Pradėdami naujus metus turime progą
pažymėti trijų garbingų (bet mūsuose neaprašomų) istorinių momentų apvaliuosius
jubiliejus. Sausio 1-2 dienomis sueina 100 metų, kaip žuvo 5-eri Vilniaus
komunarai, 60 – kaip Kuboje laimėjo revoliucija ir 80, kaip Leningrade gimė
TSRS karinio jūrų laivyno kapitonas Valerijus Sablinas (1939-1976).
VILNIAUS KOMUNARAI
Kiekvienam mūsų skaitytojui turėtų būti
daugiau ar mažiau žinoma, kad 1918-aisiais greta vasario
16-ąją paskelbto buržuazinio Lietuvos valstybingumo projekto (kurį rėmė
okupacinė Vokietijos imperijos kariuomenė) iškilo
ir kita, Tarybų Lietuvos Respublika, vadovauta Vinco Mickevičiaus-Kapsuko,
paskelbta tų pačių metų gruodžio 16-ą Vilniuje.
Tarp judviejų vyko atvira, žūtbūtinė kova.
Faktiškai – pilietinis karas, kuriame (iki pat Tarybų valdžios organų Lietuvoje
užgniaužimo 1919-ųjų gale) buržuazinę pusę, t. y. dabar vadinamąją
„nepriklausomą“ (nuo ko?.. – tiktai nuo revoliucijos...) Lietuvą aktyviai rėmė
užsienio imperialistinės jėgos (Vokietija, paskui Antantės valstybės). Kaip nekeista,
savotiškai prisidėjo ir (vėliau Želigovskio žygiu Vilnių pasigrobusi) Lenkija.
Kaipgi?
Vilnius, kuriame bazavosi 1918-ųjų gruodį
įsikūrusi Laikinoji Lietuvos revoliucinė darbininkų ir vargingųjų valstiečių
vyriausybė, buvo vienu svarbiausių proletarinės revoliucijos šalyje centrų.
Kaip keista (kai kam...) bepasirodytų, 1918-ųjų vasario 16-osios respublika čia
žymesnio palaikymo neturėjo. Aršiausios tuomečio pilietinio karo kovos vyko
kitur. Tačiau gruodžio gale iš mūsų istorinės sostinės išsinešdinus tiek
vokiečių okupacinei kariuomenei, tiek (anksčiau joje buvusiai) buržuazinei
Mykolo Šleževičiaus vyriausybei, į ją nusitaikė ne kas kiti, kaip Pilsudskio
pakalikai – lenkų legionieriai.
Šiuos lenkų nacionalistus apginklavo būtent
Vokietija, kuri (tada jau kartu su Antantės imperialistais) siekė visais būdais
užsmaugti Rusijoje prasidėjusią Spalio revoliuciją. Todėl neturėtų kelti
nuostabos, kad vos tiktai iš Vilniaus pasitraukė okupacinė Vokietijos
kariuomenė – vietiniai lenkų legionieriai ėmė organizuoti kontrrevoliucinį,
antitarybinį maištą, kurio tikslas, greta naujosios Tarybų valdžios nuvertimo,
buvo Vilniaus krašto atplėšimas nuo Lietuvos.
Vytautas Mackevičius, Vilniaus komunarai (1967 m. paveikslas) |
Sausio 2-ąją dieną legionieriai šturmavo
pastatą, kurį ėmėsi ginti vos saujelė ginkluotų (bet nebedaug amunicijos
turėjusių) komunarų. Žymiai gausesnės bei geriau ginkluotos lenkų pajėgos
pradėjo veržtis vidun, bet komunistai ir tada nemanė pasiduoti. „Komunistai
privalo savo garbę išsaugoti iki galo!“ – toks buvo šūkis būstinės gynėjų, iš
kurių didvyriškai žuvo (išnaudoję amuniciją, bet paskutines kulkas pasilikę
sau) Vilniaus komunarai: J. Šimelevičius, L. Čaplinskis, A. Liaudanskas, J.
Šapyras ir B. Verbickas.
Nors Vilnius tada papuolė buržuazinės Lenkijos
valdžion, Tarybų Lietuvos raudonosios armijos daliniai greitai reagavo ir
sausio 5-ąją sostinę atkovojo. O per sausio 8-ąją įvykusį masinį mitingą, dabarties
Gedimino aikštėje palaidoti ir kritusieji Vilniaus komunarai. Tačiau,
spaudžiama tiek buržuazinės Lietuvos, tiek Vokietijos karinių pajėgų, Tarybų
Respublika Vilnių teišlaikė iki balandžio 19-osios, kada – pasinaudodami
susidariusia situacija ir po trijų dienų kautynių – lenkų legionieriai vėl perėmė
Vilnių.
Vilniaus komunarų laidotuvių procesija |
Kaip ir visa 1918-1919 metų Lietuvos
proletarinė revoliucija, taip ir Vilniaus komunarai įrašė garbingą puslapį į
mūsų brangiosios tėvynės istoriją. Puslapį, kurį dabarties buržuaziniai
istorijos klastotojai norėtų pamiršti, trindami žinias, plėšdami, naikindami
anksčiau kabėjusias (toje pačioje Jakšto g-vėje) atminimo lentas. Tačiau faktai
lieka ir naujos kartos juos naujai atranda.
Daugiau apie Vilniaus komunarų istoriją –
žr. Eugenijos Tautkaitės (1918-1919 m. revoliucijos dalyvės, tuomet –
komjaunimo veikėjos) memuarinę apysaką „Pirmieji“ (Eugenija Tautkaitė. Raštai.
V., 1965, p. 227-419); baltarusių rašytojo komunisto (dalyvavusio „Litbelo“
kūrime), Maksimo Gureckio istorinį romaną „Vilniaus komunarai“ (V., 1965).
Dar dabar, XXI amžiuje daugelis Lotynų
Amerikos šalių priklauso vadinamųjų „bananų respublikų“ – faktinių JAV
imperijos satelitų, pigių gamtinių išteklių bei lengvai išnaudojamos darbo
jėgos šaltinių – kategorijai. Iki lemtingos 1959-ųjų metų sausio 1-osios tame
tarpe buvo ir garsioji Kubos sala, po istorinio posūkio paskutiniuosius XX
amžiaus dešimtmečius su
Fideliu Kastro priešakyje tapusi socializmo bastionu vakarų pusrutulyje.
Kas ir kaip ten nutiko?
Dar XIX amžiuje Kubos būta vienos iš
(tuomet jau agoniją kentusios) Ispanijos imperijos kolonijų. Bet po eilės
(netgi 3-ų) išsivaduojamųjų karų, 1898-aisiais Kubai pavyko išsikovoti
valstybinę nepriklausomybę, kurią tuomet rėmė ir (su Ispanija dėl įtakos
konkuravusios, paskiau Filipinus perėmusios) Jungtinės Valstijos. O kadangi
imperialistinio kapitalizmo pasauly „amžinų draugų nėra, yra tik interesai“ (V.
Čerčilis), tai nenuostabu, kad Ispanijos priespaudą kentusi Kuba XX amžiaus
pirmojoje pusėje tapo pusiau kolonijine JAV valda.
JAV korporacijos valdė pagrindinius šalies
išteklius (pvz., didžiausias latifundijas, cukranendrių biznį ir kt.), beraščių
valstiečių gyventieji kaimai skurdo, o didmiesčiai (ypač Havana) tapo vietinių
ponų (kapitalistų, žemvaldžių, mafijozų ir t. t.) ir jų svetimšalių šeimininkų „puotos
maro metu“ vietomis, kuriose klestėjo prostitucija, narkotikai ir kitoks
išsigimimas. Negana to, iki 1952-ųjų buvusią buržuazinę demokratiją pakeitė
(CŽV paremto) karinio perversmo keliu įvesta Fulgencijaus Batistos
diktatūra, pasiryžusi net nuo menkiausių reformų apginti kompradorinį
oligarchatą.
Tačiau pačios Kubos viduje brendo
pasipriešinimas. Siekdami išeities iš susidariusios situacijos, veikiami tiek
Tarybų Sąjungos įtakos įgalinto dekolonizacijos sąjūdžio, tiek marksizmo idėjų,
bruzdėti pradėjo kubiečių darbininkai, valstiečiai ir studentai. Jų priešaky
stojo grupelė F. Kastro vadovautų jaunų patriotų, pasivadinusių „Liepos
26-osios judėjimu“ (pagal jų pačių nepavykusį 1953-iųjų liepos 26-osios
sukilimą).
Monkados kareivinės, kurias 1953-iųjų liepos 26-ąją šturmavo F. Kastro su bendražygiais |
Sukūrę pogrindinį rezistencijos tinklą
(tiek pagrindiniuose miestuose, tiek užsieny), „Liepos 26-osios“ kovotojai „Granmos“
laivu iš Meksikos išsiruošė į Kubą, kur išsilaipinę 1956-aisiais pradėjo partizaninį
karą, pasibaigusį legendinio Lotynų Amerikos revoliucionieriaus Ernesto Če
Gevaros vadovautų pajėgų laimėjimu Santa Klaros mūšyje 1958-ųjų gruodžio
31-ąją.
Jau sekančią dieną (1959-ųjų sausio 1-ąją)
Batista pabėgo iš Kubos; paskui juo pasekė ir eilė kitų korumpuotojo režimo
šalininkų. O laimėjus revoliucionieriams, Kuboje pradėta žemės reforma,
nemokamos švietimo, sveikatos apsaugos sistemų kūrimas. Įsitvirtinusi naujoji
valdžia atrėmė visus, tiek vidaus, tiek išorės kontrrevoliucinius sąmokslus
(1961-ųjų „Kiaulių įlankos“ išpuolį), 1961-aisiais oficialiai pasukdama
socialistinio vystymosi keliu.
F. Kastro su Če Gevara |
Išsivadavusi tiek iš JAV, tiek vietinių
išnaudotojų jungo, Kuba ne tik žymiai pakėlė bendrą materialinį savo
pragyvenimo lygį (ypač lyginant su kt. Lotynų Amerikos kraštais), bet tapo
vienu pagrindinių tarptautinio komunistinio ir nacionalinio išsivadavimo
judėjimo centrų, siųsdama pagalbą pažangiesiems Afrikos judėjimams (pvz. –
Angolai), dar ir dabar, XXI amžiuje garsėdama pavyzdine medicina.
Ir visa tai buvo pasiekta būtent tų narsių
kovotojų, atsisakiusių paklusti neva „teisėtai“ kolonijinei buržuazinei tvarkai
ir jos pakalikams, atsisakiusių gyventi po senovei ir stojusių už naują,
socialistinį gyvenimą dėka. Todėl neturėtų kelti nuostabos, kad Kubos
revoliucija (kaip ir Fidelis su Če Gevara) kaip buvo, taip lieka juodžiausiu
melu paremtos antikomunistinės propagandos objektu.
Daugiau apie Kubos revoliuciją ir
partizaninį karą – žr. Ernesto Če Gevaros memuarinę knygą „Prisiminimai apie
Kubos revoliucinį karą“ (V., 2009).
Gerai žinoma Algirdo Brazausko citata, kad
vėlyvosios Kompartijos (tiek TSKP, tiek jos nacionaliniuose padaliniuose, kokiu
buvo LKP) narių tarpe buvo „3% idėjiniai, kiti – normalūs“. Tai žodžiai,
kuriuose – nors ir ne kokia tiksli statistika, bet vis dėlto taikli,
nenuginčijama tuometės tarybinės tikrovės diagnozė. Bet kol Brazausko būta „normalaus“,
herojaus, apie kurį dabar kalbėsime – Valerijaus Sablino – būta nenormalaus,
skaityk – idėjinio.
Kasgi tas Sablinas? Ir kodėl jį minime?
Gimė jisai 1939-ųjų sausio 1-ąją dieną
Leningrade, praktiškai – Antrojo pasaulinio karo išvakarėse. Buvęs ilgamečių
jūreivių šeimos (tokiu buvo ir tėvas, ir senelis) sūnumi, V. Sablinas ir pats
nuėjo šiuo keliu, 16-os metų įstodamas į Frunzės vardo karinę jūrų mokyklą,
kurią baigęs 1960-aisiais tapo laivyno karininku. Atrodytų – paprastas pokario
kartos tarybinis karininkas, ir tiek. Bet jei būtų buvę tik tiek, apie jį čia nekalbėtume...
O kuo jis buvo ypatingas? Į tai atsakė dar vienas Sablino bendrakursis,
prisiminęs, kad kol karo mokykloje komunizmo idealai buvo diegiami visiems (ir
kone visi jais tikėjo), bet iš jų tarpo tik vienas vienintelis Sablinas buvęs
toks doras, toks principingas, kad norėjęs ne šiaip jais tikėti, bet juos
įgyvendinti...
Kol Nikita Chruščiovas skelbė naująją,
1961-ųjų TSKP programą ir visas oficiozas garsiai kalbėjo apie neva šimtamylius
tarybinės liaudies žingsnius į komunizmą, Sablinas matė lėtai, bet užtikrintai
vykstantį tiek partijos, tiek apskritai tarybinės visuomenės erozijos procesą.
Nieko bendro – be gražios iškabos – su tikruoju marksizmo-leninizmo mokymu
nebeturėjusi TSKP (tiksliau, jos biurokratija) buvo virtusi savotiška nuo liaudies atitrūkusia kasta,
privilegijuotu sluoksniu, kuriam klestėjęs melas, korupcija ir miesčioniškumo
persunktas moralinis, idėjinis bankrotas. Anksčiau ar vėliau – galvojo Sablinas
– šioji grupuotė pražudysianti Tarybinę tėvynę ir restauruosianti kapitalizmą.
Kritiškai vertinęs tiek ankstesnį
stalininį, tiek savo meto chruščiovinį režimą, Sablinas dar labiau įsitikino
pastarųjų minčių tiesa, 1964-aisiais į valdžią atėjus Leonidui Brežnevui – TSRS
biurokratinės degradacijos personifikacijai („asmenybės kultui be asmenybės“)...
Ir nors Sablinui gerai sekėsi karinė tarnyba – paaukštinimo pareigose (jam, vos
30-ies metų karininkui, buvo pasiūlyta tapti karinio laivo kapitonu) jis atsisakė,
verčiau nuspręsdamas tęsti savo idėjinius ieškojimus stodamas į Lenino vardo
Karinę-politinę akademiją.
Ten tikėjęsis rasti nuo dogmatizmo ir
kretiniškos nomenklatūros apologetikos laisvą, žodžiu – tikrą marksizmą,
jaunasis karininkas nusivylė (mat ten irgi klestėjusi scholastika ir
elementariausia cenzūra...). Tačiau tai nesutrukdė jam nei uoliai išstudijuoti
marksizmo klasikų darbų, nei sėkmingai pabaigti Akademiją, 1973-iaisiais
išeinant tarnauti karinio laivo politruku (politiniu vadovu).
Tuomečiai "Sargybinio" jūreiviai |
Paskirtas tarnauti Pabaltijyje
dislokuotame laive „Sargybinis“ (Сторожевой),
jis greitai pelnė įgulos, ypač jaunų eilinių jūreivių pasitikėjimą. Sablinas
nebuvo eilinis politrukas, skaityk – biurokratiją aptarnaująs KGB „stukačius“,
bet šiltas, nuoširdus žmogus, palaikęs draugiškus santykius su kariais, kurie juo
tikrai pasitikėjo. Štai ten, 1973-1974 metais, Sablino sąmonė pribrendo
avantiūrai, amžiams įrašiusiai jį į TSRS ir komunistinio judėjimo istoriją...
Jis puikiai suprato tą („realiojo
socializmo“ valdančiųjų partijų tyčiomis užmirštą...) tiesą, kurią kadaise
išreiškė kinų revoliucijos lyderis Mao Dzedunas, kad sukilti prieš
reakcionierius – visada teisinga, net jei jie dangstytųsi raudonomis drobėmis... Ir
todėl iš akivaizdžios tiesos, kad Tarybų Sąjungą ir TSKP seniausiai buvo uzurpavusi
privilegijuota „raudonoji buržuazija“ (nomenklatūra, kaip valdantysis
sluoksnis), Sablinas priėjo išvados, kad
tik politinė revoliucija – korumpuotojo režimo nuvertimas, socialistinės
liaudies demokratijos (žodžiu, Tarybų valdžios) atstatymas galės išgelbėti TSRS
nuo anksčiau ar vėliau, bet neišvengiamo žlugimo...
V. Sablinas |
Sablinas buvo areštuotas, nuteistas už
tariamą „tėvynės išdavystę“ ir 1976-aisiais – sušaudytas. Avantiūriškas
mėginimas baigėsi, kaip ir tegalėjo pasibaigti – tragiška, bet didvyriška V.
Sablino auka. Izoliuoti išstojimai nelaimi. Dar daugiau – abejotina, ar net
sėkmės (t. y. prisišvartavimo prie „Auroros“ ir radijo kreipimosi į TSRS
piliečius) atveju Sablino maištas būtų sulaukęs didesnio palaikymo – 1975-aisiais,
nepaisant stagnacinės atmosferos ir visiško TSKP išsigimimo, materialinis gyvenimas
toliau gerėjo, nieko panašaus į revoliucinę situaciją nebuvo... O kad Sabliną
paskui mėginta ištrinti iš istorijos (buvusiems įgulos nariams uždrausta apie
jį net kalbėti; Sablino palaikai pakasti nežymėtame kape...), simptomiška. Kaip
simptomiška ir tai, kad jo teisėjai ir budeliai paskui, 1990-aisiais, nuėjo
klusniai tarnauti (kaip tikri „rusiški patriotai“...) banditiniam Boriso
Jelcino, o dabar – Vladimiro Putino režimui. Taip, kaip priklauso niekšams,
ištroškusiems ramių, šiltų tarnybinių vietelių. Nesvarbu – su raudonu glaistu,
ar be...
V. Sablinas su sūnumi Miša |
Tačiau Sablino niekas negalėjo
prigąsdinti. Jis veikė vedamas kitų, aukštesnių motyvų. Kokių? Viską jis
atvirai išdėstė savo žmonai dar prieš išstojimą rašytame laiške:
„Kas
mane skatina tai daryti? Meilė gyvenimui. Ir aš turiu omeny ne sotaus
miesčionio gyvenimą, o šviesų, tikrą gyvenimą, kuris sukelia nuoširdų džiaugsmą
visiems doriems žmonėms.
Esu
įsitikinęs, kad mūsų liaudyje, kaip ir prieš 58 metus, įsižiebs revoliucinė
sąmonė ir ji sukurs komunistinius santykius mūsų visuomenėje.“
Todėl nesistebėkime, kad Sablino komunizmo
priešams iš istorijos ištrinti nepavyko (priešingai antitarybiniams disidentams, Sablinas iki šiol reabilituotas nebuvo). Net mirdamas, jis parodė tikrąjį
Žmogaus – Komunisto gyvenimą. Net pralaimėdamas, jis liko kovotoju. Nes, kaip
kažkada rašė Maksimas Gorkis – tikrasis kovotojas tas, kuris nepalieka mūšio
lauko. Nepaliko jo ir V. Sablinas, iki šiandienos gyvas sąmoningųjų marksistų
širdyse, kaip tvirto principingumo ir tauraus pasiaukojimo idealams pavyzdys.
Daugiau apie Valerijų Sabliną – žr.:
Радиообращения Обращение
Саблина к советскому народу; Андрей Майданов. «Предателями
Родины будут те, кто пытаются нам помешать».
JIE KOVĖSI UŽ KOMUNIZMĄ
Visi trys jubiliejai, kad ir skiriami
nacionalinių bei laiko ribų, kartu glaudžiai surišti vieno esminio bendro
vardiklio: kovos už komunizmą – už visuomenę be žmogaus išnaudojimo kito
žmogaus, be priespaudos ir skriaudos, be susvetimėjimo ir išsigimimo, kurioje
sužydėsią kilniausi žmogaus dvasios požymiai. Ar pirmieji Lietuvos
proletariniai revoliucionieriai, kaip kad tarp jų buvę žuvusieji Vilniaus
komunarai, ar Kubos revoliucijos kovotojai, ar rusas V. Sablinas – visi šie
žmonės DIRBO, KOVOJO, žodžiu, GYVENO dvasia, širdies krauju įrašytoje
Nikolajaus Ostrovskio (autobiografinėje) knygoje „Kaip
grūdinosi plienas“:
„Brangiausia,
ką turi žmogus – gyvenimas. Jis duodamas jam vieną kartą, ir nugyventi jį
reikia taip, kad nebūtų geliamai skaudu dėl tuščiai nugyventų metų, kad
nedegintų gėda dėl niekšiškos ir smulkmeniškos praeities ir kad mirdamas galėtum
pasakyti: visas gyvenimas ir visos jėgos buvo atiduotos tam, kas gražiausia
pasaulyje – kovai dėl žmonijos išvadavimo.“
Tokia jungiamoji šių istorijų grandis.
Toksai jų bendrasis vardiklis. Kova už komunizmą. Skirtingose vietose,
skirtingais laikotarpiais, skirtingomis formomis – bet kova ta pati. Ir ar
neverta ji paminklo? Aišku, verta. O geriausias didvyriams paminklas – tai vykdymas
jų idealo (J. Janonis). Vykdykime jį ir mes.
Dirbkime, kovokime – gyvenkime!
Parašė: Juozas
Mickevičius
Apie buržuazinės Kubos gyvenimą yra puikus filmas Soy Kuba. Vienas geriausiu visu laiku filmu man.
AtsakytiPanaikinti