V. Lenino gimimo dienos proga savo
skaitytojams siūlome lietuvių rašytojo ir politinio veikėjo, A.
Gudaičio-Guzevičiaus straipsnį „Iljičiaus žodį“, kuriame autorius pasakoja apie
tai, kokią reikšmę Lenino istorinė asmenybė turėjusi jo paties gyvenimo kelyje –
pradedant nuo vaikystės Spalio revoliucijos metais iki tapimo revoliucionieriumi
profesionalu – pogrindiniu LKP darbuotoju. Ypač rekomenduojame socializmo
idėjomis besidominčiam jaunimui.
ILJIČIAUS ŽODIS
Kaip ir visi, aš esu įsitikinęs, kad
mūsų epochos darbai glaudžiai susiję su Lenino vardu, ir todėl, kai imu
susivokti savo gyvenimo prisiminimuose, grupuoti juos, atkurti įvykių logiką,
tada aiškiai matau, kad Leninas iškyla kiekviename prisiminimų etape, kad
įvykių, kurių liudininku man teko būti ir apie kuriuos man teko rašyti, raidą
veikė Lenino mintis, jo pažiūra į gyvenimą, jo mokslinis ateities suvokimas.
...Kai vyko didieji Spalio socialistinės
revoliucijos įvykiai, aš buvau tik antros klasės mokinys. Mūsų šeima tada
gyveno Maskvoje, toli nuo Lietuvos. Tėvas dirbo telegrafo ir telefono linijose,
motina buvo siuvėja. Mano tėvas – demobilizuotas kareivis, nepartinis,
mažaraštis darbininkas – vienas pirmųjų ištarė mūsų pusrūsyje šį brangų vardą –
Leninas. Visi buvo pagauti Įtemptos kovos įkarščio – už taiką, už karo
nutraukimą, prieš visą senąjį gyvenimo režimą, būdą.
Kaip aš norėjau būti nors dešimčia metų
vyresnis! Juk tada būčiau galėjęs visur dalyvauti: duoti atkirtį mitinguose
visokiems priešiškai nusiteikusiems oratoriams ir iš tikrųjų stoti į kovą – su
šautuvu rankose kovoti už Lenino tiesą!
Bet ir šiaip jau laimė, kad man pačiam
ne kartą teko matyti Iljičių.
Pirmąsyk mačiau jį prie Kinų sienos,
Teatro aikštėje, skvere, kur augo daug rožių ir i šeštadienio talką susirinkę
mokiniai, ravėdami žolę, tvarkė takus.
Prie skvero Leninas atvažiavo, mitingui
pasibaigus, automobiliu. Aš prasibroviau į priekį – pro suaugusiųjų kojas – ir
užsikoriau ant žvilgančios varinės automobilio paminos. Prisimenu, tada
Vladimiras Iljičius perbraukė berniukams per galvas, ranka sušiaušdamas mums
plaukus...
Dar sykį aš mačiau Leniną mitinge,
kažkokioje didelėje aikštėje, raudonoje tribūnoje, prie kurios stovėjo augaloti
vaikinai su šautuvais. Milinės jiems siekė kulnus.
Paskui vėl – prie Kremliaus sienos, per
revoliucijos aukų laidotuves. Žaliuojanti kalva – brolių kapai, o ant Kremliaus
sienos žvilga didžiulis paveikslas, sudėliotas iš spalvotų plytelių: Laisvė –
moteris, nutraukusi grandines ir iškėlusi raudoną vėliavą!
Leninas kalba po šia spindinčia vėliava,
stovėdamas šalia velėna apdėto kapo. Ant dantytos Kremliaus sienos stovi tokie
pat aukšti vaikinai su šautuvais ir ilgomis milinėmis. Tai latvių šauliai. Jie
saugo Kremlių...
Leninas sustabdė kruvinąjį karą! Leninas
davė valstiečiams žemės! Leninas atidavė fabrikus ir gamyklas darbininkams! Bet
pergalė nepaprastai sunkiai iškovota.
Štai vos nurimsta susišaudymai, tėvas
patraukia į bažnyčią Miliutino skersgatvyje, o aš išdidžiai žingsniuoju šalia
jo. Kiekvienoje sankryžoje mus sustabdo barzdoti kareiviai su šautuvais,
ilgomis milinėmis ir raudonais raiščiais ant rankovių. Dar visai neseniai ir mano
tėvas buvo toks, bet dabar jis civilis; jį apieško kažkoks barzdočius ir jo
kišenėje užčiuopia kažkokį daiktą. Reikia parodyti. Tėvas ištraukia didžiuli;
maldaknygę su variu apkaustytais viršeliais ir masyvia sagtimi. Kareiviai
juokiasi: „Na ir bomba!“ Toliau mes einame nestabdomi, bet dabar jau maldaknygę
nešu aš ir ją rodau kiekvienoje sankryžoje...
Visi mano susidūrimai su šia knyga tikra
kančia: tėvas buvo mano pirmasis rašto mokytojas, o be to, nelabai kantrus, be
galo griežtas, todėl nenuostabu, kad pirmieji maldaknygės puslapiai aplaistyti
mano ašaromis...
Buvęs frontininkas, darbininkas, balsavęs
už bolševikus, mano tėvas ir po revoliucijos tebeliko nepaprastai religingas.
Man buvo visiškai nesuprantama, už ką jis meldėsi Spalio revoliucijos pergalės
dieną. Tai paaiškėjo daug vėliau ir padėjo man suprasti daugelį tikinčiųjų:
tėvas, tiesą sakant, meldėsi kažkokiam savo dievui, kuris stovėjo aukščiau už
senąjį ponų, viešpačių, fabrikantų ir dvasininkų dievą. Jo dievas buvo visų
engiamųjų gynėjas. Tas dievas buvo teisingumas, jis neturėjo jokio ryšio su
ponais, išskyrus maldas ir atgrasius kulto tarnus...
Mano tėvas, aišku, nebuvo perskaitęs nė
vienos Lenino brošiūros ar straipsnio, bet jis garbino Leniną.
Visame gyvenime, visoje aplinkoje, visur
visur jautėsi Lenino žodis! Ir laikraščių straipsniuose, šūkiuose, plakatuose,
ir gamybinėse patalpose, klubuose, ir dainose, ir „Internacionale“. Netgi
raudonarmiečio žvaigždutė su darbininkų ir valstiečių sąjungos herbu – pjautuvu
ir kūju – primindavo mums Leniną! Jis stovėdavo mums akyse su žiemine ausine
kepure ir vasarine kepe, mus lydėdavo jo maloni šypsena ir skvarbios, Įdėmios,
primerktos akys.
Mūsų pusrūsyje dažnai ginčydavosi
darbininkai, ir visi sutardavo dėl to, kad vienintelis teisingas kelias,
nurodytas darbo liaudžiai, yra Lenino...
Po revoliucijos Lenino vardas daugelyje
užsienio šalių tapo pasiaukojamos kovos už laisvę, už geresnį gyvenimą
simboliu, visų engiamųjų viltimi. Drąsus buvo tas mano mokytojas, kuris ,1924
metais, sausio dienomis, pranešęs mokiniams, kad mirė Leninas, Palangos
progimnazijos (kur man teko mokytis) salėje suorganizavo gedulingas eitynes su
laidotuvių maršu. Lietuvoje, kur viešpatavo žiaurus katalikų reakcinis režimas,
tai buvo nepaprasta, netgi akiplėšiška demonstracija.
Troškimą išeiti Į rašytojus man sukėlė
širdyje literatūros mokytojas, kuris ketvirtoje gimnazijos klasėje balsu
visiems perskaitė mano rašinį, o po to pareiškė: „Lavinkis – galėsi rašyti!“
Tai atsitiko 1925 metais, o aprašęs aš buvau tada Gegužės pirmosios demonstraciją,
matytą prieš penketą metų Maskvoje.
Kai mes, ketvirtaklasiai, per praėjusius
mokslo metus jau pakankamai susipažinome, apsišvietėme kairiojo jaunimo
bendrojo lavinimo ratelyje, pasidarė įmanomos tokios drastiškos atakos, su
kokia aš susidūriau per vieną pertrauką. Prie manęs priėjo du draugai ir be jokių
įžangų paklausė: ar ne laikas mums gimnazijoje suorganizuoti komjaunimo
kuopelę?
Aš mačiau prieš save ryžtingus draugų
veidus, drąsias nemirksinčias jų akis ir tylėjau. Tiesiog iš susijaudinimo
negalėjau nieko pasakyti.
– Na, ko gi tyli? – paklausė vienas
vyresnės klasės mokinys.
– Aš dar turiu pagalvoti,– atsakiau.
– Ko čia galvoti? Juk viskas aišku! –
pasakė antras, mano draugas. Jį labai nustebino mano atsakymas.
– Na, ne pagalvoti, bet susitaikyti su
mintimi, kad aš jau... Palaukite...
Kiekgi buvo galima laukti? Kol baigsis
didžioji per–trauka. . . Per tą pusę valandos aš turėjau apgalvoti, kas
svarbiausia: ką pasakyti motinai, ką pasakyti tėvui, kai atsitiks tai, kas
neišvengiama kiekvienam, išsirinkusiam šitą kelią,– kai sučiups priešai, kai
atsidursi kalėjime... Kitaip aš neįsivaizdavau komjaunimo pogrindžio.
Aš tylėjau ilgai: man atrodė, kad aš per
daug ilgai svarsčiau, kol pasakiau „taip“. O juk po to – po pusės valandos, tai
yra iki pertraukos pabaigos, mes dar spėjome pravesti pirmą kuopelės posėdį.
Ir nuo to laiko aš jau buvau
komjaunuolis!
Mūsų karta, pati progresyviausia jos
dalis, suprato tada, kad pasaulis suskilo ir kad visi laimėjimai, kuriuos
pasiekia Tarybų Sąjunga, pirmoji šalis pasaulyje, statanti socializmą, yra
šviesios Lietuvos ateities laidas. Tais metais kiekvienas sąmoningas
darbininkas suprato, kad bandymas organizuoti karinį bloką intervencijai prieš
TSRS bus smūgis Lietuvos darbininkų klasei, tad kova prieš tokių blokų sudarymą
buvo labai aktyvi. Mes neturėjom galimybės susidaryti tikslaus TSRS gyvenimo
vaizdo, bet supratome, kad pirmoji darbininkų ir valstiečių respublika
įgyvendina Lenino siekius.
Tebegyvavo Lenino žodis! Jis vaidino
milžinišką vaidmenį agitaciniame darbe. Netgi pasakojimai apie Leniną, kaip
žmogų, apie jo sunkų gyvenimą, apie pasiaukojimą revoliucijai ir nepalaužiamą
tikėjimą jos pergale, netgi paprasčiausi pokalbiai apie jį įkvėpdavo mus,
kovojančius už darbininkų klasės reikalus Lietuvoje.
Lenino veikalai, platinami nelegaliai,
tiesiogiai veikė kairiojo darbininkų sparno, inteligentijos ir jaunimo
pažiūras. Tokios knygos, kaip „Ką daryti?“, „Kas tai yra „liaudies draugai“ ir
kaip jie kovoja prieš socialdemokratus?“, buvo ypač populiarios. Jų poveikio jėga,
TSRS pavyzdžio įtaka buvo tokia didelė, kad daugelis „kairiųjų organizacijų“,
egzistavusių legaliai iki 1926 metų fašistinio perversmo, virto marksistinėmis.
Be agitacinio–propagandinio darbo,
organizacinio darbo kuopelėje, savišvietos rateliuose, reikėjo dar rašinėti ir
korespondencijas. Būtent ta aplinkybė, kad pogrindžiui reikėjo rašyti glaustai,
ir turėjo įtakos mano pirmajam, jei galima taip pasakyti, grožiniam kūriniui,
kurį „per rankų rankas“ nusiunčiau į Tilžėje leidžiamą Lietuvos Kompartijos
organą „Balsą“.
Tai buvo nepaprastai glaustas vaizdelis
apie kai kuriuos smurto ir savavaliavimo faktus, su kuriais man teko susidurti
Ukmergėje. Net ir pats pavadinimas skambėjo sausokai – „Nuogi faktai“.
Jau devyniolikos metų aš buvau
Kompartijos narys ir priklausiau pogrindinių komitetų aktyvui. Į Vokietiją
pabėgau iš aštuntos klasės, kai mane antrą sykį norėjo pasodinti į kalėjimą.
Pirmą kartą aš atsėdėjau dvi savaites su grupe Ukmergės pažangiųjų moksleivių,
kuriems žvalgyba nepajėgė sudaryti bylos, bet „sugadino popierius“; visus mus
pašalino iš gimnazijos, ir norintys toliau mokytis buvo išblaškyti po visą Lietuvą.
Tilžėje, „Balso“ redakcijoje, man buvo
pavesta „tvarkyti korespondencijas iš vietų“. Ligi tol aš dar niekad nebuvau
matęs tokios daugybės laiškų, surašytų įvairiausiose popieriaus skiautėse, ir
tokios daugybės rankraščių: tie skundai, reikalavimai, aštrių nuoskaudų sukelti
pranašavimai ir širdį veriantys šauksmai į kovą plaukė čia iš visos Lietuvos
įvairiausiais keliais keleliais. Iš kiekvienos popieriaus skiautelės, iš
kiekvienos eilutės žvelgė gyvi žmonės, slegiami vargo. Į kovos organizaciją jie
žiūrėjo kaip į vienintelę išsigelbėjimo priemonę. Valstiečiai, darbininkai,
samdiniai žinojo, kad tik Komunistų partija, tvirtai įsisavinusi Spalio
socialistinės revoliucijos patyrimą, vadovaudamasi Lenino priesakais, jo giliu
dirbančiųjų masių troškimų suvokimu, yra liaudies partija ir tik ji gali
išvaduoti iš dvarininkų ir kapitalistų jungo.
Ne, negalima savais žodžiais atpasakoti
tų liepsningų eilučių! Reikėjo kiekviename laiške išsaugoti jo stilių, jo
veidą, jo širdį. Ir aš atidžiausiai sunkiau iš kiekvienos korespondencijos
visa, ką tik įmaniau, kad valstiečio raštas skambėtų valstietiškai, o dvarioko –
dvariokiškai. Negi tai buvo vien stilistinės pratybos! Manau, kad ne. Manau,
kad šitas darbas buvo mano pirmoji rimta pamoka: leniniškai spręsti partijos
iškeltus uždavinius. Šis darbas paliko gilius pėdsakus ir mano busimojoje
literatūrinėje veikloje.
Po to, kai buvau policijos išsiųstas už
Vokietijos ribų kaip nepageidaujamas emigrantas, „varantis kenkėjišką politinę
veiklą“, aš atsidūriau Maskvoje.
Kominterno Lietuvių sekcijoje buvau
paskirtas Lietuvos KP Užsienio biuro techniniu sekretorium ir Lietuvos
komjaunimo atstovu KJI.
Kominterno – daugiamilijoninio
pasaulinio proletariato judėjimo štabo – Vykdomasis Komitetas man, jaunam
partiečiui, mano politiniam brendimui buvo ne tik neabejotinas autoritetas ir
išminties viršūnė. Tai pirmiausia buvo mokykla – nuostabiausia iš visų matytų.
Mokykla, sukurta Lenino. Niekada neužmiršiu aistringai diskutuojančių
komunistų, suvažiavusių į Maskvą iš visų pasaulio kampų.
Komunistai – vokiečiai ir prancūzai,
anglai ir kinai, ispanai ir japonai,– visi tada buvo nepramintų istorijos kelių
atradėjai ir didžiosios liaudies mokiniai, liaudies, kuri pirmoji pasaulyje
ėmėsi misijos sukurti naują visuomenę. Aš girdėjau Telmaną ir Gotvaldą, Manuilskį
ir Katajamą, Kašeną ir Kūsineną. Visi jie buvo Lenino mokiniai ir bendražygiai,
jo šventų idėjų tęsėjai, jie nešė Lenino žodį į visus žemės rutulio kampelius.
Daugelis kompartijų veikėjų, kovodami už Lenino idėjas, nesigailėjo savo
gyvybės ir nebojo kalėjimų.
Antrojo dešimtmečio pabaigoj Maskvoj
buvo labai ankšta. Tverės gatvėje ir artimiausiose kryžkelėse buvo nuolatinė
spūstis: pėstieji trukdė transportui, tramvajai būdavo apkibę žmonėmis.
Kultūros ir poilsio parke, Sąjungos aikštėje, aš pamačiau Maksimą Gorkį. Minia
aplink jį siūbuote siūbavo, ir daugeliui, kaip ir man, gana buvo bent
pasižiūrėti į tai iš tolo. Dar gyvas buvo Majakovskis, o Lunačiarskis darydavo
pranešimus apie meną ir literatūrą. Maskvoje kunkuliavo neregėta kova už
naujoves įvairiausiose gyvenimo srityse.
Kaip tik tada Gorkis ėmė leisti žurnalą
apie literatūrinį darbą. „Literaturnaja učioba“ man daug ką atvėrė, ir turbūt
pats vertingiausias patarimas, kurį gerai įsisavinau, buvo įsakmus raginimas
nuolat dirbti, nelaukti įkvėpimo ir netikėti, kad kas nors pasidarys savaime.
Su pasididžiavimu galvoju apie tai, kad mano komunistinę pasaulėžiūrą išugdė
nemirtingos Lenino idėjos, o kaip rašytojui, man labai daug padėjo artimiausias
jo bendražygis, proletarinės literatūros pradininkas Maksimas Gorkis.
Partijos pavedimu, aš grįžau iš Maskvos
į Kauną 1931 metų rudenį. Ten susitikau su kairiaisiais progresyviaisiais
Lietuvos rašytojais, nedviprasmiškai pareiškusiais savo simpatijas Tarybų
Sąjungai ir ieškojusiais kontakto su pogrindine Lietuvos Komunistų partija. Tai
buvo ištisa plejada poetų ir prozaikų: Salomėja Nėris, Petras Cvirka, Antanas
Venclova ir kiti (vėliau, po Tarybų valdžios atkūrimo Lietuvoje, jie sukūrė
puikių kūrinių apie Leniną). Venclovos bute susirinko kokie penki šeši žmonės,
iš kurių labiausiai įstrigo atmintin Salomėja Nėris.
Dar nesuskubęs kaip reikiant
pasitarnauti Pasaulinei Revoliucijai, aš jau sėdėjau Kauno sunkiųjų darbų kalėjime.
Politkalinių – komunistų ir komjaunuolių – kolektyvas buvo didelis ir stiprus.
Visos fašistinės kalėjimo administracijos pastangos sudaryti mums nepakeliamas
gyvenimo sąlygas sužlugdavo, atsimušusios į kolektyvo organizuotumą:
savišvieta, paskaitų skaitymas, rankraštinio žurnalo leidimas ir visos kitos
darbo formos buvo praktikuojamos kasdien, nepaisant nei sunkių sąlygų, nei
prižiūrėtojų persekiojimų. Aš patekau į ypatingą grupę visai pusei metų. Kai
dėl sveikatos man buvo sutrumpintas kalėjimo laikas ypatingoje grupėje,
atsirado galimybė plačiai išvystyti politinį švietimą, kuriuo man pavedė
rūpintis politkalinių komitetas. Mūsų įgudimas persirašinėti ir slėpti literatūrą
pasiekė nepaprastai aukštą laipsnį: politekonomijos konspektas ir „Leninizmo
klausimai“ tilpdavo degtukų dėžutėje! Į švietimo darbą buvo įtraukti visi politkaliniai.
Be rankraštinio žurnalo, mes ėmėme leisti beletristinį priedą grožinės
literatūros mėgėjų ratelių jėgomis. Teko „ruošti kadrus“, ir štai aplinkybės
privertė parašyti konspektą „Literatūros teorija“ (arba „Stilistika“), kuri
turėjo net tris dalis!
Slapta iš laisvės skverbėsi pavieniai
Lenino tomeliai. Lenino žodis visa jėga skambėjo ir smetoniškuose kalėjimuose.
Lietuvoje, prislėgtoje fašistinės
diktatūros, nebuvo ko ir galvoti apie marksizmo–leninizmo klasikų kūrinių
išleidimą. Bet Lenino knygos plito, juk žmonėms jos buvo reikalingos kaip duona
kasdieninė. Prisimenu tokį įsidėmėtiną faktą: ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje
leidykla „Universitas“ išleido knygą su Lenino veikalais... be autoriaus, kad
valdžia jos nekonfiskuotų. Valdžiai, matyt, ir į galvą neatėjo, kad Lenino žodis
platinamas jos panosėje. O tie, kurie žinojo, šventai saugojo paslaptį.
Plonyčiai Lenino tomeliai, kurie
patekdavo į kalėjimą, buvo spausdinami lietuvių kalba Smolenske specialiai
Lietuvai. Ten šiuos reikalus (leidimą ir persiuntimą už kordono) tvarkė ne kas
kitas, kaip A. Sniečkus, aktyvus revoliucinio judėjimo dalyvis, prityręs pogrindininkas.
Kadangi kalėjime buvo nemaža pilietinio
karo Lietuvoje (1918–1919 m.) veteranų, man buvo įdomu juos klausinėti ir visa
tai užrašyti. Ypač sudomino kaimo kalvis Antanas Kurklietis iš Obelių
valsčiaus. Jis turėjo puikią atmintį ir įgimtą pasakotojo dovaną. Jo gyvenimo
istorija ir paskatino mane dar Šiaulių kalėjime pradėti rašyti knygą, vėliau
pavadintą „Kalvio Ignoto teisybe“.
1940–tieji metai visiems mums atnešė
laisvę – Lietuvoje buvo paskelbta Tarybų valdžia. Šalis, išsilaisvinusi iš fašistinio
košmaro, pradėjo didelius pertvarkymus, kuriuos nutraukė hitlerininkų
įsiveržimas. Socializmo idėjų pergalė Lietuvoje, Lenino idėjų pergalė buvo
tikras Lenino grįžimas į Lietuvą. Grįžo ne tik jo knygos, o tarytum žmonių
širdys sutiko patį Leniną.
Jau pirmaisiais metais po vokiečių
fašizmo sutriuškinimo daugelyje Lietuvos miestų buvo pastatyti monumentai
Leninui, jo vardu liaudis ėmė vadinti aikštes ir prospektus. Žmonės stengėsi
išreikšti Leninui karštą meilę, savo nuoširdų dėkingumą.
1945 metais ėmęsis rimtai rašyti romaną
apie kalvį Ignotą, aš supratau visą šio darbo atsakingumą: juk knygą skaitys
dar vakar buvę buržuazijos engiami darbininkai ir valstiečiai, šiandien
kuriantys naują gyvenimą socialistiniais pagrindais, sukurtais Lenino. Pateikti
skaitytojui menine forma tokio gyvenimo pertvarkymo prasmę buvo svarbiausias
uždavinys.
Kaip buvęs pogrindžio komunistas –
propagandistas ir agitatorius, aš žiūrėjau Į savo uždavinį iš propagandinių
pozicijų: mane labai jaudino klausimas – kokį „politinį krūvį“, kokią „aktualios
partinės politikos naštą“ galima užkrauti ant pečių mano herojui, kurį prikėliau
gyventi iš Įvykių, praūžusių prieš visą ketvirtį šimtmečio. Pasirodė, kad vien
teisingas pavaizdavimas, kokiomis sąlygomis buvo kuriama pirmoji tarybinė
respublika Lietuvoje 1918–1919 metais, jau „šaudė į priešo stovyklą“ iš
stambaus kalibro patrankų. Pokario dienomis, paaštrėjusios klasių kovos
sąlygomis, kalvis Ignotas privalėjo įkūnyti savyje geriausius liaudies bruožus,
besiformavusius šimtmečiais,– tuos, kurie buvo būdingi „tiesos ieškotojams“,
sukilusiems prieš dvarininkus, 1905 metų revoliucionieriams ir pagaliau
raudongvardiečiams ir raudonarmiečiams, Didžiosios Spalio revoliucijos
kovotojams. Tai turėjo būti personažas, įsisąmoninęs vienintelę epochos tiesą –
Lenino tiesą.
Marksizmo–leninizmo idėjos,
suvaidinusios lemiamą vaidmenį lietuvių liaudies istorijos raidoje, darydamos
poveikį menininkui, verčia jį su ypatingu susidomėjimu pažvelgti į paskutinių
penkių dešimtmečių Lietuvos istoriją. Todėl, baigęs „Kalvio Ignoto teisybę“, aš
nuolat grįždavau prie Įvairių tos istorijos periodų. Reikėjo ištyrinėti, kaip
komunizmo idėjos, Lenino idėjos išsikovojo politines pozicijas šalies gyvenime,
per kokią rūsčią kovą su imperializmu jos Įsitvirtino.
Šiems ryškiems, kartais tragiškiems
istorijos puslapiams skirti ir kiti mano romanai–“Broliai“ ir „Sąmokslas“.
Romane „Sąmokslas“, turinčiame daug
autobiografinio elemento, su revoliucijos veteranais Ignotu, Karoliu Požėla ir
Juozu Greifenbergeriu susitinka jaunosios kartos atstovai, kuriuos pagauna
revoliucinė romantika. Knyga pavadinta „Sąmokslu“ ne tik todėl, kad aprašo 1926
metų Smetonos sąmokslą. Pavadinimas turi ir potekstę: visa miesto ir kaimo
buržuazija, visi eksploatatoriai visada stoja į sąmokslą prieš darbininkus ir
valstiečius, ir kova prieš šį tamsių jėgų susitelkimą – nuolatinis liaudies ir
jos avangardo – lenininės Komunistų partijos – uždavinys. Aš norėjau, kad
romano potekstėje būtų jaučiama mintis, jog stoti į atkaklią kovą su
tradicijomis ir senosios visuomenės jėgomis gali tik proletariatas,
vadovaujamas partijos.
Dar kartą šiandien apžvelgdamas savo
kelią, aš galvoju, kad rašytojo likimas, susiklostęs didžiųjų revoliucinių
pertvarkymų įtakoje ir suformavęs jo sąmonę, mūsų laikais negali neturėti ryšio
su Lenino mokymu, su liepsningu Lenino žodžiu, kuris visada mus įkvėpdavo.
Literatūra ir menas, 1969 balandžio 12.
Šaltinis: Didvyriškumo estafetė. V.,
1981, p. 570.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą