Prieš gerą savaitę buvo minimas 15-asis
Lietuvos įstojimo į NATO jubiliejus. Prie Prezidentūros surengtas šou su
šokančiais vaikais, po kurio ne be pompastikos pakalbėjo Dalia Grybauskaitė.
Viskas kaip įprasta – „rusai puola, Amerika padės“. Pagal programą. Visgi
reiktų pasinaudoti šia proga, kad sudėtume kai kuriuos principinius akcentus.
Pradėkime nuo svarbiausio, būtent – kad mums,
marksistams, nėra jokio reikalo kažką sau įrodinėti apie šią organizaciją, jos
prigimtį ar tikslus. Tai – imperialistinių valstybių aljansas, pradžioje
nukreiptas prieš (buvusįjį) socialistinį bloką su TSRS priešaky, dabar – bene
pagrindinis Jungtinių Valstijų instrumentas siekiant geopolitinio viešpatavimo
konkuruojant su kitais imperialistiniais centrais (Rusija, Kinija ir kt.). Visa
tai aišku.
Kas kita – klausimas dėl Lietuvos
priklausymo šiai organizacijai. Čia girdime aiškinimą, kad 2004 m. tada jau
buržuazinė ir labai aiškiai Vakarų link orientuota Lietuva esą buvo „okupuota“,
įstodama į karinį NATO aljansą.
Jis grindžiamas argumentu, kad įstota būta
be jokio liaudies referendumo, kol tuo tarpu paraleliai vykęs stojimas į ES
praėjęs pažeidžiant rinkimų įstatymą (referendumą „ištempiant“ dvi dienas,
dalijant skalbimo miltelius, šokoladą, euroalų ir t. t.). O tai, savo ruožtu,
reiškę Lietuvos valstybinės nepriklausomybės jei ne panaikinimą (įvedus
užsienio karines pajėgas), tai bent itin grubų pažeidimą.
Faktiniu požiūriu (dėl to, kas įvyko) –
visa tai tiesa. Tačiau duotasis vertinimas vis dėlto abejotinas. Viena, nes jis
remiasi abstrakčia ir visiškai nekonkretizuota „nepriklausomybės“ samprata. O
todėl, antra, nežiūrima konkrečių dabarties aplinkybių, pagal kurias tik ir
galime įvertinti reikalą – „okupacija“ čia, ar ne.
Pradėkime nuo „nepriklausomybės“.
Absoliučios jos nebuvo, nėra ir niekad
nebus. Nes kas absoliutu – tas kartu ir abstraktu. O tiesa, kaip moko
dialektika – visada konkreti. Šiuo atveju konkretumą, t. y. „nepriklausomybės“
turinį, apsprendžia labai elementarus dalykas. Būtent: nuo ko toji nepriklausomybė?
Pvz., nuo 1990-ųjų metų Lietuva (kaip ir
eilė kt. TSRS respublikų) įgijo nepriklausomybę nuo TSRS. Bet kartu ji tapo
priklausoma nuo vakarų Europos ekonominių struktūrų, o taip pat – JAV
geopolitinių interesų.
Būdamos lyg ir nepriklausomos, nuo kažko
konkretaus priklauso net galingiausios pasaulio valstybės (pvz. – JAV priklauso
nuo Kinijos duotų paskolų, kaip kad Kinija priklauso nuo JAV ir vakarų Europos
investicijų).
Tad kalbėti apie kažkokią tai „gryną“,
visišką nepriklausomybę – tiesiog juokinga. Ypač tokios mažos šalelės, kaip
mūsų Lietuva atveju. Šiam kontekste tokie šūkiai atsiskleidžia arba kaip
absurdas, arba – šlykščiausia demagogija, kurios teiginiai remiasi grubia
metodologine klaida.
Todėl reiktų arba nurodyti konkretųjį
„nepriklausomybės“ turinį, arba apskritai ieškotis kitos sąvokos.
Tokia sąvoka galėtų būti „suverenitetas“, t. y. pačios šalies
savarankiškumas, apsisprendimas sprendžiant savus reikalus.
Imkime istorinį pavyzdį – smetoniškai
fašistinę Lietuvą iki 1940 m., kuri buvo atskiru valstybiniu dariniu.
Tokia prasme nepriklausomybės būta, bet su
ja ranka rankon ėjo didžiulė (jei ne visiška) ekonominė bei politinė
priklausomybė nuo tuometei Tarybų Sąjungai priešiškų vakarų Europos galybių.
Suverenitetas, tuo tarpu, formaliai
priklausė „tautai“. Bet, kaip žinia, klasinėje visuomenėje kažkokios „grynos
tautos“ nebūna. Taip ir tuo atveju – suverenitetas realiai priklausė politiškai
(o tai reiškia – ir ekonomiškai) viešpatavusiajai visuomenės klasei; t. y.,
lietuvių nacionalinei buržuazijai.
O tai išskyrė kitus Lietuvos visuomenės
sluoksnius, faktiškai – tuometės lietuvių tautos daugumą (mažažemius ir
bežemius valstiečius, miestų amatininkus, darbininkus ir kt.). Todėl
„suverenitetas“ buvo buržuazinis, kaip ir „nepriklausomybė“ – irgi buržuazinė.
Susikūrus Tarybų Lietuvai, reikalai iš
esmės pasikeitė. Nuvertus lietuviškąją buržuaziją, pasikeitė krašto
suvereniteto klasinis turinys. Tai lėmė socialistinės ūkio santvarkos įvedimas,
reiškęs iki tol neregėtą ekonominį krašto sudemokratinimą.
O įsijungimas į TSRS sudėtį, viena vertus,
reiškė nepriklausomybės (būtent: kiek tai reiškė nepriklausomybę nuo Tarybų Sąjungos) netekimą; bet kartu
tai reiškė nepriklausomybės nuo vakarų
Europos, o taip pat – nuo nacistinės
Vokietijos kapitalo įgijimą. Šitame nebuvo nei krašto plėšimo, nei
niokojimo, nei jo gyventojų genocido.
Kad viskas įvyko neiššovus nei vieno šūvio
reiškė kad formaliai jokios
okupacijos čia nei buvo, nei būti galėjo.
Bet tai – abstraktu. Konkrečiai kalbėti
apie „okupaciją“ liaudies sluoksnių požiūriu, kada buvo išsivaduota iš siauro
išnaudotojų elito viešpatavimą laidavusių priklausomybių, kartu patekus į
priklausomybės santykius su Tarybų Sąjunga – graudžiai juokinga.
Tuo tarpu viską praradusiems buržujams tai
iš tiesų buvo tikrų tikriausia, kaip dabar kad vadinama, „sovietinė“ okupacija.
Atitinkamai pažvelgti reiktų į 2004 m.
antrojoje buržuazinėje Lietuvos respublikoje. Į metus, kuriais buvo įsijungta
tiek į NATO, tiek į ES sudėtį.
Žvelgiant formaliai, t. y. abstrakčiu
teisiniu požiūriu – čia irgi „okupaciją“ sunkiai berastume.
Visų pirma – Lietuva ėjo link Vakarų nuo
pat 1990-ųjų. Kas įvyko XXI amžiaus pradžioje, tebuvo nuosekli to proceso
baigtis.
Antra, šitam niekas realiai
nepasipriešino ir viskas įvyko abišaliu sutikimu.
Iš aukščiau minėtų teisinių pozicijų šiuo
atveju būtų adekvatu kalbėti nebent apie valdžios sprendimų, privedusių link
įstojimo į NATO be visuotinio referendumo (arba, pvz. – teisės pažeidimų per ES
referendumą), neteisėtumą.
Betgi tai – vidiniai Lietuvos reikalai.
Tuo tarpu ir čia, kaip aukščiau minėtu (1940 m.) atveju – nebūta nei tikro
krašto plėšimo, nei niokojimo, nei genocido. Todėl kalbėti apie „okupaciją“ –
sunkoka.
Kita vertus, šių dvejų istorinių momentų
socialinio turinio būta stačiai priešingo.
Pirmuoju (1940 m.) atveju fašistinio
diktatoriaus valdžią, kapitalizmą keitė kad ir koks netobulas, bet visgi
socializmas, šaliai tapus atitinkamos santvarkos viršnacionalinio darinio
(TSRS) sudedamąja dalimi.
Antruoju (2004 m.) atveju – buržuazinė
Lietuvos valstybė įsijungė į galingiausias XXI amžiaus imperialistinio kapitalo
sąjungas, NATO ir ES, taigi – į viršnacionalinį kapitalistinį darinį.
Kiekvienu atveju principinis klausimas
turėtų būti toks: kuriai klasei
pasitarnavo įvykusios permainos?
Pirmasis atvejis reiškė didžiulį laimėjimą
darbo liaudies sluoksniams, o kartu – triuškinantį Lietuvos buržuazijos (ir jos
pakalikų) pralaimėjimą. Tai taip aišku, kad net lyg šiandien šie „gražuoliai“
negali atleisti Liaudies Seimo dalyviams, ką bekalbėti apie TSRS.
Mažiau aiškumo antruoju atveju. Nes, viena
vertus, šis žingsnis neabejotinai sustiprino tuomet naujos (iš XX amžiaus galo
spekuliantų ir kompartijos nomenklatūrininkų) susiformavusios lietuviškosios
buržuazijos pozicijas. NATO pavidalu įgytas „skydas“ prieš galimas tiek išorės,
tiek vidaus grėsmes. Kita vertus, integracija į ES kaip niekad anksčiau atvėrė
ne tik rinkas, bet ir sienas. Išaugo biznio, o kartu ir emigracijos į Vakarus
galimybės.
Nemažai daliai XX-XXI amžių sandūroje vien
galą su galu sudurti vargusių lietuvių „runkelių“ tai reiškė tam tikrą
gelbėjimosi ratą. O valdančiajai klasei – apsauginį vožtuvą socialiniam garui
nuleisti.
Kaip suprasti?
Visuomenės „apačioms“ pasidarė lengva
susikrauti lagaminus ir patraukti link Vakarų, kur laukė nors nelengvo, bet
visgi galimo įsitraukimo į pasaulio „Auksinį milijardą“ perspektyva. Anglijoje,
Airijoje ar Ispanijoje dirbdami kad ir vietinių požiūriu pigiomis kainomis,
lyginant su Lietuva, šie migrantai galėjo pakilti į aukštesnę nei buvusią
materialinę padėtį.
Tuo tarpu visuomenės „viršūnėms“, t. y.
tiems, kurie nuo 1990-ųjų čia karaliavo ir lig šiol karaliauja, visa tai buvo
labai naudingas bei reikalingas „kraujo nuleidimas“ tada dar gyvybės ženklus
rodžiusiam Lietuvos proletariatui ir apskritai liaudies sluoksniams. Kaip labai
įtikinamai parodė 2008 m. pasaulinė kapitalizmo krizė, tai buvo tiesiog puiki
apsauga nuo grėsusio socialinio sprogimo.
Dar daugiau – nuo pat buvimo ES pradžios
pradėję eiti europiniai pinigai (lyg užmokestis už Vakarams atiduotąją darbo
jėgą) padėjo Lietuvoje išaugti ir sustiprėti ištisam biurokratų, smulkių buržua
ir apskritai miesčionių sluoksniui, kuris šiandien sudaro santvarka patenkintą,
jam lojalų bei gan stabilų „padoriųjų piliečių“ branduolį.
Visame tame, be abejo, nereikia ieškoti
kokių tai sąmokslo teorijų. Tai buvo visam XXI amžiaus pradžios rytų Europos
regionui tipiškas procesas, kuriuo įvyko jo taip vadinama euro bei atlantinė
integracija. Lietuva čia nesudarė jokios išimties, priešingai – ji atitiko
taisyklę.
Tačiau tuo lietuviai, kaip nacija – netapo NATO aukomis,
kaip kad Afganistano (2001 m.), Irako (2003 m.) Libijos (2011 m.) ir kt.
plėšiamų kraštų žmonės. Priešingai – įsitraukdami į Vakarų imperialistines
sąjungas bei patys dalyvaudami NATO karinėse misijose lietuviai tapo JAV imperializmo bendrininkais,
kuriems atitinkamai atsilyginama nors tikrai ne aukščiausia, bet visgi
aukštesne vieta pasaulinėje imperialistinio kapitalizmo piramidėje.
Todėl apie „NATO okupaciją“ Lietuvoje
negali būti rimtesnės kalbos. Kad ir po 2014 m. įvykių, paaštrėjusios
situacijos su Rusija, užsienio kariškių Lietuvon įvedimo – visa tai (kaip ir
2004 m. pokyčiai) reiškė daugių daugiausiai formalius galiojančios
(buržuazinės) teisės normų pažeidimus. Tačiau ne „okupaciją“. Nes iš esmės kas
įvyko – tai būtent asimiliacija.
Ar šiame kontekste reikia smerkti NATO,
bandyti tam priešintis ir t. t.? Žvelgiant iš marksistinių pozicijų, be abejo –
taip.
Tačiau tam pagrindą šiuo atveju tegali
suteikti internacionalizmas, solidarumas su iš
tiesų pavergtosiomis, engiamosiomis pasaulio tautomis, o ne iliuzinis įsivaizdavimas,
kad jų tarpe yra ir dabarties lietuviai.
Kaip tik tai ir turime suprasti.
Nebešvaistyti laiko ar jėgų beprasmiškiems ir situacijai neadekvatiems
lozungams bei agitacijai. Suprasti tikrovę tokią, kokia ji yra. Ir veikti
atitinkamai. Kuo greičiau – tuo geriau.
Kibirkštis
Truputį meluojate. 1940 m. lietuvių tautos genocidas prasidėjo, po karo buvo aktyviai tęsiamas - jūs ignoruojate masinius trėmimus į Sibirą ir masinius įkalinimus. Virš 130 000 žmonių buvo išvežta, virš 150 000 buvo įkalinta. Niekas nesako,kad prieš tai buvusi santvarka buvo ideali. Bet ne prievartinis ir smurtinis socializmas gali sukurti gerą santvarką, o patys žmonės evoliucionuodami ir tobulėdami. Skandinavai be jokių buldozerinių socializmų tai sukūrė.
AtsakytiPanaikinti