Gyvenimas
Tarybų Sąjungoje, jos žlugimo priežastys bei pasekmės, šiuolaikinio pasaulio
aktualijos, kapitalistinės santvarkos krizė ir naujojo socializmo perspektyvos –
tokios bei kitos temos gvildenamos amerikiečių žurnalisto užkalbinto rusų
marksisto, politinės ekonomijos profesoriaus Aleksandro Buzgalino. Ypač įdomi
medžiaga kiekvienam, norinčiam suprasti dabarties blogybių priežastis ir kelius
joms išspręsti (video anglų kalba; žemiau pateikiamas lietuviškas pokalbio
vertimas).
Polas Džėjus:
Sveiki, čia „Tikrųjų žinių kanalas“ ir laida „Tikrovė pasitvirtina“. Aš Polas
Džėjus iš Niujorko. Mano svečias, neseniai atskridęs lėktuvu iš Maskvos, gimė
vos metais po Stalino mirties ir užaugo Maskvoje.
Aleksandras
Buzgalinas – politinės ekonomijos profesorius ir „Šiuolaikinių marksistinių
studijų centro“ direktorius Maskvos Valstybiniame Universitete. Jis taip pat
yra kairiojo-demokratinio žurnalo „Alternatyvos“ redaktorius, rusų
socialistinio judėjimo „Alternatyvos“ koordinatorius ir autorius daugiau kaip
dvidešimties knygų bei šimtų straipsnių, išverstų į anglų, vokiečių ir kt.
kalbas. Ačiū, kad esate su mumis.
Aleksandras Buzgalinas:
Dėkoju. Man iš ties labai malonu turėti tokią progą.
P. DŽ.:
Taigi, augote laiku iš karto po Stalino mirties – Vakaruose visi būsime matę
nuotraukas bei filmuotą medžiagą iš Stalino laidotuvių, kaip gatvėse būriavosi
šimtai tūkstančių gedėtojų. Žinome apie asmens kultą bei Stalino svarbą
tarybiniame gyvenime. Kokie atsiminimai, augus tokioje atmosferoje?
A. B.: Na,
pirma, tai Stalinui mirus aš dar buvau vaikas. O mano gyvenimas – tiek
mokykloje, tiek ją baigus – siejosi su pavasariška atmosfera, arba vadinamuoju
„Atšilimu“ (Oттепель). Žinote, kartais žiemos metu atėjus pietų vėjams, vietoje
sniego būna kiek šiltesni orai. Štai tokia padėtis buvo 1950-ųjų gale ir
1960-ųjų pradžioje, kuomet jau buvau daugmaž pajėgus suprasti tikrovę. Nes
50-aisiais aš buvau niekas. Kas svarbu – tai mano tėvas buvo inžinierius,
karinis inžinierius, o motina dirbo kartu su juo. Jie dirbo prie strateginių
branduolinių raketų sistemos kūrimo. Viena vertus, tai pavojingi, net
pavojingiausi ginklai, kokie tik egzistuoja pasaulyje. Kita vertus, dabar esama
nuomonės, kad be šios raketų sistemos būtų galėjęs įvykti viską naikinantis
trečiasis pasaulinis karas. Bent taip galvojo mano vyresnieji draugai ir tėvai.
P. DŽ.:
Vadinasi, be garantuoto branduolinio susinaikinimo, būtų grėsęs konvencinis
karas.
A. B.: Taip,
jūs visiškai teisus. Ir jie sunkiai dirbo, ir jiems nerūpėjo pinigai. Jie siekė
užkirsti kelią Trečiajam pasauliniam karui – ir tai buvo pagrindiniu motyvu
šimtams žmonių. Nors darbo sąlygos buvo baisios. Ir Maskvoje aš negyvenau, bet
nedideliuose kaimuose, arti miškingų vietovių, kur požemiuose vykdavo statybos.
Nežinau, kaip tai pasakyti angliškai. Atmosfera buvo iš ties labai įdomi –
draugystės atmosfera, ne paprastos, bet draugingų santykių tarp karininkų bei
inžinierių. Diskutuodavome apie naujus romanus Užsienio literatūros žurnale.
Diskutuodavome apie naują džiazo muziką. Aš užaugau su amerikietišku džiazu –
jis nebuvo draudžiamas. Tuo pačiu vyko didelės politinės diskusijos. O
Chruščiovui pateikus informaciją apie Stalino teroro aukas, įsiplieskė dar
didesni ginčai. Tai buvo įdomūs, provokuojantys ir, kad norite, romantiški
laikai.
P. DŽ.: Mes
abu panašaus amžiaus. Būdamas paaugliu augau veikiamas idėjos, kad galimas
branduolinis karas, Kubos raketų krizė ir t. t. Baimė, atmosfera, kad gali
kilti branduolinis karas turėjo būti dar stipresnė palyginti neseniai, Antrojo
pasaulinio karo metu 30 mln. žmonių netekusioje šalyje.
A. B.: Iš
tiesų baimės nebuvo. Tai buvo jausmas, kad mes galime šitam užkirsti kelią, bet
norint tai padaryti, privalome sunkiai dirbti. Baimė būna, kai neturi jėgų ar
galimybių veikti, kai tiesiog esi auka, o auka juk laukia. Ar būsi nubaustas?
Ar būsi nužudytas, ar nebūsi? Pas mus atmosfera buvo kitokia. Mes – ateities
kūrėjai. Ir mes galime bei privalome sunkiai dirbti, kad tokią pageidautiną
ateitį sukurtume. Ir vyko labai sparčios permainos. Vos prieš keletą metų buvo
pasibaigęs karas.
Pusė
europinės (TSRS – Red.) teritorijos buvo visiškai sunaikinta – karui pasibaigus
joje nieko neliko. O štai po dvidešimties metų – pirmasis žmogus kosmose,
fantastiški mokslo pasiekimai, didelis ir spartus švietimo išsivystymas. Bet
tuo pačiu ir sunkus gyvenimas. Pristigdavo normalaus, gero maisto. Būdavo
problematiška nusipirkti ledų, o kaimuose tai būdavo visai neįmanoma. Kiek
pamenu, ledus valgydavau tik porą kartų per metus, kaip dovaną viena ar kita
šventine proga. Tad mums nebuvo svarbi kažkokia gerų daiktų atmosfera. Ir ši
situacija taip pat buvo itin prieštaringa. Turėjome ištisą biurokratų naciją.
Šitai jutau, nes mano tėvų darbus kartais kuruodavo kvaili generolai, tad apie
visa tai būdavo diskutuojama.
P. DŽ.: Jei
jie dalyvavo rengiant branduolinį arsenalą, tikriausiai jie buvo itin stebimi.
A. B.: Taip
žinoma, bet paskui jie grįžo atgal į Maskvą, nes tėvas turėjo problemų su
sveikata. Tai iš tiesų buvo baisus darbas. Tada man buvo keturiolika metų, o
gal kiek anksčiau, grįžome į Maskvą – ir man labai pasisekė. Mat mūsų mokykloje
Maskvoje buvo tikrai puiki pionierių organizacija. Tai buvo eilinė mokykla, ne
Maskvos centre, bet joje būta daug visuomeninės veiklos. Beje, mokykloje
turėjome savivaldą. Buvome įpareigoti valytis patys. Remontus daryti patys.
Diskutuodavome, ką ir kaip veikti laisvu laiku ir t. t. Tai buvo įdomus bendras
darbas. Daug nuveikėme ir rinkdami ne visai būtinus dalykus – dviračius,
žaislus ir kt. Vietnamo vaikams, rinkome pinigus, kad išsiųstume jiems, ką
nupirkome. Bet tuo pačiu dažnai konfliktuodavome su pareigūnais ir
biurokratais, kurie pagrinde kurdavo kliūtis mūsų savarankiškai organizacijai.
Tad nuo pat pradžių patekau į prieštaravimą tarp visuomeninio aktyvumo iš
apačios ir biurokratinės priespaudos iš viršaus.
P. DŽ.: Ar
jūsų tėvai priklausė Komunistų partijai? Kokios buvo jūsų vaikystės namų
vertybės?
A. B.: Mano
motina nebuvo Komunistų partijos nare. Tėvas buvo, bet į partiją stojo tik savo
karjeros gale, jau eidamas aukštas pareigas Maskvoje. Tad tai (narystė
partijoje – Red.) nebuvo privaloma. Atmosfera buvo, nepasakyčiau, kad
disidentinė, bet kritiška dėl padėties Tarybų Sąjungoje. Ir būdavo labai
sąžiningos diskusijos apie tai, kas vyksta, suprantant prieštaravimus ir
problemas. Privalau pabrėžti kai ką labai svarbaus. Mes – ne vien man šeima –
labai domėjomės klasikine literatūra, klasikine muzika, klasikine kultūra,
sakyčiau, romantine kultūra. Būdavo normalu skaityti poeziją, svajoti. Ėjo
mokslinė fantastika – ne amerikoniško, ar dabartinio rusiško stiliaus
fantastika, bet fantastika, bandžiusi kurti būsimo komunistinio pasaulio
vaizdus. Ir ji buvo graži, ir mes vis dar turime nuostabių romanų apie šį
būsimą komunistinį pasaulį, apie šio pasaulio prieštaravimus bei problemas. Ir
ši romantinė atmosfera buvo mums itin svarbi. Ji buvo bendrai paplitusi – visi
buvo absoliučiai tikri, kad 21-ojo amžiaus pradžia bus socializmo pergalė
didžiojoje pasaulio dalyje, kad įvyksią daugybę mokslinių sprendimų.
Taigi
– visur robotai 21-ojo amžiaus pradžioje? Žinoma. Rankų darbas 21-ojo amžiaus
pradžioje? Negali būti! Padavėjai? Negali būti! Darbininkai gamyklose vietoje
mašinų? Negali būti! Automatinės mašinos be vairuotojų? Žinoma! Per pusvalandį
žemę apskriesiantys lėktuvai? Žinoma! Visa tai jau matėsi. Taigi, mes matėme
vykusią pažangą ir ateitis atrodė labai įdomi ir graži, bet jei tokios ateities
nori – turi sunkiai dirbti. Mes net turėjome tokį išsireiškimą. Romantinės
svajonės? Taip, žinoma. Bet ką gi reiškia „romantinės svajonės“? Kasdien dirbti
po dvylika valandų joms įgyvendinti. Tokia buvo viena gyvenimo pusė. Bet buvo
ir kita, kur žmonės ieškodavo amerikoniškų džinsų su „Wrangler“ ar
„Levi-Strauss“ etiketėmis. Būdavo problemų įsigyti kokybiškų dešrelių – ypač
gyvenusiems už Maskvos ribų Tai buvo pinigų fetišizmas – taip, nemenkai daliai
gyventojų. Turėjome chuliganų, gatvių muštynių – pionierių prieš chuliganus.
Taip, ir tai buvo dalimi mūsų gyvenimo. Tad nenoriu kurti idealizuoto vaizdo.
Tačiau noriu pabrėžti, kad mažumai, bet labai svarbiai mažumai tarybinės visuomenės
toksai romantinis komunistinis stilius – svajonės, savarankiška organizacija ir
t. t., buvo esminiai dalykai.
P. DŽ.: Bet
užsieny susidariusi nuomonė, kad Tarybų valstybė tapo savotiška politine
valstybe, kad galimybės kalbėti atvirai buvo itin ribotos. Vykdavo rinkimai,
bet juos kontroliuodavo komunistų partija. Jei visa tai tiesa, tuomet būta
nemenko skirtumo tarp gyvenimo tikrovės ir oficialiosios versijos – juk jūs
tame prieštaravime ir užaugote.
A. B.: Taip,
tai visiškai tiesa. Ir iš tiesų aš jutau šį prieštaravimą, bet dar ne
mokykloje, o tik tapęs Maskvos Valstybinio Universiteto studentu. Šio
geriausiojo šalies universiteto Ekonomikos fakultetas taip pat itin
prestižinis. Iš studentų apie 10-15%, bet ne daugiau, buvo nomenklatūrininkų,
aukščiausiųjų pareigūnų vaikai. 30-40-50% studentų būdavo tiesiog puikiai
besimokę paprasti ir normalūs moksleiviai. Ir turėjome parengiamuosius kursus
lankiusius darbininkus. Jei turėdavai du metus stažo gamykloje ar kitoje
įmonėje iki universiteto, galėdavai nemokamai vienus ar dvejus metus lankyti
parengiamuosius kursus universitetui. Išlaikęs ne itin sunkius parengiamųjų
kursų egzaminus automatiškai tapdavai Maskvos Valstybinio Universiteto
studentu.
P. DŽ.: Jums
augant vaikystėje ant sienų tikriausiai kabėdavo Stalino portretai.
A. B.: Jau
buvo per vėlu – aš negimiau prie Stalino.
P. DŽ.: Bet,
kaip žinia, Chruščiovas tarybiniams žmonėms medžiagos apie Staliną nepaviešino
iki 1956-ųjų. Tad turiu omeny pirmuosius metus iki tol.
A. B.: Man
buvo tik dveji metai. Ko jūs norite? Aš neprisimenu. Štai ką prisimenu, tai
kada būdavo kabinami Chruščiovo portretai. Atsimenu ir atmosferą šeimoje, kai
visi sakydavo, kad tai kvailystė. Ir kai 1965-ais atėjus Brežnevui, pirmaisiais
brežnevinės epochos metais turėjome tris lyderius ir jokio asmens kulto – visi
buvo tuo patenkinti. Bet tada, anot tuomečio anekdoto, gavosi asmens kultas be
asmenybės. Kai dėl politinės atmosferos, vėlgi svarbu pabrėžti, kad nors
Stalino laikais būta ir baisios prievartos atmosferos, kartu ir didžiulis
entuziazmas, kas reiškė didelę įtampą, didelį prieštaravimą. Ir nesuprantant
šio prieštaravimo neįmanoma suprasti nei ankstyvųjų 50-ųjų mūsų šalyje, nei,
tame tarpe, ir pergalės kare.
Vėliau
totalios kontrolės jau nebebuvo. Šeimoje, universiteto koridoriuose, ar netgi
ministerijose – mat mano motina dirbo profsąjungos vadove Statybos
ministerijoje – ir netgi ten koridoriuose visi atvirai šnekėjo, kad Brežnevas
kvailys, per daug pasenęs ir visokiausius juokingus ar netgi nepadorius
anekdotus apie Kompartijos lyderius – ir nieko. Kai dėl oficialių partinių
susirinkimų, taip, būdavo keletas ritualinių žodžių, o paskui normalios
diskusijos. Ir vėl, jei susirinkime atvirai sukritikuodavai vadovus, galėjai
būti nubaustas. Prarasti darbą, ar šiaip turėti rimtų nemalonumų – tiesa, į
kalėjimą nesodindavo, bet problemų būdavo.
P. DŽ.: Ar
apie tai kalbėdavotės su tėvais? Ar jie išaugo įsitikinę Tarybų Sąjungos
idealais ir viltimis, o paskui nusivylė?
A. B.: Taip,
aš išaugau, taip sakant, kritinio komunizmo atmosferoje. Mano tėvai buvo patyrę
stalininį terorą. Ne tėvas, bet motina. O mano tėvui tai buvo problema dėl
priespaudos ne prieš jį patį, bet jo draugus ir t. t. Tad tai nebuvo dalimi
mūsų šeimos gyvenimo, kaip ir daugumos kitų šeimų atveju. Žinoma, buvo biurokratizmo
Tarybų Sąjungoje kritika. Ir tuo pačiu labai stiprus, netgi ne įsitikinimas,
bet žinojimas, kad ateitis priklauso komunizmui. Kodėl? Nes jie turėjo
praktiką. Jie turėjo ištisus dešimtmečius patirties dirbdami kartu su draugais
dėl naujos visuomenės sukūrimo.
P. DŽ.: Nors
pasibaigus Šaltajam karui toks supratimas ilgainiui nyksta, bet amerikietiškai
ar apskritai Vakarų auditorijai žodis „komunizmas“, pati komunizmo idėja
reiškia „policinę valstybę“, „tironiją“. Daugumai amerikiečių sunku suprasti,
kaip kas nors galėtų trokšti komunizmo. Ką tai (komunizmas – Red.) reiškė jūsų
šeimai?
A. B.: Mums
tai reiškė visai ką kita – tiek dėl literatūros bei filmų, tiek dėl tam tikros
praktinės visuomeninės veiklos. Tad kas gi mums buvo komunizmas? Pirmiausiai,
kad darbas būtų malonumas. Man džiaugsmas ir laimė dirbti savo darbą. Aš einu į
darbą, nes man tai patinka, o ne tam, kad dirbčiau kiek galėdamas mažiau už kuo
didesnę pinigų sumą. Visai kita motyvacija, kita logika. Antra, darbovietėje
esame ne konkurentai, o draugai ir kartu nuveiksime kažką įdomaus. Štai kas yra
komunizmas. Komunizmas – tai erdvė, kur esama gražių dalykų; naudingų, gražių
ir pigių. Drabužiai, baldai, viskas. Ir šie dalykai tėra, nežinau kaip
pasakyti, tiesiog pagrindas tavo gyvenimui, įdomiam gyvenimui, bendravimui,
kūrybai. Toks buvo komunizmo supratimas. Ir jei paskaitytumėte broliųStrugackių
– Arkadijaus ar Boriso Strugackių, arba Ivano Jefremovo – ypač garsių rašytojų
knygas – jose rastumėte labai gražų tokio pasaulio aprašymą; o kai kuriuos šio
pasaulio elementus mes kartais jau turėdavome.
P. DŽ.:
Pavyzdžiui?
A. B.:
Pavyzdžiui, kai kartu mokykloje siekėme padėti Vietnamo vaikams. Laisvalaikį
leisdavome ne žaisdami kompiuterius žaidimus (tokių dar net nebuvo) ar futbolą
– tiesą, jį žaisdavome, bet tik kartais. Tačiau būdavo įdomu kartu dirbti ir
pirkti dviračius Vietnamo vaikams. Tai tik vienas pavyzdys. Drauge padėti
senoliams. Sukurti muziejų Antrojo pasaulinio karo aukoms atminti, naudojantis
savo tėvų ir senelių palikimu ir t. t.
Taigi,
vienas pavyzdys. Ir dar kitas pavyzdys – universitete turėjome jaunų studentų
ir mokslininkų sąjungą. Ir mes valstybės lėšomis kasmet sau rengdavome
tris-keturias konferencijas skirtinguose Rusijos miestuose. Keliaudavome,
kviesdavomės studentus iš kitų miestų ir jų keliones, lėktuvo bilietus ir viešbučius
apmokėdavo valstybė. Ir tai buvo organizacija saviveiklos pagrindais. Turėjome
mokslinį vadovą, bet jis tik kontroliuodavo programą – daugiau nieko.
P. DŽ.: Bet
ši vizija, turiu omeny komunizmą, žodžiu marksistinė vizija, beklasė visuomenė,
kaip idealas. Tačiau gyvenimo tikrovė buvo gan priešinga.
A. B.: Taip,
bet ne visu šimtu procentų priešinga.
P. DŽ.:
Tiesa, buvo nemokamas mokslas, sveikatos apsauga.
A. B.: Jo –
ir buvo saviveikla paremto organizavimosi bei entuziazmo pradai. Stalininiu
laikotarpiu būta didelio prieštaravimo – ir teroro, ir entuziazmo. Chruščiovo
metais mažiau teroro ir labai įdomi, romantinė, entuziastiška tendencija. Ne
daugumai, bet žymiai mažumai – 20, 30 ar net 50 mln. žmonių. Tai buvo mažuma,
bet didelė mažuma. Tuo tarpu Brežnevo laikais buvo stagnacija. Smunkantis
entuziazmas ir jokių represijų, bet nuobodus, apdulkėjęs gyvenimas.
P. DŽ.: Gerai
– kitoje dalyje (nes šį interviu darome dalimis) norėčiau prieiti kiek
paltesnio vaizdo, o paskui grįžti atgal prie jūsų biografijos. Tad prašome
toliau žiūrėti sekančią dalį mūsų pokalbio su A. Buzgalinu laidoje „Tikrovė
pasitvirtina“ per „Tikrųjų žinių kanalą“.
(Bus daugiau!)
Vertė:
Bolševikas
Ačiū bolševikui, laukiam tolesnių pokalbių
AtsakytiPanaikinti