1870 m. balandžio 22 d. gimė žmogus–legenda,
įėjęs į istoriją ne tik kaip genialus marksistas, tiek teorijos, tiek praktinio
veikimo meistras, bet kaip Didžiosios Spalio socialistinės revoliucijos organizatorius,
kaip pirmosios pasaulyje darbo žmonių valstybės, Tarybų Sąjungos, vadovas –
VLADIMIRAS ILJIČIUS LENINAS.
Nuo šios dienos praėjo šimtas keturiasdešimt septyneri metai, o šį rudenį minėsime 1917 m. lapkričio 7 d. – DIDŽIOJO SPALIO – įvykių šimtmetį. Atrodytų, visa tai buvo taip senai, kad apie Leniną kalbėti tegalima tik būtuoju laiku. Ir vis dėlto, kalbėdami apie Leniną, apie jo indėlį į marksizmo teoriją ir proletarinės revoliucijos praktiką, mes kalbame apie šiandienos aktualijas.
Nuo šios dienos praėjo šimtas keturiasdešimt septyneri metai, o šį rudenį minėsime 1917 m. lapkričio 7 d. – DIDŽIOJO SPALIO – įvykių šimtmetį. Atrodytų, visa tai buvo taip senai, kad apie Leniną kalbėti tegalima tik būtuoju laiku. Ir vis dėlto, kalbėdami apie Leniną, apie jo indėlį į marksizmo teoriją ir proletarinės revoliucijos praktiką, mes kalbame apie šiandienos aktualijas.
Taip, mes, 21–ojo amžiaus žmonės! –
netgi po to, kai devyniasdešimtaisiais metais savanaudžiai biurokratai
abstrakčių demokratinių šūkių priedangoje, Vakarų imperialistų padedami, iš
vidaus sugriovė Tarybų Sąjungą ir pasaulinę socializmo sistemą ir restauravo
kapitalizmą, o Leniną ir leninizmą rytų bei vidurio Europoje pavertė
ideologiniu tabu.
Lenino aktualumą lemia tai, kad jo
teoriniuose darbuose liečiami opiausieji visuomenės gyvenimo klausimai – kaip
veikia kapitalistinė sistema ir kokios šio veikimo pasekmės, kas yra valstybė
ir kam ji tarnauja, kokiais keliais pasiekti socialinį bei nacionalinį darbo
žmonių išsivadavimą; ne mažiau svarbi ir praktinė Lenino gyvenimo pusė – jo,
kaip revoliucinio stratego ir naujo tipo valstybės įkūrėjo – vaidmuo.
Dar 19–ame amžiuje marksizmo
pradininkai, K. Marksas ir F. Engelsu, padėjo teorinius tarptautinio
komunistinio judėjimo pagrindus – Markso „Kapitale“ žmonija įgijo ne tik
KAPITALIZMO, kaip konkrečios socialinės–ekonominės formacijos ir jos dėsningumų
pjūvį, bet ir mokslinį alternatyvos šiai darbo jėgos išnaudojimu ir grobikiška
konkurencija paremtai sistemai – SOCIALIZMO IR KOMUNIZMO – pagrindimą.
Parodę socialinės nelygybės ir turtinės
atskirties augimo neišvengiamumą esant kapitalizmui, įrodę, koks gilus yra darbo
ir kapitalo interesų priešingumas ir remdamiesi empiriniais savo meto
duomenimis, kurie rodė esant „sulygintą visuomenės vystymąsi visose
civilizuotose šalyse“[1], Marksas
su Engelsu pagrįstai manė socialistinę revoliuciją įvyksiančią aukščiausią
kapitalizmo išsivystymo laipsnį pasiekusiuose kraštuose.
Bet reali situacija bylojo ką kita –
prasidedant dvidešimtajam amžiui, daugelyje vakarų Europos šalių proletariato
revoliucingumas blėso, o po Engelso mirties 1895 m. netrukus iškilo E.
Bernšteino revizionizmas, po šūkiu „tikslas – niekas, o judėjimas – viskas“,
atsisakęs nuo Markso ir Engelso iškeltųjų proletarinės revoliucijos siekių ir
pasukęs dalį darbininkų judėjimo smulkiaburžuazinių reformų keliu.
Tarptautiniame darbininkų judėjime
ryškėjo dvi priešingos srovės, dvi socialdemokratijos; viena – ant Markso ir
Engelso mokymo pagrindų stovėjusi revoliucinė
socialdemokratija; kita – Bernšteino reformistinė
socialdemokratija. Pastaroji, remdamasi gerėjusia dalies išsivysčiusių
kapitalistinių šalių samdomųjų darbininkų padėtimi, teigė, esą galima
sužmoginti patį kapitalizmą, gerinant darbo žmonių padėtį vien ekonominių
reikalavimų keliu.
Socialine baze reformizmui tapo
tuomet besiformavęs savimi patenkintas dabarties „vartotojų visuomenes“
sudarantis vadinamosios „darbininkų klasės aristokratijos“, apie kurią pirmasis
prabilo Engelsas, sluoksnis, gaunąs nuolaidas iš kapitalistinės sistemos, jomis
pasiekdamas „palyginti gerą padėtį“ ir šią padėtį laikąs „galutiniu tikslu“[2].
Kaip šiandien, po Tarybų Sąjungos sugriovimo
1991 m., girdime sofizmus apie tariamąjį „proletariato išnykimą“ ir
kapitalistinę „gerovės valstybę“, taip tada, nespėjus praeiti nė trims
dešimtmečiams nuo 1871 m. Paryžiaus komunos pralaimėjimo, buvo kalbama apie
atsisakymą nuo revoliucijos ir kapitalizmo „gerinimą“.
Visgi tarptautiniame darbininkų
judėjime, 1889 m. įkurtame Antrajame Internacionale, ir toliau buvo
deklaruojamas marksizmas, revoliucinis visuomenės pertvarkymo kelias ir
internacionalizmas, visų šalių ir tautų darbininkų solidarumas prieš
„savuosius“ kapitalistus, įsipareigojimai stoti prieš bet kurį imperialistinį
karą, o, tokiam kilus, organizuoti masinį darbo žmonių pasipriešinimą siekiant
„savosios“ buržuazijos nuvertimo.
Tačiau 1914 m. vasarą įsiplieskęs
Pirmasis pasaulinis karas įkalė paskutinįjį vinį į oportunizmo blaškomo Antrojo
Internacionalo karstą – nuo Vokietijos iki Didžiosios Britanijos, socialistų
lyderiais save įvardiję veikėjai stojo karą rengusiųjų buržuazinių vyriausybių
pusėn, išduodami proletarinį internacionalizmą ir balsuodami už valstybines
paskolas karui.
To meto marksistams negalėjo nekilti klausimas
– kaip galėjo nutikti, jog ilgametės darbininkų partijos, su stipriausiąja,
tiesiogine Markso ir Engelso įpėdine save laikiusia Vokietijos socialdemokratų
partija priešakyje, galėjo šitaip išduoti proletarinės revoliucijos siekį,
dargi ne be dalies savo šalių darbininkų palaikymo?
Stodamas ne tik Rusijos, bet viso
tarptautinio darbininkų judėjimo priešakyje, į aukščiau minėtąjį klausimą Leninas
atsakė tvirtai ir aiškiai, išvystydamas marksistinę proletarinės revoliucijos
teoriją pagal naujus savo meto duomenis, išnagrinėdamas IMPERIALIZMĄ, kaip
ypatingą kapitalizmo raidos stadiją.
Apibrėždamas imperializmą, Leninas
nurodė penkis jo pagrindinius požymius: „1) gamybos ir kapitalo koncentracija,
pasiekusi tokią aukštąraidos pakopą, kad ji sukūrė monopolijas, turinčias
lemiamą reikšmę ūkiniam gyvenimui; 2) bankinio kapitalo susiliejimas su
pramoniiu ir šiuo „finansiniu kapitalu“ pagrįstos finansinės oligarchijos susikūrimas;
3) kapitalo išvežimas, ne taip, kaip prekių išvežimas, įgauna ypač didelę
reikšmę; 4) susidaro tarptautinės monopolistinės kapitalistų sąjungos,,
pasidalijančios pasaulį, ir 5) stambiausios kapitalistinės valstybės yra
galutinai pasidalijusios žemės teritorijas.“[3]
Vadinamoji laisvoji konkurencija,
kaip teigė Marksas ir įrodė istorijos praktika, gimdo monopolijas, o
monopolijos, savo ruožtu, plečiasi toliau, suliedamos „negausių stambiausių
bankų“ kapitalą su „pramonininkų monopolistinių sąjungų kapitalu“ į dar labiau
parazitinį finansinį kapitalą[4]
ir peržengdamos savųjų valstybių ribas. Kapitalizmas kaip niekuomet
anksčiau pūva ir parazituoja.
Ankstesnįjį kapitalistinio vystymosi
tolygumą, apie kurį 19–ojo amžiaus viduryje daugiau ar mažiau pagrįstai galėjo
kalbėti Marksas su Engelsu, pakeičia „ekonominės ir politinės raidos
netolygumas“, kaip „besąlygiškas kapitalizmo dėsnis“[5].
Labiausiai išsivysčiusios
kapitalistinės valstybės, išveždamos kapitalą į savas kolonijas, prieina prie
pigiausios darbo jėgos bei gamtinių išteklių, kurių eksploatavimas įgalina ne
tik dar didesnius pelnus, bet ir aukščiau minėtojo „darbininkų aristokratijos“
sluoksnio, apie kurį kalbėjo Engelsas, išvystymą: kolonijų apiplėšimo sąskaita
„paperkama“ metropolijose gyvenančios darbininkijos viršūnė.
„Kapitalizmas dabar išskyrė saujelę ypač turtingų ir galingų
valstybių, kurios plėšia – tiktai „karpydamos kuponus“ – visą pasaulį“[6], – rašė
Leninas. Pasinaudojant šio plėšimo duodamu viršpelniu, tęsė jis, – „galima papirkti darbininkų vadus ir
viršutinį darbininkų aristokratijos sluoksnelį. Jį ir paperka „išsisvysčiusių
šalių kapitalistai – paperka tūkstančiais būdų, tiesioginių ir netiesioginių,
atvirų ir pridengtų.“
Tuo būdu Leninas moksliškai išaiškino
prielaidas oportunizmo socialistiniame judėjime įsigalėjimui, parodydama, kaip kolonijų
išnaudojimo sąskaita galėjo susiformuoti vakarų šalių darbininkų aristokratijos
sluoksnis, „visiškai miesčioniškas savo gyvenimo būdu, uždarbių dydžiu, visa
savo pasaulėžiūra“, tapęs „svarbiausiu II Internacionalo ramsčiu“[7].
Lenininė IMPERIALIZMO TEORIJA, davusi
tvirtą atkirtį oportunistams ir revizionistams, tapusi bolševikų revoliucinės
strategijos pagrindu, yra būtinas metodologinis įrankis, norint teisingai
suvokti ne tik gausius 20–ojo amžiaus karus bei konfliktus, bet ir visą jo
istoriją, o taip pat ir šiandieną.
Antai net buržuazinė mūsų dienų
statistika pripažįsta, jog 21–ame amžiuje socialinė nelygybė pasaulyje esanti
kaip niekada didelė: 8 fiziniai asmenys valdą didesnį turtą, kaip 3,6 mlrd.
skurdžiausiųjų žemės gyventojų[8], o 1% žmonių
valdo didesnį turtą, kaip 99% žemės gyventojų kartu paėmus[9].
Ir visgi netyla balsai, esą
„proletariatas išnykęs“, kad „klasių nebėra“, o „Marksas klydo“ ir yra praradęs
bet kokį aktualumą! Juos girdėsime tiek tarptautinėje buržuazinėje
žiniasklaidoje, tiek mūsų vietinių universitetų auditorijose iš buržuazines ekonomikos
teorijas dėstančių atitinkamai buržuazinių profesorių lūpų.
Pagrindiniu argumentu šiuolaikiniai
kapitalizmo apologetai renkasi faktą, jog daugelyje šiuolaikinių vakarų
pasaulio, ypač vakarų Europos valstybių, susikūrusios „popramoninės“, arba
„informacinės“ visuomenės, kuriose įvestos socialinių garantijų sistemos yra
ženkliai sumažinusios anksčiau akis badžiusį masių skurdą ir užglaisčiusios
aštriausius socialinius prieštaravimus.
Bet jie visi, kaip taisyklė, apeina
faktą, jog ekonomikos pagrindu visuomet esti MATERIALUSIS PRODUKTAS, kurio
vertę sudaro ne kas kita, kaip į jo pagaminimą įdedamas visuomeniškai būtinas
darbo laikas; apeina jie ir tą aplinkybę, jog „popramoninė“ ar „informacinė“
visuomenė – tai mitas, stovįs ant barbariško naujųjų kolonijų, vadinamojo
Trečiojo pasaulio šalių, į kurias išvežama didžioji dalis šiuolaikinio
gamybinio kapitalo, pavergimo ir išaudojimo[10].
Neva „žmogišką veidą“ įgavusio, o iš
tiesų, tik įtaigią kaukę užsidėjusio
Vakarų „vartotojų“, „gausos“ arba „gerovės“ kapitalizmo esmę geriau nei bet kas
kita atskleidžia tai, jog bendras turtinis skirtumas tarp „auksinį milijardą“
sudarančiųjų didžiųjų imperialistinių šalių ir faktinių kolonijų yra lygus
santykiui 74:1 – Markso ir Engelso laikais šis santykis buvo 3:1[11].
Tai – įrodymas tiek marksistinės
politinės ekonomijos nurodomos turto ir skurdo dialektikos, tiek to šalių
ekonominio vystymosi netolygumo kapitalizmo sąlygomis, apie kurį kalbėjo
Leninas. Ne be reikalo jis rašė, kad, nesupratus imperializmo šaknų,
„neįvertinus politinės ir visuomeninės jo reikšmės, negalima nė žingsnio
žengti“[12].
Negana to, Leninas numatė ir tokių
tarpvalstybinių darinių, kokiais šiandien yra Europos Sąjunga, Eurazijos
Sąjunga ir BRICS, atsiradimą tos pačios imperialistinės sistemos rėmuose.
Tokiose sąjungose, teigė jisai, reali lygybė neįmanoma dėl pačios sistemos
prigimties.
Šį momentą jis iškėlė dar 1915 m. išėjusiame
straipsnyje „Apie Jungtinių Europos Valstybių šūkį“, pabrėždamas, kad „esant
kapitalizmui Jungtinės Europos Valstybės prilygsta susitarimui dėl kolonijų
dalybų“[13], kuriose
viršų paimsiančios galingosios valstybės mažųjų sąskaita.
Argi ne tai mums rodo šiandiena,
kuomet antrarūšėmis „demokratinės“ Europos Sąjungos narėmis esančios vidurio
bei rytų Europos šalys tėra tik žaidimų aikštelės skandinavų bankams ir
vokiečių bei anglosaksų kapitalistams?.. Todėl ne be reikalo tikrosios
komunistų ir darbo žmonių partijos šiandien, žengdamos lenininiu keliu, tvirtai
stoja prieš Europos Sąjungą, kaip grobuonišką imperialistinį darinį.
Imperializmas vedąs didžiąsias
valstybes į vis naujas ir naujas karines avantiūras, nes karas „neprieštarauja
privatinės nuosvybės pagrindams“, bet dargi „yra tiesioginė ir neišvengiama jos
pagrindų raida“[14].
Šiai dienai turime JAV intervencijas Afganistane, Irake, Libijoje ir Sirijoje,
ką bekabėti apie po visą pasaulį išbarstytas karines bazes ir vis labiau
gresiančią Trečiojo pasaulinio karo perspektyvą.
Leninas, likdamas ištikimu Markso ir
Engelso mokymo dvasiai, bet
nesilankstydamas jos raidei, iškėlė
teiginį, „kad socializmas iš pradžių gali laimėti nedaugelyje arba net vienoje
kurioje nors kapitalistinėje šalyje.“[15]
Šią tezę jis grindė bendra pasaulinio
imperializmo analize, privedusią jį prie išvados, kad būtent Rusija, buvusi
„silpniausiąja grandimi“ imperialistinės sistemos grandinėje, būsianti
revoliucijos avangardu. Istorinė praktika – Didžiosios Spalio socialistinės
revoliucijos pergalė, socializmo pastatymas Tarybų Sąjungoje bei pasaulinės
socializmo sistemos susikūrimas laimėjus Didįjį Tėvynės karą – parodė, kad
Leninas neklydo[16].
Leninas sugebėjo praturtinti
marksizmą imperializmo teorija todėl, kad į jį žiūrėjo ne kaip į „negyvą
dogmą“, ne kaip į „užbaigtą, galutinį, nekintantį“, o kaip į „gyvą veikimo
vadovą“, negalintį „neatspindėti nepaprastai smarkaus visuomenės gyvenimo
sąlygų pasikeitimo“[17].
Tokia lenininė TEORIJOS IR PRAKTIKOS
VIENYBĖ leido jam teoriškai žvelgti į
praktiką ir praktiškai žvelgti į
teoriją, parengiant ir įvykdant pirmąją žmonijos istorijoje pergalingą
socialistinę revoliuciją ir šito pasėkoje nesileisti nei į miesčionišką
liberalizmą, nei vaikiškus kraštutinumus, bet įvesti Naująją Ekonominę
Politiką, sėkingai padėjusią materialinę bazę pilnutiniam socializmo pastatymui
Tarybų Sąjungoje.
O nušlavęs nuo kelio Antrojo
Internacionalo oportunistus ir revizionistus, Leninas su bendražygiais, dar
vykstant Rusijoje pilietiniam karui ir užsienio imperialistų intervencijai,
ryžosi steigti tuomet naują, Trečiąjį Internacionalą – Kominterną – tapusį
tikriausia revoliucinio marksizmo ir proletarinio internacionalizmo tvirtove.
Visa tai rėmėsi lenininiu požiūriu į
klasinę kovą visuose trijuose baruose – ekonominiame, politiniame ir
teoriniame. Supratęs, anot M. Gorkio, kad „teorija, hipoteze, nėra kažkas „šventa“,
o kad ji yra „darbo įnagis“[18], Leninas
dar 1902 m. išėjusioje knygoje „Ką daryti?“ iškėlė tezę: „Be revoliucinės
teorijos negali būti ir revoliucinio judėjimo.“[19]
Tokios teorijos vystymo jis ėmėsi 19–ojo
ir 20–ojo amžių sankirtoje, nenuilstamai kovodamas su pradžioje minėtais
oportunistiniais nukrypimais socialistiniame judėjime, kuris, strateginiu
lygmeniu pasirėmęs vakarietiškąja darbininkų aristokratija ir reformistinėmis
pasakomis, konkrečioje veikloje reiškėsi faktiniu atsisakymu nuo politinės bei
idėjinės kovos, paliekant vien ekonominių reikalavimų sritį.
Buržuazinėje visuomenėje vykstąs
samdomojo darbo jėgos išnaudojimas, auganti nelygybė ir neteisybė, būtinai
pagimdo gaivališką darbo žmonių nepasitenkinimą
ir pasipriešinimą, kuris, proletariatui pradėjus suvokti save kaip klasę, reiškiasi profsąjunginio judėjimo, keliančio
ekonominius trumpesnių darbo valandų, geresnių darbo sąlygų ir didesnių darbo
užmokesčių reikalavimus. Bet čia, kaip savo laiku pažymėjo Marksas, darbininkai
„neturi užmiršti, kad kovoja tik prieš pasekmes, bet ne prieš šių pasekmių
priežastis“[20],
o šių priežasčių panaikinimas – samdomojo
darbo sistemos panaikinimas – iš „grynai“ ekonominių reikalavimų srities
vedąs prie politinių, nes šis siekis savaime numato santvarkos pakeitimą.
Iš tiesų, kaip dar iki Lenino rašė
pirmasis Rusijos marksistų lyderis G. Plechanovas, „kiekviena klasių kova yra
politinė kova“[21],
o tokia kova reikalaujanti tiek politinės organizacijos, tiek aukščiau minimos
revoliucinės teorijos, būtent, sąmoningumo,
kurį į darbininkų klasės gretas tegalinti įnešti idėjinius bei politinius
ryšius su buržuazija nutraukusi pažangioji inteligentija.
Nesant šiai sąlygai, darbininkai taip
ir neišeisią iš siaurai ekonominių reikalavimų srities, jų pagrindu nekelsią
politinių tikslų, nes „klausimas tėra tik
toks: buržuazinė ar socialistinė ideologija.“[22] O
kadangi „bet koks socialistinės
ideologijos menkinimas, bet koks
šalinimasis nuo jos jau reiškia buržuazinės ideologijos stiprinimą“[23], tai ir
apsiribojimas tiktai ekonomine kova,
vadinamasis ekonomizmas, yra darbininkų judėjimo pajungimas buržuazijai. Kitaip
tariant, darbininkų klasė, kad taptų savarankiška politine jėga, privalo ne tik
turėti savo ekonominius reikalus ginančias profsąjungas, bet ir politinę
organizaciją, kaip savo priešakinį būrį, kurio būtina sąlyga yra socialistinė
ideologija, kuri yra ne kas kita, kaip Markso–Engelso–Lenino mokslas.
GAIVALIŠKUMO IR SĄMONINGUMO TEORIJA,
pagrindusi praktinį veikimą visų didesnius rezultatus pasiekusių darbininkų
partijų, nuo Rusijos bolševikų iki Če Gevaros ir nuo jo iki Nepalo maoistų, savo
aktualumą parodo kad ir šiandieninėje mūsų lietuviškoje situacijoje.
Antai mūsuose dirbančiųjų sąmoningumo
lygis yra toks žemas, kad, nors 68% Lietuvos gyventojų negauna nė pilno „vidutiniu“
laikomo darbo užmokesčio, o vadinamajai „viduriniajai klasei“ (smulkiesiems
buržua ir dosniai apmokamam personalui) priskirtina vos 10%, netgi 62% lietuvių
save tapatina su „viduriniąja klase“[24]. Tuo
tarpu skurdu ir socialine nelygybe esame vieni pirmųjų Europoje – o veiksnios
darbininkų partijos, kaip ir kitos Pabaltijo šalys, taip ir neturime, nors
tokiai, jeigu ne masinė emigracija, labai greitai pasijustų objektyvus
poreikis. Bet šitam yra būtina tiek kovingų profsąjungų kūrimas, tiek idėjinės
kovos plėtojimas.
Kai kurie, ypač „kairiaisiais“ save
laikantys antikomunistai mėgsta kaltinti Leniną ir leniniečius „voliuntarizmu“,
esą lenininės gaivališkumo ir sąmoningumo teorijos esti „nukrypimo“ nuo
marksizmo, siekiant dirbtinai „pagreitinti“ proletarinę revoliuciją. Tačiau
tai, kaip ir pasaka apie proletariato „išnykimą“, tėra dar viena klastotė.
„Komunistų partijos manifeste“
Marksas su Engelsu aiškiai teigė, kad komunistai „visuomet atstovauja viso
judėjimo interesams“, kad jie praktikoje „yra ryžtingiausia, visados skatinanti
žengti į priekį visų šali darbininkų partijų dalis“, teoriniu atžvilgiu esanti
pranešesnė tuo, kad „supranta proletarinio judėjimo sąlygas, eigą ir
bendruosius rezultatus“[25]. Šia
nuostata rėmėsi ir Leninas, vystydamas aukščiau minėtąją gaivališkumo ir
sąmoningumo teoriją, neapeidamas ir to, kad revoliucijoms – kokybiniams visuomenės
santvarkos lūžiams – yra būtinai reikalingas ne tik subjektyvus veiksnys, bet
ir objektyvios sąlygos, kurios turi pribręsti pačios.
Tai buvo išreikšta lenininėje REVOLIUCINĖS
SITUACIJOS TEORIJOJE. „Marksistai neabejoja, kad revoliucija negali kilti, jei
nėra revoliucinės situacijos, tačiau ne kiekviena revoliucinė situacija
baigiasi revoliucija“[26], – teigė
Leninas, toliau išskirdamas tris tokios situacijos požymius: 1)
viešpataujančios klasės turi nebegalėti viešpatauti taip, kaip anksčiau; 2)
turi būti žymiai išaugę eiliniai engiamųjų klasių vargai bei skurdas; 3) o
šitai turi būti paskatinę mases suaktyvėti ir įsitraukti į „savarankiškus
istorinius veiksmus“[27].
Šiandienai tokios situacijos
Lietuvoje, Europoje ar Rusijoje toli gražu neturime. Todėl ir marksistų veikimo
formos turi būti atitinkamos. „Nesunku būti revoliucionieriumi, kai revoliucija
jau kilo ir įsiliepsnojo“, – veikale apie „vaikišką „kairumo“ ligą“ rašė
Leninas, pažymėdamas, kad „daug sunkiau – ir daug vertingiau – mokėti būti
revoliucionieriumi, kai dar nėra sąlygų
tiesioginei, atvirai, tikrai masiškai, tikrai revoliucinei kovai“[28]. Šito
mokytis kaip niekada privalu ir mums, dabar negausiems Lietuvos ir apskritai,
rytų ir vidurio Europos marksistams, suvokiant, kad iki tikrai revoliucinės situacijos dar yra toli, o neužmirštant
didžiųjų tikslų, visgi būtina, ypač dabartinių politikos tendencijų
akivaizdoje, neatsitraukti nuo protestų ir judėjimų dėl bendrų demokratinių ar
patriotinių siekių.
Neturime pasiduoti ir iliuzijoms apie
„grynąją demokratiją“, tą, anot Lenino, „melagingą darbininkus mulkinančio
liberalo frazę“[29],
atmindami, jog bet kuri valstybė yra prievartos aparatas valdančiosios klasės
rankose ir todėl net labiausiai demokratinė respublika, esant kapitalizmui, yra
„turtų visagalybei“ pajungta buržuazijos
diktatūra[30],
kuriai vienintelė alternatyva – proletariato
diktatūra. „Socializmas – tai ne tik socialinės garantijos, tai – darbo žmonių
valdžia.“[31],
– sako „demokratinės“ Lietuvos politiniu kaliniu buvęs J. Kuolelis, trumpai ir
aiškiai nusakydamas reikalo esmę, kurią suvokdami dirbti ir kovoti privalome
mes, Lenino vėliavą laikantys Lietuvos marksistai!
Ypač idėjinėje kovoje su buržuazinių
mokslininkų vykdomu istorijos falsifikavimu aktualus – Lenino ir leninizmo
ryšys su Lietuva: ne be reikalo A. Sniečkus nurodė, kad „Leninas yra Lietuvos
valstybingumo kūrėjas“[32] –
turėdamas omeny 1918-1919 m. Pirmosios Lietuvos proletarinės revoliucijos,
kurios šimtąjį jubiliejų kitąmet minėsime, reikšmę, lietuvių tautai nusimetant
carizmo ir kaizerinio imperializmo jungą.
Galvodami ir kalbėdami apie Leniną, mes
trokštame ne tik pažinti, o, kaip vienuoliktoje tezėje apie Fojerbachą rašė
Marksas, pakeisti pasaulį[33]. Bet tai
bus įmanoma tik tada, kai darbo masės dalis suvoks save, kaip klasę ir atskirs,
kas yra draugai, o kas – priešai.
Ryšium su tuo teskamba mums Lenino įspėjimas:
„Politikoje žmonės visuomet buvo ir visuomet bus naivios apgaudinėjimo ir
apsigaudinėjimo aukos, kol išmoks už bet kokių dorovinių, religinių, politinių,
socialinių frazių, pareiškimų, pažadų įžvelgti vienų ar kitų klasių interesus. Senos tvarkos gynėjai
visuomet mulkins reformos ir pagerinimų šalininkus, kol šie supras, kad
kiekvienas senas institutas, kad ir koks jis atrodytų nežmoniškas ir supuvęs,
laikosi vienų ar kitų viešpataujančių klasių jėgomis. O tų klasių
pasipriešinimą galima palaužti tik vienu
būdu: mūsų pačių visuomenėje surasti, apšviesti ir organizuoti kovai tokias
jėgas, kurios gali – ir pagal savo visuomeninę padėtį turi – sudaryti jėgą, kuri įstengtų pašalinti seną tvarką ir
sukurti naują.“[34]
Parašė: Stasys Gervė
[1] F. Engelsas. Komunizmo principai. V.,
1969, p. 23.
[2] F. Engelsas. Darbininkų klasės
padėtis Anglijoje. V., 1961, p. 25.
[3]V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
27. V., 1983, p. 367.
[4]Ten pat, p. 366.
[5] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
26. V., 1983, p. 332.
[6] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
27. V., 1983, p. 294.
[7] Ten pat.
[8] Kibirkštis. Pasaulinė nelygybė: 8
asmenų turtas didesnis, kaip pusės žemės gyventojų. 2017 m. vasario 1 d.
(http://kibirkstis.blogspot.lt/2017/02/pasauline–nelygybe–8–asmenu–turtas.html).
[9] Kibirkštis. Kapitalizmas be kaukės:
XXI amžiaus socialinė nelygybė skaičiais. 2017 m. sausio 2 d.
(http://kibirkstis.blogspot.lt/2017/01/kapitalizmas–be–kaukes–xxi–amziaus_2.html).
[10] Šiuo klausimu žr.: Zak Cope. Divided
World, Divided Class: global political economy and the stratification of labour
under capitalism. V., 2012. (anglų k.: Zekas Koupas. Pasidalijęs pasaulis,
pasidalijusi ir klasė: globalinė politinė ekonomija ir darbo stratifikacija
kapitalizme“).
[11] Syed Nawab Haider Naqbi. Development
Economics – Nature and Significance. New Delhi. V., 2002, p. 57.
[12] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
27. V., 1983, p. 294.
[13] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
26. V., 1983, p. 331.
[14] Ten pat.
[15] Ten pat, p. 332.
[16] Tiek zoologiniai antikomunistai, tiek
kiti buržuaziniai apologetai mėgsta tvirtinti, esą Tarybų Sąjungos žlugimas ir
1990–ųjų kontrrevoliucija „paneigusi“ marksizmą–leninizmą, parodydama, kad jo
nuostatos neatitinka gyvenimo praktikos. Iš tiesų šis istorinis faktas verčiau
tik parodo buvusios Tarybų Sąjungos Komunistų Partijos vidinį supuvimą,
biurokratizmo ir karjerizmo įsigalėjimą – mat kontrrevoliucijos „smegenis“
socialistinės visuomenės viduje sudarė pačios partijos viršūnės, būtent,
privilegijuotoji partinė nomenklatūra, kurios dalis nebesitenkino savo
palyginus kuklia padėtimi ir ištroško įgyti tikros buržuazijos statusą. O
šitokios nomenklatūros formaciją bei galutinį įsigalėjimą, be abejo, nulėmusios
ne tik politinės klaidos, bet ir paties realiai egzistavusiojo socializmo vidaus
prieštaravimai, kuriuos po chruščiovinės destalinizacijos imta bandyti spręsti
ne socialistiniais, bet kapitalistiniais metodais. Pati socialistinė visuomenė,
turėjusi tapti konstruktyvios marksistinės kritikos objektu, virto neliečiama
šventąja karve ir tai, savo ruožtu, užkirto kelius pozityviam pastarųjų
prieštaravimų išsprendimui.
[17] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys.
V., 1982. T. 20, p. 80.
[18] M. Gorkis. Raštai. T. 12. V., 1956,
p. 38.
[19] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
6. V., 1978, p. 24.
[20] K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai
raštai dviem tomais. T. 1. V., 1949, p. 382.
[21] G. Plechanovas. Anarchizmas ir
socializmas. V., 1918, p. 56.
[22] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
6. V., 1978, p. 39.
[23] Ten pat.
[24] Kibirkštis. Vilniaus Universiteto
profesorius prabyla apie kapitalistinę Lietuvą. 2017 m. kovo 7 d. (http://kibirkstis.blogspot.lt/2017/03/vilniaus-universiteto-profesorius.html).
[25] K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai
raštai dviem tomais. T. 1. V., 1949, p. 20.
[26] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
26. V., 1983, p. 205.
[27]Ten pat, p. 206.
[28] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
41. V., 1988, p. 81.
[29] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
37. V., 1987, p. 242.
[30] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
33. V., 1986, p. 17.
[31] J. Kuolelis. Gyvenimas post factum.
Pasikalbėjimas su draugu. V., 2017, p. 22.
[32] A. Sniečkus. Su Lenino vėliava. T. 1.
V, 1977, p. 166.
[33] K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai
raštai dviem tomais. T. 2. V., 1950, p. 364.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą