Atėjo ir praėjo liepos 6-oji –
vadinamoji „Valstybės diena“. Kas tik netingėjo, postringavo, kaip „tikrai myli
Lietuvą“, naivūs žmogeliai sentimentaliai giedojo „tautišką giesmę“, o dauguma
tiesiog pasinaudojo papildoma nedarbo diena. Visgi tai yra nebloga proga
pamąstyti – kokią būtent valstybę šlovina mūsuose švenčiamos „Valstybės dienos“
iniciatoriai.
Pradėkime nuo paprasčiausių realijų –
šiandienos Lietuva yra gilių prieštaravimų, augančio skurdo bei socialinės
nelygybės šalis. Kone trečdaliui lietuvių gyvenant ant ar žemiau skurdo ribos, „Valstiečių“
vyriausybė su R. Karbauskiu ir S. Skverneliu priešakyje, priėmė šio mėnesio
pradžioje įsigaliojusį „lankstųjį“ darbo kodeksą, kurio esmė – darbo beteisiškumo
prieš kapitalą įteisinimas.
Santykinė lietuviškojo kapitalizmo
stabilizacija, mūsuose nusistovėjusi kapinių tyla ir didesnių bruzdėjimų
nebuvimas nuo pat 2009 m. krizės atoslūgio, palaikoma neatskiriama kasdienybės
dalimi tapusios masinės emigracijos, kaip sisteminio atsikratymo pertekliniu
gyventoju skaičiumi, ypač jaunimu, kuris galėtų mesti iššūkį nusistovėjusiai
tvarkai, priemone.
Tuo tarpu saujelė buržuazinės visuomenės
elito – stambieji prekybininkai, fabrikantai ir užsienio bankininkai – ramiai sau
sėdi užsiropštę lietuvių liaudžiai ant sprando, kraudamiesi lobius,
statydamiesi prabangias vilas, pilis ir jachtas paprastų žmonių darbo ir
prakaito sąskaita.
Tokia yra mūsų lietuviška tikrovė, labai
aiškiai mums rodanti, kas yra ir kieno interesus gina Lietuvos valstybė. Akivaizdu,
kad absoliučią Lietuvos gyventojų daugumą sudarančių paprastų samdomųjų darbuotojų
reikalai šiai valstybei yra svetimas dalykas – pirmenybė teikiama stambiųjų
savininkų interesams.
Tai ir nusako šios valstybės socialinę
esmę: nors deklaruojama „demokratija“, piliečių laisvė bei lygybė prieš
įstatymą, faktiškai viešpatauja ir gyvenimą atitinkamai tvarko būtent aukščiau
minimas buržuazinio elito – kapitalistų klasės
– sluoksnis. O šiam sluoksniui – ne dirbantiesiems ir tikrai ne visai tautai –
valstybė ir priklauso.
Greta to turime dar vieną, nei kiek ne
mažiau svarbią aplinkybę – kad ir tokia Lietuvos valstybė, kokią turime
šiandien – buržuazinė valstybė, ginanti oligarchų interesus, nors ir daug
šaukiama apie „nepriklausomybę“, realiai yra smarkiai priklausoma. Tiek ekonomiškai
– nuo transnacionalinio kapitalo; tiek politiškai – nuo JAV, NATO ir ES.
Kokią valstybę kasmet liepos 6 d.
šlovina valdžia su savo „patriotiniais“ klapčiukais? Iš esmės – valstybę kompradorinės buržuazijos, per
porą dešimtmečių buvusios visaliaudinės nuosavybės grobstymo bei didžiulės
tautos daugumos ekonominio išnaudojimo pagrindu susikrovusios sau pasakiškus
lobius. Valstybę, esančią faktiniu Vakarų, JAV-NATO-ES imperialistų, satelitu.
Dargi abejotina yra ir grynai istorinė
liepos 6-osios pusė – patsai 1251 m. įvykęs Mindaugo, kaip apsikrikštijusio
Lietuvos karaliaus, karūnavimas, kaip tariamas Lietuvos, kaip nacionalinės valstybės, gimtadienis.
Pirma – Mindaugas buvo toks pat LDK kunigaikštis, kaip ir
kiti, tiktai katalikiškosios Europos pripažintas karaliumi; negana to, krikštą
ir karūnavimą jis priėmė tiktai karinio pralaimėjimo, nuo Livonijos ordino
tuomet grėsusio visiško sunaikinimo ir jam prarastų žemių sąlygomis*.
Antra
– viduramžių LDK buvo feodalinė, bet ne
nacionalinė valstybė – toje epochoje dar net neegzistavo nacionalinis principas, grindęs moderniąsias nacionalines
valstybes, ypač užgimusias 1848 m. Tautų pavasario idėjų įtakoje. Pagaliau,
būtent XIII a. išsikristalizavusi lietuvių tauta** dar nesudarė nacijos*** – tokia užgimė tik XIX a.,
lietuvių liaudies kovoje prieš carizmo jungą, prieš didžiarusiškąjį tautų
kalėjimą****.
Trečia
– Lietuvos, kaip nacionalinės valstybės, tiesioginės ištakos ir slypi būtent
XIX-XX a. sankirtos nacionalinio išsivadavimo bei darbininkų judėjimuose, 1917
m. buržuazinės-demokratinės Vasario revoliucijos ir Didžiosios Spalio
socialistinės revoliucijos išdavose: ar kalbėtume apie kapitalistinės (Vasario
16), ar socialistinės (Gruodžio 16) Lietuvos respublikos projektus*****.
Visa tai aiškiai rodo, kad liepos 6-oji,
vadinamoji valstybės diena, yra ne kas kita, kaip eilinis farsas, kuriuo
buržuazinė valdžia siekia užliūliuoti tautą, ne tik peršant jai iškreiptą,
tikrovės neatitinkantį vakarietiškai romantizuotą viduramžių Lietuvos istorijos
vaizdinį, bet ir užtušuojant šiandienos gyvenimo aktualijas, skurdą, socialinę
atskirtį, neteisybę, prisidengiant skambiais „tautiniais“ bei „patriotiniais“
šūkavimais.
Parašė: Stasys Gervė
* Žr.: Lietuvos
TSR istorija. V., 1957. T. 1, p. 68-69.
** Žr.: Lietuvos
TSR istorija. V., 1957. T. 1, p. 98-100.
*** Mokslinė nacijos teorija, kuria vadovaujasi
marksizmas, naciją apibrėžia esant tam tikru žmonių bendrumu, sykiu
apjungiančiu keturis pagrindinius požymius: 1)
kalbos bendrumą; 2) teritorijos
bendrumą; 3) ekonominio gyvenimo
bendrumą ir 4) psichinės struktūros
bendrumą. Dėl sistemingo marksistinės nacijos sampratos išdėstymo – žr. knygelę
„Marksizmas
ir nacionalinis klausimas“ (J. Stalinas. Raštai. V., 1948. T. 2, p.
278-349).
**** Žr.: Lietuvos
TSR istorija. V., 1963. T. 2, p. 197-199.
***** 1918 m. vasario 16 d. vadinamoji „Tautos
taryba“, kaizerinių vokiškųjų okupantų remiama, prieš tai svarsčiusi
monarchijos (su Vilhelmu fon Urachu – Mindaugu II – priešaky) variantą,
paskelbė Lietuvos, kaip buržuazinės-demokratinės respublikos susikūrimą. O tų
pačių metų gruodžio 16 d. Vilniuje, V. Kapsuko, Z. Angariečio ir P.
Eidukevičiaus vadovaujami, prieš okupacinę valdžią sukilę darbininkai paskelbė
Lietuvos Tarybų respublikos kūrimąsi. (žr. literatūrą: V. Kapsukas. Pirmoji
Lietuvos Proletarinė revoliucija ir tarybų valdžia; B. Vaitkevičius. Socialistinė
revoliucija Lietuvoje 1918-1919 metais).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą