Visai neseniai antikomunistinės ir rusofobinės
propagandos perliuku tapo masinėje
žiniasklaidoje išplatintas 1956-ųjų rugpjūčio 26-ą datuojamas P. Širvio
laiškas, adresuotas ilgamečiui Lietuvos komunistų lyderiui A. Sniečkui. Jame
žymusis poetas reiškia pasipiktinimą pokario metais į Lietuvą atvykusiais ir
piktybiškai lietuvių kalbos nesimokiusiais rusakalbiais ryšių darbuotojais prie
Lietuvos Tarybų Socialistinės Respublikos (LTSR) Ryšių ministerijos. Dokumentas,
be abejo, pristatomas tokia potekste: „Žiūrėkite, kokia buvo vykdoma
rusifikacija, prakeiktieji komunistai ir Sniečkus – Lietuvos išdavikai!“ Bet ar
tikrai taip?
Pradėkime nuo faktų. Toks laiškas iš
tiesų buvo. Sakyti, kad tai – „landsbergistų klastotė“ ar dar kas panašaus, tai
tiesiog nesąmonė. Ir jame aptariama visiškai reali problema. Niekas nelaužta iš
piršto. Tikrai būta nemažai iš Tarybų Sąjungos gilumos į tuometę Tarybų Lietuvą
atvykusių rusų ir rusakalbių biurokratų, į lietuvius žiūrėjusių iš aukšto.
Žinoma, šis nusistatymas jų galėjo būti teisinamas net nuorodomis į tariamą „internacionalizmą“,
už kurio realiai slypėjo ne kas kita, kaip didžiarusių nacionalizmas ir šovinizmas, apie kurį pasipiktinęs ir rašė P. Širvys.
P. Širvio laiško tekstas (1) |
P. Širvio laiško tekstas (2) |
Visa tai – taip. Ir visgi minėtasis dokumentas žiniasklaidoje pristatytas toli gražu ne objektyviai. Priešingai – jis pastatytas smarkiai klaidinančiu, giliai antikomunistiniu rakursu, siekiant susieti tikrą ar tariamą „rusifikaciją“ ir „komunizmą“, „tarybiškumą“ (jų terminais tariant: „sovietinę okupaciją“, „sovietmetį“). Betgi šie dalykai vienas kitam priešingi. Kaip suprasti?
Pradėkime nuo Lietuvos realijų. Imkime
tą patį A. Sniečkų – poeto rašyto laiško adresatą, kurį taip mėgsta pliekti mūsų
landsberginiai patriotėliai. Būdamas LTSR ir Lietuvos Kompartijos vadovu, jis
labai jautriai ir netgi griežtai žiūrėjo į didžiarusiškojo šovinizmo problemą,
ką parodė realiais, praktiniais veiksmais. Ne tik buvo rengiami ir keliami
vietiniai nacionaliniai kadrai – privalomu valstybinėje tarnyboje padarytas ir
lietuvių kalbos mokėjimas, apskritai nemaža dalimi užkardyta didžiarusių
šovinizmo tendencija.
Kokie, viską susumavus, buvo šios
nacionalinės politikos, kurią vedė Sniečkaus vadovautoji Kompartija ir Tarybų
Lietuvos valstybė, rezultatai, parodė gyvenimas. Kaip
žinia, 1979-aisiais metais Lietuvoje lietuviai sudarė 80% gyventojų. Greta
jų – kartu gyvenusios rusų (8,9%) ir lenkų (7,3%) tautinės mažumos. Ir tai –
dėka socialistinės santvarkos sudarytų palankių sąlygų visų atskirų nacionalinių
kultūrų suklestėjimui.
„Tarybiniais
metais mes išleidome visą lituanistinę biblioteką, didžiulius tautodailės ir
tautosakos tomus. Per 50 metų, anot A. Juozaičio, išauginom tvirčiausią
lietuviškos civilizacijos bastioną – visų rangų aukštąsias vidurines ir
profesines mokyklas. Mes subrendom, atsitiesėm, suklestėjo mūsų menas,
architektūra, literatūra, mokslas ir lietuviui jau nebuvo baisi jokia
rusifikacija. Dar daugiau, mes sukūrėm pramonę ir modernų žemės ūkį... Mes sulietuvinom
Klaipėdą ir Vilnių“, – rašė V.
Petkevičius.*
Būtų tikrai nerimta, netgi nesąžininga teigti, kad didžiarusiško šovinizmo problemos nebūta. Tiek Lietuvoje, tiek kitose
buvusiose Tarybų Sąjungos respublikose, tiek pačioje Rusijoje Kaip ir dabar. Ar pas rusus, ar pas
lenkus, ar bet kurioje kitoje tautoje. Šovinizmas, nacionalinio „išskirtinumo“
fetišas, savos tautos kėlimas virš kitų – didelė ir nepateisinama blogybė,
didelėse tautose pasireiškianti mažesnių smaugimu ir priverstiniu asimiliavimu,
mažose – primityviu nacionaliniu uždarumu, užsisklendimu, baime ar neapykanta
didžiosios tautos atstovams.
Tačiau koks to šovinizmo, „rusifikacijos“
siekimo santykis su socializmu ir komunizmu, apskritai, su komunistinio
judėjimo siekiais ir idealais? Kaip ir minėjome, antikomunistai šiuos dalykus
sieja vieną su kitu. O tai – vėlgi eilinis melas. Tuo nesunku įsitikinti,
išnagrinėjus pačių Rusijos bolševikų – Tarybų Sąjungą pagimdžiusios Spalio
revoliucijos vedlių – pozicijas nacionaliniu klausimu.
K. Marksas taikliai nurodė, kad tauta,
engianti kitas tautas, ir pati negalinti būti laisva. Bolševikai nuosekliai vadovavosi
šia įžvalga, suvokdami, kad engiančiųjų nacijų revoliucionierių uždavinys –
visomis išgalėmis remti mažųjų, pavergtųjų tautų nacionalinio išsivadavimo
judėjimą, jų teisę į apsisprendimą, į savą kalbą ir kultūrą. Iš kitos pusės,
mažųjų, engiamųjų nacijų revoliucionieriai privalo kovoti su savųjų liaudies
masių nacionaliniu užsisklendimu, siekti klasinės vienybės su visų, tame tarpe
ir didžiųjų, tautų darbo žmonėmis.
Ne atsitiktinumas, kad Leninas
pavergtųjų nacijų gynimą nuo didžiųjų nacijų prievartos, savivalės ir šovinizmo
laikė ne vien tiktai didžiarusių revoliucionierių ir susipratusiųjų darbininkų
internacionaline pareiga, bet ir jų nacionalinės garbės reikalu. Šitai turėjo
ir didelę praktinę reikšmę – Spalio revoliucijos, įtraukusios visas buvusiosios
imperijos tautas į bendrą išsivaduojamąją kovą, išdavoje kaip niekada anksčiau
sužydėjo atskirų buvusiosios Rusijos imperijos nacijų ir tautelių kultūra,
kūrėsi mokyklos, išaugo menas ir literatūra.
„Visų
šalių proletarai, vienykitės!“,
– būtent taip skamba legendinis komunistinio judėjimo šūkis, kuris tuo pačiu
yra ir tikriausias proletarinio internacionalizmo šūkis. Bet ar nuo jo vykdymo kas
tapsiąs mažesniu lietuviu, rusu, vokiečiu ar lenku? Aišku, ne. Darbo žmonių
vienybė be tautybės ar rasės skirtumo, tai ne savosios tautybės išsižadėjimas. Internacionalizmas
priešingas tiek šovinizmui, tiek kosmopolitizmui. „Tautiškumas neprieštarauja socializmui, kol netampa išnaudotojų
įrankiu“, – taip mokė „Lietuvos Leninas“, V. Kapsukas**.
Ryšium su tuo, ypač reikšmingas
istorinis dokumentas – tarp paskutiniųjų, „testamentinių“ Lenino straipsnių ir
užrašų esantis 1922-ųjų pabaigoje rašytas tekstas „Tautybių arba „autonomizacijos“
klausimu“. Jame griežtai smerkiamas didžiarusiškasis šovinizmas, nurodant, kad
būtent tokia didžiųjų tautų arogancija skatinanti mažųjų tautų smulkųjį
nacionalistinį marazmą. Be kita ko, Leninas čia įspėjo ir apie grėsmę „to tikrojo ruso, didžiarusio šovinisto,
tiesą sakant, niekšo ir smurtininko, koks yra tipiškas rusų biurokratas“.***
Kaip bebūtų gaila, būtent tokie biurokratai
ir veržėsi į Lietuvą, kaip ir kitas respublikas. Apie juos ir kalbėjo P.
Širvys. Bet ar tai reiškia antikomunizmą? Nieko panašaus. Širvys, kaip žinia,
buvo Didžiojo Tėvynės karo veteranas, drąsiai ir pasiaukojančiai kovojęs petys
į petį tiek su rusais, tiek kitų tarybinių tautų atstovais prieš fašistinius
grobikus. Kiek tekę girdėti iš jį artimiau pažinojusiųjų, jis buvo užkietėjęs komunistas. Dar daugiau, buvo jis netgi J. Stalino gerbėjas –
ypač didžiavosi nuotrauka, kurioje su eile draugų ir kolegų pozavo kartu su tariamųjų „demokratų“ baubu tapusiu Tarybų Sąjungos vadovu.
Poeto laikysena duotuose laiškuose, be
abejo, kritiška. Bet tokia ji ir turėjo būti. Iš tiesų, keldamas aikštėn tokius
pažeidimus, Širvys reiškėsi toli gražu nei kaip smulkus, miesčioniškas lietuvių
nacionalistas, nei kaip rusofobas. Jis reiškėsi kaip socialistinės Lietuvos
patriotas, o tuo pačiu, ir kaip internacionalistas, suprantąs nacionalinį
lygiateisiškumą ne kaip sparnuotą frazę, bet kaip būtiną sąlygą realiai, o ne vien
deklaratyviai tautų draugystei įgyvendinti.
Šičia atsiskleidžia savotiška ironija,
kaip dešinieji Lietuvos nacionalistai, už didžiarusių šovinistų aroganciją ar
netgi asimiliacinius siekius mažųjų tautų atžvilgiu kaltina pačią rusų tautą, o
tuo tarpu patys didžiarusių šovinistai P. Širvio, kaip ir kitų mažųjų tautų
atstovų, netoleravusių ir netoleruojančių akiplėšiškų „didžiųjų brolių“ išsišokimų,
laikyseną laiko tariama „rusofobija“. Reikalas tas, kad abiem atvejais turime
reikalą su buku buržuaziniu nacionalizmu, tariama tautine ištikimybe ir tėvynės
meile maskuojančiu zoologinę neapykantą kitiems.
Kalba už save pavyzdys, kaip 2016-ųjų
sausį, minint Lenino mirties metines, dabartinės kapitalistinės Rusijos vadovas
V. Putinas liejo
tulžį ant Spalio revoliucijos vado, esą šis, pripažindamas nacionalinį
lygiateisiškumą, sukurdamas autonomijų ir nacionalinių respublikų Tarybų
valstybėje sistemą, „padėjęs bombą po Rusijos pamatais“. Štai landsberginių
rusofobų siaubas – pats būdamas užkietėjusiu antikomunistu ir didžiarusiškojo
šovinizmo atstovu – stačiai kaltina Leniną už tai, kad šis skaitęsis su
mažosiomis tautomis. Tuo tarpu mūsiškiai „patriotai“ Leniną ir komunistus
kaltina priešinga „nuodėme“ – esą šie siekę pavergti ir priverstinai surusinti
kitas tautas.
Bet baigdami grįžkime prie mūsų poeto.
Taip, jo laiškas labai griežtas. Bet Širvys apskritai nebuvo prisitaikėlis.
Atrodo, kaip ir ne vienas kitas nuoširdus žmogus, jis buvo nusivylęs dar
tuometėje tarybinėje visuomenėje augusiu biurokratizmu, karjerizmu ir
netikrumu. Kaip ir didžiarusiškas šovinizmas – tai irgi egzistavo. Ir dar
daugiau – tai privedė prie Tarybų Sąjungos sunaikinimo, prie kontrrevoliucijos,
privilegijuotai ir nuo liaudies bei komunizmo idealų visai atitrūkusiai
nomenklatūrai galiausiai tapus naująja buržujų kapitalistų klase.
M. Gorbačiovo „Perestroika“ ir B.
Jelcino įvykdytas perversmas, kaip mūsuose – A. Brazausko „komunistų“ (kaip
sakė jis: 3% idėjiniai, likę 97% - „normalūs“...) išdavystė ir V. Landsbergio
pašventinta „prichvatizacijų“ ir valstybinio banditizmo era – tai nebuvo
atskiras, izoliuotas įvykis, o ilgalaikio, visą Tarybų Sąjungą apėmusio
proceso, ilgo ir sudėtingo vidujinio puvimo kulminacija.
Šio puvimo aukomis, be kita ko, buvo ir
tokie šviesūs, kilniaširdžiai žmonės, kaip P. Širvys. Nesugebėję kaip reikiant
laviruoti, bet būdami ištikimi ne biurokratijai, o tikriesiems tarybiniams
idealams, komunizmo idealams, liko savotiškai už borto. Tragiška, nežaboto girtuokliavimo
priartinta jo mirtis 1979-ųjų kovo 27-ąją – liūdnai simptomiška. Panašiai, kaip
vos šešiomis dienomis anksčiau, kovo 21-ąją įvykusi genialaus tarybinio rusų
filosofo marksisto, E. Iljenkovo savižudybė.
Tačiau kam jau kam, bet ne mūsų
šiaudiniams „teisuoliams“, ne pseudopatriotams ir kitokio plauko
antikomunistams žongliruoti jo ar kitų mūsų lietuviškųjų kultūros milžinų,
kūrusių nacionaline forma, bet giliai socialistiniu ir komunistiniu turiniu,
palikimu. Juolab, šį palikimą pateikiant iškreipus jį iš konteksto ir siekiant
ne pačių švariausių tikslų, būtent tolimesnio žmonių smegenų plovimo.
Parašė: Vincas Nevėžietis
* V. Petkvičius. Durniškės. V., 2006, p.
380.
** A. Gudaitis–Guzevičius. Spalio
komisaras. V., 1978, p. 27.
*** V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys.
V., 1988. T. 45, p. 351.
Tereikia susirasti P.Širvio eilėraštį 'Aisčiai',kuris buvo paviešintas 2015 metais ir pasidaro aišku, koks jis 'komunistas' buvo ir ką jis galvojo apie Mišą,kuris vežė gyvuliniuose vagonuose lietuvius į Sibirą. Juk komunizmo buvo tik teorija, o praktika - kaip D. ORVELO 'Gyvulių ūkyje'. Tikrą socializmą sukūrė skandinavai be jokio Lenino ir be jokių 'klasinių priešų' naikinimų. O rusiškas bolševizmas buvo viena didelė klaida.
AtsakytiPanaikinti