Sueina lygiai 220 metų, kaip 1798-ųjų
gruodžio 24-ąją gimė žymusis poetas Adomas
Mickevičius, romantizmo mūsuose pradininkas. Ir daugiau. „Šauklys, šaukiąs
karius į kovą – ir pats kovon jų priekyje einąs“*, – ši kadaise lietuvio Janonio
duota tikrojo Poeto charakteristika puikiai tiko lenkui Mickevičiui, savo
kūryba reiškusiam liepsningus patriotinius bei revoliucinius demokratinius XIX
amžiaus idealus. Nuo galvos ligi kojų kovotoju buvusio Mickevičiaus pavyzdys
aktualumo nepraranda ir šiandien. Apie jį – A. Mickevičiui skirtoje taip pat
poeto, E. Mieželaičio knygos „Čia Lietuva“ ištraukoje „Tu man atstoji
sveikatą“.
* J.
Janonis. Poetas (J. Janonis.
Raštai. T. 1. V., 1957, p. 335).
TU
MAN ATSTOJI SVEIKATĄ
1.
KAUNE. ADOMO MICKEVIČIAUS SLĖNYJE
... Medžiai, lydėdami Girstupio srovę, šnabžda vėlyvą rudenio metą:
– Litwo! Ojczyzno!.. ty jesteš jak zdrovie...
. .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
– Lietuva! tu man atstoji sveikatą...
. .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
Ąžuolo gelstantys lapai iš lėto
krinta – nelyginant dienos,
savaitės,
mėnesiai,
metai,–
tai laikas,
poeto
Girstupį,
ąžuolą,
akmenį
keitęs...
...Baigia išsekti jau Girstupio žiotys,
ąžuolas skerdėja, trupa granitas,–
lieka kietesnis už akmenį žodis,
didžiojo dainiaus čia pasakytas...
Krinta ir krinta į Girstupio srovę
lapai vėlyvą rudenio metą...
. .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
– Litwo! – kartoju, – ty jesteš jak zdrowie...
. .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
Lietuva! tu man atstoji sveikatą...
2.
JO KERTINIS AKMUO
Žalių medžių paunksmėje kietu letargo
miegu miega akmuo... Jis gali daug pabyloti, gali daug papasakoti. Nes jis
nemaža matė. Jame įrėžtos dvi raidės – AM. Viską ardantis ir naikinantis laikas
neįstengė ištrinti šių inicialų. Juos čia ateinančioms kartoms galbūt išsaugojo
švelnioji poezijos mūza Erata. Ir laimė, kad išsaugojo. Akmuo... Inicialai...
Ir tarsi šių inicialų tąsa – siauras takelis. Bet tai pradžia plačiausio kelio,
kuris vėliau lyg vijoklis apsivijo žemės rutulį. Tai šaltinis, iš kurio
ištekėjęs siauras tarsi šis Girstupio upelis pavirto plačia ir audringa upe,
įsiliejusia į giliausią pasaulinės kultūros okeaną. Akmuo... Tokiame akmens
soste puikiausiai būtų išsitekęs net pasakų milžinas Naglis. Geresnio kampo
poetiniams apmąstymams dieviškame Olimpe gal neturėjo nė pats Apolonas. Beje,
čia ir sėdėta milžino. Net sparnuoto. Pro medžius, saujomis raškydamas
gelstančius lapus, atlėkdavo rudeninis vėjas. Jis pastverdavo sėdinčio ant šio
akmens susi- mąsčiusio žmogaus ilgus juodo apsiausto skvernus ir pakeldavo juos
į viršų. Ir tada jis būdavo panašus į vienišą ir rūstų, juodais sparnais
plasnojantį į kalnus demoną. O jis ir buvo demonas: metė paniekos kupiną
žvilgsnį „žemyn“, į žemės slėnį, „kur tamsoje šliužų priviso“, ir pakilo į
fantastinę, į iliuzorinę Idealo respubliką. Jo širdis tikrai nerimo ir virė – tarsi
demono. Nors poetinio susimąstymo akimirką šis balto veido, gražiai išlenktų
lūpų, žydrų akių Faunas daugiau būdavo panašus į marmurinį Apoloną negu į
niūrų, išsižadėjusį pasaulio Demoną. O gal jame tilpo ir šviesus Apolonas, ir
juodas Demonas? Kartais ir taip atsitinka. Reikia atidžiai skaityti jo eiliuotą
testamentą. Jis geriausiai paliudys. Ir gyvu žodžiu prabils inicialai akmeny AM
– Adomas Mickevičius...
...1820 metai. Kaunas. Senamiestis.
Protarpiais akmeniniu grindiniu nušuoliuoja arklio kanopų sinkopės, nusirita
vežimo ratų dodekafoninė muzika. Rotušės aikštė.
Atsidaro gimnazijos durys, ir į gatvę
išeina jaunas, lieknas ir gražus mokytojas. Griežtas erelio profilis, tankios
žandenos, gauruota galva. Jis tik baigė skaityti mokinių darbus, pavargo, išrūkė
pypkę ir išeina dabar pasivaikščioti. Prieina ir stabteli prie raudonų plytų
bažnyčios. Į jį padvelkia garsi ir garbinga praeitis. Šis aukštas gotinis
statinys jam primena tvirtą, augalotą Vytauto laikų kareivį: tvirtai įaugo į
šią Nemuno pakrantę ir, apsišarvavęs raudonų čerpių šarvais, įrėmęs į žemę
žvilgantį saulės spindulio kalaviją, saugo nuo vakarinių priešų šitą žemę.
Audringa praeitis...
Mokytojo žvilgsnį pasigauna Nemuno srovė
ir neša į saulėtą tolumą: ten, kur į Nemuną įteka iš tolimo Vilniaus, jo mylimo
akademinių studijų miesto, iš šios stebuklingos Gedimino vizijos, atitekėjusi
srauni ir linksma Neris. Žydras mokytojo žvilgsnis plaukia plaukia pasroviui. Į
netolimą santaką. O santakoje raudonuoja buvusios tvirtovės griuvėsiai.
Griuvėsiai? Čia, atrodo, po sunkaus žygio prigulė pailsėti, užsiklojo rusvomis
meškenomis ir miega senovės milžinas. Miega, pasidėjęs šalia žvilgantį
dviašmenį kalaviją, kurį žmonės dabar vadina Nemunu, ir laukia ženklo.
Sutrimituos viršum jo galvos saulė, tas varinis kovos trimitas, ir milžinas
pakils iš miego, nusimes rusvas meškenas ir vėl nueis į žygį... Mokytojas
žvelgia į šį miegantį milžiną ir mąsto. Šią akimirką šmėsteli jo atminty
Lietuvos karaliaus Mindaugo kalnas ir gimtojo Naugarduko pilies griuvėsiai. Ten
liko įspaustos jo vaikiškos pėdos. Ten liko visos jo pasakos. Ak, tas tolimas
Naugardukas... Ak, tolimoji Zaosė... Vaikystė – taip pat laiko nugalėtos ir
sugriautos pasakų pilies griuvėsiai... Sudie, tolimoji pasaka!..
Mokytojas nusisuka, palieka pilį santakoje
ir palengva kopia į Žaliakalnį. Jį pasitinka žalia ąžuolų giraitė ir viršum jos
žydrus padangės sparnus išskleidusi vasaros popiečio valdovė – karalaitė
Rimtis. Jos glamonės maloniausios. Malonesnės už tolimos kaip vaikystės pasaka,
už labai tolimos jau Marilės glamones... Nors dar taip neseniai Tuhanovičių
dvaro sode, melsvoj liepų paunksmėj, Marilė laikė prie krūtinės priglaudusi jo
gauruotą galvą, o lūpų tulpės šiluma kuteno jo smilkinius. Dar taip neseniai...
Ir kas beliko? Pasinerti į vasaros popiečio valdovės Rimties glėbį ir švelnių
prisiminimų sapne žengti Petrarkos pėdomis – šnabždėt sonetą Laurai:
O Laura, pasakyk, ar tavo atminty
Šviesioji praeitis dar kada nors iškyla,
Kai jautėme abu širdžių aistringą bylą,
Užmiršę, kad yra pasauly ir kiti?
Jazmino krūmo, jo žiedelių paslėpti,
Upelei skambinant pro vakarinę tylą,
Mes jutom, kaip jausmai kalbėtis nenutyla,
Kaip meilės gaubia mus šešėliai nekalti.
Mėnulis, nelauktai pro debesį išėjęs,
Į tavo plaukus ir krūtinę pažiūrėjęs,
Paversdavo tave nežemiška dvasia.
Ir tąsyk, akimis paskendęs akyse,
O lūpom su tavim, brangioji, susiliejęs,
Ir laimę suradau, ir ašaras jose.
Kieno tai aimanos? Girdėtos. Bet kieno
jos? Petrarkos? Galbūt. O gal jaunojo Verterio? Verterio... Jaunas mokytojas
ilgai nesiskyrė su šiuo romanu. Užsidegęs žvakę, užsidaręs mažam kambarėly, jis
godžiai skaitydavo šios nuostabios knygos puslapius. Skaitydavo ir aimanuodavo,
skaitydavo ir drauge su jaunuoju Verteriu skųsdavosi nelaimingu savo likimu. Ir
pagalvodavo: argi ir mano likimas – Verterio likimas? Nelaiminga, atstumta
meilė ir... Ne, gink dieve, tik ne Verterio... Greičiau Šilerio Moro likimas.
Sukilusio prieš viso pasaulio neteisybę plėšiko likimas. Greičiau Bairono
kerštingo korsaro likimas... Pasaulis žiaurus ir neteisingas.
Bet ar kapituliacija prieš blogį –
heroizmas? Ar verte- riškas pasitraukimas iš gyvenimo – heroizmas? O ne! Tai
rezignacija. Silpnųjų protestas. Stipriųjų protestas –- baironiško korsaro
kerštas, šileriško plėšiko Moro šūvis. Kukliame mokytojo kambarėlyje blaškosi
vėjo plaikstoma žvakės liepsna. Ir revoliucinės epochos vėjo paliesta, tarsi
žvakės liepsna jauno poeto krūtinėje blaškosi volteriško skepticizmo, filomatų
ir filaretų išpuoselėta romantiška dvasia. „Und die ai ten Formen stūrzen ein“–pataria,
kursto, šnabžda jam į ausį Šileris. Senos formos griūna. Ir jų griuvėsiuose
gimsta tobulesnių formų pavidalai. Ir tas „paklaikęs, apdujęs, paniuręs“ Kauno
mokytojas, tas maištingas romantikas, tas devynioliktojo šimtmečio novatorius,
avangardistas, modernistas, paklaikusiomis akimis žvelgia į nakties tamsą ir
taria žodžius:
Be dvasios, be širdies – tai griaučių minios!
O, duok, Jaunyste, man sparnus!
Virš žemės negyvos, lig pat žydrynės,
Pakilsiu rojun, į kraštus,
Kur įkvėpimas kuria stebuklus,
Kur puošia jis žiedais naujovę,
Tenai viltis – jo palydovė!
Apoloniškoje jauno poeto sieloje pabudo
audringas Demonas. Dabar jis šileriškas plėšikas. Jam dabar nieko negaila. Jis
dabar sukilo prieš sustabarėjusias senas formas. Prieš konservatizmą. Prieš
tamsoje knibždančius šliužus. Prieš egoizmą. Ir mirties problemą poetas dabar
sprendžia prasmingai:
Laimingas kritęs kovoje tasai,
Kuris kitiems taps laiptu, kelią tiesiant
Į rūmus ateities, į garbę šviesią...
Tai jau nebe verteriškas, nebe pasyvus
požiūris. Prasminga tik herojiška mirtis. Poetas išsprendžia šią sunkią,
kankinančią jį problemą. Gyventi! Kam? – klausia poetas ir atsako:
Žvelk ten, kur nepasieks akis,
Laužk tai, ko nepajėgia protas!
Ir pabaigoje – dar drąsiau, tiems laikams
dar drastiškiau poetas ryžosi pareikšti: „Pasistūmėk pirmyn, planeta!“ Tai jau
maksimalizmas, maištas, programa. Tai jau revoliucinis iššūkis. Neapykanta
konservatyviai praeičiai, pareiškimas ateičiai. Tai avangardizmas. Tai himnas
revoliucijai. Jaunasis modernistas sulaužė sustingusį klasikinio eilėraščio
kanoną, žodyną, manierą. Prabilo gyvas, natūralus šnekamosios kalbos žodis.
Jis, tiesa, ne iš karto susilaukė pripažinimo. Konservatoriai dar ilgai
nenorėjo įsileisti jo į poezijos šventovę. Nepadėjo jiems nė cenzūra, griežtai
persekiojusi šį puikų programinį novatoriaus eilėraštį. Gyvenimas stipresnis,
jis nugalėjo. Kaune parašyta „Odė jaunystei“ tapo naujo ir didelio kelio
pradžia...
... Jaunas mokytojas nepajunta, kaip
atsiduria prie milžiniško riedulio. Medžiai stovi sustingę, tarytum žalias
bures suglaudę laivų stiebai uoste. Ant šakutės verteriškai verkia paukštis.
Papėdėje žalsvą laumžirgį gaudo guvus sidabrinis Girstupio žalčiukas.
Šnarindamas žoles, šliaužia sidabriniu pilvu per nugludintus baltus akmenėlius,
šnypšdamas vejasi laumžirgį ir niekaip negali pagauti. O už snaudžiančio akmens
– baltas rankas keleiviui tiesia vasaros popiečio valdovė Rimtis... Pailsėsiu,
galvoja keleivis. Atsisėda ant olimpinio akmens, atsiremia į baltą karalaitės
Rimties krūtinę, užmerkia pailsusias akis ir užmiega švelniam jos glėby. Ir
staiga mato sapną... Senas dvaro parkas. Šakotos mėlynos liepos. O tamsioje
medžių unksmėje šmėsteli balta kaip rūkas suknelė, baltas kaip Svitezio ežero
vandens lelijos žiedas veidas ir žydros žydros akys – kaip žvaigždės ežere...
Kas tu? – klausia jaunas mokytojas sapne. – Petrarkos sonetų vėlė? Ir girdi
tylų tarsi lapų šlamesys balsą: – Ne, aš ne sonetų vėlė. Aš Marilė... Ir
tiesiasi i jį dvi baltos rankos – kaip gulbės sparnai. Marile! Marile! šaukia
jis ir – nubunda...
Ošia medžių žalios burės. Verteriškai
skundžiasi paukštis... Jis nori ištrūkti iš karalaitės Rimties glėbio ir
negali. Marmurinėje Apolono krūtinėje pasislėpęs juodas Demonas kelia
žvaigždėtus sparnus ir pradeda maištauti: ,,0, duok, jaunyste, man sparnus!“–kartoja...
Bet karalaitė Rimtis nebepaleidžia. Ir jis vėl užmiega... Vėl regi sapną.
Veidas vėl... Bet jau nebe Marilės. Valingas veidas. Ir akys žėri tartum
kalavijo plienas... Lyg sužeistas miško žvėris po pilies menę blaškos
kunigaikštis. ,,Tu pasikvietei į pagalbą kryžiuočius, tuos amžinus Lietuvos
priešus?“–klausia pilies valdovė.–“O kodėl ne? – pyksta kunigaikštis.– Aš noriu
atkeršyti Vytautui. Kitaip aš jo neįveiksiu“.–“Bet tu įsileisi amžiną priešą į
tėvų žemę...“ Plieninėse jos akyse įsižiebia pykčio kibirkštys. Ir kartu –
užuojauta... Naktis. Pro pilies vartus išjoja nuo galvos iki kojų apsišarvavęs
raitelis ir šuoliais lekia į kryžiuočių stovyklą. Jis veda lietuvių karius į
mūšį. Skamba kalavijų plienas... Priešas nugalėtas! Išgelbėta tėvynė! Bet ir
narsusis raitelis mirtinai sužeistas, kraujas čiurkšlėm trykšta... Tačiau ką
slepia antveidis? Juk tai pilies valdovė!.. Ir šnabžda laužo liepsnos apie
šlovę, ir šnabžda apie meilę begalinę – tėvynei... Kas ta narsioji moteris? –
klausia sapne jaunas poetas. O laužo liepsnos atsako: „Jos vardas Gražina...“
Jis žiūri, žiūri išplėtęs akis į raudonus pilies bokštus... Ir pilis jam atrodo
pažįstama. Juk tai jo vaikystė– tai Naugardukas, tai kunigaikščio Liutauro
pilis! O jos griuvėsiuose, kaip apdulkėję žaislai pašiūrėje, guli jo pamiršta
pasaka...
Ak! sušunka jis tarsi įgeltas ir pašoka.
Jis supranta: įvyko stebuklas, įvyko poetinis praregėjimas. Poetinėje vizijoje
Marilė, ta silpna ir trapi Marilė, atstūmusi jį, nedrįsusi pasipriešinti
tradicijai, aplinkai, dabar įsikūnijo herojiškame Gražinos paveiksle... Bet
keistuolio krūtinėje plaka tikro romantiko širdis. Verteriška širdis. Ji
liepsnoja meilės liepsna. Ji myli, kenčia ir vis dar nepraranda vilties. Jis
tik norėtų, kad Marilė būtų ryžtingesnė, drąsesnė, kad ji drauge su juo
pasakytų: „O, duok, jaunyste, man sparnus!“
Ir staiga jaunas poetas tikrai pajunta
išaugusius sparnus. Maištininko, Demono sparnus. Jie kelia jį aukštyn. Jis
atitrūksta nuo akmens, išsiveržia iš švelnaus karalaitės Rimties glėbio. Jis
pakyla virš sustingusių žaliųjų medžių burių. Pakyla ir skrenda viršum šio
miesto. Žemai mirga žiburių jūra. O Demono sparnai jį neša aukštai aukštai. Ir
jis kartoja savo Odę:
Pakilsiu rojun, į kraštus,
Kur įkvėpimas kuria stebuklus...
Poeto sparnai – jo įkvėpimas. Poetinė
vaizduotė tikrai kuria stebuklus. Poetinėje vizijoje jis silpną ir trapią
būtybę pakėlė į dangaus aukštumas. Jis myli savo Marilę, kaip pats jai
prisipažįsta viename laiške, „kaip dangaus būtybę“... Taip elgiasi visi tie
keistuoliai, kuriuos blaivūs realistai su ironija vadina poetais... Poezija
gimė aukštumose. Ir visa, kas žemiška, poezijoje – išaukštinta.
Demono sparnai neša virš miesto maištingą
Odės autorių– tą romantiką ir novatorių – ir pagaliau nuleidžia į kuklų
mokytojo kambarėlį Rotušės aikštėje. Ir lange ilgai neužgęsta žvakė. Prie
žvakės sėdi jaunas poetas. Įsmigę į tamsą paklaikusios akys mato Marilę:
apsitaisiusi kario šarvais, ji skrenda ant eiklaus žirgo, iškėlusi kardą...
Drąsiau, Marile! –šnabžda jo lūpos, o jo graži ranka vedžioja baltame
popieriaus lape poemos eilutes. Marile! – šūkteli jai įkandin poetas, ir ji
valandėlei atsigrįžta. Bet kas tai? Kas šita raita moteris? Į jį žvelgia gilios
ir aštrios kaip plienas akys. Tai jau nebe Marilė... „Kas tu esi?“–klausia nustebęs
poetas. „Ar nepažįsti? Lietuva...“
Poetas rašė rašė... Ir ekstazėje nepajuto,
kaip iš Marilės išaugo Gražinos portretas, o iš Gražinos – Lietuvos paveikslas.
Jo meilės jausmas buvo toks stiprus, toks didelis, ir jis netilpo į šeimos
portretų rėmus. Poetas buvo maištininkas ir revoliucionierius. Ir jam šventa
buvo kova už laisvę. O Gražina vedė į tokią kovą...
...Šimtmečių miegu miega akmuo slėnyje...
Geležiniai demono pirštai jame Įspaudė dvi raides – AM. Adomo Mickevičiaus
didelio poetinio kelio pradžia. Ir šis lietuviškas akmuo tapo visos jo
nuostabios kūrybos kertiniu akmeniu. Kaip ir Lietuva. Ne veltui Aleksandras
Puškinas jį pavadino Lietuvos dainium... Galingi ir platūs to dainiaus sparnai.
Jais jis toli, labai toli nunešė į pasaulį Lietuvos vardą. Ir mūsų gimtoji žemė
amžinai bus dėkinga didžiajam poetui, kuris kadaise sėdėjo ant šio pilko
lietuviško akmens ir regėjo poetinę viziją: Marilę – Gražiną – Lietuvą...
3.
SVITEZIO LEGENDOS
Jeigu ne Adomo Mickevičiaus vaikaitis,
vargu ar būčiau tais sunkiais ir audringais pokario metais taip greitai
išsiruošęs į didžiojo poeto gimtinę Zaosę. Rūpesčių tuo metu užteko. Vyko
struktūrinės gyvenimo permainos. Jos reikalavo laiko, kantrybės, energijos. Ir
kiekvieną dieną teko taupyti – kaip šovinius fronto atakoje. O poezija? O
poeziją buvo nutarta atidėti „geresniems laikams“. Laukė konkretus darbas, kurį
atlikti turėjome mes – istorijos juodadarbiai. Poetams, tiems mūzų lepūnams,
buvo pažadėtas busimasis „aukso amžius“. Kai nutils paskutiniai karo šūvių
aidai. Kai gyvenimas vėl pasistiebs iš griuvėsių. Ir kai kregždės vėl susuks
lizdą atstatyto namo pastogėje. Tada vėl pasigirs poeto daina, kuri primins
subtilų arfos stygų skambėjimą.
Niūrokam karo griuvėsių fone sulaukėm
malonaus svečio – Adomo Mickevičiaus anūko. Mesje Goreckis atvyko iš Paryžiaus
vieną ankstyvą pavasarį. Medžiai tik sprogo. Ir todėl svečią galėjome pasitikti
tik su lietuviškų žibuoklių puokšte. Bendrauti su juo pasirodė lengva: jis buvo
šnekus, judrus ir gyvas žmogus. Netrukus tarp mūsų užsimezgė nuoširdi
draugystė. Jis papasakojo ir kai ką naujo apie garsųjį savo senelį. Ypač iš jo
gyvenimo Paryžiuje, kur poetas rašė monumentaliausią savo gyvenimo kūrinį „Poną
Tadą“.
Žiūrėjau Į šitą žmogų, ieškodamas jame
garsaus senelio bruožų. Atidžiai sekiau jo judesius, kalbos manierą, mąstymo
būdą. Bet panašumo į senelį nebemačiau. Nebemačiau tų stambių ir tankių
žandenų, kurios portrete puošė gražų poeto veidą. Nemačiau ir tankių ilgų
plaukų, kurie poeto portrete siekia pečius. Ir nemačiau tų gilių didelės
išminties, skausmo, didelio rūpesčio išrašytų raukšlių, kurios portrete puošė
kenčiantį ir valingą laisvės kovotojo ir genialaus poeto veidą. Viskas
nusinešta į kapą. O genijai gimsta retai...
Seniai svajojau pamatyIi didžiojo
romantiko gimtinę. Bet sutrukdė karas. Ta prasme esu kiek prietaringas. Man
atrodo, jog poeto asmenybės reikia ieškoti auksinėje jo vaikystės Arkadijoje.
Ten susiformuoja visas busimasis poetas. Ten jis patiria visus poetinius
impulsus. Vėliau tik eksploatuoja tą poetinį lobį, kurį surado užkastą
vaikystės Arkadijos pievose. Gerai, jeigu poetui pavyksta jį realizuoti.
Kartais ir nepavyksta. To lobio per akis. O gyvenimas trumpas. Kartais poetas
išgyvena tikrą tragediją: jis ir pats jaučia, jog nesugeba tinkamai realizuoti
viso grožio, kurį jam padovanojo vaikystė. Kitaip sakant, reali kūryba nesugeba
pralenkti kūdikystės fantazijos. Arkadiškame kūdikystės sapne buvo žymiai
gražiau ir šviesiau negu vėliau, kai tas sapnas įgavo konkretų žodinį apdarą.
Žodis – gana sustingusi masė. Ir jeigu norime, kad toji žodinė masė virpėtų,
turime iki žilos senatvės išsaugoti sieloje auksinės vaikystės spindulių
virpesį. Taigi ieškokime poeto jo vaikystėje.
Visa Adomo Mickevičiaus kūryba, galima
sakyti, tas laimingas atvejis, kai poetas pasiėmė maksimumą iš surastų gausių
savo Arkadijos lobių. Žemėlapyje ją vadiname Naugarduko apylinkėmis. Tai
gimtoji Zaosė, Svitezio ežero ir Nemuno pakrantės. Čia paprasčiausiai bėgiojo,
žaidė ir išdykavo berniukas, kuris tada nė neįtarė, jog rūstus likimas
pasirinks ir padarys jį vienu garsiausių pasaulio poetų. Čia jis žavėjosi
lietuviškos, gamtos grožiu, senų pilių griuvėsiais ir romantiškais senų žmonių
pasakojimais, padavimais, legendomis. Čia jis patyrė pirmosios meilės jausmą,
kuris ilgesinga, žvaigždžių šviesa nuskaidrino visą subrendusio poeto kūrybą.
Adomo Mickevičiaus meilės sapnų ir svajonių dievaitė Marilė atsistojo šalia
Petrarkos sonetų Lauros. Visos svarbiausių jo veikalų gijos veda į Zaosę, į Svitezį,
į Naugarduką.
Ir, žinoma, pirmiausia.–“Baladės ir romansai“.
Čia mes dar nejaučiame bronzos ar akmens monumentalumo. Žodis dar gležnas tarsi
pavasarinis pumpuras, grakštus tarsi skrendantis paukštis ir lengvas tarsi
rytinio vėjo dvelksmas. Posmai dar žvilga saulėtais Svitezio ežero blyksniais,
tvieskia jo vandens lelijų vaiskumu, kvepia vešlia jo pakrančių augmenija.
Poetui suėjo tik dvidešimt. Tai gajus ir gaivalingas jauno poeto žodis. Ir ne
bet kokio – ne eilinio ir ne tradicinio poeto. Tai protestanto ir novatoriaus
žodis. Naujas žodis. Poetas paskelbia kovą akademiniam klasicizmui – jo
blaiviam racionalizmui ir sustabarėjusiam formos šablonui. Ir iškelia ieškojimų
vėliavą. Jo žvilgsnis nukrypsta į romantizmą, kuris jau sudrebino
literatūrinius Europos pagrindus. Nugriaudėjo nauji literatūrinių deklaracijų
griaustiniai, praūžė romantizmo audra. Ir pjedestalai, kuriuos puošė
pompastiškos klasicizmo figūros, liko tušti. Romantizmas triumfavo. Adomo
Mickevičiaus baladė „Romantika“, atrodo, gimusi Svitezio ežero pakrantėse ir
davusi pradžią romantiško pobūdžio kūrybai mūsų padangėje, prasideda tokiu gana
mįslingu didžiojo anglų dramaturgo Šekspyro epigrafu: „Aš tai regiu. O kuo?..
Gi sielos akimis“. Baladėje kaimo mergaitė mato savo mirusį mylimą jaunuolį. Ji
kalba su šmėkla ir tiki, jog mylimasis ją tikrai aplankė. Iškaršęs senis,
sausas mokslininkas ir lėkštas racionalistas įtikinėja, kad to negalėję būti.
Kovodamas su liaudies prietarais, jis kartu griauna poetinį sapną ir gyvą
legendą. Į šį ginčą įsiterpia jaunas poetas, kuris šiais žodžiais reziumuoja savo
naują poetinį credo: ,,Aš labiau pasitikiu jausmu ir tikėjimu negu išminčiaus
stiklu ir akimi“. Ir toliau: „Nematydamas tikro gyvenimo, nepamatysi ir
stebuklo! Turėk širdį ir žvelk į širdį!“ Tai buvo romantiško poeto credo.
Poeto, kuris bėgo nuo netikro „užkonservuoto gyvenimo“ ir jau ieškojo savo
kūrybai impulsų čia pat, Svitezio ežero pakrantėse, kitaip sakant, „tikro
gyvenimo“ kloduose, ir kuris į širdį jau mėgino pažvelgti širdimi. Romantizmas
jautėsi esąs pašauktas širdimi atšildyti gyvenimą, įvilktą į gražias ledo
formas. Romantizmas tiesė širdies komunikacijas į širdį. Tai buvo principinės
reikšmės, programinio pobūdžio dialogas.
To paties ežero pakrantėse, atrodo, gimė
ir „Svitezis“, „Svitezietė“, „Lelijos“, „Ponia Tvardovska“, „Žuvelė“ ir netgi „Trys
Budriai“ – pati lietuviškiausia iš visų šių baladžių. Jose žvaigždžių šviesa
nušvinta šito užmiršto užkampio grožis ir atgyja seni padavimai, legendos ir
dainos. Poetas neieško savo žodžiui auksinio ar marmurinio fono ir neieško temų
antikinėje mitologijoje. Jo poetinis žvilgsnis nukrypsta į nacionalinį
gyvenimą. Į praeitį ir dabartį. Į kuklų ir nepretenzingą darbščios liaudies
gyvenimą. Jo poetinė klausa atidi paprastai liaudies dainai, jos spalvingam
metaforiniam ornamentui, kuris primena kaimo moterų austas raštuotas juostas ar
rankšluosčius. Ir, aišku, senam liaudies padavimui, legendai, pasakai,
patarlei, priežodžiui. Jo baladėse atgyja Svitezio apylinkių senų padavimų ir
pasakų veikėjai – undinės, miško dvasios ir kitos fantastinės būtybės. Žodžiu,
visa tai, ką iškaršęs ir sausas „Romantikos“ mokslininkas pavadino prietarais.
Protui gal tas ir svetima. Bet širdžiai artima ir sava. Liaudis sukūrė šį „papildomą
pasaulį“, šią fantastinę viziją, norėdama pa-įvairinti ir papuošti monotonišką
kasdienybę, nuobodžią savo buitį. Liaudis pakilo aukščiau savo pilkos ir
nuobodžios buities. Taigi ir literatūra, anot poeto, turi pakilti aukščiau
pilkos buities ir turi save pačią pranokti. Romantizmas grąžino literatūrai
pasakų paukščio sparnus. Romantiška pasaulėjauta poeto neapvylė. Netrukus poeto
dėmesį patraukia istoriniai nacionalinio gyvenimo aspektai. Bet skverbdamasis
gilyn į tautos praeities klodus, poetas romantikas kartu skverbiasi ir į tautos
ateitį. Poetas prisiima tautos pranašo vaidmenį. Iš tautos praeities didybės
jis buria jai ir ateities didybę. Logika gana aiški: negali tauta, turėjusi
tokią didingą praeitį, neturėti ateities. Tai buvo busimosios laisvės
prognozavimas. Carinės Rusijos imperijos laukė žlugimas. O jos pavergtų tautų –
pavasarinis atgimimas.
Pasinėręs į tautos praeities klodus,
poetas sukuria didelio grožio ir dramatiško heroizmo kupinus veikalus –- „Konradą
Valenrodą“ ir „Gražiną“. Tačiau kas gi tas Konradas Valenrodas? Argi ne pats
poetas, kuris, labai dar jaunas būdamas, ištisas valandas praleisdavo
Naugarduko pilies griuvėsiuose, mintyse kurdamas karaliaus Mindaugo suvienytos
Lietuvos prisikėlimo vizijas? Galbūt... O Gražina? Kas ji? Ar ne poeto
nelaiminga pirmoji meilė? Ar ne jo Marilė? Gal todėl poetas parinko jai ir
kilnų istorinį siužetą ir norėjo matyti ją mirusią (jam realiai daugiau
nebeegzistuojančią!) didvyrės mirtimi. Kada poemos pabaigoje Gražina atsiduria
ant laužo ir prasideda atsisveikinimas su jos palaikais, poeto balse pajuntame
ašaras. Gal tą akimirką, kai poeto ranka rašė paskutines šios herojinės poemos
eilutes, jo mintys klajojo Svitezio pakrantėmis. O poetinės vaizduotės
liepsnose galbūt saulėlydžio pašvaistėmis liepsnojo Marilės, tos Svitezio
pakrančių Lauros, paveikslas. Poetas nuolatos grįžta mintimis prie užkerėto
šito ežero, kurio paviršiuje supasi balti kaip sniegas užburtų vandens lelijų
žiedai, kurio krantais vaikšto apsisiautusi balto rūko skraiste jo svajonių
undinė – jo ne-žemiškoji Marilė... Poetas, daugiau pasikliovęs širdimi negu
protu, jaunas pateko į pasakų ir burtų nelaisvę ir niekada iš jos jau neišėjo.
Ir Lietuva jam buvo tarsi pasaka, tarsi vaivorykštėmis nuspalvinta vizija,
tarsi auksinis vaikystės sapnas. Kaip vėliau didžiajam vizionistui M. K.
Čiurlioniui.
Adomo Mickevičiaus sonetų gijos irgi veda
į Svitezio ežero pakrantes. Ten veda ir daugelio niūriomis spalvomis nutapytų
jo „Vėlinių” skyrių gijos. Ypač ketvirtosios dalies, kurioje pratrūksta
dramatiška poeto meilės išpažintis. Ir pagaliau monumentaliausio jo veikalo,
kurį galime vadinti ir epopėja, ir eiliuotu romanu, „Pono Tado“ gijos veda į
vaikystės Arkadiją. „Ponas Tadas“ Adomui Mickevičiui buvo toji „svarbiausia
gyvenimo knyga“, kurią kiekvienas rašytojas svajoja parašyti. Ne kiekvienam
pavyksta. Adomui Mickevičiui pavyko. Šioje knygoje rašytojo auksinė vaikystė
susiliečia su sidabrine senatve. Tai gyvenimo pilnaties knyga. „Pono Tado“
puslapiuose didysis poetas grįžta į Naugarduko apylinkes. Bet grįžta jau
subrendęs ir dar kartą apžvelgia viską iš pradžios. Siela – naivaus kūdikio.
Žvilgsnis – patyrusio senio. Širdis – karšto nenuoramos. Mintis – ramaus
mąstytojo. Deimantinis tos knygos žėrėjimas!
... Nežinau, ką jautė tada Adomo
Mickevičiaus vaikaitis, žengdamas didžiojo savo senelio išvaikščiotais takais.
Aš jaučiausi kaip jūreivis, išlipęs į surastą naują egzotišką salą. Pribėgau
prie ežero išskėstom rankom ir įsibridau iki kelių į skaidrų jo vandenį. Paskui
žemai nusilenkiau šitam gamtos gražuoliui, saugančiam giliame gylyje pasakų ir
padavimų lobius, nusiprausiau jo šaltu ir tyru vandeniu, atsigėriau jo šventos
gaivos ir atsišliejau prie slaptingo medžio kamieno. Visu ežero veidu nuslinko
saulėta šypsena. Ir plačiai atsivėrė žydros ežero akys. O bangų suapvalintos
žalsvos ežero lūpos pradėjo man sekti seną ir liūdną padavimą. O žalioji miško
giesmė ramino ir migdė mane – kaip kadaise motina prie lopšio. Užmerkiau
saulėtų vandens blyksnių apakintas ir ilgos kelionės išvargintas akis. Ir,
rodos, pajutau lengvą baltų tarsi vandens lelijos pirštų prisilietimą. Iki šiol
įtariu, kad tai šio ežero undinės būta, nes tų pirštų prisilietimas paveikė
mane lyg burtai– aš pasinėriau į baltą ežero rūko prarają. Vanduo ežere
kunkuliavo ir virė, o iš jo gelmių sklido širdį verianti moterų rauda. Ir
staiga lyg per sapną išgirdau:
Ktokolwiek będziesz w Nowogrodzkiej stionie,
Do Piužyn ciemnego boru
Wjechawszy, pomnij zatrzymač twe konie,
Rys się przypatrzyi jezioru.
Switež tam jasne rozprzestrzenia tona,
W wielkiego ksztalcie obwodu,
Gęstą po bokach puszczą oczerniona,
A gladka jak szyba Jodu...
Gal tai paties Adomo Mickevičiaus balso
būta? Šitą baladę poetas rašė ežero pakrantėje. Paskui, kūrybinio džiaugsmo
pagautas, visu balsu ją deklamavo ežerui, padangei, vėjui, paukščiams ir
medžiams. Ir jo balso aidas tebesklando šiose apylinkėse. „Svitezio“ baladės
posmai – lyg sieliai per ežerą. Ir aš ėjau tais posmų sieliais į ežero vidurį,
kur virė ir kunkuliavo vanduo ir kur sklido moterų šauksmai ir raudos, tarsi
norėdamas įsitikinti, ar tebėra gyvas poeto kadaise čia pasektas senų laikų
padavimas.
Plužinų ponas, poeto mylimosios Marilės
senelis, negalėdamas pakelti moterų šauksmo ir raudų, kasnakt sklindančių iš
ežero, liepęs nunerti šimto uolekčių tinklą. Tinklą pašventinę ir užmetę į
vidurį ežero. Kai pradėję jį traukti, jis buvęs toks sunkus, lyg akmenų
pridėtas. O kada iškėlę tinklą į viršų, radę jame jauną gražuolę. Jos lūpos
tvieskę koralų raudoniu, skruostai spindėję saulėtekiu, lininiai plaukai švietę
vandens sidabru. Baimės apimti žmonės jau norėję bėgti, bet gražuolė visus nuraminusi
žodžiais, tartais Plužinų ponaičiui. Niekas iki šiol nedrįsęs čia irtis, nes
kiekvienas būtų galą gavęs ežero gelmėse. Tas pat būtų atsitikę ir drąsiam
Plužinų ponaičiui, tačiau šio ežero pakrantėse gyvenęs ir jo senelis, ir jo
prosenelis, todėl jis tos bausmės išvengsiąs. Ir ji norinti atidengti jam ežero
paslaptį: seniai seniai, kai Naugarduką valdęs karalius Mindaugas, ežero
pakrantėje stovėjęs puošnus Svitezio miestas, kurį valdęs Tuhanas – poeto
mylimosios Marilės prosenis. Vieną dieną Mindaugo karalystę ištikus nelaimė – kraštą
užgriuvę priešai. Ir paprašęs karalius Mindaugas ištikimo savo vasalo Tuhano
pagalbos. Surinkęs Tuhanas penkis tūkstančius raitų ir gerai ginkluotų vyrų.
Bet į karą jų vesti vis nesiryžtąs, vis dar delsiąs. Ir kaip jis paliksiąs
niekieno nesaugomą miestą? Kaip paliksiąs beginkles moteris? Ir tada ji,
matydama tėvo abejones, liepusi tėvui traukti su vyrais į karą – padėti
karaliui Mindaugui. Jai, nuraminusi ji tėvą, sapne pasirodęs dangaus
pasiuntinys, kuris žaibuojančiu kardu išrašęs ugnies ratą aplinkui visą
Svitezio miestą ir pažadėjęs ginti į karą išjojusių vyrų žmonas ir dukteris.
Tuhanas paklausęs jos. Bet vos tik karių pulkai išjoję, miestą užgriuvęs
priešas. Kas dėjęsi tą baisiąją naktį mieste! „Užmušim vienas kitą, bet gyvi
priešui nepasiduosim!“ –šaukė apgultieji. Ir visą miestą staiga apėmusi
beprotiška savižudybės aistra. Veltui mėginusi gražuolė Tuhano duktė sustabdyti
– niekas nepadėję. Ir tada, nevilties iškankinta, ji sušukusi dangui, kad
siųstų griausmą ir gyvus visus prarytų žemė. Ir žemė tikrai prasivėrusi.
Moterys pavirtusios žaliais ežero augalais. Balti žiedai, lyg balti drugeliai
jo paviršiuj, byloja apie tų moterų nekaltybę, apie jų. sielų skaistumą. Ir
jeigu baltą jų žiedą paliečianti priešo ranka, priešas vietoje krintąs negyvas.
Tokia stebuklinga šitų karališkų ežero augalų galia! Ir tegu joks priešas
daugiau nebandąs kėsintis į nekaltų sielų skaistumą! Gražuolei baigus pasakoti,
vėl prasivėrusi šio ežero gelmė, ir jos nebelikę nė ženklo. Ir nuo to karto
niekas daugiau jos nebematęs ir nebegirdėjęs.
Argi? Argi ne jos balsą išgirdau aš vidury
šio užburto ežero? Argi koralų raudonis, nudažęs ežero paviršių, nebuvo jos
lūpų raudonis? Argi saulėtekio blyksniai, suraibuliavę ežero paviršiuje, nebuvo
jos saulėtų skruostų spindėjimas? Argi saulėtos bangos, nusagstytos
sidabriniais purslais, nebuvo jos lininės kasos? Ne, legendinė Svitezio ežero
skenduolė dar kartą pasirodė žmogui. Ir šį kartą tas laimingasis buvau aš.
Stovėjau pakrantėje tarsi užburtas ir klausiausi kiek prislopinto baladės
autoriaus balso. Ir regėjau ją, žėrinčią iš tolo saulėtekio auksu. Ir jutau,
jog didelė ir nuostabi jos šviesa įžengia į mane patį, į mano sielą, ir joje
pradeda šviesti nauja ir skaidri mintis. Ir staiga supratau: gražuolė,
nugrimzdusi kartu su šviesiuoju miestu į šio ežero dugną – senoji padavimų
Lietuva. Ir man pasidarė lengviau. Ir jeigu šviesa, įžengusi į mano sielą ir
įskėlusi manyje naują mintį, buvo šitos gražiosios ežero skenduolės burtai, man
jie visai nebaisūs... Kai atmerkiau akis, tolyn nuo manęs ežero paviršium bėgo
ilgas šešėlis. Pamaniau – lygiu ežero veidrodžiu slysta debesiuko šešėlis. Bet,
pažvelgęs į dangų, nemačiau jame nė vieno debesėlio. Dangus buvo giedras – kaip
kūdikio veidas. Ir tada prisiminiau kitą Adomo Mickevičiaus baladę apie tai,
kaip Svitezio ežero undinė, keršydama už neištikimybę, įviliojo jauną šaulį į
ežero gilumą ir savo rankomis jį nuskandino. Mindamas brydę Svitezio ežero
pakrante, „Svitezio“ ir „Svitezietės“ autorius, pasirodo, sprendė ir šitą
problemą. Kerštinga undinė galbūt priminė jaunam poetui jo Marilę. Ir jis
prisiekė likti ištikimas savo meilei iki karsto lentos. Ir liko. Kiekviename
poeto kūrinyje girdime jo pirmosios ir pačios stipriausios meilės atgarsius.
Ilgainiui ištikimybė Marilei pavirsta ištikimybe tėvynei. Tai tik dvi to paties
medžio šakos. Ir abi vienodai vešlios ir gražios.
Ne, tai visai ne šešėlis tolo ežero
paviršium, tai buvo priplaukus pati šio ežero undinė. Ko ji buvo priplaukus –
gal niekada nesužinosiu. Nebent tada, jei atsidurčiau baltų jos rankų glėby. Bet kažko
jai iš manęs vis dėlto reikėjo. O gal ir nieko. Gal ji tik norėjo pasidžiaugti
gražia pavasario diena ir vėl grįžo į juodąją gelmę. O visas ežeras giedojo
sidabrinę pavasario giesmę...
4. ADOMAS
MICKEVIČIUS PARYŽIUJE
Burdelio bronzos akimis Į Seną žvelgia
Poetas, iš namų išguitas; piligrimas,
Išvytas iš šventyklos; ir klajūnas, likęs
Be nuosavos pastogės. Ir akių metalas
Pabalęs ne rudens lietaus, o ašarų druska...
Jis ieško sakalo žvilgsniu plieninės šiaurės,
Kur lyg žalia sala dar kvepia Lietuva,
Kaip ir tada, kai rašė „Poną Tadą“.
Epą, Kurio vyriausiasis veikėjas – Lietuva.
Aš iki šiol juo negaliu atsistebėti.
Manęs nestebina vaizdai, kuriuos poetas,
Atnešęs iš Arkadijos – iš Naugarduko
Apylinkių – į rafinuotą meno Meką,
Taip subtiliai atkurti sugebėjo. Aišku,
Vaikystė persekioja – kaip pirmoji meilė.
Nestebina lietuviškų bajorų gūžtos,
Senos pilies vaizdai. Šią griūvančią senovę
Regėjo vaiko akys. Nemuno pakrantę,
Kur vilnija rugiai, vešliai žaliuoja pievos
Ir stiebiasi miškai,– regėjo vaiko akys.
Nestebina ir jaunojo ponaičio Tado
Romantiški jausmai panelei Zosei. Aišku,
Jog tai paties poeto ir jaunos Marilės
Romantiška istorija. Prisiminimai
Ilgai vedžioja vienišo poeto plunksną.
Aš iki šiol tik negaliu atsistebėti,
Kad neataušo čia lietuviška širdis;
Neišgaravo žemės, kuri jį augino,
Ir duonos kvapas; neišblėso miško spalvos
Ir vasaros garsai. Jo genijus budėjo.
Aš vaikštau po jo Lietuvą, kurią poetas
Paryžiuje atkūrė, lyg po pievą. Vaikštau
Po margą grybų karaliją. Skamba medžių,
Tos miško artos, tiesios stygos. Tvinksi gyvas
Jos pulsas – Nemunas – Paryžiuje, prie Senos.
Aš vaikštau po jo viziją, kurią poetas
Paryžiuje sapnavo. Lietuva jam buvo –
Tarsi ligoniui vaistas. Supratau žodžius,
Kodėl jinai tada atstojo jam sveikatą.
Pasauly mes gyvi – kol Lietuva gyva...
Burdelio bronzos akimis į Seną žvelgia
Poetas. Jo papėdėje – pavirtę bronza
Jo knygų puslapiai. Peizažai ir herojų
Portretai. Vėjas gena debesis į šiaurę.
Paryžiuj dulkia toks lietuviškas lietus...
5. STAMBULAS. ČlA POETAS MIRĖ...
Man pasakojo lieknas minaretas
ir pusmėnulis, tas sulinkęs mauras;
Čia mirė mirštančios tautos poetas –
tas paskutinis Belovežo tauras...
Imperija, išpampusi kaip voras,
į krantą dainiui nepaliko tilto.–
Dažnai tik po mirties poetų noras,
po jų mirties dažniausiai išsipildo...
Praslinko dienos; taip kupranugarių
į dykumas keliauja karavanai;
Ir jos ant strėnų ligi Kuršių marių
poezijos tikrus perlus gabeno...
Poetas nieko sau nepasilieka –
kitiems jo deimantai, jo perlai šviečia...
Diena praeina, ir naktis į miegą,
į gilų amžinąjį miegą kviečia...
. .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
... Jam pušele galbūt pakvipo senas
kampelis prie Neries...
. . . . . Bet vieną šiurpų
Akimirksnį jo metų karavanas su dulkėmis saulėlydy ištirpo...
...Ir pasakoja lieknas minaretas
ir pusmėnulis – lyg sulinkęs mauras:
Čia mirė mirštančios tautos poetas –
tas paskutinis Belovežo tauras...
6.
KROKUVA. VAVELIS. PRIE ADOMO MICKEVIČIAUS KARSTO
Sako, esi nedidelė, Lietuva,
Mano tėvyne, kuri man atstoji
Sveikatą...
Argi?
– Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteš jak zdrovrie;
Ue cię trzeba cenič, ten tylko się dowie,
Kto cię stracil...– šnabžda dabar mano lūpos
Krokuvos Vavelio, šitos lenkų Mekos,
Požemyje, kuriame tarp karalių
Guli juodas poetų karaliaus
Adomo karstas...
Karstą gaubia plytų raudonas,
Panašus į gracingai žiedlapių linijom
Išgaubtą tulpės žiedo taurę,
Gotinis Vavelio skliautas.
(...memento mori...)
Gaubtą skliauto žiedlapį puošia
Reljefas: čia kadaise įsmigo atjojęs
Turbūt nuo Nemuno ar Neries
Raitelis; gal, sakau, Jogaila,
Prieš kuri savo baltą marmuro
Skulptūrišką lenkiškos Afroditės
Galvutę valstietiškai nuolankiai
Nulenkė karalienė Jadvyga...
Juodojo karsto garbės sargyboje
Budi du sargybiniai:
Tyla ir
Amžinybė...
(...memento mori...)
Ir prašom jiems netrukdyti:
Sargybiniai stovi sustingę, bet jie
Nemiega...
Prašom jiems netrukdyti...
Galite ant peties užsimesti
Juodą šito požemio pelėsių
Ir Stikso drėgmės prisigėrusią
Prieblandos skraistę ir, pavirtę
Juodu piligrimo siluetu, galite
Ir jūs kartu pastovėti šalia
Garbės sargyboje prie genijaus
Juodo karsto...
Galite...
Tik prašom čia netrukdyti sargybai:
Tylai ir Amžinybei.
Ir, aišku, pačiam tylinčiam
Amžinajam...
(...memento mori...)
Prieisiu prie juodo karsto,
Kaip maldininkas prieina
Prie juodosios Kaabos,
Ir, galvą žemai nulenkęs,
Šnabždėsiu jeremiadą...
Taip reikia...
Nes didelė turėjo būti šio Amžinojo
Širdis, jeigu joje sutilpo toks nemažas
Lietuviškos žemės plotas; ir šitas
Žemės plotas išplėtė jo žmogišką širdį
Ir padarė ją tokią didelę; didelė
Jo širdis padarė jį patį didelį
Tarp didelių ir, aišku, padarė jį
Amžiną...
Ir todėl aš manau:
Esi tu didelė, labai didelė, Lietuva,
Mano tėvyne, kuri man atstoji Sveikatą...
Litwo! Ojczyzno moja...
(...in memoriam...)
Šaltinis: E. Mieželaitis. Raštai. T. 6. V., 1984, p. 44-65.
Kaip aš sugebėjau susigrąžinti savo mylimą vyrą, pasitelkdamas dr. Ajayi burtų žinovą, kurį palaimino protėviai nuo gimimo, jis yra palaiminimas pasauliui, nes jis padėjo daugybei žmonių įvairiais gyvenimo aspektais, mano vyras paliko ir pažadėjo daugiau niekada nebūti su manimi ir vaikais, kad jis pavargo nuo santuokos. Dr Ajayi padėk man persigalvoti, pasakydamas burtą, ir šiandien gyvensiu su meile. Galite susisiekti su gydytoju Ajayi jo „Viber“ ar „Whatsapp“ numeriu: +2347084887094 arba el. paštu: drajayi1990@gmail.com, jei turite kokių nors problemų, kurias rasite, ir gausite jų sprendimą.
AtsakytiPanaikintiMano vardas Carla Houston
AtsakytiPanaikintiAš taip džiaugiuosi, kad mano santuoka buvo atkurta. Mano buvęs vyras grįžo, kai paliko mane ir mūsų 2 vaikus kitai moteriai. Man buvo taip malonu susitikti su gydytoju Ilekhojie, kaip jis padeda daugeliui žmonių sugrąžinti meilužį, todėl susisiekiu su juo, kad padėčiau ir man. štai kaip dr. Ilekhojie padėjo man sugrąžinti mano vyrą. Didelis ačiū jums dr. Ilekhojie, nes aš niekada nemaniau, kad mano buvęs vyras sugrįš pas mane taip greitai. Tu esi geriausias ir geriausias pasaulyje. Jei esate čia ir jums reikia jūsų buvusio meilužio ar jūsų vyras persikėlė į kitą moterį, daugiau nebeverkite, susisiekite su šiuo galingu rašytoju. Ačiū! Paštas: gethelp05@gmail.com arba skambinkite +2348147400259
Vyras paliko mane dėl jaunesnės moters ir aš buvau nuniokota. Atrodė, lyg būtų turėjęs piktą rašybą. Paulius per naktį atsisuko prieš mane be jokio perspėjimo. Tai įvyko praėjusiais metais, aš buvau beviltiškas, todėl naudojau kiekvieną rašybos svetainę, kurią galėjau rasti be rezultatų. Draugas man atsiuntė nuorodą į Dr. Ilekhojie svetainę ir aš su juo susisiekiau. Jis pradėjo dirbti su manimi birželio mėnesį. Dėl visų jo nuostabių darbų mano vyras ir aš vėl esame kartu. Man labai malonu ir privilegija turėti tokį puikų žmogų kaip jūs mano pusėje. Ačiū! Dr Ilekhojie kontaktinis adresas gethelp05@gmail.com arba Tel / Whasapp / Viber +2348147400259
AtsakytiPanaikinti