(Nuo vertės
prie vartojamosios vertės –
betarpiškai visuomeninio socialistinio ūkio)
Gamyba – tai gamtos objektų įsisąvinimas
žmonių poreikiams tenkinti.
Prekinė gamyba atsiranda jau pačiose ankstyviausiose
visuomenės vystymosi stadijose – pirmykštėje, vergovinėje, feodalinėje, tačiau
tai dar nėra visuotinis prekinis ūkis, nes vyrauja savo poreikius tenkinanti prekių
gamyba. Ir tik kapitalizmas jau gali būti apibūdinamas, kaip visaapimantis prekinis
ūkis ar toks prekinio ūkio išsivystymo etapas, kuomet ir žmogaus darbo jėga
tampa preke.
Kapitalizmas – tai visuotinis prekinis
ūkis, kuris apibrėžiamas, kaip prekinis
pagal savo pobūdį. Betarpiškos prekinės gamybos tikslas - vertės
gamyba ( o ne vartojamosios vertės), nes
prekė – tai produktas, gaminamas mainams.
Poreikis yra būtina bet kokios gamybos
sąlyga, o vartojimas – jos galutinis rezultatas. Todėl tiesioginiu prekinės
gamybos tikslu ir yra ne vartojamoji
vertė, o vertė, nes prekė – tai mainams gaminamas produktas.
Pagrindinis prekinio ūkio
(kapitalizmo) dėsnis – vertės dėsnis. F. Engelsas pabrėžė, kad vertės
dėsnis – pagrindinis prekinės gamybos dėsnis. Taigi ir jos aukščiausios formos
– kapitalistinės gamybos.
Tiesioginės kapitalistinės prekinės
gamybos tikslas yra ne šiaip vertė, o tokia vertė, kurią nusamdyti darbuotojai
sukuria per papildomą laiką. Tai vadinama pridėtine
verte. Ta aplinkybė, jog kapitalistinė gamyba turi išvystytą visuomeninį
pobūdį, sukelia prieštaravimą tarp visuomeninio gamybos pobūdžio ir privataus
pasisavinimo. Mainų santykiai prieštarauja visuomeniniam gamybos pobūdžiui, todėl
socialinės revoliucijos pasėkoje, pereinamojo laikotarpio iš kapitalizmo į komunizmą
metu jie pasikeičia į betarpiškai (tiesiogiai) visuomeninius santykius.
Komunistinėje gamyboje darbas reiškiasi
ne mainams tarpininkaujant, o pasireiškia tiesiogiai kaip visuomeninis darbas. Komunistinė gamyba apibrėžiama kaip betarpiškai
(tiesiogiai) visuomeninė. Ir išlieka tokia ne tik savo aukščiausioje fazėje, bet
ir žemiausioje – socializme, nors ir tebeturi kapitalizmo atspaudų ir žymių savo
formoje ir turinyje.[2]
Dialektinis istorinis socialistinės
revoliucijos Rusijoje patirties įvertinimas leidžia atsekti, kaip kinta gamybos
pobūdis pereinamuoju laikotarpiu.
Valdžios perėjimas į darbininkų klasės
rankas, proletariato diktatūros įvedimas patys savaime dar nekeičia gamybos
pobūdžio. Tik po [gamybos priemonių] nacionalizacijos sukuriama komunistinė
sankloda, kurioje gamyba jau turi betarpiškai visuomeninį pobūdį. Ir
pereinamuoju laikotarpiu ši nauja sankloda koegzistuoja drauge su kitomis.
Rusijoje tai buvo patriarchalinė, privataus kapitalizmo ir valstybinio
kapitalizmo sanklodos.
Patriarchalinė gamyba – tai natūrinio
pobūdžio gamyba nuosavam vartojimui.
Smulki prekinė gamyba jau yra prekinio
pobūdžio gamyba mainams.
Privati kapitalistinė gamyba – tai
prekinio pobūdžio vertės gamyba.
Būtina išskirti valstybinį kapitalizmą,
kuris buvo Rusijoje naujosios ekonominės politikos laikotarpiu, ir šiuo metu
plačiai naudojamas Kinijos Liaudies Respublikoje. Problema tame, kad po
nacionalizacijos tik dalį nacionalizuotų įmonių pasiseka tiesiogiai ir planingai
nukreipti visuomenės poreikių tenkinimui. Ir, būtent, tik ši dalis sudaro komunistinę
sanklodą. Gi likusios nacionalizuotos įmonės, nors ir lieka valstybės
nuosavybe, paklūsta ne planui, o pagrindiniam bet kokio prekinio ūkio, taigi ir
kapitalizmo, dėsniui – vertės
dėsniui. Atitinkamai, gamybos pobūdis valstybinio kapitalizmo sanklodoj yra prekinis.
Pereinamojo laikotarpio rėmuose
besivystanti komunistinė sankloda palaipsniui nukonkuruoja visas kitas
sanklodas. Betarpiškai visuomeninė ir planingai organizuojama socialistinė
gamyba iš sanklodos pereina į vyraujančią, o vėliau, ir į vienintelę gamybos
formą. TSRS įvyko tai, ką ir numatė V. Leninas. Sakydamas kalbą Maskvos Tarybos
plenume 1922 m. lapkričio 20 d., jis paskelbė – „nepinė Rusija taps socialistine
Rusija“[3].
Nesocialistinių sanklodų išstūmimo
procesą, vykstantį pereinamuoju laikotarpiu, galima apibūdinti šūkiu: „Daugiau
socializmo!“. Tačiau pačiam socializmui, kaip pirmai komunizmo fazei, ši frazė
netinkama, kadangi socialistinei gamybai tapus vyraujančia, o, vėliau, ir
vienintele, socializmo negali būti daugiau. Jis tik gali būti mažiau ar daugiau
išsivystęs. Vystymasis nesuvedamas į didėjimą ar mažėjimą, o vyksta priešybių
kovoje. Socialistinė gamyba vystosi, jos betarpiškai visuomeniniam gamybos
pobūdžiui kovojant su neigiamu socialistinės gamybos momentu – prekingumu, sąlygotu jos kapitalistinės
prigimties. Šios kovos baigtis planingai valdomame ūkyje tiesiogiai priklauso
nuo valstybės ir valdančios partijos teorinio pasirengimo ir politinių nuostatų.
1965 m. TSRS ekonominė reforma betarpiškai
visuomeninį darbo visuomenės labui principą, kurio tikslas – visuotinės gerovės ir visapusiško visuomenės
narių vystymosi užtikrinimas, pakeitė vertės principu, kurio tikslas
maksimalus atskirų įmonių pelnas, rentabilumas ir realizavimo apimtys. Tuo pačiu
pakirto ir atskiedė ekonominius Tarybų valdžios pagrindus (viena iš priežasčių,
paaiškinančių, kodėl nekilo pakankamai masinis pasipriešinimas darbininkų
vadžios likvidavimui).
Galu gale socializmas TSRS sugriuvo ir todėl,
kad oficialiai buvo pasirinktas ir nuosekliai įgyvendintas kursas link rinkos
ir privatizacijos. Šis iš esmės antitarybinis ir antipartinis kursas, kurio
finalinis akordas priimtas TSKP CK plenume 1991 m., ir atvedė iki visiško TSKP
ir TSRS likvidavimo.
[ P.S. nemažiau svarbi priežastis yra ir darbininkų ir valstiečių valstybės valdymo
formos – tarybų, įtakos ir valdymo svertų nusilpimas po 1936 m. TSRS
konstitucijos priėmimo. Valdymo struktūra nebuvo susieta su visuomenės
ekonominio ūkio organizavimu taip, kad vystantis socializmo ekonomikai
atitinkamai stiprėtų ir tiesioginių gamintojų (darbininkų ir valstiečių)
materialiniai pagrindai formuojant ir įgyvendinant savo valdžią. Bet tai kito
straipsnio tema.]
XXVIII TSKP suvažiavime pasirinktas
kursas link rinkos pateko į skandalingą prieštaravimą su partijos komunistine
prigimtimi ir iš esmės reiškė jos politinę savižudybę. Todėl, nors ir
neteisėtas, TSKP veiklos sustabdymas prezidentiniu dekretu, iš esmės, tik
patvirtino jos išsigimimą. Juolab, kad šį dokumentą pasirašė partinio aparato
gelmėse išugdytas užkietėjęs nomenklatūrininkas B. Jelcinas, buvęs pirmasis
Sverdlovsko srities, vėliau Maskvos miesto pirmasis sekretorius, kandidatas į TSKP
Politbiuro narius.
Skaudi valstybės griuvimo ir daugumos
gyventojų nuskurdimo patirtis leidžia dabar suvokti prielaidos, jog prekinės
gamybos pagrindu ir pagal vertės dėsnį,
esą, galima vystyti socialistinę gamybą, klaidingumą.
O juk K. Marksas ne kartą ant pirštų aiškino
šią mintį, kad susivienijusiems individams nuosavos gamybos neįmanoma
kontroliuoti vertės ir pinigo pagrindu, kad būtina galvoti apie gamybą, diametraliai priešingą prekinei.
F. Engelsas išjuokė Diuringo mėginimus
pastatyti socializmą ant „teisingų“ prekinių mainų ir fiksuotos vertės pamatų.
Savo pastabose apie Bucharino knygą „Pereinamojo
laikotarpio ekonomika“, V. Leninas neatsitiktinai pabrėžė, kad socialistinės
gamybos produktas patenka vartotojams ne per rinką. Jis aiškino, kad
valstybinis, socialistinio fabriko produktas, mainomas į kaimietišką maistą, nėra politekonomine prasme prekė, bet kuriuo
atveju ne tik prekė, jau ne prekė, nustoja būti preke.
Po žemės ūkio kolektyvizacijos
socialistinėje valstybėje atsirado ne dvi nuosavybės, o dvi vienos visuomeninės
nuosavybės formos. Todėl, griežtai vertinant, abipusiam produktų judėjimui tarp
miesto ir kaimo jau nebuvo galima taikyti mainų sąvokos. Mainai – tai abipusis
nuosavų darbo ir kitų produktų perleidimas pagal sutartį ar laisvą susitarimą,
abipusis nuosavybės perleidimas. Socializme gamybos esmė tapo priešinga prekinei. Ji virto betarpiškai
visuomenine. Nežiūrint, kad iš kapitalistinės praeities paveldėtos formos
turėjo prekinio turinio bruožų, prekinė esmė nebesireiškė, gamybą, visumoje, jau
buvo galima apibūdinti tik kaip betarpiškai
visuomeninę. O gamybos produktai ir darbas nebe mainų pavidalu, o tiesiogiai ir
nuo pat pradžių tampa bei išlieka visuomeniniais. [todėl ir parašyta, būtent betarpiškai]
J. Stalinas, visumoje, laikėsi šių
marksistinių-lenininių pozicijų. Savo knygoje „Ekonominės socializmo TSR Sąjungoje
problemos“ jis išskleidė šiuos socialistinės gamybos principus:
„Ar
galima žiūrėti į gamybos priemones esant mūsų socialistinei santvarkai, kaip į
prekę? Mano nuomone, jokiu būdu negalima.
Prekė
yra toks gamybos produktas, kuris parduodamas bet kuriam pirkėjui, ir,
parduodamas prekę, prekių savininkas netenka į ją nuosavybės teisės, o pirkėjas
tampa prekės savininku, kuris gali ją parduoti kitam, įkeisti, supūdyti. Ar
tinka gamybos priemonėms toks apibrėžimas? Aišku, kad netinka. Pirma, gamybos
priemonės „parduodamos“ ne bet kuriam pirkėjui, jos nėra „parduodamos“ net
kolūkiams, jos tik valstybės paskirstomos savo įmonių tarpe. Antra, gamybos
priemonių savininkas – valstybė, perduodama jas vienai arba kitai įmonei, nė
kiek nenustoja nuosavybės teisės į gamybos priemones, bet, atvirkščiai,
pilutinai ją išsaugo. Trečia, įmonių direktoriai, gavę iš valstybės gamybos
priemones, ne tik netampa jų savininkais, bet, atvirkščiai, patvirtinami, kaip
tarybų valstybės įgaliotiniai gamybs priemonėms panaudoti sutinkamai su
valstybės duotais planais.
Kaip
matyti, gamybos priemones mūsų santvarkos sąlygomis jokiu būdu negalima priskirti
prie prekių kategorijos.
Kodėl
gi tokiu atveju kalbama apie gamybos priemonių vertę, apie jų savikainą, apie
jų kainą ir pan.?
Dėl
dviejų priežasčių.
Pirma,
tai būtina kalkuliacijai, atsiskaitymams, įmonių pelningumui ir nuostolingumui
nustatyti, įmonėms tikrinti ir kontroliuoti. Bet visa tai tėra tik formalioji
reikalo pusė.
Antra,
tai būtina tam, kad galima būtų užsienio prekybos interesams vykdyti gamybos
priemonių pardavinėjimą užsienio valstybėms. Čia, užsienio prekybos srityje,
bet tik šioje srityje, mūsų gamybos
priemonės iš tikrųjų yra prekės, ir jos iš tikrųjų pardavinėjamos (be kabučų).
Tuo
būdu išeina, kad užsienio prekybos apyvartos srityje gamybos priemonės,
gaminamos mūsų įmonėse, išsaugoja prekių savybes tiek iš esmės, tiek ir
formaliai tuo tarpu kai ekonominės apyvartos srityje šalies viduje gamybos
priemonės netenka prekių savybių, nustoja buvusios prekėmis ir išeina už vertės
dėsnio veikimo sferos ribų, išsaugodamos tik išorinį prekių apvalkalą
(kalkuliacija ir pan.).
Kuo
paaiškinti šį savotiškumą?
Reikalas
yra tas, kad mūsų socialistinėmis sąlygomis ekonominis vystymasis vyksta ne per
perversmus, o laipsniškais pakitimais, kai sena ne tiesiog visiškai
panaikinama, o keičia savo prigimtį sutinkamai su nauja, išsaugodama tik savo
formą, o nauja ne tiesiog naikina sena, bet įsiskverbia į sena, keičia jo
prigimtį, jo funkcijas, ne sulaužydama jo formą, o panaudodama ją naujo
vystymui. Taip yra reikalai ne tik su prekėmis, bet ir su pinigais mūsų
ekonominėje apyvartoje, lygiai kaip ir su bankais, kurie, netekdami savo senųjų
funkcijų ir įgydami naujas, išsaugoja senąją formą, kurią panaudoja
socialistinė santvarka.
Jeigu
prieisime prie reikalo formaliu požiūriu, požiūriu procesų, kurie vyksta
reiškinių paviršiuje, galima prieiti neteisingą išvadą, kad, esą, kapitalizmo
kategorijos palieka galiojančios mūsų ekonomikoje. O jeigu prieisime prie
reikalo su marksistine analize, darančia griežtą skirtumą tarp ekonominio
proceso turinio ir jo formos, tarp giluminių vystymosi procesų ir
paviršutiniškų reiškinių, – tai galima prieiti vienintelę teisingą išvadą, kad
iš senų kapitalizmo kategorijų pas mus daugiausia išliko forma, išorinė
išvaizda, o iš esmės jos pas mus iš pagrindų pasikeitė sutinkamai su
socialistinio liaudies ūkio vystymo reikmėmis.“[3]
Pasinaudojus marksistiniu dialektiniu
metodu, kuris griežtai skiria bet kokio proceso turinį nuo jo formos, skiria
giluminius vystymosi procesus nuo paviršutiniškų reiškinių, tenka daryti
išvadą, kad Stalinas, deja, savo knygoje nebuvo nuoseklus. Puikiai įrodęs, kad socializme
gamybos priemonės nėra prekės, jis prekėmis pavadino vartojimui gaminamus
reikmenis. Tuomet gautųsi, kad socialistinės gamybos esmė – dualistinė:
neprekinė-prekinė. Jei daryti prielaidą, kad vartojimo reikmenys – prekės, tai gautume,
kad jie gaminami ne poreikių tenkinimui, o mainams. Dirbantysis, savo ruožtu,
už jam vartojimui tenkančią prekę, mainais galėtų duoti tik savo darbo jėgą.
(Piniginių išteklių judėjimas iš valstybės darbuotojui, kaip darbo užmokestis,
nekeičia neprekinės socializmo esmės, todėl kad kompensuojasi priešingos
krypties piniginių ištekliu judėjimu iš darbuotojo į valstybinę parduotuvę, kur
iš visuomeninių vartojimo reikmenų sandėlių jam tenka tiek, kokia yra jo dalis
skirstymo pagal darbą fonde.) Jo darbo jėga tuomet taip pat yra prekė, o tokia
prekinė gamyba, kuomet ir darbo jėga tampa preke, vadinasi kapitalizmu. Jei
teigiama, kad vartojimo reikmenys socializmo sistemoje – prekės, tuomet seka logiškas
perėjimas į kapitalizmą.
Taip pat klaidingas Stalino teiginys,
kad socializme veikia vertės dėsnis. Dėsnis ir esmė – tai vienodo lygmens
kategorijos. Todėl teiginys, kad socializme veikia vertės dėsnis tolygus
teiginiui apie prekinę socialistinės gamybos esmę. Neatsitiktinai kai kurie tarybiniai
ekonomistai – Kronrod, Liberman, Rakitskij, Petrakov, Abalkin ir kt., –
griebėsi už šių nukrypimų (nors visur kitur Stalinas griežtai laikėsi marksizmo
teorijos), iškėlė juos iki principo ir ekonominės diskusijos rėmuose ruošė
socializmo likvidavimą. Pagrindinis
socialistinės ekonomikos dėsnis – vartojamosios vertės dėsnis!
Kontrrevoliuciniai įvykiai TSRS parodė,
kad arba turime socialistinę santvarką, kurioje betarpiškai visuomeninė gamyba –
vartojamosios vertės gamyba, kuri reguliuojama
pagal vartojamosios vertės dėsnį;
arba santvarkos pramonė gamina vertę, t. y. turime prekinę gamybą, kurios
natūrali vystymosi eiga yra kapitalistinė
prekinė gamyba. Žinoma, galima paminėti,
kad ir socializme esama tam tikros prekinės gamybos, kuri pasireiškia
individualia gamyba kolūkiniam turgui. Tai tiesa. Tačiau kainas kolūkiniame turguje
reguliuoja ne vertės dėsnis, o valstybinių įmonių gaminamos produkcijos kainos.
O pastarosios nustatomos planingai pagal darbo sąnaudas gamyboje, atsižvelgiant
į betarpiškai visuomeninių produktų vartojamąją
vertę.
Socialistinė gamyba yra betarpiškai visuomeninė gamyba, vartojamosios vertės (o ne vertės)
gamyba. Tai mokslo įrodyta tiesa. Mėginimas sukurti socialistinį prekinį ūkį,
tai yra grįžti prie vertės gamybos, neišvengiamai atveda prie socializmo
sunaikinimo. Tai ne tik mokslo nustatytas, bet, deja, jau ir istoriniu
eksperimentu patvirtintas faktas.
Kadangi socializmas – betarpiškai
visuomeninis ūkis, tai jame vyksta ne prekių,
ne verčių gamyba, o betarpiškai
visuomeninių produktų, vartojamųjų verčių
gamyba. Atitinkamai, socialistinę gamybą reguliuoja ne vertės dėsnis, o vartojamosios vertės dėsnis, kurio esmė
– gamybos paskirtis visuotinės gerovės ir
laisvo, visapusiško visų visuomenės narių vystymosi tikslui pasiekti.
Kadangi socialistinės gamybos tikslas – visuotinė gerovė ir laisvas visapusiškas
visų visuomenės narių vystymasis, į gamybos pagrindą patenka ir pačių dirbančiųjų,
kaip visuomenės narių, vystymasis. Jei kapitalistinė prekinė gamyba, kaip pridedamosios vertės gamyba verčia
atimti dirbančiųjų laisvą laiką ir riboja kitas laisvo vystymosi sąlygas, tai
socialistinė betarpiškai visuomeninė
gamyba dėl techninio progreso sutaupytą darbininko darbo laiką reikalauja
paversti ne tik papildomais materialinio gerbūvio dalykais, bet ir papildomu
laisvu laiku jų visapusiškam lavinimuisi, tame tarpe ir politinės veiklos,
valstybinio valdymo įgūdžių lavinimui. Deja, tačiau paskutiniaisiais TSRS
egzistavimo dešimtmečiais šito nebuvo.
Socializmo uždavinys – ne deklaruoti,
kad valdžia priklauso dirbantiesiems, o suteikti realius, praktinius darbo
žmonių valdžios realizavimo svertus. Jei darbininkas praleidžia aštuonias valandas prie staklių, o dalyvauti
valstybės valdyme gali tik po darbo, kai jau uždarytos Tarybų ir vykdomųjų
organų durys, tai darbo liaudies valdžia deklaratyvi ir lieka tik viltis, kad
nusamdyti valdininkai dirbs (kažkodėl) ne savų interesų labui, o būtent
darbininkų klasės interesams ir, atitinkamai, visos visuomenės labui. Tačiau
nekontroliuojamas valdymo aparatas neišvengiamai išsigimsta ir, užuot tarnavęs
darbo klasei, jis pavirsta visiškai priešingu dariniu. Ką ir įrodė tragiški ir
liūdni įvykiai TSRS.
Rusijos revoliucijos ir kontrrevoliucijos
istorija atskleidė, kad gamybinių jėgų vystymosi progresą ir darbo našumo augimą turi lydėti ne mažėjantys tiesiogiai
gamyboje užimtų asmenų skaičiai ir, atitinkamai, augantys negamybinės sferos
darbuotojų skaičiai, o darbininkų ir valstiečių laisvalaikio trukmės ilgėjimas,
tame tarpe ir to laiko, kuris leidžia dalyvauti valstybės valdyme. Darbininkų
ir valstiečių skaičius iš viso gali nesikeisti iki pat visiško klasių
panaikinimo, iki galutinės komunizmo pergalės. Tik svarbu, kad drauge su
gamybos vystymusi didėtų ne tik materialinis visuomenės turtas, bet ir ilgėtų
visų darbuotojų laisvas laikas, kurį jie galėtų skirti laisvam ir visapusiškam
savęs lavinimui. Ir kai tik kiekybiškai laisvas laikas taps ilgesnis už darbo
laiką, žmogų charakterizuos ne tai, ką jis dirba, o tai, ką jis veikia savo
laisvalaikiu. Tai ir bus visiškas klasių panaikinimas, t. y. žmonių skirstymo į
grupes pagal užimamą padėtį gamyboje likvidavimas.
Akivaizdu, kad socializmo vystymuisi ir Tarybų
valdžios stiprinimui netinka tokia gamyba, kuri suryja darbuotojų laisvalaikį
ir kuria vertę. Socialistinė gamyba yra vartojamosios
vertės kūrėja ir besivystydama užtikrina darbo laiko taupymą, o tai, savo
ruožtu, sąlygoja sutaupyto laiko virsmą laisvu tiesioginių gamintojų laiku.
Tokios gamybos tikslas – visuotinės
gerovės ir laisvo visapusiško visų visuomenės narių vystymosi užtikrinimas.
Šis tikslas neatsitiktinai buvo įrašytas ir pirmoje, ir antroje lenininės
bolševikų partijos programoje. Tačiau ruošiant trečią – chruščiovinę
revizionistinę programą, priimtą 1961 m. XXII TSKP suvažiavime, Lenino
formuluotė išnyko. Arenon įžengė valdančios partijos gelmėse užgimusi
nomenklatūrinių [kolektyvinių] savininkų klasė.
Tarp betarpiškai visuomeniniame ūkyje
gaminamų vartojimo reikmenų ir gamybos priemonių egzistuoja esminiai skirtumai.
Ir vieni ir kiti – ir vartojimo reikmenys, ir gamybos priemonės – yra ne prekės, o betarpiškai visuomeniniai produktai. Tačiau jų visuomeninis vaidmuo
nevienodas – vartojimo reikmenų gamyba sukuria materialias-daiktines sąlygas
vis geresniam visuomenės narių vystymuisi ir mažina socialinę nelygybę, o gamybos
priemonių gamyba dar ir tiesiogiai tarnauja darbo laiko taupymui. Todėl ji gali
būti traktuojama kaip visų visuomenės narių laisvam vystymuisi skirto laisvo laiko gamyba. Dėl darbą taupančios technikos įdiegimo
mažėja darbo sąnaudos vartojimo reikmenų gamybai, o sutaupytas darbas atitenka
vartotojams per mažėjančias kainas.
Vertinant ekonominiu požiūriu, galima
teigti, kad technika niekam daugiau ir nereikalinga, kaip tik darbo laiko
taupymui. Kitais žodžiais, bet kokia gaunama ekonomija yra darbo laiko
ekonomija. Socialistiniame betarpiškai
visuomeniniame ūkyje gamybos priemonės gaminamos ne tam, kad jas parduoti
ir gauti pelną, o tam, kad sutaupyti darbą tų, kurie su jomis dirbs, tai yra mažinti
technikos vartotojų darbo sąnaudas. Technikos vartojamoji vertė – tai darbo ekonomija tų darbininkų, kurie dirba
su šia technika, o iki tol tie patys dirbo su sena [prieš tai buvusia], mažiau tausojančia
darbą technika.
Technikos vartotojų sutaupytas darbas
leidžia jiems elgtis dvejopai – ne tik pagaminti papildomų vartojimo reikmenų,
bet taip pat susitrumpinti darbo laiką ir prailginti laisvalaikį. Gali susiklostyti
ir tokia situacija, kuomet tiesioginės darbo sąnaudos technikos gamybai padidėja.
Tačiau pagal vartojamosios vertės kriterijų tikrai nauja ir modernia galima
laikyti tik tokią techniką, kuri vartotojams duoda didesnę darbo ekonomiją, nei
didėja sąnaudos jos gamybai. Kitaip tariant, dėl technikos pakeitimo gautoji
galutinė gryna ekonomija, t. y. bendroji ekonomija, atėmus darbo išlaidas
gamybai ir technikos eksploatacijai, turi būti teigiama.
Kapitalizmo rėmuose vykstant gamybinių
jėgų progresui, neafišuojant [tarsi „šalutinis produktas“] gaunama visuomeninio
darbo ekonomija sukuria prielaidas tam, kad darbo klasė drauge su savo
sąjungininkais pradžioje susigrąžintų sau pakankamai laisvo laiko ekonominės ir
politinės kovos organizavimui, po to paimtų valdžią ir panaudotų ją ekonominiam
perversmui – perėjimui nuo vertės gamybos prie vartojamosios vertės gamybos.
Ir pagal ekonominį vartojamosios
vertės dėsnį įtvirtintų gamyboje vartojamosios vertės gaminimo procesą jau
pirmoje komunizmo fazėje – socializme.
Baigiant reikia pažymėti, kad darbo
vartojamosios vertės teorijos išvystymui pirmiausiai pasitarnavo filosofijos ir
ekonomikos mokslų daktaro, profesoriaus V. J. Elmejevo darbai, kuris savo 80-čio
jubiliejaus proga paskelbė Darbo
politinės ekonomikos teoriją. Viena iš svarbiausių sudedamųjų šios teorijos
dalių yra naujovių įdiegimo įkainavimas
vartojamąja verte, kas yra būtina betarpiškai visuomeninio ūkio ekonominės
teorijos sukūrimui.
Šiai dienai yra išvystytos visos trys
pagrindinės naujovių įdiegimo kaštų apskaičiavimo pagal vartojamąją vertę
teorijos dalys:
- technikos keitimo pagal vartojamosios vertės įkainius pagrindai;
- darbuotojų kvalifikacijos kėlimo pagal vartojamosios vertės įkainius pagrindai;
- naujovių įdiegimo į vartojimo reikmenų gamybą kaštų apskaičiavimo pagal vartojamąją vertę pagrindai.
Gamybos priemonių gamybos srityje darbo vartojamosios vertės teorija
teigia, kad techniką būtina keisti pagal naujos technikos vartotojų
[darbininkų] darbo ekonomijos kriterijų, išskaičiavus išlaidas, panaudotas jos
sukūrimui, remontui ir eksploatacijai.
Taikant teoriją darbuotojų
kvalifikacijos kėlimui, reikia įvertinti, kokia bus gaunama darbo ekonomija,
pakėlus darbuotojų kvalifikaciją arba pakeitus mažiau įgudusius labiau
kvalifikuotais darbuotojais, pas jų paslaugų vartotojus.
Vartojimo reikmenų gamyboje vienų produktų
pakeitimas kitais, tenkinančiais tuos pačius poreikius, taip pat turi būti
vertinamas pagal vartotojų darbo ekonomiją. Jei pagaminami ne mažiau kokybiški
ar geresni, bet pigesni vartojimui skirti produktai, darbo vartojamosios vertės teorija reikalauja ne paprastos
pasiektos darbo ekonomijos apskaitos, o įvertinti tų vartojimo reikmenų
vartotojų darbo ekonomiją, kuri gaunama dėl sumažėjusių tų reikmenų kainų. Šiuo
atveju, gaminamų produktų suminis kainų
mažėjimas gali ir privalo būti svarbiu įmonių veiklos vertinimo rodikliu,
kuris skatina įmones ne kainas didinti, o mažinti darbo sąnaudas ir kainų mažinimo
pagalba perduoti vartotojams gautos darbo ekonomijos dalį. Ir tegu turtėja
gamintojai, bet tik gausindami visuomenės ir visų jos narių turtą.
Nuoseklus darbo vartojamosios vertės principo taikymas, įdiegiant naujoves
visose darbinės veiklos srityse, leidžia praktiškai pereiti prie pagrindinio
socializmo ekonominio tikslo įgyvendinimo: organizuoti gamybą, užtikrinančią visuotinę gerovę ir laisvą visapusišką visų
visuomenės narių vystymąsi. Nes darbo ekonomija reiškia laisvo laiko ilgėjimo
galimybę. Lieka tik toks uždavinys, kad to laisvo laiko didėjimo neuzurpuotų
kuri nors visuomenės dalis, o jis būtų padalintas visiems, ir pirmiausiai
tiems, kurie betarpiškai užimti materialinį gerbūvį kuriančiame darbe –
darbininkams ir valstiečiams. Laikantis šios sąlygos, vyks klasių suartėjimas
ir klasinių skirtumų nykimas, artės tas kokybinis šuolis, kurio esmė, kad
darbuotojų darbo laikas taptų trumpesnis, nei laisvalaikis, ir kad individui
svarbiausia būtų ne tai, ką jis dirba darbe, o tai, ką jis veikia laisvalaikiu.
Parengė
dr. P. Girkaitis pagal prof. M. Popovo tekstus.
[1] Попов М.В. Планомерное разрешение
противоречий развития социализма как первой фазы коммунизма.
[2] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T. 45. V., 1988, p. 303.
[3] J. Stalinas. Ekonominės socializmo TSR Sąjungoje problemos. V., 1952, p. 47-49.
[2] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T. 45. V., 1988, p. 303.
[3] J. Stalinas. Ekonominės socializmo TSR Sąjungoje problemos. V., 1952, p. 47-49.
Taip pat skaitykite:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą