Kur
tik negirdėti kalbų apie bendrus tautos ar visuomenės reikalus, neskiriant
klasių – buržujų ir darbininkų, turtuolių ir vargšų. Neva mums tetrūksta tik „savo“,
tautiško biznio, lietuviško kapitalo – ir viskas būsią gerai. Dar daugiau,
mūsiškiai oligarchai dirbantys „tėvynės labui“ ir dėl to nusipelnę karščiausio
visų tautiečių palaikymo. Esą tame ir tikrasis patriotizmas... Tokios
demagogijos sočiai turime šiandien, bet ji – ne originali. Tas pat kalbėta dar
caro laikais, pradėjus kilti pirmiesiems lietuvių kapitalistams. Žemiau – tais
laikais išėjęs „Lietuvos Lenino“, V. Kapsuko straipsnis, atskleidęs už tokių
lozungų tuomet slypėjusią apgaulę. Formos pakito, bet esmė liko – tad pagrindinės
mintys aktualios ir mums.
DĖL KO MES LIBERALUS KRITIKUOJAME?
I
Girdėti balsų, kad nereikalinga esą taip kritikuoti mūsų liberalus[1]. Esą, jie ne tokie dideli mūsų priešininkai – kam be reikalo juos prieš save kelti? Kai kurie skaitytojai dargi mano juos darbininkų draugais esant. Tokiems, žinoma, juo labiau nepatinka mūsų kritika. Pasiaiškinsime, dėl ko kritikuojame, norint jau ir iš to, kas buvo mūsų apie juos rašyta, turėtų būti tai aišku.
Pirmiausia,
nėra jie darbininkų draugai, o tik lietuvių buržuazijos auklėtojai. Jie tikisi
arba bent kitus nori įtikinti, kad jei lietuviai turės savo rankose Lietuvos
pramonę ir prekybą, tuomet daug geriau būsią... Taip, geriau bus, bet tik
tiems, kuriems plaukia iš tos pramonės pridedamoji, nemokama darbininkų darbo
vertybė. O darbininkų padėjimas pas tuos tautinius kromininkus tankiai dar
blogesnis būna, negu pas kitataučius. Tai mes drąsiai dabar galime sakyti, nes
jau pakankamai turime faktų. Mūsų liberalai apie tai tyli. Jie tik apie „tautos
labą“ šaukia. Paprastą „biznį“ į padanges kelia; laukia nuo jo Lietuvai
išganymo... Nežiūrint to, jie skelbiasi kartais socialistai esą, liaudininkai;
sakosi darbo žmonių reikalais rūpinasi... Bet tie jų „darbo žmonės“. Tai ne kas
kita, kaip augančioj i lietuvių buržuazija. Ja viena jie iki šiol rūpinosi ir
tebesirūpina. Tai aiškiai rodo kasdieniniai jų darbai. Pagaliau ir jie patys „Lietuvos
žinių“ [1914 m.] Nr. 55 prisipažįsta, jog jiems rūpi „supramonininkuoti mūsų
miestus ir „priveisti“ ten „savosios“ buržuazijos“. Tuo pačiu rūpinasi ir
klerikalai. Bet ir vieni, ir antri tikina, kad jiems čia pirmiausia „tėvynės
labas“ rūpįs, Lietuvos kultūros kėlimas, o ne lietuvių buržuazijos reikalais
rūpinimasis. Taip pat dažnai sako ir fabrikantai, fabriką statydamiesi: jiems
tik krašto kėlimas rūpįs, o ne savo kišenė. Darbininkai turį būti jiems
dėkingi, kad jie pas juos darbo randą. Bet darbininkai nedėkoja jiems, nes
puikiai žino, kas verčia fabrikantus fabrikus statydinti: tik pelno troškimas
verčia juos tai daryti. Ir tik pelno troškimas verčia ir lietuvių buržuaziją
prekyba verstis, pramonės griebtis.
„Liaudininkai“
tam pačiam Nr. 55 toliau sako, jog ateity ir jiems reikėsią kovoti su didžiąja
lietuvių buržuazija, kurią dabar taip remia. Bet jei tai ne tušti žodžiai,
kodėl dabar nekovoja su ja? Kodėl iš visų spėkų tik stiprina ją? Juk ir dabar
lietuvių fabrikantai, amatininkai, dvarininkai ir ūkininkai išnaudoja
darbininkus ne mažiau už kitataučius. Kaip jau sakėme, tankiai dar labiau jie
išnaudoja, nes mūsų buržuazijai dar reikia ant kojų atsistoti, reikia išturėti
konkurenciją su senesniais ir daug tvirtesniais savo priešininkais. Kodėl mūsų „liaudininkai-socialistai“
nieko neveikia tarp tų išnaudojamųjų? Kodėl daugiau nieko neturi jie
darbininkams, kaip tik tuščių prižadų? Dėl to, kad ne darbininkų reikalai jiems
pirmiausia rūpi, o augančios lietuvių buržuazijos reikalai. Vienok ta
buržuazija dar nelabai išbujojusi; dar nenusistovėjusios galutinai jos pažiūros.
Dėl to ir mūsų „liaudininkai „liberalai dar nenusistovėję; dėl to kitas jų dar
ir pats nesižino, kas jis toks ir ko jis nori: norėtų ir lietuvių buržuaziją
auklėti, ir darbininkų neskriausti – norėtų sutaikyti nesutaikomus dalykus. Bet
gerais norais ir pekla išklota. O gyvenime išeina keistas dalykas: jie svajoja
apie didžiąją lietuvių pramonę ir prekybą ir patys, kiek galėdami, ją remia;
prisideda prie akcinių lietuvių fabrikų ir bankų; stengiasi tvirtai ant kojų
pastatyti vidutinį žemės ūkį; kelia augančios lietuvių buržuazijos reikalus į
didžiausius kultūros darbus: riša juos su visos tautos labu – ir vis tiek
sakosi nesą lietuvių buržuazijos reikalų reiškėjai. Neabejoju, kad kitas jų
giliai yra įsitikinęs, jog, auklėdamas lietuvių buržuaziją, visiškai nesąs jos
reikalų reiškėjas, bet tai nieko nemaino. Iš tikrųjų, kokiu būdu gali
sustiprėti lietuvių buržuazija? Tik kraudama turtus, tik „300 įdėjusi, o 3000
paėmusi“, kaip randame vienoj „Lietuvos žinių“ vietoj. O iš ko gali būti
sukrauti tie turtai? Tiktai iš nemokamo darbininkų darbo, vadinasi, iš jų
išnaudojimo. Ir jei kas šaukia lietuvius sau turtus krauti, steigti fabrikus,
tai kartu, kad ir nesakydamas to, šaukia ir darbininkus išnaudoti. Ir taip
besirūpindami buržuazijos auklėjimu, jie persiima jos dvasia: dejuoja dėl
darbininkų stokos ir jų brangumo, šaukia dėl jų išeivybės ir visokiais būdais
stengiasi ją suturėti, dažnai neiškentę ima šaukti ir apie darbininkų
ištvirkimą, tinginiavimą. Tai juk paprasti mūsų ūkininkų, kad ir „pirmeivių“,
dejavimai ir šauksmai, dėl to jie turi rasti sau vietos ir jų reikalus
ginančiuose laikraščiuose.
Kuomet
mums pasiseka išaiškinti tai vienam ar kitam „pirmeiviui“, jis sako, jog vis
tik lietuvių buržuazijos auklėjimas – tai yra kultūros darbas; sustiprėjusi
kiek, ji prisidėsianti bent prie lietuvių kultūros kėlimo, duosianti skelbimų
lietuvių laikraščiams, lietuviai darbo pas juos rasią... Kad tai yra kultūros
darbas, mes dėl to nesiginčijam, norint ten, kur nori, 300 įdėję, 3000 paimti,
gali ir neatsirasti jokio kultūros darbo, o tiktai bjauriausias parazitų
išnaudojimas. Dar daugiau mes pasakysime: buvo laikų, kuomet augančioji
buržuazija ir jos reikalų reiškėjai atliko labai didelį darbą ne tik
ekonominiam krašto gyvenime, bet ir dvasiniam – moksle, literatūroj, dailėj,
filosofijoj. Neieškodami daug, nurodysime aštuonioliktojo šimtmečio prancūzų
buržuaziją ir jos filosofus. Tuomet ji buvo pilna kuriamųjų spėkų, naujų kelių
ieškotoja. Bet, įgijusi valdžią į savo rankas, jau spėjo ji išsigimti. Dabar ji
toli stovi nuo kuriamojo kultūros darbo. Dabar ji moka tiktai vartoti kitų
pagamintus kultūros vaisius: už pinigą viskas galima įgyti. Ir jos vietą
kuriamosios kultūros darbe užima nauja klasė – darbininkų klasė, pilna
kuriamųjų spėkų ir energijos. Ir kam dabar iš tikrųjų rūpi kultūros darbas, kas
nesi-tenkina dabartimi, o žiūri į ateitį, kam rūpi tikras žmonijos progresas,
tas negali būti su buržuazija, o turi būti su darbininkų klase.
Mūsų
buržuazija dar jaunutė: dar ji atlieka šiokį tokį kultūros darbą, bet toli ne
tokį didelį ir ne taip prakilnų, kaip minėtoji prancūzų buržuazija ir jos
reikalų reiškėjai. Ir mūsų buržuazija jau nešioja savo kūne puvėsių ir
išsigimimo diegus. Jos kultūra negali būti kitokia, kaip tik buržuazinė
kultūra, su kuria labai tankiai jau ir dabar reikia kovoti darbininkų klasei.
O
ką tie skelbimai lietuvių laikraščiuose, vien lietuviams – tai čia tik pasirodo
siauras materialinis pamatas, dėl kurio kai kurie mūsų liberalai taip stoja už
lietuvių buržuazijos auklėjimą; jie iš to pelno sau tikisi.
II
Praėjusiam
numery mes matėme, kad mūsų liberalai rūpinasi augančios lietuvių buržuazijos
reikalais ir jos kultūra, kad jie yra jos reiškėjai, dėl to mums su jais
nepakeliui. Besirūpindami ja, jie būtinai turi paturėti dabartinę visuomenės
tvarką ir darbininkų išnaudojimą, nes negalima iš vienos pusės buržuazijos auklėjimu
rūpintis, o iš kitos – darbininkais, Geriausiu atsitikimu jie nebent tylėti
gali dėl darbininkų išnaudojimo ir netikusios dabartinės visuomenės tvarkos,
išnaudojimu paremtos. Teisybė, kartais ir jie išlieja dėl to ašarą, bet taip
daro ir patys darbininkų išnaudotojai, norėdami bent truputį palengvinti savo
sąžinę, jei dar jos yra, o tankiau – savo ašaromis patraukti darbininkus į savo
pusę.
Kad
lengviau būtų darbininkus laikyti savo rankose, Vakarų Europos buržuazija ir
jos reikalų gynėjai dargi kuria tam tikras darbininkų sąjungas. Taip pat ir pas
mus, pakilus darbininkų judėjimui, ėmė rūpintis patraukti juos j savo pusę
klerikalai, bet juk, turbūt, nė patys mūsų liberalai dar nelaiko jų už tai
darbininkų reikalų reiškėjais. Jie neva rūpinasi darbininkais, nenorėdami
paleisti jų iš savo rankų, kad neturėtų tarp jų tokios didelės įtakos socialdemokratai,
kad buržuazijai ne taip pavojingi būtų. Tai verčia taip pat, kylant darbininkų
judėjimui, ir mūsų liberalus vieną kitą žodį pasakyti apie darbininkus. Seniau
ir jiems tų darbininkų tarytum visiškai nebuvo, o dabar nebegalima tylėti.
Pagaliau mūsų liberalai – tai kultūriniai buržuazijos reikalų reiškėjai. Jie supranta,
kad „apsišvietęs“ darbininkas pačiam ūkininkui naudingesnis, nors ir brangiau
jam mokėti prisieitų. „Apsišvietęs darbininkas, – rašo pati „Lietuvos ūkininko“
redakcija Nr. 18, – niekad nesidaužys naktimis, negirtuokliaus, sąžiningiau
savo darbą pildys, o reikale atvirai ir stačiai, o ne iš pašalių sau algos padidinti
pareikalaus.“ Iš šito aišku, jog jei pasako kartais mūsų liberalai kokį žodį
apie sodžiaus darbininkus, tai daro tik žiūrėdami ūkininkų reikalų. Bet ir nuo
tokio pasakymo dar labiau toli iki darbo tarp jų, ypatingai, kad tas darbas
taip pavojingas, o mūsų liberalai, kaip ir visų tautų liberalai, labai bijosi
pavojaus. Apie tai, kad reikia skleisti klasinį darbininkų susipratimą, mokyti
juos kovoti dėl savo klasės reikalų, paturėti darbininkų laikraštį – apie tai
negali būti nė kalbos tiems ponams, nes tuomet jie patys prieš save eitų. Jie
tik kalba apie „abiejų pusių naudą“, rūpinasi ir vienai, ir kitai pusei įtikti –
samdytojams ir samdininkams, išnaudotojams ir išnaudojamiems, nes to reikalauja
augančios lietuvių buržuazijos reikalai. Taip daro ir mūsų klerikalai, tik jų
priemonės tam pasiekti truputį kitokios.
Ir
čia patys liberalų rašytojai gali gerai nesuprasti to, ką daro, vienok aišku,
kad jie neina toliau buržuazijos reikalų ir tuomet, kuomet apie darbininkus kalba.
Dėl to jie ir yra tikri augančios lietuvių buržuazijos reikalų reiškėjai. Ir
tai nustato visą jų veikimą.
Jie
rodo mums savo programą ir klausia, kurgi ten buržuazijos dvasia. Kuomet nors
mes plačiau pakalbėsime apie jų programas, tuo tarpu tik pasakysime, kad ir ten
jie neina toliau smulkiosios buržuazijos reikalavimų – „teisingo turto
paskirstymo“. Pagaliau programa – tai popierius, ant kurio viskas galima
surašyti. Kas kita pats gyvenimas. Mes žinome partijų, kurių programos grynai
demokratinės, dargi radikalios, o darbe jų nariai – konservatyvai. Tokia yra,
pavyzdžiui, prancūzų radikalų partija. Ten yra dargi „radikalų-socialistų“,
panašių Į mūsų liberalus „socialistus“. Žodžiu, ne programos mums reikia
žiūrėti, o paties gyvenimo, ne to, kaip šventadienį kas pasipuošia, o to, kaip
išrodo kasdieniniam darbe. Ir žiūrime mes j „Lietuvos ūkininką“ – kur jis tos
programos pamatus ir reikalavimus aiškina? Kur juos gina? Ieškome ir nerandame.
Randame tik siaurų šios dienos klausimų ir klausimėlių. Dėl ko taip yra? Ir vėl
dėl to, kad augančioji lietuvių buržuazija šiandien tiktai klausimais ir klausimėliais
interesuojasi, kad jai ypatingai rūpi lietuvių ūkį, pramonę ir prekybą kelti, o
tai ji gali daryti ir dabartinėmis politinėmis sąlygomis. Jai pakanka šiokių
tokių reformų, dėl to ką čia bekalbėti apie kokius ten pamatinius dalykus.
Nesakom, kad visiškai nereikėtų judinti dienos klausimų. Ne, tai būtinai reikia
daryti, tik tikri demokratai visuomet juos riša su pamatiniais klausimais.
Ir
kokį tik klausimą mes imame, visur pasirodo, jog mes visai kitaip į jį žiūrime,
kitaip sprendžiame, negu liberalai ir klerikalai. Taip yra dėl to, kad mes
žiūrime į kiekvieną klausimą darbininkų klasės reikalų žvilgsniu, o jie –
lietuvių buržuazijos reikalų ir jos kultūros žvilgsniu. Tiktai naivūs
varpininkai gali to nematyti.
Paimkime
kad ir tokį dalyką, kaip patriotizmas, tėvynės meilė. „Lietuvos žinių“ Nr. 55
p. P. R. iš „gilių“ savo patyrimų padarė išvadą, kad mes tokie pat patriotai,
kaip ir jie. Bet jau seniai praėjo aušrininkų tėvynės meilė. Dabar ta meilė
paprastai turi aiškesnį, realesnį turinį: patriotizmas būtinai yra surištas su
vieno ar kito žmonių sluoksnio reikalais. Kas rūpinasi buržuazijos auklėjimu,
ten ir jo patriotizmas; kas rūpinasi darbininkų klasės reikalais, ten taip pat,
galėtume pasakyti, jo patriotizmas. Bet susipratusiųjų darbininkų ir jų
reikalų reiškėjų patriotizmas visiškai kitoks, negu buržuazijos patriotizmas.
Visų tautų darbininkai yra vienodai išnaudojami; jie turi bendrų priešų ir
bendrai su jais kovoja; tie patys visų jų keliai ir gale tas pats idealas
šviečia. Dėl to įvairių tautų darbininkai daug artimesni kits kitam, negu tos
pačios tautos buržuazija ir proletarija. Gyvenimas mums kasdien tai rodo.
Paimkime kad ir darbininkų spaudą: rusų kalba einančius darbininkų laikraščius
paturi įvairiausių tautų darbininkai; ir „Vilniai“ taip pat eina aukų ir iš
latvių, žydų, rusų darbininkų; taip pat lietuviai darbininkai prisideda prie jų
laikraščių paturėjimo. O ką daro mūsų liberalai, kurie kartais taip pat
socialistais save vadina, darbininkų reikalų gynėjais? Jie nė pirštu
neprisideda prie darbininkų laikraščių paturėjimo, Jų „Lietuvos ūkininkas“
dargi nieko nerašo apie mūsų laikraščio persekiojimus – taip daro, turbūt, dėl
to, kad jo skaitytojai nepatirtų apie darbininkų laikraščio gyvavimą.[2] „Lietuvos žinios“, turbūt,
neturėdamos spėkų stoti į atvirą kovą su mumis, pradėjo paskalas leisti apie
susipratusiųjų darbininkų fanatizmą, jų (liberalų) raštų deginimą, „Lietuvos
žinių“ boikotavimą. Ir tai vadinasi – užjaučia jie darbininkų kovą, rūpinasi
darbo žmonių reikalais! Tik darbininkų nėra tarp tų jų „darbo žmonių“.
Teisybė,
tuo tarpu mūsų liberalai dar nepjudo vienos tautos darbininkų su kitos tautos,
kaip tai daro klerikalai, bet tai tik dėl to, kad mūsų buržuazija dar nėra tiek
sustiprėjusi ir dar nėra taip aiškiai, kaip kitur, nusistačiusi savo veido.
Vienok ir jie eina tuo pačiu keliu: žydų, ateivių lenkų, rusų neapykanta jau ir
pas juos labai žymi; kai kurie jų jau ir šituo klausimu labai netoli nuo
klerikalų stovi. Toks yra jų patriotizmas. Jį pagimdė augančios lietuvių
buržuazijos reikalai.
Taip
žiūrėdami į mūsų liberalus, negalime jų nekritikuoti. Pripažindami, kad jų
įtaka kenksminga darbininkams, mes negalime apie tai tylėti. Tylėjimas tokiam
svarbiam dalyke tik rodytų mūsų pačių pažiūrų neaiškumą ir būtų neatleistinas
nusidėjimas prieš darbininkų klasę. Mes kovojame su jais ir kovosime be
pasigailėjimo, traukdami į aikštę buržuazijos įgeidžius, kovosime su visokia
jos įtaka darbininkų klasei, vis tiek kokiu keliu ta įtaka eina – per
laikraščius, per draugijas ar kaip kitaip. Ir kiekvienas mūsų skaitytojas turi
sau išsiaiškinti, kas tokie mes ir kas jie, ir ar su vienais, ar kitais eiti
ranka už rankos. Ant dviejų kėdžių sėdėti čia negalima.
„Vilnis“,
Nr. 18-19, 1914 m. birželio 14 (27) d. – birželio 21 (liepos 4 d.)
Šaltinis:
V. Kapsukas. Raštai. T. 5. V., 1962, p.
264-272.
[1] Matyt, kai kurie LSDP veikėjai (A.
Janulaitis, M. Biržiška ir kt.) priekaištavo V. Kapsukui, kad jis taip aštriai „Vilnyje“
kritikuoja lietuvių buržuazinius liberalus ir jų spaudą Atsakydamas į tokius
priekaištus, V. Kapsukas 1914 m. gegužės 23 d. laiške į Vilnių rašė: „O
apskirtai mūsų kampanija prieš liberalus, man rodos, tikslingai vedama ir ima
principus, o ne smulkmenas ir anaiptol ne asmenis“. Šiame laiške jis kartu
pranešė, kad rašąs „Vilniai“ straipsnį „Dėl ko mes liberalus kritikuojame“ (žr.
LTSR Mokslų akademijos Centrinės bibliotekos rankraščių skyrius, LRK-734, 9b,
1.). – Red.
[2] Žr. „Vilnies“ Nr. 16 darbininko laišką redakcijai dėl „Lietuvos ūkininko“ tylėjimo. – Aut. past.
[2] Žr. „Vilnies“ Nr. 16 darbininko laišką redakcijai dėl „Lietuvos ūkininko“ tylėjimo. – Aut. past.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą