Keista antraštė? Gal ir keista, bet tikrai ne iš piršto laužta. Artėjanti
technologinė dirbtinio intelekto revoliucija, geruoju ar piktuoju, ilgainiui žada
didelius pokyčius viso pasaulio visuomenių ekonominiame gyvenime bei kasdienėje
buityje. O kai kurie dabarties „ekspertai“ atvirai kalba apie tai, kad tarp
tokių permainų tikėtinas ir dar didesnis socialinis atotrūkis, netgi naujos
kastų sistemos įtvirtinimas.
Apie ką kalbame? Ogi neseniai išėjo
straipsnis antrašte „Perversmas,
po kurio milijonai liks bedarbiais“ – jame samprotaujama apie tai, kokios
bus pasekmės anksčiau ar vėliau įvyksiančio robotų bei kitų dirbtinio intelekto sistemomis paremtų mašinų
išplitimo. Šioms mašinoms veikiausiai bus lemta perimti nors ir tikrai ne
visas, bet nemaža funkcijų, šiandien priklausančių gyvojo žmogaus darbo
sričiai.
Tačiau, kaip galime skaityti minėtame
straipsnyje, šitai nežada nei trumpesnių darbo valandų, nei kitokių esminių pagerinimų dirbančiųjų gyvenime.
Priešingai – pripažįstama, kad šitai atneš tiktai masinę bedarbystę, dar
didesnę socialinę atskirtį ir, negana to, vienos advokatų kontoros šefas, R. Juodka, atrodo, ramiu veidu tvirtina
būsiant netgi naują kastų sistemą.
Ką tai galėtų reikšti, nesunku suprasti,
truputėlį pažvelgus istorijon. Štai senovės Indijoje susiformavo kastų sistema – itin žiauri luominės
visuomenės forma, kuomet vienų viešpatavimas ant kitų pateisinamas tariamai
aukštesne jų prigimtimi (aukščiausieji – kunigai bramanai; paskui – kariai ir
valdovai kšatrijai; po jų – vaišijais praminti pirkliai bei gamintojai;
apačioje – faktiniai vergai, šudros; žemiau dugno – čandalos, bekasčiai „neliečiamieji“,
iš vis nelaikyti žmonėmis). Formaliai panaikinta, bet realiai toji pati kastų sistema išlikusi Indijoje ir iki šiolei - o
šalis tai ne tik paskendusi giliausiame materialiniame
skurde, bet ir „dvasiškumu“ maskuojamuose barbariškiausiuose prietaruose. Aišku, lygybės ir teisybės nėra ir
mūsuose – betgi dabarties Vakarai nors formaliai
ją pripažįsta – ir tai jau šioks toks pasiekimas, kuriuo pasinaudodama liaudis
galinti eiti pirmyn ir kelti dar griežtesnius socialinius bei politinius
reikalavimus.
O ką
žada robotizacija? R. Juodka, kaip mūsų naujalietuvių buržujų klasės atstovas, ciniškai atviras: ji žada pasidalijimą į kastas; aukštesniąją, genetiškai ištobulintų, pusiau
robotų, pusiau žmonių – kiborgų – kastą, kurią šis įvardija kaip homo
superior; ir į žemesniąją, kuriai priklausysią visi likusieji – homo sapiens.
Žemiausia grandimi liksiantys robotai ir kitos mašinos.
Buržujiškas
Juodkos cinizmas išryškėja jo
laikysena: konstatuodamas štai tokią aukščiau duotą perspektyvą, jis ne tik
nesako, kad tai – dalykas blogas –
bet apskritai nesvarsto jo, kaip kažko
problemiško. Suprask: viskas eina normaliai, pagal planą, taip sakant.
Patinka ar nepatinka – gali tiktai siekti didinti savąjį konkurencingumą darbo
rinkoje ir melstis, kad tik nepatektumei į žemesniųjų sluoksnių gretas, nors
šitai vis tiek bus absoliučios žmonių
daugumos likimu. Tokia Juodkos siūloma panacėja – konkuruok dėl teisės būti
kiborgu!
Gal kiek sutirštintos spalvos, bet esmė
tikrai tokia. Būtent: nuožmios socialinės
džiunglės, kuriose būsiąs kaip niekada anksčiau nuvertintas mūsų žmoniškumas, o vienintele gyvenimo prasme, greta visuomenę valdančio pelno siekimo,
būsianti kova dėl priėjimo prie lovio,
prie buvimo išrinktosios homo superior kastos nariu! Homo
sapiens, tuo tarpu, tikriausiai teks antrarūšių piliečių, savotiškų naujųjų šudrų ar netgi čandalų,
vaidmuo, aptarnaujant „išrinktuosius“
kiborgus, tikriausiai gaminant, tvarkant bei remontuojant robotus bei
įvairiausias kitas mašinas, dargi atliekant tuos darbus, kurių šie negalėsią
nudirbti. Tikėtina, kad šitokią ekonominę padėtį atitiks socialinis bei politinis
beteisiškumas, iš esmės reikšiantis naujos formos vergovę, iš esmės – žemės virtimą neovergoviniu pragaru.
Bet ar
tai neišvengiama? Esamoje santvarkoje – kapitalizme – tikrai taip.
Mat čia saujelė buržujų valdo visas pagrindines
gyvenimo reikmių gamybos priemones, atitinkamai ši mažuma valdys ir naująsias dirbtinio intelekto technologijas. Dauguma žmonių, tuo tarpu, kaip yra,
taip ir liks už borto. Šia prasme
Juodkos numatoma kastų sistema nebūtų net kažkas esmiškai nauja, o tiesiog neišvengiama stotis kapitalistinio
vystymosi kelyje bei tuo pačiu žymiai atviresnė,
ryškesnė forma jau dabar
egzistuojančios nelygybės.
Visgi yra alternatyva, visiškai kitas
gyvenimo kelias, būtent nauja visuomenės santvarka, paremta ne mažumos
valdoma privatine nuosavybe, bet kolektyvine
liaudies nuosavybe ir darbu ne
saujelės prabangai ir pelnui, bet bendrai
žmonių gerovei, kuriai būtų pajungtas ir naujųjų dirbtinio intelekto technologijų naudojimas.
Šis alternatyvus kelias, kurio vardas
lyg ir uždraustas dabar minėti, tai yra – komunizmo
kelias – dar prieš pusantro amžiaus nušviestas K. Markso ir F. Engelso darbuose. Apsisprendusieji eiti šiuo keliu –
apsisprendę prieš kapitalą, bet už žmogų, prieš robotizuotą pragarą, bet už
naują, tikrai žmonišką gyvenimą – visame pasaulyje pamažu vienijasi draugėn
į bendrą rikiuotę, į bendrą kumštį po raudonąja
komunistinių idealų vėliava.
Parašė: Vincas Nevėžietis
Puikus straipsnis
AtsakytiPanaikintiDirbtinio intelekto technologijos turėtų būti naudojamos tik žmogaus sveikatą itin žalojančiuose ir riziką gyvybei keliančiuose darbuose. Dabar kai kur yra atvirkščiai ir taip prarandamos darbo vietos.
AtsakytiPanaikinti