Mūsų oficioziniams patriotėliams vasario
16-ąją atšventus taip vadinamą valstybingumo atkūrimo dieną vertėtų, tarp kitų
dalykų, pasižiūrėti į tikruosius šią istorinę datą liečiančius istorinius
faktus. Šiuo tikslu skaitytojų dėmesiui pateikiame tarybinio lietuvių istoriko,
J. Žiugždos (1893-1979) straipsnį „Buržuazinių nacionalistų falsifikacijos
Lietuvos valstybingumo atkūrimo 1918 – 1919 metais klausimu“. Pateikiama
medžiaga parodo glaudžius vadinamosios „Tautos tarybos“ ryšius su vokiečių
imperialistais, demaskuoja buržuazinės „nepriklausomybės“ mitą.
BURŽUAZINIŲ NACIONALISTŲ FALSIFIKACIJOS
LIETUVOS VALSTYBINGUMO ATKŪRIMO 1918 – 1919 METAIS KLAUSIMU
Lietuviškieji buržuaziniai
nacionalistai savo interesais ir veikla susiję su pasaulinio antikomunizmo,
pirmiausia su JAV ir Vakarų Vokietijos imperialistų, interesais. Vienas iš
pagrindinių jų uždavinių – parengti ir skelbti darbus, kurie negailestingai
falsifikuoja lietuvių tautos istoriją, ypač Lietuvos istoriją po Didžiosios
Spalio socialistinės revoliucijos iki mūsų dienų.
Nacionalistiniai istorikai ir
publicistai, stengdamiesi visiškai paneigti Didžiosios Spalio socialistinės
revoliucijos reikšmę tautų išsivadavimui, falsifikuoja Lietuvos valstybingumo
atkūrimą, Lietuvos nepriklausomybės paskelbimą.
Buržuazinė–nacionalistinė istoriografija
ir publicistika Lietuvos valstybingumo ir nepriklausomybės atkūrimą sieja su
buržuazine Lietuvos taryba, sudaryta 1917 m. rugsėjo mėn. vadovaujant
vokiškiesiems okupantams, kuri 1918 m. vasario mėn. 16 d. paskelbė vadinamąjį „nepriklausomybės
aktą“.
Apie ši aktą, jo „reikšmę“ daug rašė ir
teberašo įvairūs lietuviškieji buržuaziniai–nacionalistiniai istorikai ir
publicistai, tačiau nė vienas jų negali konkrečiai įrodyti šio akto „reikšmės“.
Pvz. buvęs fašistinio prezidento A. Smetonos sekretorius A. Merkelis,
idealizuodamas visus antiliaudinius Smetonos veiksmus, bendromis frazėmis su
nacionalistiniu susižavėjimu rašė apie vasario 16 d. aktą kaip apie drąsų,
revoliucinį buržuazinės Lietuvos tarybos veiksmą, išreiškusį liaudies valią ir
siekimus sunkiausiomis dienomis.
Todėl neatsitiktinai buržuaziniai
nacionalistai 1968 m. stengėsi paminėti vasario 16 d. akto penkiasdešimtmetį ir
tuo sustiprinti kupiną neapykantos antikomunizmo kampaniją JAV, Vakarų
Vokietijoje, Vatikane ir kituose pasaulio reakcijos centruose.
O kaip buvo iš tikrųjų? Kaip atsirado
1918 m. vasario 16 d. aktas ir koks jo kūrėjų visuomeninis–politinis veidas?
Iki 1915 m. vasaros Lietuva buvo Rusijos
carizmo, „Europos reakcingiausios ir barbariškiausios monarchijos“ valdžioje;
lietuvių tauta neturėjo jokių perspektyvų atkurti savo valstybingumą. Lietuvos
liaudies masės kentė sunkią socialinę ir nacionalinę priespaudą. O Lietuvos
buržuazija taip pat negalvojo apie lietuvių tautos nacionalinį išsivadavimą.
Buržuazija arba atvirai palaikė carizmą, arba taikstėsi su carine patvaldyste,
nuolaidžiavo jai. Buržuazijai pirmiausia rūpėjo, kad Lietuvoje būtų išsaugota išnaudotojiška
santvarka. Atviriausiai carinės patvaldystės režimą palaikė Lietuvos
klerikalinė buržuazija, kuri XIX a. pabaigoje skelbė, kad „sargiečiai“ [1] o su
jais ir visa konservatyvi lig kaulų smegenų Lietuva „pripažįsta Rosijos
ciesorių už tikrą savo valdoną“ [2]. Vykstant 1905 metų revoliucijai,
klerikalų ideologijos reiškėjas – Seinų vyskupystės valdytojas prelatas Antanavičius
šmeižė revoliuciją , įrodinėjo, kad reikia klausyti caro valdžios, nes ji „dievo
yra pastatyta“. O kunigas Laukaitis, klerikalų demagogijos dėka išrinktas į IV
Valstybės dūmą, 1913 m. birželio mėn. iš Dūmos tribūnos gyrėsi, kad „1905–1906
metais lietuvių kunigai uoliai padėjo malšinti kramolą tarp Lietuvos gyventojų“
[3]. Tokią carizmui klusnumo politiką skelbė, ją vykdė ir prelatas A.
Dambrauskas– Jakštas, ir prelatas K. Olšauskas, ir kiti Lietuvos klerikalinės,
reakcinės buržuazijos lyderiai.
Kaip prieš karą, taip ir I pasaulinio
karo metais Rusijos carizmas ir visos jį palaikančios partijos – tiek
juodašimtiškos dvarininkinės–monarchistinės, tiek ir įvairios buržuazinės – į
Lietuvą žiūrėjo kaip į integralinę monarchinės, kapitalistinės Rusijos
teritoriją, valdomą per centrinės valdžios gubernatorius ir įvairius
valdininkus. Įvykus Vasario buržuazinei–demokratinei revoliucijai, Rusijos
buržuaziją ir oportunistus gąsdino mintis apie nacionalinių teritorijų savarankiškumą.
Gerai pažinęs Rusijos monarchijos, buržuazijos ir oportunistų politikos užkulisius,
Prancūzijos pasiuntinys Rusijoje, pats reakcingiausios politikos šalininkas,
Morisas Paleologas savo atsiminimuose 1917 m. kovo 30 d. užrašė: „Pavojingiausias
pradas, kuris glūdi revoliucijoje, vystosi štai jau keletas dienų su
pasibaisėtinu greitumu. Suomija, Latvija (Lifliandija), Estija, Lenkija, Lietuva,
Ukraina, Gruzija, Sibiras reikalauja sau nepriklausomybės arba bent pilnutinės
autonomijos“ [4].
Lietuvių tautos padėtį carinės
patvaldystės priespaudos metais sunkino ir tai, kad lietuviškoji buržuazija,
kaip jau aukščiau. sakyta, visą laiką taikstėsi su carizmu ir pataikavo jam, o
Lietuvos klerikalai, reakciniai katalikų dvasininkai ir reakcingiausioji
nacionalistinė buržuazija atvirai palaikė carizmą. Karo pradžioje Lietuvos
buržuazijos atstovas Martynas Yčas, pataikaudamas carizmui, melavo iš Valstybės
dūmos tribūnos, esą „lietuvių tauta į šį karą eina kaip į šventą“.
Lietuviškieji reakcionieriai kun. P. Bučys, d–ras K. Jokantas [5] karo eigoje
dar ilgai įrodinėjo savo ištikimybę Rusijos carui.
Jau antraisiais I pasaulinio karo metais,
po žiaurių mūšių 1915 m. kovo–rugsėjo mėn. Lietuva buvo okupuota vokiškųjų
imperialistų.
Kaip susiklostė visuomeniniai–politiniai
santykiai Lietuvoje vokiškosios okupacijos metais?
Lietuvos liaudis vokiškuosius okupantus
pasitiko kaip savo priešus. Lietuvos darbo žmonės su nerimu lydėjo 1915 m.
atsitraukiančią rusų kariuomenę ir su baime bei neapykanta stebėjo
besiveržiančius į Lietuvą vokiškuosius imperialistinius grobikus. Tokios
Lietuvos darbo žmonių nuotaikos, pažiūros atsispindėjo ir to meto lietuvių
liaudies dainose:
Kada vokiečiai pradėjo joti,Pradėjo žmonės graudžiai raudoti.Oi tu, Lietuva, žemele mūsų,Tave apleido kareiviai rusų.Bėgo iš namų, kas tik galėjo,Vokiečių matyti nieks nenorėjo. [6]
Priešiškus Lietuvos gyventojų jausmus
vokiškųjų okupantų atžvilgiu pripažino ir vokiečių okupacinės kariuomenės štabo
viršininkas Liūdendorfas, kuris savo atsiminimuose konstatavo: „Gyventojai,
išskyrus vietinius vokiečius, stojo prieš mus visiškai svetimi“.
O štai vokiečių karo korespondentas
aprašo savo įspūdžius iš Lietuvos kaimo, iš susitikimo su vietiniais
gyventojais: „Per dvi dienas, kurias mes keliavome per šią šalį, tesutikdavome
tik moterų – valstiečių. Kartą vieną jų mes pastebėjome prie šulinio. Kreipėmės
į ją su klausimu, įprastu kareiviams, kurie nežino, kur jie yra atsiradę: „Kaipgi
vadinasi šis kaimas?“ Ji metė į mus neapykantos kupiną žvilgsnį ir visai ramiai
atsakė: „Jeigu jūs atėjote iki čia, jūs turite jau tai žinoti“. Paskui ji mums
atsuko nugarą ir nuėjo sau“ [7].
Kaip lietuvių tauta buvo nusistačiusi
prieš vokiškuosius okupantus, taip ji pasitikėjo rusų tauta, buvo įsitikinusi,
kad anksčiau ar vėliau Lietuvos liaudis eis vienu keliu su Rusijos liaudimi ir
išsivaduos iš bet kokios priespaudos. Tą Lietuvos liaudies neapykantą
okupantams ir pasitikėjimą rusų tauta jau 1916 m. rugpjūčio mėn. konstatavo
žinomas lietuvių visuomenės veikėjas ir mokslininkas J. Basanavičius: „Visi nuo
mažo iki didelio – rašė jis, – laukte laukia to laiko, kad jie vokiečių valdžia
galės nusikratyti, ir visi didžiausiu noru ir lūkesčiu rusų grįžtant laukia;
kadangi jie dažnai, nors karo frontas už 200 varstų eina, girdi armotų
šaudymus, o kai kurie tvirtina naktimis matą ir reflektorių šviesą rytuose, tai
ir tiki, kad rusai jau veja vokiečius. Apie sekmines, kada šaudymai ypač
aiškiai buvo girdimi, žmonės tikėję, kad rusai vokiečius jau net iki Gardino
atviję, ir labai džiaugėsi“ [8].
1917 m. J. Basanavičius, stebėdamas
gyventojų nuotaikas, vėl konstatavo tokį pat jų nusistatymą: „Šiurkštus
vokiečių policijos ir valdininkų elgimasis su mūsų žmonėmis ir įvairios
priespaudos juos verste verčia vokiečių neapkęsti ir pageidauti, kad galima
butų jais kuo veikiausiai nusikratyti. Todėl visi dar sulig šiol su nekantrumu
laukte laukia grįžtant rusų“ [9].
Lietuvos gyventojų neapykantą vokiečių
okupantams matė ir Lietuvos klerikalų lyderiai, kurie buvo ypač priešingi
tokiems nusistatymams. „Lietuvių sąmoningasis elementas bijojo vokiečių,– rašė
klerikalinis veikėjas K. Jokantas, – ir laikė didžiausia nelaime, jei kada
tektų pajusti vakarų kaimyno jungą į.. .]. Visi iš širdies geidė, kad laimėtų
rusai. Juo daugiau reikėjo kentėti po vokiečių letena, juo smarkiau gyventojų
tarpe augo rusofilizmas [...]“ [10]. „Mūsų kaimiečiai,– rašė savo atsiminimuose
kitas buvęs vokiškųjų imperialistų talkininkas kun. Staugaitis,– nešdami sunkų
vokiečių okupacijos jungą, išsiilgdavo rusų laikų. Trokšdami jų, tikėjosi, kad
tie rusai sugrįš, turi sugrįžti [...]. Buvo tai bendra mūsų kaimiečių
psichologija“ [11].
Lietuvos darbo žmonių neapykanta
okupantams jau nuo okupacijos pradžios prasiverždavo atvirai pasipriešinant.
Štai įvykis, aprašytas vokiečių spaudoje: „Pilviškių apylinkių valstiečiai,
ginkluoti ne tik šautuvais, bet ir rankinėmis granatomis, organizavo tvirtą
pasipriešinimą vokiečių ulonų būriui. Užvirė tikros kautynės, kurios privertė
ulonus pasitraukti, netekus daugiau kaip pusės savo sudėties. Kulkosvaidžiai ir
artilerijos baterija buvo pasiųsta į Pilviškius, ir jų gynėjai sušaudyti“. Kitą
dieną vokiečių korpo vadas Kleberis išleido kreipimąsi į gyventojus, kuriame
grasino žiauriomis bausmėmis už bet kokį pasipriešinimą ir pabrėžė, esą „lietuviai
turi atsiminti, kad tie laikai, kada lietuviai kovojo prieš teutonų riterius,
seniai jau praėjo“ [12].
Lietuvos darbo žmonės, kurių neapykantą
okupantams dar stiprino žiaurus okupacinis režimas, negailestingas viso krašto apiplėšimas,
nacionalinė priespauda, nuolatinės kraugeriškos represijos ir bausmės, nuo pat
pirmųjų okupacijos dienų pradėjo atkaklią kovą ne tik prieš vokiškuosius
grobikus, bet ir prieš jų talkininkus–dvarininkus, buržuaziją ir buožiją.
Tiesa, ši kova buvo daugiausia gaivališka. Betgi ir tame gaivališkume jau
mezgėsi, vystėsi idėjinio ir organizacinio kryptingumo bruožai. Kaimo ir miesto
jaunimo grupės ginklavosi ir stojo į partizaninę kovą prieš lietuvių tautos
priešus. Visa Lietuvos liaudis, išskyrus nedidelę saujelę buožių, klerikalų ir
aplamai buržuazinių nacionalistų, atkakliai priešinosi okupantams.
1917 m. pradžioje okupantų karinė
vadovybė specialiu įsakymu buvo priversta pripažinti, kad Lietuvoje esantieji
rusų kareiviai drauge su vietiniais gyventojais užpuldinėja okupantus, kad
vietiniai gyventojai palaiko kareivius ir drauge su jais kovoja prieš
okupantus. Okupantai buvo bejėgiai nuslopinti gyventojų pasipriešinimą ir
vokiečių kariuomenės vadas ne–galėjo nieko daugiau sugalvoti, kaip paskelbti
naują įsakymą: „Įsakau šaudyti kiekvieną asmenį, kuris bus sugautas su ginklu rankose
arba nors bus pastebėta, kad jis nešiojasi paslėptą ginklą [...]. Gyventojai,
kurie suteiks priešo kareiviams prieglaudą ir pagalbą, bus negailestingai baudžiami
sunkiausiomis bausmėmis“ [13].
Carizmo nuvertimas Rusijoje, naujas
Rusijos darbo žmonių kovos etapas, bolševikų skelbiamos socialinio ir
nacionalinio išsivadavimo idėjos rado gyvą atgarsį ir vokiškųjų imperialistų
okupuotoje Lietuvoje. Per apkasus, per spygliuotas vielas, per visas okupantų
užtvaras sklido žinios apie Rusijos darbo žmonių kovą, žinios apie tai, kad
bolševikų partija vadovauja išsivadavimo kovai. Šie įvykiai jaudino Lietuvos
darbo žmonių protus ir širdis, įkvėpė jiems ryžtingumą smarkiau priešintis
okupantams. Rusijos darbininkų ir valstiečių kova prieš buržuaziją,
kapitalistus, dvarininkus ir monarchistinius popus pa–dėjo Lietuvos liaudžiai
geriau suprasti klastingą Lietuvos buržuazijos, dvarininkų ir reakcinių kunigų
vaidmenį, išdavikišką jų bendradarbiavimo su vokiškaisiais okupantais esmę.
Dėl nuolat augančio pasipriešinimo
okupantai buvo priversti ieškoti naujų priemonių, padedančių išlaikyti krašte
okupacinį režimą.
Kokia gi buvo Lietuvos buržuazijos
pozicija okupuotoje Lietuvoje?
Jau 1916 m. kai kurie Lietuvos
buržuazijos atstovai, tame tarpe ir A. Smetona, drauge su vokiškojo
imperializmo agentais dalyvavo jų organizuotose „konferencijose“ ir „kongresuose“
Berne, Hagoje, Lozanoje, kur buvo priimami nutarimai, pateisinantieji vokiškųjų
imperialistų grobikiškus veiksmus ir jų vykdomą Lietuvos kolonizavimą [14].
Po Vasario revoliucijos Rusijoje, kai
dar labiau sustiprėjo Lietuvos darbo žmonių pasipriešinimas okupantams, netgi
Vokietijos kancleris pripažino „esant reikalingu lietuvių atžvilgiu imtis tam
tikro kurso“, esą „lietuvių simpatijoms įgyti [...] reikėjo pavartoti visas
priemones“ [15]. Ir Vokietijos imperialistai tikrai ėmėsi „naujo kurso“
lietuvių atžvilgiu – jie pasirūpino įgyti lietuvių buržuazijos simpatijas.
Drauge su lietuviškosios buržuazijos
lyderiais A. Smetona ir kt. okupantai 1917 m. rugsėjo mėn. sušaukė vadinamąją „lietuvių
konferenciją“, į kurią suvažiavo okupantų ir buržuazijos lyderių parinkti 222
išnaudotojų klasių atstovai (dvarininkai, pramonininkai, kunigai, buožės ir
kt.). Suderinusi su okupantais, šioji „konferencija“ „išrinko“ 20 žmonių
buržuazinę Lietuvos tarybą iš visų buržuazinių partijų atstovų, tame tarpe ir
dešiniųjų socialdemokratų (M. Biržiška, S. Kairys). Lietuvos buržuazinę tarybą
patvirtino okupacinės karinės valdybos Lietuvoje viršininkas Izenburgas–Biršteinas,
o jos priešakyje buvo pastatytas okupantams ypač ištikimas A. Smetona.
Buržuazinę Lietuvos tarybą lietuvių
tauta sutiko su nepasitikėjimu kaip vokiškosios okupacinės valdžios įrankį
prieš lietuvių tautą, vadino ją „smetonine taryba“, „kaizerine taryba“. 1917 m.
spalio 20 d. jau pats A. Smetona skundėsi Vokietijos kancleriui ir ginkluotųjų
jėgų vadui Rytuose. Jis rašė: „Lietuvos tarybai, be ko kita, labai rūpi įsigyti
savo sumanymams visų gyventojų pasitikėjimą prieš pradedant darbą [...]. Taryba
turi skaitytis [...] su gyventojų nepasitikėjimu, kuris yra žinomas taip pat ir
vokiečių administracijai“ [16].
Didžiosios Spalio socialistinės
revoliucijos pergalė Rusijoje, lenininės visų nacijų apsisprendimo teisės
paskelbimas ir kova už Spalio revoliucijos idėjų triumfą, dar labiau sustiprėjusi
Lietuvos darbo žmonių išsivadavimo kova didino liaudies masių priešiškumą
okupantų talkininkams – buržuaziniams nacionalistams ir jų organui –
buržuazinei Lietuvos tarybai, kuri pasidarė reikšminga vokiškųjų okupantų,
priemonė, nukreipta prieš Lietuvos liaudies išsivadavimo kovą. Okupantai panaudojo
šią buržuazinę tarybą savo grobikiškiems tikslams.
Kai Brest–Litovske vyko taikos derybos,
A. Smetonos vadovaujama buržuazinė taryba, vokiškųjų okupantų paraginta, priėmė
deklaraciją dėl nepriklausomos Lietuvos valstybės atkūrimo. Bet taryba,
demagogiškai dangstydamosi lietuvių tautos vardu, čia pat parodė, kokia „nepriklausomybė“
rūpi buržuazijai ir okupantams; deklaracijoje buvo pabrėžta, kad buržuazinė
taryba „prašo Vokietijos apsaugos ir pagalbos“, kad ji „stoja už Lietuvos
valstybės amžinus, tvirtus, sąjunginius ryšius su Vokietija“ [17].
Šia deklaracija Lietuvos buržuazija
išdavikiškai apiformino Lietuvos pajungimą Vokietijai. Ir Vokietijos
imperialistų atstovai Bresto derybose, remdamiesi šia Lietuvos buržuazijos
deklaracija, įrodinėjo, kad Lietuvos atstovai „jau nusprendė atsiskirti nuo
Rusijos ir klausimą apie tolimesnį savo valstybės sutvarkymą atiduoti
Vokietijos nuožiūrai“ [18]. Šį išdavikišką lietuviškųjų buržuazinių nacionalistų
aktą Vokietijos imperialistai priešpastatė tarybiniam reikalavimui pripažinti teisę
ir laisvę tautoms apsispręsti.
Taigi Vokietijos imperialistai, padedami
lietuviškųjų buržuazinių nacionalistų, klastingai demagogiškai juos vadindami „lietuvių
tautos atstovais“, stengėsi pasaulinės visuomenės akyse pateisinti ir
įteisinti Lietuvos užgrobimą ir jos pavertimą Vokietijos kolonija.
Buržuazinių nacionalistų ir vokiškųjų
okupantų paskelbtai lietuvių tautos apsisprendimo falsifikacijai Bresto taikos
derybose buvo duotas griežtas atkirtis. Per Tarybų Rusijos delegaciją V.
Mickevičius–Kapsukas pateikė derybų dalyviams deklaraciją apie lietuvių tautos
apsisprendimą. Šioje deklaracijoje buvo demaskuotas klastingas vokiškųjų
imperialistų sandėris su Lietuvos buržuaziniais nacionalistais, jų siekimas
Lietuvą paversti Vokietijos kolonija. V. Kapsuko deklaracijoje buvo
kategoriškai nurodoma, kad buržuazinė Lietuvos taryba, savo sandėrį su
vokiškaisiais okupantais apgaulingai pridengdama lietuvių tautos vardu, „uzurpuoja
vyriausią gyventojų valią“ [19]. Buržuazinės Lietuvos tarybos 1917 m. gruodžio
11 d. deklaracija reiškė atvirą lietuvių tautos išdavimą. Ši atvira, klastingai
lietuvių tautos vardu dangstoma buržuazijos išdavystė sukėlė visuotinį liaudies
masių pasipiktinimą. Darbininkai ir valstiečiai dar aiškiau suprato, kad būtina
kovoti ne tik prieš vokiškuosius okupantus, bet ir prieš jų agentūrą –
buržuazinius nacionalistus.
Stiprėjančio liaudies masių
pasipriešinamojo judėjimo įbauginta, Lietuvos buržuazija buvo priversta ieškoti
naujų apgaudinėjimo ir demagogijos priemonių. „Kovoti su bolševizmu“, „neleisti
į Lietuvą bolševikų įtakos“ – štai koks pagrindinis rūpestis apėmė visą reakciją
Lietuvoje. Buržuazijos lyderiai, tardamiesi su okupantais, iškėlė jiems mintį
oficialiai paskelbti Lietuvos „nepriklausomybę“ ir tuo atitraukti darbo žmones
nuo pasipriešinamojo judėjimo, nuo bolševikų. Buržuazija aiškiai dabar suprato,
kam jiems reikalinga „nepriklausomybė“. 1918 m. pradžioje kunigas K. Olšauskas
rašė kitam klerikaliniam veikėjui kun. V. Bartuškai: „Nepripažinus greitu laiku
Lietuvos nepriklausomybės, Lietuvoje įsigalės bolševikai“ [20]. Vyskupas P.
Karevičius ir kun. K. Olšauskas nuvyko į Berlyną, kur aplankė Hindenburgą,
Liūdendorfą, kanclerį Hertlingą ir išaiškino jiems „nepriklausomybės“
paskelbimo planus. Buržuazija tikėjosi, kad „nepriklausomybės“ lozungas
padėsiąs lengviau atitraukti darbo žmones nuo išsivadavimo kovos, nuo
bolševizmo idėjų. Be to, ji tikėjosi įgyti reikšmingesnį vaidmenį okupuotos
Lietuvos administracijos aparate.
Vokiškieji imperialistai pritarė
lietuviškosios buržuazijos pasiūlymams, nes „nepriklausomybės“ formulė gal
užmaskuosianti okupacinio režimo žiaurumus, sulaikysianti liaudies mases nuo
pasipriešinimo, pastosianti kelią bolševikų įtakos plitimui Lietuvoje.
Buržuazinė Lietuvos taryba, susitarusi
su Vokietijos katalikų centro partija ir su kai kuriais kitų Vokietijos partijų
vadais, 1918 m. vasario 16 d. priėmė naują nutarimą, vadinamą „nepriklausomybės
aktu“. Šiame akte buržuazija nekalbėjo apie Lietuvos pajungimą Vokietijai.
Taigi tokiomis buržuazijos vykdomų išdavysčių ir apgaudinėjimų sąlygomis gimė
1918 m. vasario 16 d. aktas. Lietuvos darbo žmonės iš karto suprato, kad tas
aktas yra tik naujas demagoginis buržuazinių nacionalistų manevras, skirtas
apgauti liaudies masėms. Greitai ir pati buržuazinė Lietuvos taryba atskleidžia
klastingą vasario 16 d. akto pobūdį.
Siekdama sustiprinti savo padėtį
imperialistinės Vokietijos aparato sudėtyje, buržuazinė Lietuvos taryba 1918 m.
vasario 28 d. pasiuntė raštą Vokietijos kancleriui. Šiame rašte taryba įrodinėjo,
kad 1917 m. gruodžio 11d. nutarimas, kaip pagrindas būsimiems Lietuvos ir
Vokietijos santykiams, „nėra jokių kitokių nutarimų panaikintas ir tebegalioja“,
ir prašė Vokietijos vyriausybę pripažinti Lietuvos valstybę „sutinkamai su 1917
m. gruodžio 11 d. aktu“ [21]. Taigi buržuazinė Lietuvos taryba pati paneigė
vasario 16 d. aktą, bet kurią jo reikšmę ir savo skelbiamosios „nepriklausomybės“
pagrindu tepripažino 1917 m. gruodžio 11 d. deklaraciją, t. y. visišką Lietuvos
pajungimą imperialistinei Vokietijai. Galutinai susitarti su Vokietijos imperialistais
1918 m. kovo 20 d. į Berlyną nuvyko buržuazinės Lietuvos tarybos atstovai A. Smetona,
J. Šaulys, kun. J. Staugaitis, J. Vileišis. Ir kovo 23 d., buržuazinei Lietuvos
tarybai prašant, Vokietijos imperatorius Vilhelmas II pasirašė dekretą, kuriuo
paskelbė, kad jis pripažįsta Lietuvos valstybę, remdamasis „1917 m. gruodžio 11
d. Lietuvos tarybos pareiškimu“ [22].
Taip lietuviškoji buržuazija drauge su
Vokietijos imperialistais dokumentu apiformino Lietuvos pajungimą Vokietijai.
Kovo 23 d. A. Smetona ir kiti delegacijos nariai, sužavėti šiuo buržuazijai
reikalingu Lietuvos pajungimu, pasiuntė kaizeriui Vilhelmui II „gilios ir
neišdildomos padėkos“ telegramą. Ši telegrama davė kaizeriui progos
demagogiškai pasigirti: „Narsūs mano kariuomenės žygiai išliuosavo Lietuvą“
[23]. Toks kaizerinis „išliuosavimas“ ir buvo reikalingas Lietuvos buržuazijai,
kuri tuo norėjo apsisaugoti nuo revoliucijos, nuo lenininių bolševizmo idėjų
plitimo.
Tolimesnis revoliucinis pasipriešinimas
Lietuvoje, ypač komunistų veikla, pogrindinių organizacijų susikūrimas dar
labiau padidino buržuazinių nacionalistų ir vokiškųjų okupantų nerimą.
Buržuaziniai nacionalistai ne tik prašė okupantų pagalbos prieš bolševikų
agitaciją ir prieš masinį revoliucinį judėjimą, bet ir ieškojo naujų kelių savo
padėčiai sustiprinti. Apie jų padėtį rašė A. Smetona Vokietijos kancleriui 1918
m. vasarą, prašydamas iš jo pagalbos: „Lietuvių tautos pasitikėjimas palaužtas;
jei neįvyks pagerėjimo, išaugs pavojus matyti tą pasitikėjimą tiek sunykusį,
jog jo atstatymas pasidarys negalimas [...]. Jau dabar galimumas priešintis
bolševikų agitacijai ir visokiai kitai agitacijai, nukreiptai prieš Vokietiją,
puolat mažėja“. Buržuaziniai nacionalistai, gelbėdami savo padėtį, įvykdė naują
išdavikišką žingsnį, kuriam kai kurie klerikaliniai veikėjai rengėsi jau nuo
1917 m. Būtent 1918 m. vasarą buržuazinės Lietuvos taryba Lietuvą paskelbė
monarchija, o Vokietijos kaizerio giminaičiui Viurtembergo hercogui Vilhelmui
fon Urachui ir „jo vyriškiems įpėdiniams tiesia linija“ pasiūlė „Lietuvos
karaliaus vainiką“ [24]. Tačiau žinodami, kad visa tai sukels dar didesnę
liaudies masių rūstybę, klerikaliniai–nacionalistiniai istorijos
falsifikatoriai sukūrė versiją, kad Urachas esąs kilęs iš Lietuvos didžiojo
kunigaikščio Mindaugo, ir nutarė jį pavadinti Mindaugu II. Urachui jau buvo
užsakytas karaliaus vainikas, buvo rengiamasi jo vainikavimui, klerikaliniai „švietėjai“
gyrėsi, kad Urachas (Mindaugas II!) mokąsis lietuvių kalbos ir t. t. [25].
Vokietijos kaizeriniai imperialistai
aukštai įvertino Lietuvos buržuazijos pastangas įtvirtinti Lietuvos pajungimą
Vokietijai ir ypač Uracho pakvietimą Lietuvos karaliumi. Dabar jie turėjo
pagrindo tikėtis, kad jeigu Vokietija ir pralaimės karą, Lietuva vis dėlto
būsianti susirišusi su Vokietija net karaliaus asmeniu. Atsidėkodama už tokią
paslaugą, 1918 m. rugsėjo mėn. Vokietijos valdžia paskyrė buržuazinei Lietuvos
tarybai nuolatinę finansinę bazę – 18 600 markių mėnesiui ir 75 450 markių už
praeitą laiką. Spalio mėn. okupantai pranešė A. Smetonai, kad jie duosią
buržuazinei Lietuvos tarybai tiek lėšų, kiek tik reikėsią, ir tuojau asignavo
jai 100 000 markių [26].
Vokietijos armijoje ir šalies viduje
brendo revoliucinės nuotaikos Didžiosios Spalio socialistinės revoliucijos
idėjų įtakoje. Nauji nepasisekimai karo frontuose. Visa tai vertė vokiškuosius
imperialistus visaip remti savo talkininkus okupuotose teritorijose, daryti
jiems kai kurių nuolaidų ir tuo užtikrinti jų talkininkavimą ateityje.
Lietuvos kontrrevoliucinė buržuazija ir
buržuazinė Lietuvos taryba naudojosi ta vokiškųjų okupantų parama ir savo
likimą iš esmės visiškai surišo su Vokietijos imperialistais, tikėdamiesi
tolimesnės jų pagalbos prieš liaudies masių revoliucinį judėjimą. Vokietijos
kanclerio Badeno princo Makso pavesta ir remiama, buržuazinė Lietuvos taryba
1918 m. spalio mėn. pabaigoje pradėjo formuoti savo „ministrų kabinetą“, kurį
sudarė tik lapkričio 11 d., jau tiesiog saugojama vokiškosios okupacinės
kariuomenės.
Taigi visi buržuazinės Lietuvos tarybos
dokumentai, tame tarpe ir 1918 m. vasario 16 d. aktas, visa lietuviškosios
buržuazijos veikla 1917 ir 1918 m. rodo, kad Lietuvos buržuazija buvo
įsitikinusi, jog Lietuvos pajungimas imperialistinei Vokietijai užtikrins jai
Lietuvoje privilegijuotą padėtį, įgalins kurti savo gyvenimą, išnaudojant
darbininkų ir valstiečių mases, apsaugos nuo lenininių idėjų plitimo, nuo
Didžiosios Spalio socialistinės revoliucijos poveikio Lietuvos visuomenės
gyvenimui, nuo revoliucijos Lietuvoje.
Tokias pat mintis išreiškė ir
hitlerininkams talkininkavę buržuaziniai nacionalistai. Jie priešakyje su J.
Ambrazevičium–Brazaičiu, aktyviai veikiančiu prieš Tarybų Lietuvą JAV imperialistų
naudai, 1941 m. rugpjūčio mėn. pradžioje sveikino hitlerinių okupantų vadovą
Lietuvoje fon Rentelną. Šie buržuazinių nacionalistų ideologai, demagogiškai
dengdami juodus fašistų darbus lietuvių tautos vardu, prašė „perduoti visos
tautos padėką didžiojo reicho vadui Adolfui Hitleriui ir narsiajai kariuomenei“.
Paskui jie pareiškė savo ištikimybę hitlerinei Vokietijai ir pasiryžimą „pozityviai
bendradarbiauti su didžiuoju Vokietijos reichu“. Ir pagaliau nužymėjo ryšius
tarp Lietuvos 1918 m. buržuazijos
politikos ir hitlerinių talkininkų politikos. Be to, jie pareiškė: „Nepriklausomos
Lietuvos steigimas 1918 metais ir jos pripažinimas de jure 1918 m. kovo 23 d.
iš Vokietijos pusės nieko bendra su Versalės traktatu ir jo inspiratoriais
neturėjo“. Buržuaziniai nacionalistai čia taip pat pasisakė, kad per visą
buržuazijos viešpatavimo laikotarpį jiems buvo svarbiausia palaikyti gerus
santykius su Vokietijos reakcionieriais, ypač su hitlerininkais, atiduodant
jiems ir Klaipėdos kraštą, ir pagaliau visą Lietuvą. Čia jie tiesiog pabrėžė: „Jeigu
per sekančius 20 metų Lietuvos draugingo sugyvenimo su Vokietija ir atsirasdavo
reikalaujančių sutvarkymo klausimų, tai tie klausimai buvo sureguliuoti 1939 m.
kovo 22 d. sutartimi; tokiu būdu buvo praskintas kelias abiejų šalių draugingiems
santykiams plėtoti“ [27].
Šie hitlerinių talkininkų pasisakymai ir
visi jų veiksmai rodo tiesioginį organišką ryšį tarp 1917 m. gruodžio 11 d.,
1918 m. vasario 16 d., 1918 m. kovo 23 d. aktų, tarp Uracho paskelbimo Lietuvos
karaliumi, tarp hitlerinio Klaipėdos užgrobimo 1939 m. kovo 22 d. ir 1941 m.
birželio mėn. prasidėjusios hitlerinės okupacijos, kurią taip sveikino
lietuviškieji buržuaziniai nacionalistai. Visos tos datos ir jų faktai ryškiai
rodo lietuviškųjų buržuazinių nacionalistų politikos liniją – išvien ir su
kaizerine Vokietija, ir su urachiniu karaliumi, ir su Hitleriu, kad tik būtų
užkirstas kelias į Lietuvą V. Lenino idėjoms ir revoliucijai, kad tik būtų
apsaugoti išnaudotojų klasių interesai Lietuvoje.
Ir dabar jokios buržuazinių istorikų ir
publicistų falsifikacijos, jokie buržuazinių nacionalistų prasimanyti jų tamsių
darbų „jubiliejai“ nepateisins lietuvių tautai giliai žalingos buržuazinės
Lietuvos tarybos veikimo – nei jos demagoginio 1918 m. vasario 16 d. akto, nei
kitų išdavikiškų aktų (1917 m. gruodžio 11 d., 1918 m. kovo 23 d. Vilhelmo
dekreto, Uracho paskelbimo Lietuvos karaliumi ir kt.). Visi istoriniai faktai
sudaro aiškią nepaneigiamą antiliaudinės, antinacionalinės Lietuvos
nacionalistinės buržuazijos politikos 1917–1918 m. ir vėlesniųjų metų veikimo
iliustraciją, lygiai kaip visi istoriniai faktai taip pat nepaneigiamai rodo
buržuazinių nacionalistų priešišką lietuvių tautai veikimą per visą hitlerinę
okupaciją ir vėliau, jiems parsidavėliškai tarnaujant JAV, o taip pat ir Vakarų
Vokietijos imperialistams.
Buržuaziniai nacionalistiniai istorikai,
visokiais prasimanymais aukštindami 1918 m. vasario 16 d. aktą, visiškai nutyli
atvirai išdavikiškus buržuazinės Lietuvos tarybos veiksmus 1917–1918 m.
Visa istorinio vystymosi eiga
neginčijamai įrodo, kad Lietuvos valstybingumo ir nepriklausomos Lietuvos
valstybės atkūrimas buvo 1918 m. Lietuvos darbo žmonių revoliucinės kovos
rezultatas. Vadovaujant Lietuvos Komunistų partijai, 1918 m. gruodžio mėn. buvo sudaryta
Lietuvos laikinoji darbininkų ir valstiečių vyriausybė su V. Mickevičium–Kapsuku
priešakyje. 1918 m. gruodžio 16 d. ši vyriausybė paskelbė Manifestą apie
nepriklausomos Lietuvos valstybės sukūrimą. Lietuvos nepriklausomos valstybės
sukūrimas buvo įtvirtintas ne tik šalies viduje, bet ir tarptautiniu mastu,
paskelbiant RTFSR Liaudies Komisarų Tarybos 1918 m. gruodžio 22 d. Dekretą ir
VCVK 1918 m. gruodžio 24 d. nutarimą – didžiojo V. Lenino pasirašytus
istorinius dokumentus apie Lietuvos Tarybų Socialistinės respublikos
pripažinimą.
Šaltinis: J.
Žiugžda. Rinktiniai raštai. V., 1986. T. 2, p. 203–213.
____________
[1] Klerikalinio laikraščio „Tėvynės
sargas“ redaktoriai bei leidėjai.
[2] Tėvynės sargas, 1900, Nr. 12.
[3] Государственная Дума:
Стенографические отчеты, 1913, ч. 3, с. 861.
[4] Палеолог
Морис, бывший французский посол. Царская Россия накануне революции. – М.,
1923, с. 402.
[5] Žr.: Tikyba ir dora, 1917, Nr. 51.
(Čia straipsnyje „Lietuvos ateitis“ kun. Bučys įrodinėjo, kad lietuviai 1894 m.
prisiekę Rusijos carui ir turi būti ištikimi tai priesaikai.) Jokantas K. S. Kalvarijoje vokiečių
okupacijos metu, p. 35. („Aš esu ištikimas savo carui“.)
[6] Didžiojo karo laikų lietuvių dainos
/ Surinko J. Norkus.– K., 1927, p. 124.
[7] Züricher Morgen Zeitung, 1916, den
2. Februar.
[8] Basanavičius
J. Iš lietuvių gyvenimo 1915–1917 m. po vokiečių jungu. – V., 1919, p.
[9] Ten pat, p. 19.
[10] Jokantas
K. S. Kalvarijoje vokiečių okupacijos metu (1914–1918), p. 12.
[11] Naujoji Romuva, 1937, Nr. 9(319),
p. 193.
[12] Neue Schlesische Zeitung, 1915,
November.
[13] Kownaer Zeitung, 1917, den 3.
Januar.
[14] Steponaitis
A. Atsiminimai. – K., 1940, p. 53, 56.
[15] Lietuvos TSR istorija. – V., 1965,
t. 3, p. 21.
[16] Ten pat, p. 23.
[17] LIŠ, t. 3, p. 92–93.
[18] Lietuvos TSR istorija, t. 3, p. 28.
[19] LIŠ, t. 3, p. 36.
[20] Ten pat, p. 94.
[21] Ten pat, p. 96.
[22] Ten pat.
[23] Lietuvos Aidas, 1918, kovo 29.
[24] LIŠ, t. 3, p. 97–98.
[25] Ten pat.
[26] Lietuvos TSR istorija, t. 3, p. 31.
[27] Nacionalistų talka hitlerininkams. –
V., 1970, p. 6.
tikros tiesos nepakeisi ir nepaslėpsi...:)
AtsakytiPanaikinti