Buvusio
Sąjūdžio iniciatyvinės grupės nariai ir šiaip Sąjūdžio aktyvistai, kurie
šiandien yra įsijungę į nesisteminės opozicijos gana padriką veiklą ir
radikaliai kritikuoja dabartinio politinio elito politiką, visgi nelinkę
pripažinti esminių Sąjūdžio atgimimo laikais padarytų klaidų. Jie tik apeliuoja
į „Sąjūdžio vertybes“ kurios, dabar neva užmirštos ir paniekintos. Atseit,
reikia prie jų sugrįžti ir viskas Lietuvoje susitvarkys, „ir tiesa, ir šviesa“
vėl lydės Lietuvos kelią. Dar vienas panašaus „istorinio pasiteisinimo“ būdas –
kai visos bėdos suverčiamos V. Landsbergiui, kuris, neva „prichvatizavo“,
užvaldė ir uzurpavo visos Lietuvos žmonių Sąjūdį.
Geriausiu
atveju tokie pasiteisinimai ir tokios interpretacijos – tai naivi utopija, o
blogiausiu – revanšistiniai kai kurių veikėjų politiniai žaidimai, padiktuoti asmeninių
nuoskaudų ir ambicijų.
Ir
reikalas ne tame, kad neįmanoma sugrįžti į buvusius sąjūdistinius laikus, kaip,
deja, ir į tarybinius. Kaip sakė senovės graikai, neįmanoma į tą pačią upę
įžengti antrą kartą. Ar tai būtų R. Paksas, ar V. Uspaskichas. Pastarasis nors
ir teigia, kad tapo kitu žmogumi ir net išsisgydė nuo nervino tiko, bet kiekviename
savo pasirodyme per TV demonstruoja visiškai atvirkštinį paveiklslą. Svarbus
čia yra kitas dalykas. Nepripažįstant Sąjūdžio padarytų klaidų, visa taip
vadinamos “nesisteminės opozicijos“ teorija ir praktika pakimba ore, jos
veikėjai priversti suktis vis tame pačiame iliuzijų rate, nesugebėdami iš jo
ištrūkti.
O
ištrūkti įmanoma tik vienu būdu – viešai ir atvirai pasakyti apie padarytas
klaidas ir prisiimti savo atsakomybės dalį už jas.
Kokios
gi pagrindinės Sąjūdžio klaidos? Mano galva prie esminių galima priskirti bent
tris.
1.
Sąjūdžio ideologai ir veikėjai į antrą ir trečią planą nustūmė savo laikų visą
socialinę, santvarkinę visuomenės problematiką, o į pirmą vietą iškėlė
nacionalinę temą, kuri vėliau transformavosi į nacionalistinę ir net nacistinę.
„Vieningos tautos“ teorija, tautos, kuri neturi jokių socialinių prieštaravimų
ir nuolat kovoja su išorės priešais, atvedė visuomenę ir valstybę į šiandieninę
rusofobiškos paranojos būseną ir nacistinių nusikaltėlių pakylėjimą į
nacionalinių didvyrių panteoną. Sąjūdžio ideologai iš esmės rėmėsi dar praeito
amžiaus 50 – 70 metais Vakaruose sukurtomis antitarybinėmis ir
antikomunistinėmis koncepcijomis, pateikdami jas kaip išsvajotas tautos idėjas.
Jie dėl savo teorinio ribotumo ir/ar politinės konjunktūros nesugebėjo ar
tiesiog nenorėjo kritiškai įvertinti šį ideologinį vakarietišką produktą ir
pamatyti jame aiškų geopolitinį bei socialinį-klasinį užtaisą, kuris šiandien
ir atvedė šalį į egzistencinę aklavietę.
2.
Iš sąjūdžio laikų ir jo veikėjų pasaulėžiūrinių nuostatų atėjo nepakantumas
kitokiai nuomonei bei informacinis ir psichologinis teroras kitaminčių
atžvilgiu. „Burokevičininkai“, „jedinstveninkai“ bei visi nukrypę nuo
generalinės Sąjūdžio linijos, buvo kaip mat paversti tautos ir valstybės priešais,
visokeriopai žeminami ir pašiepiami. Sajūdistinė žiniasklaida, iš kurios išaugo
visa šiandieninė karinga propagandistinė informacinė sistema, jau tada tapo
ideologinio karo ginklu. Ir nėra nieko nuostabaus, kai šiandien kai kurie
„nukrypę nuo kurso“ buvę sąjūdiečiai tos pačios žiniasklaidos įvardijami kaip „koloradai“,
„vatnikai“, „putinoidai“ ir šiaip marginalai. Kaip sakoma liaudyje, ne kask
kitam duobę...
3.
Sąjūdis pasigavo CŽV kabinetuose sukonstruotą ir landsbergistų ištransliuotą
1940 metų įvykių versiją bei antiistorinę ir etnocentristinę
Molotovo-Ribentropo pakto interpretaciją ir tuo pačiu paruošė tinkamą dirvą
istorijos falsifikavimui ir ideologizavimui. Tai savo ruožtu užkirto kelią
racionaliai ir pragmatiškai užsienio politikai ir užtikrino reakcingai
konservatorių partijai faktišką patriotizmo bei valstybiškumo monopolį.
Konservatoriai pradėjo tiesiog šokdinti Lietuvą pagal jų pačių užsakomą
„muziką“ ir kam nors nepataikyti į jos taktą tapo tolygu valstybės išdavystei.
Svarbiausias
ir, deja, vis gilėjantis Sąjūdžio klaidų padarinys – tai dvasinis moralinis
visuomenės nuopuolis. Visas dabarties dvasingumo degradacijos priežastis
įvairiausi dvaro politologai ir politikai dabar bando suversti tarybiniams
laikams. Bet visur dominuojantis veidmainiškumas – tai būtent sąjūdistų ar
persidažiusių „komunistų“ subrandintas vaisius. Kai V. Landsbergis ir A.
Brazauskas Maskvoje kalbėjo viena, o Vilniuje kitką, kai Sąjūdžio oficialiuose
dokumentuose buvo rašomi vienokie teiginiai, o praktikoje daromi jiems
prieštaraujantys veiksniai, – visa tai siuntė visuomenei deramą signalą bei
formavo tinkamus elgsenos standartus. Iš amoralios politikos į visuomenę
prasiskverbė melo, intrigų, vagysčių, skundų bei rietenų virusas. Visa tai
pagal dialektikos dėsnius per istoriškai gana trumpą laikotarpį transformavo
atgimimą į išsigimimą, suvalstybinimą į išvalstybinimą, sutautėjimą į
ištautinimą, išlikimą į išnykimą. Prasidėjo ir iki šiolei tiesiasi „plyno
lauko“ politika.
Buvo,
žinoma, ir daugiau įvairiausių klaidų ir klaidelių, kurių jokie politikai ir
„nepriklausomi“ politologai nepripažįsta ir neanalizuoja. Visų jų anais laikais
kažin ar galima buvo išvengti. Bet dabar, kai visos pasekmės išlindo į
paviršių, vėl ir vis apeiliuoti į Sąjūdį bei jo „vertybes“ kaip į “šventą
karvę“ bei kurti ant to pagrindo įvairius visuomeninius komitetus bei
organizacijas – tai naujo potencialaus pralaimėjimo užprogramavimas.
Sąjūdis
– tai jau istorija. Tegul istorijoje jis ir lieka.
Šaltinis:
Michailas
Bugakovas
Geras straipsnis, ačiù autoriui. O kol bus tvirtas noras išsaugoti kapitalustinì užgyventą turtą, tol ir sąjùdžio idealais bus prisidengta. Bet evoliucija yra evoliucija, banga nušluojanti žmoniù trumparegiškus idealus ir einanti sava užprogramuota vaga. Kuo evoliucijis ir žmigaus idealai labiau skiriasi, tuo veiksmo siužete daugiau intrigos...
AtsakytiPanaikinti