su Čilės generolais, kurių daugelis buvo kilę
iš turtingų latifundistų, ir 1973 m. buvo įvykdytas kruvinas perversmas su
liūdnai pagarsėjusiu Pinočetu priešaky. Šis perversmas pradėjo kelis
dešimtmečius trukusią fašizmo epochą Čilėje. Kai kas piktinasi Kubos
revoliucija, tačiau valdant diktatoriui Batistai apie rinkimus apskritai
negalėjo būti kalbos ir revoliucija buvo vienintelis būdas įgyvendinti
pribrendusias permainas. Tokių pavyzdžių, kuomet vienintelis kelias įgyvendinti
pertvarkymus yra esamo režimo nuvertimas, daug, nes viešpataujanti klasė retai
kada sutinka laisvanoriškai atsisakyti savo viešpatavimo, net jei darbo masės
palaiko pertvarkymus.
Taigi,
pati savaime revoliucija komunistams nėra stabas – ji pasirenkama dėl to, kad
dažnai dėl esamo režimo veiksmų nieko kito nelieka, esantis režimas pats
priverčia pasirinkti jo nuvertimo kelią. Tačiau tai nereiškia, kad Kompartijos
iš principo atsisako dalyvauti rinkimuose. Esant galimybėms, jos rinkimuose
dalyvaudavo praktiškai visada. Tai naudinga įvairiais atžvilgiais, tame tarpe
ir užkariaujant mases. Bet tai tęsiasi tik tol, kol joms leidžiama veikti
legaliai, kol joms netrukdoma vykdyti pertvarkymus, kol jos nėra represuojamos
ir pan. O jeigu vis dėlto susidaro situacija, kuomet per rinkimus į valdžią
atėjusiai Kompartijai nesutinkant buržuazijos pasipriešinimo pavyksta
įgyvendinti socialistinius pertvarkymus, kaip kad 1948 m. Čekoslovakijoje, tada
klasikinė prievartinė revoliucija iš apačios yra tiesiog nereikalinga. Tačiau
tokie atvejai reti.
5. Kodėl nepabandžius tiesiog reformuoti kapitalizmą?
Viena
vertus, šis socialdemokratiškas kelias būtų nebloga išeitis, jei jis nebūtų
trumpalaikis istoriniu atžvilgiu. Tačiau jeigu lieka egzistuoti buržuazija,
anksčiau ar vėliau ji neišvengiamai bandys atsikratyti didelių mokesčių
privačiam kapitalui ir įvairių garantijų dirbantiesiems, nes visa tai varžo jos
galimybes susikrauti didesnius turtus. Kas turi pinigus, tas užsako muziką,
todėl politikai bet kokioje kapitalistinėje valstybėje tarnauja buržuazijai, ir
jie įgyvendins šiuos poreikius. Tai galima pamatyti etalonu laikytoje
Švedijoje, kurioje per pastaruosius keletą socialdemokratų valdymo dešimtmečių
vyko laipsniška įvairių įmonių privatizacija, o dabar, esant valdžioje
dešiniesiems, privatizacija įgijo didelius tempus, taipogi naikinamas socialinis
sektorius. Tai yra logiškas pagražinto švediškojo kapitalizmo vystymosi
tęsinys. Dar keliolika tokių metų ir iš garsiojo „švediško modelio“ nieko
nebeliks. Nes nors ir pagražintas, kapitalizmas vis tiek lieka kapitalizmu su
visais jam būdingais principais, kurie net ir patį gražiausią pagražinimo
variantą galiausiai vėl paverčia laukine „laisvąja rinka“. Nepaisant to,
reformuotam kapitalizmui, kaip ir bet kokiam kitokiam, būdingos periodinės
krizės, kurios gali ilgai užsitęsti ir nuskurdina plačiąsias gyventojų mases.
Todėl reformizmas yra per daug siauras ir trumpas kelias, kad galima būtų juo
apsiriboti.
Kita
vertus, pats reformizmo principas – tai bandymas sudaryti taiką ir santarvę
kapitalizme tarp buržuazijos ir samdomų darbuotojų, kaip kalėjime tarp vierchų
ir pažemintųjų. Kad neįvyktų socialinis sprogimas, vadinamieji vierchai turi
daryti nuolaidų pažemintiesiems ir kažkiek jais rūpintis. Todėl vierchai
nusprendžia mušti pažemintuosius ne dažniau kaip vieną kartą per dieną, be to,
viena diena per savaitę bus laisva. Vierchai negalės pažemintiesiems padaryti
kūno sužalojimų, kurie keltų pavojų gyvybei. Vierchai ne tik leis
pažemintiesiems pasilikti minimalius gyvybinius poreikius atitinkantį maisto
davinį, bet ir leis jiems kai kada sočiai ir skaniai pavalgyti – žinoma, tik
kai kada, kol kalėjimo neištiks eilinė krizė. Ir štai socialbanditokratijos
keliu laukinė „kalėjimo rinka“ tampa „socialiai orientuota” ir sukuriamas „socialinės
gerovės kalėjimas“. Tad galime rinktis – arba gyventi kalėjime, kuriame
vierchai „rūpinasi“ pažemintaisiais, arba apskritai likviduoti šį kalėjimą ir
kurti visuomenę, kurioje žmonės išviso nevirsta vierchais ir pažemintaisiais.
6. Tačiau kapitalistinės valstybės žymiai labiau išsivysčiusios! Komunizmas/socializmas bus technologinis atsilikimas!
Kaip
jau minėta, kapitalizmas egzistuoja ne tik JAV ir Vakarų Europoje, bet ir
Urugvajuje, Gvatemaloje, Bangladeše ir t.t. Tad pati savaime ši santvarka dar
nereiškia didelio išsivystymo. O kalbant apie pirmaujančias kapitalistines valstybes,
tai jos turtingomis ir išsivysčiusiomis tapo pirmiausia dėka brutalaus
kolonializmo, kuris de facto egzistuoja ir šiandien, tik įgijo naujas formas.
Jų turtas laikosi ant atsilikusių valstybių skurdo, jų išnaudojimo. Nuo to
kapitalistinė ekonomika netampa pranašesnė, nes apiplėšti negalinčią apsiginti
valstybę nėra sunku. Išnaudoti pigią darbo jėgą trečiajame pasaulyje ir jos
pagamintą produkciją pardavinėti dešimteriopai brangiau dar lengviau. Kita
vertus, net ir išsivysčiusiose kapitalistinėse valstybėse prabanga ir
didžiausiais technologiniais pasiekimais mėgaujasi tik mažas elitas, tuo tarpu
dirbančiųjų masės to neturi ir daugiau ar mažiau yra išnaudojamos. Dar daugiau,
mes gyvename laikotarpyje, kai dirbančiųjų masės pradeda prarasti net ir tai,
ką jos turėjo (o tai istorijoje kartojasi periodiškai). To fone gėrėtis išoriniu
pirmaujančių kapitalistinių valstybių blizgesiu netenka, nes bet kokie
pasiekimai yra nieko verti, jei jis tarnauja siauram turtingųjų sluoksniui, o
ne plačiosioms masėms.
Kalbant
apie socialistinę ekonomiką, tai jos gyvybingumas istorijoje buvo parodytas jau
ne kartą. Kaip jau buvo minėta, kai kapitalistinis pasaulis praėjusio amžiaus
ketvirtajame dešimtmetyje merdėjo nuosmukyje ir depresijoje, Tarybų Sąjungoje
vyko industrializacija, sukūrusi daugybę pramonės šakų ir sukūrusi milijonus
darbo vietų. Į atsilikusį kaimą, kuris toks buvo nuo carinių laikų, buvo
diegiamos naujos technologijos. Vis to pasėkoje sunkų carizmo atsilikimą
paveldėjusi ir griuvėsiuose gulėjusi jauna Tarybų valstybė išvystė ekonomiką ir
tapo ta valstybe, kuri sugebėjo laimėti Antrąjį pasaulinį karą – didžiausią
karą žmonijos istorijoje. Trumpai tariant, industrializacijos ir
kolektyvizacijos laikotarpiu Tarybų Sąjunga įvykdė technologinį šuolį, įveikė
iš carizmo laikų paveldėtą technologinį atsilikimą. Todėl socializmas toli
gražu nereiškia technologinio atsilikimo. Kad socialistinėje ekonomikoje galimi
dideli technologiniai pasiekimai, rodo Tarybų Sąjungos karinė pramonė, kuri
buvo geriau sutvarkyta už civilinę. 2004 m. Indijoje vykusiose karinėse
pratybose „India Coup“ indai skraidė su tarybiniais MiG ir amerikiečių karinė
aviacija patyrė visišką fiasko. Kaip vieną iš socializmo tariamo „atsilikimo“
iliustracijų galima prisiminti ir VEF gamyklą Rygoje, kuri turėjo visiškai
automatizuotą valgyklą, kurioje patiekalus paruošdavo automatai, panašiai kaip
dabar automate galima gauti kavos. Tokių dalykų net ir dabartiniais
buržuaziniais laikais nepamatysi. Tarp kita ko galima prisiminti ir tai, kad
pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, jau 1947 metais Tarybų Sąjungoje buvo
panaikinta kortelių sistema. Tuo tarpu D. Britanijoje kortelių sistema buvo
panaikinta tik 1955 m. Tai reiškia, kad socializmas sugebėjo greičiau už
kapitalizmą atstatyti finansinę sistemą, gamybą ir produktų paskirstymą. Ir
visi tarybinės ekonomikos pasiekimai buvo padaryti neplėsiant kitų šalių, ką
darė stambios kapitalistinės valstybės tokiu būdu kurdamos sau gerovę. Visi šie
pavyzdžiai rodo, kad nors buvusioje tarybinėje socialistinėje ekonomikoje kai
kur trūko ūkiškumo, tai visai nereiškia, kad socializmas ar komunizmas yra
tolygus atsilikimui – tai reiškia, kad šios santvarkos kūrybinės galios dar
nebuvo iki galo atskleistos, nors ir tokiame lygyje jau spėjo parodyti savo
plačias galimybes.
7. Komunizmas yra pikta ideologija, nes jis prieš demokratiją.
Komunizmas
kaip tik siekia demokratijos, tačiau pirmiausia reikia išsiaiškinti, ką
vadiname demokratija. Buržuazinis mokslas stengiasi nurašyti klasinį faktorių
ir teigia, kad demokratija esanti antklasinė, t. y. demokratija esanti tiesiog
demokratija. Tai neva partijų įvairovė, įvairios laisvės ir pan. Ir esanti
diktatūra, kuri laisves užgniaužia. Daugiau jokių niuansų buržuazinis mokslas
nemato. Tuo tarpu marksizmas pagrindinį dėmesį kreipia visai ne į šiuos
formalumus, o į tai, kam politinė sistema iš tikrųjų tarnauja, kas iš tikrųjų
turi valdžią. Jis nurodo, kad demokratija klasinėje visuomenėje neišvengiamai
yra demokratija vienai klasei, ir ne demokratija kitai. Garsioji Atėnų
vergovinė demokratija buvo demokratija vergvaldžiams, tačiau jokios
demokratijos nebuvo vergų atžvilgiu. Viduramžių bajorinė demokratija,
atsiradusi kai kuriose Europos valstybėse, buvo demokratija bajorams, tačiau
nebuvo jokios demokratijos beteisiams baudžiauninkams. Lygiai taip pat
dabartines demokratines respublikas, kuriose viešpatauja kapitalizmas,
marksizmas nurodo kaip buržuazines demokratijas, t. y. tai demokratija
pirmiausia buržuazijai. Ir taip yra nepaisant visų formalių laisvių ir teisių.
Kaip
vieną iš buržuazinio mokslo deklaruojamo demokratizmo elementų paimkime
visuotinę balsavimo teisę bei partijų įvairovę ir pasirenkime Vakarų – tariamo
demokratijos bastiono – pavyzdžiu. Buržuazinis mokslas sako: visi turi lygią
balsavimo teisę, žmonės gali išsirinkti tuos, kurie jiems patinka, o jei jie
žmones nuvils, žmonės išsirinks kitus – tai tikroji demokratija. Tačiau yra
toks anekdotas:
–
Kada atsirado buržuazinė demokratija? – Tada, kai dievas atvedė Ievą pas Adomą
ir tarė: „Rinkis žmoną“.
Kitaip
tariant, ta partijų įvairovė ir žmogaus galimybė rinktis tarp jų balsuojant yra
paprasčiausia fikcija, nes tos partijos faktiškai yra vienas kito klonai. Balsuodamas
už vieną ar kitą buržuazinę partiją ar veikėją, rinkėjas galutiniame variante
balsuoja už vieną ir tą pačią politinę jėgą, kuri atstovauja buržuaziją. 2007
m. Prancūzijos prezidento rinkimuose Sarkozy ir „socialistės“ Ruajal programos
praktiškai neturėjo esminių skirtumų, o po šių rinkimų vadinamieji „socialistai“
ėmė kalbėti apie tai, kad reikia dar labiau pasisukti dešinėn. Arba kuo gi
skiriasi socialdemokratai nuo visokių konservatorių, liberalų ir t. t.?
Švedijoje socialdemokratai privatizaciją vykdė lėtai, o dabartinė dešinioji
vyriausybė – greitai. Ir visas skirtumas. O esmė tame, kad privatizacija
apskritai vyksta, kas rodo, kad ir tie, ir kiti tenkina privataus kapitalo
interesus. Arba kuo skiriasi demokratai nuo respublikonų JAV? Tuo, kad Klintonas
mokėjo groti saksofonu, o Bušas priminė beždžionę? Arba kad prie Klintono
užpuolė šalį Europos žemyne, o prie Bušo – Azijos žemyne? O tiek pažadų
išbarstęs Obama nuo Bušo – tuo, kad koncentruoja pajėgas Afganistane, tuo tarpu
kai pastarasis jas koncentravo Irake? Tarp šių veikėjų ir partijų nėra esminių
skirtumų, abidvi jos yra buržuazijos politiniai įrankiai. Ir abiejose sėdi tie
patys stambiosios buržuazijos atstovai, milijonieriai. Bušas – milijonierius,
jo buvęs oponentas Džonas Keris – taipogi milijonierius, Hilari Klinton –
milijonierė. Abi partijos gauna finansinę paramą iš tų pačių milijonierių. Ir
abi jiems tarnauja, nes kas moka pinigus, tas ir užsako muziką. Dėl to ginklų
prekeivių finansiškai remiami respubliklonai nedaro nieko, kad apribotų prekybą
ginklais JAV. Dėl to JAV kinematografijoje klesti smurtas, nes vieni iš
demokratų finansinių rėmėjų buvo Holivudo kompanijos. Dėl to nepaisant partijų
kaitos stambios kapitalistinės valstybės pastoviai ką nors užpuldinėja ir
kariauja, nes jų kompanijoms reikia naftos, dujų šaltinių, gabenimo maršrutų
kontrolės ir t.nt., o JAV privatus karinis-pramoninis kompleksas tiesiog
negalėtų gauti pelno, jei nebūtų poreikio karinei technikai. Kalbėti apie
partijų vienodumą Lietuvoje net nereikia. Apie kokius rinkimus tokiu atveju
galima kalbėti? Rinkimasis iš ko? O kas atsitinka, jei pradeda formuotis
kažkokia opozicija pačiai sistemai? JAV prasidėjo makartistinė raganų
medžioklė, kai kuriose kitose valstybėse buvo įvesti atvirai fašistiniai
režimai siekiant išsaugoti sistemą.
Lygiai
tokia pati popierinė yra ir garsioji „žodžio laisvė“. Tarybinis žurnalistas A.
Laurinčiukas knygoje „Trečioji dolerio pusė“, išleistoje 1964 metais, aprašė
savo pokalbį su vienu amerikiečių darbininku, kuris buvo įsitikinęs, kad JAV
yra labai demokratiška šalis, ir tą pagrįsdamas pareiškė, kad gali išėjęs į
gatvę garsiai šaukti, jog prezidentas kvailys ir niekas jo už tai nenubaustų.
Tuomet Laurinčiukas jo paklausė, ar darbininkas galėtų užeiti į savo darbdavio
kabinetą ir pasakyti, kad jo darbdavys neišmanėlis. Atsakydamas amerikietis ėmė
aiškinti apie savo šeimą, kurią privalo išlaikyti. Gal ir galima esant
buržuazinei demokratijai kalbėti nesąmones, tačiau, deja, negalima kalbėti apie
esmines problemas. Kalbant apie spaudą ir televiziją, tai nors buržuazinėse
demokratijose jos ir nelabai priklauso nuo valstybės, bet jos priklauso nuo
privataus kapitalo. Kiekvienas žiniasklaidos subjektas yra kažkurios
buržuazijos grupuotės nuosavybė. Tarp kita ko, vienas iš stambesnių JAV
leidinių „Washington Times“ priklauso garsiajam sektantui ir milijardieriui
Munui. Jeigu kurio nors tokio leidinio žurnalistui pasiūlyti parašyti, kad
kapitalizmas eilinį sykį nusirito į perprodukciją, dėl ko krenta atlyginimai,
auga bedarbystė, ir tai vyksta fone to, kad 60 mln. JAV gyventojų gyvena mažiau
nei iš 7 dolerių per dieną, ir kad visa tai yra dėsningas paties kapitalizmo
padarinys, tai tas žurnalistas atsakys ką nors panašaus į tai, ką pasakė
darbininkas iš Laurinčiuko knygos. Leidinys pirmiausia kalbės tai, ko norės jo
savininkai. Todėl kai 2007 metais Virdžinijos senatorius Vebas prabilo apie „klasinį
susiskaldymą“ JAV, o toks pareiškimas jau pats savaime yra įvykis tokioje
valstybėje, didžioji JAV žiniasklaidos dalis apie tai nepasakė nė žodžio.
Žinoma, atsiranda žmonių, kurie eina prieš srovę. Ir kas su jais atsitinka,
parodo daugybė pavyzdžių, pradedant makartistine raganų medžiokle XX a.
viduryje, kai JAV žiniasklaidą pradėjo valyti nuo kairiųjų, ir baigiant
Deichmano istorija 90-ųjų antroje pusėje, kuomet šis vokiečių tyrinėtojas anglų
žurnale „Living Marxism“ paskelbė Trnopolio „konclagerio“ Jugoslavijoje
istorijos analizę, kurioje atskleidžiamas Vakarų žiniasklaidos melas, ir už tai
kanalas ITN, sukūręs šią falsifikaciją, sugebėjo prisiteisti iš „Living Marxism“
tiek, kad tas bankrutavo. Ir kam gi šiuo atveju pasitarnavo išgirtoji Vakarų
teisė? Korporacijoms, kurių interesus atitiko Jugoslavijos sužlugdymas. Tas
pats vyko ir karo Irake pradžioje. Užteko pasirodyti BBC reportažui, kuriame
britų vyriausybė buvo apkaltinta pagražinusi duomenis apie masinio naikinimo
ginklą Irake, ir už tai buvo priversti atsistatydinti BBC pirmininkas,
generalinis direktorius ir reportažą parengęs žurnalistas. Tokia tad „laisvė“.
Tokių
pavyzdžių galima pateikti daug. Ypač ryškus to pavyzdys iškilo dabar,
prasidėjus kapitalizmo krizei, kuomet didžiausios įvairių kapitalistinių
valstybių lėšos pirmiausia skiriamos gelbėti buržuaziją, jos bankus, o visi
sunkumai suverčiami ant paprastų darbo žmonių pečių – jie atleidinėjami, jiems
mažinami atlyginimai, auga mokesčiai. To fone kalbėti apie “demokratiją
visiems” reiškia tiesiog meluoti. Todėl marksizmas iš pat pradžių teigė ir
teigia, kad esant klasinei visuomenei demokratijos, vienos ir visiems, negali
būti, kad demokratija yra demokratija viešpataujančiai klasei. Ne tik senovės
ir feodalinė, bet ir „šių laikų atstovaujamoji valstybė yra įrankis, kuriuo
kapitalas išnaudoja samdomąjį darbą“, – rašė F. Engelsas savo darbe apie
valstybę. „Buržuazinė demokratija, būdama didi istorinė pažanga, palyginti su
viduramžiais, visada yra – ir esant kapitalizmui negali nebūti – siaura,
apkarpyta, netikra, veidmainiška, rojus turtingiesiems, spąstai ir apgaulė išnaudojamiems,
neturtingiesiems“, – rašė V. Leninas savo darbe apie renegatą Kautskį. Tokiu
būdu komunizmas nesiekia panaikinti demokratijos kaip tokios, jis siekia
panaikinti buržuazinę demokratiją. Komunizmas siekia atimti iš buržuazijos
politinę ir ekonominę valdžią ir įvesti proletarinę demokratiją, t. y.
demokratiją samdomiems darbo žmonėms, kurie neturi privačios nuosavybės. „Istorija
pažįsta buržuazinę demokratiją, kuri pakeičia feodalizmą, ir proletarinę demokratiją,
kuri pakeičia buržuazinę“, – rašė Leninas tame pačiame darbe. Ši demokratija
remiasi darbo žmonių politine ir ekonomine valdžia, jų atstovų, išrinktų darbo
kolektyvuose, rankose yra visi valdžios svertai.
8. Komunizmas yra blogai, nes jis nepatriotiškas ir priešiškas Lietuvai.
Grįžtant
prie palyginimo su kalėjimo kastomis, tai mūsų aptartame kalėjime šiuo metu
vierchai greičiausiai aiškina pažemintiesiems, kad jie privalo be galo
didžiuotis, džiaugtis ir būti laimingi, kad sėdi būtent šitoje kameroje.
Suprasti, kad visus kameros kalinius sieja bendra istorija, bendri interesai,
kurie svarbesni už kurios nors kameros kalinių dalies interesus. Ir vis
pasakoja apie klastingus išdavikus iš pažemintųjų tarpo, kurie, kadaisę
susimokę su kitos kameros pažemintaisiais, visą abiejų kamerų elitą nuskandino
išvietėje. Kažkas apimtas „patriotizmo“ ir neapykantos sąmokslininkams jaudulio
išskleidžia plakatą su užrašu „Didžiuojuosi, kad esu KL-86 kameros kalinys!“.
Ir padrąsintas vierchų grasina primušti kampe įsispraudusį pažemintąjį, kuris
dėl kažkokių priežasčių iš kitos kameros atsidūrė šioje. Tačiau vis dėlto, kas
geriau — paklūsti vierchų propagandai, nekesti pažemintųjų iš kitos kameros ir
užmerkti akis prieš savo išbadėjusį ir mėlynėmis nusėtą kūną, ar vėl sudaryti
sąjungą su tais kitos kameros pažemintaisiais, kurie išgyvena tokias pat
problemas, nuskandinti abiejų kamerų elitą išvietėje ir galiausiai sugriauti
šias kameras, kaip ir visą kalėjimą?
Iš
tikrųjų nieko blogo nėra tame, kad žmogus myli savo šalį. Tačiau viešpataujanti
buržuazijos klasė šią meilę iškreipia. Dabartinė valstybė, susikūrusi
geografinėje Lietuvos teritorijoje, yra savotiškas nacionalinis narvelis, kurio
buržuazija skelbia esant būtinu išlaikyti jį ir jame egzistuojančią
kapitalistinę santvarką. Būtent juo, anot buržuazinių ideologų, iki pamišimo
turi didžiuotis visi lietuviai, būtent šį narvelį jie turi mylėti, o kas su tuo
nesutinka — yra „tautos priešas“. Panašiai kaip ir kaliniai iš KL-86 kameros.
Tačiau kaip rodo abu šio narvelio egzistavimo dešimtmečiai, niekam nuo tokio
tariamo “patriotizmo” gyventi nepasidarė geriau. Niekam, išskyrus saujelę
buržųjų, kurie duoda toną visuomeniniam gyvenimui. Praktika akivaizdžiai rodo,
kad toks „patriotizmas“ yra fiktyvus, paprasčiausias akių dūmimams,
nukreipiantis dėmesį nuo tikrų problemų į fantomines. Komunizmas iš tikrųjų
neturi nieko bendro su šiuo fiktyviu patriotizmu. Tikras patriotas pirmiausia
kreips dėmesį į tai, ar gerai gyventi jo šalies žmonėms. Jeigu ant šios šalies
uždėtas narvas taip gyventi neleidžia, jame esanti santvarka turėtų būti
pašalinta. Ir jei toks veiksmas reikalauja susivienijimo su kitos šalies
dirbančiaisiais, tai tų narvų grotos taipogi turėtų būti išgriautos. Tikras
patriotas neugdys savyje neapykantos kitos šalies gyventojams. Jis verčiau
vienysis su jais kovoje už teisybę ir prieš išnaudojimą, kartu griaus šiuos
nacionalinius narvus ir vienybėje su kitais buvusių narvų gyventojais kurs
vieną didžiulę šalį, kurioje nebeliks buržuazijos, išnaudotojų, visos
nacionalinės kultūros bus puoselėjamos, tarp tautų nebus neapykantos, o
socialinė lygybė ir teisingumas bendromis pastangomis užtikrinti. Juk, kaip
rodo ta pati praktika, esamas nacionalinis narvelis nacionalinės kultūros klestėjimo
toli gražu neužtikrino, priešingai, ėmė ją žlugdyti.
9. Komunizmas yra blogai – pažiūrėkite, kiek jis pražudė žmonių!
Sunku
būtų rasti ką nors labiau veidmainiško už šį antikomunistų „argumentą“.
Pirmiausia reiktų pažiūrėti, kiek grobikiškų karų ir milijonų žmonių žūčių
sukėlė pats kapitalizmas, kiek žmonių pražuvo dėl baisių sąlygų kolonijose,
kiek jų žuvo slopinant kolonijų sukilimus, kiek žuvo slopinant darbo žmonių
neramumus pačiose metropolijose, kiek žmonių išžudė dešiniosios diktatūros –
paskutinė kapitalizmo atrama – ir t. t., ir t. t. Kalba eina net ne apie šimtą
milijonų gyvybių, kurį bandoma pripaišyti komunizmui. Tai šimtai milijonų
žuvusių. To fone išskirti komunizmą kaip kažką baisaus reiškia tik apgaudinėti
save ir kitus. Paklauskite tų, kurie demonstruoja sušaudytų dvarininkų kūnų
nuotraukas, kodėl jiems nepasidomėjus beprasmėmis milijoninėmis Pirmojo
pasaulinio karo aukomis, arba, jei arčiau dabarties, kodėl gi jiems
nepasiieškojus paprastų irakiečių ir jų vaikų, kuriuos sudarkė „demokratijos
nešėjų“ bombos, nuotraukų? Kodėl jie akcentuoja būtent tariamas „komunizmo
aukas“, tačiau nė sykio neužsiminė apie dažno neoliberalo garbinamo Čilės
diktatoriaus Pinočeto aukas, baltojo teroro aukas Vengrijoje 1956 m. arba
Rusijoje 1917-1923 m.? O juk raudonasis teroras neprilygo baltųjų siautėjimui.
Netgi garsusis britų rašytojas H. Uelsas, lankęsis Rusijoje 1920 m., savo
knygoje „Rusija migloje“ pripažįsta, kad raudonojo teroro jokiu būdu negalima
lyginti su laukiniu, betiksliu žmonių žudymu, kurį vykdė Denikinas ir kiti
baltieji, kurie, anot paties H. Uelso, buvo „patys tikriausi banditai“. Net jei
komunizmas būtų iš tiesų toks, kokį jį bando pavaizduoti buržuazinė propaganda,
jo teisė į egzistavimą būtų ne ką mažesnė nei kapitalizmo, jei jau pastarasis
gali egzistuoti.
Toliau
verta paminėti, kad nei raudonasis teroras, nei kas nors panašaus, niekada
nebuvo sudėtine komunizmo dalimi. Priešingai – atėję į valdžią bolševikai
iškart atšaukė mirties bausmę. Raudonasis teroras buvo atsakas į baltąjį terorą
ir Tarybų valdžios užnugaryje, nes tai buvo vienintelė likusi priemonė
sunkiomis Pilietinio karo sąlygomis. Kalbant apie Stalino laikų represijas, tai
klaidinga būtų jas pripaišyti komunizmui. Jeigu už kažką ir teisti stalinizmą,
tai jį reiktų teisti už nusikaltimus būtent prieš Komunistų partiją, nes
Stalino laikais buvo iššaudyta vadinamoji Lenino gvardija – žmonės, kurie darė
revoliuciją. Deja, net ir Stalino laikotarpis dabar yra iškraipomas ir jo
„aukoms“ nurašomi net ir tikri nusikaltėliai, kurie nesėdėjo sudėję rankas ir
pakėlė ginklą prieš Tarybų valdžią, pavyzdžiui, Hitlerio rėmėjai iš lietuvių
tarpo, kurie šaudė žydus, o po to nacistų kariniuose centruose buvo paruošti
kovai Tarybų valdžios užnugaryje, ką ir darė pokario metu. Komunizmo istorijos
spalvos ne tik tirštinamos – ši istorija dar ir atvirai klastojama. Komunistams
pripaišoma tai, ko jie niekada nedarė, o buvusių represijų mastai išpučiami iki
debesų. Kaip vienos iš klastočių pavyzdį galima būtų pateikti mitą apie
1937-1938 metais 37 tūkst. sušaudytų kariškių. Šį mitą demaskavo ne kas kitas,
kaip vienas garsiausių pasaulio antikomunistų (!) V. Suvorovas (Rezunas) savo
darbe „Valymas“ dokumentiškai įrodęs, kad 37 tūkst. karininkų buvo atleista, o
ne sušaudyta, ir tik 10 868 iš jų suimta (dalis kurių vėliau buvo paleisti).
Smarkiai ištiražuotas mitas apie neva specialiai sukeltą badą Ukrainoje
1932-1933 m. turint tikslą sunaikinti ukrainiečių tautą. Tai paneigia visi
išslaptinti archyviniai dokumentai, kurie rodo, kad tuo laikotarpiu badaujančioms
sritims iš TSRS fondų buvo tiekiami maisto produktai siekiant sustabdyti badą,
o grūdų paruošų planai, kaip ir grūdų eksportas, buvo mažinami. 1932 m. grūdų
paruošų planas buvo sumažintas trečdaliu, 1933 m. grūdų eksportas nutrauktas.
Kodėl reikėjo visą tai daryti, jei buvo vykdomas „genocidas“? Lygiai taip pat
kaltę dėl 1921-1922 m. bado Rusijoje tokie klastotojai bando suversti
išskirtinai bolševikams visiškai neatsižvelgiant į tai, kad tai buvo Pirmojo
pasaulinio karo, Pilietinio karo, intervencijos ir blokados sukeltos suirutės
bei sausros pasekmė, o pirmieji bado atvejai atskiruose Rusijos regionuose
prasidėjo dar 1916 m., t. y. prie caro. Dažnos yra vizualinės klastotės,
kadangi jos daro didelį emocinį poveikį. Įmamos Didžiosios depresijos laikų nuotraukos
iš JAV ir pateikiamos kaip 1932-1933 m. bado Ukrainoje liudijimai, imamos aukų
nacistiniuose konclageriuose nuotraukos ir aiškinama, kad tai Tarybų valdžios
aukos. Apskritai, galima būtų sudaryti ištisą antikomunistinių mitų
enciklopediją. Ši propaganda vyksta tokiais principais kaip kad Gustavo le Bono
darbe „Minios psichologija“ suformuluota taisyklė: „oratorius, norintis
sudominti minią, turi piktnaudžiauti stipriais išsireiškimais, perdėti,
tvirtinti, kartoti ir niekada nebandyti ką nors įrodinėti samprotavimais“. Arba
nacistų propagandos tėvo Gėbelso taisyklėmis: „daug kartų pakartotas melas
tampa tiesa”; “mes siekiame ne tiesos, o efekto“.
Ir
pabaigai reiktų atkreipti dėmesį į tai, už kieno pinigus yra kuriamos
televizijos laidos, dokumentiniai filmai, tiražuojami straipsniai ir t.t.,
kuriuose meluojama apie tariamus milijonus „komunizmo aukų“. Tai ta pati
turtingųjų klasė, kurios savivalę darbo žmonės su komunistais priešakyje prieš
šimtmetį jau buvo pažaboję, ir kuri, bijodama šio dalyko pasikartojimo, siekia
diskredituoti komunistus.
10. Ar jūs neatimsite mano tikėjimo laisvės?
Ne.
Komunistai nuo seno sutaria, kad religija/tikėjimas yra asmeninis reikalas.
Tačiau jūs turite teisę į savo nuomonę tik tol, kol nepradedate prievarta
skleisti savo teologijos tarp kitų žmonių. Tuo labiau tai neleistina
valstybiniu mastu, nes komunistai pasisako už pasaulietinę valstybę.
11. Ar jūs neatimsite mano teisės į privačią nuosavybę?
Paprastai
yra painiojamos privačios ir asmeninės nuosavybės sąvokos. Jei jums priklauso
kokia nors stambesnė kompanija, socialistinių pertvarkymų atveju ji bus atimta
ir priklausys liaudžiai. Tačiau tokie dalykai, kaip asmeninis automobilis,
televizorius, drabužiai ir t. t. liks jūsų, nes jie nereikalauja samdomojo
darbo.
12. Visi žmonės negali būti lygūs.
Šis
argumentas prieš komunizmą paremtas sąvokų „vienodas/skirtingas“ ir
„lygus/nelygus“ painiojimu. Aptarkime jas abi.
Nėra
jokių abejonių, kad visi žmonės yra skirtingi. Skiriasi jų rasė, tautybė,
religija. Ar šito jau pakanka teigti, kad jie vien dėl to nelygūs, t. y. vieni
jų dėl to kažkuo geresni, pranašesni už kitus? Ilgus šimtmečius vyravo
požiūris, kad taip, to pakanka. Kad baltaodis savaime pranašesnis už juodaodį,
krikščionis – už žydą, europietis kolonistas už indėną… Arba ir atvirkščiai.
Aišku, toks požiūris ir dabar dar labai gajus, tačiau priešingas požiūris,
įsitikinimas, kad šios savybės vienų žmonių vertesniais už kitus nedaro, jau
seniai nebėra kažkas naujo ir negirdėto.
Tačiau
didesnių problemų kelia skirtingų žmonių gabumų, imlumo žinioms, įgūdžiams
klausimas. Ir čia nesunku pastebėti, kad žmonės tikrai nevienodi. Kiekvienas
žmogus skirtingai gabus ir imlus skirtingose srityse. Tačiau tai didele dalimi
priklauso nuo objektyvių sąlygų, kuriose jis vystosi, ir nuo to, kokias galimybes
tos sąlygos suteikia. Klaidinga būtų teigti, kad vienas žmogus iš prigimties
yra gabus tik kasti griovius, o kitas iš prigimties yra gabus sukurti vakciną
nuo vėžio. Žmogus gali būti gabus tiksliesiems mokslams, gali būti gabus menui arba
technikai, ir pan. O kaip būtent tie gabumai pasireikš, priklauso nuo konkrečių
aplinkybių. Jeigu yra gabumų menui, tai žmogus, gimęs kokioje nors skurdžioje
trečiojo pasaulio šalyje, tuos gabumus išreikš piešdamas piešinius ant smėlio,
o gimęs pasiturinčioje šeimoje iš auksinio milijardo galės baigti dailės
akademiją ir tapti žymiu menininku. Jeigu gabus technikai žmogus gims
skurdžioje šeimoje, jeigu jis turės anksti užsidirbti pragyvenimui, jeigu
aplinka bus obskurantiška, tai toks žmogus ko gero taps kokiu nors autoserviso
mechaniku. Jeigu nejaus nepritekliaus spaudimo ir turės laiko lavintis, tai
greičiausia taps konstruktoriumi, kuris kurs naujus modelius. Taigi, nėra „protinio
potencialo“, kaip tokio, būti paprastu mechaniku arba būti konstruktoriumi. Yra
tik gabumai technikai ir objektyvios materialinės sąlygos, kurios leidžia
vienam gabumus vystyti labiau, o kitam mažiau, vienam juos išreikšti vienaip, o
kitam kitaip. Situacijų gali būti ir dar sudėtingesnių. Skurdžioje aplinkoje
gimusiam ir gyvenančiam amatininkui ar meistrui labiausia praverstų didelė
fizinė jėga ir ištvermė. Jie būtų žymiai naudingesni nei toje pačioje aplinkoje
gyvenančiam jo kaimynui ir konkurentui gabumai muzikoje ar chemijoje. Tokioje
aplinkoje besivystančiam jaunuoliui, kuris galėtų sukurti naujus vaistus, gali
tekti savo gabumus apleisti ir taikytis prie aplinkos, siekiant išgyventi. Jis
turės dirbti fizinį darbą ir intelektualiniai gabumai liks nerealizuoti. Tačiau
tai nereikš, kad jų nebuvo.
Socializmo
tikslas nėra suvienodinti visų žmonių pajamas ar pačius žmones. Ir prie
socializmo skirtingas darbas atneša skirtingus vaisius, už jį suteikiamas
skirtingas atlygis. Socializmas nėra priešiškas daugiau dirbančiam ir
uždirbančiam. Socializmo tikslas yra suteikti visiems lygias galimybes vystyti
ir išreikšti savo gabumus. Kad vienam į meną linkusiam žmogui netektų tenkintis
smėliu, kol kitas gali naudotis molbertu, kad intelektualinius polinkius
turinčiam žmogui dėl jo blogos materialinės padėties netektų taikytis prie jo interesų
neatitinkančios aplinkos. Socializmo tikslas yra visuomenė be privačios
nuosavybės, kuri skaldo visuomenę į gamybos priemonių savininkus ir
samdomuosius, į išnaudotojus ir išnaudojamuosius, į savo gabumus laisvai
vystančius turtinguosius ir užguitus vargšus, o pasaulį – į turtingas
metropolijas ir nuskurdusias kolonijas. Socializmo tikslas yra pašalinti šią
nelygybę, o ne tai, kad vienas žmogus gali būti darbštesnis už kitą, arba kad
vienas uždirbs daugiau už kitą.
13. Mūsų epochoje visuomenės skirstymas į darbininkų ir kapitalistų klases yra pasenęs, dabar vyrauja vidurinioji klasė.
Pirmiausia,
marksizmas niekada neskirstė klasių pagal turtą – klasės yra skirstomos pagal
savo santykį su gamybos priemonėmis. Stambiajai buržuazijai priklauso įvairios
kompanijos, tuo tarpu kai samdomi dirbantieji savo privačios nuosavybės neturi
– jie dirba tose kompanijose, parduoda savo darbo jėgą. Dalis samdomų
darbuotojų gali uždirbti palyginti nemažai, tačiau nuo to jie nenustoja būti
samdomais darbuotojais. Yra ir smulkieji buržua, kurie turi savo nedidelę
privačią nuosavybę ir patys ją apdirba (arba samdo minimalų kiekį dirbančiųjų
ir dirba greta su jais). Samdomus ir gerai apmokamus darbuotojus, kurie dėka
nemenko atlygio yra įsigiję akcijų, taipogi galima priskirti prie smulkiosios
buržuazijos, kadangi įsigydami akcijų jie tampa kažkokios įmonės
bendrasavininkais. Tai yra skirtingos klasės ir jos niekur neišnyko. O terminas
“vidurinė klasė” remiasi dažniausiai turto kiekiu, protiniu darbo pobūdžiu ir
panašiais dalykais ir neturi nieko bendro su skirstymu pagal santykį su gamybos
priemonėmis. Iš esmės tai yra nemarksistinis terminas, ir todėl juos priešpastatyti
vienas kitam yra klaidinga.
Antra,
kalbos apie tai, kad skirstymas į darbininkų ir kapitalistų klases yra
atgyvenęs, remiasi daugiausia vadinamuoju „postindustrializmu“ ir klasinės
trinties sumažėjimu Vakarų šalyse per pastarąją amžiaus pusę. Tačiau tai yra
paviršutiniškas ir netoliaregiškas požiūris.
„Postindustrializmas“,
t.y. visuomenės vystymosi fazė, kurioje nyksta pramonės vaidmuo ir
įsiviešpatauja finansų bei paslaugų reikšmė, nėra kažkokia savarankiška
aukščiausia visuomenės vystymosi fazė, kaip teigia buržuazinis mokslas. „Postindustrializmas“
Vakaruose tapo įmanomas tik dėka 60-70-aisiais prasidėjusio pramonės perkėlimo
į „trečiojo pasaulio“ šalis, kur darbo jėga yra nepalyginamai pigesnė. Tačiau
pramonės ir darbininkų vaidmens svarbumas niekur neišnyko, nes jei „trečiasis
pasaulis“ staiga išgaruotų, Vakarų ekonomika žlugtų, kadangi jokia šiuolaikinė
ekonomika negalėtų egzistuoti be pramonės produkcijos. Todėl teisingiau tai
būtų vadinti tiesiog Vakarų deindustrializacija.
Ši
deindustralizacija leido kapitalistiniuose Vakaruose sukurti aukštą pragyvenimo
lygį, kadangi buržuazijai atkrito poreikis smarkiai išnaudoti darbo jėgą savo
šalyje. JAV kompanijos, turinčios savo filialus, pvz., Kinijoje arba perkančios
Kinijoje pagamintas prekes ir parduodančios jas JAV rinkose, parduoda jas
dešimteriopai brangiau nei įsigijo. Tai leidžia krautis toms kompanijoms
didžiulius pelnus ir savo ruožtu mokėti didesnius atlyginimus savo samdomiems
darbuotojams JAV teritorijoje. Kartu tai leidžia neproporcingai plėsti paslaugų
sektorių ir, kaip sako kai kurie JAV ekonomistai, daryti JAV „pasauliniu
masažistų centru“. Iš viso to atsiranda iliuzija, kad darbininkų klasė
nebereikalinga ir kad išvystytose kapitalistinėse valstybėse klasinis
susiskaldymas tapo istorija.
Apie
tai, kaip žlugs ši „postindustrinė“ visuomenė, scenarijų galima sugalvoti daug.
Paties „trečiojo pasaulio“ buržuazija gali pasiekti tokį išsivystymą, kad
pradės stumti iš savo rinkų Vakarų buržuaziją. Tai reikš, kad Vakarams vėl teks
industrializuotis. Lygiai taip pat dabartinė pasaulinė krizė anksčiau ar vėliau
gali taip pakirsti Vakarų ekonomiką, kad neliks nieko kito, kaip tik taipogi iš
naujo juos industrializuoti. Panašias tendencijas jau galima pamatyti, pvz.,
2009 m. pradžios Prancūzijos prezidento Sarkozy raginimai grąžinti automobilių
pramonę į Prancūzijos teritoriją. Šis pakartotinis pramonės susikoncentravimas
savoje šalyje vėl reikš darbininkų klasės augimą ir darbo jėgos išnaudojimo
didėjimą, kadangi buržuazija, siekdama pelnų, vis tiek turės kažką išnaudoti. O
tai reikš to paties klasinio susiskaldymo augimą, kuris buvo mažas, kol
buržuazija išnaudojo „trečiojo pasaulio“ darbo jėgą.
Kita
vertus, klasinė trintis jau atsiranda. Įvairios apklausos Vakarų šalyse rodo
atsirandantį dirbančiųjų nepasitenkinimą augančia socialine nelygybe, o
ekonomistų tyrinėjimai – „viduriniosios klasės“ nykimą, augančią turto
koncentraciją siauro gyventojų sluoksnio rankose ir plačiųjų masių pragyvenimo
lygio mažėjimą. O ir žemas imigrantų pragyvenimo lygis taipogi yra klasinio
susiskaldymo simptomas, nors kol kas jis ir turi nacionalinį atspalvį.
Dėl
visų šių priežasčių kapitalistinėse Vakarų šalyse vietinių gyventojų atžvilgiu
nunykęs aštrus klasinis susiskaldymas tėra tik viena iš kapitalizmo vystymosi
fazių, kurios ateina ir praeina. O nuomonė, kad klasinio susiskaldymo nebėra ir
nebebus, remiasi tik tuo, kas matoma dabar, paviršiuje, neatsižvelgiant į tendencijas
ir netolimą ateitį.
Šaltinis: Leftas
Šaltinis: Leftas
Tikrai puikus straipsnis, parodantis koks yra tikrasis komunizmas ir socializmas paneigiantis visus ,,patriotų'' gandus apie tai, kad Sovietų sąjunga buvo blogis, kuris norėjo sunaikinti Lietuvą, ir kitas nesąmones.
AtsakytiPanaikintiNebūkime anonimais! Būkime atviri ir drąsūs su visais!
PanaikintiLietuva toli gražu nėra narvelis, kaip čia rašoma, t. y., nėra suvereni, nepriklausoma valstybė, nes ES teisinės normos yra aukščiau Lietuvos teisinių normų. o tai ir yra viena iš priežasčių, kodėl mūsų, lietuvių, nacionalinė kultūra šiandieną yra žlugdoma, ko nebuvo smetoninėje, nors ir kapitalistinėje, bet suverenioje Lietuvoje, kur lietuviška kultūra buvo puoselėjama. Taip, darbininkai, komunistai, socialistai privalo vieningai ir bendromis jėgomis padėti vieni kitiems kovoje prieš bendrą priešą, už bendrą tikslą, bet tai nereiškia, kad turi būti kuriama bendra valstybė tarp skirtingų tautų, tautinės ir tuo pačiu socialistinės valstybės galėtų santarvėje gyvuoti ir išlaikydamos savo įstatymų viršenybę savo teritorijoje, kas užtikrintų tautų ir jų kultūrų įvairovę, kai tuo tarpu bendra valstybė iškeltų akivaizdžią grėsmę joms ilgalaikėje perspektyvoje.
AtsakytiPanaikintiTai jei Lietuva viena pati dabar taptų komunistinė/socialistinė,ji galėtų save tik išsimaitinti pagal tai kiek žinau,bet tobulėti technologiškai be aplinkinių valstybių išteklių ir kooperavimo tai neįmanoma
Panaikintieikit nx
AtsakytiPanaikinti