Naujųjų
metų ryte atsidaręs „Delfio“ portalą, pamačiau straipsnį apie neva
„Pavojingiausią amžiaus knygą“ (Delfi),
prasidedantį pasakojimu apie 1987-2006 m. JAV centrinio banko, Federalinio
rezervo, direktoriaus pareigas ėjusį Alaną Grynspaną. Paskirtas dešiniųjų
reakcionierių numylėtojo prezidento R. Reigano, A. Grynspanas vykdė kiek galima
didesnio finansinio dereguliavimo politiką, vadinamąjį neoliberalizmą,
remdamasis absoliučios „laisvos rinkos“ idėjomis, atitikusias jo idėjiniu guru
buvusios rašytojos Ain Rand (1905-1981) skelbtos „objektyvizmo“ filosofijos postulatus.
Anot
A. Rand, kiekvienas individas egzistuojąs pats sau, siekiąs savo, nuo kitų
individų niekaip nepriklausančių tikslų, o bet kurios etikos matu turėtų būti
racionalus apsisprendimas pagal tai, kas asmeniškai naudinga. Altruizmo, kaip
dorybės, suvokimas, Rand atmetamas kaip neva didžiausia klaida ir blogybių
šaltinis. Nors teigė iš ankstesnių mąstytojų besiremianti vien Aristoteliu,
pastarojo tezę apie žmogui įgimtą visuomeniškumą ji faktiškai atmetė*. Kai dėl
visuomeninių-politinių klausimų, Rand rėmėsi klaidinga prielaida, jog politinė
valdžia pati savaime nepriklausanti nuo ekonomikos ir todėl tariamas valstybės
nesikišimas į nereguliuojamą kapitalistinės rinkos ekonomiką turėtų užtikrinti
optimalias sąlygas „laisvos verslininkystės“ suklestėjimui**. Kapitalistai esą
tikrieji visų vertybių kūrėjai, o likusi visuomenė juos skriaudžianti – šie
turį teisę kerštauti. Tokias idėjas, grubiai paėmus, Rand pateikė savo
romanuose „Atlantas patraukė pečiais“
(Atlas Shrugged) ir „Ištaka“ (The
Fountainhead) heroizuodama „ekonominį terorą“ vykdžiusius veikėjus.
Prasidėjus
2008 m. pasaulinei finansų krizei, A. Grynspanui teko sulaukti JAV „kairiųjų“
liberalų kritikos strėlių – esą jo dereguliacinė politika sukėlusi krizę; o
faktas kaip blynas, jog šios krizės metu nukentėjo ne stambiojo kapitalo, ypač
finansinio kapitalo, savininkai, o darbo žmonės, taip pat ir į proletariato ar
liumpenų gretas smukti ėmę vadinamosios „vidurinės klasės“ (dosniai apmokamų
profesionalų ir smulkiųjų buržua) atstovai. Visa tai, anot „Delfy“
pasirodžiusio straipsnio – A. Rand idėjų apie individualizmą ir „ekonominį
terorizmą“ – atgarsiai XXI amžiaus JAV politiniame gyvenime.
Be
to, kad su tam tikra racija išvedamos paraleles tarp Rand romanuose pateikiamos
egoizmo filosofijos ir Grynspano finansinės politikos, o dar ir minkštai
kritikuojamas neoliberalizmas (aišku, ne pati kapitalistinė sistema – tai jau reikalautų mokslinio, marksistinio
požiūrio), straipsnis būtų lyg ir niekuo neypatingas. Tačiau ties tuo
nesustojama: einama toliau, bandant ieškoti tariamų Rand idėjų ištakų
Nikolajaus Gavrilovičiaus Černyševskio (1829-1889) kūryboje, būtent romane,
lietuviškai žinomame pavadinimu „Kas
daryti?“ (Что делать?).
Retas
kuris šiuolaikinės Lietuvos jaunuolis žinos, kas buvo N. Černyševskis ar, juo
labiau, kas tai čia per knyga – panašiai kaip su daugelio kitų literatūros
klasikų (pavyzdžiui, M. Gorkio, N. Ostrovskio ir t. t.) darbais – Černyševskio
kūryba tyliai, bet ciniškai išstumta iš lietuviškųjų švietimo programų, viešojo
kultūrinio bei intelektualinio gyvenimo.
Todėl
vertėtų atsakyti į gana elementarų klausimą – kas toksai tas N. Černyševskis?
Černyševskis – vienas žymiausių XIX amžiaus rusų mąstytojų, visuomenės ir
politikos veikėjų. Kaip revoliucinių demokratų lyderis, skelbęs utopinio
socializmo ir valstiečių revoliucijos idėjas, Černyševskis neperstojamai kovojo
prieš carizmą, net ilgiems metams atsidūręs kalėjimuose ir tremtyje, iki
gyvenimo pabaigos liko ištikimas kilniems idealams.
Aukščiau
minėtasis Černyševskio romanas – „Kas daryti?“ – parašytas 1862-1863 m.
cariniame kalėjime; kūriniu norėdamas išreikšti revoliucines idėjas,
pavaizduoti gyvenimo būdą ir etosą tikrų kovotojų už liaudies laimę, bet tuo
pačiu siekdamas apeiti carinę cenzūrą, autorius viską perteikė užmaskuota,
alegorine romantinės meilės istorijos forma. Pagrindinė veikėja – Vera Pavlovna
– despotiškų tėvų ujama mergina, pabėga ir prieš jų valią išteka už Dmitrijaus
Lopuchovo, bet šiai suvokus, kad iš tikrųjų myli jo geriausią draugą Aleksandrą
Kirsanovą, Lopuchovas surežisuoja savo savižudybę ir pasitraukia į šalį,
norėdamas, kad jie abu galėtų būti laimingi. Itin reikšmingas epizodinis
veikėjas – Rachmetovas – nuo visų turtų, romantinių santykių ar fizinių
malonumų atsisakęs asketas, Lopochovo siųstas perduoti žinių Verai.
Skaitant
tarp eilučių galima suprasti, kad visi teigiamieji romano herojai –
revoliucionieriai – siekią visuomenės pertvarkymo socializmo pagrindais;
knygoje Černyševskis išreiškė atitinkamą etiką, pagal kurią veikdami veikėjai
nebijo sunkiai dirbti ir aukotis, bet daro tai su malonumu, patys dėl savęs, laikydami tai savo pačių interesu.
Knygos
rankraštis „dalimis buvo siunčiamas į tardymo komisiją, kurios žinioje buvo
Černyševskio byla, o paskui į cenzūrą, kad toji išspręstų jo publikavimo
klausimą.“ Pastaroji „atidžiai nestudijavo rankraščio ir davė atitinkamą
leidimą.“ (N. Černyševskis. Kas daryti? V., 1976, p. 419).
Nors
šis neapdairumas greitai buvo pastebėtas, romanas spėjo dalimis išeiti žurnalo
„Sovremennik“ trečiame, ketvirtame ir penktame 1863-iųjų numeriuose ir,
nepaisant vėliau sekusio uždraudimo, plačiai paplito po Rusiją, kurioje
susilaukė didelio atgarsio. Miesčionims, prisitaikėliams ir caro padlaižiams
jis kėlė pašaipą ar netgi pyktį***; tuo tarpu pažangiąją to meto visuomenės
dalį, ypatingai revoliucingą jaunimą, „Kas daryti?“ skatino stoti į revoliucinę
kovą.
Černyševskio
romanas, o ir apskritai jo gyvenimas bei veikla, įkvėpimo šaltiniu tapo ir
legendiniam revoliucionieriui V. Leninui: „Kaip asmenybė Černyševskis paveikė
Vladimirą Iljičių savo nesutaikomumu, savo nuoseklumu, tuo, su kokiu
vertingumu, su kokiu išdidumu pakėlė jis savo negirdėtai sunkų likimą“ – savo
laiku pasakojo Lenino žmona, N. Krupskaja (V. Leninas. Apie literatūrą. V., 1946,
p. 294). Bet, pabrėžė ji, „Černyševskis darė įtakos Leninui ne vien tik kaip
asmenybė“ (ten pat, p. 295): Leninas vertinęs „Černyševskio veiklą, jo tikrąjį
demokratizmą, nes matė to demokratizmo sąskambį su marksizmo pažiūra į mases.“
(ten pat, p. 296).
Šią
Černyševskio romano sąsają su tolimesniu Rusijos revoliuciniu judėjimu, tame
tarpe ir Leninu bei bolševizmu, mini ir mūsų aptarinėjamasis straipsnis – bet
kažin kokiu būdu jo autoriui pavyksta rasti ryšį tarp Černyševskio revoliucinės
etikos ir A. Rand buržuazinio individualizmo – esą ir to, ir to būta
„racionalaus egoizmo“ formų. Už šio teiginio slypi jei ne tyčinis melas, tai
visiškas reikalo neišmanymas ir diletanto protinis skurdas.
Taip,
paviršiumi žiūrint – tam tikras paralelizmas Černyševskio ir Rand idėjose gali
būti apčiuopiamas. Štai, Rand romanų veikėjai, kaip ir Rachmetovas – stiprios,
valingos asmenybės – veikiančios pagal tai, ką suvokia esant jų pačių interesu.
Minėtojo straipsnio autorius bando įrodinėti, neva Černyševskis pasiėmęs klasikinės
anglų politinės ekonomijos atstovo, A. Smito „nematomosios rankos“ idėją –
„samprotavimą, kad individo savanaudiška nauda tapati visuomenės naudai“ (Delfi).
Toksai palyginimas neabejotinai tiktų apibūdinti Rand pažiūras – bet jis neturi
nieko bendro su Černyševskio etika.
Kodėl?
Černyševskio etikos pagrindas – žmogaus savimeilė
(meilė sau); Rand – individo savanaudiškumas
(egoizmas). Kaip bebūtų keista, tai – ne tik skirtingi, bet vienas kitam iš
pagrindų priešingi dalykai.
Ši
skirtis puikiai paaiškinama psichoanalitiko Ė. Fromo veikale „Žmogus sau“:
mylėti, anot Fromo, reiškia turėti produktyvų, kūrybišką santykį su gyvenimu;
jei tikrai myli kitą žmogų, vadinasi, myli ir patį save, o jei myli save, tai
reiškia, jog myli apskritai. „Meilė žmonėms – ne abstrakcija, kaip dažnai
manoma, einanti po meilės konkrečiam žmogui, o tokios individualios meilės
prielaida, nors ji ir kyla mylint atskirus individus.“ (Ė. Fromas. Žmogus sau.
V., 2008, p. 145). Negali mylėti savęs, tuo pačiu nemylėdamas kitų. Darbas ir
kova dėl kitų žmonių – tai dorybė, tai kova dėl savęs, tai savojo žmoniškumo
įtvirtinimas. Todėl Černyševskis ir rašė: „mūsų laimė neįmanoma be kitų laimės“
(N. Černyševskis. Kas daryti? V., 1976, p. 9).
Kas
kita – A. Rand koncepcijoje. Anot jos, kaip aukščiau minėjome, individas turėtų
būti laisvas siekti savo tikslų, kurie – savarankiški – čia tariama individo
laimė visiškai nepriklausoma nuo kitų žmonių buvimo ar nebuvimo, nuo jų laimės
ar negandos; pagalba kitiems neturi jokios moralinės reikšmės, nesiriša su
jokiomis dorybėmis. Tokia pozicija – savanaudiškumas, kuomet „žmogus domisi tik
savimi, visko nori tik sau, jaučia malonumą tik imdamas, bet ne duodamas.
Išorinis pasaulis priimamas tik tuo požiūriu, kiek jis yra naudingas.“
Savanaudis „mato tik save ir viską vertina pagal tai, kiek tai jam naudinga;
jis visiškai nesugeba mylėti.“ (Ė. Fromas. Žmogus sau. V., 2008, p. 146).
Visa
tai nepalieka jokių abejonių: „Savanaudiškumas
ir meilė sau ne tik nėra tapatūs, bet netgi priešingi dalykai.“, –
teisingai rašė Fromas (ten pat). Tokie pat priešingi, kaip Černyševskio
etika – etika, paremta suvoktu
visuomeniško, mylinčio žmogaus interesu ir Rand etika – egoistiško individo interesu****.
Šitai
suvokę, matome ne tik tai, koks absurdiškas „Delfio“ publikuotojo straipsnio
autoriaus bandymas gretinti Černyševskį su Rand, o ir tai, jog abiejų rašytojų
politinės pozicijos jų etinių pažiūrų šviesoje atrodo tiesiog simptomiškos: revoliucinė-humanistinė
Černyševskio etika postulavo socializmą
– santvarką – įgalinančią žmogų būti tikru žmogumi; tuo tarpu mizantropija
pulsuojantis Rand mokymas – kapitalizmą –
sistemą, kurios tariamojo „racionalumo“ matas – ne žmogiškieji poreikiai, o
pelnas: grynas, šaltas pinigas. Kol Rand savanaudiškumo etika inspiravo tokius
moralinius išsigimėlius, kokiu yra A. Grynspanas, Černyševskio šaukimas į kovą
įkvėpė – ir vis dar įkvepia – kovotojus už žmoniškumą ir netgi tokius
prometėjiškosios dvasios milžinus, kaip Leninas.
Pagrindinius
klausimus, atrodo, lyg ir išsiaiškinome – bet lieka dar keletas, sakykime,
antraeilių problemų, kurias tyčia nusprendžiau palikti šio rašinio pabaigai.
Nenurodomas
nei straipsnio autorius, nei konkretus šaltinis, iš kurio būtų buvusi paimta
visa „Delfio“ pateiktoji informacija. Žinoma – tai toli gražu ne pirmas ir
tikriausiai ne paskutinis tokios apgailėtinos delfininkų nekompetencijos
pavyzdys. O ir išsiaiškinti opuso kilmę nebuvo taip jau sudėtinga:
beskaitydamas greitai supratau, jog prieš akis turiu mėgėjiškai atliktą vertimą
iš anglų kalbos...
Ryškiausiai
šį faktą išdavė viena smulkmena: straipsnyje greta Černyševskio romano paskui
minima vienas žymiausiųjų Lenino veikalų – „Что
делать?“: rusų kalba pavadinimas – toks pat, koks ir Černyševskio knygos;
bet lietuviškuose vertimuose politinė brošiūra vadinasi „Ką daryti?“, romanas – „Kas
daryti?“; tuo tarpu anglų kalboje ir vienas, ir antras kūriniai vadinami
vienodai: „What is to be done?“ Pagal tai ir nuspėjau šios rašliavos kilmę,
originalųjį variantą rasdamas puslapyje, kurį, lygtais cituodami (bet ne
perpublikuodami), nurodo patys delfininkai – „Politico
Magazine“.
Taip
išeina, jog Delfio darbuotojai tiesiog nuplagijavo ištisą straipsnį, jį
išversdami, bet nenurodomi nei autoriaus – Adamo Veinerio (Adam
Weiner) – nei šaltinio. Negana to, kad šiuo atveju turime pigų
plagiatą, dar ir patsai plagijavimo objektas – ne šiaip klaidinantis, bet
stačiai nevykęs, faktinių klaidų pilnas straipsniūkštis.
Tuo
gali įsitikinti kiekvienas, nepatingėjęs susipažinti tiek su minėtuoju
Černyševskio romanu, tiek su Lenino raštais. Štai – skaitydami tekstą, tiek
originalą, tiek lietuviškąjį vertimą – randame asmenvardį: „Vera Rozalsky“.
Pirma – čia reiškiasi paties vertėjo aplaidumas [angliškai „Rozalsky“,
lietuviškai – „Rozalksaja“]; antra – tokios veikėjos romane „Kas daryti?“
paprasčiausiai nėra. Černyševskio Vera – ne Rozalskaja, o Pavlovna. Panašu, jog patsai A. Veineris, nors ir neperskaitęs
pačios Černyševskio knygos, visgi drįsta ją pliekti, aišku, ne be tariamo
autoritetingumo auros.
Toliau
Veineris rašo, esą brošiūra „Ką daryti?“ buvo „pirmoji rimta Lenino knyga“. Šis
1902 m. vasarį išėjęs veikalas – vienas ankstyvųjų V. Lenino veikalų, bet toli
gražu ne pirmasis. 1894-aisiais – beveik dešimt metų iki kol pasirodė „Ką
daryti?“ – Leninas spėjo paskelbti pirmą ilgos apimties savo kūrinį: „Kas tie „liaudies
draugai“ ir kaip jie kovoja su socialdemokratais?“. Net neminėdami eilės kitų
tuo metu išėjusių Lenino knygų, turime 1899 m. išleistą „Kapitalizmo
išsivystymo Rusijoje“: tai – Lenino atlikta marksistinė to meto Rusijos
ekonominių realijų studija, tiek apimtimi, tiek savo problematika – tiesiog milžiniškas
mokslinis darbas, pagrindęs tolimesnę Rusijos revoliucinių marksistų politiką.
Visa
tai rodo, jog „Delfio“ nuplagijuoto straipsnio autoriaus – A. Veinerio – esama ne
tik šlykštaus dezinformatoriaus, o ir tiesiog juokingo diletanto, kuris imasi
rašyti apie tai, ko visai neišmano. Tuo tarpu mūsų oficialiosios masinės
žiniasklaidos voratinklyje esantys žmogeliai, tiek tamsūs naivuoliai, tiek
savimi patenkinti miesčionys, perskaitę šį apgailėtiną plagiatą, galvosiantys pasisėmę
„žinių“ ar net „gilių įžvalgų“ apie istoriją ir pasaulį, nors iš tikrųjų tebus
gavę eilinę dozę buržuazinio melo.
Ką
tai pasako apie „Delfio“ ir jo komandos lygį – nenagrinėsiu, apie tai
palikdamas spręsti pačiam skaitytojui. Bet tuo pačiu – užbaigdamas šį rašinį –
nuoširdžiai pasakysiu, kad Černyševskio „Kas daryti?“ – ir dabar aktuali knyga,
verta dėmesio kiekvieno žmogaus, kuris nėra abejingas savo visuomenės, tautos,
o pagaliau, ir žmonijos ateičiai, kuriam ne vis vien, kokiame pasaulyje gyvens
mūsų vaikai ir anūkai.
Kokia
bus ši ateitis – priklausys nuo mūsų ilgalaikių veiksmų: gyvenimas arba mirtis,
darbas arba kapitalas, kapitalizmas arba žmogus. Pats Černyševskis neabejojo,
jog nugalėsianti šviesi ateitis. Todėl tikiuosi, jog mūsų skaitytojų tarpe
atsiras tokių, kurie nepatingės susirasti žymiosios, pasaulio pavergėjams ir
išnaudotojams pavojingos Černyševskio knygos, ją perskaityti ir suvokti,
širdimi ir protu įsisavinti romantišką ir įkvėpiantį didžiojo XIX amžiaus rusų revoliucionieriaus, kovos ir
laimės šauklio, kvietimą:
„Ateitis
šviesi ir puiki... Veržkitės į ją, dirbkite jai, artinkite ją, atkelkite iš jos
į dabartį viską, ką galite atkelti.“ (N. Černyševskis. Kas daryti? V., 1976, p.
343).
Parašė:
Stasys Gervė
*
„Kodėl žmogus yra pilietiškas gyvūnas labiau nei kokia bitė ar bandos gyvulys,
akivaizdu: kaip sakėme, gamta nieko nedaro be tikslo, o kalbą vienintelis iš
visų gyvūnų turi žmogus. [...] žmonės iš visų gyvūnų išsiskiria tuo, kad jie
vieninteliai suvokia, kas yra gera ir bloga, teisinga ir neteisinga ir t. t.,
ir šių dalykų bendrumo pagrindu kuriamas ūkis bei valstybė. [...] tas, kuris
negali įsijungti į bendriją ar yra sau pakankamas ir nieko nestokoja, nėra ir
valstybės dalis, taigi yra arba gyvulys, arba dievas.“ (Aristotelis. Politika.
V., 2009, p. 10-11).
**
Aišku, A. Rand, kaip daugelis kitų atvirai reakcingų kapitalizmo apologetų,
nematė, o tiksliau, nenorėjo matyti, jog 1) ekonomika sudaranti bet kurios
politikos pagrindą, todėl politinė valdžia esanti ne „neutraliu“ visuomenės
interesus derinančiu arbitru, o ekonomiškai viešpataujančios klasės reikalus
aptarnaujančiu įrankiu; 2) „laisvoji verslininkystė“ egzistuojanti labai trumpą
laiką, vykstant vadinamam „pradiniam kaupimui“, o netrukus po to nunyksta
pačios konkurencijos proceso eigoje, arba, marksistiškai tariant, jog monopolijos – neišvengiama konkurencijos
pasekmė.
***
Vienu didžiausių „Kas daryti?“ kritikų – „Delfio“ publikuotame straipsnyje
minimas F. Dostojevskis – šis, remdamasis mistine ir giliai mizantropiška
religine pasaulėžiūra, politiškai laikėsi itin reakcingų pažiūrų, gindamas caro
patvaldystę niekino ir neapkentė bet kokio liaudies pasipriešinimo režimui ir
valdančiajai klasei. Mūsų aptariamame straipsnyje rašoma: „F. Dostojevskis
visomis išgalėmis gesino revoliucinius gaisrus“, – taip, iš tiesų, meilės
žmogui ir žmonijai idėjoms, socialinės ir moralinės pažangos idėjoms, šis
priešpastatydavo misticizmą ir nekaltais krikščioniško „dvasingumo“ rūbais
apvilktą neapykantą žmonijai. Ne be reikalo kitas, diametraliai priešingų
pažiūrų rusų literatūros gigantas, rašytojas-bolševikas M. Gorkis, Dostojevskį
įvardijo kaip „piktąjį genijų“ (M. Gorkis. Raštai. V., 1956. T. 18, p. 163).
Tarp kitų dalykų, kyla klausimas, kodėl šiandien taip populiarinamas
mizantropas-reakcionierius Dostojevskis, o revoliucionierius-humanistas Gorkis
– lyg tyčia stumiamas į užmarštį – nors abiejų būta vienas kito vertų plunksnos
meistrų? – manau, vien ši tema verta ištiso straipsnio.
****
Aukščiau minėjome, kad A. Rand teigė besirėmusi Aristoteliu – ryšium su tuo
verta pažymėti, jog pastarasis, kalbėdamas etiniais klausimais, taip pat, kaip
ir Fromas, Černyševskis ir daugelis kitų, laikėsi ne savanaudiškumo, o
savimeilės pozicijų. Tai aiškiai matyti iš to, ką Aristotelis rašė „Nikomacho
etikoje“: „dorovingas žmogus turi būti savimyla, nes iš savo kilnių veiksmų jis
pats turės sau naudos ir kitiems padės, o nedoras žmogus neturi būti savimyla,
nes jis, pasiduodamas savo aistroms, kenks ir sau pačiam, ir kitiems. [...]
Tiesa ir tai, kad doras žmogus darbuojasi ir dėl draugų, ir dėl tėvynės, o
jeigu reikia, net savo gyvybę atiduoda. Jis atsisakys ir turtų, ir garbingų
vietų, ir apskritai tų gėrybių, dėl kurių žmonės kovoja, o sau pasiliks tik
kilnumą. [...] Tokie yra žmonės, kurie paaukoja savo gyvybę. [...] Todėl visais
tais atvejais, kurie susiję su garbingais dalykais, dorovingas žmogus sau
pasiskiria didesnę dalį kilnaus darbo garbės. Šitokia prasme, kaip jau sakėme,
reikia būti savimyla.“ (Aristotelis. Rinktiniai raštai. V., 1990, p. 243-244).
Gerai argumentuotas straipsnis
AtsakytiPanaikintiGerai suvartytas ir delfis ir jų "patikimi" šaltiniai. Kuo daugiau tokių demaskavimų ir dar geriau, kad tokie straipsniai pasiektų tuos delfio tiesos išpažinėjus.
AtsakytiPanaikinti