Įrodinėdami dievo buvimą, religininkai
daug kalba apie pasaulio tvarką ir tikslingumą. Kaip tikslingas laikrodžio
mechanizmas savaime neatsiranda, bet jį padaro žmogus, taip ir žmogus, juoba
visas „nuostabiai tikslingas“ pasaulis, savaime neatsiradęs – visa tai sukūręs
dievas.
Pasaulio „tikslingumas“ – iš tiesų sunki
kliūtis, kurią daugeliui tikinčiųjų nelengva nugalėti. Gerokai turėjau vargo su
ja ir aš. Ilgai man atrodė, kad pasaulio ir gamtos tikslingumas – tai
neįveikiamas religijos bastionas, nesugriaunamas dievo buvimo įrodymas.
Galiausiai paaiškėjo, kad čia iš viso nėra jokio „bastiono“. Gamtoje ir
pasaulyje nėra to tikslingumo, apie kurį kalba teologai. Jie pasaulio
tikslingumą ima siaura prasme, laikydami tikslingą tokį veiksmą ar reiškinį,
kuriame dalyvauja protas, sąmonė. Kitaip sakant, čia iš anksto numatomas tam
tikras tikslas, kuris paskui planingai siekiamas atitinkamais veiksmais.
Šitaip veikia tik žmogus, kaip protinga
būtybė, bet ne gamta, ne pasaulis.
„Bet juk gamtos reiškiniai, – pasakys
tikintysis, – nėra chaotiški! Jie vyksta pagal tam tikrus dėsnius, kuriuos
turėjo nustatyti aukštesnė už medžiagą ir protinga būtybė – dievas.“
Taip, visi gamtoje ir pasaulyje
vykstantieji reiškiniai yra ne chaotiški, o dėsningi. Tačiau tai nereiškia, kad
gamtos dėsnius turėjo kažkas sugalvoti ir nustatyti. Kaip šiuo metu nėra nei
dėsnių be materijos, nei materijos be dėsnių, taip buvo visada ir praeityje. Ir
kaip nereikalingas dievas materijos atsiradimui, nes materija amžina ir
nesukurta, taip nereikalingas dievas ir materijos dėsniams nustatyti, kadangi
materijos dėsningumas egzistuoja amžinai kartu su materija, kaip jos
neatskiriama savybė.
Tikintieji dažnai klausia: „Jei nėra
dievo, tai kas nustatė dangaus kūnų judėjimo kelius ir tvarką?“
Žvaigždžių ir planetų kelių niekas
nenustatinėja – juos apsprendžia jų masė ir judėjimas. Žemės nuotolis nuo
Saulės ir jos apsisukimo aplink Saulę laikas priklauso nuo Saulės ir Žemės
masės bei judėjimo greičio. Esant dabartinei Žemės ir Saulės masei ir
dabartiniam judėjimo greičiui, jų tarpusavio atstumas ir Žemės orbita negali
būti kitokie (kalbu, žinoma, apytikriai, nes čia turi reikšmės daugelis kitų,
bet tokių pat materialinių faktorių).
Panašiai yra ir su visa Saulės sistema,
Galaktika ir Visata – visur viešpatauja ne sąmoningas tikslingumas, bet
dėsningumas, neperžengiąs materijos judėjimo dėsnių ribos.
Taip pat ir gyvojoje gamtoje, išskyrus
žmogų, kaip protaujančią būtybę, egzistuoja toks pat dėsningumas, bet ne
sąmoningas tikslingumas.
Mes esame linkę „sužmoginti“ pasaulį,
daiktams ir reiškiniams priskirdami savo pačių ypatybes. Taip yra, tarp kitko,
ir su gamtos dėsningumu, kurį mes dažnai susigundome vadinti tvarka,
nepastebėdami, kad šiuo žodžiu gamtos dėsningumui priskiriame žmogiškąjį pobūdį.
Juk tvarkyti gali tik žmogus – protinga, sąmoninga būtybė. Tvarkyti – vadinasi,
ką nors daryti pagal iš anksto užsibrėžtą tikslą ir planą. Tuo tarpu gamta
nieko netvarko: joje reiškiniai vyksta dėsningai, bet ne sąmoningai. Yra amžina
materija, amžinas judėjimas, Įvairios materijos ir energijos savybės, nuo kurių
būtinai priklauso atskirų materijos formų, atskirų daiktų buvimo ir judėjimo
dėsningumai. Tų dėsningumų konkrečią išraišką mes be reikalo vadiname tvarka,
priskirdami šiai sąvokai sąmoningumo požymį, kurio pasaulio „tvarkoje“ nėra.
Lygiai be reikalo kai kuriuos gamtos
procesus vadiname chaotiškais, pavyzdžiui, ugnikalnių išsiveržimus, potvynius,
Saulėje bei žvaigždėse Įkaitusios masės kunkuliavimą ir kt. Ne tik tai, kas
mūsų požiūriu yra tvarkinga, bet ir tai, kas mums atrodo chaotiška, iš tiesų
vyksta dėsningai. Pasaulio daiktai ir reiškiniai nėra nei tvarkingi, nei
netvarkingi – jie tokie, kaip juos apsprendžia objektyvios sąlygos. O tos
objektyvios sąlygos – dar sykį pabrėžkime – yra ne kas kita, kaip materijos
judėjimo savybės.
Greta būtinų reiškinių gamtoje, žinoma,
būna ir atsitiktinių. Atsitiktinumas papildo būtinumą, bet atsitiktiniai
reiškiniai taip pat turi savo priežastį, kurioje irgi atsiskleidžia tam tikri
dėsningumai.
Panašus reikalas ir su tobulumo sąvoka.
Mes vėl esame linkę viską matuoti tobulumo matu: vieni daiktai mums atrodo
netobuli, kiti truputį, o dar kiti – labai tobuli. Bet juk tai mūsų subjektyvus
požiūris, kuris giliai įsišaknijo religinėje pasaulėžiūroje, klaidindamas
protavimą.
Religininkai nuolat vartoja posakius: „Iš
nieko niekas neatsiranda“, „Ko neturi, kitam neduosi“. Atseit, tobulesnė būtybė
negali kilti iš mažiau tobulos būtybės, nes aukštesnė būtybė turinti kažką
daugiau už žemesniąją. Kadangi gamtoje yra įvairaus tobulumo būtybių, tai ši
tobulumo gradacija įrodanti dievo buvimą.
Šitokiame samprotavime gamtos reiškiniai
nudažomi mūsų subjektyvizmu, sužmoginami. Žmogiškas požiūris tinka, kalbant tik
apie žmogų ir jo veiksmus, bet filosofuojant apie gamtą ir jos reiškinius, juo
labiau apie Visatą, reikia „nusiimti žmogiškus akinius“, nes, žiūrėdamas pro
juos, pridarysi klaidingų išvadų.
Mes neturime teisės įvairias materijos
formas vertinti subjektyviu tobulumo kriterijumi. Gamtos produktai nėra nei
tobuli, nei netobuli, bet tokie, kokie susidaro, esant atitinkamoms
objektyvioms materijos judėjimo sąlygoms.
Absoliutinio tobulumo nėra ir negali
būti nei gamtoje, nei visuomenėje. Tobulumas ar netobulumas, jeigu vartosime
tuos žodžius, yra materijos vystymosi padariniai. Kiekvienas daiktas, kiekviena
būtybė yra savaip tobula, nes ji turi jos būčiai būdingas savybes,
apsprendžiamas objektyvių sąlygų, ir savaip netobula, nes kiekvienas reiškinys,
daiktas vystosi toliau.
Religininkai labai mėgsta jodinėti
pasaulio tvarkos arkliuku: pasaulio tvarka tvirtai įrodanti, kad yra dievas – „pirmoji“
tvarkos priežastis.
Nebekartojant, kas jau sakyta apie
pasaulio tvarką, tenka pastebėti, kad religininkai, tuo arkliuku tariamai
prijoję dievą, ne tik neišsprendžia „tvarkos“ problemos, bet palieka kaip buvę
pačioje jos pradžioje. Mat, jei, pasak jų, tvarka ar dėsningumas negali būti
amžinas arba egzistuoti savaime, tai tą patį reikia pasakyti ir apie dievą. Juk
dievas esąs tobuliausia, atseit, tvarkingiausia būtybė. Tačiau dievas, jų pačių
teigimu, esąs nesukurtas, amžinas. Vadinasi, vis dėlto tvarka gali būti
nesukurta, amžina! Tuo būdu, ką jie vieną kartą neigia, tą bematant jau teigia.
Ateistams belieka paklausti: jei tvarka ir dėsningumai negali būti amžini, jei
juos būtinai turėjo sukurti kita būtybė, tai kas sukūrė „aukščiausiąją tvarką“ –
dievą?
Religija giriasi, kad tik ji viena sugebanti
atsakyti į visus klausimus, kurie iškyla žmogui ir prieš kuriuos esąs bejėgis
mokslas.
Pirmiausia, kaip matėme, religija
pagamina daug „problemų“, kurios yra neapdairaus ar sąmoningo sąvokų
supainiojimo išdava. Antra vertus, kokie gi yra religijos atsakymai į tuos
klausimus, kurių tariamai neįveikia išaiškinti arba dar nėra išaiškinęs mokslas?
Į visus klausimus religija duoda vienus ir tuos pačius atsakus: „Dievas tai
padarė“, „Tokia dievo valia“.
Ar tai problemų išsprendimas? Tai
žmogaus protavimo, žmogaus tiriančios, svarstančios ir aiškinančios minties
stabdymas. Jei „tokia dievo valia“, jei „viską dievas sukūrė ir sutvarkė“, tai
ką daryti žmogui? Tuomet jam nėra kas veikia, belieka poterius kalbėti.
Per tūkstančius metų religija
neišaiškino nė vieno gamtos reiškinio, neišsprendė nė vienos problemos. Gal tai
ne jos sritis? (beje, religija taip ir sako). Bet juk religija nuolat ir nuolat
kišasi į mokslus, į tą iš tiesų ne savo sritį, „tikrindama“ jų išvadas,
kritikuodama jų pasiekimus. O kur yra grynai pačios religijos sritis, –
religinė dogmatika, – ten scholastikos, teologijos ir kitų „šventųjų mokslų“
uždavinys buvo ir tebėra ne vystyti pažinimą, bet išlaikyti žmonių sąmonėje
prieš tūkstančius metų susidariusius naivius vaizdinius apie pasaulį, gamtą ir
žmogų, visokiais būdais siekiant, kad žmonės kuo mažiau „ragautų vaisiaus nuo
pažinimo medžio“.
Tačiau žmogus nepaiso šio religijos
draudimo. Jis smalsiai domisi tuo, kas nauja, nesuprantama, neaišku. Ilgų
tūkstantmečių patyrimas Įtikinamai rodo, kad ne religija, o mokslas veda
žmoniją į tikrąjį pasaulio pažinimą ir užvaldymą.
1965 m.
Šaltinis: J. Ragauskas. Žmogus ieško tiesos. V., 1972, p. 229-234.
Dievo ar dievų egzistencija - tikėjimo reikalas. Nei tikintieji, nei netikintieji neturi būti smerkiami.
AtsakytiPanaikinti