1863 m. sukilėliai (A. Grotgero piešinys) |
Kaip ir kiekviena
išnaudotojiška santvarka, taip ir šiandieninė buržuazinė Lietuva perrašinėja ir
perdirbinėja istoriją taip, kaip jai patogu, siekdama visuomenės sąmonėje
suformuoti valdančiosios klasės interesus ginančią ideologiją atitinkantį
praeities vaizdą.
Būtent taip ir daroma, nepagrįstai
idealizuojant dabartinės Lietuvos respublikos istorinę pirmtakę, pirmąją
Lietuvos respubliką ir 1926-40 metais gyvavusį fašistinį A. Smetonos režimą,
palaikant kvazireliginį pokario „partizanų“ kultą bei demonizuojant arba iš
istorijos trinant visas lietuvių tautos revoliucinės kovos tradicijas (nuo
1863 m. sukilimo lyderių A. Mackevičiaus, K. Kalinausko ir kt.,
iki XX amžiaus kovotojų – V. Mickevičiaus-Kapsuko, Z. Angariečio ir t.
t.).
Mes puikiai suvokiame, kad,
kaip byloja gerai žinomas Cicerono posakis, istorijos nežinantis žmogus visada
lieka vaiku; bet lygiai taip pat suvokiame ir tai, kad nuodugniam istorijos
pažinimui yra būtina žinoti istorijos, t. y. žmonių visuomenių raidos,
dėsnius, kuriuos aiškiausiai pažinti ir teoriškai suvokti galime pasinaudodami
dialektinio ir istorinio materializmo (marksizmo) metodologija.
Remdamiesi šitokia
metodologija, negalime nematyti, kad kiekviena klasinė visuomenė, t. y.
visuomenė, paremta žmonių pasiskirstymu į skirtingas, dėl savo padėties darbo
santykiuose priešingų interesų klases, neišvengiamai gimdo klasių kovą, kaip
pagrindinį savo istorijos reiškinį .
Tai bendra tiek senovės
vergovinei santvarkai, tiek feodalizmui, tiek ir kapitalizmui.
„Laisvasis ir vergas,
patricijus ir plebėjas, dvarininkas ir baudžiauninkas, cecho meistras ir
pameistrys, žodžiu, engėjas ir engiamasis buvo amžiname antagonizme vienas
antram, kovojo nenutrūkstamą, čia paslėptą, čia atvirą kovą, kuri visada
baigdavosi revoliuciniu viso visuomeninio pastato pertvarkymu arba bendru
kovojančių klasių žlugimu.“ (K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai raštai. V.,1949. T. 1, p. 9) – taip reikalo esmę dar 1848 m. puikiai išreiškė „Komunistų
partijos manifesto“ autoriai.
Tik supratę šią elementarią
tiesą, galime teisingai pažvelgti į pasaulio ar, konkrečiai, Lietuvos ir
lietuvių tautos istoriją: ją pažinsime tik susipažindami su tuo, kaip realiai
gyveno paprasti žmonės, didžioji tautos dauguma, tik pažinę ilgametę liaudies
kovą prieš savo pavergėjus ir išnaudotojus bei šioje kovoje iškilusius vadus,
kuriems buvo lemta vesti mases kovoje už geresnį gyvenimą.
Ar pavergėjai būtų buvę
feodaliniai dvarininkai, ar vėliau atsiradę kapitalistiniai žemvaldžiai
(buožės), ar bankininkai su pramonine miestų buržuazija; ar žiūrėtume lietuvių
tautos gyvenimą carinėje Rusijoje, ar „nepriklausomoje“ smetoninėje Lietuvoje,
visada galėsime atrasti klasių kovą, kaip pagrindinį visuomeninį klausimą.
Trumpai tariant, didžioji
dalis Lietuvos istorijos yra ne kas kita, kaip klasių kovos istorija.
Šito ir nenori pripažinti
oficiozinė šiandieninės Lietuvos istoriografija, kuri iš esmės užsiiminėja
vienokia ar kitokia dabartinės buržuazinės santvarkos apologetika, nepaisant
to, kad nepaneigiamą klasių kovos tikrumą kuo akivaizdžiausiai parodo ir
šiandieninės Lietuvos aktualijos: praraja tarp turtuolių ir vargšų, trečdalio
Lietuvos nuskurdinimas, masinė emigracija, darbo kodekso liberalizavimas ir t.
t. ir pan.
Taip, egzistuoja skirtingos
srovės: landsberginiai ir smetoniniai patriotėliai iš vienos pusės, o iš kitos
– kosmopolitiškai nusiteikę liberalai. Jos, be abejo, turi daugybę tarpusavio
paviršinių skirtumų bei prieštaravimų. Tačiau kada iškyla esminis, bet kurią
santvarką nulemiantis klausimas, klausimas dėl nuosavybės ir darbo santykių,
jie visi, nepaisant kosmetinių skirtumų, faktiškai sutinka, pripažindami ir
gindami kapitalistinį gamybos būdą ir dirbančiųjų išnaudojimą, mėgindami
buržuazijos interesus sutapatinti su „tautos gerove“ arba „visuomenės
interesais“.
Labai daug ką šiuo požiūriu
sako A. Smetonos valdymo laikotarpis ir stilius: 1926 m. ginkluoto pučo būdu
uzurpavę valdžią ir pradėję vykdyti stambiajam kapitalui, žemvaldžiams,
bankininkams ir pramonininkams parankią, o darbininkijai pragaištingą politiką,
tautininkai patogiai dangstėsi frazėmis apie labai jau mistifikuotą „tautos
vienybę“, „patriotizmą“ ir t. t., mėgindami savo rankose monopolizuoti
patriotinius ar tautinius jausmus.
Bet ir čia susiduriame su
apgaule: ne tas myli tėvynę, kuris daug šūkauja apie „tautiškumą“, „lietuvybę“
ar kitokią frazeologiją, bet tas, kuris supranta ir aktyviai rūpinasi realiais
darbo žmonių, sudarančių tautos daugumą, interesais. „Žygiais, o ne žodžiais, mes Tėvynę mylim“, –
teisingai reikalo esmę suprato S. Nėris.
Žygius už tautos laimę,
prieš žmonių pavergėjus ir išnaudotojus, ar tai būtų buvę dvarponiai, ar
buožės, ar pramoniniai kapitalistai, vykdė toli gražu ne oficiozinės
istoriografijos šlovinami veikėjai, o būtent tie revoliuciniai kovotojai, kurių
gyvenimo istorijos arba nutylimos ir stumiamos užmarštin, arba sąmoningai
dergiamos ar kitaip iškraipomos.
Norėdami tęsti kovą už
socialinį teisingumą šiandien, globalinio monopolistinio kapitalo ir vietinių
oligarchų diktatūros akivaizdoje, mes privalome gerai pažinti savo šalies ir
pasaulio istoriją, gerai žinoti Lietuvos revoliucines tradicijas, jas įvertinti
pozityvios kritikos šviesoje, jas perimti ir tęsti.
Todėl reikia nusiimti
buržuazinės sistemos interesus ginančių ideologų bei istorikų mums uždedamus
spalvotus akinius ir ne tik pasižiūrėti į Lietuvos istoriją kitokiu kampu, bet
ir susipažinti su daugybe faktų bei įvykių, apie kuriuos šiandien
paprasčiausiai nelabai kalbama.
Šiuo tikslu, kad
sąmoningiausi ir aktyviau nusistatę šiandieninio Lietuvos jaunimo atstovai
galėtų susipažinti su faktais, asmenybėmis, įvykiais ir idėjomis iš Lietuvos ir
lietuvių tautos istorijos, su kuriais susipažinti dabartinė švietimo sistema
didesnių galimybių neduoda, skelbsime ir populiarinsime medžiagą apie
valdančiųjų klasių vykdytą Lietuvos darbo žmonių išnaudojimą ir pavergimą, apie
mūsų tautos pasipriešinimą, apie šios kovos istoriją, vadus ir didvyrius.
Tik šitaip, geriau
susipažindami su savos šalies ir jos kovotojų istorija, su Lietuvos revoliucine
tradicija, suvokdami jos esmę, galėsime tinkamai pasiruošti tam, kad patys tęstume
tradiciją, kurią pradėjo už elementarias žmogiškas teises ėję mūsų protėviai,
stodami į šventą revoliucinę kovą prieš pavergėjus ir išnaudotojus.
Parašė: Vincas Nevėžietis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą