Kovo 8 d. minime Tarptautinę moterų
solidarumo dieną: didžioji dalis lietuvių šia proga sveikina moteris, ypatingai
mylimąsias ir žmonas. Tik saujelė urvinio antikomunizmo spazmų kamuojamų „patriotų“
atvirai neigia šią šventę dėl taip vadinamo „sovietinio tvaiko“. Bet ir dauguma
šią dieną švenčiančių moterų bei jas sveikinančių vyrų menkai tenutuokia pačios
datos istorinės potekstės bei prasmės.
Šioji data, iki šiandienos minima pasauliniu
mastu, yra glaudžiai susijusi ne tik su Tarybų Sąjungos, o ir apskritai pačio
tarptautinio komunistinio ir darbininkų judėjimo, kurio bastionu pastaroji
valstybė buvo, istorija. Antai pirmąkart Moterų diena minėta tuometės Amerikos
Socialistų Partijos iniciatyva 1909 m. vasario 28 d. Niujorko mieste; o kovo 8
d., kaip tradicinė tada, nusistovėjo nuo 1917 m. kovo 8 d., tądien prieš
žeminančias darbo sąlygas Petrograde prasidėjus masiniam tekstilės darbininkių streikui. Tad turime garbingą šimtmetį.
Petrogrado tekstilės darbininkių streikas 1917 m. kovo 8 d. |
Kokia šios šventės prasmė? Kova dėl
moterų lygiateisiškumo vyrams, dėl jų pripažinimo pilnais ir lygiaverčiais
žmonėmis. Priverstinės santuokos, alinantis darbas, mušimai ir pažeminimai,
dvigubi standartai iš moterų, bet ne vyrų, reikalaujant santuokinės
ištikimybės. Lietuvių literatūros istorijoje žymiausiu tokio moterų pavergimo
simboliu tapo Žemaitės „Marti“: ne be reikalo ir pati autorė visą sąmoningą
savo gyvenimą kovojo už vyrų ir moterų lygybę.
Šiandien tokios engimo formos
daugiausiai užsilikusios kaimo vietovėse bei vadinamojo Trečiojo pasaulio
kraštuose; tuo tarpu „civilizuotuose“ šalyse jas pakeitė subtilesni, anarchiška
„laisve“ pridengiami reiškiniai: prostitucija ir pornografija, kultūra ir
mados, traktuojančios moteris, ne kaip pilnaverčius žmones, o tiesiog sekso
objektus. Tokią ir panašią kultūrą šiandien, be kita ko, aukština ir „kairuoliškais“
šūkiais žaidžiantys veikėjai, atstovaujantys buržuaziniu individualizmu paremtą,
visiškai iškreiptą ir nieko bendro su kova dėl moterų žmogiškųjų teisių
neturintį vakarietišką „feminizmą“. Dar populiarios ir ypač „elito“
sluoksniuose praktikuojamos santuokos iš išskaičiavimo, ar turtų, ar karjeros sumetimais.
Visa tai – žmonių susvetimėjimo,
socialinio ir moralinio išsigimimo apraiškos, iškeliamos ir skatinamos
visuomenės santvarkos, paremtos ne žmogiškaisiais poreikiais, o prekiniais-piniginiais
santykiais, išnaudojamo darbo nešamu pelnu. Būtent prieš tai, už žmoniškus
lyčių tarpusavio santykius, orų gyvenimą ir šeimas, paremtas tikra santuokinių
meile ir pagarba, ne prievarta ar išskaičiavimu, kovoti kviečia istorinė Kovo 8
d.
Toji kova neatskiriama nuo kovos už
plačias visuomenines permainas, už ne pelnui, o žmonių poreikiams tarnaujančios
ir sveikus jų santykius skatinančios santvarkos, socializmo, sukūrimo. Tai rodo
pati Kovo 8-osios, kaip Tarptautinės moterų solidarumo dienos, kilmė ir
istorija. Todėl tikimės, jog ilgainiui vis daugiau lietuvių ne tik tądien
dovanosią gėles savo moterims ar džiaugsiąs asmeniniais santykiais, bet ir
atsimins tikrąją šios ne tik gražios ir prasmingos, bet ir kovingos šventės
reikšmę ir istorines ištakas.
Kibirkštis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą