Kaip ir kiekvienais metais,
kovo 16 d. Rygos gatvėmis žingsniavo hitlerinei Vokietijai tarnavę Latvijos „Waffen
SS“ legiono veteranai, jų palikuonys ir idėjiniai šalininkai – šitaip jie mini
latvių esesininkų „kovą prieš bolševizmą“ ir neva „už nepriklausomybę“,
žymėdami tą pačią dieną 1944 m. vykusį pastarųjų mūšį su Raudonosios armijos
daliniais. Eisenoje dalyvavo daugiau, kaip 1000
žmonių; tame tarpe ir grupė iš Lietuvos atvažiavusių „patriotų“.
Apie
šį paradą gan teigiamoje šviesoje rašo „15
minučių“: esą, girdi, šie vyrai tik „naiviai patikėję“ Trečiojo Reicho
pažadais ir iš tiesų siekę kilnių tikslų. Todėl jų kitiems nacistiniams
nusikaltėliams prilyginti negalima. Pačiame parade nešti demagogiško turinio
plakatai, smerkiantys „nacizmą ir komunizmą“, kaip vieną ir tą patį. Tai verta
apmąstyti.
Pirma
– negana to, kad šis sugretinimas – iš piršto laužta pasaka, tapusi rytų ir
vidurio Europos šalyse valstybinės ideologijos statusą įgavusio antikomunizmo
ideologijos centrine ašimi – pačių latvių esesininkų būta fašistų, tiesioginių
Trečiojo Reicho talkininkų. Todėl ir jų garbintojų postringavimai – ne tik
komiški, bet ir giliai veidmainingi.
Kalbos
apie „tautiškumą“ ir „nepriklausomybę“ čia istorinių faktų šviesoje – nė ką ne
mažiau komiškos; juk hitlerininkai, vykdydami dar A. Hitlerio „Mano
kovoje“ numatytą plėtimosi į Rytus politiką, savo kurtame „Generaliniame Ost
plane“, ketino dalį rytų Europos tautų išnaikinti arba išsklaidyti po (jų
svajonėse užkariauto) Sibiro platumas, o likusius – paversti vokiečių kolonistų
vergais. Antai susidoroti buvo ketinama su 50% latvių ir netgi 85% lietuvių.
Grėsė tautų sunaikinimas.
Tuo
tarpu Tarybų Sąjunga, kokie bebūtų buvę tikri ar tariami jos trūkumai, vis
dėlto rėmėsi dar V. Lenino nubrėžta nacionalinės politikos linija –
pripažindama visų tautų lygiateisiškumą ir nacijų apsisprendimo teisę.
Praktikoje tai reiškėsi daugybės buvusios Rusijos imperijos tautų ir tautelių
kultūrų suklestėjimu, nacionalinių respublikų savitumo bei bendradarbiavimo
augimu.
Atitinkamas
nacionalinės kultūros sužydėjimas jautėsi ir pokario metais atsistačiusioje
Tarybų Lietuvoje* – tad pasakas apie „kovą už tautą“ prieš tariamąją „bolševizmo
grėsmę“ mūsų patriotėliai tegul pasilaiko lengvatikiams ir patologine
rusofobija sergantiems lietuviškiems šizofrenikams.
Kaip
ir lietuvių nacistiniai kolaborantai, taip ir latvių, buvo skatinami
pirmiausiai vieno pagrindinio motyvo: klasinio
intereso. 1940 m. vasarą žlugus A. Smetonos ir K. Ulmanio „aksominio“
fašizmo režimams ir atkūrus Pabaltijo kraštuose dar 1919 m. užgniaužtą Tarybų
valdžią, prasidėjo esminės permainos: gamyklų ir apskritai stambiosios
nuosavybės nacionalizacija, kaimo darbininkams ir smulkiesiems valstiečiams
palanki žemės reforma ir t. t.
Didžiausieji
ligtolinės buržuazinės tvarkos „patriotai“, antikomunistai ir Tarybų valdžios
nekentėjai buvo tie, kurie, žlugus fašistų valdžiai, neteko savųjų verslovių,
gamyklų ir dvarų, prarado visas ligtolines privilegijas ir, taip sakant,
nebegalėjo, kaip anksčiau, nevaržomai joti liaudžiai ant sprando. Siekdami
atgauti prarastus turtus ir pozicijas, šie elementai 1941 m. ir palaikė
vokiškųjų grobikų įsiveržimą, o vėliau, remiami JAV imperialistų, kūrė
vadinamųjų „miškinių“ būrius.
Tikrieji
patriotai, tiek Lietuvos, tiek ir Latvijos, Antrojo pasaulinio karo metais buvo
tie, kurie priešinosi fašistinei okupacijai, jei ir ne stovėdami Raudonosios
armijos ar partizanų gretose, tai palaikydami pogrindinį antifašistinį
judėjimą, padėjusį užkirsti kelią visiškam mūsų tautų pavergimui ir pražūčiai.
O
didžiaisiais „tėvynės gynėjais“ apsišaukę latvių esesininkai, kaip ir jų
kolegos Estijoje – paprasčiausi nusikaltėliai – kolaboravę su kraujo
ištroškusiais vokiškaisiais imperialistais. Ant jų rankų – ne tik rusų ar žydų,
o ir pačių latvių bei Salaspilio koncentracijos stovykloje sadistiškai
nukankintų vaikų kraujas.
Kad
šitokie paradai kasmet rengiami bei sulaukia besikeičiančių Latvijos
vyriausybių palaikymo, rodo aiškią tendenciją, kaip viešpataujantys liberalai
toleruoja arba net skatina nacistinio atspalvio buržuazinį nacionalizmą, nuo jo
mėgindami „nuplauti“ istoriškai „prisidirbusio“ Trečiojo Reicho nuodėmių
dėmeles.
Atvirai
ar užmaskuotai fašistuojantys „patriotai“ – kapitalistinės sistemos politinis
rezervas, atsarginė korta, išmetama į žaidimą kriziniais laikotarpiais, kuomet
būtina po teisėtumo ir tautinės ištikimybės šydu slopinti paprastų darbo žmonių
nepasitenkinimą. Todėl į juos ir yra, kaip matome iš XX a. istorijos ir
besitęsiančių Ukrainos įvykių, rimtai investuojama, siekiant apmulkinti dėl
ateities nerimaujančią Pabaltijo jaunimo dalį.
Ryšium
su tuo ypatingai svarbi yra mūsų, kaip marksistų, idėjinė kova dėl sveikos
nuovokos žmonių sąmonės, prieš nenuilstamai vykdomą istorijos falsifikavimą bei
faktinį fašizmo reabilitavimą, siekiant ne tik atskleisti istorinę tiesą, bet
ir nurodyti tuos kelius, kuriais į ateitį turėtų eiti tikri patriotai, o ne
šiaudinio „patriotizmo“ lozungais persiriję, urviniu komunizmu sergantys proto
ir dvasios ligoniai.
Kibirkštis
*
Štai kaip jį apibūdino rašytojas V. Petkevičius (1990-2008): „Tarybiniais
metais mes išleidome visą lituanistinę biblioteką, didžiulius tautodailės ir
tautosakos tomus. Per 50 metų, anot A. Juozaičio, išauginom tvirčiausią
lietuviškos civilizacijos bastioną – visų rangų aukštąsias vidurines ir
profesines mokyklas. Mes subrendom, atsitiesėm, suklestėjo mūsų menas, architektūra,
literatūra, mokslas ir lietuviui jau nebuvo baisi jokia rusifikacija. Dar
daugiau, mes sukūrėm pramonę ir modernų žemės ūkį... Mes sulietuvinom Klaipėdą
ir Vilnių.“ (V. Petkvičius. Durniškės. V., 2006, p. 380).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą