Keista būtybė žmogus. Jis gali sukurti
nuostabiausius meno šedevrus – ir šaltakraujiškai sugriauti šimtmečiais
statytus miestus ir kultūros paminklus. Jis gali pasiaukojamai dirbti kitų labui
– ir tapti budeliu, žudyti senelius, moteris, kūdikius. Jis gali pakilti į heroizmo
aukštumas – ir nuklimpti į niekšybės liūną. Apie tą pačią būtybę sakoma: „Žmogus
– tai skamba išdidžiai“ (M. Gorkis) ir „Jis turi protą, bet naudoja jį tam, kad
būtų gyvuliškesnis už kiekvieną gyvulį“ (J. Gėtė).
Iš kur šis prieštaravimas?
Klausimą tesprendžia kompetentingieji.
Mums rūpi praktiškoji pusė – ką daryti, kad visuomenėje būtų kuo mažiau
nedorėlių, o kuo daugiau taurių žmonių. Ši reikalo pusė irgi plati ir sudėtinga;
paliesime tik mokytojų vaidmenį ir uždavinį moraliniame jaunimo auklėjime.
Kada žmogus elgiasi nedorai? Kai
prasilenkia su visuomeninėmis elgesio normomis. Aišku: kai savo asmeniniams
interesams paaukoja kitų žmonių interesus, t. y. kai elgiasi egoistiškai. Juk
žmogus yra visuomeninė būtybė. Civilizacija ir kultūra – tai kolektyvinių pastangų
vaisius. Vienas žmogus be kitų pagalbos neišgyventų, bent negalėtų žmoniškai
gyventi. Iš to seka dvi išvados ir kartu moralinės taisyklės. Negatyvioji
taisyklė: negalima kitiems daryti to, ko nenorime, kad kiti mums darytų.
Pozityvioji: reikia kitiems daryti tai, ką norime, kad kiti mums darytų. Jas
abi galime suvesti į vieną: reikia ne trukdyti, bet padėti kitiems gyventi.
Tai pagrindinė auklėjimo taisyklė. Tad
ir mokytojo uždavinys yra kovoti su mokinių egoizmu ir ugdyti jų atsakingumo
jausmą visuomenei, solidarumą su žmonėmis, altruizmą. Tai ne vien mokytojų
uždavinys – tai pirmiausia ir tėvų, o kartu visos visuomenės reikalas. Tačiau
mokytojai turi tinkamai įvertinti šią savo pareigą ir ją kruopščiai vykdyti.
Altruizmą reikėtų kuo plačiausiu būdu
ugdyti. Vaikas turi išmokti solidarumo su visa gyvąja gamta, t. y. jis turi
suprasti, kad kiekviena gyva būtybė – paukštis, žvėris, vabzdys ir net augalas –
tik vieną kartą gyvena. Gyvybė – didžiausia gamtos dovana, todėl reikia ją
branginti ir saugoti. Jei gyvas padaras nekliudo mums, – ypač jei jo gyvenimo
būdas nėra toks, kurį vadiname parazitišku, – tegu jis gyvena sau sveikas!
Negalima jo be reikalo žudyti, juoba negalima kankinti. Nevalia beprasmiškai
laužyti medelių, skainioti gėlių, siaubti gamtą.
Šitaip reikėtų žadinti ir ugdyti vaikų
meilę gyvajai gamtai nuo pat jų sąmonės pabudimo. Išmokę vertinti ir tausoti
gyvybę, įpratę globoti medelius, saugoti paukščių lizdus, jie lengvai supras,
kad reikia nepažeisti ir žmonių teisių bei interesų, kad reikia padėti jiems
gyventi.
To neužtenka. Vaiką reikia saugoti nuo
blogų pavyzdžių ir negerų draugų. Visi žinom, kaip sunkiai žaloja vaikų moralę
neigiami pavyzdžiai ir blogų draugų poveikis. Ar bereikia sakyti, kaip svarbu,
kad mokytojai, kaip ir visi vaikų auklėtojai, būtų aukštos moralės žmonės,
kurie auklėtų vaikus ne tik žodžiu, bet ir pavyzdžiu?
Žmogui, ypač jaunam, reikalingi kilnūs
gyvenimo tikslai, kurie jį žavėtų, skatintų prasmingam, doram gyvenimui,
didvyriškiems žygiams. Reikalingi idealai. Seniau jaunimui idealus teikdavo
religija. Jos idealai, žinoma, klaidingi, kaip ir ji pati. Tikrus, teisingus
idealus gali iškelti tik teisinga pasaulėžiūra. Šiuo atžvilgiu mokslinė
materialistinė pasaulėžiūra kur kas pranašesnė už antimokslinę religinę
pasaulėžiūrą. Religija perša žmogui du idealus: dievą, pagal kurį žmogus turįs
formuoti save, ir pomirtinį gyvenimą, kurio siekti jis turįs iki mirties.
Dievas – tai suabstraktintas ir mažiau ar daugiau iškreiptas paties žmogaus
vaizdinys. Pomirtinis gyvenimas – tuščia svajonė. Klaidingos ir šių idealų
siekimo priemonės. Tikintieji tariasi tapsią panašiais į dievą, melsdamiesi,
prašydami, kad dievas savo malone juos pašventintų. Išsvajoto amžinojo gyvenimo
jie siekia pasninkaudami, marindami savo kūną – išsižadėdami realaus gyvenimo.
Kas kita, kai žmogus supranta, jog tikrasis idealas yra jis pats – toks, kokiu
jis gali tapti, nugalėjęs savo egoizmą ir darydamas gera kitiems, būdamas
pilnavertis žmogus. Kas kita, kai žmogus įsisąmonina, jog jo egzistavimas yra
didžiausia ir nepakartojama gamtos dovana. Jo idealas – patsai gyvenimas.
Siekti šio idealo – reiškia gyventi taip, kad žmogus kuo labiau išvystytų ir
geram panaudotų savo sugebėjimus. Toks požiūris į gyvenimą, arba šis tikrasis
idealas, atveria žmogui milžiniškas galimybes. Juk mūsų žinioje yra anksčiau už
mus gyvenusių žmonių palikimas: mes galime džiaugtis ir grožėtis jų
literatūros, meno ir muzikos kūriniais, naudotis jų išradimais – ir galime
patys kurti literatūros, poezijos, dailės, muzikos kūrinius, daryti naujus
išradimus, lengvinti ir gražinti žmonių buitį. Tai tikrai prasmingas ir kartu
laimingas gyvenimas, o ne „šaudymas tuščiais šoviniais“, kaip tai tikintysis
savo pastangas nukreipia į fantastinį antgamtinį pasaulį, niekindamas tikrovę
ir į savo motiną – Žemę žiūrėdamas kaip į kalėjimą ar ištrėmimo vietą.
Apie tai mokytojai turi kalbėti
mokiniams, tokius idealus jiems nurodyti, išmokyti juos mylėti gamtą, žavėtis
literatūra, poezija, meno kūriniais, muzika, o užvis labiausiai – mylėti žmones
ir gyvenimą.
Kodėl gi kartais girdėti nusiskundimų,
kad mūsų jaunimas neturįs idealų? Jei toks nusiskundimas teisingas, tai dėl to
kalti pirmiausia mokytojai. Matyt, jie patys neturi idealų, jei neparodo jų
savo mokiniams.
Kalti ir rašytojai, nes jų pareiga yra
atskleisti žmonėms idealus – vaizduoti tai, kas gražu, gera, teisinga, kilnu,
skaistu. Tuo tarpu rašytojai dažnai „paskęsta kasdienybėje“ arba geriausiu
atveju tik iškelia problemas, bet jų neišsprendžia, tai daryti palikdami skaitytojams
arba spektaklio žiūrovams. Kažin, ar tai pats geriausias kūrybos būdas?
Norisi tarti žodį dar vienu opiu
klausimu. Ar ne per daug mes suvulgarinome pažiūrą į moterį ir į lyčių tarpusavio
santykius? Seniau čia galiojo labai aiškios ir griežtos normos: buvo žinoma,
kas galima, o kas negalima. Dabar riba tarp šių dalykų labai išdilo – nebeaišku,
kas negalima. Greičiau susidaro įspūdis, kad viskas galima ar bent paliekama
pačiam žmogui nusistatyti ribą tarp vieno ar kito. Šiaip ar taip, kas seniau
buvo „nuodėmė“, dabar nebeteko tos reikšmės, virto „natūraliu“ ir „normaliu“
dalyku. O rašytojų kūriniuose pastebima tendencija net piktnaudžiauti erotika,
panaudojant ją priemone patraukti skaitytojams: ne vienas rašytojas savo
romanuose ir novelėse būtinai įpina pikantiškų scenų, tarsi bijodamas, kad be
tokių epizodų jo kūrinys neturės pasisekimo skaitytojų tarpe.
Džiaugiamės, berods, kad atgyvenome
beatričių, dulsinėjų ir „skaisčiausiųjų“ marijų amžių. Kažin, ar teisingas, ar
ne per ankstyvas džiaugsmas? Juk tam tikros visuomeninio elgesio normos,
tvarkiusios žmonių tarpusavio santykius praeity, egzistuoja ir šiais laikais,
be jų neįmanomas sveikas ir doras visuomenės gyvenimas. Rašytojų uždavinys – ne
maskuoti jas, bet išryškinti.
Kaip visur, taip ir čia galioja tas pats
moralės principas: savo interesams nepaaukok kitų žmonių interesų. Tuo tarpu
dabartinis mūsų atlaidumas ir „geraširdiškumas“ meilės srityje visų pirma
jaunimui daro blogą paslaugą: skatina jį nesivaržyti jokiomis normomis, vadovautis
vien savo interesais. „Kas man svetimos šeimos interesai, jei aš pamilau
ištekėjusią moterį ar vedusį vyrą?“, „Kas man darbo su buvusia mylimąja ar
buvusiu mylimuoju, jei aš jau kitą pamilau?“ – tokius „moderniškus“ principus
greit susidaro ne vienas jaunas žmogus, skaitydamas šiuolaikinę grožinę
literatūrą.
Vyresniosios kartos akys su viltimi
nukreiptos į mokytojus: iš jų laukiame didžio dalyko – jie turi išauklėti
morališkai sveiką jaunąją kartą. Uždavinys sunkus, bet ne mažiau ir svarbus.
Dėl to verta ir reikia įtempti jėgas.
1966 m.
Šaltinis: J. Ragauskas. Žmogus ieško
tiesos. V., 1972, p. 275-279.
Taip pat skaitykite: Kaip plaunamos jaunimo smegenys
Taip pat skaitykite: Kaip plaunamos jaunimo smegenys
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą