Anot bažnytinių kronikininkų, šiandien
prieš daugiau, kaip pusantro tūkstančio metų, kankinio mirtimi mirė šventasis
Valentinas, slapta rengęs imperatoriaus Klaudijaus kariams uždraustas tuoktuves
su jų mylimosiomis; bažnyčios paskelbtas įsimylėjėlių globėju. Iš to ir vakarų
krikščioniškame pasaulyje nusistovėjusi vasario 14-osios reikšmė.
Lyg ir graži proga – įsimylėjusių vyrų
ir moterų, vaikinų ir merginų romantinių jausmų diena, per pastaruosius porą
dešimtmečių išpopuliarėjusi ir lietuvių, ypač jaunimo, tarpe. Bet tai tik paviršius
lengvatikiams ir naiviems paaugliams, o ne esmė.
Šiuolaikinių Vakarų kultūroje vadinamoji
Valentino diena su meile, ar romantine (vyro-moters) ar tiesiog bendražmogiška
(draugo, artimo) meile, turi mažai ką bendro; veikiau tai yra pramogų bizniui
pelningo liberalaus hedonizmo ir erotinio kičo kultūros sprogimas.
Moteris nužeminama nuo žmogaus iki
paprasčiausio sekso objekto arba namų šeimininkės; vyras, tuo tarpu, tampa
pinigų kapšeliu – kuo storesnis, tuo ir geresnis... Vartotojiškose visuomenėse į viską, ne tik į darbu
pagaminamus daiktus, bet, deja, ir į kitus žmones (o tuo pačiu ir į patį save)
žiūrima kaip į trumpalaikio vartojimo objektus: paėmei, panaudojai savam
malonumui; nusibodo – išmetei.
Tai atspindi gilų šioje visuomenėje
esantį, buržuazinės santvarkos lemiamame viso ko suprekinime įsišaknijusį žmonių
tarpusavio susvetimėjimą, kuriame masinės žiniasklaidos priemonių populiarinama
popkultūra mato ne problemą, o verčiau nevaržomą anarchinę „laisvę“: nuo bet
kurių moralinių rėmų, nuo sąžinės, pagaliau, nuo paties savęs...
Neatskiriama dalimi šios popkultūros
imperialistinių Vakarų pasaulyje yra tapusi ir Valentino diena, kuri mums,
lietuviams, yra nei daugiau, nei mažiau, kaip 90-ųjų vakarietiškas importas, ne
tik neturintis nieko bendro su mūsų krašto ir liaudies tradicijomis, bet ir niekuo
negalintis jų praturtinti.
Pagaliau, kas iš tikrųjų jaučia
romantinę meilę antrajai pusei, tuo pačiu myli ir save, ir kitus žmones, ir
patį gyvenimą. Myli ne kuria nors „šventine“ proga, o kiekvieną dieną ir
valandą, ne tik žodžiais, bet ir veiksmais.
Bet kokia prasmė liaupsinti tariamą
šventę, neva iškeliančią meilę, o iš tiesų, tik pusiau pornografinę erotiką ir
vartotojiškas „vertybes“, kuomet galime gyventi ir mylėti kasdien? Jokios.
Todėl ir vadinamąją Valentino dieną derėtų išmesti į pelnytą šiukšlyną: reikia
daugiau meilės ir mažiau vartotojiško kičo – „valentinų“, „helovynų“ ir pan.
Verčiau susimąstykime apie tai, kodėl gyvename
visuomenėje, kurioje, anot Markso, „pinigai ištikimybę paverčia neištikimybę,
meilę – neapykanta, neapykantą – meile, dorybę – yda, ydą – dorybe, vergą –
ponu, poną – vergu, kvailybę – protu, protą – kvailybe“? Ir kaip sukurti
visuomenę, kurioje tikrai įsigalėtų žmonių meilė, brolybė ir vienybė, kurioje
išsiskleistų kilniausios jų dvasios savybės?
Tai – esminiai klausimai, žymiai
svarbesni ir verti daugiau dėmesio, nei buržuazinės žiniasklaidos pasakojimai
apie vieno ar kito „žvaigžde“ pristatomo socialinio parazito prabanga ir
glamūru persunktus puotavimus, šėliojimus ar kitokius „nuotykius“ sukomercintų „švenčių“
metu.
Atsakymai į šiuos klausimus slypi
marksizme, nemirtingame K. Markso, F. Engelso ir V. Lenino mokyme,
atskleidžiančiame tikrąsias socialinių blogybių, išnaudojimo ir susvetimėjimo
priežastis ir parodančiame kelią į didingų socializmo-komunizmo idėjų –
tikrosios žmonių meilės, brolybės ir vienybės – įgyvendinimą
Kibirkštis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą