Jau spėjo praeiti pora savaičių nuo bene
žymiausios, o kartu ir gausiausios šio rudens protesto akcijos Lietuvoje –
vadinamojo Labanoro žygio, iš skirtingų šalies kampų ne vieną šimtą dalyvių
pritraukusią 10 km ilgumo eiseną, kuria siekta atkreipti valdžios organų dėmesį
į nekontroliuojamo girių kirtimo problemą. Kadangi mūsuose palyginti mažai kas
tokio vyksta, o čia, kaip bevertintume, vis dėlto buvo įvykis, apie akciją
netruko atsirasti įvairiausių interpretacijų. Nuo svaičiojimų apie kažkokį tai
„tautos pabudimą“ iki kliedesių apie tariamą „Kremliaus ranką“ – aiškumo
nerasi. Todėl šį reikalą aptarti vertėtų ir mums.
„MIŠKŲ
SĄJŪDIS“
Pradėkime nuo to, kad spalio 13-ąją įvykęs
„Labanoro žygis“ nenukrito iš dangaus, bet buvo jau kurį laiką egzistuojančio
judėjimo – „Miškų sąjūdžio“ – veiklos tąsa. Kaip nekeista, šio reikalo ištakos
slypi 2017-aisiais – „žaliųjų valstiečių“ vyriausybei pradėjus urėdijų reformą
susibūrė minėtojo sąjūdžio iniciatyvinė grupė pavadinimu „Gyvas miškas“ – jon
kone išimtinai šiuo klausimu susibūrė įvairių pažiūrų veikėjai, dalis kurių
buvo prisidėję prie ankstesnių (2012-2013-ųjų) protestų prieš skalūnus bei
žemės referendumo judėjimo.
Pasiremdami ankstesniais kitų analogiškas
reformas pravedusių Europos šalių precedentais (pvz.: Suomijos,
Latvijos
ir kt.), iniciatyvos šalininkai iš karto teigė, kad reforma, pridengiama
gražiais šūkiais apie biurokratinio aparato mažinimą, faktiškai teves link
Lietuvos valstybinių miškų išparceliavimo užsieninio kapitalo gigantams.
Pirminius pareiškimus sekė eilė nedidelių (kaip
mūsuose dabar įprasta) ne daugiau kelias dešimtis dalyvių pritraukdavusių
piketų bei mitingų Vilniaus Kudirkos aikštėje, priešais ten esantį vyriausybės
pastatą, kuriuos ilgainiui pradėjo remti ir kiti, netgi valdžios organams
priklausantys veikėjai. Neprireikė nė metų, kad išaugtų judėjimas.
O kad duotojo įspėjimo būta teisingo,
byloja 2018-ųjų patyrimas. Pvz., dar praeitą žiemą rašyta, kad skandinaviškai
baldų kompanijai „Ikea“
priklausė 15 tūkst. ha, t. y. 0,7% Lietuvos miško teritorijos; tuo tarpu
nuo tada „Ikea“
spėjo supirkti per 20 tūkst. ha miškų, vadinasi, 125% padidinti savo
ankstesniąsias valdas. Skamba įspūdingai, bet tai dar kuklu, lyginant su 90
tūkst. ha, kuriuos „Ikea“ turi įsigijusi kaimyninėje Latvijoje –
tikriausiai panaši ateitis numatoma ir čia.
Užsieniniai gamtinių išteklių grobikai (šiuo
atveju taip vadinami investuotojai) nevaržomai ateina, susiperka, o išsėmus
šaltinį, taip sakant, trimituoja atsitraukimą.
Nenuostabu, kad Lietuvoje, kuri
kapitalistinio išsivystymo požiūriu yra geriausiu atveju jei ne trečiarūšė, tai
antrarūšė šalis, vietinė kapitalistų klasė su savo politiniais statytiniais
nedrįsta kelti aukščiau kartelės, kaip daroma „padoriuose“ Vakarų šalyse, pvz.,
pareikalaujant supirkėjų (šiuo atveju „Ikea“ ir pan. kompanijų) jei ne
pasirūpinti miškų atauginimu, tai bent nutiesti asfaltuotus kelius, išvystyti
vietinę infrastruktūrą ir t. t. Deja, bet Lietuvai (tiksliau, jos valdžiai),
kaip bet kuriam kitam vasalatui, tokius reikalavimus kelti būtų per daug.
REIKALAVIMAI
IR JUDĖJIMO RIBOTUMAS
Tad matome, kad miškų problema – visiškai
reali. Taip sakant, „Miškų sąjūdis“ neatsirado iš oro, ar kažkokių iškreiptų
fantazijų. Kitas klausimas, ko nori jo sekėjai, t. y. kaip jie įsivaizduoja
klausimo sprendimą. Tai bendrais bruožais galima pamatyti pasiskaičius jų
internetiniam puslapy pateikiamą medžiagą, pvz. – programiniame tekste „Paremkite mišką“ bei „Labanoro
žygio manifeste“.
Pradedama gana abstrakčiais teiginiais
apie gamtosaugą ir jos svarbą, būtinumą šviesti visuomenę ir t. t. Konkretesni
teiginiai duodami minėtame „manifeste“, kuriam reikalaujama uždrausti medienos
žaliavų eksportą, apriboti kirtimus tik Lietuvos gyventojų poreikių tenkinimui,
vystyti turizmą bei infrastruktūrą. Kas, aišku, susikerta su tokių kompanijų,
kaip „Ikea“ interesais (apie kuriuos „miškininkai“
pateikia nemaža faktinės informacijos).
Norai teisingi ir, apskritai imant,
palaikytini, bet išdėstomi kiek įmanoma labiau vengiant taip vadinamo
„politikavimo“ (skaityk: neapsiribojimo vien ekologinėmis problemomis, bet
atskleidimą jų sąsajų su platesnėmis krašto socialinėmis, ekonominėmis
realijomis, su kuo eina ir atitinkama tų realijų kritika); tuo tarpu
buržuazinės Lietuvos partijos, ką bekalbėti apie aukščiausias valdžios
įstaigas, didesnio noro veltis į tokias kovas neturi.
Todėl be plataus, masinio judėjimo, kuris
realiais veiksmais darytų spaudimą valdančiajai klasei, labai abejotina, ar į
„Miškų sąjūdžio“ reikalavimus būsią rimčiau atsižvelgiama. Vienaip ar kitaip
„politikuoti“ šiuo atveju tampa neišvengiama. O to vengimas iš anksto,
nepaisant geriausių organizatorių bei pagrindinių veikėjų ketinimų, nulemia didelį
šio judėjimo ribotumą.
SMULKIABURŽUAZINIAI
PAKELEIVIAI
Kuris atsiskleidžia žymioje dalyje „Miškų
sąjūdžiui“ pakeleivingos žmonių masės.
Dažnas joje, būdamas nepatenkintas vienu
ar kitu klausimėliu (pvz., tų pačių miškų problema), apskritai dabarties Lietuvos
gyvenime, jos socialinėje tikrovėje didesnių bėdų nemato. Degraduojančios
provincijos, merdinčio senimo ar skurdo į užsienius lauk genamo jaunimo, taip
sakant, „runkelių“ problemos šiam elementui mažiausiai terūpi. Tegul tik
„mūsiškė“ (jie ją laiko tokia...) valdžiukė šį tą patvarko – ir viskas bus
gerai. Neduok dieve, tiktai, jokių „riaušių“, „bruzdėjimų“, „radikalių
pasisakymų“ ar apskritai neramumų.
Netrūksta tokio požiūrio atstovų (bei
atitinkamų jų komentarų) miškininkų internetinėje grupėje; nesunku buvo tokių
sutikti ir pasiklausyti tame pačiame „Labanoro žygyje“, kur, kaip nekeista, tvyrojo
daugiau pramoginė, rekreacinė, nei kokio tai protesto atmosfera. Dauguma jų
priklauso vadinamajai „vidurinei klasei“, kuri iš esmės tikrove patekinta ir
radikalių pokyčių nenori.
Kad būtent toks kontingentas sudaro žymią,
jei ne apskritai didžiąją dalį „Miško sąjūdžio“ pakeleivių, yra visiškai
dėsninga, žiūrint iš Lietuvos socialinių-politinių realijų taško, nes
proletarinio, ar apskritai radikalaus protesto kultūros pas mus nėra.
Mat dauguma tų, kurie objektyviai turėtų
tokį kovinį, protestinį potencialą, nuo 2008-ųjų krizės jau spėję išemigruoti
po plačiąsias Europos platybes (kas į Angliją, kas Airiją, kas Vokietiją,
Norvegiją ar kt.); likusieji, neretu atveju nusilpę bei demoralizuoti, didesnių
„bangų“, kaip rodė pastarasis dešimtmetis, taip ir nekelia. Tuo tarpu
protestai, jei ir vyksta, dažniausiai atspindi ne darbininkijos, o aukščiau
minėtojo „viduriniojo“, griežtai sakant, smulkiaburžuazinio – miesčionių
sluoksnio reikalus bei mentalitetą.
KOVA
AR MIESČIONIŲ ŽAIDIMAS?
Kaip tik šis mentalitetas ryškiai matėsi
spalio „Labanoro žygyje“ – į kurį didelė dalis dalyvių atvyko vedini mažais
vaikais bei naminiais šunimis. Lyg į kokį rekreacinį pasivaikščiojimą. Orkestras
grojo žaismingą amerikonišką ir kt. pop muzikėlę, dar kai kurie sau patenkinti
palingavo. Nuėjo nuo vieno taško į kitą, pasidarė savotišką pikniką, tada
atsisveikino ir nuėjo kas sau. Tarp jų tvyrojo daugiau ne protesto, bet
pramoginė atmosfera. Maždaug – atėjome smagiai praleisti laiko, ir tiek.
Atminkime, kad į mitingus prie Seimo
pastaruosius keletą metų (su Tapino ir kt. „iš viršaus“ valdomų šou išimtimi)
tesusirinkdavo – ir tai geriausiais atvejais – vos keli šimtai dalyvių. Ypač,
jei ketinama kelti esmines socialines problemas (skurdą, emigraciją,
aštrėjančią nelygybę ir t. t.). Kam aktualu, tie demoralizuoti sėdi namie, o
kitiems nėra ko rūpintis. Tuo tarpu „Labanoro žygis“, būdamas kone visiškame
Lietuvos užkaboryje, sutraukė, anot kai kurių skaičiavimų, per tūkstantį žmonių!
Kurių didžioji dalis – toli gražu nei atstumtieji, nei pažemintieji Lietuvos
visuomenėje. Tie, kuriems protestuoti ar kovoti praktiškai nėra ko.
Tačiau tai suprantama – nes jiems tai joks
protestas ir jokia kova. Tiesiog savotiškas žaidimas, kuriuo, pirma, gali
neblogai praleisti laiką ir taip retai kada aplankomoje gamtoje; antra, tai
nebloga galimybė susireikšminti, esą štai, dariau kažką „prasminga“ (kaip kad
smulkiaburžuaziniuose sluoksniuose plintančios veganizmo ir kt. „alternatyvių
gyvensenų“ filosofijos, vietoje kovos už radikalias permainas visuomenėje
siūlančias individualistinį moralizavimą).
Kodėl tai – jokia ne kova?
Imkime pavyzdžiu nuo 2016-ųjų JAV besitęsiančią
„Stovinčiojo
akmens“ (angl.: „Standing rock“) indėnų rezervato istoriją. Ten, pro ir
taip nuskurdintų Amerikos čiabuvių žemes buvo numatyta tiesti didžiulius,
gamtinei aplinkai pragaištingus vamzdynus. Tačiau vietinė bendruomenė nusprendė
tam priešintis. Ne kokiais tai žaismingais pasivaikščiojimais, bet fiziškai
neleisdama tiesti vamzdyno. Iškilo ištisas palapinių miestelis. O neretas
tiesiog prisirakindavo prie atvažiavusiųjų buldozerių. Dar daugiau – indėnų
pavyzdžio įkvėpti, apginti jų rezervato teritorijos susirinko didžiulės minios
protestuotojų iš visų Jungtinių Valstijų. „Stovinčiojo akmens“ vietovė tapo
vieta masinio protesto, sutraukusio daugiatūkstantines mases, kurioms iki
2017-ųjų pavyko užlaikyti vamzdyno tiesimą, kurį per prievartą įvykdyti buvo
atsiųsti kariniai daliniai.
Štai čia yra kova, galinti duoti
rezultatų. Daugiausiai – pasiekiant norimą tikslą (šiuo atveju, užkertant kelią
vamzdyno tiesimui per rezervato teritoriją); o mažiausiai – nepaisant visko,
parodant, kad to ir to krašto liaudis save gerbia ir „gražiuoju“ nelenks
nugaros jokiam ponui. Taip sakant, palaikant ir vystant atitinkamą liaudies
protesto kultūrą.
„KREMLIAUS
RANKA“ AR „TAUTOS PABUDIMAS“?
Deja, mūsuose nieko panašaus nematyti.
Aišku, dėl to ieškoti „kaltų“ (pvz., „Miškų sąjūdžio“ organizatorių tarpe)
nebūtų korektiška, ar apskritai tikslinga. Nes jų, kaip ir mūsų visų praktinių
veiksmų galimybes riboja esama lietuviška tikrovė. Kuri tokia, kad protesto
kultūros neturime. Vyrauja miesčioniškos ramybės, prisitaikymo ir, „geriausiu“
atveju – pižoniškos „pakazūchos“ atmosfera.
Tačiau netrūksta visokių iliuzijų.
Pirma – tarp pagrindinių Lietuvos
buržuazinės žiniasklaidos organų. Štai palyginti nesenai buvo pakelta
isterija, esą „miškininkai“, pasisakydami prieš urėdijų reformą ir dabar
vykdomą valstybinių miškų parceliaciją, yra „Rusijos įtakos agentai“. Ypač pasipiktinimas
kilo po to, kai buvo išdrįsta prabilti apie Pabradės kirtimus, skirtus milžiniško
NATO karinio poligono įrengimui.
Tai – eilinis atvejis iš „vatnikų“
kategorijos (nepritari valdžiai, kažką kritikuoja, reiškia – esi „vatnikas“,
„kremlinas“ ir t. t. ir pan.), kuris kartu išduoda, kad net tokia, atrodytų,
„minkšta“ iniciatyva, kaip „Miškų sąjūdis“, kai kuriems elitinių kastų
atstovams kelia gan žymų nepasitenkinimą. Nors faktiškai jokių sąsajų su Rusija
čia nėra; o ir vargu, ar Putinui iš tokių (kaip matėme) „kovotojų“ būtų kokia
žymesnė nauda.
Antra, pačių „miškininkų“ bei jų draugų ir
pakeleivių tarpe girdėti perdėm optimistinių gaidelių. Esą štai – čia vyksta
tikras „tautos pabudimas“, iš kurio „kažkas bus“, neva „tauta pakilsianti“
kažką keisti, kovoti prieš korumpuotą režimą ar pan. Vėlgi, kaip ir su tariama
„Rusijos ranka“ (nors iš visai kitos pusės) – nieko panašaus. Tai tiesiog iš
tos „operos“, kai norima painiojama su tuo, kas esama. Kokia čia „kova“, jau
aišku. Iš šio atskiro klausimo, bent su turima palaikymo komanda, joks
platesnis radikalios opozicijos judėjimas vargu ar išsirutuliuosiąs.
Taigi, abiem sykiais turime naivias, su
tikrove mažai ką bendro teturinčias iliuzijas. Vienas – iš šizofrenikų ala
„rusai puola“ stovyklos; antras – iš įvairiausių „nesisteminių“ veikėjų
sambūrių; bet abiejų esmė vienodai atitrūkusi nuo realaus gyvenimo.
KĄ
(VERTĖTŲ) DARYTI?
Visgi vertėtų, bent iš šalies žvelgiant,
pasvarstyti, kas šiuo atveju, t. y. kalbant apie masinius miškų kirtimus
Lietuvoje, galėtų kažką keisti. Nes didiesiems žaidėjams – valdžiai ar juo
labiau „Ikea“ ir pan. plauko kapitalistams, į aukščiau minėtuosius miesčionių
žaidimus buvo ir bus nusispjauti. Tokiais dalykais niekas nieko neiškovoja.
Taigi, ką vertėtų daryti?
Pradžiai, jei toje masėje apskritai esama
kovotojų, kurie norėtų kažką daryti, reiktų burtis į grupes ir: 1)
išsiaiškinti, kur tiksliai randasi kertami objektai, kada, kaip ir kokia
technika tai yra daroma; 2) tose vietose budėti, blokuoti kirtimus, sabotuoti
techniką – kas būtų tikslinga tik esant tam tikram masiškumui (50, 100 ar pan.
žmonių), nes vos vieną kitą protestuotoją labai greitai „susemtų“ be jokio didesnio
atgarsio visuomenėje.
Kol to ar kažko nebus panašaus, tai ir
apie kažkokią kovą ar realų pasipriešinimą šiuo atveju nėra ko nė kalbėti. O
kaip ten bus, parodys laikas ir patys miškų entuziastai.
Parašė: Juozas Mickevičius
Jei jau ieškoti "Kremliaus rankos", tai tikrai ne tarp protestuotojų. Mažiau miškų, mažiau partizaninio karo galimybių. Nei tu kur pasislėpsi, "rusui atėjus", nei tu kur atsargas sukrausi, nei bunkerio neišsikasi. Įdomu, kaip į miškų kirtimus žiūri Tremtinių ir polit. kalinių susivienijimai?
AtsakytiPanaikintiPochui jiems, max nueis į bažnyčia, pasimels, pasakys,kad blogai,bet buvo dar blogiau, ''rusai puola'' ir ''dievas viska mato'', bei sutvarkys, mes nieko nedarysim,nes nieko nepakeisi, ir pan. To priežastys,kad Tremtinių ir polit. kalinių susivienijimai- esamos anti žmogiškos, Lietuvių tauta naikinančios sistemos dalis ir jiems čia gerai.
PanaikintiAnonimas akivaizdžiai turi lakią fantaziją. Straipsnio autoriui didelis ačiū, už protingą įvykių vertinimą. Švieskit liaudį toliau!
AtsakytiPanaikinti