Kaip keista bepasirodytų, čia nekalbėsime
apie septyniolikos metų senumo įvykius Niujorke. Juos, tiksliau – oficiozinį jų
aiškinimą, žino kone kiekvienas. Čia kalbėsime apie visai ką kita. Ne apie JAV
tariamai nuskriaudusį išpuolį, bet tiek nuo Jungtinių Valstijų, tiek vietinių
parazitų jungo išsivaduoti siekusios šalies ir tragišką jos tikrųjų patriotų
dramą. Apie prieš 45-eris metus, 1973-iųjų rugsėjo 11-ąją Čilėje įvykusį
fašistinį perversmą ir žuvusį raudonąjį prezidentą – Salvadorą Aljendę.
Iki 1970-ųjų Čilės būta nors gamtiniais ištekliais turtingos, bet užsienio kapitalistų stekenamos Andų kalnų šalies. Ypač gausios vario atsargos (3 pagrindinės šachtos) priklausė JAV „Anakondos kompanijai“. Kol jų produkciją savinosi jankių buržujai kartu su vietiniais pakalikais, darbo žmonėms tekdavę apgailėtini trupiniai.
Tad nenuostabu, kad liaudies sluoksniuose
kilo bei augo judėjimas už šachtų nacionalizaciją bei apskritai
antikapitalistinės nuotaikos. Dar 1969-aisiais paaštrėjusi klasių kova privertė
tuometę Čilės vyriausybę imtis žingsnių bent link dalinės, kad ir parodomosios
nacionalizacijos. Tačiau kartu stiprėjo kairiųjų jėgų – klasinių profsąjungų,
socialistų ir komunistų pozicijos.
Aljendės šalininkų mitingas 1964-aisiais |
Socialinį pakilimą įkūnijo tais pat
1969-ais metais susikūrusi „Liaudies vienybė“ – sąjunga tarp Čilės komunistų,
socialistų bei kairiųjų socialdemokratų. Susivienijimo veidu tapęs S. Aljendė
draugų buvo iškeltas Liaudies vienybės kandidatu 1970-ųjų prezidentiniams rinkimams,
kuriuose pasirodė su radikalių permainų reikalavusia programa.
Aljendė ir jo bendražygiai reikalavo žemės
reformos (eksproprijuojant stambiųjų žemvaldžių nuosavybę), pagrindinių pramonės
objektų (tekstilės, plieno ir kt. gamyklų), šachtų (vario, geležies, nitratų,
anglies) ir bankų nacionalizacijos. Kartu tai reiškė antiimperialistinę
poziciją, stojimą prieš JAV interesus Pietų Amerikos regione atsiveriant
draugystei su Tarybų Sąjunga ir tuomete „realiojo socializmo“ sistema.
F. Kastro su S. Aljende |
Tuo tarpu patys melagingų antikomunistinių
mitų kalviai bei skleidėjai buvo dosniai šeriami JAV bei čilietiškųjų oligarchų
pinigais. Apie tuomet Čilėje vykusią CŽV politinės (dez) informacijos kampaniją
nebetrūksta net viešų dokumentų. Tačiau 1970-aisiais reakcijos jėgoms laimėti
nebuvo lemta.
Sutelkęs sveikųjų Čilės visuomenės sluoksnių
– profsąjungose organizuotų darbininkų, vargingųjų valstiečių, kūrybinės
inteligentijos bei patriotiško jaunimo palaikymą, Aljendė laimėjo rinkimus,
surinkdamas 36,61% balsų (jo kandidatūrą absoliučia 153-ių prieš 35-ių balsų
dauguma patvirtino parlamentas). Taip nuo 1958-ųjų revoliucijos Kuboje, Lotynų
Amerikoje pirmąsyk į valdžią atėjo socializmo šalininkai.
1958-ais nuvertus diktatorių F. Batistą, Kuba nusimetė jankių imperializmo jungą, pasukdama socialistiniu keliu, tapdama kovos už laisvę pavyzdžiu Lotynų Amerikai |
Tiesa, perėjimą į naująją visuomenę
Aljendė, priešingai Fideliui su Če Gevara, įsivaizdavo esant įmanomą taikiu
buržuazinio parlamentarizmo keliu. Dar daugiau, tų pačių 70-ųjų lapkričio 3-ią
Aljendė pasirašė garantiją, kad savo prezidentavimu nesikėsinsiąs į ligtolinę
(buržuazinę) Čilės konstituciją, t. y. liksiąs jos apibrėžtuose teisiniuose
rėmuose.
Kad ir tokiomis sąlygomis, prasidėjo
stambiojo kapitalo nacionalizacija sutikdama tiek viršūnių, tiek nemenkos
dalies smulkiaburžuazinio elemento pasipriešinimo. Nuo 1970-ųjų iki 1971-ųjų
infliacija nukrito nuo 36,1% iki 22,1%, realus vidutinis atlyginimas pakilo 22,3%, o minimalus – 56%.
Niksonas (kairėje) su Kisindžeriu |
Tuo tarpu JAV imperialistai, kaip ir jų
remiami čiliečių reakcionieriai nesnaudė. Tais pačiais 1970-aisiais Jungtinių
Valstijų sprendimu prieš Čilę pradėtas ekonominė blokada. Dargi „Anakondos“ bei
kitų korporacijų skatinami, prezidentas R. Niksonas kartu su patarėju H.
Kisindžeriu ėmė ieškoti jėgų Čilės viduje perversmui prieš Aljendę įvykdyti.
Liaudies vienybės blokui nepajėgus laimėti
absoliučios daugumos 1973-ųjų parlamento rinkimuose (tik 42% balsų), situacija
tapo kritinė. Prasidėjo dešiniųjų, smulkiaburžuazinių (krautuvininkų, fašistuojančių
studentų ir kt.) antivyriausybiniai protestai. Formavosi ginkluotos grupuotės. Dar
daugiau, ilgamečiu antikomunizmo lizdu buvusioje Čilės kariuomenėje brendo
planai Aljendei nuversti. Vykdytoju tapo tiesiogiai su CŽV savo veiksmus
koordinavęs generolas A. Pinočetas – ilgametis karininkas, 1973-ųjų rugpjūtį
pačio Aljendės patvirtintas kariuomenės vadu.
Apgavikas: Pinočetas (kairėje) su Aljende |
Lemiami įvykiai sekė tų pat metų rugsėjo
11-ąją dieną. Kuruojami JAV spec. tarnybų, reakciniai Čilės karininkai,
koordinuodami veiksmus su dešiniąja parlamentine grupuote, pradėjo karinį
perversmą prieš Aljendę ir jo vyriausybę. Į Santjago gatves su tankais įžengė
kariniai daliniai.
Organizuoto Liaudies vienybės bloko
pasipriešinimo perversmininkai nesutiko. Viskas įvyko kruvinai, bet greitai
išžudant arba įkalinant lyderius bei artimiausius jų pasekėjus. Tą pačią dieną
pasiduoti atsisakęs Aljendė žuvo priešų apsupty. Ar jis nusižudęs, ar visgi
buvęs nužudytas – iki šiol susilaukia prieštaringų versijų. Tačiau pagrindiniai
įvykiai bei procesai aiškiai žinomi.
1973-ųjų rugsėjo 11-osios pučą sekė ne tik
pažangiųjų Aljendės reformų atšaukimas, bet ir elementariausių buržuazinių
demokratinių laisvių bei teisių panaikinimas. Įvesta atvira, fašistinė kapitalistų
diktatūra, kurios vadeiva ir tapo Pinočetas. Iki 1980-ųjų siautusios politinės
represijos pražudė tūkstančius doriausių Čilės liaudies sūnų bei dukrų.
Dešimtys tūkstančių pateko į fašistinius konclagerius. Visa tai – su pasaulio
policininkės, Jungtinių Valstijų, palaima, po „TSRS grėsmės“ baubu atvedant
valdžion paprasčiausią fašistinių banditų chuntą.
1973-iųjų rugsėjo 11-ojo Santjage |
Demokratija netruko virsti fašizmu, kai
tik buržujams ji nustojo buvus naudinga. Tas buvo 1922-aisiais Italijoje,
1933-iaisias Vokietijoje, o 1926-aisiais – mūsų Lietuvoje. Tas pat nutiko
Čilėje nuvertus Aljendę. Fašizmas ir buržuazinė demokratija – dvi vienos
kapitalizmo monetos pusės. Dvi alternatyvios kapitalizmo politinės valdžios
formos. Paviršius skirtingas, esmė – viena ir ta pati.
Marksizmo klasikai tai puikiai suprato.
Ypač iš pirmosios pasauly socialistinės revoliucijos, 1871-ųjų Paryžiaus
Komunos patyrimo. Prancūzų revoliucionieriai neperėmė ir juolab negalėjo
perimti ligtolinio, buržuazinio valstybės aparato. Jie privalėjo jį sudaužyti –
ką ir padarė. Nes kiekviena valstybė yra ne kas kita, kaip įteisintos
prievartos aparatas valdančiosios klasės rankose. Žodžiu, diktatūra.
Vienintelis klausimas – kieno. Arba buržuazijos, arba proletariato.
Todėl dar iki 1917-ųjų Spalio revoliucijos
Leninas įspėjo, kad kalbos apie „gryną“, nuo klasinių santykių nepriklausomą
demokratiją tegali būti liberalų apgaulė. Teorija apie „taikų“, laipsnišką
perėjimą iš kapitalizmo į socializmą, kokios laikęsis Aljendė, to nesuprato.
Kad ir imdama valdžią rinkimais, proletarinė partija turėsianti panaikinti ligtolinę buržuazinę teisę (taigi, konstituciją), priešingu atveju jos lauksiąs neišvengiamas pralaimėjimas. Kokio ir būta Čilėje, kurios socialistų valdžia su Aljende priešaky net besiartinusio fašistinio pučo akivaizdoje 1973-aisiais nesiėmė pačiam savo politiniam išlikimui būtino ginkluotų liaudies būrių, kaip alternatyvos reguliariajai kariuomenei, kūrimo.
Klaida, įprastai daroma marksizmo mokymo apie valstybę deramai nesupratusių socialistų, narsiesiems čiliečiams kainavo ypač brangiai. Liko dar viena pamoka, kad jokiais buržuaziniais įstatymais konstitucija ar juolab „demokratija“ pasitikėti negalima. Kad fašizmas – jos brolis dvynys. Todėl apie 1973-ųjų rugsėjo 11-ąją ir iki šiol nepopuliaru kalbėti šiaudiniu demokratizmu žongliruojančioje Vakarų žiniasklaidoje.
Kad ir imdama valdžią rinkimais, proletarinė partija turėsianti panaikinti ligtolinę buržuazinę teisę (taigi, konstituciją), priešingu atveju jos lauksiąs neišvengiamas pralaimėjimas. Kokio ir būta Čilėje, kurios socialistų valdžia su Aljende priešaky net besiartinusio fašistinio pučo akivaizdoje 1973-aisiais nesiėmė pačiam savo politiniam išlikimui būtino ginkluotų liaudies būrių, kaip alternatyvos reguliariajai kariuomenei, kūrimo.
Klaida, įprastai daroma marksizmo mokymo apie valstybę deramai nesupratusių socialistų, narsiesiems čiliečiams kainavo ypač brangiai. Liko dar viena pamoka, kad jokiais buržuaziniais įstatymais konstitucija ar juolab „demokratija“ pasitikėti negalima. Kad fašizmas – jos brolis dvynys. Todėl apie 1973-ųjų rugsėjo 11-ąją ir iki šiol nepopuliaru kalbėti šiaudiniu demokratizmu žongliruojančioje Vakarų žiniasklaidoje.
Kartu 1970-aisiais užgimusi raudonoji
Čilė, nepaisant rimtų jos lyderių klaidų, lieka garbingu pavyzdžiu kovoje už
geresnę visuomenę. Kad ir kiek ją kraujuose paskandinusių išsigimėlių įpėdiniai
bei politiniai palikuonys to benorėtų, prezidentas Aljendė ir jo bendražygiai
neišdildomai įėjo į pasaulinę istoriją.
P. Neruda (dešinėje) su S. Aljende |
Tragiškas, bet didvyriškas jų gyvenimas kartu
ir įkvepia, ir įpareigoja mus, naujuosius 21-ojo amžiaus komunistus dirbti ir
kovoti iki galutinio laimėjimo. Kuriuo niekad nenustojo tikėti tikrieji
liaudies sūnūs, tarp kurių buvo ir čiliečių poetas komunistas Pablas Neruda,
netrukus po 1973-ųjų perversmo (tų pačių metų rugsėjo 23-ią) nužudytas kraujo
ištroškusių Čilės fašistų. Atminkime kritusius kovotojus poeto eilėmis:
„Tegu šią aikštę batai
dilina ir šimtmečius,
bet kritusiųjų kraujo nenutrins čionai praeiviai.
bet kritusiųjų kraujo nenutrins čionai praeiviai.
Ir amžinybėje nedings
ta valanda, kai žuvot jūs,
nors tūkstančiai balsų susikryžiuotų šioj tyloj.
Užėję liūtys paskandins šią aikštę,
bet jūs vardų ugninių jos neužgesins.
nors tūkstančiai balsų susikryžiuotų šioj tyloj.
Užėję liūtys paskandins šią aikštę,
bet jūs vardų ugninių jos neužgesins.
Ir tūkstančiai naktų
čia atplasnos juodais sparnais,
bet neuždengs dienos, kurios jūs laukiat.
bet neuždengs dienos, kurios jūs laukiat.
Mes laukiam – tiek žmonių
visam plačiam pasauly!
Visi mes laukiam tos dienos, kai baigsis kančios.
Visi mes laukiam tos dienos, kai baigsis kančios.
Mes laukiam teisingumo,
kovoje laimėto.
O kritę broliai, jūs tylėdami pakilsit
ir būsit su mumis drauge tą begalinę valandą,
kai paskutinis mūšis bus laimėtas.“*
O kritę broliai, jūs tylėdami pakilsit
ir būsit su mumis drauge tą begalinę valandą,
kai paskutinis mūšis bus laimėtas.“*
* P. Neruda. – Amžinai. Poezija, V., 1979,
p. 59.
Kibirkštis
Dėkui už straipsnį. Būtu įdomu sužinoti kaip šiandien gyvena draugai vietnamiečiai ir apie ju kovas su prancūzu imperialistais Indokinijos kare.
AtsakytiPanaikintiKada atgis šis portalas.
AtsakytiPanaikinti