Ketvirtadienį, rugsėjo 21 d., neseniai
pradėjęs eiti 88-uosius metus, savo namuose ramiai mirė LTSR nusipelnęs
kultūros veikėjas, buvęs LKP (ant TSKP platformos) sekretorius ideologijai,
tapęs ilgamečiu disidentu ir „nepriklausomos“ Lietuvos politiniu kaliniu, Juozas KUOLELIS.
Gimęs 1930 m. Gervelėse, vargingų
valstiečių šeimoje, Kuolelis, kaip ir daugelis jo amžininkų, augdamas
skurdžiomis smetoninės Lietuvos sąlygomis, o vėliau, pokario
metais išeidamas į mokslus Vilniaus Universitete, kuriuos baigė 1954 m., įsitikino
socializmo pranašumu prieš kapitalizmą tenkinant paprastos liaudies poreikius.
1956 m. tapęs TSKP nariu, Kuolelis visą
gyvenimą paskyrė partiniam darbui: ėjęs pareigas ne vieno laikraščio
redakcijoje, 1960-1964 m. direktoriavęs LKP CK leidyklai, nuo 1972 iki 1987 m.
ėjo LKP CK, kurio nariu tapo 1974 m., propagandos ir agitacijos skyriaus vedėjo
pareigas. 1975-1990 m. – LTSR Aukščiausiosios Tarybos deputatas.
Skirtingai nei didžiuma vėlyvosios
Tarybų Sąjungos, TSKP ir LKP veikėjų, Kuolelis buvo ne visomis priemonėmis
karjeros laiptais kilti užsimojęs prisitaikėlis biurokratas, bet orus ir
principingas žmogus, į Kompartiją atėjęs ne dėl šiltos vietelės, o vedinas savų
idėjinių įsitikinimų, kurių tvirtumą patikrino M. Gorbačiovo „Perestroika“ ir
kiti 1985 m. sekę įvykiai.
Matydamas vidinę TSKP eroziją ir gražiu „pertvarkos“
lozungu vykdytą socializmo griovimą, Kuolelis nestovėjo nuošalyje ir, 1989 m.
įvykus XX LKP suvažiavimui, kuriame su Vašingtono ir gorbačiovinės Maskvos
palaima brazauskininkų buvo paskelbta apie atsiskyrimą nuo TSKP į „nepriklausomą“
partiją, jis kartu su bendražygiais ėmėsi veiksmų tikrajai, komunistinei LKP
ant TSKP platformos išsaugoti.
Šiuo kovos prieš kapitalizmo
restauravimą Lietuvoje ir TSRS keliu Kuolelis žengė ryžtingai ir iki galo kartu
su kitais „išversti skūrą“ atsisakiusiais LKP veikėjais – M. Burokevičiumi, J.
Jermalavičiumi, V. Lazutka ir kt., 1989-1991 m. eidamas LKP sekretoriaus
ideologijai pareigas.
Po tragiškų ir iki šiolei klastočių bei
paslapties šydo dengiamų 1991 m. sausio 13 d. įvykių (kurių metu viešėjo
Laose), juos sekusio galutinio po abstrakčios „demokratijos“ bei „nepriklausomybės“
šūkiais užmaskuotos kontrrevoliucijos bei kapitalizmo restauracijos Lietuvoje
ir TSRS laimėjimui, Kuolelis pateko į prieš komunistus nukreiptų politinių
represijų verpetus.
Sufabrikavus prieš jį kaltinamąją
medžiagą politinėje byloje, po ilgai besitęsusio teisminio maratono Kuolelis
1999 m. buvo nuteistas šešiems metams kalėjimo už tariamą „valstybės perversmo“
rengimą.
Kalėjime parašė atsiminimų ir apmąstymų
knygą „Pro kalėjimo grotas“, 2010 m.
išleistą leidyklos „Politika“ pastangomis. Joje, be įdomių istorinių įžvalgų ir
gyvenimiškų pasakojimų – gausi dokumentinė medžiaga apie TSRS agoniją, aukščiau
minėtuosius sausio 13-osios įvykius, o taip pat prieš jį bei kitus LKP lyderius
nukreiptą politinį teismo procesą. Kartu su 2017 m. pradžioje išėjusia mažesnės
apimties knygele – „Gyvenimas post factum“
– šitai sudaro vertingą memuarinį palikimą, kokio neturime nei iš vieno
kito LKP „platformininko“.
Tiesa, Kuolelio ir jo bendražygių atžvilgiu galima įvairi,
pagrįsta ar mažiau pagrįsta kritika. Kaip sakoma, po karo visi būnam gerais
generolais. Bet viena lieka neginčytina tiek draugams, tiek priešams: Kuolelio
būta tikro Žmogaus – Komunisto –
kuriam idėjiškumas, atsidavimas ir ištikimybė komunizmo reikalui buvo ne
formalios frazės, o tikriausioji gyvenimo savastis.
Tebūna jo gyvenimas mums visiems
pavyzdžiu to, ką reiškia tiesa, garbė ir nepaperkamumas, o tuo pačiu ir
įkvėpimo šaltiniu darbe ir kovoje už to didingo reikalo, kuriam Kuolelis
paskyrė savo gyvenimą, atgijimą ir sužydėjimą mūsų brangiojoje Lietuvos žemėje.
Kibirkštis
P. S.: keletas ištraukų iš Kuolelio
atsiminimų...
–––––
„Kol
mes buvome persekiojami, teisiami ir kalinami, vyko didžiuliai pasikeitimai
visuomenėje, žmonių sąmonėje. Svarbiausia gyvenimo prasmė – pinigai. Sąžinė,
garbė, ištikimybė, draugystė, pagaliau ir laisvė – tapo nereikalingos sąvokos.
Įsivyravo nematytas cinizmas, panieka tiems, kurie nesugebėjo prisivogti,
prisiplėšti, prisitaikyti. Kaip nebūtų keista, imama laikyti, kad tie „naujieji
lietuviai“, įvairūs persivertėliai ir turi būti tikrieji šeimininkai, atsiradę
pastarųjų amžių sandūroje. Jie supirkinėja butus, namus, jachtas, žemes, „prichvatizuoja“
gamyklas ir fabrikus, viešbučius, nusiperka politikus, valdininkus, patys
atsiduria valdžioje. Kai kuriose žiniasklaidos priemonėse net imama žavėtis
tokiais, kurie geba įžūliai grobti, atvirai ir gražiai meluoti, niekindami
skriaudžiamą ir skurstančią liaudį – tautos daugumą.
Kai
ką Europoje, ypač JAV, patenkina tokia padėtis buvusiose socialistinėse
šalyse. Tai, anot jų, pati tikriausia demokratija – su operetiniais
parlamentais, kitais valdžios institutais, rinkimais, į kuriuos kažkodėl gyventojų
dauguma nebenori vaikščioti. Patenkina todėl, kad būtent tokie, o ne kitokie
mes jiems reikalingi.
Nelengva
suvokti prieštaringus žmonijos visuomenės raidos dėsnius. Šlovinami
liberalizmas, rinkos ekonomika atvedė pasaulį prie nematytos iki šiol
globalinės finansinės, ekonominės bei politinės krizės. Tad neatsitiktinai vis
garsiau prisimenama socializmo sąvoka, kurią buvo bandyta paversti
keiksmažodžiu, išbraukti iš vartojamo žodyno, kaip ir žmonių lygybės sąvoką. O
juk socialinio teisingumo, lygybės žmonės siekė nuo amžių. Tai patvirtina ir
eilės, kurios buvo sukurtos prieš 1000 metų. Jomis aš ir noriu užbaigti šį savo
rašinį:
Dangau!
Kodėl, sakyk, čia niekšams taip gerai?
Jų pirtys ir vanduo, malūnai ir dvarai,
Jų pirtys ir vanduo, malūnai ir dvarai,
O
kas teisingas, tas nė plutgalio neturi.
Aš
spjaunu į tave, dangau, jei taip darai!
Omaras
Chajamas, „Išminties taurė“
(J.
Kuolelis. Pro kalėjimo grotas. V., 2010, p. 374)
–––––
„Galbūt,
kaip niekas kitas, mes norėjome ir siekėme to, kad žmogus būtų doras,
sąmoningas, turėtų sąžinės jausmą, nes nuo to juk priklauso, ar esi žmogus, ar
gyvulys, kad jis būtų sveikas ir fiziškai, ir dvasiškai, be jokių prietarų, kad
nekentėtų nuo tokių puslaukinių tautų negalių, kaip neapykanta kitokiems,
nacizmas, kurį galima galbūt prilyginti savo žala beplintančiam spidui,
afrikiniam kiaulių marui. Mes siekėme, kad visi būtumėm lygūs, laisvi,
darbštūs, išsilavinę, dvasiškai turtingi, organizuoti, fiziškai tobuli ir
mylėtumėm savo gimtąją žemę. Tėvynės meilė juk nėra tik nacionalistų monopolija
ir privilegija! Tikrai juk mums niekas netrukdė iš visos širdies mylėti ir
puoselėti Lietuvą, kaip brangiausią mūsų tėvų ir protėvių kraštą su jam būdinga
kalba, kultūra...“
(J.
Kuolelis. Gyvenimas post factum. V., 2017, p. 13)
–––––
„Juk
darbas turtuolio naudai – tai vergija. Tas turtuolis fabriko savininkas,
dvarininkas su samdiniu gali elgtis kaip jam užeina ant seilės. To savininko
nepašalinsi, nepakeisi kitu, geresniu. Kartą būnant, berods, Plungės rajone
vienas kolūkio pirmininkas mane pakvietė susitikti su kolūkiečiais. Aš jiems ir
sakau, kad dvarininko jie negalėtų atsikratyti, koks jis bjaurus ir neteisingas
būtų O štai su nevykusiu kolūkio pirmininku gali būti trumpa kalba: jį galima
pašalinti, išvaryti lauk. Kolūkiečiai plojo, o kolūkio pirmininkas su manimi
neatsisveikino.“
(J.
Kuolelis. Gyvenimas post factum. V., 2017, p. 21-22)
–––––
„Man
vis grįžta mintys: netiesa, kad negalima buvo iš esmės pertvarkyti Tarybų
Sąjungos civilizuotai, ištobulinti nacionalinius santykius, kartu išspręsti
socialines problemas, respublikų valstybingumo ir savarankiškumo klausimus
vietoj to, kad tarsi šakalai (neretai maitinami doleriais), suplėšytumėm
kruvinais gabalais unikalią, turtingiausią Sąjungą. O atplėšę kąsnį, toliau
pjaunamės tarpusavyje dėl turto, dėl valdžios, pamiršdami darbo žmogų,
vertindami jį tik kaip potencialų rinkėją ir pigią darbo jėgą.
(J.
Kuolelis. Gyvenimas post factum. V., 2017, p. 22)
–––––
„Masė žmonijos tada ėmė tikėti, kad
teisingiausias kelias – socialistinis, kad kilniausia, visų istorijos epochų
išpuoselėta idėja – komunistinė. Ši idėja brendo per daugelį amžių, ir jokia
pasaulio civilizacija geresnės idėjos dar nesugalvojo. Ir šios idėjos, o ne kas
kitas buvo okupavę Lietuvą. Ar kas okupavo, pavyzdžiui, Kiniją, Kubą, net kai
kurias Afrikos šalis, kurios rinkosi socialistinį kelią? Man vis šauna į galvą
tokia mintis: kodėl šalis, įgijusi nepriklausomybę, nepasirenka socialistinio
vystymosi kelio? Gal tada žmonės masiškai nesakytų, kad ne už tokią Lietuvą mes
stovėjome? Juk socializmas – tai darbo žmonių visuomenė, kurioje darbas –
kiekvieno teisė ir pareiga: „kas nedirba, tas nevalgo“. Socializmas – tai ne
tik socialinės garantijos, tai – darbo žmonių valdžia. Juk buržuazija nušalina
mases nuo valstybės valdymo reikalų. Kas dabar sėdi parlamentuose? Didžioji
dalis – turčiai.
Mums gi sako, kad socializmas jau praeitis, be to – baisiausia praeitis. Viskas daroma, kad būtų pašalinta socialistinė sąmonė, prievarta diegiant buržuazinę.“
(J. Kuolelis. Gyvenimas post factum. V., 2017, 22-23)
Mums gi sako, kad socializmas jau praeitis, be to – baisiausia praeitis. Viskas daroma, kad būtų pašalinta socialistinė sąmonė, prievarta diegiant buržuazinę.“
(J. Kuolelis. Gyvenimas post factum. V., 2017, 22-23)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą