Prieš daugelį šimtmečių užgimė lietuvių
tauta, įvairioms gentims besitelkus į žūtbūtinę kovą su bendru priešu –
kryžiuočiais, vokiškaisiais grobikais, kurie, tuomečio „civilizuotojo pasaulio“
galvos, Romos popiežiaus, laiminami ir nekaltųjų krauju apšlakstytu krikštu
nešini, pavergė ištisus kraštus bei sunaikino ištisas tautas. Tačiau Lietuvos
užgrobti jiems nepavyko. Ypatingu skyriumi į šios kovos už žemę ir laisvę, už
tautos išlikimą istoriją įeina 1336-ųjų vasario 25-ąją datuojama Pilėnų
tragedija, gyventojams su kunigaikščiu Margiriu priešaky atsisakius pasiduoti,
tapti vergais ir nusprendus kovoti iki galo. „Ištikimybę savo žemei, savo protėviams, savo kultūrai visuomet šventai
saugojo, negailėdami savo gyvybės, lietuvių tautos sūnūs ir dukros“*, – vargu
ar kas kita, kaip Pilėnų kova geriau įkūnija šią liaudies rašytojo P. Cvirkos išsakytą didžią istorinę tiesą, kurią taip patogiai užmiršta
dabarties pseudopatriotinių konvulsijų tampomi mūsų kosmopolitiniai
inteligentėliai. Didvyriškųjų Pilėnų, jų dvasios ir įvykių atspindys – nuostabiame tautos Lakštingalos S. Nėries kūrinyje.
PILĖNAI
Argi būtau vertas
vardo aš poeto...
Jei prakalbint akmenėlio nemokėtau?
Jei prakalbint akmenėlio nemokėtau?
Basos kojos – minkštą
samaną minu,
Žilą kerpę žilagalvių akmenų.
Žilą kerpę žilagalvių akmenų.
Jie, išklydę kaip
kaukolės po laukus,
Niauriai tyli apie tolimus laikus.
Niauriai tyli apie tolimus laikus.
Kyla rūkas – aukštą
pilį vėl matai, –
Tos pilies jie buvo pamatai.
Tos pilies jie buvo pamatai.
Rymo amžiai – rymo
pušys ir kalnai,
Skuba, skuba Nemunėlio vandenai.
Skuba, skuba Nemunėlio vandenai.
Tu sustoki, Nemunėli,
neskubėk!
Prakalbėki, akmenėli, prakalbėk!
Prakalbėki, akmenėli, prakalbėk!
Laužui Įsiliepsnojus kunigaikštis šaukė:
„Mes žūstame, bet lieka tie, kurie sunaikins kryžiuočius, nors šimtmečius
reiktų laukti".
Tarp aukštų krantų ištįsęs Nemunas.
Papasakokit, akmenys, kaip karžygės
lietuvės keršydavo vokiečiams už žuvusius vyrus ir sūnus. Jos nebe moterys, jos
buvo keršto deivės, sužeistos vilkės.
Apie tai, kaip į Anapilį keliavo
šviesios vėlės karžygių narsių –
Apie laisvės dainas tas, kurios užbūrė
širdis begaliniu narsumu, kad mirti nebijotų.
Ir apie tuos... O, nekalbėkit, akmenys.
Jie ne lietuviai – vokiečius draugais sau išsirinkę.
Apie kankles stebuklingas,
Kraukite
laužus aukštai!
O mano kanklių daina,
Tu kalbėki, kalbėki karštai –
Kaip traškanti laužo liepsna.
O mano kanklių daina,
Tu kalbėki, kalbėki karštai –
Kaip traškanti laužo liepsna.
Ugnies
tu giesmę girdi,
Svaigsta nuo dūmų galva.–
Beaistrė dainiaus širdis –
Pašauta kregždė – negyva.
Svaigsta nuo dūmų galva.–
Beaistrė dainiaus širdis –
Pašauta kregždė – negyva.
Vėjas
šokina snaiges.
Gausmas
stygos įtemptos –
Perdegus lūžta sija –
Mirti dėl savo tautos –
Amžius gyventi su ja.
Perdegus lūžta sija –
Mirti dėl savo tautos –
Amžius gyventi su ja.
Neįžengiami šventi miškai. Žmogaus
kirvis nedrįsta jūsų liesti. Medžiai, žvėrys ir žmonės čia auga drauge – kaip
broliai. Vėjo ir audros kalba, lietaus muzika mums suprantama. Iš ūžiančių pušų
mergaitės mokosi dainuoti, iš gegutės raudoti. Perkūno ąžuolas vaidiloms
pranašauja.
Su virvėmis, už kaklo užnarintom, aš jus
matau, lietuviai, vedamus vergijon.
Mes norime būti laisvi ir savarankiški
savo kampelyje su savo bitėmis ir žalčiais, su savo piliakalniais ir liūnais,
kur pempės pavasarį mus lietuviškai prakalbina: „Gyvi?“
Kris pavergėjas kaip pašautas vilkas
dykumoj, ir juodvarniai kapos akis jam.
Nemunas – sargybinis budrus pilies, kuri
savo tvirta krūtine sulaiko geležinę bangą kryžiuočių, besiveržiančių į kraštą.
Slėnyje plačiame pilies akivaizdoje
sutūpusios pilkos trobelės kaip putpelių būrys, kaip maži viščiukai aplinkui.
Šventųjų dievų girių prieglobsty
nerasdavo priešai; gydanti šaltiniai, skambanti upeliai, ramuma saulėta.
Baltagalviai pusnuogiai vaikai drauge su
ėriukais žindo aveles.
Niekas taip švelniai nemoka kūdikio
liūliuoti kaip lietuvės rankos, niekas pasauly tokių lopšinių nemoka
dainuoti... Bet, netekusi brangių artimųjų, lietuvė virsta vyru karžygiu ir
kaip vilkė puola priešus.
Jie krikštija... Vaikų galveles į
medžius daužo, mergaites išniekinę, joms galvas nukerta; senelius arkliais
sumindžioja.
Kur tu, mano karžygy, galvelę jauną
paguldei? Vokiečių žemėje... be švento laužo, be dainų, be apsiausto ir
kardo... Kaip tu nuo piktųjų dvasių apsigynei? Ar pasiekei Anapilį, senelių dvasias?
Ar klaidžioji aplink stiklinį kalną, negalėdamas ant jo užkopti?
Girios vilkas į girią žiūri... Gaila
švęsto vandens juos krikštyti. Vienintelis būdas – išnaikinti ta giminė. Mums
reikalinga jų žemė... (Zigfridas)
Šventoji Romovė, šventasis kalnelis ir
upelis jo papėdėje šventas, ir tos žolės, ir akmenėliai...
Vandenis perplaukėm, tyrumas perėjom,
iškepinti saulės, išbadėję... svyravome kaip sausos viksvos. Naktį kelią mums
švietė vilkai akimis... Kardu perkirstas mėnulis.
Pasigailėjimo ir dovanojimo mūsų širdis
nepažįsta. Mūsų dievas – keršto dievas. Nuožmiausiu būdu iki paskutinio kraujo
lašo ginsime tą žemę, kurią nuo amžių mes valdome. Dievai mums ją davė. Čia
tėvų ir senolių kapai... Kas turi teisę išvaikyti mus iš gimtųjų lizdų?!
– Mirtis priešams!
... Šioji giesmė neturėjo nei tėvo, nei
motinos. Jos tėvu buvo visi žmonės, jos motina – amžiai, miškas ir dangaus
skliautai. (Aukštose, tamsiose katedrose jis buvo girdėjęs himnus ir psalmes,
kurios buvo šventųjų pranašų ir įkvėptų žmonių veikalai.)
(Laidotuvių rauda)
Žvalgai sugrįžę pranešė. Tylu, ramu
Pilėnuose, nieks gintis nesiruošia.
Seniai nebuvo matę Lietuvos laukai tokio
kryžiuočių plūdimo.
Stovi pirkelės pilkos mėnesienoj... Tik
nė vieno žmogaus, nei jokio gyvulio, nei daikto jose nėra. Visos tuščios ir
atdaros.
Aukštom neregėm sienom, – nei langų, nei
durų nebuvo matyti, – giliais grioviais ir aukštais pylimais apsupta, nei
ugnies, nei kardo neįveikiama stovi pilis ir taip pat tyli, lyg joje nebūtų nė
vienos gyvos dvasios. Tik šešėlis laiks nuo laiko praslysta pasieniu –
Neišlepinti lietuviai. Maža tereikia
jiems maisto, maža miego, maža poilsio.
(Dievų) kalba jų – burtų, tokia graži,
Į jokią kitą nepanaši.
Prie savęs patraukia širdis ir norą
gerbti tas, kuris moka valdyti.
Į Anapilį keliausim su tėvų vėlėm
midučio gerti. (Krikščionys skiriasi su savaisiais, kurie eina į dievo teismą.)
Ant kalavijo pasirėmęs, mąstė... apie
namų šiltą laimę,– apie lūšnelę girios kirtime, žydinčių liepų apsuptą –
Ir priešais jį nušvito ateitis – baisi
kova ir karžygio mirtis. (Belaisviui pabėgus būrimas, iš debesies per audrą.)
Prakeiktu paukščiu skraidysi po pasaulį,
neturėdamas vietos nutūpti, jei pabėgsi iš gimtojo lizdo, palikdamas jį
priešams.
Pasirinkimas vienas tėra: arba tuojau
apleisti pilį, gelbėti savo galvą, arba pasilikti ir žūti drauge su manim. –
Vieną sykį žmogus temiršta –
Kam mirtis prieš akis, tas juo greičiau
nori ją susitikti.
Pilėnai – raktas į tą žemę, kurią mes
turime valdyti. Jie kaip akmuo ant mūsų kelio, kurį mes turime nuristi. Kaip
piktai giliančių širšių lizdas, kurį mes turime sudeginti.
Margirio kardas.
Kaip žliūgė pažeme tu šliaužiosi.
Jie nebijojo mirti laužuose.
Natangų žemės vaidila pasakoja, kaip
kovojo už savo laisvę prūsai, kaip žuvo Herkus Mantas.
[1942–1945]
Šaltinis: S. Nėris. Raštai. T. 2. V., 1984, p. 143-147.
Taip pat skaitykite: R. Varakauskas. Didvyriškieji Pilėnai
Taip pat skaitykite: R. Varakauskas. Didvyriškieji Pilėnai
Pilėnų gynimas. Dail. A. Vitulskis, 1965 m. |
* P.
Cvirka. Raštai. T. 7. V., 1986, p. 141.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą