Eurosąjungos ir nacionalinės
statistikos žinybos duomenimis, Lietuva tapo ES lydere pagal kainų augimą.
Deja, autsaidere pagal visus socialinio žmonių saugumo rodiklius ji yra jau
seniai. Logiškai mąstant panašiomis ekonominėmis sąlygomis verslas
turėtų vilioti pirkėjus žemesnėmis kainomis. Bet realybė visai kitokia.
Ekonomistai nesugeba įtikinamai paaiškinti šio paradokso. Kai kurie
jų, rizikuodami savo reputacija, net teigia, kad didžioji dalis gyventojų
klaidingai galvoja, neva įvedus eurą viskas pabrango. Taip nėra. Pirmo būtinumo
prekės netgi atpigo. O kai kas pabrango tik dėl pačių gyventojų patogumo,
kadangi buvo apvalinamos ir padidėjo darbo užmokestis. Galvojantiems
kitaip 90% Lietuvos gyventojų net patariama kreiptis į psichiatrus.
Kodėl dabartiniai Lietuvos ekonomistai
negali iš esmės paaiškinti kainų kilimo reiškinio? Visų pirma, jie negali būti
objektyvūs, nes dirba privataus kapitalo struktūrose arba valstybinėse
institucijose, kurios aptarnauja to paties kapitalo interesus. Antra vertus,
jie vadovaujasi netinkama, grynai „ekonomistiška“ metodologija, kuri veiksminga
tik analizuojant mikroekonominius procesus. Tuo tarpu makroekonomikos lygyje
veikia kiti dėsniai, susiję su politinės ekonomijos realijomis. Mūsuose gi net
pati politekonomijos sąvoka išguita iš ekonominio mokslo turinio kaip „sovietinė
liekana“. Kaip žinia, tikra politekonomijos profesionale pagal savo specialybę
mūsuose yra tik šalies prezidentė. Bet jinai ekonomikos dalykų nekomentuoja.
Visi gi kiti mūsų ekonomistai murdosi tarp būtinybės objektyvios mokslinės
visuomeninių procesų analizės ir socialinių-klasinių savo ir savo darbdavių
interesų. Atsidūrus tokioje asmenybės susidvejinimo situacijoje neprošal būtų
jiems patiems kreiptis pas psichiatrus arba tiesiog persikvalifikuoti į taupymo
ekspertus. Kai kas taip jau
ir daro.
Analizuojant kainų kilimo problemą iš politekonomijos pozicijų galima įvardinti 3 pagrindines politinės šio reiškinio priežastis.
Analizuojant kainų kilimo problemą iš politekonomijos pozicijų galima įvardinti 3 pagrindines politinės šio reiškinio priežastis.
1. Euro įvedimas. „Eurobarometro“ duomenimis, net 94 proc. 2017 metų rudenį vykusios sociologinės apklausos dalyvių nurodė, kad litą pakeitus euru, prekių ir paslaugų kainos padidėjo. Dar prieš įvedant eurą įžvalgesni politikai ir politologai įspėjo, kad po europinės valiutos įvedimo, kainos mūsuose taps kaip „pas juos“, o atlyginimai išliks kaip „pas mus“. Realybė net pranoko šias prognozes. Dabar jau kainos eurais tapo beveik tolygios buvusioms kainoms litais, nepaisant jų pradinio kurso skirtumų. Žmonių pragyvenimo lygis ženkliai pabrango.
Nors mūsų propaganda standartiškai ir
skelbia, kad „Kremliui
naudinga, kad dėl didėjančių kainų lietuviai klaidingai kaltina eurą“ bet
teisingumo dėlei galima priminti, kad savo laiku, prieš įvedant eurą nuo
2015 metų sausio 1 dienos, valdžios argumentai už eurą buvo klaidingai
populistiniai: privalom, nes stojimo į ES sutartyje numatėme; taupysime keitimo
išlaidas; litas jau susietas su euru; padidės konkurencingumas, pasipils
investicijos; o ir šiaip gėda, kad gyvenam be euro. Buvo nutylimos euro įvedimo
išlaidos ir pasekmės. „Valstybė kontroliuos, kad, įvedus eurą, kainos nedidėtų
nepagrįstai“, – teigė tuometis finansų ministras Rimantas Šadžius.
Deja, jau tada buvo žinoma, kad Estijoje
ir Latvijoje po euro įvedimo ženkliai (30-40%) pakilo kainos, ypač maistui ir
paslaugoms. Labiausiai euro įvedimo kainą pajuto tie, kurių pajamos nebuvo
didelės. O Lietuvoje žemiau arba šalia skurdo ribos gyvenančių žmonių –
trečdalis gyventojų. Ir tada, ir dabar. O kiek lėšų buvo išleista euro
reklamai, organizaciniams jo įvedimo darbams, pirminiam ir kasmetiniam įnašui į
euro stabilizavimo fondą, garantuotam turtiniam užstatui už įstojimo
į euro klubą bei kitos išlaidos? Jas kažkaip reikia kompensuoti. Plačiai
visuomenei šie visi duomenys nebuvo pateikiami. Jos nuomonės dėl euro įvedimo,
beje, niekas ir neklausė. O pati ji nesugebėjo išsireikalauti iš valdžios
jos išklausymo. Už tai ji dabar ir moka. Moka eurokainomis.
Dabar, kaip sakoma, šaukštai po pietų.
Euras jau mūsų gyvenimo realybė. Dabar kainos Lietuvoje ne tik politinis, bet
ir geopolitinis reiškinys. Jos tiesiogiai priklauso ne tik nuo pasaulinės
valiutų rinkos tendencijų, bet ir nuo tarptautinių santykių tarp
galingiausių pasaulio valstybių ir jų sąjungų, nuo įvairiausių ekonominių,
finansinių, energetinių, ekologinių ir kitų globalinių krizių. Pagrindinį
valstybinio suvereniteto ir savarankiškos ekonomikos svertą – finansų
reguliavimą – Lietuvos valdžia perdavė išorės institucijoms, pirmiausiai
Europos centriniam bankui. Deja, ir ES biudžeto nemaža dalis sudaroma iš visose
valstybėse narėse pridėtinės vertės mokesčio gautų įplaukų bei iš kiekvienos
valstybės narės bendrojo nacionalinio produkto suformuoto mokesčio. Tai
neišvengiamai atsiliepia ir prekių kainoms. Žinoma, išorės
veiksniai įtakotų kainas ir esant litui. Bet jų poveikis būtų ženkliai
silpnesnis.
2. Sankcijos ir kontrsankcijos. Kilus sankcijų ir kontrsankcijų
karui tarp ES ir Rusijos, Lietuva buvo ir lieka viena sankcijų
nuolatinio pratęsimo ir stiprinimo vėliavnešių. Nepaisant to, kad be jokių
ypatingų ekonomikos ekspertų išvadų iš pat pradžių buvo aišku, jog Rusijos
kontrsankcijos tiesiogiai ir stipriausiai paveiks būtent jos ūkį. Taip ir
gavosi. Įvairiausių ES institucijų paskaičiavimais, „atkakliausios sankcijų
šalininkės – Estija, Latvija, Lietuva, Lenkija – skaičiuoja
didžiausius nuostolius dėl eksporto į Rusiją sumažėjimo“. Per pastaruosius
3-jus metus prekių apyvarta tarp Lietuvos ir Rusijos sumažėjo 4 kartus.
Dėl savo vykdomos politikos, praradus
milžinišką Rusijos rinką, valdžia nuolat siūlo Lietuvos verslininkams
persiorientuoti į Kinijos, Azijos, Afrikos ir net Pietų Amerikos rinkas.
Vakarų Europoje ir JAV ypatingai nepakonkuruosi, čia viskas užimta ir
išdalinta tarp tradicinių ekonominių žaidėjų. Tikriausiai ir per daug
nesusigaudantis ekonomikoje žmogus gali suvokti, kad siūlomas
„persiorientavimas“ verslui yra ekonomiškai nuostolingas dalykas dėl papildomų
ir nemažų išlaidų rinkodarai, logistikai, naujiems prekybiniams standartams,
prekių sandėliavimui, reklamai ir kitiems dalykams.
Yra tik 2 žinomi būdai išsaugoti
verslo pelningumą: didinti pardavimų apimtis ir mažinti išlaidas. Išlaidos šiuo
atveju ženkliai didėja, o pardavimų apimtys naujosiose rinkose bent
jau pradiniame etape negali būti didelės. Išlaidų ekonomika, kaip teigia
vadybos specialistai, remiasi paprastu principu – naujo vartotojo paieška
kainuoja 5 kartus brangiau nei tradicinio vartotojo išlaikymas. O jeigu dar
kalbama apie tolimų rinkų vartotojus, tai viskas kainuoja verslui dar brangiau.
Visa tai verčia verslininkus ieškoti kompensacijos ir užsitikrinti nors
minimalų pelningumą kainodaros sąskaita. Taigi, kainų kilimas mūsuose –
tiesioginė vykdomos užsienio politikos pasekmė.
3. Šalies militarizavimas. Lietuvos militarizavimas prasidėjo nuo šalies įstojimo į NATO
karinį bloką. Vėliau ši tendencija sustiprėjo paaštrėjus Vakarų ir Rusijos
santykiams po Ukrainos įvykių. Įvedus į Lietuvą NATO šalių karinius dalinius,
suradikalėjus antirusiškai militaristinei retorikai bei Lietuvai pasirašius
Europos gynybos perspektyvos susitarimą (PESCO) dėl europietiškosios
kariuomenės sukūrimo, mūsų krašto militarizavimas neišvengiamai įgauna ir
pagreitį, ir realų ekonominį aspektą. Militarizavimo išlaidas mūsų šalyje
žadama artimiausias metais didinti iki 2,5% , o toliau ir iki 3% BVP.
Ekonomikos militarizavimas – tai ekonominių resursų mobilizacija karinėms reikmėms kitų šalies ūkio sektorių sąskaita, pirmiausiai socialinės sferos. Kaip sakoma, patrankos vietoje sviesto. Kiek mūsų valdžios atstovai bekalbėtų apie socialinį naujo valstybės biudžeto kryptingumą baigiantis eiliniams finansiniams metams, bet realybėje jis būna vis mažiau socialinis, nes tampa vis daugiau militaristinis. O tai reiškia nedarbo ir skurdo, emigracijos ir degradacijos didėjimą. Atrodytų, kadangi mažėja perkamoji gyventojų galia, verslas tokiomis sąlygomis kaip tik turėtų mažinti kainas. Bet reikalas tas, kad pirkėjų kiekis mažėja nesąlyginai, o absoliučiai. Sumažinus kainas, pirkinių masė nepodidės, nes fiziškai sumažėjo vartotojų skaičius. O kadangi nuolat brangsta kuras, patalpų nuoma, komunalinės paslaugos, įvedami nauji ar didinami esami mokesčiai, brangsta visa verslo aplinka – tai kainos tiesiog didėja.
Ekonomikos militarizavimas – tai ekonominių resursų mobilizacija karinėms reikmėms kitų šalies ūkio sektorių sąskaita, pirmiausiai socialinės sferos. Kaip sakoma, patrankos vietoje sviesto. Kiek mūsų valdžios atstovai bekalbėtų apie socialinį naujo valstybės biudžeto kryptingumą baigiantis eiliniams finansiniams metams, bet realybėje jis būna vis mažiau socialinis, nes tampa vis daugiau militaristinis. O tai reiškia nedarbo ir skurdo, emigracijos ir degradacijos didėjimą. Atrodytų, kadangi mažėja perkamoji gyventojų galia, verslas tokiomis sąlygomis kaip tik turėtų mažinti kainas. Bet reikalas tas, kad pirkėjų kiekis mažėja nesąlyginai, o absoliučiai. Sumažinus kainas, pirkinių masė nepodidės, nes fiziškai sumažėjo vartotojų skaičius. O kadangi nuolat brangsta kuras, patalpų nuoma, komunalinės paslaugos, įvedami nauji ar didinami esami mokesčiai, brangsta visa verslo aplinka – tai kainos tiesiog didėja.
Priežastis dar ir ta, kad
militarizavimas keičia ekonomikos struktūrą, ekonomika politizuojama, daugėja
ekonomiškai nepagristų projektų pasiūla, bloginamas šalies investicinis
klimatas, didėja verslo rizika. Atskiruose regionuose, kur koncentruojasi
militarizavimo židiniai, militarizavimo procesas gali duoti net trumpalaikį ekonomikos
pagyvėjimo efektą, ypač atskirose ekonomikos sferose, pavyzdžiui paslaugų
sektoriuje.
Bet iš esmės ekonomikos militarizavimas
reiškia, kad, pirma, didėja valstybės skola ir biudžetinis deficitas,
o jeigu biudžetą bandoma subalansuoti – tai dažniausiai ne dėl
ekonominių, o dėl politinių priežasčių, kaip tai atsitiko ir su „pirmuoju
po nepriklausomybės atkūrimo nedeficitiniu“ 2018 metų biudžetu. Antra, valstybė
susikoncentruoja militarizuotų ekonomikos sričių palaikymui, proteguoja
dirbančių šiose srityse specialistų pajamų augimą ir taip padidina piniginės
masės, nepagrįstos realiomis prekėmis, apyvartą visoje ekonomikos
sistemoje. Trečia, ekonomikos militarizavimas veda prie dalies nacionalinio
turto praradimo, nes rengiant įvairius poligonus bei kitokią
militarizavimo infrastruktūrą iškertami miškai, užteršiami vandens
ištekliai, išimami iš žemės ūkio apyvartos dirvožemiai, negamybiškai
panaudojami pastatai, uostai, keliai, institucijos, specialistai, resursai bei
panašiai. Valstybinis sektorius mažina kainas militarizavimo
reikmes aptarnaujančioms privačioms monopolijoms ir tuo pačiu didina jas
masinio vartojimo prekėms.
Visa tai apsunkina ekonomikos plėtrą, mažina realias gyventojų pajamas, ypač žmonių su fiksuotomis išmokomis (pensininkų, studentų, biudžetininkų), perskirsto pajamas tarp regionų, socialinių grupių, valstybinio bei privataus sektorių ir tuo pačiu gilina socialinę visuomenės diferenciaciją bei atskirtį, skatina infliaciją ir kainų augimas tampa permanentiniu reiškiniu.
Visa tai apsunkina ekonomikos plėtrą, mažina realias gyventojų pajamas, ypač žmonių su fiksuotomis išmokomis (pensininkų, studentų, biudžetininkų), perskirsto pajamas tarp regionų, socialinių grupių, valstybinio bei privataus sektorių ir tuo pačiu gilina socialinę visuomenės diferenciaciją bei atskirtį, skatina infliaciją ir kainų augimas tampa permanentiniu reiškiniu.
Taigi, nuolatinis kainų kilimas
Lietuvoje išprovokuotas mūsų valdžios vidaus ir užsienio politikos.
Šaltinis: Michailas
Bugakovas
Viskas teisybė, bet kur išgirsi apie tai "laisvoj" lietuviškoj žiniasklaidoj? Delfiuose, LRT ar dar kitur? Atrodytų, tik "rusai puola" dabar - ir daugiau nieko. Melo purvynuos bando nuskandinti jiems nepatogias tiesas. Todėl labai malonu matyt, kad dar yra Lietuvoj nebijančių pasakyt taip, kaip yra, nevyniojant žodžių į vatą.
AtsakytiPanaikintiPagarba autoriui.
Daugiau švieskit žmones, reklamuokit šitą tinklapį, reikia burti kritinę masę ir vykdyti permainas.
AtsakytiPanaikinti