Kristaus istoriškumo klausimas
tebediskutuojamas ir šiuo metu. O jei taip, tai šio straipsnio autorius, žinoma,
nepretenduoja į problemos arbitrus – nori tik nušviesti esamą dalykų padėtį.
Pirmiausia reikia konstatuoti faktą, kad nėra jokio dokumento, kuris patvirtintų Jėzaus Kristaus istoriškumą. Jei būtų nors vienas toks dokumentas, tai neegzistuotų Kristaus istoriškumo problema – būtų aišku, kad Kristus tikrai gyveno, kaip, sakysim, aišku, kad gyveno Julius Cezaris, Neronas, Aristotelis, Sokratas ir kiti asmenys.
Pirmiausia reikia konstatuoti faktą, kad nėra jokio dokumento, kuris patvirtintų Jėzaus Kristaus istoriškumą. Jei būtų nors vienas toks dokumentas, tai neegzistuotų Kristaus istoriškumo problema – būtų aišku, kad Kristus tikrai gyveno, kaip, sakysim, aišku, kad gyveno Julius Cezaris, Neronas, Aristotelis, Sokratas ir kiti asmenys.
Bet ir ta aplinkybė, kad neturime tokio
dokumento, nėra pakankamas pagrindas neigti Kristaus istoriškumui. Teisingai
pastebi I. Kriveliovas: „Klausimas, ar gyveno Kristus, neturi lemiamos
reikšmės. Žmogus, vardu Jėzus, pravarde Kristus, galėjo egzistuoti senovės
Palestinoje, sakyti tas kalbas, kurios pateikiamos evangelijose, galėjo sukelti
liaudies bruzdėjimą, galėjo būti paskui suimtas ir nubaustas mirtimi. Čia nieko
nėra neįtikimo. Įvairiais laikais gyveno įvairių žmonių, galėjo kada nors
gyventi ir Jėzus Kristus“. (I. A. Kriveliov, Evangelskije skazanija i ich
smysl, izd. „Sovetskaja Rosija“, 1959, str. 33).
Beje, niekas, turbūt, Kristaus
istoriškumo ir neneigia, remdamasis vien tik atitinkamų istorinių dokumentų
nebuvimu: Kristaus mitiškumo šalininkai nurodo daug aplinkybių, kurios, jų
nuomone, sudarančios pakankamą pagrindą išvadai, kad Kristus niekad negyveno
žemėje.
Tai, būtent, visų pirma tas faktas, kad
apie Kristų, kaip istorinį asmenį, kalba tik evangelijos, kurios parašytos apie
pusę antrojo m. e. amžiaus, atseit, praėjus maždaug šimtui metų po aprašomojo
Kristaus mirties. Seniausioje, tai yra, anksčiausiai pasirodžiusioje Naujojo
testamento knygoje – Jono Apreiškime (Apokalipsyje) – apie Kristų kalbama kaip
apie nežemišką būtybę, kurios pasirodymo žemėje dar tik laukiama.
Jokie kiti rašytojai ir istorikai,
gyvenę tuo pačiu metu ar kiek vėliau po evangelinio Kristaus, savo raštuose
nemini Kristaus, kaip neabejotinai gyvenusio asmens. Žydų istoriko Juozapo
Flavijaus veikale „Žydų senovė“ tekstas apie Jėzų laikomas neabejotinu intarpu,
atsiradusiu III amžiaus pabaigoje. Taip pat Svetonijaus, Tacito bei kitų
autorių raštuose minimi krikščionys ir Kristus liudija tik tai, kad tuo metu
jau buvo krikščionių, garbinusių Kristų kaip dievą, bet kad Kristus būtų
gyvenęs Palestinoje, skelbęs savo mokymą ir daręs tokius stebuklus, kuriuos jam
priskiria evangelija,– jokiu būdu neįrodo.
Yra dar daug kitų aplinkybių, kalbančių
už tai, kad Kristus – legendinė asmenybė. Tačiau reikia pripažinti, kad net
visos jos kartu paimtos vis dėlto nenuneigia tos prielaidos, kad Jėzus Kristus
galėjo egzistuoti. Todėl tiek praeityje, tiek ir šiuo metu buvo ir yra ne
tiktai Kristaus mitiškumo, bet ir jo istoriškumo šalininkų. Pastarųjų tarpe
buvo daugelis žinomų asmenų praeityje su Renanu priešakyje. Mūsų laikais minėtini,
pavyzdžiui, knygos „Krikščionybės kilmė“ autorius A. Robertsonas, M. Kublanovas
(žr. jo knygą „Jisus Christos – bog, čelovek, mif?“, M., 1964), žinomas
tarybinis ateistas – istorikas A. Každanas, kuris anksčiau pats buvo Kristaus
mitiškumo versijos šalininkas, bet pastaruoju metu pasisako už Kristaus istoriškumą.
Šios nuomonės atstovai irgi pateikia
savo samprotavimų, kurie, nors taip pat neįrodo visu šimtu procentų Kristaus
istoriškumo, bet. užtat įtikinamai kritikuoja Kristaus mitiškumo teorijos
šalininkų samprotavimus ir sudaro rimtą atsvarą jo argumentacijai. Antai jie
nurodo, kad vienas svarbiausių Kristaus istoriškumo priešininkų argumentų, –
teorija, kad krikščionybė atsiradusi visai ne Palestinoje, bet už jos ribų, –
yra pagrįsta grynu nesusipratimu: klaidingu vienos F. Engelso frazės vertimu į
rusų kalbą. Pasak vertėjo, krikščionybė pirmiausia pasirodžiusi Mažojoje
Azijoje, tuo tarpu Engelsas kalbėjo tiktai apie tuos krikščionybės bruožus,
kuriais ji pasižymėjo Mažojoje Azijoje. Priešingai, kitu atveju, Engelsas kaip
tik kalba apie tai, kad krikščionybė atsiradusi Palestinoje. (Šį klausimą
nagrinėja A. Každanas knygoje „Proischoždenije christianstva i ego suščnost“,
M., 1962, p. 46.)
Ta aplinkybė, kad Kristaus amžininkai
savo raštuose jo nemini, dar neįrodo Kristaus mitiškumo. Jie nemini ne tiktai
Kristaus, bet ir krikščionių, nors vargu ar galima teigti, kad pirmame m. e.
amžiuje krikščionių dar nebuvo.
Mitologinės versijos šalininkai nurodo
dar tą reikšmingą faktą, kad patys žydai pirmaisiais krikščionybės amžiais
nieko nežinoję apie Jėzų Kristų. Štai krikščionių apologeto Justino II amžiaus
viduryje parašytame „Pašnekesyje su žydu Tritonu“ šis sako: „Jūs patys prasimanote
Kristų... Jeigu jis ir gimė ir kur nors egzistuoja, tai vis dėlto yra niekam
nežinomas“.
Tai, rodos, gana stiprus argumentas:
Justino pašnekovas, pabėgęs iš Palestinos, numalšinus Bar-Kochbos sukilimą,
nieko nežino apie Kristų! Bet visa bėda, kad Kristaus istoriškumo priešininkai
Tritono frazę tendencingai nutraukia sau tinkamoje vietoje. Štai ką toliau
Tritonas sako: „Jis ir patsai savęs nežino ir neturi jokios galios, kol neateis
Elijas, jo nepateps ir nepaskelbs visiems.“ Vadinasi, Tritonas visai neneigia
Jėzaus egzistavimo – jis tik sako, kad Jėzus nėra tikrasis Kristus, dievo
pateptasis mesijas, nes tikrojo Kristaus pasirodymą turįs paskelbti pranašas
Elijas. Toliau tas pats Tritonas sako, kad „tas jūsų vadinamasis Kristus...
buvo nukryžiuotas“ ir „kadangi Elijas dar neatėjo, tai aš jo nepripažįstu
Kristumi“.
Smulkiai išdėstyti visus abiejų krypčių
šalininkų samprotavimus nėra šio straipsnio uždavinys. Taip pat šiuo metu
neįmanoma pasakyti, kuri iš šių dviejų versijų yra teisinga. Palikdami tai
spręsti mokslininkams ir laikui, mes turime žinoti, kad ateizmo reikalui Kristaus
istoriškumas visiškai nesvarbus. Gyveno Kristus ar negyveno – krikščionybė vis
tiek egzistuoja. Kategoriškas Kristaus istoriškumo neigimas laukiamo efekto
neduoda. Jeigu visos Kristaus mitiškumo šalininkų kruopščiai surankiotos
aplinkybės vis dėlto nepaneigia Kristaus egzistavimo galimybės, tai juo labiau
ši abejotina argumentacija neveikia tikinčiųjų krikščionių. Greičiau
priešingai: sudaro jiems įspūdį, jog ateistai „bijo Kristaus“, todėl stengiasi
trūks plyš įsikalbėti, kad jo nebuvo.
O bijoti Kristaus istoriškumo nėra ko.
Nejaugi, jei Kristus būtų gyvenęs, krikščionybė nuo to pasidarytų teisingesne
religija už kitas? Juk dėl to, kad Mahometas ir Liuteris buvo istoriniai
asmenys, islamas ir protestantizmas nieko nelaimi prieš kitas religijas.
Reikalo esmė ne Kristaus istoriškume,
bet jo tariamoje dievystėje. Svarbu suprasti, kad Kristus, jeigu jis ir gyveno,
buvo žmogus, kaip ir visi kiti, ir daugiau nieko. Tačiau daryti iš jo dievą yra
toks pat naivumas, kaip faraonų dievinimas senovės Egipte, tikėjimas į Alacho
pranašą Mahometą, Budos garbinimas ir apskritai tikėjimas į dievus bei dvasias.
Evangelijos, kuriomis remiamas Kristaus dieviškumas,– vienas iš daugelio
senovės rašto paminklų, literatūrinių kūrinių. Jose aprašytame Jėzaus mokyme
nestinga prieštaravimų ir nesąmonių, paties Jėzaus žmogiškų silpnybių, elgesio
nenuoseklumų, klaidų ir apsirikimų.
Žiūrint į Jėzų kaip į žmogų, jis yra
pilnai suprantamas, neretai netgi taurus asmuo. Tačiau laikant jį dievu ir jo
kalboms bei veiklai taikant dievišką matą, jis tampa visiškai nebesuprantama,
keista, kartais naivia, juokinga, kartais net pasipiktinimą keliančia būtybe.
O juk krikščionybė savo doktriną
grindžia kaip tik ta aplinkybe, kad Kristus buvęs dievo sūnus, vienas iš
dieviškosios trejybės asmenų! Geriausiu atveju jis galėjo būti tik vienas iš
daugelio praeities laikų svajotojų-utopistų, kuris, pasinaudodamas žydų
liaudies mesijaniniais lūkesčiais, norėjo sukurti žemėje fantastinę „dievo
karalystę“, bet patyrė visai suprantamą ir neišvengiamą fiasko.
1966 m.
Šaltinis: J. Ragauskas. Žmogus ieško
tiesos. V., 1972, p. 235-239.
Kristaus dieviškumas - tikėjimo reikalas. Kiekvienas laisvas tikėti kuo nori.
AtsakytiPanaikintiKristaus, kaip ir bet kurio kito asmens, dieviškumas - FANTAZIJOS reikalas. Taip, tai yra kiekvieno asmeninis reikalas, imti fantaziją už teisybę, ar ne. Tačiau tai tampa visuomeniniu reikalu, kai šias fantazijas skleidžia jėgos, suinteresuotos tuo, kad per tokias bei kitokias fantazijas žmonės būtų klusniais, pasyviais vergais, ką bekalbėti apie atitinkamų įstaigų (bažnyčių) daromą biznį it to pačio tikėjimo.
AtsakytiPanaikintiNa, bažnyčia privalo būti atskirta nuo valstybės. Bet egzistuoti ji gali, nes, kaip sakiau, kiekvienas laisvai renkasi, kuo tikėti ir ar tai fantazija ar ne. Galų gale, tokių dalykų neįmanoma nei kiekvienam įtikinamai paneigti, nei patvirtinti. Nebūkime siaurai mąstantys. Bažnyčia, kaip institucija, kartais gali elgtis netinkamai arba netgi nusikalstamai ir už tai privaloma atitinkamai bausti, bet pats tikėjimas, kaip toks, turint galvoje ne vien krikščionybę, yra kiekvieno asmeninis reikalas ir nereikia už tai smerkti.
AtsakytiPanaikintiKlausimas kyla kitas - kas tada tiek prirašė evangelijų (kurių yra šimtai ir iš kurių atrinktos 4, kurios sugretinus aprašo lygiai tuos pačius įvykius) ir kokiu tikslu? Iš kur skirtingi žmonės galėjo prisigalvoti tų pačių dalykų? Kodėl visur aprašomi stebuklai, kuriuos Jėzus darė - koks tiklsas buvo juos išgalvoti? Juk esmė, kad daug gas nenorėjo patikėti Kristumi - mes irgi dabar netikėtume dar labiau, nes mūsų protas dar labiau įspraustas į rėmus, nei to meto žmonių. O Ragausko teorija apie Dievo nebuvimą atsiremia į nieką, nes tie jo savaime suprantami materijos judėjimo dėsniai netsako į klausimą, iš kur ta materija apskritai atsirado, kodėl ji yra ir kodėl apskritai yra kažkokie dėsniai.
AtsakytiPanaikinti