Atėjo ir praėjo Gegužės 1–oji –
šiuolaikiniuose lietuviškuose kalendoriuose „Tarptautinės darbo dienos“ pavadinimu
žymima nedarbo diena. Visame pasaulyje – nuo Prancūzijos iki Graikijos, nuo
Indijos iki Brazilijos, nuo Kambodžos iki Korėjos – šimtai, tūkstančiai ir net
milijonai darbo žmonių išėjo į gatves protestuodami prieš neteisybę ir
kapitalistinį išnaudojimą. Apie tai rašė net lietuviškoji spauda (Diena.lt).
Bet kaipgi yra pas mus?
Lietuvoje – tuščios miestų gatvės: vieni
išvykę į kaimus, antri ilsisi namuose, treti pagiriojasi po praėjusios dienos
išgertuvių. Nei mitingų, nei eisenų – tik Vilniuje susirinkusi saujelė
daugiausiai pensijinio amžiaus žmonių prie Cvirkos paminklo surengė Gegužės 1–osios
minėjimą, kurį bandė trikdyti JAV, NATO ir ES vėliavomis nešini konservatorių
jaunimėlio provokatoriai (Facebook).
Vaizdas – toks niūrus, jog net nežinai,
verkti iš nevilties, ar imti ir juoktis. Iš ko dar juoktis? Ogi iš savęs, iš
savo bendraminčių ir iš tos didžiulės masės paprastų ir pažemintų Lietuvos
žmonių, kurie, vietoje to, kad vienytųsi ir kovotų už savo žmogiškąsias bei
pilietines teises, gintų savo ekonominius interesus, ramiai sau sėdi, geriausiu
atveju parašydami vieną ar kitą „valdžiagyvius“ keikiantį internetinį
komentarą.
Ir visgi iškyla klausimas – kas tai yra
ta Gegužės 1–oji?
Jos istorinės ištakos – 1886 m. įvykęs
Čikagos mieste streikavusių darbininkų sušaudymas, kurių garbei ir atminimui
tuometis socialistų Internacionalas 1889 m. Gegužės 1–ąją paskelbė tarptautine
darbo žmonių solidarumo diena, kuri 1899–aisiais pasiekė ir Lietuvą. Carizmo
užguitai Lietuvos liaudžiai Gegužės 1–oji tapo protesto ir kovos už geresnį
gyvenimą dieną.
Šitai iš esmės nesikeitė ir tarpukario
metais – tiek buržuazinės demokratijos, tiek 1926–1940 m. gyvavusios fašistų
diktatūros laiku.
Darbininkai ne tik rengdavo mitingus,
bet ir rinkdavosi slapta į miškus, kuriuose vykstančių gegužinių metu
klausydavosi aistringų revoliucionierių prakalbų, diskutuodavo apie ekonominės
ir politinės darbo žmonių kovos klausimus; dainuodavo revoliucines dainas – „Atsisakom
nuo senojo svieto“, „Internacionalą“, Jaunąją gvardiją“ ir kt.
Tarybų valdžios metais Gegužės 1–oji
pirmąkart tapo švente – nuvertus ligtolinę buržuazinę valdžią, fabrikams, žemei
ir finansinei sistemai perėjus į liaudies rankas – buvo pasiekti iki tol
neregėti socialiniai, ekonominiai ir kultūriniai pasiekimai. Iš tiesų buvo ką
švęsti paprastiems darbo žmonėms.
1990 m. kovo 11 d. pasėkoje galutinai
restauravus 1940–aisiais nuverstą kapitalizmą Lietuvoje, Gegužės 1–oji buvo
išbraukta iš valstybinių švenčių sąrašo, kaip dalis baisiojo „sovietinio
palikimo“ – o 1996–aisiais, LDDP sprendimu, grąžinta. Lyg ir „švenčiame“
Gegužės 1–ąją iki šiolei. Tiksliau, turime NIEKAM NEBEĮDOMIĄ NEDARBO DIENĄ. Ir
tiek.
Ne be reikalo pasirodė straipsnis „Gegužės
1–oji – darbo žmonių šventė, kurios niekas nešvenčia“ (Delfi);
nesigilindami į straipsnio daromos paviršutiniškus išvedžiojimus, verčiau
paklauskime: o ar yra Lietuvos darbo žmonėms ką švęsti?
Faktai kalba už save: trečdalis lietuvių
gyvena ant ar žemiau skurdo ribos, 68% gyventojų negauna net vidutiniu laikomo
mėnesinio darbo užmokesčio; ką bekalbėti apie naująjį darbo kodeksą ir stambiam
kapitalui tarnaujančią valdžios politiką (VU
profesorius prabyla apie kapitalistinę Lietuvą). Tad ką dar švęsti? Ogi
nieko – švęsti Lietuvoje gali nebent tik patys kapitalistai su saujele
privilegijuotų savo liokajų – daugiau niekas.
Vadinasi, Gegužės 1–oji – jokia ne
šventė; nebent švente suprastume dirbančiųjų pasididžiavimą savo jėga ir
vienybe. Tačiau ar yra tokia vienybė Lietuvoje? Realiai dirbančiųjų interesus
ginančių profsąjungų, apskritai darbininkų
judėjimo, mūsuose nėra. Pati darbininkų susivienijimo idėja be perstojo
diskredituojama sisteminių, valstybinio biudžeto išlaikomų profsąjungų, o kažką
pasiekiančių iniciatyvų „iš apačios“ – kol kas nematyti.
Šventė, net jei ir tikra, vis dėlto ranka
rankon eina su kova – bet jokios
kovos Lietuvoje taip pat nesijaučia. Tiksliau – klasių kova vyksta, bet tik „į
vienus vartus“: puikiai čia tinka milijardieriaus V. Bafeto prisipažinimas:
taip, KLASIŲ KARAS vyksta... ir jį laimi MANO KLASĖ – TURTUOLIŲ KLASĖ... O „runkeliai“,
ką jie?.. Tik lenkia nugaras ir vergauja, nuolankiai kraudami turtus
oligarchams ir „auksinį jaunimą“ sudarančioms jų atžaloms.
Taigi – nei šventės, nei kovos Gegužės 1–ąją
Lietuvoje nematome. Nei švenčiame, nei kovojame. Turime ne šventę ir ne kovą,
bet LETARGO MIEGĄ, puikiausiai atitinkantį dar Vaižganto iškeiktą „prakeiktąjį
lietuvišką nuolankumą“.
Kodėl? Tarp kitų priežasčių – masinė emigracija
ir aktyviausių elementų „evakavimas“ į užsienius; bet ne vien tik tai...
Iš tiesų daugelį lietuvių slegia tikrų
tikriausias baudžiavos sindromas: jie nesijaučia savo šalies ir likimo
šeimininkais, net nemano turintys teisę tokiais būti. Ne, jie „gražiuoju“, „civilizuotai“
atiduoda vadžias išnaudotojų mažumai, laikančiai ir Lietuvą, ir kone visą pasaulį
savo privačia nuosavybe, naiviai tikėdamiesi, kad šie „išrinktieji“ iš viršaus
nuleisiantys jiems geresnį gyvenimą...
Štai čia šuo ir pakastas – kol patys
darbo žmonės nesuvoks, kad nesusivieniję jie yra niekas, bet kad vienybėje gali tapti viskuo, tol Gegužės 1-oji Lietuvoje bus tik graudi tikrai šventos
ir didingos dienos karikatūra.
Tuo tarpu mums, lietuvių marksistams, lieka
pareiga blaiviai ir be naivių iliuzijų išanalizuoti ir įvertinti esamą padėtį,
pripažįstant, jog dirvos masiniam judėjimui ar partijai šiandienai Lietuvoje
neturime ir greitu metu neturėsime; atsisakant nuo juokingų, karikatūriškų
akcijų rengimo. Privalome kelti sau realius uždavinius, kurių pagrindinis šiuo metu –
tolimesnis marksizmo–leninizmo idėjų populiarinimas siekiant kad ir negausių,
bet rimtai nusiteikusių marksistinių ratelių sukūrimo Lietuvoje.
Parašė: Stasys Gervė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą