1868-ųjų metų kovo 28-ą dieną Nižnij
Novgorode gimė Aleksejus Maksimovičius Peškovas, geriau žinomas kaip Maksimas
Gorkis – tarybinis rusų rašytojas, socialistinio realizmo literatūroje
pradininkas ir politinis veikėjas. Mirė 1936-ųjų birželio 14-ą.
Staliumi dirbęs Gorkio tėvas mirė nuo
choleros tebūdamas 31-erių metų amžiaus. Vaiką sukrėtė perėjimas į senelio
namus, į jo skurdo ir smurto pasaulį. Gorkio dėdės mirtinai subadė savo žmonas;
vienas jų buvo ištremtas į Sibirą. Po daugelio metų lankydamas savo vaikystės
namus, Gorkis į jį negalėjo įžengti. Būta perdėm skausmingų atsiminimų. Už išgyvenimą
jis liko dėkingas savo beraštei močiutei Akulinai, suteikusiai jam neišsemiamą
liaudies legendų bei pasakų lobyną.
Senelis maldaknyge jį išmokė skaityti.
Nusigyvenęs buvęs dažų gamintojas, jis perkraustė šeimyną į miesto pakraščius,
kur jie gyveno tarp atstumtųjų. Tokio šiurkštaus būvio atminimas jį visą gyvenimą.
Tuo tarpu motina jam skaitydavo
pasaulietinę literatūrą. 1877-ais būdamas beveik 9-ių metų amžiaus, jis pradėjo
lankyti pradinę mokyklą, bet vos sulaukęs 10-ies metų, spaudžiamas skurdo ją
lankyti nustojo. Formalaus išsilavinimo jis taip ir neįgijo.
Tebūdamas 10-ies metų amžiaus, jis
prisidėdavo prie šeimos ūkio rinkdamas skudurus, vinis ir pasagas, arba
grobstydamas medines lentas. Tais pačiais metais mirė Gorkio motina, būdama tik
35-erių metų amžiaus. Aleksejui teko palikti namus.
Palei Volgą jisai stebėjo darbininkus ir
laivininkus; miesteliuose jis pamatė ir vaikų prostituciją. Išniekintų moterų
vaizdai Gorkio raštuose sudaro vienas labiausiai sukrečiančių scenų.
Gorkį vis labiau domino knygos. Jis
slapta skaitydavo naktimis, susižavėjo maištinguoju Baironu, o ypač žmones
tikrai mylėjusiu Dikensu.
Posūkis Gorkio gyvenime įvyko šiam
būnant Kazanėje. Čia jis sutiko žmones, katrie ne vien tik kentėjo, bet ir
kovojo už permainas visuomenėje. Jį įkvėpė liaudininkai, vadinamieji liaudies
draugai, 1870-ųjų revoliucinio judėjimo atstovai. Sujaudinti aistringo tikėjimo
liaudimi, jie siekė politinio atsinaujinimo; radikaliausieji pasisakė už
revoliuciją.
Kazanės Universitete ėmus streikuoti
studentams, tarp jų buvo ir Vladimiras Uljanovas (Leninas). Gorkis prisijungė
prie išsivadavimo klausimais diskutavusio studijų ratelio. Ne per seniausiai
buvo panaikinta baudžiava. Grupelė aptarinėjo Tolstojaus idėjas ir prašė Gorkio
patarimų kuriant žemdirbių koloniją.
1888-ųjų rudenį Gorkis leidosi keliauti,
trokšdamas sužinoti daugiau apie Rusiją ir jos žmones. Po šių klajojimų ir ėmė
rašyti. Jo apsakymas apie uosto vagį pavadinimu „Čelkašas“ iš karto sukėlė
sensaciją ir Gorkį sveikino kaip tikrąjį liaudies balsą. Iš to laiko ir jo
slapyvardis – „Gorkis“. Mat jo tėvas, Maksimas, būdavo vadinamas „karčiuoju“,
Gorkiu, nes žmonėms sakydavo karčią tiesą.
Gorkis dirbo žurnalistu ir
1898-1899-aisiais metais paskelbė tritomį „Apybraižų ir apsakymų“. Rašė jisai
apie basiakus ir atstumtuosius su užuojauta ir optimizmu. Jo stiprūs,
spalvingi, giliai nušviečiami veikėjai teigia gyvenimą ir žmonijos galybę. Jis
suprasdavo ir realistiškai vaizduodavo jų visuomenines sąlygas, kartais net
šlovindamas maištautojus. Šiuo ankstyvu laikotarpiu Gorkis sutiko ir
susidraugavo su Čechovu, Tolstojumi ir Leninu. Čechovas jį paragino imtis
dramaturgijos, kas paskatino Gorkį sukurti savo žymiausiąją pjesę – „Dugne“
(1902), paremtą atskalūnų istorijomis ir neturėjusią konkretaus pavienio
herojaus. Maskvoje pjesę pastačius Stanislavskiui, ji sulaukė didžiulio
pasisekimo Europoje ir JAV. Berlyne Makso Reinhardto teatras rengė pjesę
atlikinėjo 500 vakarų iš eilės. Ji tapo viena populiariausių pjesių pasaulinėje
literatūroje.
Gorkio pasakojimai apie valkatas davė
jam vietą rusų literatūroje. Dėl praėjusio didelio bado, 1890-ųjų pradžioje
tokių buvo penki milijonai. Daugelis mirdavo iš bado, arba pražūdavo purvinuose
nakvynės namuose ar perkimštuose kalėjimuose. Kol anksčiau valkatos būdavo
smerkiami kaip prakeikti girtuokliai, vagys ir žmogžudžiai, Gorkis juos parodo
kaip užtikrintus žmones, netgi kaip maištautojus prieš baudžiavinį jungą.
Gorkio neapykanta sistemai augo jo kelionių metu. Rusijoje jisai pamatė
milžiniškus klasių skirtumus ir negailestingą priespaudą.
1899-aisiais pasirodė pirmieji Gorkio
darbų vertimai: vos po dvejų metų jis išgarsėjo visame pasaulyje. Jis
susidraugavo su tapytoju Repinu ir dainininku Šaliapinu. Jo pjesėje „Miesčionys“,
kurios pastatymą stebėjo policija, pirmąsyk į sceną išeina darbininkų klasė.
1902-aisiais ištremtas į vidurio
Rusijoje esantį Arzamasą, ten jis susipažįsta su revoliucionieriais ir ima
finansiškai bei savo leidiniais remti socialdemokratus. Gorkis įsteigia
nelegalią spaustuvę, kurioje pradeda leisti nelegalius atsišaukimus,
tikėdamasis sudaryti bendrą frontą tarp darbininkų klasės ir liberalinės
inteligentijos. Rusijos karas su Japonija parodė, kad carinė imperija vos
laikosi, tad ir opoziciniai judėjimai įgijo pagreitį.
1905-ųjų sausio 9-ąją, vadinamąjį
Kruvinąjį sekmadienį, carinės pajėgos Sankt Peterburge išžudė daugiau kaip
tūkstantį demonstrantų. Gorkio areštas ir įkalinimas sukėlė tarptautinį
pasipiktinimą, ko pasėkoje jis ne už ilgo buvo paleistas. Šalis ėmė bruzdėti,
studentai ir darbininkai ėmė streikuoti, sukilo šarvuočio Potiomkino įgula.
Šalį sukaustė visuotinis streikas. Caras turėjo nusileisti suteikdamas
pilietines teises ir sušaukdamas įstatymų leidžiamąjį susirinkimą – Dūmą.
Gorkio butas tuomet atrodė lyg arsenalas. Darbininkai sukilo, bet po
vienuolikos dienų kovos pasidavė.
1906-ųjų pradžioje Gorkis slapta išvyko
į Suomiją – suomiai jį širdingai sutiko. Helsingforse jis susitiko su Leninu.
Jie nusprendė, kad jam reiktų palikti Rusiją ir tapti neoficialiu naujosios
Rusijos ambasadoriumi, rinkti pinigus revoliucijai. Tokiam turui ypač tinkamos
pasirodė JAV. Planą pasiūlė amerikiečių socialistai. Simpatikai, kaip Markas
Tvenas ir Džekas Londonas pažadėjo padėti savo rusui kolegai. Gorkio darbai
pralenkė kitus bestselerius, o Metropoliteno teatre pastatyta pjesė „Dugne“
sutraukė pilną salę žiūrovų.
Gorkis keliavo pro Berlyną. Susitiko su
Vokietijos socialdemokratijos vadovais – Bebeliu, Kautskiu, Lybknechtu ir
Liuksemburg. Jis matė Maksą Reinhardtą ir Vokiečių teatre pastatytame „Dugne“
atlikdamas Lukos vaidmenį. Gorkis visas Vakarų šalis paragino neskolinti
Rusijai pinigų, įspėdamas, kad taip tik būtų remiama didesnė priespauda.
Milijonams amerikiečių Gorkio vardas
reiškė Rusijos išsivadavimą. Jo kelionė Amerikon turėjo būti geros valios turu
nuo kranto iki kranto. Daugelis atėjo pasitikti 1906-ųjų balandžio 10-ąją
atvykusio Gorkio. Markas Tvenas paragino remti revoliuciją Rusijoje. Gorkis
prabilo apie savo susižavėjimą Voltu Vitmenu, Edgaru Alenu Pou ir Marku Tvenu.
Jis gyrė amerikiečių liaudies laisvę. Tačiau jo išreikštas palaikymas buvusio
Idaho valstijos gubernatoriaus nužudymu kaltintiems profsąjungų lyderiams, dar
daugiau, žinia, kad Gorkis Amerikon atvyko su faktine savo žmona Marija
Andrejevna, dar teisiškai neišsiskyręs su buvusia žmona Jekaterina Pavlovna,
puritoniškajai Amerikai buvo per daug. Netgi Tvenas paprieštaravo, tuo tarpu
Viljamas Dynas Houelsas ir Teodoras Ruzeveltas visai atsisakė su juo susitikti.
Užtat po vienerių metų Džordžas Berardas Šou atsisakė vykti į Ameriką dėl to,
kaip buvo elgiamasi su Gorkiu.
Tik Džonas Martinas ir Prestonija Man,
Amerikos fabininkų draugijos vadovai, priėmė jį į savo namus. Gorkis leidosi į
paskaitų turą aplink Jungtines Valstijas, kalbėdamas Viljamsburge, Bostone,
Baltimorėje ir Filadelfijoje. Jis vis labiau ėmė kritikuoti Amerikos visuomenę,
buvo jautrus Amerikos indėnų reikalams. Gorkis toliau gyrė Voltą Vitmeną,
laisvės ir grožio pionierių, pripildžiusį savo eiles pagoniška meile gyvenimui.
Jis parašė keletą brošiūrų apie dolerio fetišą.
Amerikiečių leidyklos jau nebespausdino
Gorkio knygų, pagrinde dėl to, kad išimtines teises joms įgijo laikraščių
magnatas Herstas. Būdamas Amerikoje, Gorkis pabaigė savo pjesę „Priešai“ ir
pradėjo rašyti romaną „Motina“. Abu darbai lietė darbininkų bruzdėjimus
Rusijoje. „Priešuose“ (1906 m.) Gorkis parodo kapitalistinės visuomenės klasinį
susipriešinimą ir ryžtingą proletariato kovą. „Motina“ tapo pamatiniu
socialistinio realizmo kūriniu ir viena populiariausių 20-ojo amžiaus knygų.
Gorkis parodė darbininkų judėjimo iškilimą, jo revoliucingumo išaugimą
vadovaujant partijai. Pirmąsyk revoliucinis proletariato judėjimas gavo
realistinę literatūrinę išraišką. Pavelo Vlasovo asmenyje Gorkis sukūrė ištisos
epochos herojų – revoliucingą proletarą, partinį darbuotoją. Motinos
charakteris, tuo tarpu, įtaigiai parodo revoliucionierių išaugimą iš liaudies
tarpo.
Gorkio užsipuolimai prieš Rusijos
valdžią reiškė, kad jisai negalėjo grįžti namo. Italijoje jam buvo suteiktas
politinis prieglobstis. 1906-ųjų spalio 26-ąją jisai atvyko į Neapolį,
nežinodamas, kad Italijoje jam teksią praleisti beveik 8-erius metus, kad čia
jis parašysiąs daugiau kaip pusę savo darbų. Gorkis Italijoje jau buvo
išgarsėjęs gausias auditorijas sutraukdavusiomis savo pjesėmis. Lapkričio
mėnesį jis persikėlė į Kaprio salą, kur sulaukė kvietimo į Londone rengtą
Rusijos Socialdemokratų Darbininkų Partijos suvažiavimą. Suvažiavimas Ailingtono
bažnyčioje prasidėjo 1907-ųjų balandžio 30-ąją ir baigėsi gegužės 19-ą.
Dalyvavo Leninas, Trockis ir Plechanovas. Haido parke Gorkis skaitė paskaitas
apie tuometę rusų literatūrą.
Kaprio saloje Gorkį lankė daugelis
rašytojų, o taip pat ir Repinas, Rachmaninovas, Šaliapinas ir Stanislavskis.
Ypač artimu jis jautėsi Šaliapinui, kraštiečiui iš Nižnij Novgorodo,
apdainavusį Rusijos žemės jėgą ir grožį.
Kapryje Gorkis gyveno iki 1913-ųjų,
kuomet Rusijos Dūma paskelbė amnestiją 300-ųjų Romanovų dinastijos valdymo
metinių proga. Kartu su Lunačiarskiu ir Bogdanovu jis įkūrė „partinę mokyklą“
darbininkų klasės lyderiams ruošti. Gorkis skaitydavo paskaitas iš rusų
literatūros istorijos. Tuo metu Gorkis buvo artimas Bogdanovui, kuris pasisakė
už „socializmo religiją“, Gorkio vadintą „dievakūra“, darant marksizmą
religija. Leninas prieštaravo šiai mokyklai, įkurdamas savąją Paryžiuje.
Religiją Leninas atmetė, kritikuodamas Gorkį kaip romantiką.
1913-ųjų gruodžio 31-ą Gorkis grįžo į
Rusiją, kur padėjo įsteigti pirmąjį Darbininkų ir valstiečių universitetą,
Pasaulinės literatūros leidyklą ir Petrogrado teatrą. Jis išleido „Vaikystę“
(1913-1914 m.) – pirmąją dalį savo autobiografinės trilogijos, o paskui „Žmonėse“
(1916 m.) ir „Mano universitetus“ (1922 m.). Šiose knygose patsai autorius,
Alioša Peškovas, pasakoja, savo vaikystę ir jaunystę prie Volgos upės esančiame
mieste.
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui,
Gorkis pasmerkė šovinizmą ir atsisakė savo įsūnio Zinovijaus Peškovo už jo
įsitraukimą kariuomenėn. Gorkis kvietė šauktinius grąžinti karinius bilietus,
atsisakyti tarnauti.
1915-aisiais jis įsteigė vaikų literatūros
leidyklą, su tikslu skatinti vaikų susidomėjimą gera literatūra bei parodyti
jiems aiškiau tikrąją gyvenimo prasmę. Gorkis taip pat ketino išleisti seriją
apybraižų apie ypatingus žmones.
1921-1922 metais Gorkis kovojo prieš
badą, bendradarbiaudamas su Fritjofu Nansenu, organizavusiu maisto teikimą
Rusijai. „Deili Herald“ (Daily Herald) duotame interviu Gorkis pareiškė, kad
nėra jokios pateisinamos priežasties nepripažinti Tarybų Sąjungos, jog Vakarų
įvesto ekonominio boikoto panaikinimas išgelbėtų daugelį gyvybių.
Gorkis darsyk paliko TSRS 1921-ųjų
spalį. Jis buvo prastos sveikatos, persidirbęs ir ne visuomet matydavosi akis į
akį su bolševikais ir Leninu. Jis per Suomiją, Švediją ir Daniją išvyko į
Berlyną. Helsingforse jis ragino remti Rusiją, o lapkritį atvyko į Berlyną.
Berlyne gyveno virš 100 tūkst. rusų, veikė daugelis rusiškų leidyklų. Berlyne
gydytojas konstatavo, kad jo sveikata iš ties prasta. Tarp 1916-ųjų rudens ir
1922-ųjų žiemos Gorkis nebuvo nieko parašęs. O dabar jis užbaigė „Mano
universitetus“ ir keletą novelių. Padėtis TSRS darėsi vis neramesnė, nuteisus
34-is eserų veikėjus. Gorkis apsistojo Sorente. Paskui, 1928-aisiais, jis grįžo
tėvynėn, trokšdamas prisidėti prie jos kultūrinio gyvenimo.
Romane „Artamonovai“ (1927 m.) Gorkis
pradėjo savo porevoliucinę socialinę-psichologinę kapitalizmo analizę. Paremtas
trijų pirklių šeimos kartų gyvenimu, pasakojimas parodo kapitalizmo iškilimą ir
žlugimą Rusijoje tarp 1863-iųjų ir 1917-ųjų metų. Pjesėje „Jegoras Bulyčovas“,
vaizduojančioje Spalio revoliucijos išvakares, Gorkis parodo buržuazijos moralinį
nuosmukį. Kitas socialistinio realizmo šedevras – „Klimo Samgino gyvenimas“,
kuriame duodama laikotarpį nuo 1870-ųjų iki 1917-ųjų metų pavaizduojanti
buržuazinio individualizmo analizė. Šia knyga Gorkis davė išsamų
keturiasdešimties metų Rusijos istorijos politinių judėjimų vaizdą, parodydamas,
kaip herojaus smulkiaburžuazinis intelektualinis gyvenimas pasibaigia istorine
tragedija. Tuo tarpu komunistinis veikėjas Kutuzovas Klimą Samginą pasitinka
tikru žmogiškumu. Gorkis parodė naujuosius didvyrius, iškeldamas heroizmą darbe
kaip esminį dorovinį kriterijų.
Gorkio socialistinio realizmo metodas –
tai jo pagrindinis pasaulinis literatūrinis pasiekimas. Jo darbai išlieka
žinomi visuose žemynuose ir skatina proletariato klasinio sąmongumo augimą. Jie
ir toliau lieka atramos tašku viso pasaulio socialistiniams rašytojams.
Maksimas Gorkis. Daina apie Audros
paukštį (1901):
„Viršum
jūrų žilo ploto vėjas debesis jau renka. Tarpu debesų ir jūros šauniai skraido
Audros paukštis, panašus į juodą žaibą.
Tai
sparnu paliesdams bangą, tai strėle padangėn šaudams, šaukia jis, ir – girdi džiaugsmą
debesys šauksme galingam.
Ir
šauksme tam – audros geismas! Pykčio galią, audros
liepsną, didžios pergalės tikrumą girdi debesys šauksme tam.
Audrą
jausdamos, žuvėdros klykia, blaškos viršum jūros, įmanytų – jos į dugną savo
baimę nugramzdintų.
Ir
gagaros skundžias, baras, – neįmanoma gagaroms tuo kovos džiaugsmu gyventi:
audra baimę joms įvaro.
Kvailas
ir riebus pingvinas bailiai slapstosi pakrantėj... Išdidus tik Audros paukštis
taip laisvai ir drąsiai sklando ties žila putota jūra!
Niauresni
kaskart žemiau vis leidžias debesys ties jūra, bangos šokdamos dainuoja ir
perkūniją sutinka.
Griaudžia
griausmas. Jūra pyksta. Ir įnirtusios, putotos bangos barasi su vėju. Štai,
bangų sugriebęs būrį į galingą savo glėbį, nirtulingai užsimojęs, vėjas
sviedžia į pakrantę, smaragdinį jų kalnyną balton putom ištaškydams.
Audros
paukštis sklando klykdams panašus į juodą žaibą, debesis kaip strėle verdams,
jūros putą sparnu braukdams.
Tartum
demonas praūžia, – audros demonas didingas, – ir kvatojasi, ir rauda... Jis iš
debesų kvatojas ir iš džiaugsmo jisai rauda!
Demonas
jautrus, – jis girdi, kaip perkūnija pavargo, jisai tikras, – debesynai saulės
neįstengs pagrobti!
Staugia
vėjas... Griausmas griaudžia...
Mėlyna
ugnim liepsnoja debesynai ties bedugnėm. Jūra gaudo žaibo strėles ir tamsioj
gelmėj gesina. Atspindžiai žaibų per jūrą raitosi ugnies gyvatėm.
Audra!
Greit sugriaudės audra!
Tai
drąsusis Audros paukštis tarp žaibų didingai sklando viršum kaukiančios bedugnės,
mūsų pergalę jis šaukia:
–
Lai smarkesnė kyla audra!“*
Šaltinis: Marxism-Leninism Today
Vertė: Juozas Mickevičius
Pastaba: 150-ųjų M. Gorkio gimimo
metinių proga paruoštas jo vardo archyvas, kuriame sudėti visi 20 tarp
1953-iųjų ir 1956-ųjų metų išėję lietuviški jo raštų tomai (žr. nuorodą): Maksimo Gorkio archyvas.
Taip pat skaitykite: A.
Gudaits-Guzevičius. Kovos ir laimės šauklys
* M. Gorkis. Raštai. T. 4. V., 1954, p.
28-29. (S. Nėries vertimas).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą