Hitlerininkų talkininkas K. Škirpa (1895-1979) |
Pastaruoju
metu vis nerimsta diskusijos dėl Vilniuje esančio K. Škirpos vardo alėjos
pervadinimo ir šio veikėjo istorinio palikimo apskritai. Kas jis buvo, klausia
mūsų buržuaziniai liberalai ir patriotėliai – didvyris, kovojęs už
„nepriklausomą“ Lietuvą, ar civilių gyventojų krauju rankas susitepęs
nacistinis nusikaltėlis?
TRYS BURŽUAZINĖS POZICIJOS
Šioje
viešoje diskusijoje, žinoma, marksistinio požiūrio neišgirsi – jis jei ne už
įstatymo ribų, tai mažų mažiausiai, paverstas tabu. Bet girdime eilę skirtingų,
iš dalies viena kitai prieštaraujančių interpretacijų dėl K. Škirpos veiklos
reikšmės Lietuvos istorijoje. Jas pirmiausiai ir apžvelgsime.
1.
„Tautinės“ stovyklos atstovai, tiek atviri neofašistai, tiek „respektabilų“
įvaizdį palaikantys fašizmo apologetai K. Škirpą vienareikšmiškai gina;
„Lietuvos laisvės kovotojų sąjunga“* parašė, o klerikalinė „Pro patria“
išplatino pompastišką deklaraciją „Šalin rankas nuo atminimo ženklų Kaziui
Škirpai!“ (Pro
Patria); analogišką poziciją neofašistinės Tautininkų sąjungos
vicepirmininkas ideologijai M. Kundrotas išreiškė gruodžio 1 d. „Alke“
išėjusiame straipsnyje „Ar apginsime savo didvyrius?“ (Alkas)
bei vienas aukščiau minėtojo klerikalinio ruporo – „Pro patrijos“ – lyderių, V.
Sinica (Pro
Patria).
2.
Priešingoje barikadų pusėje – už K. Škirpos vardo skvero pavadinimo keitimą
pasisakantys žydų atstovai ir liberalai, S. Kanovičius, chamiška arogancija garsėjantis
M. A. Haroldas ir kt. Anot jų, ką bebūtų daręs už „nepriklausomos“ Lietuvos
reikalą, K. Škirpa vis dėlto dalyvavo masinėse žydų (kitų dalykų jie
neakcentuoja!) ir dėl to nusipelno pasmerkimo. Skveras esą turėtų būti
pervadinamas Izraelio pripažintų „pasaulio teisuolių“ garbei (Lietuvos
žinios).
3.
„Vidurio linijos“, atrodo, laikosi Kovo 11-osios Lietuvos tėvukas-patriarchas,
konservatorių šulas V. Landsbergis: jo teigimu, K. Škirpa gal ir nusidėjęs
priešais tariamai dievo išrinktąją tautą, bet summa summarum, buvo patriotas, organizavęs ir teigiamą reikšmę
turėjusį 1941 m. birželio 23 d. „sukilimą“, tad ir alėjos pavadinimo keisti
nederėtų; tuo tarpu „teisuolių“ garbei visgi reikėtų pavadinti kurią nors kitą
vietą (Lietuvos
žinios).
KAS BUVO KAZYS ŠKIRPA?
O
kaip yra iš tiesų – kas per vienas buvo K. Škirpa ir kokia jo vieta Lietuvos ir
lietuvių tautos istorijoje?
Gimęs
1895 m. Namajūnų kaime, iki mirties 1979 m. Amerikoje, K. Škirpa spėjo nueiti
gan margą gyvenimo kelią ir mažiausiai du kartus pakeisti savąjį kailį: 1916 m.
pašauktas į carinės Rusijos kariuomenę, siekė lietuvių tautinių dalinių
formavimo ir perkėlimo į Lietuvos teritoriją, o 1918 m., kaip pažymi mūsų ponai
„patriotai“, buvo pirmuoju „nepriklausomos“ Vasario 16-os Lietuvos kariuomenės
savanoriu; iki 1920 m. prisidėjo prie Proletarinės revoliucijos Lietuvoje
slopinimo. Įsitraukė į politiką, kaip Liaudininkų partijos veikėjas; 1926 m.
valdžią iš krikdemų perėmus liaudininkų ir socialdemokratų koalicijai, dirbo
kariuomenės Generaliniame štabe. Buvo vienu iš nedaugelio šių partijų veikėjų,
mėginusių bent truputėlį pasipriešinti 1926 m. gruodžio 17 d. fašistiniam
Plechavičiaus-Smetonos perversmui. Bet greitai „pervertė kailį“, iš
„socialisto“ liaudininko tapdamas nuolankiu A. Smetonos tautininkų tarnu – už
ką gavo šiltą vietelę – diplomatines pareigas Berlyne. 1940 m. žlugus
fašistinei diktatūrai ir Lietuvoje paskelbus Tarybų valdžios atkūrimą, K.
Škirpa, ir toliau būdamas Berlyne, su nacistinės Vokietijos spec. tarnybų
pagalba ir „patepimu“ ėmė organizuoti „Lietuvių aktyvistų frontą“ – buržuazinę
nacionalistinę organizaciją, kurios oficialiuose dokumentuose deklaruota
atvirai fašistinė ideologija. 1941 m. hitlerinei Vokietijai pradėjus puolimą
prieš TSRS ir okupavus Tarybų Lietuvą, tapo vokiečių „palaimintos“, bet vėliau
į srutų duobę išmestos, marionetinės „Laikinosios vyriausybės“ premjeru.
1941-1944 m. bendradarbiaudamas su vokiškaisiais okupantais, buvo vienu masines
civilių gyventojų žudynės vykdžiusių lietuviškųjų „baltaraiščių“ lyderių. 1944
m. dėl nesutarimų su vokiškaisiais „išvaduotojais“, internuotas politinių
kalinių stovykloje; karui pasibaigus, amerikiečių išlaisvintas – 1946 m.
evakuotas į Paryžių, 1949 m. atsidūrė pačiose JAV, kur sėkmingai dar kartą
išvertė kailį – šį kartą iš atviro fašisto tapdamas vakarietiškos
„demokratijos“ mylėtoju ir minkštu, „žmogišką“ veidą susikūrusiu lietuviško
fašizmo apologetu. 1973 m. Vašingtone išleido atsiminimų knygą – „Sukilimas“ –
kuriame stengėsi kaip galėdamas „pritempti“ savąją veiklą prie naujųjų
šeimininkų – JAV imperialistų – idėjinių ir istorinių kanonų.
Tokia,
trumpai ir grubiai tariant, yra K. Škirpos biografija. Kaip jį turėtume
vertinti – kaip didvyrišką patriotą, nacistinį nusikaltėlį, ar tiesiog tragiškų
įvykių vėtytą ir mėtytą žmogelį? Į tai privalome duoti objektyvų ir faktiškai
pagrįstą, o tuo pačiu griežtą ir vienareikšmišką atsakymą.
„NEPRIKLAUSOMOS“ LIETUVOS KAREIVIS
Pirmu
ir neva neginčytinu argumentu dėl K. Škirpos, kaip tikro patrioto, buržuaziniai
nacionalistai meta jo dalyvavimą kuriant 1918 m. vasario 16 d. Lietuvos
kariuomenę. Tačiau bėda, kad už antikomunistinės istoriografijos sukurptų mitų
apie „laisvą ir nepriklausomą“ tarpukario Lietuvą slypi visai kitokia tikrovė.
Pirmojo
pasaulinio karo metais Lietuva gyveno vokiečių okupacijos sąlygomis. Dabar heroizuojami
Vasario 16-osios iniciatoriai veikė pačių vokiškųjų okupantų kuruojami – labai daug
ką pasako A. Smetonos vadovautos „Tautos tarybos“ pareiškimas, prašęs
Vokietijos „apsaugos ir pagalbos“, stojęs „už Lietuvos valstybės amžinus,
tvirtus, sąjunginius ryšius su Vokietija“ – t. y. skelbė Lietuvą esant
kaizerinio Reicho protektoratu (J. Žiugžda. Rinktiniai raštai. V., 1986. T. 2.,
p. 208).
Be
to, „tautos patriarchais“ dabar laikomi Vasario 16-osios pirmtakai, A. Smetona
su J. Basanavičiumi ir Ko savo laiku nekovojo prieš carizmą, o verčiau
pataikavo Rusijos imperinei valdžiai, prisiekinėdami ištikimybę „broliams“ ir „tėvui
carui“. Pirmojo pasaulinio karo pradžioje vienas žymiausių „tautinių patriotų“,
M. Yčas carinei valdžiai pareiškė – „lietuvių tauta į šį karą eina kaip į
šventą“ (J. Žiugžda. Rinktiniai raštai. V., 1986. T. 2., p. 204). Apskritai, „lietuviškoji
buržuazija ... visą laiką taikstėsi su carizmu ir pataikavo jam, o Lietuvos
klerikalai, reakciniai katalikų dvasininkai ir reakcingiausioji nacionalistinė
buržuazija atvirai palaikė carizmą.“ (ten pat). 1917 m. įvykus Vasario
revoliucijai ir į valdžią atėjus A. Kerenskio vyriausybei – šių „patriotų“
programoje geriausiu atveju nusimatė tik Lietuvos, kaip rusiškos autonomijos,
statusas, išlaikant visą ligtolinę santvarką. Apie „nepriklausomybę“ šie
veikėjai rėkti pradėjo tik po Spalio revoliucijos, jau bijodami, kad tikras
liaudies sukilimas nušluosiąs kapitalistų klasę nuo istorijos scenos – „buržuazijai
pirmiausia rūpėjo, kad Lietuvoje būtų išsaugota išnaudotojiška santvarka“ (ten
pat). O J. Basanavičius, A. Smetona, M. Yčas ir kt. „herojai“ – visi buvo
pirmiau viso kito – lietuviškosios buržuazijos interesų reiškėjai; tuo tarpu jų
sukurtoji „nepriklausoma“ Lietuva nuo pradžios iki galo buvo ne kas kita, kaip
stambaus Vakarų monopolinio kapitalo rytinis avanpostas – jokios tikros
nepriklausomybės, kaip ir dabar, tiesiog nebuvo. Už tokią Lietuvą ėjo ir K.
Škirpa.
Tokie
yra faktai, rodantys, kad mūsų „tautos patriarchų“ tariamoji „kova“ už Lietuvos
laisvę ir nepriklausomybę – paprasčiausias farsas.
Tačiau
kas iš tiesų kovojo už lietuvių liaudies socialinį ir nacionalinį išsivadavimą
nuo carizmo ir imperializmo jungo? Tuometinis darbo žmonių judėjimas su
revoliuciniais socialdemokratais – marksistais – V. Kapsuku, Z. Angariečiu ir
P. Eidukevičiumi – priešakyje. Kai 1905 m. liaudis pakilo į kovą prieš carizmą,
šios kovos priešakyje stojo marksistai. Pralaimėjusios revoliucijos nuslopinimą
sekusiu A. Stolypino reakcijos laikotarpiu būtent jie tęsė kovą, kai dauguma
buvo nuleidusi rankas; nebijojo eiti per tremtis, carinius kalėjimus ir katorgas.
1914-1918 m. revoliuciniai marksistai griežtai pasisakė prieš imperialistinį
karą, prieš tautų kiršinimą vienų arba kitų okupantų tarnyboje. 1918 m.
gruodžio 16 d. prasidėjusi Proletarinė revoliucija Lietuvoje paskelbė
vokiškosios okupantų administracijos nuvertimą ir Tarybų valdžios sukūrimą
susilaukė masinio lietuvių liaudies palaikymo bei apėmė didesniąją dalį
Lietuvos teritorijos. Šią revoliuciją nuslopinti ir paskandinti kraujuose „patriotams“
pavyko tik vokiškų ir lenkiškų durtuvų bei didžiulio Antantės (anglų ir
prancūzų imperialistų) materialinės paramos dėka.
Visa
tai leidžia mums pagrįstai teigti, kad Vasario 16-osios Lietuvos kariuomenės
kūrėjai, savanoriai, geriausiu atveju galėjo būti naivios manipuliacijų ir
apgaulės aukos; blogiausiu atveju – sąmoningi imperialistinės buržuazijos
talkininkai. Tad ko vertas šis K. Škirpos „herojiško patriotizmo“, „kovos už
tėvynę“ įrodymas? Ogi visiškai nieko.
FAŠISTINIS PERVERSMAS LIETUVOJE
1926
m. gegužės 8-10 d. vykusius Seimo rinkimus laimėjo liaudininkai, bendroje
koalicijoje su socialdemokratais perėmę valdžią iš krikdemų. Savo prigimtimi
smulkiaburžuazinė vyriausybė, ėmusi daryti krikdemų laikais neįsivaizduojamų
nuolaidų darbo žmonių atžvilgiu – leidusi profsąjungas, sušvelninusi politinius
persekiojimus – neįtiko stambiesiems kapitalistams ir karininkijai, kurių
interesus tvirčiausiai gynė krikdemai su A. Smetonos ir A. Voldemaro tautininkais.
Šios jėgos neslėpė savo niekinančio požiūrio į demokratines procedūras, atvirai
simpatizavo Italijos fašizmui. Reakciniai karininkai su V. Skorupskiu priešakyje,
kademų šulais ir Smetonos-Voldemaro klika ėmėsi perversmo organizavimo.
Apie
tai iš slaptų šaltinių sužinojusi pogrindinė Lietuvos Komunistų Partija (LKP)
garsiai kvietė liaudininkų-socialdemokratų vyriausybę apginti tuometę
konstitucinę tvarką ir sustabdyti perversmą. Pats perversmo rengimas tapo vieša
paslaptimi. „Apie fašistų pasiruošimą perversmui liaudininkų ir socialdemokratų
vyriausybė turėjo konkrečių žinių iš jai tarnaujančios žvalgybos... Tačiau
liaudininkų ir socialdemokratų vyriausybė nedarė jokių žygių, kad sužlugdytų
perversmininkų planus.“ (E. Dirvelė. Klasių kova Lietuvoje 1926 metais. V.,
1961, p. 172-173).
K.
Škirpa, pats būdamas „socialistu“-liaudininku ir eidamas pareigas kariniame
štabe, prasidėjus V. Skorupskio ir P. Plechavičiaus pučui, gruodžio 17 d., „nieko
rimtesnio ir nemėgino daryti“ (V. Kapsukas. Buržuazinė Lietuva. V., 1961, p.
62). Apie tai rašė pats perversmo rengėjas Skorupskis: „Jeigu pulkininkas
Škirpa būtų mokėjęs dalyko nusitverti, jis būtų galėjęs, su trupučiu sumanumo,
mums padaryti didžiausių nuostolių ir, galbūt, nepataisomai suardyti mūsų
planus. Pritaikydamas menkutį kiekį taktikos žinių, būtiniausiai reikalingų
generalinio štabo viršininkui, jis būtų galėjęs iš jo sualiarmuotos kuopos
pasidaryti sau puikiausią įrankį.“ (V. Skorupskis. La resurrection d’un peuple.
1930).
Atvirai
sumindžioję buržuazinę-demokratinę 1922 m. Lietuvos Konstituciją, lietuviškieji
fašistai sufabrikavo bylą keturiems LKP lyderiams – K. Požėlai, J.
Greifenbergeriui, K. Giedriui ir R. Čarnui už išgalvotą „perversmo rengimą“
(ironija: patys įvykdę perversmą, tuo pačiu apkaltino kitus!), kuri baigėsi
visų jų nužudymu. Ar didysis „patriotas“-„socialistas“ liaudininkas K. Škirpa
ko nors ėmėsi, jog tam užkirstų kelią? Ne – jis tik truputėlį „pasimuistė“, o
paskui labai greitai „prisiplakė“ prie naujosios valdžios, 1927 m. gaudamas
prestižinę diplomatinę tarnybą Berlyne.
HITLERININKŲ GLOBOJE
1940
m. įvykius – fašistinio režimo nuvertimą ir Tarybų valdžios paskelbimą
Lietuvoje – K. Škirpa pasitiko būdamas Berlyne. Iš ten nedelsdamas ėmėsi
Lietuvoje pogrindinio tinklo – Lietuvių Aktyvistų Fronto (LAF) – organizavimo.
Fašizmo apologetikos meną įvaldę mūsų „patriotai“ gali kalbėti ką nori, bet
aiškiai fašistinis LAF pobūdis atsiskleidžia net oficialiuose dokumentuose,
kuriuos K. Škirpa pateikia savo memuaruose – „Sukilimas“ (K.
Škirpa. Sukilimas. 1973, p. 567-571). 1941 m. birželio 22 d. prasidėjus
nacistinio Reicho karinei invazijai į Tarybų Sąjungą, LAF nedelsdamas pradėjo „sukilimu“
vadinamą banditų, vadinamųjų „baltaraiščių“ pirmtakų, siautėjimą.
„Savo
memuaruose K. Škirpa stengiasi pavaizduoti, kad jis be jokių kompromisų kovojęs
už lietuvių tautos laimę ir laisvę, buvęs išmintingas tarptautinio masto
politikas, prieš kurį kone drebėję... SS darbuotojai, bėgioję iš paskos ir
įkalbinėję jį išbraukti iš savo „reikalavimų“ žodį nepriklausomybė. Betgi kaip
tai naivu, stačiai pasakius, kvaila!“ (J. Jakaitis. Išdavystės keliu. V., 1976,
p. 34).
Prieš ką buvo nukreiptas K. Škirpos, kaip hitlerininkų agento, kuruotas
„sukilimas“ Lietuvoje? Prieš Tarybų
valdžią Lietuvoje. Šiuolaikinėje Lietuvoje atviros ir kritiškos istorinės diskusijos
apie 1940-1941 m. įvykius ir pertvarkymus Lietuvoje – įstatymu draudžiamas
dalykas (Baudžiamojo kodekso
170-2 str.) – tai labai daug ką pasako apie „patriotų“-antikomunistų „demokratiją“
ir „žodžio laisvę“.
Bet
vis dėlto iškelkime esminį klausimą: kokie buvo vokiškųjų fašistų planai
Lietuvai ir lietuvių tautai? Viską pasako žymusis Generalplan Ost, kuriame, pagal A. Hitlerio „Mano kovoje“ numatytą plėtimosi
į Rytus politiką, buvo numatomas 85% lietuvių deportavimas, mūsų šalį
kolonizuojant vokiečiais. Tai – aiškus lietuvių tautos genocidas. Pagaliau,
turime ir masinį žydų naikinimą, apie kurį visi taip garsiai kalba.
Tuo
tarpu K. Škirpos bendražygis L. Prapuolenis, 1941 m. birželio 23 d. užėmęs
Kauno radijo stotį, „pasakė prohitlerinę kalbą, šaukiančią lietuvių tautą
padėti Hitleriui kurti „naują Europą“ (J. Žiugžda. Rinktiniai raštai. V., 1986.
T. 2, p. 216). Patriotėlių numylėtieji lietuviški fašistai „visais savo
veiksmais talkininkavo hitlerininkams, matydami juose didžiausius komunizmo ir
Lietuvos priešus, visa savo jėga padėjo jiems stumti Lietuvą į hitlerinės
kolonijos padėtį, o lietuvių tautą į sunaikinimą.“ (ten pat, p. 217).
JANKIŲ IMPERIJOS TARNYBOJE
Pagaliau,
„sutriuškinus hitlerinę Vokietiją, lietuviškieji buržuaziniai nacionalistai
buvo priversti pakeisti savo gaires, – jie įsipiršo bendradarbiauti su JAV
imperialistų... agentais.“ (J. Žiugžda. Rinktiniai raštai. V., 1986. T. 2, p.
217). Vienu tokių JAV „draugų“ buvo K. Škirpa – Trečiajam Reichui pralaimėjus
Antrąjį pasaulinį karą greitai perbėgęs į Vakarų „demokratijų“ stovyklą ir
ėmęsis aktyvios antikomunistinės propagandos, keldamas aikštėn tariamas Tarybų
Lietuvos baisybes. Tai buvo jau antras kartas, kaip šis „patriotas“ išvertė
kailį: pirma iš „socialisto“-liaudininko tapo „tautiniu“ fašistu; dabar – iš atviro
fašisto, buržuazine „demokratija“ žongliruojančiu „respektabilumo“ kaukę
užsidėjusiu lietuviško fašizmo apologetu, kokiu yra ir dabartiniai jo gerbėjai.
IŠVADOS
Faktus
ir istorines aplinkybes, kuriomis veikė K. Škirpa, žinome. Kas jis buvo?
Buržuazinis nacionalistas, reakcionierius, galbūt tikėjęs romantizuota „tautine
idėja“, bet praktiškai aptarnavęs antiliaudinių jėgų interesus ir siekius, tuo
būdu pats atsidurdamas lietuvių tautą sunaikinti užsimojusių hitlerinių grobikų
stovykloje. Su tikru patriotizmu šio asmens veikla neturėjo ir negalėjo turėti
nieko bendro. Ji – nusikalstama ir nusipelniusi griežto bei visuotino
pasmerkimo.
Kad
atsiranda gausus K. Škirpos bei panašių veikėjų apologetų ratas, kuriam
suteikiama vieša platforma, byloja apie Lietuvoje stiprėjantį nacistinių
nusikaltėlių kultą, paremtą isterišku antikomunizmu ir siekiu užtušuoti ne tik
fašistų nusikaltimus prieš lietuvių tautą ir prieš pačią žmoniją, o ir patį
buržuazinės-nacionalistinės ideologijos antihumanišką, nusikalstamą pobūdį.
Suprasdami tai, ar ne, šio kulto adeptai prisideda prie ciniško Lietuvos
istorijos klastojimo, su kuriuo kovoti – tai mūsų, marksistų internacionalistų,
tikrųjų Lietuvos patriotų, uždavinys.
Kibirkštis
* Teisiškai kaip „asociacija“ registruota buržuazinė nacionalistinė organizacija, užsiimanti „patriotine“ ir ypač rusofobine propaganda, save laikanti 1940 m. tautininkų ir liberalų įsteigtos antitarybinės, profašistinės LLKS tęsėja.
* Teisiškai kaip „asociacija“ registruota buržuazinė nacionalistinė organizacija, užsiimanti „patriotine“ ir ypač rusofobine propaganda, save laikanti 1940 m. tautininkų ir liberalų įsteigtos antitarybinės, profašistinės LLKS tęsėja.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą