Vos prieš kelias
dienas Ukrainos sostinėje Kijeve
įvyko daugiatūkstantinis mitingas, kurio dalyviai reikalavo dabartinio
šalies prezidento, Maidano įvykių pasėkoje 2014-aisiais į valdžią atėjusio P.
Porošenkos apkaltos. Piktintasi socialine nelygybe bei per pastaruosius keletą
metų dar labiau išaugusiu masių skurdu. Mitingą su savo šalininkais surengė dar
2015-ais metais Ukrainos pilietybę bei Odesos gubernatoriaus pareigas gavęs
gruzinas M. Saakašvilis, mūsiškių buržujų grietinėlės laikomas pavyzdingu vakarietiškos
„demokratijos“ atstovu ir netgi potencialiu garbės piliečiu. Kyla klausimas –
kasgi čia vyksta?
Tiesą sakant,
atsižvelgus į praėjusių kelerių metų įvykius ir bendrą Ukrainos situaciją, į šį
klausimą ne taip jau ir sunku atsakyti.
Kaip žinia, nuo
2010-ųjų iki 2014-ųjų metų Ukrainoje prezidentavo vadinamosios „Regionų
partijos“ lyderiu buvęs V. Janukovyčius. Buvęs TSKP nomenklatūrininkas,
pasistatęs karjerą ant 1990-ųjų prichvatizavimo ir politinio banditizmo bangos
ir gyvenęs atitinkamoje prabangoje, Janukovyčius su savo svita užsienio
politikos klausimais laikėsi daugmaž neutralios, „vidurio“ linijos, kuri
nepatiko naujų rinkų ir Ukrainoje slypinčio pigios darbo jėgos rezervo ištroškusiems
Vakarams.
2013-2014 m.
sankirtoje ilgai viręs nepasitenkinimas sprogo, ko rezultatu ir buvo vadinamoji
Maidano „revoliucija“ ir dabartinių Ukrainos politikos veidų atėjimas į
valdžią. Bet iš tiesų tai buvo tik eilinis rūmų perversmas, vasario 22-ąją
nušalinęs ligtolinį prezidentą – ir jokia ne revoliucija. Mat iš esmės niekas
nepasikeitė, tiesiog prorusiški oligarchai užleido vedančias pozicijas provakarietiškiems,
Ukrainai greta Lietuvos ir kt. regiono šalių tapus dar vienu JAV vasalatu.
Valdžią perėmė P.
Porošenka, A. Jaceniukas bei kiti perversmo dalyviai – iki 2014-ųjų galo
naujosios vyriausybės sudėtyje radosi net atvirai fašistuojančių „Svobodos“
partijos veikėjų su O. Tiagniboku priešakyje. Ne paslaptis, kad visame bruzdėjime
aktyviai dalyvavo ir M. Saakašvilis, iki 2013-ųjų pabaigos buvęs Gruzijos
prezidentu ir netrukus po to sprukęs į Maidaną, kad išvengtų naujosios
vyriausybės persekiojimų už tėvynėje padarytus kriminalinius nusikaltimus.
2015-aisiais, kaip
aukščiau minėta, M. Saakašvilis įgijo ne tik Ukrainos pilietybę, bet dar ir
Odesos gubernatoriaus postą. Visa tai – P. Porošenkos ir jo grupuotės teikimu.
Tačiau kažko nepasidalijęs, o gal dar matydamas sau parankias politines
galimybes, 2016-ųjų lapkritį Saakašvilis iš gubernatoriaus pareigų
atsistatydino, teigdamas, esą nebegalįs taikstytis su Porošenkos politika,
įgalinančią bjauriausią korupciją ir viešojo turto grobstymus ne tik Odesoje,
bet ir visoje Ukrainoje.
Tuo būdu vienu
žymiausių „maidanininkų“ buvęs Saakašvilis perėjo opozicijon prieš Porošenką,
keldamas įprastus „antioligarchinius“ bei „antikorupcinius“ lozungus, kuriais nemažai
kas ir patikėjo. Antai dar 2017-ųjų vasarį jisai kartu su kitu bėgliu iš Gruzijos,
D. Sakvarelidze, įkūrė „Naujųjų jėgų sąjūdį“ – partiją, iki šiol
pretenduojančią įsiūbuoti bangas prieš esamą Ukrainos vyriausybę.
Kaip ir dauguma kitų
Ukrainoje veikiančių partijų – tame tarpe parlamentinės pozicijos bei
opozicijos – Saakašvilio grupuotė konkrečių sprendimų šalies problemoms
nesiūlo, o tik švaistosi populistiniais pažadais – esą ateisime, išgrūsime lauk
korupcionierius, keleriopai pakelsime atlyginimus bei pensijas ir t. t. ir pan.
Mokantiems skaityti
tarp eilučių, daug ką pasako paties
Saakašvilio žodžiai, esą pagrindiniai Ukrainos priešai – „korupcija ir
Rusija“. Išvertus į žmonių kalbą, tai skaitosi taip: parėkaukime, kaip „rusai
puola“, pakeiksnokime „vagių valdžią“, o kas tik liko, išprivatizuokime ir taip
nuogu pasturgaliu veržkimės pažadėtosios žemės – Žydrosios Europos – link! Visa
tai mažai kuo skiriasi nuo P. Porošenkos pozicijų.
Juokinga matant, kaip
2017-ųjų vasarą JAV viešėjusiam Saakašviliui to paties Porošenkos iniciatyva
Ukrainos pilietybė buvo atimta. Mat dabar Saakašvilio esama „Kremliaus įtakos
agento“. Bet teisiškai be valstybinės priklausomybės likęs veikėjas nemetė savo
veiklos ir, grįžęs į Ukrainą, toliau rengė antivyriausybinius protestus,
2017-ųjų gruodį ėmęs
grasinti nušoksiąs nuo stogo, kai kieno akyse patvirtindamas savo, kaip
tariamo „kovotojo“ už teisybę įvaizdį.
Kodėl Ukrainos
liaudis vis labiau nepatenkinta Porošenka ir Ko – suprantama. Šalies politika
vedama dėlei saujelės kapitalistų pelno, o žadėtąjį „europietišką rojų“ dauguma
darbo žmonių mato kaip savo ausis. Išskyrus tie, kurie išbėgo iš šalies, kad
papildytų ne tik vakarų Europos, bet netgi tokių antrarūšių ES šalių, kaip
Lietuva, pigiai parduodamos darbo jėgos rezervą. Pragyvenimo lygis Maidano pasėkoje
smarkiai nusmuko, kainos išaugo, darbo užmokesčiai ir pensijos taip ir liko
dugne, tuo tarpu visa, kas bloga buvo anksčiau – taip ir paliko.
Tokiomis aplinkybėmis
nusivylimas – visiškai natūralus. Bet kitaip ir būti negalėjo, nes Maidanas
tebuvo eilinė rokiruotė valdančiosios klasės gretose, kokių Ukrainoje netrūksta
nuo pat 2004-2005-ųjų metų Oranžinės „revoliucijos“, kurią mūsiškiai teisuoliai
taipogi sveikino kaip tariamą demokratijos triumfą. Saakašvilis, kaip ir eilė
opozicinių partijų Ukrainoje („Opozicinis blokas“, „Tėvynės“, „Radikalų“ ir kt.
partijos), siūlo būtent tai – rokiruotę, dengdamas ją gražių kalbų apie
liaudies išsivadavimą blizgučiais. Bet blizgučiai blizgučiais lieka, greitai
nublukdami ir palikdami apnuogintą šlykščią bei negailestingą tikrovę.
Tikrovę, kad šalyse,
kuriose 1990-aisiais laimėjo antikomunistinė kontrrevoliucija, o socializmą iki
galo išstūmė kapitalizmas, nekliudomai šeimininkauja iš degradavusios
kompartijos nomenklatūros bei spekuliantų išaugusi naujųjų buržujų kasta. Ši
kasta ir susikūrė sau valstybę – prievartos aparatą su savo teisinėmis bei
ideologinėmis funkcijomis, skirtą jos interesams aptarnauti. Kaip Rusijoje,
taip ir Lietuvoje, ir Ukrainoje, ir kt.
Tiesa, mūsuose per
pastaruosius dešimtmečius didžioji liaudies dalis, matydama, kad dauguma
partijų – nuo vadinamųjų „tradicinių“ iki naujai iškeptų populistinių projektų
ir projektėlių – iš esmės vienodai svetimos paprastų žmonių reikalams, ne tik
jomis nusivylė, bet ir apskritai nustojo domėtis, juolab dalyvauti politiniame
gyvenime. Ypač 2004-aisiais visai atsivėrus sienoms ir pradėjus kaip niekad
anksčiau efektyviai veikti masinės emigracijos, kaip sistemos apsauginio
vožtuvo, mechanizmui.
Ukrainoje – kiek kitaip.
Tai – dar viena potarybinio laukinio kapitalizmo šalis, pasidalyta tarp godžių
buržujais tapusių nomenklatūrininkų bei spekuliantų klanų. Bet, priešingai
Lietuvai, Ukraina liko savarankiška, nestodama nei į NATO, nei į ES.
Emigracijos, bent tokiu mastu, kaip pas mus, iki Maidano ir atsivėrusių kelių
Europon, taip pat nebuvo. Dauguma, kad ir sunkiai gyvendami, visgi likdavo
Ukrainoje, priversti stoti akistaton su visomis šalį prislėgusiomis
problemomis.
Nenuostabu, kad
šalyje periodiškai susidaro politinės krizės, peraugančios į daugmaž
revoliucines situacijas. Tačiau, kaip nurodė dar marksizmo-leninizmo klasikai,
revoliucinė situacija dar nebūtinai perauga į revoliuciją. Mat revoliucija –
tai ne šiaip sukilimas ar valdžių pasikeitimas.
Revoliucija – veiksmas,
kuriuo viena visuomeninė klasė nuverčia kitą, vieną visuomenės ūkio sanklodą
pakeisdama kita, istoriškai pažangesne. Vergovinę ūkio sanklodą keitė
feodalinė. Tai buvo revoliucija, iš pagrindų pakeitusi visuomenės sandarą.
Feodalinę – kapitalistinė. Tai irgi buvo revoliucija. Feodalus pakeitė
kapitalistai. Juolab, kapitalizmą keičiant socializmui ir komunizmui, panaikinant
bet kokias privačių savininkų, žodžiu, išnaudotojų, klases, įvyksta pati
esmingiausia revoliucija istorijoje.
Bet kasgi įvyko
2005-aisiais, o paskui ir 2014-aisiais Ukrainoje? Kapitalizmas kaip buvo, taip
liko. Oligarchai niekur nepasitraukė. Tiesiog persirikiavo. Vienos galvos
krito, kitos pakilo dar aukščiau. Ir viskas. Užtat pats su Dž. Šarpu siejamas „spalvotųjų
revoliucijų“ terminas – giliai klaidinantis. Mat, kartojame – tai jokia ne
revoliucija, kuomet lieka ta pati santvarka, bet pakeičiami veidai ar šiaip
vitrinos. Kas periodiškai ir vyksta Ukrainoje. Lyg ir nieko ypatingo.
Bet įdomu yra tai,
kad Ukrainoje masės žmonių vėl ir vėl puola lipti ant to paties grėblio. Ateina
vieni „gražuoliai“, iškeikia kitus ir pasižada juos pakeisti, esą „bus gyventi
geriau“. Rokiruotė įvyksta – ne be didžiulių bruzdėjimų bei šiokio tokio kraujo
praliejimo, senąją oligarchų ir buržuazinių politikierių kliką pakeičia nauja.
Tuo tarpu visa kita lieka po senovei. Ir taip – kas keletą metų...
Nerimsta ukrainiečiai
– tas tiesa. Ir dalykas vertas pagarbos, jei tauta juda kruta, o ne klūpėdama
laukia, kol kas nors atnešiąs „šviesų rytojų“. Bet kaip rodo pastarieji
keliolika metų – niekas nuo to nepasidarė geriau. Galima sakyti priešingai –
padėtis tik prastėja. Užtat ir kyla klausimas, ar ukrainiečiai – kovotojų
tauta, ar vis tiktai paprasčiausios politinės apgaulės aukos?
Tikriausiai
kiekvienas būsime girdėjęs posakį, kad tikras kvailys yra ne tas, kuris klysta,
o tas, kuris nesimoko iš savo padarytų klaidų. Tikra, gyvenimiška tiesa:
norėdami kažko pasiekti, imamės veiksmų. Žiūrime – ar daromas veiksmas atneša
norimas pasekmes, ar visgi nelabai. Protaujantis žmogus, be abejo, matydamas,
kad jo atliekami veiksmai nesukuria norimų padarinių, keis ką daro, arba visai
mes tikslą. Kvailys, priešingai, ir toliau darys ką daręs, nepaisydamas to, kad
tai nieko neduoda.
Ukrainiečiai, ar bent
žymi jų dalis, atrodo, tikrų tikriausi kvailiai. Vis daro ir daro tą patį, nors
to, ko nori, taip ir negauna. O vis tiek eina ir eina. Iš čia – ir miesčioniška,
putinistinė Maidano kritika, esą štai ką reiškia revoliucijos, jos nieko
nepakeičia, todėl verčiau nieko nedaryti, palikti viską po senovei ir toliau
bučiuoti senajam ponui batus, negu bergždžiai kovoti, kad vieną poną pakeisti
kitu.
Yra racijos. Bet kaip
sakoma, net mele esti krislelio tiesos. Taip ir čia. Tiesa, kad šiais
protestais manipuliuojama. Tiesa, kad jie nieko nekeičia, išskyrus valdančiąsias
klikas. Bet tai tik viena medalio pusė. Mat prieš Porošenką nukreipti
protestai, kaip ir ankstesnis pasipiktinimas Janukovyčiaus komanda, paremti
visiškai teisėtais reikalavimais, kuriuos aikštėn kelia kasdieniai darbo žmonių
interesai. Bėda viena – kad Ukrainoje, kaip ir mūsuose, dirbantieji
neorganizuoti nei ekonomine, nei politine to prasme.
Masinio ir kovingo profsąjunginio
judėjimo, kokį matome Graikijoje, Prancūzijoje ar kituose Europos kraštuose,
pagaliau, netgi Turkijoje ar kitose „antrojo pasaulio“ šalyse, Ukrainoje nė
žiburiu nerasi. Tuo tarpu vadinamoji Ukrainos Kompartija, kaip daugelis kitų
buvusiose tarybinėse respublikose, tėra komunistinė pavadinimu, bet realiai
vykdė buržuazinę politiką, iki kol visai lindo į krūmus Maidaną sekusios
fašistinio antikomunizmo bangos išdavoje.
Kaip byloja liaudies
išmintis – ką pasėsi, tą ir pjausi. Ukrainoje metai iš metų sėjamas tiek
liberalinis, tiek nacionalistinis melas, nukreiptas į vieną tikslą – skaldyti ir
valdyti paprastus žmones, palikti šiuos buržujams naudingais idiotais, ar tai
svajojančiais apie nesamą europietišką klestėjimą, ar svaigstančiais apie „grynos
ukrainiečių rasės“ utopiją. Tokiomis aplinkybėmis, spiriami bėdos, bet ištvirkinti
ilgametės buržuazinės propagandos ir neturėdami savų organizacijų, neabejotinai
tampa politinės apgaulės aukomis. Užtat ir pjūtis Ukrainoje gera, tiesiog puiki
buržujams – štai visokie oranžiniai maištai, maidanai su porošenkomis,
jaceniukais, tiagnibokais, saakašviliais ir kitokiais, vieningai pasiruošusiais
išparceliuoti šalį, ar bent jau jos likučius, užjūriuose sėdinčių išnaudotojų,
taip vadinamų „investitorių“, bei vietinių prižiūrėtojų-parazitų naudai.
Laukiama didžiųjų
lyderių, mesijų bei dievukų vietoje to, kad patiems organizuotis ir ginti
tikruosius savo reikalus. Kas, deja, būdinga ir dabarties lietuvių tautos
atveju. Bet nėra geresnio mokytojo už patį gyvenimą, kuris priverčia atsijoti
pelus nuo grūdų ir, nori ar nenori, visgi pažvelgti tikrovei į akis. Kokiai
tikrovei?
Ogi tai, kad jokios
rokiruotės, jokie vyriausybių perversmai, netgi jokie mitingai ar sąjūdžiai
nieko iš esmės nepakeis, kol dirbantieji neims savęs suvokti kaip tokių, nekels
klausimo dėl viešpataujančios ekonominės santvarkos, kurioje dirbančioji
dauguma iš esmės pasmerkta pralaimėti ir savu prakaitu išlaikyti
parazituojančią buržujų mažumą, kuri ir sudaro vadinamąjį elitą.
„Politikoje žmonės
visuomet buvo ir visuomet bus naivios apgaudinėjimo ir apsigaudinėjimo aukos,
kol jie išmoks už bet kurių dorovinių, religinių, politinių, socialinių frazių,
pareiškimų, pažadų įžvelgti vienų ar kitų klasių interesus. Senos
tvarkos gynėjai visuomet mulkins reformos ir pagerinimų šalininkus, kol šie
supras, kad kiekvienas senas institutas, kad ir koks jis atrodytų nežmoniškas
ir supuvęs, laikosi vienų ar kitų viešpataujančių klasių jėgomis.“, – dar Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse rašė
V. Leninas*, vos po kelerių metų stojęs legendinio išvaduojamojo žygio,
Didžiosios Spalio socialistinės revoliucijos, priešakyje.
Štai šią tiesą
privalo įsisąmoninti kiekvienas. Ukrainos ir ukrainiečių tautos atvejis –
puikus šito pavyzdys. Kas būna, kuomet liaudis bruzda, kuomet net kyla
revoliucinė situacija, bet tikrų ir pažangių permainų, žodžiu, revoliucijos,
nėra. Kuomet turime ne kovotojus, bet politinės apgaulės aukas.
Klasių kova – visos politikos
esmė, josios alfa ir omega. Šitai neigti, vadinasi, apsigauti ar netgi
sąmoningai apgaudinėti. Geresnis gyvenimas, tuo tarpu, pasiekiamas tai suvokus
ir padarius atitinkamas išvadas, kurių pagrindinė – ten
pat Lenino nurodytas marksistų uždavinys: „mūsų pačių visuomenėje surasti, apšviesti
ir organizuoti kovai tokias jėgas, kurios gali — ir pagal savo visuomeninę
padėtį turi — sudaryti jėgą, kuri įstengtų pašalinti seną tvarką ir sukurti
naują.“**
Toji jėga – samdomojo
darbo klasė. Ukrainoje, Rusijoje, Lietuvoje ir Europoje – visame pasaulyje.
Suvokusi tikruosius savo reikalus ir įsisąmoninusi savo padėtį visuomenėje, ji
gali padaryti galą ne šiaip porošenkoms ar saakašviliams, masiuliams ar
landsbergiams, bet apskritai visai buržuazinei išnaudojimo sistemai, jos melui
bei prievartai ir atverti didingą kelią į naują pasaulį, į naują gyvenimą – į
socializmą ir komunizmą.
Parašė: Vincas Nevėžietis
* V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T. 23. V., 1982, p. 46-47.
** Ten pat, p. 47.
** Ten pat, p. 47.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą