Profesorius Alvydas Jokubaitis |
Toliau brangstant maistui, sunkėjant
pragyvenimui ir tęsiantis masinei emigracijai (evakuacijai) į Vakarus, mūsų
oficialieji ekonomistai ir kiti „specialistai“ postringauja apie esą „gerėjantį
(– kam?) gyvenimą“. Bet ir čia
išgirstame balsą, tariantį karčias, tačiau nepaneigiamas tiesas: „Visa dabartinė Lietuva tapo didelio
pilietinio ir žmogiškojo susvetimėjimo fabriku... Karaliumi tapo kapitalas...“,
tuo tarpu „Lietuvos elitas nesirūpina
beturčiais, neklauso jų išminties, ir už tai bus nubaustas.“, – ir taip
šneka ne koksai „marginalas“ ar „radikalas“, ne „vatnikas“ ir juo labiau ne
marksistas ar komunistas, o Vilniaus Universiteto profesorius A. Jokubaitis,
neseniai LRT.lt vyriausiajam redaktoriui V. Laučiui duotame interviu (LRT).
Tokie komentarai – ryšium su artėjančiu
1918 m. vasario 16 d. šimtmečiu: profesorius pradeda kalbėdamas apie tautinę
valstybę, kaip „vienintelį ir nepakeičiamą demokratijos garantą“, kurio eroziją
skatina iš prigimties nedemokratiška Europos Sąjunga (ES). Paskui pereinama
prie klausimo apie „moderniosios lietuvių tautos“ stovį, kuri, kaip pripažįsta
pats A. Jokubaitis, gal ir ne visai tragiška, bet tikrai ne kokia.
Kaip vieną pagrindinių problemų jis
iškelia Lietuvos darbo žmonių padėtį – ne tik jų skurdą ir beteisiškumą, o ir
emigracijos, kaip „apsauginio vožtuvo“, mechanizmu*, palaikomą jų pasyvumą bei
šiuo paremtą politinį bejėgiškumą: „Darbininkai
skundžiasi netikusiu atstovavimu Seime, tačiau patys kalti, kad nesugeba veikti
kaip partija.“ Anot A. Jokubaičio, tai reiškia „rimtą demokratinio
atstovavimo problemą.“ (ten
pat).
Gerbiamojo profesoriaus kritiniai
pastebėjimai apie dabartinę Lietuvos tikrovę neabejotinai verti dėmesio ir pasako
daug tiesos, bet, nepaisant pastarojo padorių ketinimų, nebūdamas marksistu,
jis visgi nuklysta į buržuazinių iliuzijų akligatvį.
Antai A. Jokubaitis pagrįstai nuogąstauja,
kad po Tarybų Sąjungos griūties gavome „rinkos visuomenę“ – kurioje nieko
švento nebėra ir viskas perkama-parduodama remiantis tik „nuogu ekonominiu
interesu“. Tikrai taip. Bet po Sąjūdžio esą pasirašėme tiktai po „rinkos
ekonomika“ – ir ne daugiau. Profesorius nesupranta, jog gaudami rinkos ekonomiką (skaityk: kapitalizmą), kaip būtiną paketo dalį,
privalėjome gauti – ir gavome – „rinkos
visuomenę“. Kaipgi? Turėdami ekonominę sistemą, kurios pagrindu yra pelnas
ir grobuoniška tarpusavio konkurencija, turėsime ir atitinkamai nužmoginančią
visuomenę – kultūrą, moralę ir politiką. Kitaip nė būti negali: kapitalizmas
nebūtų kapitalizmu, jei karaliumi nebūtų kapitalas.
Nuo šios klaidos neatskiriamas
profesoriaus reiškiamas įsitikinimas „grynąja demokratija“.
Esą net visuomenėje, turinčioje
priešingas klases, turtuolius ir vargšus, kapitalistus ir darbininkus, įmanoma
tikra visų piliečių laisvė ir lygybė,
užtikrinama visą tautą atstovaujančio
parlamento, renkamo visuotino balsavimo keliu. Bet tai iliuzija: esant
socialinei nelygybei jokia reali piliečių
laisvė ir lygybė neįmanoma, nes viešpataujantys
ekonomiškai neišvengiamai viešpatauja
ir politiškai, o toji viešpataujančioji
klasė sudaro tik nežymią visuomenės mažumą.
Abejojantys tegul paklausia savęs: kieno
reikalus gina didžiosios politinės partijos – N. Numavičiaus ir jo kolegų, ar
eilinės „Maximos“ kasininkės?.. Aišku, klausimas – retorinis; bet juo
išryškinama toji tiesa, kad bet kuri
valstybė yra klasinė valstybė, visada
esanti prievartos aparatu, ginančiu konkrečios visuomenės klasės interesus.**
Valdžia darbui arba kapitalui: kitų variantų nėra; tai byloja dar Spalio revoliucijos laikų plakatas. |
Valstybė, esant kapitalistinei santvarkai,
tarnauja išimtinai buržujų klasės reikalams; tokia valstybė be abejonės yra ir
dabartinė Lietuva. Tad ir demokratija čia esanti, anot V. Lenino, „apkarpyta,
skurdi, netikra demokratija, demokratija tiktai turtingiesiems, mažumai“ (V.
Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1986. T. 33, p. 87). Norint kalbėti apie demokratiją, kaip liaudies valdžią, kaip tautos
daugumos valdžią, privalome išeiti iš kapitalizmo
rėmų ir kelti siekį tokios santvarkos, kuri socialinėje-ekonominėje srityje
įgyvendintų tą lygybę, kuri dabar tik formaliai deklaruojama teisiniame ir
politiniame lygmenyje; o tokia santvarka būtų socializmas.
„Grynoji demokratija“ yra melaginga
darbininkus mulkinančio liberalo frazė.“ (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys.
V., 1987. T. 37, p. 242), – reikalo esmę nusakė V. Leninas: apie ją plepama
tam, kad paprasti žmonės nesuvoktų už demokratinių frazių pasislėpusios plutokratinės tikrovės – turtų, pinigų
valdžios, kapitalo diktatūros,
buvimo.
Kazys Boruta (1905-1965) |
visokie parlamentarai, daktarai,
šundaktariai, advokatai –
malti apie demokratiją,
nes –
š... ta jūsų demokratija!***
Taip savo laiku apie kapitalistinės
Lietuvos „demokratiją“ rašė romanu „Baltaragio malūnas“ pagarsėjęs ir mums
puikiai žinomas lietuvių literatūros klasikas K. Boruta. Tikrai taip - toks š..., kad juo nepatenkinta ne kokia pogrindinė komunistų ar kitų tariamų „demokratijos priešų“ kuopelė, o daugiau kaip 50% lietuvių (Demokratija Lietuvoje: 50 proc. nepatenkinti)!
Toliau – profesoriaus teiginys, kad tautinė valstybė esanti demokratijos garantu. Ar tikrai taip? Ne visai.
Be to, kaip ir „grynoji demokratija“,
taip ir „vieninga tauta“ su abstrakčia „tautine valstybe“ – tėra dar viena
buržuazinės ideologijos kuriama iliuzija. Tai aiškiai suvokė dar V. Kapsukas, prof.
A. Jokubaičio nurodomas pavyzdžiu „XX a. pradžios nacionalisto, iš rūpesčio tauta
tapusio komunistu“.
Dar 1902 m. išėjusiame ir neginčytina
klasika tapusiame veikale apie revoliucinės
darbininkų partijos kūrimą, „Ką daryti?“, V. Leninas išskyrė du
dialektiškai susijusius polius: tredjunionizmą
ir socializmą.
O kaip yra Lietuvoje? Kol kas tikrai
darbininkų partijų Lietuvoje nėra. Vienintelis į šį vardą pretenduoti galėjęs Socialistinis
Liaudies Frontas, kurį laiką gyvavęs bendrai susijungus Lietuvos Socialistų
Partijai ir „Frontui“, ne tik netekęs teisinio partijos statuso, bet ir faktiškai
išsikvėpęs bei pusiau miręs. Tačiau ką ir bekalbėti apie kovingą darbininkų
partiją, jei Lietuvoje net nėra kovingo profsąjunginio judėjimo?
Toliau – profesoriaus teiginys, kad tautinė valstybė esanti demokratijos garantu. Ar tikrai taip? Ne visai.
Tautinė valstybė, t. y. nacionaliniu
principu paremtas valstybinis vienetas****, gali būti pagrįstai laikoma viena
iš demokratijos prielaidų: negali
būti nė kalbos apie demokratiją, net siaura buržuazine prasme, jei nacija
esanti pavergta, neturinti teisės į savąjį kraštą, kalbą ir kultūrą.
Demokratija ir nacionalinio išsivadavimo judėjimai eina ranka rankon. Tai
neabejotina.
Tačiau viena yra būti prielaida ar
būtina sąlyga; visai kas kita – garantu. Kad tautinė valstybė negarantuoja
demokratijos, matome iš visos XX a. istorijos: 1922 m. Italijoje, o 1933 m.
Vokietijoje įsigalėjo fašizmas. Tas pat ir Lietuvoje po 1926 m. gruodžio 17 d.
pučo. Demokratijos šiose valstybėse – nė kvapo; o kad jų būta tautinių, nėra
jokios abejonės.
Vincas Kapsukas (1880-1935) |
Pirma – esant į skirtingas klases pasidalijusiai visuomenei, „visos
tautos atstovavimas“, – rašė V. Kapsukas, – „tai tik akių apdūmimas žmonėms“
(V. Kapsukas. Raštai. V., 1961. T. 3, p. 197). Kaip tai suprasti? Kaip žmogus,
darbininkas lietuvis turės daugiau bendro su darbininku lenku ar rusu, nei su
lietuviu buržujumi. Sąžiningas darbo žmogus ir koksai Ž. Grigaitis –
absoliučiai priešingų pasaulių atstovai; darbo ir kapitalo prieštara
neišvengiamai suskaldo buržuazinę naciją dalimis.
Antra – patriotizmas patriotizmui nelygus. Buržuazija „myli
tėvynę“, bet kaip? „Kai buržuazija sako, kad ji myli savo tėvynę, tai iš
tikrųjų ji myli ne tėvynę, o šalį, kur turi kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą,
kurios teritorijoje tie turtai yra.“, – teigė V. Kapsukas, demaskuodamas
buržuazinio patriotizmo veidmainystę (I. Kozlovas. Katorga. V., 1976, p. 126). Įmanomas
ir kitas, į plačiuosius liaudies sluoksnius orientuotas patriotizmas, siekiąs
gerovės ir klestėjimo ne saujelei, bet daugumai tautos ir toksai patriotizmas neatskiriamas
nuo proletarinio internacionalizmo – tarptautinio darbo žmonių solidarumo.*****
Tad ir pats V. Kapsukas tvirtino, kad „tautiškumas neprieštarauja socializmui,
kol netampa išnaudotojų įrankiu“ (A. Gudaitis–Guzevičius. Spalio komisaras. V.,
1978, p. 27).
Trečia – valstybė, kad ir turėdama nacionalinę formą, visgi yra apsprendžiama
konkretaus klasinio turinio: kokia
toji valstybė, saujelės buržujų ar darbo liaudies, buržuazinė ar socialistinė?
Tai yra esminis klausimas, į kurį abstrakčios nacionalinio valstybingumo
teorijos neatsako, nes ir atsakyti nenori. Buržuazinė
nacija vienaip ar kitaip visada bus plėšoma vidinės prieštaros; tik socialistinė nacija galinti realiai
įgyvendinti vienybę ir demokratiją.
Pagaliau, palieskime klausimą dėl
Lietuvos dirbančiųjų padėties ir „politinės kairės“ mūsų šalyje nebuvimo.
Profesorius neabejotinai teisus teigdamas ne tik, kad Lietuvos darbininkai „nesugeba
veikti kaip partija“, bet ir tai, jog „Lietuvoje
neliko tų, kurie save suvokia kaip atskirą darbininkų klasę ir „liaudies
sluoksnius“ (LRT).
Tokia mūsų visuomenė: kokia joje gali būti laisvė ar lygybė? |
Raktinis žodis čia – „suvokia“; t. y. nors didžioji
dauguma Lietuvos gyventojų – samdomo darbo žmonės ir nemenka jų dalis
susiduria su rimtu ekonominiu išnaudojimu – jų tarpe trūksta klasinio sąmoningumo – savęs, kaip
konkrečios visuomeninės klasės
atstovų, suvokimo.
Tai rodo, kad milžiniška dalis lietuvių
tiesiog nesuvokia savo realios padėties, apie ką aiškiai byloja sausio mėn.
duomenys, anot kurių tik 10% Lietuvos gyventojų priklauso „vidurinei klasei“
(smulkiajai buržuazijai ir gerai apmokamam personalui), o 68% negauna net pilno
vidutiniu laikomo atlyginimo (Delfi),
bet visgi 62% save įsivaizduoja esant
„vidurinės klasės“ nariais (Delfi).
Tokia, galime sakyti, kolektyvinė
šizofrenija, turi daugybę tarpusavy persipynusių priežasčių: nuo buržuazinės
propagandos įtvirtinamos paniekos darbo žmogui, esą, štai, būti darbo žmogumi –
„ne lygis“ (nors ant jo ir laikosi visa visuomenė) – tai ir kratomės tokios
etiketės; iki banalios buities – kad stambioji pramonė Lietuvoje didžiąja
dalimi išardyta, dirbantieji išsklaidyti, o milžiniška jų dalis – emigravusi į
užsienį.
Lenino brošiūros "Ką daryti?" viršelis |
Dirbdami kolektyvuose, samdomojo darbo
žmonės ima suvokti savo padėtį visuomenėje, protestuoti prieš esamą neteisybę,
ko pasėkoje užgimsta vadinamoji tredjunionistinė sąmonė: stichiškas dirbančiųjų
vienijimasis į profsąjungas, kaip
vienintelį būdą atsverti jiems priešišką, buržujuje įasmeninamą kapitalo galią.
Tai sudaro pagrindą jų gaivališkam pasipriešinimui
ir ekonominei kovai – dėl darbo
sąlygų, darbo užmokesčio ir t. t. pagerinimo.
Bet vien to yra maža: kaip rašė K.
Marksas, čia darbo žmonės „kovoja tik prieš pasekmes, bet ne prieš šių pasekmių
priežastis“ (K.
Marksas ir F. Engelsas. Rinktiniai raštai. V., 1949. T. 1, p. 382). Kova
prieš neteisybės, išnaudojimo ir socialinės nelygybės priežastis – kova prieš
pačią kapitalistinę santvarką – tai jau yra politinė
kova, reikalaujanti dar daugiau, nei vien savo visuomeninės padėties
suvokimo, bet ir aiškios politinės, būtent, socialistinės,
dirbančiųjų sąmonės.
Tokiam suvokimui reikalinga ne kas kita,
kaip darbininkų partija, apie kurią
kalbėjo V. Leninas; o čia „be revoliucinės teorijos negali būti ir revoliucinio
judėjimo“ (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1978. T. 6, p. 24). Tokiai
partijai gyvuoti būtinai reikia ne vien tiktai atsidavusių ir pasikausčiusių
kadrų (subjektyvaus faktoriaus), o ir
dirvos, būtent, veiksnaus ir kovingo profsąjunginio judėjimo (objektyvių sąlygų).
SLF mitingas 2010 m. gegužės 1 d. |
Neegzistuojanti „kairė“
Lietuvoje – atvira niša, į kurią bando pretenduoti įvairios grupės. Tačiau tai,
kas XXI a. Vakarų pasaulyje reiškia „kairę“, antai V. Laučiaus interviu su A.
Jokubaičiu minima graikų „Syriza“, neturi nieko bendro su darbininkų klasine
kova ar socializmu; vadinamieji „kairieji“ faktiškai yra atsisakę nuo marksizmo
ir, tapę kairiaisiais liberalais, gina nebe dirbančiųjų, o homoseksualistų,
transvestitų ir kt. tariamai „skriaudžiamų“ mažumų reikalus.
Realiai darbininkų partijų vardo vertos
tik partijos, pripažįstančios klasių kovą ir marksizmo-leninizmo mokslą, kaip
savo teorinę bazę, jungiančios teoriją bei praktiką, darbo žmonių judėjimą ir
ekonominę kovą su socialistine politika; šiandien Europoje ryškiausiu tokios
partijos pavyzdžiu yra Graikijos Komunistų Partija su gausiu kovingųjų
profsąjungų judėjimu PAME.
Visgi profesorius išsako lyg ir
optimistišką mintį: „Jei būtų sustabdyta
emigracija, susidurtume su darbo žmonių nepasitenkinimo banga, kuri sukurtų
naujas kairiųjų partijas.“ (LRT).
Tikrai taip: bet „jei“, o gal, „kada“
baigsis toji emigracija, mes nežinome. Kol kas aišku tik viena: ji tęsiasi ir
nesiruošia nustoti. Vargu ar nustos, kol neiširs ES ir neužsidarys didžiųjų Europos
valstybių sienos. Bet tokia mintis, prieš dešimtmetį daug kam galėjusi nuskambėti
lyg iš fantastikos srities, dabar, praėjusiais 2016 m. Britanijos piliečiams
nubalsavus už išstojimą iš ES, aštrėjant JAV ir ES bei pačių ES valstybių
prieštaravimams, atrodo gerokai realesnė.
Graikų komunistai kviečia: Europos tautos, sukilkite! |
Tuo tarpu pasyvioje Lietuvos visuomenėje
didžioji dalis alternatyvų ieškančiųjų žmonių ir ypač jaunimo klaidžioje
vadinamosios „tautinės ideologijos“ klystkeliais; 30 metų kurtas „komunizmo
baubas“, antikomunizmo ir antitarybiškumo propaganda vis dėlto daro savo. Ir
visgi anksčiau ar vėliau pats gyvenimas priveda prie klausimo apie
santvarką, kaip blogybių priežastį.
Galime neabejoti, kad ateinantys
dešimtmečiai regės didžiulio masto pasaulinius pokyčius bei sukrėtimus, o permainos
neaplenks ir Europos. Situacijai pasiekus dugną, keisis ir masių sąmonė. Milijonus
protų ir širdžių sukausčiusiai kapitalizmo „vertybių“ – zoologinio individualizmo,
šiaudinio „patriotizmo“ ir vartotojiškumo – Matricai dužus, ne vienas pamatys,
kad karalius yra nuogas; ir atsivers iš esmės naujos perspektyvos.
Šiai neramiai ateičiai privalome ruoštis
ir mes, įsitikinę Lietuvos marksistai, ypatingai jaunimas, suvokdami, jog
dabar, nesant dirvai masinei partinei veiklai, vis dėlto būtina ne nuleisti
rankas, o vykdyti seną, bet nei kiek ne mažiau aktualų vokiečių
revoliucionieriaus, V. Lybknechto, priesaką: „Studijuoti, propaguoti,
organizuoti“. Tik atlikdami šį didelį ir nesibaigiantį uždavinį, turėsime pagrindo
tikėtis, jog už dešimties, penkiolikos ar daugiau metų žymi lietuvių liaudies
dalis išgirs, supras ir atsilieps į šūkį:
LIETUVOS DARBO ŽMONĖS, VIENYKITĖS!
Parašė: Stasys Gervė
Taip pat skaitykite:
K. Marksas ir F. Engelsas. Komunistų partijos manifestas
M. Bugakovas. Alternatyvos paieška: marksizmas ir tautinė ideologija
V. Nevėžietis. Lietuvos istorija – klasių kovos istorija
Žiūrėkite dokumentiką:
Proletariatas (rusų k. garsas; lietuviški subtitrai)
Marksizmas ir proletariato diktatūra (rusų k.)
Marksizmas ir prekės teorija (rusų k.
* Kaip žinia, Lietuvą palikęs jau apie 1 mln. žmonių, neradusių darbo ir pragyvenimo šaltinio gimtajame krašte; o pastarųjų traukimasis į užsienį padeda „nuleisti garą“ likusiems: jei esi nepatenkintas, nesivienyk su kitais ir nekovok, bet kraukis lagaminus ir „tepk slides“ į užsienį. Tokiu būdu darbo žmonės stipriai suskaldomi ir užkrečiami individualizmu bei „socialinio mobilumo“ iliuzijomis.
Taip pat skaitykite:
K. Marksas ir F. Engelsas. Komunistų partijos manifestas
M. Bugakovas. Alternatyvos paieška: marksizmas ir tautinė ideologija
V. Nevėžietis. Lietuvos istorija – klasių kovos istorija
Žiūrėkite dokumentiką:
Proletariatas (rusų k. garsas; lietuviški subtitrai)
Marksizmas ir proletariato diktatūra (rusų k.)
Marksizmas ir prekės teorija (rusų k.
Vienybėje galybė! |
* Kaip žinia, Lietuvą palikęs jau apie 1 mln. žmonių, neradusių darbo ir pragyvenimo šaltinio gimtajame krašte; o pastarųjų traukimasis į užsienį padeda „nuleisti garą“ likusiems: jei esi nepatenkintas, nesivienyk su kitais ir nekovok, bet kraukis lagaminus ir „tepk slides“ į užsienį. Tokiu būdu darbo žmonės stipriai suskaldomi ir užkrečiami individualizmu bei „socialinio mobilumo“ iliuzijomis.
** Pavyzdžiui, kai kurie senovės graikų
miestai–valstybės, su Atėnais priešakyje, buvo demokratijos. Bet kokios demokratijos? „Didžiausio Atėnų
suklestėjimo metu bendras laisvųjų piliečių, kartu su moterimis ir vaikais,
skaičius buvo apie 90 000 žmonių, greta 365 000 abiejų lyčių vergų ir 45 000
nepilnateisių gyventojų – svetimšalių ir paleistųjų vergų. Taigi, kiekvienam
suaugusiam vyriškosios lyties piliečiui teko mažiausia 18 vergų ir daugiau kaip
du nepilnateisiai.“ (K.
Marksas ir F. Engelsas. Rinktiniai raštai. V., 1950. T. 2, p. 245). Taigi:
toji demokratija įtvirtino ne kokią visuotinę laisvę, o tiktai „laisvę
vergvaldžiams“ (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1986. T. 33, p. 85).
*** K. Boruta. Raštai. V., 1970. Neramūs
arimai. T. 1, p. 297.
**** Tokiu dariniu gali, bet ne privalo
būti tiek atskira valstybė, tiek platesnėje valstybių sandraugoje esanti
nacionalinė respublika.
***** Vienas populiariausių
socialistinės ideologijos iškraipymų, kokius mėgsta buržuaziniai nacionalistai –
internacionalizmo prilyginimas kosmopolitizmui, t. y. dirbtino tautų
niveliavimo idėjai. Internacionalizmas remiasi tautų pripažinimu, meile savai
tautai bei pagarba ir parama kitoms, jų darbo žmonių kovose už socialinį ir
nacionalinį išsivadavimą; tuo tarpu kosmopolitizmas apskritai nacionalinius
ypatumus neigia, tapdamas tokiu pat išnaudotojų įrankiu, kaip ir buržuazinis
nacionalizmas.
****** Lietuvoje tokioms „kairuoliškoms“
pozicijoms atstovauja NK 95, Antifa.lt, „Gyvenimas per brangus“, „Alternatyva“ ir pan. grupės.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą