1871 m. kovo 18 d. sukilę Paryžiaus
darbininkai ir kareiviai, nuvertę tuometę buržujų valdžią, paskelbė pirmąsyk
pasaulio istorijoje proletariato diktatūrą, darbo žmonių valstybę – Paryžiaus
Komuną. Vos porą mėnesių, iki tų pačių metų gegužės 28-osios teišsilaikiusi,
jungtinių Prancūzijos ir Vokietijos karinių pajėgų nuslopinta, didvyrių
kraujuose paskandinta Komuna išliko pavyzdžiu susipratusių darbininkų kovingumo,
jų revoliucinės jėgos. Marksizmo-leninizmo klasikai ne be reikalo šiam įvykiui
skyrė ypatingą dėmesį, visapusiškai išanalizuodami Komunos patyrimą, kurio esmę
žemiau duotame legendinių Paryžiaus įvykių 40-mečiui skirtame straipsnyje
trumpai susumavo V. Leninas.
KOMUNOS ATMINIMUI
Keturiasdešimt metų praėjo nuo tos
dienos, kai buvo paskelbta Paryžiaus Komuna. Pagal Įsigalėjusį paprotį
Prancūzijos proletariatas mitingais ir demonstracijomis pagerbė 1871 metų kovo 18
dienos revoliucijos veikėjų atminimą; o gegužės pabaigoje jis vėl neš vainikus
ant sušaudytųjų komunarų – baisiosios „gegužės savaitės“ aukų – kapų ir ant jų
kapų vėl prisieks kovoti, nenuleisdamas rankų, iki pat visiškos jų idėjų
pergalės, kol bus visiškai įvykdytas jų priesakas.
Kodėl gi ne tik Prancūzijos, bet ir viso
pasaulio proletariatas gerbia Paryžiaus Komunos veikėjus kaip savo pirmtakus?
Ir koks yra Komunos palikimas?
Komuna atsirado gaivališkai, niekas jos
sąmoningai ir planingai nerengė. Nesėkmingas karas su Vokietija, kančios
apgulos metu, proletariato nedarbas ir smulkiosios buržuazijos nuskurdimas;
masių pasipiktinimas aukštuomenės klasėmis ir visiškai nieko nesugebančia
vyresnybe, neaiškus darbininkų klasės bruzdėjimas – ji buvo nepatenkinta savo
padėtimi ir siekė kitokios socialinės santvarkos; reakcinė Nacionalinio
susirinkimo sudėtis, vertųsi būgštauti dėl respublikos likimo, – kartu visa tai
ir daug kitų dalykų pastūmėjo Paryžiaus gyventojus į kovo 18 dienos
revoliuciją, kurios metu valdžią netikėtai paėmė nacionalinė gvardija, darbininkų
klasė ir prie jos prisidėjusi smulkioji buržuazija.
Tai buvo istorijoje neregėtas įvykis.
Iki tol valdžia paprastai priklausė dvarininkams ir kapitalistams, t. y. jų
patikėtiniams, sudarantiems vadinamąją vyriausybę. O po kovo 18 dienos
revoliucijos, kai p. Tjero vyriausybė su savo kariuomene, policija ir
valdininkais pabėgo iš Paryžiaus, liaudis tapo padėties viešpačiu ir valdžia
atiteko proletariatui. Bet šių laikų visuomenėje proletariatas, kapitalo
pavergtas ekonomiškai, negali politiškai viešpatauti, nesutraukęs savo
grandinių, kurios jį laiko prikaustytą prie kapitalo. Štai kodėl Komunos
judėjimas neišvengiamai turėjo įgauti socialistinį atspalvį, t. y. pradėti
siekti, kad būtų nuverstas buržuazijos viešpatavimas, kapitalo viešpatavimas,
likviduoti patys šių laikų visuomenės santvarkos pagrindai.
Iš pradžių šis judėjimas buvo
nepaprastai mišrus ir neaiškus. Prie jo prisidėjo ir patriotai, kurie tikėjosi,
kad Komuna vėl pradės karą su vokiečiais ir kariaus iki laimingos pabaigos. Jį
palaikė ir smulkūs krautuvininkai, kuriems grėsė nuskurdimas, jei nebus
atidėtas vekselių išpirkimas ir buto nuomos mokėjimas (vyriausybė nenorėjo
jiems to atidėti, o Komuna atidėjo). Pagaliau iš pradžių jam iš dalies pritarė
ir buržuaziniai respublikonai, būgštavę, kad reakcinis Nacionalinis susirinkimas
(„kaimo stuobriai“, laukiniai dvarininkai) atkurs monarchiją. Bet svarbiausią
vaidmenį tame judėjime atliko, žinoma, darbininkai (ypač Paryžiaus amatininkai);
paskutiniais Antrosios imperijos metais tarp jų buvo aktyviai skleidžiama
socialistinė propaganda ir daugelis jų priklausė net Internacionalui*.
Tik darbininkai iki galo liko ištikimi
Komunai. Buržuaziniai respublikonai ir smulkieji buržua netrukus pasitraukė nuo
jos: vienus išgąsdino revoliucinis socialistinis, proletarinis judėjimo
pobūdis; kiti nuo jo pasitraukė, pamatę, kad jis neišvengiamai pralaimės. Tik
Prancūzijos proletarai, nejausdami baimės ir nuovargio, rėmė savo vyriausybę, tik jie kovėsi ir mirė
dėl jos, tai yra dėl darbininkų klasės išsivadavimo, dėl geresnės visų darbo
žmonių ateities.
Vakarykščių sąjungininkų palikta ir
niekieno neremiama Komuna neišvengiamai turėjo pralaimėti. Visa Prancūzijos
buržuazija, visi dvarininkai, biržos verteivos, fabrikantai, visi stambūs ir
smulkūs vagys, visi išnaudotojai susivienijo prieš ją. Šiai buržuazijos koalicijai,
remiamai Bismarko (kuris paleido iš vokiečių nelaisvės 100000 prancūzų kareivių
revoliuciniam Paryžiui numalšinti), pavyko prieš Paryžiaus proletariatą
nuteikti tamsius valstiečius ir smulkiąją provincijos buržuaziją ir geležiniu
žiedu apsupti pusę Paryžiaus (antroji pusė buvo Vokietijos kariuomenės
apgulta). Kai kuriuose dideliuose Prancūzijos miestuose (Marselyje, Lijone,
Sent Etjene, Dižone ir kt.) darbininkai taip pat mėgino paimti valdžią,
paskelbti Komuną ir eiti gelbėti Paryžiaus, bet šie mėginimai greitai žlugo. Ir
Paryžius, pirmasis iškėlęs proletariato sukilimo vėliavą, buvo paliktas gintis
savo jėgomis ir pasmerktas tikrai pražūčiai.
Kad socialinė revoliucija laimėtų,
reikia bent dviejų sąlygų: kad gamybinės jėgos būtų labai išsivysčiusios ir kad
proletariatas būtų pasirengęs. Tačiau 1871 metais abiejų šių sąlygų nebuvo.
Prancūzijos kapitalizmas dar menkai tebuvo išsivystęs, ir Prancūzija tada buvo
daugiausia smulkiosios buržuazijos (amatininkų, valstiečių, krautuvininkų ir
kt.) šalis. Antra vertus, nebuvo darbininkų partijos, darbininkų klasė nebuvo
pasirengusi ir neturėjo ilgamečio patyrimo, darbininkų masės dar net ne visai
aiškiai teįsivaizdavo savo uždavinius ir jų įvykdymo būdus. Nebuvo nei tikros
politinės proletariato organizacijos, nei plačių profesinių sąjungų ir kooperatinių
draugijų...
Bet svarbiausia – Komunai trūko laiko,
laisvės apsižvalgyti ir imtis įgyvendinti savo programą. Nespėjo ji imtis
darbo, kai Versalyje įsitvirtinusi vyriausybė, visos buržuazijos remiama,
pradėjo karo veiksmus prieš Paryžių. Ir Komunai pirmiausia reikėjo pagalvoti
apie savigyną. Iki pat galo – iki gegužės 21-28 dienos, jai nebuvo laiko rimtai
pagalvoti apie ką nors kita.
Kad ir tokiomis nepalankiomis
aplinkybėmis, kad ir trumpai gyvavusi, Komuna vis dėlto suspėjo imtis kai kurių
žygių, pakankamai apibūdinančių jos tikrąją prasmę ir tikslus. Nuolatinę
kariuomenę – aklą viešpataujančiųjų klasių įrankį – Komuna pakeitė visuotiniu
liaudies apsiginklavimu; ji paskelbė, kad bažnyčia atskiriama nuo valstybės, panaikino
kultų biudžetą (t. y. valstybinę algą kunigams), liaudies švietimą padarė
grynai pasaulietišką – ir taip sudavė smarkų smūgi sutanotiems žandarams.
Grynai socialinėje srityje ji nedaug tesuspėjo padaryti, bet ir tai, ką ji
padarė, vis dėlto gana aiškiai parodo, kad ji buvo liaudies, darbininkų
vyriausybė: buvo uždraustas nakties darbas kepyklose; panaikinta pabaudų –
įteisinto darbininkų apiplėšimo – sistema; pagaliau buvo išleistas garsusis dekretas
(įsakas), pagal kurį visi fabrikai, gamyklos ir dirbtuvės, jų savininkų palikti
arba sustabdyti, buvo perduodami darbininkų artelėms, kad vėl būtų pradėta
gamyba. Ir, lyg norėdama pabrėžti, jog ji yra tikrai demokratinė, proletarinė
vyriausybė, Komuna nutarė, kad visų administracijos ir vyriausybės pareigūnų
atlyginimas neturi viršyti normalaus darbininko darbo užmokesčio ir jokiu būdu
negali būti didesnis kaip 6000 frankų per metus (mažiau kaip 200 rublių per
mėnesį).
Visos šios priemonės gana aiškiai rodė,
kad Komuna kelia mirtiną grėsmę senajam pasauliui, pagrįstam pavergimu ir
išnaudojimu. Todėl buržuazinė visuomenė negalėjo ramiai miegoti, kol ant
Paryžiaus miesto valdybos plevėsavo raudonoji proletariato vėliava. Ir kai
pagaliau organizuotai vyriausybės jėgai pavyko įveikti menkai organizuotą
revoliucijos jėgą, vokiečių sumušti ir prieš nugalėtus tautiečius narsūs
Bonaparto generolai – Prancūzijos renenkampfai ir meleriaizakomelskiai –
surengė tokias skerdynes, kokių Paryžius dar nebuvo matęs. Sužvėrėjusi kariauna
nužudė apie 30000 paryžiečių, apie 45000 buvo suimta ir daugelis jų vėliau
nužudyti, tūkstančiai išsiųsti į katorgą ir ištremti. Iš viso Paryžius neteko
apie 100000 sūnų, tarp jų geriausių visų profesijų darbininkų.
Buržuazija buvo patenkinta. „Dabar su
socializmu ilgam susidorota!“ – sakė jos vadas, nuožmusis nykštukas Tjeras, po
kruvinos pirties, kurią jis su savo generolais buvo surengęs Paryžiaus
proletariatui. Bet veltui šie buržuazijos varnai kranksėjo. Praslinkus kokiems
šešeriems metams po Komunos nuslopinimo, kai daugelis jos kovotojų dar
tebesikankino katorgoje ir ištremtyje, Prancūzijoje ir vėl prasidėjo darbininkų
judėjimas. Nauja socialistinė karta, praturtinta savo pirmtakų patyrimo, bet
anaiptol neprislėgta jų pralaimėjimo, pakėlė iš Komunos kovotojų rankų
iškritusią vėliavą ir tvirtai ir drąsiai nešė ją į priekį, šaukdama: „tegyvuoja
socialinė revoliucija! tegyvuoja Komuna!“ O dar po dvejų trejų metų nauja
darbininkų partija ir šalyje jos skleidžiama agitacija privertė viešpataujančiąsias
klases paleisti belaisvius komunarus, dar tebebuvusius vyriausybės rankose.
Komunos kovotojų atminimą gerbia ne tik
Prancūzijos darbininkai, bet ir viso pasaulio proletariatas. Nes Komuna kovojo
ne dėl kokio nors vietinio arba siauro nacionalinio uždavinio, o dėl visų darbo
žmonių, visų pažemintųjų ir nuskriaustųjų išsivadavimo. Kaip priešakinis
kovotojas dėl socialinės revoliucijos, Komuna nusipelnė simpatijų visur, kur
proletariatas kenčia ir kovoja. Jos gyvenimo ir mirties paveikslas, pasaulio
sostinę paėmusios ir daugiau kaip du mėnesius savo rankose laikiusios
darbininkų vyriausybės vaizdas, didvyriškos proletariato kovos vaizdas ir jo
kančios po pralaimėjimo, – visa tai pakėlė milijonų darbininkų dvasią, sužadino
jų viltis ir patraukė jų simpatijas j socializmo pusę. Paryžiaus patrankų
griausmas pažadino giliu miegu miegojusius labiausiai atsilikusius proletariato
sluoksnius ir visur paskatino suaktyvinti revoliucinę socialistinę propagandą.
Štai kodėl Komunos reikalas nežuvo; jis iki šiol gyvas kiekviename iš mūsų.
Komunos reikalas – tai socialinės
revoliucijos reikalas, visiško politinio ir ekonominio darbo žmonių išsivadavimo
reikalas, tai viso pasaulio proletariato reikalas. Ir šia prasme jis yra
nemirtingas.
Šaltinis: V.
Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T. 20. V., 1982, p. 205-209.
* Kalbama apie I Internacionalą (Tarptautinę darbininkų asociaciją) – pirmąją
masinę tarptautinę proletariato organizaciją, įkurtą 1864 m. rugsėjo 28 d.
tarptautiniame darbininkų susirinkime, kurį buvo sušaukę Londone Anglijos ir
Prancūzijos darbininkai. I Internacionalo sukūrimas – daug metų trukusios
atkaklios K. Markso ir F. Engelso kovos dėl revoliucinės darbininkų klasės
partijos rezultatas. K. Marksas buvo I Internacionalo organizatorius ir
vadovas, jo „Steigiamojo manifesto“, Įstatų ir kitų programinių bei taktinių
dokumentų autorius. Kaip pažymėjo V. Leninas, I Internacionalas „padėjo pamalus
tarptautinei darbininkų organizacijai, kurios tikslas – paruošti revoliucinį
darbininkų puolimą prieš kapitalą“, „padėjo tarptautinės proletariato kovos dėl
socializmo pamatus“ (Raštai. V., 1954. T. 29, p. 278).
Centrinis vadovaujantis I Internacionalo
organas buvo Tarptautinės darbininkų asociacijos Generalinė taryba, kurios
nuolatinis narys buvo K. Marksas. Kovodamas su smulkiaburžuazinėmis įtakomis ir
sektantiškomis tendencijomis, tuomet vyravusiomis darbininkų judėjime
(tredjunionizmas Anglijoje, prudonizmas ir anarchizmas romanų šalyse,
lasalizmas Vokietijoje), Marksas telkė apie mokslinio socializmo principus
pažangiuosius Europos ir Amerikos darbininkus. I Internacionalas vadovavo
ekonominei ir politinei įvairių šalių darbininkų kovai ir didino tarptautinį jų
solidarumą. I Internacionalas suvaidino labai svarbų vaidmenį, skleisdamas
marksizmą, jungdamas socializmą su darbininkų judėjimu.
Pralaimėjus Paryžiaus Komunai,
darbininkų klasei iškilo uždavinys sukurti masines nacionalines partijas,
remiantis I Internacionalo nustatytais principais. „Kaip aš suprantu padėtį
Europoje, – rašė 1873 metais K. Marksas, – būtų tikrai naudinga laikinai
atidėti į šalį formalų Internacionalo organizavimą“ (Маркс К., Энгельс Ф.
Избранные письма. 1953, c. 288). 1876 metais Filadelfijos konferencijoje I
Internacionalas oficialiai buvo paleistas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą