Prilipę
prie televizorių, kompiuterių ir mobiliųjų telefonų ekrano, šių dienų
jaunuoliai turi prieigą prie milžiniško kiekio informacijos. Vis dėlto, mūsuose
dažnas jaunimo atstovas – protiškai ir ypač dvasiškai atbukęs: jo nedomina
aplinkinis pasaulis, visuomenė, politika ar šalies ateitis. Dar dalis aklai
priima visas Sistemos pateikiamas pasakas kaip neginčytiną tiesą. Jie įkaltinti
savotiškoje „Matricoje“. Tuo tarpu mąstančių ir nebijančių kritikuoti esamos
tikrovės – mažuma. Manipuliavimas masių sąmone – kone iki tobulumo išdirbta „laisve
ir demokratija“ prisidengusios valdančiosios klasės ir jos klapčiukų technika,
kurią privalu pažinti ir perprasti, jei nenorime būti apgaulės aukomis. Šiuo
tikslu skaitytojų dėmesiui pateikiame pirmąkart 1979 m. pasirodžiusios V.
Artiomovo knygos „Teisybė apie netiesą“ skyrių: „Jaunimo psichologija ir
buržuazinis manipuliavimas“. Nors tekstas rašytas tarybiniais laikais, reikalo
esmė, kad ir po daugiau kaip trisdešimties metų, lieka ta pati.
JAUNIMO PSICHOLOGIJA IR BURŽUAZINIS MANIPULIAVIMAS[1]
Jaunimas
nevienalytis. Jis jungiamas į socialinę grupę pagal amžiaus ypatumus. Jie
liečia išgyvenimų ir pasaulio suvokimo formas, jaunimo reagavimo į jį būdus ir
pan. Išgyvenimai, suvokimas, reagavimas, visas elgesys priklauso nuo socialinės
aplinkos ir turi labai ryškų jauno žmogaus klasinės priklausomybės antspaudą.
Tačiau iš įvairių klasių kilusių jaunų žmonių veiksmai ir elgesys, jų emocinis
atspalvis, nors jie ir skirtingo turinio, yra panašūs[2].
Tokiu
pat būdu išskiriamos tokios socialinės grupės, kaip „moterys“, „pagyvenę žmonės“,
„pensininkai“ ir t. t. Jų padėties visuomenėje savitumas sąlygoja tam tikrą jų
psichologijos bendrumą, vienodus mąstymo bruožus ir elgesio būdą. Kartu šių
socialinių, grupių visuomeninio elgesio turinys atspindi pirmiausia jų klasinės
sąmonės, įsitikinimų ir vaizdinių pobūdį. Na, o jaunimas? Jam kaip tik būdinga
tai, kad jis neturi tvirtos klasinės sąmonės. Dar tik klostosi jo įsitikinimai,
formuojasi pasaulėžiūra. Naudojantis jaunimo psichologijos ir mąstymo
ypatumais, galima šį procesą pakreipti tam tikra linkme.
Siekdami
atimti iš potencialiai revoliucinių kapitalistinės visuomenės jaunimo sluoksnių
jų jėgą ir įtaką, buržuaziniai ideologai ir propagandistai skiepija jaunimui
mintį, jog jis esąs vieningas socialinis vienetas, kuriame nyksta klasiniai ir
kiti socialiniu atžvilgiu reikšmingi skirtumai. Kartu siekiama diferencijuoti
propagandą moksleiviams, studentams ir jauniems darbininkams bei tarnautojams,
apskritai darbo žmonių klasių vaikams. Antai ypač radikaliai nusiteikusius
studentus stengiamasi atitraukti nuo darbininkų klasės proletarinio revoliucingumo.
Tam griebiamasi prasimanymų, kad darbininkų klasė tariamai praradusi
vadovaujantį vaidmenį klasių kovoje ir pan. Jauni darbininkai ir darbininkės
mulkinami vartotojiškumo miražais. Svarbų vaidmenį vaidina komercinė reklama,
kuri patarinėja, kaip lengviausiu keliu įgyvendinti kilusius norus. Taigi ir
vienus, ir kitus norima atitraukti iš tikros klasių kovos kelio, dar daugiau,
integruoti į šiuolaikinę kapitalistinę visuomenę, o tai ir yra pagrindinis
buržuazijos ideologinis tikslas jaunimo atžvilgiu [3].
Jaunimui,
kaip socialinei grupei, būdinga tai, kad jis neturi savo vietos gyvenime
(profesijos, darbo įgūdžių, mokėjimo užsidirbti pragyvenimui, taip pat
išsikovotos padėties, autoriteto ir pan.). Jaunimas išsiskiria neprityrimu
beveik visais atžvilgiais: bendraujant su žmonėmis, suvokiant pasaulį, numatant
savo paties elgesio padarinius ir t. t. Jo turimos žinios yra dar negilios,
dažnai atsitiktinės ir nesistemingos, jų dažnai nepakanka, kad svarbiais
klausimais padarytų savas išvadas, ir tos žinios kol kas silpnai įtvirtintos
darbe ir visuomeninėje veikloje. Net ir darbo jaunimas turi šį trūkumą, nors jo
blakinis sąmoningumas išvystytas kur kas daugiau ir jį mažiau paliečia
buržuazinės ideologijos įtaka. Tačiau ir jis dėl amžiaus ypatumų pasiduoda
manipuliavimui, kurio pagalba jam nepastebimai įdiegiamas svetimas gyvenimo
būdas [4].
Mokymasis,
skaitymas, masinės informacijos priemonės, bendravimas su suaugusiais ir
bendraamžiais padeda jaunimui susidaryti tam tikrą supratimą apie pasaulį, bet
labai dažnai j.is suvokiamas daugiausia teoriškai. Susidaro tokia padėtis, kad
jauni žmonės daugiau žino apie tą pasaulį, su kuriuo jie tiesiogiai
nesusiduria. Elgesio teisingumo kriterijus dažnai būna svajonė, idealas,
susidarytas, taip sakant, iš svetimų žodžių, o ne konkretus žinojimas,
praktika. Dėl to neretai kyla konfliktinės situacijos su aplinka. Dažnai
jaunimas bando spręsti jas nesvarstęs, „paprasčiau“ ir „greičiau“. Kai
pasirodo, kad idealas skiriasi nuo tikrovės ar nuo blaivesnių vertinimų,
jaunuolis kai kada linkęs tiesiog atmesti viską, kas nesiderina su jo
bekompromisiniu idealu, nukrypsta į jaunatvišką negatyvizmą, kritikavimą.
Vaikinų
ir merginų polinkis į idealą neretai derinasi su nesavikritišku savo poelgių
vertinimu. Savo veiksmus jie vertina vadovaudamiesi tomis pačiomis svajonėmis
ir abstrakčiais gyvenimo vertybių ir žmogaus elgesio normų vaizdiniais,
dažniausiai susidarytais be jokio ryšio su gyvenimo tikrove [5]. Tačiau idealai
gali būti skirtingi priklausomai nuo to, kieno įtakoje ir kokioje aplinkoje jie
klostėsi. Vaikai iš buržuazijos šeimų idealizuoja pasaulį ne taip, kaip vaikai
iš darbininkų kvartalų.
Pasaulio
regėjimas romantiškoje šviesoje atspindi kitą būdingą jauno amžiaus bruožą.
Jaunimas ieško „vietos gyvenime“, trokšta veiklos, kad galėtų pasireikšti.
Didvyriškumo, pasiaukojimo idėjos, svajonės apie idealą, pasiryžimas nukentėti
dėl jo būdingi daugeliui jaunų žmonių [6]. Nekantrumas vykdant „akivaizdžias
tiesas“, maksimalizmas sprendžiant gyvybinius klausimus, nuolatinis bruzdėjimas,
kurio apimta dauguma jaunimo, yra kartu ir energijos, ir depresijos šaltinis.
Sumaniai panaudojus jaunų žmonių nuotaikas, galima nukreipti šiuos jausmus
žygdarbiui ar pasinėrimui į „pasaulio sielvartą“.
Jaunimo
sąmonės ypatumais spekuliuoja kairuoliškos krypties ideologai ir politikai.
Buržuazija plačiai reklamuoja smulkiaburžuazinį revoliucionanizmą, kadangi jis,
atitrauktas nuo darbininkų judėjimo, tėra audra vandens stiklinėje ir nesuteikia
jaunimui nieko, o tik sukelia nusivylimą tikruoju revoliucingumu, pagrįstu
klasių kova, kuri viena gali pakeisti pasaulį. Išnaudodami jaunimo dinamizmą,
norą siekti nedelsiamų veiksmų idealų vardan, kairuoliškumo ideologai tiestai
apeliuoja į „masių veiksmų spontaniškumą“, į jaunimo kritiškumą ir negatyvizmą.
Iš pradžių jiems pasiseka sutelkti dalį jaunimo, kuris dėl patirties stokos ir
užsidegimo pasiruošęs negalvojant mestis į konkrečią kovą, jei tik tai leidžia
pakankamai ryškiai pademonstruoti savo jėgą ir pasiekti akivaizdžius rezultatus
kelyje į įsivaizduojamą tikslą.
Kairuoliški
šūkiai, nors ir dangstomi nuorodomis į „marksizmą“ ir „kovą dėl darbo žmonių“,
bet neparemti moksliškai pagrįsta teorija, sukėlė Paryžiuje 1968 m. tai, ko iš
tikrųjų labai norėjo buržuazija. Daugelio jaunų žmonių, revoliucinis įkarštis
greitai atvėso, ir jie pasimetė, nusiminė, nebematė išeities [7]. Taigi sumanus
psichologinių jauno amžiaus ypatumų panaudojimas padarė žalą tiems tikslams,
kurių jaunimas siekė.
Tik
marksizmas–leninizmas duoda teisingą orientyrą revoliuciniams veiksmams,
nustato tikrai revoliucinius tikslus ir kovos metodus. Sąjungoje su darbininkų
klase ir jos priešakinės ideologijos platformos pagrindu jaunimo judėjimas gali
pasiekti trokštamų revoliucinių tikslų.
Jaunimas
veržiasi veikti, intuityviai ar sąmoningai suprasdamas, kad tik darbe pažins
savo gabumus ir savo jėgas.
Kad
suprastume buržuazinio manipuliavimo jaunimo elgesiu mechanizmus, reikia turėti
galvoje, jog potraukis pramogoms, kaip plačiai veiklos sričiai, neabejotinai
yra būdingas didžiajai daliai jaunimo. Vadovaujant jaunų žmonių laisvalaikiui
ir pramogoms, aišku, lengviau užkariauti jų širdis ir protus.
Poreikio
išreikšti save dauguma jaunimo negali patenkinti be kompanijos, be bendraamžių.
Jie nori pažvelgti į save kitų akimis, kuo nors išsiskirti, įgyti pasitikėjimą
savimi, įsitvirtinti kol kas prieinamiausiame vaidmenyje. Jausdamas neįveikiamą
norą pasirodyti ar surasti save, jaunuolis turi kartu įsivaizduoti daugiau ar
mažiau apčiuopiamą gyvenimo idealą: „sekti kieno nors pavyzdžiu“. Kai kada,
turėdamas ribotas galimybes ir nepakankamą gyvenimo patirtį, jis priverstas
pamėgdžioti ne savo idealo esmę, ne turinį (tai pasieks vėliau), o išorines jo
elgesio formas.
Idealas
gali patraukti vaikiną ar merginą pirmiausia išore, ryškiais, pastebimais,
išsiskiriančiais ypatumais, tuo, kas yra paprasčiau, lengviau pakartojama:
rūbais, šukuosena, laikysena, kalbos, elgesio maniera ir t. t. Vidinis poreikis
pamėgdžioti idealo modelį susilieja su būtinumu sekti tuo modeliu; tai
sustiprina tokios masinės poelgio formos, kaip mada, įtaką. Suprantama, kad
mados formavimo proceso valdymas yra rimta priemonė valdyti jaunimo elgesį.
Specifiniai
jauno amžiaus bruožai, kurie yra svarbūs norint suprasti kryptingo
psichologinio poveikio jaunimui taktiką ir galimybes, labai įvairūs. Ryšium su
tuo vienas buržuazinis sociologas yra pasakęs: „Retkarčiais iš mūsų jaunimo
reikia išleisti garą“. Imperializmas siekia nuvesti jaunimą į iliuzijų pasaulį,
nuskandinti romantizmą frazių sraute, įstumti į kapstymąsi savyje, sušvelninti
darbo jaunimo konfliktą su neteisinga socialine aplinka, identifikuodamas jį su
tais, kuriems sekasi gyvenime, su nuramintais, patenkintais sėkme žmonėmis.
Kapitalo
pasaulyje būdingas daugeliui jaunų, žmonių negatyvizmo nuotaikas sustiprina
realus socialines turinys [8]. Kam nekrito į akis (iš asmeninio stebėjimo, kino
filmų, televizijos laidų ir pan.) išorinis palaidumas, perdėtas nesirūpinimas
apranga, nesiskaitymas su įprastomis elgesio viešose vietose normomis, neretai
būdingas Vakarų kapitalistinių šalių jaunimui. Daugeliui iš jų imponuoja tokia
protesto forma prieš patenkintų savimi buržua pasaulį. Prieš tuos, kuriems
čekių knygelė pakeitė visas pasaulio bibliotekas ir kurių niekas nedomina,
išskyrus pelną. Kaklaraištis, skrybėlė, sulaidytos kelnės tapo šiems
jaunuoliams tokio pasaulio įkūnijimu. Jie nenori būti panašūs į tuos žmones.
Žodžiais reikšdama pasipiktinimą, buržuazija iš tikrųjų stengiasi skatinti
tokias protesto formas. Jas pateikia kaip įrodymą, kad egzistuoja „laisvė“
išreikšti save, ir palaiko kaip prieinamą „Vakarų gyvenimo būdo“ pranašumų
patvirtinimą. Teisė sėdėti per paskaitą universitete išsidrėbus kėdėje ir
vaikščioti į užsiėmimus nešvariais gaurais skelbiama didžiausiu demokratijos
laimėjimu. Kaip tokie pat laimėjimai nuolat reklamuojama „teisė“ į elgesio „palaidumą“,
„elgesio pasirinkimo“ laisvė, tarpusavio santykių, vienatvės „laisvė“ ir pan.
Kitais žodžiais tariant, aukštinama „teisė“ elgtis kaip nori, neva nesiskaitant
su visuomenės „priimtomis“ elgesio normomis. Ir, žinoma, visaip reklamuojama,
skatinama ir liaupsinama „sekso laisvė“. Čia lengviau už viską sudaryti
įgyvendintos absoliučios laisvės iliuziją, kartu visiškai nepaliečiant
buržuazijos socialinių interesų.
Žinoma,
leisdama jaunimui šitaip išlieti energiją, buržuazija imasi priemonių, kad ji
per daug neprasiveržtų ir kad jaunimas nepastebėtų, jog vis dėlto egzistuoja
elgesio ribos. Vienas iš plačiausiai paplitusių metodų, kaip išlaikyti
įteisintą „palaidumą“ leidžiamumo ribose,– nukreipti jaunimo interesus į
prieinamų jam masinio elgesio formų sferą. Kalbama pirmiausia apie pasilinksminimų
ir madingų masinių reiškinių sferą. Visuotinis žavėjimasis madingais šokiais,
muzika, dainininkais, „stabais“ virsta didelei daliai Vakarų valstybių jaunimo
vos ne visa apimančia aistra, nustelbia bet kurį kitą interesą. Netenka ir
kalbėti apie kokius nors rimtus šio jaunimo politinius ar kitokius
visuomeninius impulsus.
Nukreipti
masių protestą į madingo žavėjimosi, populiaraus pomėgio vagą yra vienas iš
manipuliavimo jaunimu tikslų kapitalizmo pasaulyje. Taip buvo su hipiais, kurių
judėjimas iš pradžių turėjo silpną, bet vis dėlto šiokį tokį socialinio
protesto užtaisą. Paverstas madingos srovės statusu, hipių judėjimais pamažu
neteko ir užuominos į radikalumą, išsigimė į paprasčiausią madą. Forma tapo
svarbesnė už turinį, ir hipių „antirūbai“ šimtuose specializuotų parduotuvių ir
kioskų tapo tiesiog skiriamuoju jaunimo pasaulio atributu. Tam padėjo masinės
informacijos priemonių reklama, komercija pasinaudojo siekimu būti panašiais į „protestuojančius“,
imti iš jų pavyzdį ir šitaip demonstruoti savo „nepriklausomumą“ ir „savitumą“.
Tai,
kaip iškilo ir užgeso hipių judėjimas, atskleidžia tuos mechanizmus, kuriuos
buržuazinė visuomenė naudoja tam, kad suskaldytų nors ir labai miglotą, ne
visuomet aiškiai pastebimą ir klasių kovos kategorijomis suvokiamą – impulsą
socialiniam protestui. Gausiais dvasinio poveikio kanalais į šio impulso
išorines formas atkreipiamas visų dėmesys, jos paverčiamos ekstravagantiškomis
ir absurdiškomis. O tada jos įnešamos į masinės elgsenos sferą, galinčią apimti
dideles jaunimo grupes ir, be to, kaip tik tas, kurios gali tapti pažangaus ar
net revoliucinio įkarščio nešėjais. Taip atsiranda mada, o protestas išsikvepia.
Jau apskritai niekas ir nebeatsimena, „nuo ko viskas prasidėjo“. Kartu, sunku
įžvelgti, kas gi už visa to slypi. O tai ir neįstengia įžiūrėti daugelis jaunų
žmonių, neturinčių klasinės kovos patirties [9].
Bet
„neribotos laisvės“ tema vyrauja tik paviršiuje. Ji vaidina, tik pagalbinį
vaidmenį, slapčiomis padėdama susiklostyti sąmonėje pagrindinei buržuazinio
gyvenimo būdo vertybei – privatinei nuosavybei. Ji nuolat jaučiama kažkur
gilumoje, kaip dirva, kurioje auga „beribė laisvė“ ir „neribotos galimybės“.
Apie jas nebūtinai kalbama balsu, bet jos raudona gija eina per visą Vakarų
propagandą.
Iš
tikrųjų buržuazinė visuomenė apsukriai išnaudoja siekimą pamėgdžioti idealus –
o jis visuomet būdingas jaunimui–ne tik tam, kad atitrauktų jaunimą nuo klasių
kovos tikrovės, sukurdama „stabų“ kultą ir „išleisdama garą“ ten, kur
prieinamiausią, t. y. pasilinksminimų ir mados sferoje. V lis a tai ji
panaudoja tam, kad nepastebimai įtvirtintų jaunosios kartos sąmonėje
buržuazinio gyvenimo būdo vertybes, ypač individualizmą ir asmeninę sėkmę,
grindžiamą privačia verslininkyste. „Žvaigždės“, „stabai“ – tai visada reklama
asmeninės sėkmės, pasiektos privačios iniciatyvos dėka. Galiausiai iškeliamas
prabangos spindesys, pasakiško turto perspektyvos, žadamas visų norų ir
pageidavimų išsipildymas, reklamuojamas vartotojiškumas, kuris tampa „asmenybės
laisvės“ įgyvendinimo priemone.
Tokiais
ideologinio poveikio būdais neretai pavyksta pakreipti gimstantį jaunimo
socialinį protestą į bevaisių ginčų ir pasyvumo vagą.
Šaltinis: V. Artiomovas. Teisybė apie netiesą. V., 1985, p. 143–150.
________
[1]
Apie jaunimo psichologijos ypatumus žr.: Смирнов B. E. Психология юношеского
возраста. M:–Л., 1929; Макаренко А. С. О воспитании молодежи. М., 1951;
Добрынин Н. Ф., Бардиан А. М., Лавров Н. В. Возрастная психология. М., 1965;
Кон И. С. Социология личности. М., 1967, с. 101–184; Кон. И. С. Психология
старшеклассника. М., 1980.
[2] Žr.: Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. М., 1977, с. 332–362; Лисовский В. Т. Молодежь как социальная категория.– Возрастная психология взрослых. Л., 1971, вып. 2.
[2] Žr.: Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. М., 1977, с. 332–362; Лисовский В. Т. Молодежь как социальная категория.– Возрастная психология взрослых. Л., 1971, вып. 2.
[3]
Žr.: Еремин 10. В. Юношеский изоляционизм – орудие анти–коммунизма. M., 1976.
[4]
Apie jaunimo ypatumų reikšmę klasių kovai žr.: К. Маркс и Ф. Энгельс о
молодежи. М., 1972; В. И. Ленин о молодежи. М., 1970; Салычев С. С. «Новые
левые»; с кем и против кого. М., 1972; Современный антикоммунизм; политика,
идеология. М., 1973, с. 387– 406; Баталов Э. Я. Философия бунта. М., 1973;
Коммунисты и проблемы современного молодежного движения. М., 1976; Фальшивые
пророки. М., 1973; Антрушин Ю. Н. Идеологическая борьба и молодежь
капиталистических стран. М., 1976; Грачев А. Поражение или урок? М., 1977;
Лисовский В. Т. Идсологическая борьба и молодежь. Л.,
1981; Урбан А. А. Предрассудки нс вечны. М., 1981.
[5]
Žr.: Кон И. C. Социология личности, c. 164–166.
[6]
Žr.: Кон И. C. Психология юношеского возраста (Проблемы становления личности).
М., 1979.
[7]
Žr.: Розенталь Э. В поисках идеала. M., 1976,
c. 107–120.
[8]
Žr.: Еремин 10. Заговор. Буржуазная идеология и молодежь. М., 1978; Скурлатов
В. И. Молодежь и прогресс. М., 1980.
[9]
Žr.: Розенталь Э. Власть иллюзии. M., 1978, c. 101–114; Розенталь Э.
Лабиринтами сознания. М., 1982, с. 30–50.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą