Kone visi kažką žinosime apie Indiją – tolimą
šalį, garsėjančią daugelio tūkstančių metų senumo istorija ir kultūra, 1948 m.
nepriklausomybę paskelbusią, bet iki šiolei didžiuliame skurde skęstančią
buvusią Britanijos imperijos koloniją. Istorijos pamokose būsime girdėję ir
apie Mohandą Gandį, ir vadinamąjį nesmurtinio pasipriešinimo judėjimą, kuriam
pastarasis vadovavo. Bet retas žinos apie Bhagatą Singhą – indų nacionalinio
išsivadavimo kovotoją, marksistą, laikomą „Indijos Če
Gevara“.
B. Singhas gimė 1907 m. rugsėjo 27 d.* tuomet britų kolonija buvusios Indijos Pundžabo provincijos Bangos kaime pasiturinčiai sikhų tikėjimo šeimai. Tiek jo tėvas, tiek senelis, buvo karšti Indijos patriotai, nacionalinio išsivadavimo judėjimo dalyviai, tad nenuostabu, kad sūnus buvo auklėjamas patriotine dvasia.
B. Singhas gimė 1907 m. rugsėjo 27 d.* tuomet britų kolonija buvusios Indijos Pundžabo provincijos Bangos kaime pasiturinčiai sikhų tikėjimo šeimai. Tiek jo tėvas, tiek senelis, buvo karšti Indijos patriotai, nacionalinio išsivadavimo judėjimo dalyviai, tad nenuostabu, kad sūnus buvo auklėjamas patriotine dvasia.
Tebūdamas tik 12–os metų amžiaus, 1919
m., B. Singhas regėjo Džalianvalos Bagh žudynių** vietą netrukus po kruvino
kolonizatorių ir jų vietinių talkininkų susidorojimo su tūkstančiais beginklių
mitinguotojų. Tai paskatino jaunojo patrioto neapykantą britų kolonizatoriams,
įkvėpė jį kovoti.
1920 m., reaguodamas į Džalianvalos
žudynes, M. Gandis paskelbė vadinamąjį nebendradarbiavimo judėjimą: indai buvo
kviečiami ne tik boikotuoti britiškas prekes, bet ir išeiti iš darbo valdiškose
įstaigose, atsisakyti vykdyti bet kuriuos kolonizatorių valdžios reikalavimus,
tikintis, kad šitoks masinis streikas priversiąs britų imperialistus atsisakyti
nuo savo kolonijinių ambicijų Indijoje. Į judėjimą įsitraukė ir Singhų šeima.
Tačiau 1922 m., po tų pačių metų vasarį
įvykusių demonstrantų susirėmimų su policija, Gandis atšaukė nebendradarbiavimo
judėjimą, eidamas į kompromisą su kolonizatorių valdžia ir tuo būdu
susikompromituodamas tiek nacionalinio išsivadavimo šalininkų, tiek nemažos
liaudies dalies akyse.
Nusivylusieji Gandžio vadovavimu priėjo
išvados, kad šis, deklaruodamas skambius „nesmurtinio pasipriešinimo“ lozungus,
iš tiesų tik imitavo kovą už nepriklausomybę, faktiškai tik pataikaudamas
kolonizatoriams bei jų statytiniams. Kovingiausieji būrėsi į naują judėjimą –
Indostano Respublikonų Asociaciją (IRA), skelbusią siekį išvyti lauk britų
kolonizatorius ir kurti Indiją, kaip nepriklausomą federacinę respubliką,
kurioje būtų garantuotos ne tik visos pamatinės demokratinės laisvės, o ir
panaikintas žmogaus išnaudojimas kito žmogaus – nors šiam šūkiui dar trūko
aiškesnio idėjinio turinio. Šių kovotojų tarpe atsirado ir jaunasis Bhagatas.
1923 m. jis pradėjo studijuoti Lahoro
Nacionalinėje kolegijoje, kurioje greitai užmezgė ryšius su pažangiąja
studentija, įsitraukdamas į dramos būrelį bei rašydamas straipsnius anti–kolonijinei
spaudai, reikšdamas Indijos nacionalinės vienybės – nepaisant nei tikybinių,
nei kalbinių regionų skirtumų, idėjas.
Tačiau vien nacionaliniai klausimai B.
Singho netenkino: kaip ir daugelis kitų savo amžininkų, jis matė, kad net ir
išvijus kolonizatorius, Indija liks, kokia ir buvusi – skurdžiu ir tamsiu
kraštu – spaudžiamu „savų“ išnaudotojų, tiek ponų ir žemvaldžių, tiek
kapitalistų. Be to, tada palyginus neseniai – tik 1917 m. – Rusijoje laimėjo
visą pasaulį sudrebinusi Didžioji Spalio socialistinė revoliucija, pirmoji
iškėlusi visiškos dekolonizacijos, kolonijinių tautų nacionalinio išsivadavimo
šūkį.
Tad nenuostabu, kad jau 1924 m., Lahoro
bibliotekose knygas krimtęs studentas ėmė domėtis marksizmu, intensyviai
studijuoti marksistinę literatūrą – K. Markso, F. Engelso, V. Lenino darbus.
Būtent juose jis rado atsakymus į jam kilusius klausimus apie pasaulį ir jame
viešpataujančio blogio priežastis ir ištakas bei apie kelią, kuriuo pasaulį
pakeisti.
Kaip ir daugelis kitų pasaulyje žymių
marksistų, antai Ho Ši Minas***, Kim Ir Senas ar F. Kastro, o taip pat ir
mūsiškis lietuvių revoliucionierius V. Kapsukas, B. Singhas savąjį kovotojo
kelią pradėjo tiesiog nuo pavergtos nacijos nacionalinio išsivadavimo judėjimo,
ilgainiui suvokdamas, kad laisva ir klestinti tauta įmanoma tik esant jos
daugumos interesus atitinkančiai santvarkai, būtent, socializmui.
1926 m. Singhas su grupe bendražygių,
semdamiesi įkvėpimo iš italų revoliucionierių Dž. Garibaldžio ir Dž. Madzinio
veiklos****, nusprendė atvirai telkti kovingą patriotinį jaunimą į „Indijos
Jaunimo Asociaciją“, faktiškai tapusią IRA jaunimo padaliniu ir priedangos
organizacija; Asociacija ne tik užsiėmė švietėjiška veikla, supažindindama
jaunimą su Indijos liaudies revoliucinės kovos tradicijomis bei herojais, o ir
aiškiai laikėsi klasinių pozicijų, orientuodamasi būtent į darbininkų ir
valstiečių jaunimo sluoksnius.
Tais pačiais metais, vis giliau
įsisavindamas marksistinę pasaulėžiūrą, B. Singhas tapo ateistu; šitai jis
vėliau prisimins savo 1930 m. rašinyje – „Kodėl esu ateistas“.
Tęsdamas savo visuomeninę ir politinę
veiklą, jis įgavo vis didesnę įtaką bei autoritetą pažangiojo jaunimo tarpe,
kaip atsidavęs kovotojas ir vykęs organizatorius. Natūralu, kad Bhagatas pateko
ir į represinių struktūrų akiratį: 1927 m. gegužę jis buvo suimtas ir įkalintas
ryšium su tariamu prisidėjimu prie 1926 m. spalį Lahore vykusių sprogdinimų. Bet,
draugams sumokėjus už jį 60 tūkst. rupijų užstatą, buvo paleistas.
1927 m. pabaigoje Britanijos parlamentas
sudarė specialią komisiją ištirti galimybes Indijoje, kaip imperijos
kolonijoje, pravesti konstitucines reformas; savo veikimą komisija pradėjo 1928
m., bet susidūrė su masiniu liaudies pasipriešinimu – nes žmonės suprato, kad
šių tariamų nuolaidų esama tik dar vienos kolonizatorių apgaulės, o be to,
pačios komisijos sudėtyje nebūta nei vieno tikro indų atstovo. Ryšium su tuo
prasidėjo masiniai bruzdėjimai – mitingai, streikai ir t. t.
Spalio mėnesį komisijai viešint Lahore,
žymus nacionalinio išsivadavimo judėjimo veikėjas, Lala Ladžpat Rai, organizavo
prieš ją nukreiptą eiseną. Vietinis okupacinės policijos viršininkas, Džeimsas
A. Skotas, įsakė prieš demonstrantus panaudoti jėgą – susidūrimo metu nukentėjo
daugelis mitingo dalyvių; smarkiai sumuštas buvo ir pats organizatorius, kuris
neatsigavo ir lapkričio 17 d., gavęs infarktą, mirė. Ši tragedija papiktino
indų liaudį, o tame tarpe ir IRA aktyvistus su B. Singhu priešakyje.
Tais pačiais 1928–aisiais įvyko svarbus
lūžis ir pačioje IRA organizacijoje: rugsėjo 8–9 vykusio Centro komiteto
susirinkimo metu, buvo priimtas sprendimas pakeisti judėjimo pavadinimą iš „Indostano
Respublikonų Asociacijos“ į „Indostano Socialistų Respublikonų Asociaciją“
(ISRA), arba „Indostano Socialistų Respublikonų Armiją“. Tai reiškė ne formalų
etikečių pakeitimą*****, bet kokybinį lūžį požiūryje į Indijos revoliucija – ji
būsianti ne buržuazinė–demokratinė, o socialistinė, kaip 1917–ųjų Rusijoje.
Reaguodami į kolonizatorių valdžios ir
policijos savivalę, B. Singhas su bendražygiais nusprendė atkeršyti už Ladžpat
Rai mirtį: ISRA priėmė sprendimą Bhagatui su trimis bendražygiais surengti
pasikėsinimą į susidoroti su demonstrantais tądien įsakiusiu Lahoro miesto policijos
viršininku Skotu. Per klaidą buvo nušautas ne policijos viršininkas, o kitas
aukštas policijos pareigūnas, Sondersas – tačiau tai esmės nekeitė, nes pastarasis
asmeniškai dalyvavo išvaikant demonstrantus ir mirtinai sumušant Ladžpat Rai.
Sekančią dieną iš pačio ryto Lahore
pasirodė revoliucionierių atsišaukimai, skelbiantys apie Sonderso nužudymą ir
jo motyvus – tikslas buvo įkvėpti liaudies pasipiktinimą kolonizatoriais ir
troškimą kovoti. Tuo tarpu kolonijinė valdžia ISRA užklijavo „teroristų“
etiketę.
Bet šios akcijos pasekmės įvedė ISRA į
savotišką akligatvį: atsistoję ant socialistinės ideologijos pagrindų, kaip ir
dera, jie ketino telkti dėmesį ir jėgas į darbininkų, valstiečių ir studentų
organizavimą kolektyvuose, tačiau Sonderso nužudymas vertė trauktis į gilų
pogrindį. Viešas, legalus politinis darbas buvo iš tiesų labai sudėtingas. Reikėjo
ieškoti išeities.
1929 m. Indijos vicekaralius, savo
ypatingais įgaliojimais apeidamas kolonijinį Indijos parlamentą, siekė
patvirtinti du stačiai antiliaudinius įstatymų projektus – Viešojo saugumo
bilį, skirtą politiniams persekiojimams dar labiau sustiprinti, ir Prekybos
ginčų aktą, turėjusį įteisinti dar žiauresnį šalies ekonominį apiplėšinėjimą; štai
čia B. Singhas ir rado išeitį, pasiūlydamas IRSA itin provokuojančią akciją: posėdžio
metu numesti bombą parlamento salėje.
Bhagato idėja buvo tokia: susprogdinti
bombą nenusinešant aukų ir nebėgant iš įvykio vietos, o tyčia pasiduoti,
leistis suimamiems, o po to seksiantį teismo procesą panaudoti kaip tribūną
savo idėjoms paskleisti plačiai po visą Indiją ir pasaulį, tuo būdu pralaužiant
valdžios pastatytą tylos ir melo sieną: „kad išgirstų kurtieji, reikia sprogimo“,
– teigė Bhagatas.
IRSA Centro komitetas (CK) pritarė B.
Singho iniciatyvai, bet prieštaravo jo paties dalyvavimui akcijoje: IRSA
vadovybė suprato, kad, Bhagatui patekus į represinių struktūrų rankas, anksčiau
ar vėliau paaiškės jo vaidmuo Sonderso nužudyme ir kolonijinis režimas
nuteisiąs jį myriop – o tokio veikėjo, kaip jis, IRSA jokiais būdais nenorėjo
prarasti. Bet Bhagatui pavyko įtikinti
CK, kad jis – tinkamiausias žmogus tokiai užduočiai įvykdyti, viešai priešais
teismą ginti IRSA idėjas.
1929 m. balandžio 8 d. B. Singhas kartu
su Batukešvaru Dutu nuo viešosios parlamento galerijos iš viršaus metė dvi
bombas į posėdžių salę – dauguma parlamentarų išsibėgiojo, o jiedu vietoje to,
kad, naudodamiesi sąmyšiu mėgintų bėgti, stovėjo, kur stovėję, mėtydami IRSA
proklamacijas ir skanduodami „Tegyvuoja revoliucija!“, „Šalin imperializmą!“ – nuo
tada šie šūkiai paplito ir išpopuliarėjo visoje Indijoje.
Greitai prasidėjo judviejų teismas –
birželio 6 d. politiniais kaliniais tapę B. Singhas ir B. Dutu sėdosi į
teisiamųjų suolą. Atsakydami į kolonizatorių ir kolaborantų spaudos šmeižtus,
jie išdėstė savo pažiūras – siekį ne tik nusimesti atėjūnų jungą, bet ir
sukurti socialistinę visuomenę, įvesti darbo žmonių valdžią – proletariato diktatūrą.
„Mes žmogaus gyvybę laikome neapsakomai
šventa. Mes nesame nei išsišokėliai, nei „bepročiai“, kaip kad vadina mus
Lahoro „Tribūna“ (Tribune) ar kai kurie kiti. Agresyviai naudojama jėga – tai morališkai
nepateisinamas smurtas; bet kuomet jėga naudojama dėlei teisingo reikalo, ji
yra morališkai pateisinama.“, – savo pažiūras dėstė B. Singhas.
Kolonijinis teismas abu revoliucionierius
pripažino kaltais, neva įvykdžiusiais sprogimus su tikslu kėsintis į kitų
gyvybes ir nuteisė B. Singhą su B. Dutu kalėti iki gyvos galvos. Bet jie savo
tikslą jau buvo pasiekę – apie sprogimus Delyje ir judviejų teismą buvo plačiai
kalbama ne tik spaudoje, o ir liaudies masėse.
Tuo pat metu represinės struktūros tęsė
tyrimą dėl Sonderso nužudymo, sprogdinimų bei pogrindinės IRSA veiklos; jo metu
atlikta eilė kratų, suareštuota daugelis IRSA narių; jų tarpe atsirado ir
išdavikų, dėl engėjų režimo malonės sutikusių tapti informatoriais. Jų ir
žvalgybininkų liudijimų pagrindu B. Singhas buvo „surištas“ ir su Sonderso
nužudymu – jam su bendražygiais buvo iškelta nauja byla, šįkart grėsusi mirties
bausme.
Savo kovą B. Singhas tęsė ir būdamas
kalėjime: reaguodamas į nežmoniškas, net kolonijinių įstatymų reikalavimų
neatitikusias politinių kalinių gyvenimo sąlygas, jis inicijavo bado streiką,
reikalaudamas normalaus maisto, smurto ir teroro režimo politiniams kaliniams
panaikinimo. Ilgainiui prie jo prisijungė ir kiti politiniai kaliniai; streikas
tapo masiniu ir žinia apie jį sklido po visą Indiją; nepaisant sunkumų, mušimų
bei kankinimų ir net mirusių draugų, bado streikas tęsėsi iki pergalės – visoje
Indijoje ne mažiau už Gandį išpopuliarėjusi B. Singho asmenybė mobilizavo
mases, kurių spaudimas privertė sunerimti kolonijinę valdžią, ir kalėjimo
administraciją privertė nusileisti politinių kalinių reikalavimams.
Tačiau politinio persekiojimo procesas
tęsėsi ir vadinamojoje Lahoro sąmokslininkų byloje, ryšium su Sonderso
nužudymu, kaltais buvo pripažinta eilė IRSA aktyvistų, kurių dauguma buvo
nuteisti kalėjimui iki gyvos galvos; tuo tarpu jau kalintysis B. Singhas kartu
su bendražygiais Radžguru ir Sukhdevu išgirdo mirties nuosprendį: egzekucija
pakariant buvo numatyta įvykdyti 1931 m. kovo 24 d.
Didžiulės masės žmonių išėjo į gatves
reikalaudamos atšaukti mirties bausmes tikriesiems Indijos patriotams,
revoliucionieriams; B. Singho populiarumas taip smarkiai išaugo, jog
revoliucinėmis idėjomis domėtis pradėjo net Gandžio partijos šalininkai.
Nacionalinis kongresas jautėsi priverstas vietoje savo ankstesnio siekio – suteikti
Indijai dominijos statusą Britanijos imperijos sudėtyje – iškelti Bhagato ir
IRSA keltąjį visiškos nepriklausomybės šūkį.
Bet, būdamas marksistu, B. Singhas
įžvelgė už tai esančią apgaulę: pagaliau ir kai kuriems britų imperialistinės
buržuazijos sluoksniams nebuvo visiškai atmestina mintis pripažinti Indijos politinę
priklausomybę, žinoma, su sąlyga, jog tai nepakenktų ekonominiams jų interesams
šalyje. Tokiam „nepriklausomybės“ modeliui ir atstovavo Gandis.
Tuo tarpu B. Singhas kėlė vis labiau
populiarėjusius šūkius: „Šalin imperializmą!“ ir „Tegyvuoja revoliucija!“ Bet
kas toji „revoliucija“ – Bhagatas žinojo, kad daugelis nesuprato.
Viename savo priešmirtinių veikalų, 1931
m. vasario 3 d. kreipimęsi į „Jaunuosius
politinius darbuotojus“, jis davė vienareikšmį atsakymą: „Revoliucija
reiškia visišką esamosios visuomeninės santvarkos nuvertimą ir jos pakeitimą
socialistine santvarka. Todėl mūsų pirminis tikslas yra paimti valdžią. Iš
tiesų pati valstybė, valdžios mašina, tėra tiktai ginklas valdančiosios klasės
rankose jos interesams ginti. Mes norime šį ginklą panaudoti mūsų idealo
įgyvendinimui, t. y. visuomenės pertvarkymai naujais, marksistiniais pagrindais.“
B. Singhas su bendražygiais laukė
mirties nebijodami – jie suprato mirsiantys už kilnų ir teisingą reikalą – už savo
tėvynės nepriklausomybę ir socialistinę revoliuciją. Bet, matydami žeminančias
egzekucijos sąlygas, jie užprotestavo teismo nuosprendį, kovo 20 d.
pasirašytame rašte reikalaudami pripažinti juos karo belaisviais, o ne
kriminaliniais nusikaltėliais, ne „teroristais“, kaip juos vaizdavo kolonijinė
valdžia, mirties bausmę įvykdant ne pakariant, o sušaudant. Reikalavimas buvo
atmestas.
O liaudies pasipiktinimas augo – gelbėti
B. Singho, Radžguru ir Sukhdevo nuo nepelnytos mirties savo paties sekėjų buvo
raginamas ir pats Gandis – bet jokių rimtesnių veiksmų jis nesiėmė; nepaisant
masių nepasitenkinimo, kolonizatoriai laikė esant būtinu reikalu susidoroti su
IRSA ir ypač su Bhagatu, kuriame valdantieji matė augantį būsimą „Indijos
Leniną“; tad logika buvo paprasta: jau geriau bendradarbiauti su „sukalbamuoju“
Gandžiu, nei vėliau susidurti su masių priešakyje atsistojusiu revoliucinės
ugnies nešėju.
Bijodami masinių neramumų, gal net pačio
kalėjimo šturmo kovo 24 d., engėjai paankstino trijų revoliucionierių
egzekuciją nukeldami ją į oficialiosios datos išvakares – kovo 23 d. vakarą. Iki
pat mirties dienos B. Singhas intensyviai gilinosi į V. Lenino gyvenimą,
teorinę bei praktinę veiklą – net paskutinysis, priešmirtinis jo kalėjimo
užrašų įrašas skirtas Leninui ir jo idėjoms. Trijų revoliucionierių – B.
Singho, Radžguru ir Sukhdevo – palaikai po šios slaptos egzekucijos buvo
išgabenti už kalėjimo, kad būtų sudeginti – taip smarkiai buvo bijoma Bhagato
legendos.
Visgi B. Singho legenda nemirė: trijų
indų revoliucionierių auka kovoje ne tik prieš britų kolonizatorius, bet ir
prieš vietinius išnaudotojus, parodė pavyzdį ne tik jų amžininkams, o ir
ateities kartoms, kaip gyvena ir miršta tikri revoliucionieriai, atsidavę savos
liaudies vaikai. O kad Bhagatas buvo teisus dėl Gandžio
pasirinktojo kelio – jog Indija pasiekusi vien formalaus savarankiškumo, kaip
buvo, taip ir liks kraštutinio skurdo, nelygybės ir neteisybės kraštu – aiškiai
parodė istorija, tai rodo ir šiandiena.
Kaip ir vėliau gyvenęs argentinietis E.
Če Gevara, B. Singhas, būdamas gabus ir turėdamas visas sąlygas padaryti
karjerą esamoje santvarkoje, matydamas neteisybę, skurdą ir priespaudą,
nusprendė savo gyvenimą paskirti kilniam tikslui – kovą už nacionalinę
nepriklausomybę, o tuo pačiu, už socializmą ir komunizmą.
Sąmoningieji Indijos darbo žmonės,
tikrieji to krašto patriotai ir visa pažangioji visuomenės dalis su gilia pagarba
atsimena Bhagato gyvenimą ir mirtį, jo kilnią auką už liaudies laimę, už
socialinį ir nacionalinį išsivadavimą. Apie jį sukurta daugybė poezijos,
grožinės literatūros, muzikos darbų, susuktas net vaidybinis filmas; netrūksta
ir mokslinių jo biografijų, o ir nemaža dalis B. Singho raštų yra išversta į
užsienio kalbas.
Su „Indijos Če Gevara“ susipažįsta pažangus
jaunimas visame pasaulyje. Tačiau nenuostabu, kad mes per istorijos pamokas
mokyklose tegirdime apie Gandį, o ne Bhagatą: juk buržuazinei tvarkai ir jos
sergėtojams neparanku, kad augančios kartos pažintų tikrąją pasaulio istoriją,
socialinio išsivadavimo kovos istoriją, kurioje tokį svarbų vaidmenį atlieka –
ir neabejotinai dar atliks – tokios asmenybės, kaip B. Singhas.
Todėl B. Singhas, kartu su J. Fučiku Europoje,
T. Sankara Afrikoje ir E. Če Gevara Lotynų Amerikoje, kaip žmogus–legenda, kaip
nemirštanti vėliava, neabejotinai rodo tikrąjį kelią į tautų ir visos žmonijos
socialinę bei moralinę pažangą, į šventą darbą ir kovą už teisingumą ir
žmoniškumą, už socializmą ir komunizmą. Šiuo keliu žengia ir toliau žengs vis
naujos kovotojų kartos; ženkime juo ir mes.
Kibirkštis
Žiūrėkite vaidybinį filmą „Baghato
Singho legenda“!
*
Dėl tikslios B. Singho gimimo datos ginčijamasi iki šiol: pagrindinės versijos
yra rugsėjo 27 ir 28 d.; kai kurie biografai teigia, esą jis gimęs spalio 19 d.
** 1919
m. balandžio 13 d. kolonijinės valdžios kareiviai atidengė ugnį ant taikių
demonstrantų minios Džalianvaloje, Indijos Pandžabo provincijos teritorijoje. Reakcija
į tai buvo visą Indiją apėmęs nebendradarbiavimo judėjimas.
*** Pastarasis pripažino, kad iš pradžių
prie marksistinių–lenininių idėjų jį atvedęs ne tiek socializmas, komunizmas ar
gilesnis socialinių problemų supratimas, kiek patriotizmas, Vietnamo išvadavimo
nuo kolonijinės priespaudos siekis (Ho
Ši Minas. Mano kelias į leninizmą). Šiuo požiūriu panašiu galime laikyti ir
indo B. Singho priėjimą prie socialistinių idealų.
**** Džiuzepė Garibaldis (1807–1882) ir
Džiuzepė Mazdinis (1805–1872) – XIX a. italų nacionalinio išsivadavimo judėjimo
lyderiai, buržuazinės–demokratinės revoliucijos ideologai.
***** IRSA ne tik žodžiais, o faktiškai
perėjo prie socialistinės ideologijos, siekdama ne tik nusimesti kolonizatorių
jungą, bet ir suvisuomeninti gamybos priemonių nuosavybę, įvesti darbo žmonių
valdžią; tai – ryškus kontrastas tai socialinei demagogijai, į kurią galiausiai
leidosi M. Gandžio Nacionalinio kongreso partija, 1949 m. Indijos
konstitucijoje vien frazių lygmeny įvardydama naująją respubliką „socialistine“,
tuo būdu dumdama liaudžiai akis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą