Sueina lygiai 220 metų, kaip 1797-ųjų
gruodžio 13-ą dieną gimė žydų kilmės vokiečių poetas, kultūros ir politinis
veikėjas ir K. Markso draugas, savo gyvenimą ir žymią kūrybos dalį susiejęs su
revoliucine kova – Henrikas HEINĖ
(1797-1856). Mūsuose, kur vyrauja vergiškas nusistatymas, esą menas ir
politika, dalykai atskiri, o socializmas-komunizmas ir apskritai revoliucinės
idėjos virtusios kone egzotiniu dalyku, tikrai verta pasinaudoti garbingu
jubiliejumi kaip puikia proga susipažinti su šio šviesuolio, poeto ir
kovotojo, gyvenimu bei kūryba, kuri aktualumo nepraranda ir šiandien.
HENRIKAS HEINĖ
Iš
tiesų nežinau, ar esu vertas to, kad mano karstą puoštų laurų vainikas. .. bet
kalavijas turi būti padėtas ant mano kapo, nes aš buvau drąsus karys kovoje už
žmonijos išvadavimą („Kelionių
vaizdai“).
Intymi meilės lyrika, aštri politinė
satyra, neapykanta žmonijos priešams ir sąmoju trykštanti revoliucinė poezija,
publicistika – visa tai jungiasi genialaus vokiečių poeto ir publicisto Henriko
Heinės kūryboje.
Didžiulę Heinės poezijos jtaką patyrė jau
jo amžininkai. Dar penktame dešimtmetyje F. Engelsas pavadino Heinę geriausiu
to meto vokiečių poetu. Heinė kirto smūgį vokiškam reakcingajam romantizmui, kovojo
su jo negyvenimiškais praeities idealais. Poetas mėgdavo vadinti save „revoliucijos
būgnininku“. Jo poezija galingai skambėjo 1848 metų revoliucijos laikotarpiu.
Nepaseno Heinė ir iki mūsų dienų.
Revoliucinė jo poezijos reikšmė siekia toli už Vokietijos ribų.
Kaip tik todėl ir kyla tiek daug ginčų
dėl Heinės gyvenimo ir kūrybos įvertinimo. Nė vienas iš XIX a. vokiečių
rašytojų nėra tiek giriamas ir kartu tiek puolamas, kaip Heinė. Vieni jį kelia
į padanges, kiti apdrabsto purvais. Ir tai natūralu. Heinės nekenčia reakcijos
atstovai, prieš kuriuos jis visą gyvenimą negailestingai kovojo, kuriems
išpranašavo greitą pražūtį. Heinę myli tie, kuriems brangus žmogus, jo laimė ir
ateitis, nes poetas visada stovėjo kovotojų už laisvę eilėse. Nežiūrint kai
kurių svyravimų, Heinė aiškiai suprato, kad rytojus priklauso darbo žmonėms,
proletariatui, ir šaukė juos į revoliucinę kovą.
Nors atskiri Heinės eilėraščiai lietuvių
kalba pasirodė jau XIX a. pabaigos ir XX a. periodikoje (juos vertė J.
Mačys-Kėkštas, J. Žilinskis, kiek vėliau Liudas Gira, Balys Sruoga ir kt.), bet
atskira knyga Heinės poezijos rinktinė pasirodo pirmą kartą Tarybų Lietuvoje.
Todėl čia norėtųsi trumpai supažindinti mūsų skaitytojus su Heinės gyvenimu ir
jo kūrybos pagrindiniais bruožais.
* * *
Heinrichas Heinė gimė 1797 m. gruodžio
mėn. 13 d. – Diuseldorfe, neturtingo pirklio šeimoje 1806 m. jo gimtasis
miestas buvo prancūzų armijos okupuotas, ir tokiu būdu Heinė nuo pat vaikystės
susidūrė su prancūzų buržuazinės revoliucijos idėjų atgarsiais. Napoleonas tapo
jam išsivadavimo nuo feodalinės priespaudos simboliu, nors vėliau jis ir
suprato savo nuomonės klaidingurną. 1813 m. prancūzų armija buvo sutriuškinta,
Reino sritis atiteko Prūsijai vokiškos feodalinės reakcijos tvirtovei.
Meternichas Šventosios Sąjungos vardu atstatė Vokietijoje senąją tvarką. Tuo
pačiu sužlugo visos Heinės tėvų viltys padaryti savo vyriausiąjį sūnų stambiu
valdininku, ir jie išrinko jam komersanto karjerą, kuriai tačiau pats Heinė
neturėjo jokio pašaukimo. 1816 m. jis buvo pasiųstas į Hamburgą pas milijonierių
dėdę S. Heinę mokytis, bet visų giminių pastangos padaryti Heinę pirkliu nuėjo
veltui. Pagaliau, po ilgų derybų, dėdė sutiko leisti Heinę studijuoti su ta
sąlyga, jeigu jis pasirinks teisę, kad galėtų vėliau tapti advokatu ir gyventi
savarankiškai.
Studijų laikotarpis – svarbus etapas
Heinės gyvenime. Nuo 1819 m. iki 1825 m. jis lankė Bonos, Getingeno ir Berlyno
universitetus, kol pagaliau vargais negalais įsigijo teisės daktaro diplomą.
Mat, Heinė studijų metais žymiai daugiau domėjosi filosofija, meno istorija ir
ypač literatūra, negu savo specialybe. Jis klausėsi romantikų vado А. V. Šlegelio
ir vokiškos klasikinės filosofijos atstovo G. Hėgelio paskaitų. Čia formavosi
jo pasaulėžiūra, brendo jo poetinis talentas. Heinė niekad netapo advokatu, jis
buvo pašauktas tapti didžiu vokiečių tautos revoliuciniu poetu.
1821 m. pavasarį pas vieno Berlyno
žurnalo redaktorių atėjo jaunas vyras ir įteikė jam eilėraščių pluoštą su
parašu „H. Heinė“. „Aš jums visai nežinomas, bet noriu jūsų dėka tapti garsus“,
–pasakė nustebusiam redaktoriui jaunuolis.
Taip pasirodė pirmas Heinės eilėraščių
rinkinys, kuris iš karto sužavėjo skaitytojus savo originalumu ir jausmų
gilumu.
Heinė atėjo j vokiečių literatūrą
romantizmo viešpatavimo metais ir pats patyrė jo įtaką, ypač per savo
profesorių А. V. Šlegelį. Tačiau nuo pat pradžių Heinė kritiškai įsisavino
romantizmo tradicijas. Jis griežtai atsisakė idealizuoti feodalinius
krikščioniškus viduramžius, jam svetimas buvo misticizmas ir noras pabėgti nuo
tikrovės į fantazijos pasaulį. Jis reikalavo mene aiškumo ir paprastumo. Nuo
pat pirmųjų žingsnių Heinė siejo savo kūrybą su laisvės ir naujo gyvenimo,
naujos Vokietijos motyvais. Heinė pasisavino iš romantikų vien tai, ką jie
turėjo gyvo ir sveiko, ir visų pirma – meilę liaudies kūrybai.
Pasaulinio garso jaunasis Heinė
nusipelnė jau savo „Dainų knyga“, išėjusia 1827 m., ir „Kelionių vaizdais“,
kurie pasirodė 1826-1831 metu laikotarpiu.
„Dainų knyga“ susideda iš eilėraščių,
parašytų 1817-1827 metais. Jos turinį sudaro poeto nelaimingos meilės ir kančių
istorija. Lyriniai eilėraščiai perteikia subtiliausius poeto nuotaikų ir pergyvenimų
niuansus. Skaitytoją iš karto pagauna Heinės gamtos ir meilės dainų
paprastumas, muzikalumas. Neatsitiktinai Heinės eilėraščiai tapo liaudies
dainomis, kurių negalėjo išbraukti net hitleriniai fašistai, deginę Heinės
raštus ir uždraudę minėti jo vardą. Heinės eilėraščių tekstais muziką rašė
Šubertas, Šumanas, Mendelsonas, Čaikovskis ir daugelis kitų kompozitorių.
Tačiau atskleisdamas seną ir amžinai
naują meilės istoriją, Heinė sugebėjo perteikti ne tik savo asmeninius jausmus,
bet ir būdingus to meto pažangaus jaunuolio pergyvenimus, kuriam nepakenčiama
buvo gyventi tvankioje Vokietijos atmosferoje. Poetas kenčia dėl to, kad
gyvenime dažnai ima viršų bukapročiai, filisteriai, turtuoliai, aristokratai. „Dainų
knygoje“ skamba poeto ironija, nukreipta prieš senąjį pasaulį, kuriame neranda
sau vietos jo širdis. Juokas tampa svarbiausiu Heinės kovos ginklu, jo ironija
nuvainikuoja palaipsniui visas pasenusias „vertybes“.
Vis daugiau įsitraukdamas į kovą su
feodaline- absoliutine reakcija Vokietijoje, Heinė aiškiai pajunta savo
poezijos tematinį siaurumą. Jis nori be-tarpiškai dalyvauti kovoje su gyvenimo
negerovėmis ir vis daugiau pradeda linkti į prozą. 1826 m. jis rašė: „Aš
baigtas kaip poetas-dainius. Proza priima mane į savo glėbį“. „Kelionių
vaizduose“ jau visiškai aiškiai atsispindi Heinės politinės tendencijos. Knyga
persunkta aistringu poeto protestu prieš suskaldytą feodalinę Vokietiją, prieš
teutomaniją ir klerikalizmą, prieš scholastinį mokslą ir filisterišką moralę.
Paskutiniuose „Kelionių vaizdų“ tomuose, ypač „Angliškuose fragmentuose“, jau
išryškėja antiburžuazinis Heinės kūrybos kryptingumas. Poeto ironija ir humoras
pavirsta aštria satyra. Skurdžiai Vokietijos tikrovei jis priešpastato prancūzų
buržuazinės revoliucijos idėjas.
* * *
1830 m. liepos revoliucijos Prancūzijoje
išvakarėse Meine atsidūrė labai sunkioje būklėje ir moraliniu, ir materialiniu
atžvilgiu. Cenzūra ir policija persekiojo jo knygas ir jį patį. Heinė negalėjo
gauti pastovaus darbo, kuris užtikrintų jam pragyvenimą, ir vis dažniau svajoja
išvykti į Prancūziją, kuri jam nuo jaunystės dienų liko revoliucijos šalimi. Ir
kai pagaliau atėjo žinia apie .1830 m. liepos revoliuciją, Heinė emigravo į Paryžių,
kur prasidėjo naujas jo gyvenimo ir kūrybos laikotarpis.
Paryžius: tuo- metu buvo stambiausias
politinis ir kultūrinis Europos centras. Mentės akiratis čia plečiasi,
užsimezga naujos pažintys su žymiais to meto rašytojais ir kompozitoriais
(Beranžė, Balzakas, Zorž Sand, Šopenas, Berliozas ir kt.). Tačiau, gyvendamas
Paryžiuje,, vedęs paprastą prancūzų valstietę mergaitę Matildą Mira, jis nė
vienai valandėlei' neužmiršo Vokietijos. Visi Heinės kūriniai, parašyti
ištremtyje, buvo persunkti tėvynės ilgesio ir begalinės jos. meilės.
Heinės išvykimas buvo neišvengiamas.
Prieš jį stovėjo dilema,, apie kurią jis pats kiek vėliau rašė: „Aš turėjau
pasirinkti arba visišką kapituliaciją, arbą kovą iki mirties – aš pasirinkau kovą.“ Ir iš tiesų, visas tolimesnis
Heinės gyvenimas yra negailestinga kova su priešais meninio žodžio ginklu.
Todėl visiškai nepagrįstas yra vokiečių
buržuazinių nacionalistų mestas Heinei kaltinimas, jog jis pardavė savo tėvynę
prancūzams. Heinė laikė save karštu savo tėvynės patriotu. Bet patriotizmą jis
suprato ne kaip siaurą nacionalizmą. Savo poemos „Vokietija. Žiemos pasaka“
pratarmėj Heinė aiškiai sako, kad jo patriotizmas surištas su revoliucijos
sąvoka. Tik iš karštos meilės savo tėvynei jis taip smarkiai, negailestingai
pliekė jos ydas.
Heinė jautėsi esąs pašauktas tapti
revoliucijos tribūnu, prikelti vokiečių tautą iš amžiais trukusio sustingimo.
Štai kodėl intymi lyrika IV-tame dešimtmetyje jau neužima dominuojančios vietos
jo kūryboje. Heinė rašo daugiau proza, tampa žymiausiu vokiečių revoliuciniu
publicistu. Studijuodamas utopinio socializmo teorijas, Heinė pradeda giliau
suprasti kapitalistinės visuomenės prieštaravimus, klasių kovos dėsnius. Poetui
atrodo, kad jo uždavinys dabar yra suartinti vokiečių filosofinės minties ir
prancūzų revoliucinės dvasios nešėjus. Todėl jis rašo straipsnius, supažindinančius
prancūzus su Vokietija ir atvirkščiai –vokiečius su prancūzais. Taip atsiranda
jo žymios knygos: „Romantinė mokykla“, –Apie religijos ir filosofijos istoriją
Vokietijoje“, „Prancūzijos reikalai“ ir kitos. Tikėdamas, kad Vokietijoj greit
išmuš laisvės valanda, Heinė šlovino revoliucinės praeities tradicijas.
Sensimonistinių idėjų įtakoje krikščioniškam viduramžių asketizmui jis
priešpastato žemiško gyvenimo džiaugsmus. Krikščionių „kančių religiją“ turi.
dabar pakeisti „džiaugsmo religija“. Šitų nuotaikų išraišką mes randame ir
IV-ojo dešimtmečio Heinės. poezijoje („Naujieji eilėraščiai“, ypač ciklas „Įvairūs“).
Vokišką reakciją baugino drąsus Heinės
žodis. 1835 m. Sąjunginio Teismo nutarimu buvo uždraustos jo knygos. Bet tai
neišgąsdino poeto. Jo plunksna pasidarė dar aštresnė.
* * *
Penktame dešimtmetyje, kai revoliucinio
judėjimo centras persikėlė į Vokietiją, Heinė pergyveno savo kūrybos žydėjimo
laikotarpį. Dabar Heinė, ypač publicistikoje, sprendė jau ne tiek filosofinius
ir literatūrinius, kiek betarpiškai socialinius-politinius klausimus. Jis,
galutinai nusivylęs buržuazijos skelbiamais „lygybės“, „brolybės“ ir „laisvės“
šūkiais, priėjo išvados, kad buržuazinio pasaulio žlugimas yra neišvengiamas ir
kad ateitis priklauso proletariatui. Jo publicistinėje knygoje „Liutecija“,
parašytoje praeito amžiaus penktojo dešimtmečio pradžioje, aiškiai skamba socialistiniai
idealai.
Ypač didelę reikšmę Heinės gyvenime turėjo
jo draugystė su Karlu Marksu, kuri prasidėjo 1843 m. pabaigoje Paryžiuje. 46
metų poetas pajunta gilią pagarbą 25 metų jaunuoliui Karlui Marksui, kurį
vėliau pavadino „revoliucijos daktaru“. Heinė beveik kasdien lankėsi jo
namuose, dalinosi savo kūrybiniais planais, kartu su juo skaitydavo savo eiles.
Betarpiškas Heinės ir Markso bendravimas buvo labai trumpalaikis, nes jau 1845
m. Marksas buvo ištremtas iš Paryžiaus už revoliucinę veiklą, o Heinė išvengė
to paties likimo tik todėl, kad prancūzų vyriausybė pabūgo ištremti pasaulinio
garso poetą. Bet ši draugystė paliko gilius pėdsakus jo kūryboje.
Tuo metu Heinė vėl sugrįžta prie
poezijos, bet rašo jau ne meilės dainas, o aštrius politinius eilėraščius,
satyras, liečiančias aktualius revoliucinio judėjimo klausimus ir sudarančias
vadinamųjų „Nūdienių eilėraščių“ ciklą. 1844 m. Heinė išleidžia savo žymiausią
satyrinę poemą, apvainikuojančią visą jo kūrybą „Vokietija. Žiemos pasaka“.
Heinė pilna to žodžio prasme tampa revoliucijos būgnininku. Iš jo poezijos
beveik išnyksta individualistinės gaidos, abejonės ir svyravimai. Jis siunčia
prakeikimą senajam pasauliui ir dainuoja naują dainą apie naują gyvenimą, kuris
turi prasidėti čia žemėje:
Aš naują dainą –
geresnė ji bus! –
Draugai, jums dabar dainuoju:
Mes savo laimę surasim ir čia,
Mes žemėj sukursim rojų.
(„Vokietija. Žiemos pasaka“)
Draugai, jums dabar dainuoju:
Mes savo laimę surasim ir čia,
Mes žemėj sukursim rojų.
(„Vokietija. Žiemos pasaka“)
Heinės poezijoje pilnu balsu skamba
socialistiniai motyvai. Pasikeitus turiniui, atitinkamai pasikeitė ir Heinės
eilėraščių forma. Vietoj dainingos lyrinės intonacijos atsiranda kapota
publicistinė kovinga intonacija, triskiemenes pėdas pakeičia dviskiemenės ir t.
t.
Heinės politinė lyrika ir jo poema – Vokietija.
Žiemos pasaka yra to meto Vokietijos revoliucinės poezijos viršūnė.
* * *
Artėjo 1848 metų revoliucija, kurios
taip aistringai laukė poetas. Bet Heinė nebegalėjo aktyviai joje dalyvauti. Jau
1845 m. žymiai pablogėjo jo sveikata, o nuo 1848 m. jis, visai suparalyžiuotas,
pusiau apakęs, gulėjo ligos patale, iš kurio niekad nebepasikėlė. Aštuonerius
metus truko baisios poeto kančios. Tačiau Heinė, net gulėdamas savo –matraco
karste, akylai sekė įvykius, revoliucijos eigą ir tragiškai pergyveno jos
pralaimėjimą. 1848 m. jis rašė: „Naujienos, kurios pasiekė mane iš tėvynės, dar
labiau padidino mano kančias. Dabar, kai aš turėčiau aktyviausiai vykdyti viso
savo gyvenimo siekį, aš pasmerktas nejudėti, aš net negaliu atsakyti į savo
draugų nevilties šauksmų, prašantį iš manęs įprastos jiems pagalbos.“
Iki paskutinės savo gyvenimo dienos
Heinė kūrė. Nebegalėdamas pats rašyti, jis diktuoja savo straipsnius ir
eilėraščius sekretoriui ir pasiekia naujų poezijos viršūnių, dar labiau
suklesti jo poetinis meistriškumas. Apie tai liudija Heinės eilėraščių rinkinys
„Romansero“, išėjęs 1851 m., ir jo „Paskutinieji eilėraščiai“, iš dalies
pasirodę tik po poeto mirties. Heinė apvaldo naują žanrų – eiliuotą realistinį
istorinį pasakojimą („Disputas“, „Viclipucli“, „Poetas Firdusi“ ir kt.),
ištobulina baladę, rašo ir lyrinius eilėraščius. Paskutiniuose Heinės
kūriniuose atsispindi sudėtingos, kartais pilnos prieštaravimų poeto nuotaikos,
tam tikras blaškymasis. Daug buvo kalbama apie Heinės – sugrįžimą prie dievo–,
bet 1851 m. jis aiškiai rašė laiške poetui G. Hervegui: „Aš mirštu kaip poetas,
kuriam nereikalinga nei religija, nei filosofija, ir kuris neturi nieko bendro
su jomis.“ Sustiprėjo jau ir anksčiau būdingi Heinei prieštaravimai pažiūrose j
proletariatą ir komunistus. Trokšdamas jų pergalės, jis kartu bijojo, kad jie
panaikinsią visas senas estetines vertybes, taip brangias poeto širdžiai, ir į
jo „Dainų knygos“ puslapius vyniosią tabaką ir kavą.
Bet visos šitos abejonės, sukeltos
baisių fizinių skausmų ir pergyvenimų dėl revoliucijos pralaimėjimo, nenulėmė
nei poeto pasaulėžiūros, nei jo kūrybos. Jis iki galo liko ištikimas savo revoliuciniams
idealams ir pilna teise eilėraštyje „Enfant perdu“ galėjo pasakyti apie save:
Kovos už laisvę postą
atsakingą
Aš tris dešimtmečius jau išlaikiau.
Kovoju, nors laimėt viltis pradingo,
Nors gyvas likt nebetikiu daugiau.
Čionai, draugai! Jau postą perimt laikas!
Išsenka jėgos... Artinas mirtis....
Aš atlaikiau, ir ginklas liko sveikas,
Tik neatlaikė sužeista širdis.
Aš tris dešimtmečius jau išlaikiau.
Kovoju, nors laimėt viltis pradingo,
Nors gyvas likt nebetikiu daugiau.
Čionai, draugai! Jau postą perimt laikas!
Išsenka jėgos... Artinas mirtis....
Aš atlaikiau, ir ginklas liko sveikas,
Tik neatlaikė sužeista širdis.
Heinė mirė 1856 m. vasario mėn. 17 d.
Palaidotas Paryžiuje.
I.
VEIŠAITĖ
Šaltinis: H. Heinė. Lyrika ir satyra. V., 1957, p. 3-13.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą