Žemiau pateiktas mintis ir klausimus
sukėlė neseniai „Kibirkštyje“
paskelbtas straipsnis „Komunizmas mirė?“. Pagaliau pamėginta artėti link
esmės. Dėkui autoriui ir redakcijai.
Marksas kadaise sakė: „Sėjom drakonus, o nupjovėm blusas“. Džiugu, jei „Kibirkštis“ ketina sukti ienas šalin nuo šitokios pjūties. Ypač sukankant 100 metų nuo pirmojo Lietuvos mėginimo žengti link teisingesnės santvarkos.
Kartais pasitaiko „keistų“ istorinių
sutapimų – Leninas paskelbė savo įžymiąsias Balandžio tezes praėjus lygiai 400
metų po to, kai Martinas Liuteris prikalė prie Vitenbergo bažnyčios durų savo
garsiąsias 95 tezes prieš katalikybę.
Abiem atvejais, žmonijos istorija pakilo aukštesnėn pakopon.
Visi rimtesni tarptautinę valdančiąją klasę aptarnaujantys intelektualai yra detaliai išstudijavę marksizmo-leninizmo klasikų veikalus – Lenino, Trockio, Stalino, Mao, F. Kastro ir kitų smarkių proletariato lyderių praktinę politinę veiklą. Įgytos žinios išmėginamos praktiškai ir pritaikomos visame pasaulyje. Kadais italų komunistas A. Gramšis iš kalėjimo grasė išnaudotojams - „mes išauklėsim jūsų vaikus“.
Ką gi, kapitalas iššūkį priėmė.
Sukaitalioję sąvokas, užmaskavę tinkamai parinktais žodžiais kapitalizmo esmę – visuomeninį visuotinės prekinės gamybos pobūdį ir privatų gauto pelno pasisavinimą, – jie klastingai nukreipia engiamųjų masių energiją į niekur nevedančius akligatvius. Pasigilinus į tas „spalvotasias“ revoliucijas, „maidanus“, atrandami tie patys, seniai išmėginti revoliuciniai masių organizavimo metodai.
Kas tai bebūtų – ar kova su pedofilais
Belgijoje, ar kova su įžūliais imigrantais Vokietijoje, ar kova už tautų
Europą, ar kova su Rusijos hakeriais, ar kova su Europos islamizacija, ar kova
už homoseksualistų teises, nepamirštant, žinoma, nuolat demaskuoti visur
esančių ir viską valdančių žydų, svarbiausias
kapitalizmo uždavinys – kad nebūtų judėjimo link komunizmo, kapitalizmą
pakeisiančios politinės-ekonominės formacijos, – sprendžiamas sėkmingai.
Jie mintinai išmokę visas dar Trockio (!)
surikiuotas sąlygas socialinei revoliucijai. Todėl laiku nurodo savo „bosams“
apie bent vienos prielaidos atsiradimą bei jos likvidavimo metodus. Jei
prireikia, nedelsiant imamasi
visų reikiamų demokratinių priemonių, sudėtingesniais atvejais nesibodima
jokiomis represijomis.
Tai ne tik paskalos, parinkti fakteliai ar
šmeižtas žiniasklaidoje, pajuoka ir
patyčios televizijoje, preventyviniai areštai, finansiniai svertai,
administracinės baudos…. Nesibodima pažeidinėti įstatymų, iškraipomos net
valstybinėse Konstitucijose įrašytos garantijos, ignoruojami teisės aktais
nustatyti terminai. Jei to negana, –
ligos, netikėtos mirtys, sprogimai kavinėse, snaiperių šūviai, lėktuvai
dangoraižiuose ir pasaulinė terorizmo grėsmė...
Net ir Lietuvoje esama pavyzdžių. Žemės referendumo terminas, pažeidžiant
įstatymą ir demokratijos principus, nukeliamas į pačią nepalankiausią datą,
nepaliaujamai agituojant tik už valdžiai reikalingą rezultatą, parašų rinkėjų
administracinis – teisinis persekiojimas….
Išsigandę sutelkto dalies visuomenės priešinimosi Garliavos mergaitės
atėmimui, pamiršę visas vaikų teises, iš šeimos ją pasičiupo naktį. Bent ko
verti bylos liudininkai – po žeme. O juk net nekvepėjo kokiu tai rimtesniu,
politiškai svarbiu socialiniu veiksmu!
Naujausia šitokio tipo „akcija“ - ruošiamas referendumas dėl dvigubos
pilietybės. Akivaizdu, kad pasaulio galingieji bando Lietuvoje moderniausią
referendumų organizavimo metodiką tam, kad gautų reikiamą rezultatą. Jei
pavyks, tai bus paskleista visur.
Vadinamieji antisisteminiai sambūriai,
įvairūs pretenzingi inteligentų dariniai labai mėgsta kalbėti apie valdžios
kontrolę. Kokia gi valdžios kontrolė, neturint jokios valdžios?
Kontrolė be valdžios – tik tuščia frazė (V.Leninas,
1917 m., balandis).
Ką ir kaip jie ruošiasi kontroliuoti, kai
patys nuolat dreba dėl kokio profesoriaus kėdės konkurso, disertacijos likimo,
vietelės raštinėje ar konkurso tilto nudažymui?
„Kibirkštis“ neturi vengti ir vadinamųjų
„vatnikų“ bei „koloradų“ tematikos. Dera išaiškinti šių terminų genezę bei
politinę ir visuomeninę prasmę. Ir padėti tašką. Pagal skelbiamus siekius,
„Kibirkštis“ niekaip negali būti su tuo siejama. Tai būtina, nes „vatnikizmas“ ir
„koloradizmas“ neturi nieko bendro su kairumu (na, o marksizmu-leninizmu šiose
„srovėse“ net nekvepia). Pergalės vėliava – raudona. Ką bendro turi
socialistinės, įvairiatautės, darbininkų ir valstiečių valstybės pergalė II
pasauliniame kare su „koloradų“ pamėgta carinio ordino juostele ir nacių pusėję
kariavusio generolo – išdaviko Vlasovo trispalve?
Populiariai manoma, kad dauguma, ypač
vyresnio amžiaus, „vatnikų“ yra kairieji, nes ilgisi TSRS, prisimena „senus
gerus laikus“ ir dažniausiai niekaip neprisitaikę prie dabartinės
santvarkos. Jie piktinasi, kad
oficialioji nuomonė prieš juos, kad negerbia jų įsitikinimų ir pan. Galima būtų
apsiriboti oficialiais teiginiais, kad jie tik žaisliukai oligarchinės Rusijos
URM rankose.
Tačiau esmė ne čia.
Pirmiausiai, „vatnikai“ – jokie kairieji.
Nei materialistinės pasaulėžiūros, nei marksistinės teorijos neišmano,
mokslinio socializmo, dialektikos ir politinės ekonomikos pagrindų esmės
nesupranta, naudojasi niekam tikusiais, Chruščiovo ir Brežnevo laikais plačiai
paskleistais pseudomoksliniais, pseudokomunistiniais marksizmo-leninizmo
klasikų teorinių darbų komentarais, net paviršutiniškai nesusigaudo tikrosiose,
teorijoje aprašytose ir, deja, praktikos patvirtintose TSRS žlugimo
priežastyse. Atseit, jei ne išdavikai Gorbačiovas su Jelcinu ir CŽV klastos,
tai viskas būtų gerai. Skaitykite klasikus, „vaikinai“! Ar nors TSKP XXII
suvažiavimo medžiagą...
„Vatnikai“, kaip taisyklė, visiškai nenori
matyti negatyvios potarybinės oligarchinės Rusijos ekonominės, politinės ir
socialinės tėkmės, atmeta dar Markso ir Lenino aprašytus imperializmo vystymosi
dėsnius ir be jokio suprantamo motyvo tiki V. Putinu ir jo „daugiapoliu“
pasauliu. Kaip kažkada tikėjo Gorbačiovu, Chruščiovu ir panašiai… O gal kam
teko skaityti bent vieną rimtą analitinį „vatniko“ (tariamai kairiojo)
straipsnį apie darbo žmonių išnaudojimo lygį Putino Rusijoje? Apie jų švietimo
„reformas“? Apie Rusijos vyriausybės pagalbą saviems oligarchams, kuriuos
„skriaudžia“ vyresnieji partneriai iš Amerikos?
Tai Jelcinas kaltas dėl visų Rusijos bėdų,
o Putinas tik iškilmingai atidaro Jelcincentrus.
Aplamai, „vatnikai“ ir „koloradai“ tėra
užkratas, kenkiantis ne tik Lietuvos ar Rusijos, bet ir visai tarptautinei
darbo žmonių kovai už žmonišką žmonijos ateitį.
Marksizmo klasikų teorinio ir praktinio
darbo pradžia labai panaši. F. Engelsas ištyrė ir aprašė darbininkų padėtį
Anglijoje Marksas atskleidė kapitalizmo ekonominę esmę, V. Leninas aprašė
kapitalizmo vystymąsi Rusijoje...
Gal ir „Kibirkščiai“ pats laikas teisingai
vertinti ne tik marksistinės minties padėtį Lietuvoje, bet ir realias klasinio
antagonizmo ir kapitalistinio išnaudojimo ekonomines sąlygas tai minčiai virsti
materialia jėga?
Straipsnyje
„Komunizmas mirė?“ iškelti rimti klausimai. Tačiau esama ir paprastesnių,
atsakymus į kuriuos turi skelbti „Kibirkštis“.
Ar ne „Kibirkštis“ turėtų teikti žinias
apie tai, kiek buvo, pvz., darbo
konfliktų nuo 1990 metų?
Kiek buvo streikų, bado akcijų, tragiškų
susideginimo atvejų?
Kiek žmonių dalyvavo, pvz., ūkininkų protestuose,
kiek jų areštuota, kokie įkalinimo terminai ir t.t. Kur informacija apie darbo žmonių kovą
užsienyje?
Ar iš viso yra kokia nuolat atnaujinama
duomenų suvestinė apie Lietuvos darbo žmonių kovą už savo duoną kasdieninę?
Nusprendžia savininkas uždaryti fabrikėlį
kur nors Joniškyje ar Zapyškyje. Ar teko girdėti, kad ten dirbantys žmonės tam
rimtai trukdytų? Kad jie bent pamėgintų perimti fabrikėlio valdymą, nes jis
tėra vienintelis „darbdavys“ tame miestelyje? Panašu, kad jie net nesvajoja apie
tokius dalykus, nes nieko apie tokias galimybes nežino. Kiek buvo straipsnių
apie šiais laikais darbo kolektyvų valdomas įmones užsienyje, pvz. Meksikoje?
Tam, kad atmestume senąsias formas, kaip
„neveiksnias“, pirmiausiai verta bent jau išmėginti jas praktikoje. O ne paikai
skelbti, anot citatų iš „Komunizmas mirė?“: <...>Nebekartoti senų,
nuvalkiotų ir esamų realijų neatitinkančių modelių. Konceptualių, propagandinių
ir organizacinių. <...> Ko pradžių pradžia – pripažinus ankstesniųjų
formų neveiksnumą, jų griežtai atsisakius, pradėti naujų, 21-ojo amžiaus
realijas atliepiančių kelių paiešką. <...>
Kurie modeliai nuvalkioti, kurios
ankstesnės formos pasenę? Kažkodėl dar
Romos imperijos skelbtas modelis – Divide et impera! (liet. - skaldyk ir
valdyk) puikiausiai veikia. O jam priešpastatytas Internationale, atskleidęs darbo žmonėms jų vienybės jėgą, jau
nebe?
Nors...
Seniai, seniai, 1917 m. Gegužę, po
kažkokios partinės konferencijos ruošdamasis Petrogrado organizacijos
susirinkimui ir V. Leninas mąstė apie naujas organizavimosi ir propagandos
formas. Juodraštyje užsirašė: „Kaip? Nežinau. Bet tvirtai žinau, kad be šito
nėra ko nė kalbėti apie proletariato revoliuciją.“ Žinoma, kad atsakymą galėjo
pateikti tik praktinė patirtis. Ir dar
jis pasižymėjo: „Maksimumas marksizmo = (Umschlag) maksimumas populiarumo...
Kaip tik marksizmas – garantija...“ (V. L. Pilnas raštų rinkinys. V., 1985. T.
32, p. 428).
Parašė: Antanas Lieta
P.S. Iš keturių Lenino laiškų, pavadintų
„Iš toli“ (rus. - „письма из далека“), tik pirmasis buvo atspausdintas „Pravdoje“.
Ir smarkiai trumpintas. (beje, faktiniu vyr. redaktoriumi tuomet buvo
Stalinas!). Tikiuosi, kad skaitote šią
pastabą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą