Šimtai ir tūkstančiai tikinčiųjų plūsta
į atlaidus, tikėdamiesi nusiplauti tikras ar tariamas savo nuodėmes, dvasiškai
apsivalyti, ar tiesiog iš paprasčiausio įpratimo mechaniškai atlikti savo, kaip
„gerų katalikų“, pareigas. Tuo tarpu pedofilijos ir kitokių seksualinių iškrypimų
pelkėje paskendusi bažnyčia smarkiai pasipinigauja, susirinkdama gausybę dosnių
ir ne tokių dosnių, tariamai „dievo garbei“ skirtų aukų.
Kas apskritai yra atlaidai, detaliau
neaptarinėsime – palikime tai žemiau pateikiamai ištraukai iš buvusio katalikų
kunigo, tapusio vienu žymiausių XX a. Lietuvos ateistų, J. Ragausko, knygos „Žmogus
ieško tiesos“*. Čia mus domina būtent tai, ką reiškia pati atlaidų idėja, ką
bekalbėti apie praktiką, ryšium su paprasčiausia žmogaus sąžine.
Patys atlaidai iš esmės nurodo į
nuodėmių atleidimą. Net nekeldami klausimo dėl pačios religinės moralės
abejotinų teiginių bei nuostatų, matome gyvenimišką tiesą: jei doras žmogus bus
padaręs ką bloga, o visai šventų ir tobulų nebūna – juk kas nedirba, tas ir
neklysta – tai didžiausia bausmė jam už tai bus sąžinės graužatis.
Tikras „dvasinis apsivalymas“ –
atsisakymas nuo padarytų piktybių, nuo praeities purvo, pasiryžimas būti
geresniam – tai yra išimtinai kiekvieno individo sąžinės reikalas. Bet atlaidų
idėja praktiškai sako kitaip: ateik į atlaidus, pakartok keletą maldų
popiežiaus vardu, paaukok pinigėlių motinai bažnyčiai – ir nuodėmės tau bus
atleistos.
Pats principas niekuo nesiskiria nuo to,
ką iš viduramžių istorijos žinome indulgencijų pavadinimu – tuomet stačiai buvo
siūloma už pinigus išsipirkti savo nuodėmes. Esmė čia jau nebe tai, kas ir kaip
dedasi žmogaus širdy, jo dorybė ar niekšybė – bet tik formalus atitikimas
bažnytiniams reikalavimams ir apeigoms, įgaunančioms piniginę išraišką.
Aišku, tai nereiškia, kad kiekvienas,
einąs į atlaidus, yra toks ar anoks: dalis neabejotinai tuo metu tikrai
susimąsto, ką padarę gera, ką bloga; tačiau pats moralinis vertinimas
perkeliamas iš asmens sąžinės srities į autoriteto kompetenciją – ar beveidės
bažnyčios, ar konkretaus kunigo, kaip tariamo dievo atstovo žemėje, pavidalu.
Autoritetui tarus ir apeigoms įvykus,
net paskutinis niekšas, nesigailėdamas savo piktadarybių, būsiąs „apvalytas“
nuo nuodėmių; o net nuoširdžiausias žmogus negausiąs jokio atleidimo, jei nedalyvausiąs
šiame šou. Taip žmogaus sąžinė tampa biznio objektu. Tokia praktika – gryniausias žmogaus sąžinės išprievartavimas, jos
pavertimas pasyviu, nemąstančiu sraigteliu didžiulius pinigus užkalinėjančios
bažnytinės mašinos.
Šitai dar XVI a. viešai pripažino
reformacijos šalininkai, prieš kuriuos už jų atsisakymą nuo jai pelningų dogmų,
katalikų bažnyčia pasitelkė ne tik bjauriausią šmeižtą, bet dargi ginklus ir
laužus, kuriuose liepsnodavo gyvų žmonių, nenusilenkusių „dievo tarnų“
savivalei, kūnai. Dar aiškiau tai galime suvokti mes, XXI a. žmones, turėdami
prieigą prie milžiniškų gamtos bei visuomenės mokslų duodamų duomenų, iš
pagrindų paneigiančių visų religijų sekamas pasakas.
Vergiškai aklas, neretu atveju tiesiog
fanatiškas tikėjimas, kurio iš žmonių reikalauja religinės institucijos,
vietoje objektyvaus pasaulio, gamtos, visuomenės ir jos dėsningumų pažinimo,
tik padeda užliūliuoti liaudies sąmonę, nukreipiant jos dėmesį bei mintis nuo
tikrųjų gyvenimo problemų į religinę fantasmagoriją.
Kuo greičiau nusikračius tokiu tikėjimu,
kuo greičiau jį pakeitus blaiviu, į faktus ir logiką orientuotu mąstymu – tuo geriau.
Geriau kiekvienam paskiram asmeniui; geriau ir visai visuomenei. Tiksliau –
viršūnėlės mulkinamai, į velnišką melo ir apgaulės „matricą“, kurios dalimi yra
ir religija, tos visuomenės daugumai.
Mes patys esame savo minčių ir jausmų
šeimininkai. Nepadės mums jokie atlaidai. Jokie dievai. Suvokime tai ir
išmeskime visokias juodaskvernių mums peršamas nesąmones ten, kur joms ir vieta
– į visuotinės istorijos šiukšlyną.
Parašė: Vincas Nevėžietis
* ATLAIDAI
Viena
iš daugelio katalikų bažnyčios naudojamų pasipelnymo priemonių yra atlaidai.
Seniau Romos popiežiai išduodavo tikintiesiems už pinigus atlaidų raštus,
vadinamąsias indulgencijas. Pagal tuos indulgencijų raštus jų savininkams
būdavo atleidžiamos praeities ir net ateities nuodėmės.
Viduramžiais
bažnyčia plačiai prekiavo atlaidais. Popiežius Jonas XXII iš atlaidų buvo
susikrovęs apie 25 milijonų aukso guldenų kapitalą. Jis buvo nustatęs atlaidų
tarifą ir nurodęs, kad „šių malonių (t. y. nuodėmių atleidimo) neturtingieji
negali gauti; jie neturi pinigų, todėl jiems reikia apsieiti be šios šventos
paguodos“.
Atlaidai
buvo teikiami nuo visokių nuodėmių; už pinigus atleidžiamos net žmogžudystės.
Atlaidai teikiami kryžiaus karų dalyviams už visokius žvėriškumus, jų įvykdytus
„netikėlių“ šalyse (jų tarpe ir senovės Lietuvoje).
Atlaidus
popiežiai naudojo kaip priemonę maldininkams iš viso katalikiškojo pasaulio
prisivilioti į Romą. Tuo tikslu „šventieji tėvai“ paskelbdavo, kad katalikai,
aplankę tam tikras Romos bažnyčias ir paaukoję piniginę auką, gausią didelius
atlaidus. Tuo pačiu tikslu buvo įvesta ir „šventųjų metų“ praktika, žadant
ypatingus atlaidus visiems tais metais nuvykusiems į Romą ir aplankiusiems
nurodytas bažnyčias.
Šis
šlykštus prekiavimas atlaidais sukėlė liaudies pasipiktinimą. Reformacijos
judėjimas Vokietijoje XVI amžiuje reikalavo uždrausti prekiavimą atlaidais. Nuo
to laiko popiežiai ėmė kiek kitaip aiškinti atlaidus: tai esąs ne nuodėmių, bet
bausmės už nuodėmes atleidimas. Tokiais „pakeistais“ atlaidais bažnyčia
tebeprekiauja ir dabar: tikintiesiems suteikiami įvairūs atlaidai, už kuriuos
dvasininkams turi būti sudedamos „aukos“.
Atlaidus
popiežius panaudoja ir kaip priemonę savo autoritetui tikinčiųjų tarpe
stiprinti. Atlaidai tikintiesiems teikiami paprastai su ta sąlyga, kad jie,
tikintieji, pasimelstų „popiežiaus intencija“. Tuo siekiama, kad katalikai
popiežių pripažintų esant bažnyčios galva, kad sutiktų su jo valia, kad
pritartų jo varomai politikai ir pan.
Atlaidai
panaudojami tikintiesiems sutraukti ne tik į Romą ir į jos bažnyčias, bet ir į
parapijų bei kitas bažnyčias. Tuo tikslu visose bažnyčiose švenčiamos tam
tikros šventės, kurių dalyviams žadami „ypatingi“ atlaidai. Šios vietinės bažnyčių
šventės, vadinamieji atlaidai, paprastai sutraukia į bažnyčias daugiau tikinčiųjų,
negu kurios nors eilinės šventės arba sekmadieniai. Daugelis tikinčiųjų atlaidų
proga atlieka išpažintį; daugiau sunešama aukų kunigams ir vienuoliams. Pamaldos
tokiomis dienomis yra laikomos kuo iškilmingiausiai, ruošiamos bažnytinės
procesijos. Tuo dvasininkai siekia visų pirma paskatinti tikinčiuosius gausiau
lankyti bažnyčią, atlikti religines apeigas, stengiasi jų sąmonę labiau apraizgyti
religiniais prietarais (J. Ragauskas. Žmogus
ieško tiesos. V., 1972, p. 139-141).
Taip buvo ir yra...
AtsakytiPanaikinti