Šiandien, vasario 10-ą dieną, sueina
lygiai 120 metų, kaip gimė žymus vokiečių literatūros klasikas, poetas ir
dramaturgas, B. Brechtas (1898-1956). Įsisavinęs marksizmo-leninizmo mokslą
savo darbus ir gyvenimą jis susiejo su tarptautiniu komunistiniu judėjimu, su klasine
proletariato kova, kurios idėjomis alsuoja kone visa jo brandžiausioji meninė
kūryba. Šia proga savo draugų ir skaitytojų dėmesiui pateikiame 1935-aisiais metais,
hitlerizmo įsigalėjimo Vokietijoje metu, jo paskelbtą straipsnį „Penki
sunkumai rašant tiesą“, kurio pagrindinių minčių aktualumas toksai, jog
atrodytų, kad jos rašytos dabar...
PENKI SUNKUMAI RAŠANT
TIESĄ
Šiais laikais
kiekvienam norinčiam kovoti prieš melą bei nesupratimą ir rašyti tiesą tenka
įveikti bent penkis sunkumus. Jis privalo turėti drąsos rašyti tiesą net tuomet,
kai tiesai visur prieštaraujama; sugebėjimą panaudoti tiesą kaip ginklą; atrinkti tuos, kurių rankose šis ginklas būsiąs veiksmingu ir būti sumaniam tarp
tokių žmonių ją skleidžiant. Tai – rimtos problemos fašizmo sąlygomis
gyvenantiems rašytojams, bet jos taip pat egzistuoja ir pabėgusiems ar
ištremtiems rašytojams; jos egzistuoja netgi dirbantiems pilietines laisves
pripažįstančiose šalyse.
1. Drąsa rašyti tiesą
Atrodo akivaizdu, kad
kas tenori rašyti, turėtų rašyti tiesą ta prasme, kad neturėtų užgniaužti ar slėpti
tiesos, arba rašyti kažką, kame būtų tyčia meluojama. Jis turėtų nedrebėti
prieš galinguosius ir neišduoti silpnųjų. Tiesa, prieš galinguosius nesudrebėti
labai sunku, o išduoti silpnuosius – labai naudinga. Juk pelnyti galingųjų
nemalonę reiškia įsijungti į prispaustųjų gretas. Atsisakyti atlygio už darbą
gali reikšti apskritai atsisakyti darbo, o atsisakyti galingųjų siūlomos šlovės
gali reikšti atsisakyti jos amžinai. O tam reikia drąsos.
Kraštutinės
priespaudos laikotarpiais dažniausiai daug kalbama apie aukštus ir pakylėtus
dalykus. Tokiais laikais reikia drąsos šnekėti apie žemiškus ir ne tokius
kilnius dalykus, antai maistą ar būstą darbininkams; reikia drąsos, kuomet visi
kiti postringauja apie lemiamą pasiaukojimo svarbą. Kuomet valstiečiai visaip
liaupsinami, reikia drąsos prabilti apie mašinas ir geresnį pašarą, kuris
palengvintų jų garbingą darbą. Kuomet kiekviena radijo stotis trimituoja, kad
žmogui geriau būti be žinių ar mokslo, nei būti išsimokslinusiam, reikia drąsos
paklausti: geriau – kam? Kuomet vien kalbama apie tobulas ir netobulas rases,
reikia drąsos paklausti, ar deformacijų nesukuria kaip tik alkis, nesupratimas
bei karas.
Taip pat reikia drąsos
pasakyti tiesą apie save, apie savo pralaimėjimą. Daugelis persekiojamųjų
praranda gebėjimą matyti savo pačių daromas klaidas. Jiems atrodo, kad patsai
jų persekiojimas yra didžiausia neteisybė. Persekiotojai blogi vien dėl to, jog
persekioja; persekiojamieji kenčia vien dėl savo gerumo. Bet šis gerumas juk
buvo sumuštas, nugalėtas, užgniaužtas; vadinasi, tas gerumas buvo silpnas,
prastas, neapginamas, nepatikimas gerumas. Mat nieko nebus, jei gėris bus
silpnas, kaip kad lietus būna šlapias. Reikia drąsos pripažinti, kad gerieji
pralaimėjo ne dėl savo gerumo, bet dėl to, kad buvo silpni.
Žinoma, kovoje prieš
melą mes privalome rašyti tiesą, o ši tiesa privalo būti ne pakylėta ir neaiški
bendrybė. Kai apie ką nors sakoma, – „Jis sako tiesą“, – numanoma, kad keli
žmonės, daugelis žmonių ar bent vienas žmogus sakė ką nors, kas nėra tiesa –
melą ar kažkokį apibendrinimą – o štai jis pasakė tiesą, pasakė kažką
praktiško, faktiško, nepaneigiamo, kažko, kas duria lyg pirštas į akį.
Nereikia daug drąsos
nusiskųsti tokioje pasaulio daly, kurioje skųstis dar leidžiama, ar apie
pasaulio blogybes, ar apie barbarizmo triumfą, ar tiesiog drąsiai šaukti, kad
žmogiškosios dvasios laimėjimas užtikrintas. Yra daugelis imituojančių, kad į juos nukreiptos patrankos, kuomet tikrovėje į juos tėra nukreipti
teatro žiūronai. Jie šaukia savo apibendrintus reikalavimus draugų ir
nepavojingų asmenų ratui. Jie reikalauja bendro teisingumo, dėl kurio patys
nebūna nieko nuveikę; jie prašo bendros laisvės ir reikalauja dalies grobio,
kuriuo jie jau ilgą laiką mėgaujasi. Jie mano, kad tiesa tėra tai, kas gražiai
skamba. O jei tiesa pasirodytų esanti kažkas statistiška, sausa ar faktiška,
kažkas, ką sunku atrasti ir reikalinga išstudijuoti – jie to tiesa nepripažins;
ji jų nejaudina. Jie teturi išorinį tiesos ieškotojų įvaizdį. Bet bėda su jais
ta, kad tiesos jie nežino.
2. Troškimas pažinti tiesą
Kadangi rašyti tiesą
sunku, kai ji visur gniaužiama, daugumai žmonių tai, tiesa rašoma, ar ne,
atrodo kaip charakterio stiprumo klausimas. Jie mano, kad tam užtenka vien
narsumo. Bet antrąją kliūtį jie pamiršta: sunkumą tiesą atrasti. Neįmanoma
teigti, kad tiesa lengvai randama.
Pirmiausiai
susiduriame su sunkumais nustatinėdami, apie kokią tiesą iš vis verta šnekėti.
Pavyzdžiui, viso pasaulio akivaizdoje viena didi civilizuota nacija po kitos
puola į barbarizmą. Dar daugiau, visi žino,, kad bjauriausiais būdais vedamas
vidujinis karas bet kuriuo momentu gali virsti užsieniniu karu, kuris visą mūsų
žemyną paverstų griuvėsių krūva. Tai, be abejo, yra viena tiesa, bet yra ir
kitų. Tad, pavyzdžiui, nėra ne tiesa, kad ant kėdžių yra sėdynės, arba jog
lietus krinta žemyn. Daugybė poetų rašo apie panašias tiesas. Jie yra
tapytojas, puošiąs skęstančio laivo sienas sustingusiais gyvenimo atvaizdais.
Pirmutinis mūsų sunkumas juos nei jaudina, nei graužia jų sąžinę. Galingieji jų
sukompromituoti negali, bet jų nedomina ir engiamųjų šauksmai; jie toliau sau
tapo. Jų veikimo betiksliškumas įskiepija jiems „gilų“ pesimizmą, kurį jie
brangiai parduoda; tačiau toksai pesimizmas labiau pritiktų tam, kas stebi
šiuos meistrus ir jų išpardavimus. Tuo pačiu nelengva pamatyti, kad jų tiesos
tėra tiesos apie kėdes arba lietų; mat dažniausiai jos skamba lyg tiesos apie
svarbius dalykus. Bet pažvelgus iš arčiau tampa įmanoma pasakyti, kad jos
daugiau nieko ir nesako: kėdė yra kėdė, o lietaus kritimo nesustabdysi.
Jie neatranda tiesų,
apie kurias būtų verta rašyti. Kita vertus, yra tokių, kurie imasi vien
opiausių uždavinių, kurie priima skurdą ir nebijo valdovų, ir vis dėlto tiesos
atrasti negali. Jiems trūksta žinių. Jie persunkti senų prietarų, kurie senais
laikais dažnai būdavo įvelkami į gražiausius žodžius. Pasaulis jiems perdėm
sudėtingas; jie nežino faktų; jie neįžvelgia jų tarpusavio santykių. Greta
temperamento reikia ir žinių, kurias galima įgyti, ir metodų, kurių galima
išmokti. Ko reikia visiems šio painaus amžiaus rašytojams, tai pažinti
ekonomikos ir istorijos materialistinę dialektiką. Esant reikiamam uolumui,
šios žinios gali būti įgyjamos ir iš knygų, ir iš praktinių mokymų. Daugybė
tiesų atrandamos lengviau – ar bent jau tiesos dalys, arba link jų atradimo
vedantys faktai. Metodas yra geras dalykas visiems tyrinėjimams, bet įmanoma
daryti atradimus ir nesinaudojant jokiu metodu, iš tiesų, netgi be jokių
tyrinėjimų. Tačiau tokiu gaivališku būdu neprieisi prie tokio tiesos pastatymo,
kuris įgalintų žmones pagal juos veikti. Vien faktus fiksuojantys žmonės nebūna
pajėgūs taip sutvarkyti pasaulio reikalų, kad jie būtų lengvai kontroliuojami.
Visgi tiesa pasižymi šia funkcija – ir jokia kita. Tokie žmonės negali susidoroti
su reikalavimu rašyti tiesą.
Bet jei žmogus ir yra
pasirengęs rašyti tiesą, ir netgi sugeba ją pažinti, jam vis tiek lieka dar
trys sunkumai.
3. Gebėjimas paversti tiesą ginklu
Tiesą privalu sakyti
atsižvelgiant į tai, kokius tai duos rezultatus veikimo srityje. Kaip pavyzdį
tiesos, neduodančios jokių, ar net duodančios nenorimus rezultatus, galime
nurodyti plačiai paplitusią pažiūrą, kad eilėje šalių vyraujančios blogos sąlygos
yra barbarizmo pasekmė. Šiuo požiūriu ir fašizmas yra lyg gamtos stichija kai
kurias šalis užgriuvusi barbarizmo banga.
Pagal šią pažiūrą,
fašizmas esą nauja, trečia jėga greta (ir viršum) kapitalizmo bei socializmo;
neva ne tik socializmas, bet ir kapitalizmas gyvuotų, jeigu ne fašizmo
įsikišimas. Ir taip toliau ir panašiai. Taip, žinoma, teigia patys fašistai;
priimti jį reiškia kapituliuoti fašizmui. Fašizmas – tai istorinė kapitalizmo
fazė; šia prasme jis yra kai kas nauja ir tuo pačiu sena. Fašistinėse šalyse
kapitalizmas nesiliauja egzistavęs – tiesiog jis įgauna fašizmo pavidalą; ir
prieš fašizmą tegalima kovoti tik kaip prieš nuogiausią, labiausiai begėdišką,
labiausiai engėjišką, žiauriausią kapitalizmo formą.
Bet kaip gali
pasakyti tiesą apie fašizmą, jei nesi nusiteikęs prabilti ir prieš kapitalizmą,
iš kurio jisai užgimsta? Kokie būtų praktiniai tokios tiesos padariniai?
Tie, kas teigia
esantys prieš fašizmą, bet nėra prieš kapitalizmą, kurie skundžiasi barbarizmu,
kylančiu iš paties barbarizmo, yra lyg žmonės, norintys valgyti veršieną
nepapjovus veršio. Jie sutinka valgyti veršį, bet bijo matyti kraują. Jie
lengvai patenkinami, jei tik mėsininkas nusiplauna rankas prieš sverdamas mėsą.
Jie nėra prieš barbarizmą skatinančius nuosavybės santykius; jie tiktai prieš
patį barbarizmą. Jie kelia balsus prieš barbarizmą, ir daro jie tai šalyse,
kuriose vyrauja tie patys nuosavybės santykiai – skirtumas tik tas, kad jose
mėsininkas prieš sverdamas mėsą nusiplauna rankas.
Šauksmai prieš barbariškus
veiksmus gali būti naudingi tol, kol juos girdintys tiki, kad tokie veiksmai
neįsivaizduojami jų pačių šalyse. Kai kurios šalys vis dar pajėgios išlaikyti
esamus nuosavybės santykius būdais, kurie atrodo mažiau smurtingi, nei
naudojami kitose. Šiose šalyse tiems tikslams, kuriose naudojamas smurtas,
būtent užgarantuoti privatinę gamybos priemonių nuosavybę, vis dar naudojama
demokratija. Privatinė gamyklų, šachtų ir žemės monopolija visur kuria
barbariškas sąlygas, bet kai kuriose vietose šios sąlygos taip nerėžia akies.
Barbarizmas rėžia akį tik tuomet, kai šisai monopolis saugomas atviru smurtu.
Kai kurios šalys,
kurios dar nelaiko būtinu reikalu savo barbariškus monopolius ginti atšaukiant
formaliąsias konstitucinės valstybės garantijas, kaip ir tokių patogumų, kaip
menas, filosofija ir literatūra, labai noriai klausosi svečių, keikiančių savo
gimtuosius kraštus už tai, kad juose šie patogumai uždrausti. Jie noriai
klausosi, nes viliasi iš to įgyti pranašumų ateities karuose. Tarkime, kad būtų
suvokę tiesą tie, kurie, pavyzdžiui, garsiai reikalauja neperstojamos kovos
prieš Vokietiją, „kadangi ta šalis dabar yra tikriausio mūsų laikų Blogio
irštva, pragaro sąjungininkė, Antikristo namai“? Verčiau pasakysime, kad tai –
kvaili bei pavojingi žmonės. Mat tokių nesąmonių keliama išvadų būtų ta, jog
kadangi nuodingos dujos ir bombos kaltųjų taip ir neišrankios atskirai, tai
teksią visą Vokietiją išnaikinti – visą šalį su jos žmonėmis.
Tiesos nežinantis
žmogus išsireiškia pakylėtomis, apibendrinančiomis ir aptakiomis sąvokomis. Jis
šūkauja apie „vokietį“, jis skundžiasi Blogiu apskritai, o kas tik jį girdi,
taip ir nesupras, ką daryti. Ką – ar jam nuspręsti daugiau nebebūti vokiečiu? O
gal jis pats išnyksiąs, jei tiktai bus geras? Lygiai tokie patys yra ir kvaili
plepalai apie barbarizmą, neva kylantį iš paties barbarizmo. Esą barbarizmo
šaltinis ir yra barbarizmo, o su juo kovojama kultūra, kurios šaltinis –
švietimas. Visa tai pateikiama bendrais terminais; tai neskirta tam, kad būtų
veikimo vadovu ir iš tiesų yra adresuojama niekam.
Tokie migloti
aprašymai nurodo vos į keletą grandžių didžiojoje priežasčių grandinėje. Jų
obskurantizmas užtušuoja tikrąsias katastrofą ruošiančias jėgas. Bet deramai
nušvietus šį reikalą pasirodo, kad katastrofas sukelia konkretūs žmonės. Mat
gyvename mes laiku, kuomet žmogaus likimą lemia žmonės.
Fašizmas nėra
stichinė nelaimė, kurią tegalima aiškinti paprasčiausiomis „žmogiškosios
prigimties“ sąvokomis. Bet net ir turėdami reikalą su stichinėmis nelaimėmis,
visuomet lieka būdų jas pavaizduoti žmogiškų būtybių vertais būdais, nes juk
jos kreipiasi į žmogaus kovingumo dvasią.
Didžiuliam žemės
drebėjimui sunaikinus Jokojamą, daugelis amerikietiškų žurnalų paskelbė
nuotraukas, rodančias griuvėsių krūvas. Antraštėse buvo rašoma: „PLIENAS
ATSILAIKĖ“. Ir, iš tiesų, iš pirmo žvilgsnio matyti vien griuvėsiai, bet akis,
įsidėmėjusi antraštę, netrukus pamato, kad keli aukšti pastatai liko stovėti.
Tarp daugybės galimų žemės drebėjimo aprašymų, šie, geriausiai duoti statybos
inžinierių dėl poslinkių žemėje, svorio ir t. t., yra svarbiausieji, mat jie
veda prie tokių ateities statinių, kurie atsilaikys prieš žemės drebėjimus. Jei
kas nori apibūdinti fašizmą ir karą, didžiules katastrofas, kurios visgi nėra
stichinės nelaimės, jis tai privalo padaryti praktinės tiesos terminais. Jis
privalo parodyti, kad šios katastrofos sukeliamos savininkų klasių gausioms
minioms gamybos priemonių nuosavybės neturinčių darbininkų minioms
sukontroliuoti. Norint sėkmingai rašyti tiesą apie blogas sąlygas, ją privalu
rašyti taip, kad iš to būtų galima pamatyti visai išvengiamas jų priežastis.
O jei galima
nustatyti išvengiamas priežastis, vadinasi, su blogomis sąlygomis galima ir
kovoti.
4. Tiesą veiksmingai panaudosiančių atranka
Ilgametis prekiavimo
kritiniais bei apsakomaisiais raštais įprotis ir faktas, jog rašytojas
jaudinasi dėl to, ką jo raštai pasieks, verčia jį dirbti su klaidingu įspūdžiu.
Jis galvoja, kad jo klientas ar samdytojas, žodžiu tarpininkas, tai ką jisai
parašė perduosiąs visiems. Rašytojas galvoja: aš prakalbau, o norintys
išklausyti – išklausys. O tikrovėje yra taip, kad jis prabilo, ir išklausys tik
galintys už tai sumokėti. Daug apie šitai buvo pasakyta, o visgi per mažai; aš
tik noriu pabrėžti, jog „rašyti kam nors“ virto paprasčiausiai „rašyti“. Bet
tiesa negali būti tiesiog rašoma. Ji privalo būti rašoma kam nors, kam nors,
kas su ja kažką darys. Tiesos atpažinimo procesas vienodas ir rašytojams, ir
skaitytojams. Kad sakytumei gerus dalykus, reikia turėti gerą klausą ir gerus
dalykus išgirsti. Tiesa privalo būti sakoma tikslingai ir išklausoma
tikslingai. Ir mums, rašytojams, yra svarbu, kam mes sakome tiesą, kaip ir tai,
kas sako ją mums.
Mes privalome sakyti
tiesą apie blogas sąlygas tiems, kuriems šios sąlygos pačios blogiausios, tuo
pačiu privalėdami tiesos mokytis iš jų. Mes privalome kreiptis ne tik į tam
tikrų pažiūrų žmones, bet ir į žmones, kurie dėl savo pačių padėties turėtų
šias pažiūras priimti. Ir auditorija juk pastoviai kinta. Kreiptis galima net į
korikus, kuomet bus nustota jiems mokėti už korimus, arba šiam darbui tapus
pernelyg pavojingu. Bavarijos valstiečiai buvo prieš bet kokią revoliuciją, bet
karui užsitęsus ir namo grįžusiems sūnums neradus vietos sodybose, buvo įmanoma
juos patraukti į revoliucijos stovyklą.
Rašytojui svarbu
sugroti tikrąja tiesos nata. Paprastai ką girdime, tai perdėm švelnų,
melancholišką toną, toną žmonių, kurie nė musės nenuskriaustų. Girdėdami jį,
vargšai tik darosi dar didesniais vargšais. Jį naudojantys gal ir ne priešai,
bet jie tikrai nėra sąjungininkai. Tiesa yra kovinga; ji smogia ne tik prieš
melą, bet ir prieš žmones, skleidžiančius melą.
5. Sumanumas skleisti tiesą tarp daugelio
Daug žmonių,
didžiuodamiesi, kad jiems netrūksta drąsos tarti tiesą, džiaugdamiesi, kad
jiems pavyko ją rasti, galbūt kiek išvarginti darbo, būtino suteikti jai
veiksmingą pavidalą ir nekantraujančių, kad ji būtų suprasta tų, kurių
interesus jie gina, laiko esant visai nereikalingu dalyku kokią tai ypatingą
sumanumą skleidžiant tiesą. Todėl dažnu atveju jų darbas netenka bet kokio
veiksmingumo. Visuomet skleidžiant tiesą reikalingas sumanumas, ypač kuomet
tiesa gniaužiama arba slepiama. Konfucijus perdirbo seną, patriotinį istorinį
kalendorių. Jis pakeitė kai kuriuos žodžius. Kur kalendoriuje buvo parašyta „Huno
valdovas nuteisė mąstytoją Vaną myriop, nes šis pasakęs tą ir aną“, Konfucijus
parašė „nužudė“. Jei kalendoriuje buvo rašoma, kad toks ir toks tironas žuvo
per pasikėsinimą, Konfucijus rašė, kad jam buvo įvykdyta egzekucija. Tuo būdu
Konfucijus atvėrė kelią šviežiai istorijos interpretacijai.
Mūsų laikais bet kas,
kas vietoje tautos ar rasės sako gyventojai, o vietoje žemės sako privačiai
valdoma žemės nuosavybė, tuo paprastu veiksmu atsisako palaikyti daugybę
melagysčių. Jis iš šių žodžių atima jų supuvusias, mistines reikšmes. Juk žodis
„tauta“ numato tam tikrą vienybę ir bendrus interesus; todėl ji turėtų būti
naudojama tik tuomet, kai kalbama apie eilę tautų, nes tik tuomet galimas
kažkoks tai interesų bendrumas. Duotos teritorijos gyventojai gali turėti
daugelį skirtingų ir netgi priešingų interesų – šioji tiesa ir yra gniaužiama.
Atitinkamai, kas tik kalba apie žemę ir vaizdžiai apsako ariamų plotų poveikį
nosiai ir akims, pabrėždamas dirvos skonį bei spalvą, remia valdovų melą. Mat
klausimas yra ne dirvos derlingumas ir ne žmonių meilė žemei, ir ne josios
dirbimas; čia svarbiausia yra grūdų ir darbo kaina. Kas iš šios dirvos pelnosi,
tai ne tie patys žmonės, kurie joje augina grūdus, o gaminių mainams apverstų
arimų kvapas visai nežinomas. Pastarieji junta visai kitokį kvapą. Teisingas
išsireiškimas ir yra privačiai valdoma žemė; ji duoda mažiau galimybių
apgaulei.
Kur tiktai egzistuoja
priespauda, kalbėti reikia apie paklusnumą, o ne drausmę, nes drausmė gali būti
ir iš savęs, kame esti tam tikro kilnumo, kurio vien paklusnume visai nėra. Ir
tinkamiau kalbėti ne apie garbę, bet žmogišką orumą, nes būtent pastarasis ima
domėn konkretų asmenį. Mes visi puikiai žinome, kokie niekšai prasimuša į
viršūnes, skelbdamiesi giną tautos garbę. Ir kaip dosniai jie dalija honorarus
juos šeriantiems skurdeivoms. Konfucijaus sumanumas aktualus ir šiandien. Tomas
Moras savo „Utopijoje“ aprašė šalį, kurioje vyrauja teisingos sąlygos. Tai –
šalis, smarkiai besiskyrusi nuo jo laikų Anglijos, bet ji visgi buvo labai
panaši į Angliją, išskyrus kas lietė josios gyvenimo sąlygas.
Leninas norėjo
apsakyti Sachalino saloje vykusį išnaudojimą ir prievartą, bet jam reikėjo saugotis
carinės policijos. Vietoje Rusijos jis nurodė Japoniją, o vietoje Sachalino –
Korėją. Japonų buržuazijos metodai jo skaitytojams priminė apie rusiškąją
buržuaziją ir Sachaliną, bet brošiūra kaltinama nebuvo, nes Japonija buvo
Rusijos priešė. Daug ko, ko Vokietijoje negalima sakyti apie Vokietiją, galima
sakyti apie Austriją.
Yra daug gudrybių,
kuriomis galima apsukti įtarią valstybę.
Volteras kovojo prieš
bažnytinį mokymą apie stebuklus, parašydamas galantišką poemą apie Orleano
mergelę. Jis aprašė stebuklus, neabejotinai turėjusius įvykti, kad Žana d‘Ark
būtų išlikusi mergele tarp iš vyrų sudarytos kariuomenės, aristokratų rūmuose
ir tarp minios vienuolių. Savo elegantišku stiliumi aprašydamas prabangiam
valdančiosios klasės gyvenimui būdingas erotines avantiūras, jis diskreditavo
religiją, įgalinusią juos gyventi palaidą gyvenimą. Jis padarė, kad jo raštai
nelegaliais būdais pasiektų norimą auditoriją. Įtakingieji jo skaitytojai
skatindavo arba nors toleruodavo jo raštų plitimą. Tuo būdu jie atsisakydavo
palaikyti policiją, gynusią jų pačių malonumus. Kitas pavyzdys: didysis
Lukrecijus aiškiai nurodo, kad vienas pagrindinių epikūrietiško ateizmo
sklaidos akstinų buvo jo eilių gražumas.
Aukštas literatūrinis
pareiškimo lygis iš tiesų gali jam laimėti tam tikrą apsaugą. Bet dažnai jis
sukelia ir įtarumą. Tokiais atvejais dera jį tyčia suprastinti. Taip nutinka,
pavyzdžiui, kuomet blogų sąlygų aprašymai būna nekaltai įterpiami į nekenčiamą
detektyvinio pasakojimo pavidalą. Tokie aprašymai ir pateisina detektyvą.
Didysis Šekspyras tyčiomis sumenkino savo darbų lygį dėlei žymiai menkesnių
motyvų. Scenoje, kurioje Koriolano motina stoja akistaton prieš gimtąjį miestą
paliekantįjį sūnų, Šekspyras tyčia padaro jos kalbą sūnui itin silpna. Juk
Šekspyrui buvo neparanku, kad Koriolaną nuo jo plano vykdymo būtų sulaikę geros
priežastys; buvo privalu, kad šis su tam tikru vangumu pasiduotų savo senajam
įpročiui.
Šekspyras taip pat
duoda modelį, kaip naudoti sumanumą skleidžiant tiesą: tai yra Antonijaus kalba
priešais Cezario kūną. Antonijus vis pabrėžia, kad Brutas garbingas vyras, bet
jisai taip pat apsako, kad veiksmas pasako daugiau, nei jį padariusiojo
charakteristika. Tuo būdu oratorius leidžiasi įveikiamas faktų; jie kalba patys
už save.
Panašų metodą naudojo
ir prieš keturis tūkstančius metų gyvenęs egiptiečių poetas. Tai buvo didelių
klasinių kovų laikotarpis. Iki tol viešpatavusioji klasė sunkiai gynėsi prieš
savo didįjį priešininką, prieš ligi tol jai tarnavusiųjų gyventojų dalį.
Poemoje valdovo rūmuose pasirodo išminčius, raginantis kovoti prieš vidaus priešą.
Jis ilgai ir įspūdingai apibūdina žemesniųjų klasių maišto sukeltus neramumus.
O aprašymas buvo toks:
„Štai kaip yra:
kilmingieji gailisi, o tarnai džiūgauja. Kiekvienas miestas sako: išvykime lauk
galinguosius. Išlaužiamos durys į kabinetus ir pašalinami dokumentai. Vergai
virsta šeimininkais.
Štai kaip yra: aukšto
kilimo vyro sūnus daugiau nebepripažįstamas. Šeimininkės vaikas tampa jos
jaunutės vergės sūnumi. Miestiečiai pririšami prie girnų, o niekad nematę
dienos išėjo į šviesą.
Štai kaip yra:
laužomos juodmedžio dėžės; brangioji sesbano mediena naudojama lovoms.
Žiūrėk, per valandą
žlugo sostinė. Žiūrėk, krašto varguoliai tapo turtingais.
Žiūrėk, kuris neturėjo
nė duonos, dabar turi tvartą; jo svirnas pilnas kito turtų.
Žiūrėk, kaip gera žmogui,
kai jis gali valgyti savo maistą. Žiūrėk, kas neturėjo grūdų, dabar turi
svirną, o kurie grūdus savindavosi, dabar juos dalija.
Žiūrėk, kuris neturėjo
nė jaučio jungo, dabar turi ištisas bandas; kuris neturėjo darbinių gyvulių,
dabar turi puikių galvijų bandas.
Žiūrėk, kuris
negalėjo nė lūšnos sau pasistatyti, dabar turi keturias tvirtas sienas.
Žiūrėk, ministrai
ieško užuovėjos svirne, o kam vos buvo leidžiama miegoti ant kelio, dabar turi
lovą
Žiūrėk, kuris
negalėjo susiręsti nė valties, dabar turi laivus; jų savininkui žiūrint į
laivus, jis pamato, kad jie jau nebe jo.
Žiūrėk, kurie turėjo
drabužių, dabar dėvi skudurus, o kurie nedėvėjo nieko, dabar dėvi puikiausią
liną. Turtuolis eina ištroškęs į lovą, o tas, kuris kadaise jo meldė mažiau,
dabar geria stiprų alų.
Žiūrėk, kuris nieko
nenutuokė apie muziką, dabar turi arfą; kuriam niekas nedainavo, giria muziką.
Žiūrėk, kuris
miegodavo vienas, nes neturėjo žmonos, dabar turi moterų; kurie žiūrėdavo į
savo atvaizdus vandeny, dabar turi veidrodžius.
Žiūrėk, aukščiausieji
šalyje bėgioja nerasdami darbo. Niekas nebepranešinėjama didžiūnams. Kuris
kadaise buvo pasiuntinys, dabar siunčia kitus...
Žiūrėk, penki vyrai, kuriuos buvo išvijęs jų šeimininkas.
Jie taria: eik lauk pats; mes atėjome.“
Reikšminga, kad čia
aprašomi tokie neramumai, kurie atrodytų labai pageidautini pavergtiesiems. Ir
visgi poeto intencija lieka neaiški. Jis lyg ir smerkia šias sąlygas, bet
smerkia jas prastai...
Štai Džonatonas
Sviftas savo garsiojoje brošiūroje nurodė, kad šalis galėtų vėl suklestėti
išskerdus varguolių vaikus ir išpardavus juos mėsai. Jis netgi pateikė tikslius
skaičiavimus, rodžiusius, kurios ekonomijos būtų paveiktos, jei
viešpataujančios klasės nesustotų.
Sviftas apsimetinėjo
kvailiu. Jis gynė mąstymą, kurio smarkiausiai nekentė, ne be užsidegimo ir
gilumo, paimdamas savo tema klausimą, skausmingai visiems atskleidusį tos
pačios mąstysenos žiaurumą. Bet kas galėtų būti gudresniu už Sviftą, ar nors
humaniškesniu – ypač tie, kurie ligi tol neapmąstė, kokios jų pažiūrų loginės
išvados.
Propaganda, kuri
stimuliuoja mąstymą, nesvarbu kokioje srityje, yra naudinga pavergtųjų
reikalui. Tokia propaganda labai reikalinga. Esant valdžioms, kurios skatina
išnaudojimą, mintis laikytina kažkuo žema.
Žema laikoma viskas,
kas tarnauja pavergtiesiems. Esą žema pastoviai rūpintis, kaip gauti užtenkamai
pavalgyti; žema atsisakyti honorarų, siūlomų gynėjams šalies, kurioje tie patys
gynėjai alksta; žema ir abejoti Vadu, kai jo vadovavimas teveda link nelaimių;
žema nenorėti dirbti darbo, kuris nepramaitina dirbančiojo; žema sukilti prieš
prievolę atlikti beprasmius veiksmus; žema būti abejingu šeimai, kuriai nebegalįs
padėti joks rūpestis. Išalkusieji niekinami lyg nepasotinami vilkai, neturintys
ko ginti; abejojantys savo pavergėjais kaltinami tuo, kad abejoja savo pačių
jėgomis; reikalaujantys užmokesčio už savo darbą smerkiami kaip tinginiai.
Esant tokiai valdžiai, mąstymas apskritai laikomas žemu dalyku ir tampa
paniekos objektu. Mąstyti niekur nebemokoma, o kur tiktai jisai iškyla – jį imama
persekioti.
Nepaisant to, visada
išlieka tam tikros sritys, kuriose įmanoma patraukti dėmesį į minties
laimėjimus nerizikuojant bausme. Tokios yra sritys, kuriose diktatūroms
reikalingas mąstymas. Pavyzdžiui, įmanoma nurodyti į minties laimėjimus
kariniame moksle bei technikoje. Netgi tokie dalykai, kaip vilnos atsargų
paskirstymas ar patvarių medžiagų sukūrimas reikalauja mąstymo. Maisto
apdorojimas, jaunimo paruošimas karui – visi šie dalykai reikalauja mąstymo; ir
ryšium su tokiais reikalais gali būti apibūdinamas mąstymo procesas. Karo
išaukštinimo, kuris ir yra automatinis tokio mąstymo rezultatas, galima gudriai
išvengti, tuo būdu klausimas, kaip geriausiai gali būti vedamas karas gali
privesti prie kito klausimo – ar tasai karas iš vis reikalingas. Mintis tada
gali nukrypti į dar kitą klausimą: kaipgi beprasmio karo išvengti?
Aišku, šį klausimą
kelti atvirai vargu ar galima. Bet ar tokiu atveju negalima pasinaudoti mūsų
stimuliuotuoju mąstymu? Tai yra, ar jis negali būti pakreipiamas taip, kad
vestų prie veiksmų? Tikrai gali.
Kad tokiais laikais,
kaip mūsų, galėtų tęstis vienos (didesniosios) gyventojų dalies engimas,
vykdomas kitos (mažesniosios), reikalingas tam tikras, visas sritis
persunkiantis gyventojų nusistatymas. Atradimas zoologijos srityje, kaip kad
anglo Darvino, staiga gali sukelti grėsmę išnaudojimui. Ir vis dėlto aliarmą
pakėlė vien bažnyčia; žmonės nieko blogo nepastebėjo. Pastaruoju metu fizikų atradimai
privedė prie išvadų logikos srityje, kurios kelia rimtą grėsmę eilei priespaudą
išlaikyti padedančių dogmų. Hėgelis, nuodugnius logikos tyrinėjimus vykdęs
Prūsijos valstybės filosofas, Marksui ir Leninui, klasikiniams proletarinės
revoliucijos skelbėjams, nurodė neįkainojamos vertės metodus.
Mokslų vystymasis
tarpusavy susijęs, bet netolygus – ir valstybė niekada nebūna pajėgi akylai
viską stebėti. Tiesos avangardas gali rinktis valstybei santykinai iš akių
iškrentančias pozicijas.
Svarbu tai, kad būtų
mokoma teisingo mąstymo, mąstymo, kuris tyrinėtų pereinamąjį ir kintamąjį visų
daiktų bei procesų aspektą. Valdovai gi labai nemėgsta žymių pokyčių. Jie
norėtų, kad viskas liktų taip pat kad ir tūkstančiui metų. Jie džiaugtųsi, jei
ir saulė su mėnuliu stovėtų vietoje. Tuomet niekas nebeišalktų, niekas
nebenorėtų vakarienės. Kada valdovai iššauna šūvį, jie nenori, kad jų priešas
galėtų atsišaudyti – jų šūvis turi būti paskutinis. Užtat ir mąstymas,
pabrėžiantis pokyčius, yra puiki priemonė pavergtiesiems įkvėpti.
Kita idėja, su kuria
galima stoti prieš laimėtojus, yra ta, kad visur ir viskame iškyla ir auga
prieštaravimai. Tokia pažiūra (pažiūra dialektikos – mokymo, kad viskas juda ir
keičiasi) gali būti įdiegta į tokias sritis, kurios kuriam laikui netgi
išvengtų valdovų dėmesio. Pavyzdžiui, ją taikyti galima biologijoje ar
chemijoje. Bet ji gali būti nurodoma ir aprašant šeimos likimą – čia tai irgi
nepritrauktų per didelio dėmesio. Visko priklausomumas nuo daugybės pastoviai
kintančių veiksnių yra diktatoriams pavojinga idėja – ir ši idėja gali
pasirodyti įvairiausiais pavidalais, neduodama policijai nieko, į ką ji galėtų
baksnoti pirštu. Pilnutinis visų šių procesų ir aplinkybių aprašymas, kurį
atrastų tabako parduotuvės duris atvėręs žmogus, galėtų būti smūgiu diktatūrai.
Kas tai apmąstys, supras kodėl. Į vargus mases vedanti valdžia privalo saugotis
masių mąstymo, kol tik šios vargsta. Tokios valdžios daug šneka apie Likimą.
Taigi dėl visko kalta ne valdžia, o Likimas. Kas tiktai nagrinėja bėdų
priežastis, suimamas dar nespėjęs nurodyti fakto, kad visgi kalta valdžia. Bet
yra įmanoma bendrai pasipriešinti visoms šioms nesąmonėms apie Likimą; galima
parodyti, kad žmogaus likimą kuria patys žmonės.
Yra ir dar šis tas,
ką įvairiais būdais galėtume padaryti. Pavyzdžiui, galima pasekti pasaką apie
valstiečio sodybą – tarkime, kad ji randasi Islandijoje. Visas kaimas kalba
apie šią sodybą kankinantį prakeiksmą. Viena valstietė įšoko į šulnį; o
valstietis savininkas pasikorė. Vieną dieną įvyksta vestuvės tarp valstiečio
sūnaus ir merginos, kurios kraitį sudaro keletas akrų geros žemės. Atrodo,
prakeiksmas sodybą apleido. Kaimas pasidalija skirtingomis nuomonėmis dėl
laiminga pakrypusių įvykių. Vieni šitai priskiria šviesiai valstiečio sūnaus
laikysenai, kiti – naujiems laukams, kuriuos prie sodybos pridūrė jo jaunoji
žmona, dėl kurių dabar jos užtenka, norint prasimaitinti.
Bet netgi taip
paprastai žemę aprašančioje poemoje galima kažką pasiekti, jei tik į ją
įtraukiami žmonių sukurti dalykai. Tiesai skleisti būtinas sumanumas.
Išvados:
Didžioji mūsų
laikmečio tiesa yra ta, kad mūsų žemynas leidžiasi į barbarizmą todėl, kad
privatinė gamybos priemonių nuosavybė išlaikoma smurto pagalba. Vien suvokti
šią tiesą dar maža, bet jos nesuvokus, jokia kita reikšminga tiesa atrasta
nebus. Kas iš to, kad parašysi kažką drąsaus, parodančio, kad smunkame link
visai barbariškų sąlygų (kas yra tiesa), jei nebus aišku, kodėl mes ten
smunkame? Mes privalome sakyti, kad kankinimai naudojami tam, kad būtų išsaugoti
šie nuosavybės santykiai. Be abejo, tik tai pasakę, neteksime daugybės draugų,
katrie pasisako prieš kankinimus vien dėl to, jog mano, kad nuosavybės
santykiai gali būti palaikomi be jų – kas yra ne tiesa.
Mes privalome sakyti
tiesą apie barbariškas sąlygas mūsų šalyje, kad būtų padaryta tai, kas joms
padarytų galą, būtent – kad būtų pakeisti nuosavybės santykiai.
Dar daugiau, mes
privalome sakyti šią tiesą tiems, kurie labiausiai kenčia nuo esamų nuosavybės
santykių, kurie labiausiai suinteresuoti jų pakeitimu – darbininkams ir tiems,
kuriuos galime įtikinti tapti jų sąjungininkais, nes ir šie nevaldo gamybos
priemonių, net jei ir gauna dalį pelno.
Ir mes privalome būti
sumanūs.
Visi šie penki
sunkumai privalo būti įveikti vienu ir tuo pat metu, nes mes negalime atrasti
tiesos apie barbariškas sąlygas negalvodami apie tuos, kurie nuo jų kenčia;
negalime eiti į priekį nemesdami šalin bet kokį bailumą; ir kai siekiame
išsiaiškinti tikrąją dalykų padėtį atžvilgiu tų, kurie pasirengę pasinaudoti
mūsų jiems teikiamomis žiniomis, tuo pačiu privalome tai daryti taip gudriai,
kad priešas neatrastų ir nesutrikdytų mūsų siūlomos tiesos.
Štai ko reikia
rašytojui, kai jo prašoma rašyti tiesą.
Šaltinis: In
Defence of Communism
Vertė: Kibirkštis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą