Šeštadienį, rugsėjo 2 d. Vilniuje, įvyko
antrasis marksistų grupės seminaras tema „Didieji
Markso atradimai ir dabartis“. Pranešimą skaitė ilgametis Lietuvos
socialistinio judėjimo veikėjas, filosofijos mokslų kandidatas, M. Bugakovas,
nušviesdamas eilę pamatinių Markso ir Engelso mokslo prielaidų bei šio mokslo
aktualumą, jo būtinumą norint suprasti šiandienos pasaulio problemas. Kaip
įprasta, pranešimą sekė diskusija. Visų dėmesiui žemiau pateikiame minėtojo pranešimo
tekstą.
DIDIEJI MARKSO ATRADIMAI IR DABARTIS
Bazinis marksizmo teorijos skirtumas nuo
visų kitų teorijų – dialektinio materializmo arba materialistinės dialektikos
pasaulio pažinimo ir jo pertvarkymo metodas. Pats marksizmo atsiradimas –
dialektiškas reiškinys. Tai sąlygojo ne tik anų laikų istorinių – visuomeninių
bei filosofinių – gnoseologinių aplinkybių prieštaringumas, bet ir abiejų
marksizmo pradininkų individualių gyvenimiškų likimų ir veikų specifika bei
sąveika. Marksas ir Engelsas įtakodami vienas kitą gyvenimo eigoje keitėsi
teorinėmis pozicijomis bei interesais. Engelsas pradėjo nuo ekonomikos, nuo
„Darbo klasės padėties Anglijoje“ analizės ir perėjo prie filosofinių klausimų
„Anti-Diuringe“ ir „Gamtos dialektikoje“, o Marksas, atvirkščiai, pradėjo nuo
filosofijos – jo daktarinė disertacija vadinosi „Demokrito ir Epikuro
naturfilosofijų skirtumai“ – ir perėjo prie ekonomikos klausimų – parašė
„Kapitalą“.
Kita vertus, Engelsas buvo gana
sėkmingas verslininkas ir vadybininkas., tuo tarpu kai Marksas nuolat
susidurdavo su skurdu ir nepritekliais. Engelsas nuolat padėdavo savo draugui
finansiškai. Kalbant marksistinėmis kategorijomis, Engelsas sudarė savotišką
bazinę atramą Markso teoriniam antstatui. Abu jie dar turėjo itin audringą,
kupiną nuolatinės politinės ir idėjinės kovos gyvenimą. Tokiu būdu, galima
teigti, kad dialektinis materializmas – tai ne tik visuomeninė teorija, bet ir
jos kūrėjų gyvenimiškoji materialistinė dialektika, kuri turėjo, žinoma, ir
savo įtaką jų pažiūrom. Todėl reikia suprasti, kad marksizme iš pat pradžių
buvo ir moksliškai pagrįstos išvados, ir hipotetinės prognozės, ir asmeniški
vertybiniai momentai. Be to yra įvairios marksizmo interpretacijos, kurios
priklauso nuo konkrečių šalių nacionalinių bei kultūrinių ypatumų, nuo atskirų
žmonių grupių ar teoretikų partinių bei asmeninių ideologijų ir simpatijų. Kaip
sakoma, Marksas vienas, o marksistų daug.
Viename iš žinomiausių savo veikalų
„Socializmo išvystymas iš utopijos į mokslą“ F. Engelsas yra konstatavęs, kad
Marksas padarė 2 didžiuosius atradimus – materialistinį istorijos supratimą ir
pridėtinės vertės dėsnį. Būtent tai ir suteikė vėliau bazinį mokslinį pagrindą
visiems socialiniams mokslams. Būtent Marksas sukūrė mokslinę socialinių
procesų analizės metodologiją ir šis faktas yra visuotinai pripažintas. Nuo Markso
laikų visos vėlesnės socialinės teorijos gimė arba marksizmo įtakoje, arba
polemikoje su marksizmu, arba bandant jį paneigti. Bet visos jos – tai antrinis
produktas. Pirminis – tai būtent Marksas. Žinomas pranzūzų filosofas Sartras
yra pasakęs: „Tas žmogus, kuris pretenduoja įveikti marksizmą, blogiausiu
atveju sugriš prie ikimarksistinės teorijos, o geriausiu – vėl atvers savyje
filosofines mintis, kurias jis norėjo įveikti“. Nors pats Maksas ir teigdavo,
kad jokia socialinė teorija negali būti visiškai objektyvi, bet būtent
marksizmas turi daugiausiai tikro moksliško objektyvumo bruožų. Abiejų didžiųjų
Markso atradimų suvokimas šiandien gilėja ir iš dalies keičiasi.
Materialistinis istorijos supratimas ir
idėjų pasaulis
Materialistinio istorijos supratimo esmę
patys Marksas ir Engelsas savo veikale „Vokiečių ideologija“ apibudino taip:
„Žmonės turi visų pirma valgyti, gerti, turėti pastogę, rūbų, kuriais galėtų
apsirengti, ir tik po to jie gali užsiiminėti protine veikla – tokia kaip
politika, mokslas ar menas“. Tam, kad visą tai turėti, jie turi gaminti.
Gamybos būdas apsprendžia visuomenės struktūrą, o atskirų socialinių grupių
vieta šioje struktūroje – visą politinę bei teisinę sistemą ir žmonių pažiūras.
“Ir valstietė, pirkdama turguje bulves, ir guvernantė, pirkdama papuošalus,
vadovaujasi savo pačių interesais ir valia, bet jų interesų ir valios skirtumai
priklauso nuo jų užimamos vietos visuomenės struktūroje“ – rašė K Marksas.
Taigi, tiesioginių materialinių pragyvenimo priemonių gamyba ir tuo pačiu
kiekviena tam tikros tautos arba epochos ekonominio išsivystymo pakopa sudaro
bazę, iš kurios išsivysto antstatas – žmonių valstybinės institucijos, teisinės
pažiūros bei filosofija ir net religija. Socialiniai-ekonominiai interesai,
visų pirma grupiniai – klasiniai, slypi už visų ideologinių ir politinių
išvedžiojimų ir veiksnių. Interesai valdo pasaulį, o ne idėjos, kokios gražios
ir patrauklios jos bebūtų.
Deja, būtent čia ir pasireiškia giluminė
pasaulio dialektika. Yra gerai žinomas marksizmo klasikų atvirkštinio idėjų bei
teorijų poveikio visuomenės raidai vertinimas. Dar 1843 metais K. Marksas rašė:
„Kritikos ginklas negali pakeisti ginklo kritikos. Materialinė jėga gali būti
nugalėta tik materialinės jėgos pagalba; bet ir teorija tampa materialine jėga,
kai tik ji užvaldo žmonių mases“. Būtent dialektinė materijos ir sąmonės
inversija šioje vietoje yra svarbiausias dalykas. F. Engelsas veikale
„Liūdvigas Fojerbachas ir klasikinės vokiečių filosofijos pabaiga“ parodė, kad
žinomas materialistinės filosofijos teiginys: materija – tai pirminis, o sąmonė
– antrinis dalykas, yra prasmingas tik sąmonės istorinio – evoliucinio
atsiradimo kontekste. Jis tai akcentavo pabrėždamas, kad sąvokos „idealizmas ir
materializmas“ nieko kito ir nereiškia, ir kad kyla painiava, kai šioms
sąvokoms suteikiama kokia nors kitokia prasmė. Materija yra pirminis dalykas,
kadangi iš jos viskas atsiranda ir į ją viskas sugrįžta. Materialistinis
materijos pirmumo principo suvokimas dar reiškia, kad sąmonė negali egzistuoti
be savo materialinio pagrindo. Jeigu materija kažkokiu tai būdu išnyktų, tai
išnyktų ir sąmonė, bet jei išnyktų sąmonė – materija toliau egzistuotų kaip ir
iki pastarosios atsiradimo.
Bet praktiniame žmogaus ir visuomenės
gyvenime gana dažnai būtent sąmonė ir jos produktas – idėja, tampa pirminiu
impulsu, kuris nulemia materialinių įvykių ir reiškinių pradinį postūmį ir
vystymąsi. Dažnai konkrečioje gyvenimiškoje situacijoje sąmonė – tai pirminis,
o materija – antrinis dalykas. Tokia materijos ir sąmonės konvergencija bei
invergencija atspindi kartu ir pasaulio dialektinę evoliuciją. Jau dabar taip
vadinamas antrinis, žmogaus sukurtas pagal jo idėjinius projektus materialinis
pasaulis savo kiekybiniais ir kokybiniais parametrais pradeda lenktyniauti su
natūraliu materialiniu pasauliu. Mus supanti aplinka – tai žmogaus veiklos
rezultatas, o žmogaus veikla prasideda nuo sąmonėje sukurto vaizdinio kontūro –
projekto, nuo idėjos. Kaip rašė Marksas, nors voras ir atlieka operacijas,
panašias į audėjo operacijas, arba nors bitė savo vaškinių narvelių statyba
gali sugėdinti kai kuriuos architektus, vis dėlto blogiausias architektas iš
pat pradžių skiriasi nuo geriausios bitės tuo, kad prieš statydamas kokį nors
objektą, jis jau yra pastatęs jį savo galvoje. Jis pirmiausia susikuria
vaizdinį, paskui braižo brėžinius, remdamasis įgytomis žiniomis ir savo
idėjomis. Idėjų atsiradimo procese svarbūs yra intuicija ir asociacijos,
praregėjimas ir įkvėpimas, metaforiškumas ir vaizdingumas, nuojauta ir
vaizduotė, emocijos ir jausmai, t.y. visas žmogaus dvasinis pasaulis. Bet šis
vidinis žmogaus pasaulis visada yra susietas su išoriniu materialiniu pasauliu,
jie konverguojasi ir intergruojasi.
Po Markso ir Engelso filosofai –
materialistai turi būti ir filosofais – dialektikais. Pagrindinė istorinio
materializmo tezė apie tai, kad „ne žmonių sąmonė nulemia jų būtį, bet,
atvirkščiai, jų visuomeninė būtis nulemia jų sąmonę“, jie negali traktuoti
vulgariai, siaurai ir individualizuotai kiekvienam žmogui. Ši klasikų tezė
kalba būtent apie visuomeninę sąmonę ir visuomeninę būtį, tuo tarpu konkretaus
žmogaus individualinę sąmonę gali nulemti įvairūs veiskniai, o ne tik jo
materialaus gyvenimo aplinkybės. Jį gali veikti kiti žmonės, perskaitytos
knygos, asmeninė dvasinė praktika ir kitokie dalykai. Bet visa tai kaip tik ir
yra jo visuomeninė būtis. Deja, ir pats visuomeninis gyvenimas tampa vis
sudėtingesnis, dinamiškesnis bei dialektiškesnis, todėl ir žmonių sąmonė,
idėjos, iniciatyva, aiškūs veiklos tikslai vis dažniau turi lemiamą įtaką jų materialinės
būties vystymuisi.
Bet tuo pačiu intelektualizuota
materialinė gamyba, naujos informacinės technologijos, žinių ekonomikos
formavimasis keičia ir dvasinį – kultūrinį žmonių gyvenimą, jame atsiranda vis
daugiau materialinių informacijos bei kultūros nešėjų (televizoriai,
kompiuteriai, įvairiausi mobilūs įrenginiai ir prietaisai). Šiandien galima
teigti, kad intelektualizuota būtis nulemia materializuotą sąmonę. Marksizme ši
istorinė tendencija vadinama subjektyvaus faktoriaus didėjimo dėsniu. F.
Engelsas teigė, kad „ateityje idėjos turės vis didėjantį ir lemiamą vaidmenį
žmonijos raidai“. Bet vėlgi, pagal materialistinės dialektikos dėsnius ir
ateities reikšmingiausių idėjų turinys bus įtakojamas visuomeninės būties
poreikių. Tuo pačiu būtent dialektinis materializmas įveikia per amžius vykusį
filosofinio materializmo ir filosofinio idealizmo priešpriešą.
Pridėtinės vertės teorija ir dabartinis
kapitalizmas
Materialistinis istorijos supratimas
atvedė Marksą iš filosofijos į ekonomiką ir paskatino jį parašyti „Kapitalą“ ,
kuriame jis suformulavo savo antrą didįjį atradimą – pridėtinės vertės dėsnį ir
pagrindė jo teoriją. Pridėtinės vertės reiškinys yra centrinis visos Markso
ekonominės teorijos postulatas. K. Marksas pagrįsdamas šią teoriją rėmėsi anglų
ekonomisto Davido Rikardo (1772—1823) teiginiu apie darbinę vertės ir visų jos
atmainų esmę. Tik žmogus, tik gyvas žmogaus darbas kuria pridėtinę vertę. Nei
iš gamtos, nei iš mechanizmų „neišpeši“ daugiau, nei jie gali duoti pagal savo
prigimtį. Jie gali tik perkelti savo esamą vertę į naujai sukurtą produktą. Tik
žmogų galima įvairiais būdais priversti dirbti daugiau, o už darbą mokėti
mažiau. Deja, tik žmogų galima ir apgaudinėti bei mulkinti.
Dabartiniai ekonomistai ir ideologai
bando primesti nuomonę, kad pridėtinė vertė gimsta prekyboje. Net
paprasčiausias pardavimų mokestis kažkodėl pavadintas pridėtinės vertės
mokesčiu (PVM). Marksas įrodė, kad pridėtinė vertė kuriama ne prekyboje, o
gamyboje. Ją sudaro skirtumas tarp vertės, kurią sukuria darbininkas ir jo
paties darbo vertės. Tą skirtumą besąlygiškai pasisavina kapitalistas ir tai
yra objektyvus kapitalistinio išnaudojimo ir kapitalistinės ekonomikos
funkcionavimo mechanizmas. Kalbant giežta juridine kalba,- kapitalistinis
pridėtinės vertės pasisavinimas – tai vagystė stambiu mastu. Štai čia ir slypi
buržuazinės teisėtvarkos giluminis klasinis turinys ir veidmainiškas
dvilypumas. Iš vienos pusės ji užtikrina privačios nuosavybės teisę ir jos
„šventumą“, o kita vertus, įteisina pridėtinio darbo ir pridėtinės vertės
neteisėtą pasisavinimą. Faktiškai įteisinamas kriminalinis nusikaltimas.
Pridėtinės vertės dėsnis –tai ne tik ir ne tiek konkrečių kapitalistų asmeninio
gobšumo išdava, tai visos kapitalistinės ekonomikos pagrindinė varomoji jėga.
Iš pridėtinės vertės teorijos išplaukia
ir neišvengiamo kapitalizmo žlugimo prognozė. Vienintelis pridėtinės vertės
šaltinis yra gyvas darbas, bet siekdamas šios pridėtinės vertės, kapitalistas
priverstas keisti gyvą darbą mašinizuotu, o vėliau ir automatizuotu darbu.
Pelno norma, rašo Marksas, (o tai santykis tarp pridėtinės vertės ir išlaidų)
mažėja. Įdėdamas vis daugiau, kapitalistas gauna vis mažiau. Pats vidinis
kapitalistinės ekonomikos mechanizmas veda šią ekonomiką į susinaikinimą.
Kapitalistinė pelno norma mažėja, nes mažėja dalyvaujančios gamyboje gyvos
darbo jėgos masė. Tačiau ХІХ-ХХ amžių sandūroje susiformavo imperialistinė bei
kolonijinė pasaulinė sistema ir išeitis buvo surasta. Kapitalas pradėjo
skverbtis į trečiąsias šalis, kur pigi gyva darbo jėga ir jos daug. Susiformavo
transnacionalinių korporacijų pasaulis su milžiniškais viršpelniais. TSRS ir
socializmo sistemos Rytų Europoje žlugimas atvėrė tarptautiniam kapitalui
naujas gyvos darbo jėgos rinkas, o tuo pačiu ir naujus pridėtinės vertės
resursus. Rytų Europoje ne tik pigi, bet dar ir kvalifikuota darbo jėga.
Šiandien kapitalas apart įvairiausių
finansinių spekuliacijų pradėjo skverbtis ir į tas sferas, kurios ankščiau
iškrisdavo iš pelningo verslo akiračio: socialinis draudimas, išsilavinimas,
sveikatos apsauga, kultūra, švietimas, sportas, pramogos ir kt . Vyksta
visiškas valstybės ir kapitalo susivienijimas į visuminį „kolektyvinį
kapitalistą“ (F. Engelsas). Valstybė įstatymiškai įteisina mokamas paslaugas
šiose sferose bei visos atitinkamos infrastruktūros panaudojimą, o paskui į jas
ateina darbuotis kapitalas ir tokiu būdu išlaidos nacionalizuojamos, o pelnas
privatizuojamas. Jau galima pastebėti ir naują „postmodernistinį“ pridėtinės
vertės rezervą – tai žmogus ir internetas. Pats žmogus suprekinamas ir
suišteklininamas. Biomedicina, genetinė inžinerija, klonavimas, organų
donorystė, lyties keitimai ir panašūs dalykai tampa naujomis rinkomis, kuriose
„kalama“ pridėtinė kapitalistinė vertė. Neužmirštama ir „gera sena“ praktika –
tiesioginis prekiavimas žmonėmis, įvairios vergvaldystės formos. Per visas
žiniasklaidos bei interneto platybių paslaugas išnauduojamas ir dvasinis
žmogaus pasaulis. Pridėtinės vertės tikslams panaudojami galingi rinkodaros,
vadybos, neurolingvistinio programavimo, taikomosios psichologijos ir kiti
žmogaus kapitalistinio valdymo instrumentai.
Markso kritikai teigia, kad jo
pridetinės vertės teorija paseno, ji neįvertina tai, kad šiandien ne tik
samdomų darbuotojų darbas, bet ir vadyba, gamybos organizavimas, rinkotyra bei
rinkodara, reklama ir kiti dalykai irgi kuria produkto vertę. Atseit, net ir
nedalyvaujant gyvai darbo jėgai, automatizuotoje ir robotizuotoje gamyboje
kuriama vertė ir išgaunamas pelnas. Į tai galima atsakyti, kad ir vadybininkai,
marketingo bei reklamos specialistai – tai irgi gyvos darbo jėgos atstovai,
kurie gauna daugiau nei vidutinis samdomas darbuotojas. Intelektualizuotoje
gamyboje jie ir sukuria didesnę pridėtinę vertę gamybos priemonių
savininkams-kapitalistams nei tradiciniai proletarai. Todėl kapitalistas ir
gali skirti jiems didesnį pridėtinio „pyrago“ dalį. Vis dėlto pridėtinės vertės
„liūto“ dalis šiandien išgaunama pasaulinio kapitalizmo periferijoje, kur
sukoncentruota pigi gyvo darbo jėga. Kapitalizmo centruose, apart mažėjančios
pridėtinės vertės išgavimo tradiciniuose ekonomikos sektoriuose, pelnai
šiandien didinami kainų kėlimo, realaus darbo užmokesčio mažinimo bei
įvairiausių finansinių spekuliacijų sąskaita. Šiandien vis dažniau būna taip –
žaliavos pinga, o kainos auga. Tokia situacija prieštarauja net ir rinkos
ekonomikos dėsniams, žinomiems dar nuo A. Smito laikų. Nelygybė tarp
kapitalizmo centro ir periferijos tik didėja. Finansinis kapitalas, kuris
šiandien sudaro globalinio kapitalizmo piramidės viršūnę, tiesiog diktuoja
visuomenei ir pasauliui, kurie sparčiai proletarizuojasi, savo pelningo
„žaidimo“ taisykles. Taigi, pridėtinės vertės bei pelno struktūros ir
paskirstymo proporcijų pasikeitimai kapitalistinio ekonomio išnaudojimo esmės
nekeičia.
Kas dėl gamybos automatizavimo ir
robotizavimo – tai tik įrodo K. Markso įžvalgą apie tai, kad ateityje
pagrindinis visuomenės turtingumo matas bus ne darbas ekonomikoje, o laisvas
laikas, per kurį vyks visapusiškas žmogaus asmenybės tobulėjimas, pagristumą
Tuo pačiu žmogus bus išlaisvintas nuo ekonominės priespaudos, nebeliks ir
prieštaravimo tarp darbo ir kapitalo, nes nebeliks šio prieštaravimo pagrindo.
Jau dabar kai kuriose valstybėse kalbama apie 4 darbo dienų savaitę arba 6
valandų darbo dieną ir net apie minimalią bazinę išmoką visiems piliečiams.
Pasinaudojant F. Engelso terminalogija, panašius reiškinius galima įvertinti
kaip „kapitalizmo neigimą paties kapitalizmo viduje“.
Žinoma, automatizuotos ir robotizuotos
gamyklos sąvininkas – kapitalistas negauna pridėtinės vertės , kurią pagamina
gyva darbo jėga. Bet jis gauna, kaip teigia prancūzų filosofas Žilis Delezas,
taip vadinamą „mašinizuotą pridėtinę vertę“. Pirmiausiai – automatai ir robotai
turi būti patys pagaminti, tai žmogaus darbo produktas. Kitas dalykas, kad technologinės
inovacijos diegiamos tik tuo atveju, jei jos sumažina gamybines išlaidas ir tuo
pačiu didina gamybos pelningumo procentą, kuris visoje kapitalistinės gamybos
sistemoje tiesiog papildo gyvos darbo jėgos sukurtą pridėtinę vertę.
Automatizuotas ir robotizuotas kapitalistinis centras negali egzistuoti be gyvo
fizinio ir protinio darbo persunktos periferijos. Mokslas, žinios ir
informacija tampa paprasčiausiai kapitalo dalimi kaip ir paprastas darbininko
darbas. Be to, visoje kapitalizmo sistemoje kapitalas dar gauna viršpelnius
įvairiausiais būdais, pasinaudodamas visuomeniniu, politiniu ir teisiniu savo
klasės viešpatavimu. Kadaise kapitalistas dirbo sistemai, dabar sistema dirba
jam. Sistema negailestinga – bet koks išsišokėlis bus tuoj pat suvirškintas su
visais savo antisisteminiais ketinimais ar tiesiog išmestas iš jos kaip musė iš
barščių ir marginalizuotas. Kairieji teoretikai M. Chardtas ir A. Negris savo
klasikinėje knygoje „Imperija“ pažymi, kad šiandien imperialistinė pasaulio
kontrolė vykdoma 3-jų globalių instrumentų dėka – tai ginklai, pinigai ir
žiniasklaida. Kapitalo idėjos tampa jo materialine jėga, kuri veikia valdžios
institucijas ir visuomeninę nuomonę. Tuo pačiu visiškai apnuoginama parazitinė
ir spekuliacinė kapitalizmo prigimtis. Kapitalizmas tampa vėžiu ant žmonijos
kūno. Jis turi būti „išoperuotas“ arba jo metastazės nusitemps į evoliucijos
kapinyną visą globalizuotą pasaulį. Metastazės, deja, jau plinta – ir
ekologinių katastrofų bei klimatinių anomalijų, ir tarptautinio terorizmo bei
lokalinių karų, ir kultūros bei žmogaus degradavimo pavidalu.
* * *
Būtent materialistinė dialektika arba
dialektinis materializmas padėjo Marksui ir Engelsui atskleisti tikrąją
istorijos paslaptį, istorijos tekmės esmę. Istorijos paskirtis – tai žmogaus
sužmoginimas, jo humanizavimas, jo prigimtinės esybės realizavimasis per jo
paties konfliktišką ir prieštaringą santykį su savimi, su kitais žmonėmis, su
visuomene ir su gamta. Aukščiausia vertybė žmogui yra žmogus – toks
marksistinio dialektinio materializmo kredo. Šio istorijos esminio tikslo
kontekste K. Marksas ir F. Engelsas „Komunistų partijos manifeste“ suformulavo
fundamentalų postulatą: „Senąją buržuazinę visuomenę su jos klasėmis ir klasių
priešingumais pakeičia asociacija, kurioje laisvas kiekvieno vystymasis yra
laisvo visų vystymosi sąlyga“.
Tai, deja, skamba kaip liberalų
išsvajotas idealas. Bet reikalas tas, kad tai proletariato klasinės kovos už
savo ir tuo pačiu visos žmonijos išsivadavimą iš kapitalo jungo rezultatas, o
ne vienoda liberali laisvė „vilkams ir avims“ kapitalizmo sąlygomis.
Kapitalizmas nužmogina žmogų. Jis veikia prieš istorijos vėją ir srovę.
Globaliu mastu jis didina chaoso, karų ir krizių zoną, griauna tarptautinės
teisės sistemą bei niveliuoja bendražmogiškos moralės normas. Todėl jis yra
istorijos pasmerktas ne tik ekonomiškai, bet ir etiškai. Net ir globalinio
kapitalizmo citadelėje – JAV – intelektualų ir jaunimo tarpe tikėjimas
kapitalizmo sistemos pranašumais ir perspektyvomis mažėja. Marksizmas – tai
realus humanizmas, kadangi remiasi gilia materialios gamybos dialektinių
pokyčių analize. Deja, pats marksizmas, kaip ir bet kuri kita mokslinė teorija,
turi pastoviai reaguoti į naujus faktus ir reiškinius bei nuolat vystytis ir
atsinaujinti. To reikalauja ir jo metodologinė šerdis – materialistinė
dialektika.
Šaltinis: Michailas
Bugakovas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą