Pastoviai porinama, esą mes gyvename „demokratinėje“
ir „teisinėje“ valstybėje, kurioje garantuojamos žmogaus teisės, laisvės ir pan.
O praktika rodo, kad vadinamojoje demokratijoje valdžiai į paprastų žmonių
reikalus – tiesiog nusispjauti. Verčiau rūpinamasi didžiųjų turtuolių
interesais. Tačiau ar iš vis susimąstome, kodėl taip yra, kas apskritai yra toji
„valstybė“, „demokratija“ ir t. t.? Išsamūs atsakymai į šiuos bei kitus
klausimus – Lenino paskaitoje „Apie valstybę“.
APIE VALSTYBĘ
PASKAITA J. SVERDLOVO UNIVERSITETE 1919 m. LIEPOS 11 d.*
Draugai, šios dienos mūsų pokalbio tema
pagal tą planą, kurį jūs esate priėmę ir apie kurį aš buvau painformuotas, yra
valstybės klausimas. Aš nežinau, kiek jūs jau esate susipažinę su šiuo
klausimu. Jei neklystu, jūsų kursai ką tik prasidėjo, ir jūs pirmą kartą imatės
sistemingai nagrinėti šį klausimą. Jei taip yra, tai labai galimas daiktas, kad
pirmoje paskaitoje man nepavyks šio sunkaus klausimo taip aiškiai išdėstyti,
kad būtų suprantama daugeliui klausytojų. Ir jei taip būtų, tai prašau jus dėl
to nesisieloti, nes valstybės klausimas yra vienas iš sudėtingiausių,
sunkiausių ir buržuazinių mokslininkų, rašytojų ir filosofų bene labiausiai supainiotų
klausimų. Dėl to niekuomet nereikia tikėtis, kad, vieną kartą neilgai
pasikalbėjus, būtų galima visiškai išaiškinti šį klausimą. Pirmą kartą apie tai
pasikalbėjus, reikia pasižymėti nesuprantamas arba neaiškias vietas, kad prie
jų būtų grįžta antrą, trečią ir ketvirtą kartą, kad tai, kas liko nesuprasta,
būtų papildyta ir išaiškinta paskui, vėliau, tiek skaitant, tiek klausantis
atskirų paskaitų ir dalyvaujant pokalbiuose. Tikiuosi, kad mums pavyks
susirinkti dar kartą, ir tada visais papildomais klausimais bus galima
pasikeisti nuomonėmis ir patikrinti, kas tebėra labiausiai neaišku. Taip pat
tikiuosi, kad, greta pokalbių ir paskaitų, tam tikrą laiką jūs skirsite bent
kai kurių svarbiausių Markso ir Engelso veikalų skaitymui. Nėra abejonės, kad
literatūros rodyklėje ir vadovėliuose, kuriuos besimokantieji tarybinėje ir
partinėje mokykloje gali gauti savo bibliotekoje,– neabejotina, kad jūs tuos
svarbiausius veikalus rasite, ir nors vėl iš pradžių kai ką gal ir atbaidys
linkiai dėstomas tekstas – reikia dar kartą įspėti, kad dėl to nereikia
sielotis, kad tai, kas nesuprantama pirmą kortą skaitant, bus suprasta
pakartotinai skaitant arba kai jūs vėliau imsite nagrinėti klausimą kiek
kitokiu požiūriu, nes dar kartą kartoju, kad klausimas yra toks sudėtingas ir
buržuazinių mokslininkų bei rašytojų taip supainiotas, jog kiekvienas žmogus,
kuris nori šį klausimą rimtai apgalvoti ir savarankiškai suprasti, turi jį panagrinėti
keletą kartų, pakartotinai grįžti prie jo, apgalvoti jį įvairiais aspektais,
kad aiškiai ir tvirtai suprastų. O grįžti jums prie šio klausimo bus juo
lengviau dėl to, kad tai yra toks pagrindinis, toks esminis visos politikos
klausimas, jog ne tik tokiu audringu, revoliuciniu metu, kokiu dabar gyvename,
bet ir taikiausiais laikais kasdien skaitydami bet kurį laikraštį bet kuriuo
ekonominiu arba politiniu klausimu jūs visuomet susi–duriate su klausimu: kas
yra valstybė, kokia yra jos esmė, kokia jos reikšmė ir kokia yra mūsų partijos
pažiūra, partijos, kovojančios dėl kapitalizmo nuvertimo, komunistų partijos,
kokia yra jos pažiūra į valstybę, – jūs kasdien viena ar kita proga grįšite
prie šito klausimo. Ir svarbiausia, kad skaitydami, šnekėdamiesi, per
paskaitas, kurias išklausysite apie valstybę, jūs išmoktumėte nagrinėti šį
klausimą savarankiškai, nes su šiuo klausimu susidursite įvairiausiomis
progomis, kiekvienu smulkiu klausimu, labiausiai netikėtuose kontekstuose,
šnekėdamiesi ir ginčydamiesi su priešininkais. Tik tuomet, jeigu jūs išmoksite
savarankiškai orientuotis šiuo klausimu, – tik tuomet jūs galėsite pasakyti,
kad turite pakankamai tvirtus įsitikinimus ir galite, su bet kuo ir bet kada
diskutuodami, pakankamai sėkmingai juos ginti.
Pareiškęs šias trumpas pastabas,
pradėsiu dėstyti patį klausimą, kas yra valstybė, kaip ji atsirado ir kokia iš
esmės turi būti darbininkų klasės partijos, kovojančios, kad visiškai būtų
nuverstas kapitalizmas, – komunistų partijos – pažiūra į valstybę.
Jau esu kalbėjęs, kad vargu ar atsiras
kitas toks klausimas, kaip valstybės klausimas, kurį buržuazinio mokslo,
filosofijos, jurisprudencijos, politinės ekonomijos ir publicistikos atstovai
būtų tyčia ir netyčia taip supainioję. Labai dažnai šis klausimas iki šiol
suplakamas su religiniais klausimais, labai dažnai ne tik religinių teorijų
atstovai (iš jų to visai natūralu tikėtis), bet ir žmonės, kurie tariasi esą
laisvi nuo religinių prietarų, specialų valstybės klausimą suplaka su religijos
klausimais ir mėgina sukurti – labai dažnai sudėtingą, idėjiškai filosofiškai
traktuojamą ir grindžiamą – teoriją, teigiančią, kad valstybė esanti kažkas
dieviška, kažkas antgamtiška, kad tai esanti tam tikra jėga, padėjusi žmonijai
gyventi ir duodanti žmonėms arba turinti jiems duoti, reiškianti kažką ne
žmogaus sukurta, o iš išorės žmogui duota, kad tai esanti dieviškos kilmės
jėga. Ir reikia pasakyti, kad ši teorija taip glaudžiai yra susijusi su
išnaudotojų klasių – dvarininkų ir kapitalistų – interesais, taip ištikimai
tarnauja jų interesams, taip smarkiai yra įsigėrusi į visus ponų buržuazinių
atstovų įpročius, visas jų pažiūras, visą jų mokslą, jog su jos liekanomis jūs
susidursite kiekviename žingsnyje, taip pat ir nagrinėdami menševikų ir eserų
pažiūrą į valstybę, nors jie su pasipiktinimu neigia, jog priklauso nuo
religinių prietarų, ir yra įsitikinę galį blaiviai žiūrėti į valstybę. Šis
klausimas yra taip sunarpliotas ir supainiotas dėl to, kad jis (šiuo atžvilgiu
užleisdamas pirmenybę tik ekonominio mokslo pagrindams) labiau negu bet kuris
kitas klausimas paliečia viešpataujančiųjų klasių interesus. Valstybės teorija
pateisina visuomenės privilegijas, išnaudojimo buvimą, kapitalizmo buvimą, –
štai dėl ko tikėtis šiuo klausimu nešališkumo, žiūrėti į šį klausimą taip, lyg
žmonės, pretenduojantys į moksliškumą, galėtų čia jums pateikti grynojo mokslo
požiūrį, – yra didžiausia klaida. Kai susipažinsite su valstybės klausimu ir
pakankamai į jį įsigilinsite, šiame klausime, valstybės moksle, valstybės
teorijoje jūs visuomet įžiūrėsite įvairių klasių tarpusavio kovą, kuri
atsispindi arba pasireiškia pažiūrų į valstybę kovoje, vertinant valstybės
vaidmenį ir reikšmę.
Norint kuo moksliškiausiai nagrinėti šį
klausimą, reikia bent trumpai istoriškai apžvelgti, kaip valstybė atsirado ir
kaip ji rutuliojosi. Patikimiausia, nagrinėjant visuomenės mokslo klausimą, ir
būtina, norint tikrai įgyti įgūdį teisingai jį nagrinėti, nesusipainioti
daugybėje smulkmenų arba didžiulėje kovojančių nuomonių įvairovėje, –
svarbiausia, norint šį klausimą nagrinėti moksliniu požiūriu, tai – neužmiršti
pagrindinio istorinio ryšio, žiūrėti į kiekvieną klausimą tokiu požiūriu: kaip
tam tikras istorinis reiškinys atsirado, kokie buvo svarbiausieji to reiškinio
raidos etapai, ir, vadovaujantis tos jo raidos požiūriu, žiūrėti, kuo tas
dalykas yra tapęs dabar.
Tikiuosi, kad, nagrinėdami valstybės
klausimą, jūs susipažinsite su Engelso veikalu „Šeimos, privatinės nuosavybės
ir valstybės kilmė“. Tai yra vienas iš pagrindinių šių laikų socializmo
veikalų, kurį skaitant galima pasitikėti kiekvienu sakiniu, būti tikram, kad
kiekvienas sakinys pasakytas ne šiaip sau, bet parašytas pasirėmus gausia
istorine ir politine medžiaga. Nėra abejonės, kad ne visos šio veikalo dalys
vienodai prieinamai, suprantamai išdėstytos: kai kurios skirtos skaitytojams,
jau turintiems tam tikrų istorinių ir ekonominių žinių. Bet vėl pasakysiu:
nereikia sielotis, jei, perskaitę šį veikalą, ne iš karto jį suprasite. Taip
beveik niekuomet nebūna nė vienam žmogui Bet, grįžę prie jo vėliau, kada nubus
susidomėjimas, jūs suprasite didžiąją jo dalį, jei ne visą ištisai. Šią knygą
primenu dėl to, kad ji nurodytuoju atžvilgiu teisingai nagrinėja klausimą. Ji
pradedama istorine apybraiža, kaip valstybė atsirado.
Norint teisingai nagrinėti šį klausimą,
kaip ir kiekvieną klausimą, pavyzdžiui, kapitalizmo, išnaudojimo tarp žmonių
atsiradimo klausimą, socializmo klausimą, tai, kaip ir kokiomis aplinkybėmis
atsirado socializmas,– kiekvieną tokį klausimą galima rimtai, nuodugniai
nagrinėti tik istoriškai apžvelgus visą jo raidą, Šiuo klausimu pirmiausia
reikia atkreipti dėmesį į tai, kad valstybė buvo ne visuomet. Buvo laikas, kada
valstybės nebuvo. Ji atsiranda ten ir tada, kur ir kada visuomenė susiskirsto į
klases, kada atsiranda išnaudotojai ir išnaudojamieji.
Ligi to laiko, kada atsirado pirmoji
žmonių išnaudojimo forma, pirmoji susiskirstymo į klases – vergvaldžius ir
vergus – forma, – ligi to laiko buvo dar patriarchalinė, arba – kaip ji kai
kada vadinama – klaninė (klanas – kiltis, giminė, kai žmonės gyveno giminėmis,
kiltimis) šeima, ir tų pirmykščių laikų pėdsakai daugelio pirmykščių tautų buityje
išliko gana aiškiai, ir, skaitydami bet kurį veikalą apie pirmykštę kultūrą,
visuomet rasime aiškius arba ne tokius aiškius aprašymus, nurodymus ir
atsiminimus, kad buvo laikas, šiek tiek panašus į pirmykštį komunizmą, kai
visuomenė nebuvo susiskirsčiusi į vergvaldžius ir vergus. Ir tada nebuvo
valstybės, nebuvo specialaus aparato, kuris sistemingai naudotų prievartą ir
priverstų žmones paklusti prievartai. Toks aparatas ir vadinasi valstybė.
Pirmykštėje visuomenėje, kai žmonės
gyveno nedidelėmis giminėmis, dar buvo žemiausiose raidos pakopose, buvo dar
beveik laukiniai; epochoje, nuo kurios dabartinę civilizuotąją žmoniją skiria
keli tūkstantmečiai, – tuo laiku dar nematyti valstybės požymių. Mes matome,
kad vyravo papročiai, autoritetas, pagarba, valdžia, kurią turėjo giminės
vyresnieji, matome, kad tą valdžią kai kada pripažindavo moterims, – moters
padėtis tuomet nebuvo panaši į dabartinę beteisę, engiamą padėtį, – bet niekur
nebuvo atskiros kategorijos žmonių, kurie išskiriami, kad kitus valdytų ir kad
valdymo reikalams, tikslams sistemingai, nuolat turėtų tam tikrą prievartos
aparatą, smurto aparatą, koks dabar yra, kaip jūs visi suprantate, ginkluoti
kariuomenės būriai, kalėjimai ir kitos priemonės svetimai valiai pajungti, –
tai, kas yra valstybės esmė.
Jei pabandysime atitrūkti nuo tų
vadinamųjų religinių teorijų, gudravimų, filosofinių konstrukcijų, tų įvairių
nuomonių, kurias kuria buržuaziniai mokslininkai, ir paieškosime tikrosios
dalyko esmės, tai pamatysime, kad valstybė yra kaip tik toks iš žmonių
visuomenės išskirtas valdymo aparatas. Kada atsiranda tokia atskira žmonių
grupė, kuri tik tuo ir užsiima, kad valdo, ir kuri, kad galėtų valdyti, turi
turėti specialų prievartos aparatą, aparatą svetimai valiai pajungti –
kalėjimus, specialius žmonių būrius, kariuomenę ir kt., – tuomet atsiranda
valstybė.
Bet buvo laikas, kai valstybės nebuvo,
kai bendri ryšiai, pati visuomenė, drausmė, darbo tvarka laikėsi todėl, kad
taip buvo įprasta, kad buvo tokios tradicijos, kad buvo pasikliaujama
autoritetu arba pagarba, kurią turėjo giminės vyresnieji arba moterys, kurios
tuo melu dažnai buvo ne tik lygiateisės su vyrais, bet kurių padėtis neretai
buvo aukštesnė, ir kai ypatingos kategorijos žmonių – valdymo specialistų –
nebuvo. Istorija rodo, kad valstybė – specialus aparatas žmonėms pajungti –
atsirado tik ten ir tada, kur ir kada visuomenė ėmė skirstytis į klases –
vadinasi, susiskirstė į tokias žmonių grupes, kai vieni nuolat gali savintis
kitų darbą, kai vienas išnaudoja kitą.
Ir šis visuomenės susiskirstymas į
klases istorijoje visuomet turi būti mums aiškus, kaip pagrindinis faktas. Visų
žmonijos visuomenių raida per tūkstantmečius visose be išimties šalyse rodo
mums, kad visos jos vystėsi vienodai dėsningai, taisyklingai, nuosekliai: iš
pradžių buvo visuomenė be klasių – pradinė patriarchalinė, pirmykštė visuomenė,
joje nebuvo aristokratų: paskui – visuomenė, pagrįsta vergove,–vergvaldinė
visuomenė. Tas pakopas yra perėjusi visa dabartinė civilizuotoji Europa –
vergovė tvirtai viešpatavo prieš 2 tūkstančius metų. Tas pakopas yra perėjusi
didžiulė kitų pasaulio dalių tautų dauguma. Menkai išsivysčiusiose tautose
vergovės pėdsakų yra likę dar ir dabar; pavyzdžiui, Afrikoje ir dabar randame
vergovės institutų. Vergvaldžiai ir vergai – pirmasis reikšmingas susiskirstymas
į klases. Pirmoji grupė valdė ne tiktai visas gamybos priemones – žemę,
įrankius, kad ir kokie menki, primityvūs jie tuomet buvo, – ji taip pat valdė ir žmones. Ši grupė
vadinosi vergvaldžiai, o tie, kurie dirbo, atiduodami savo darbą kitiems, vadinosi
vergai.
Po tos formos istorijoje ėjo kita forma –
baudžiava. Besi vystydama vergovė didžiulėje daugumoje šalių pavirto baudžiava.
Pagrindinis visuomenės susiskirstymas – dvarininkai baudžiavininkai ir
valstiečiai baudžiauninkai. Žmonių santykių forma pasikeitė. Vergvaldžiai laikė
vergus savo nuosavybe, įstatymas įteisino tą pažiūrą ir vergus traktavo kaip
daiktus, kurie yra visiška vergvaldžio nuosavybė. Valstietį baudžiauninką
tebeslėgė klasinė priespauda, priklausomybė, bet dvarininkas baudžiavininkas
nebuvo laikomas valstiečio, kaip daikto, savininku, o turėjo tik teisę į jo
darbą ir teisę versti jį atlikti tam tikrą prievolę. Praktiškai, kaip jūs visi
žinote, baudžiava, ypač Rusijoje, kur ji laikėsi ilgiausiai ir buvo
šiurkščiausių formų, niekuo nesiskyrė nuo vergovės.
Toliau, baudžiavinėje visuomenėje,
plėtojantis prekybai, atsirandant pasaulinei rinkai, plėtojantis pinigų
cirkuliacijai, pradėjo kilti nauja klasė – kapitalistų klasė. Iš prekės, iš
prekių mainų, atsirandant pinigų valdžiai, ėmė rastis kapitalo valdžia. Per
XVIII amžių, tiksliau – nuo XVIII amžiaus pabaigos, ir per XIX amžių įvyko
revoliucijos visame pasaulyje. Baudžiava buvo išstumta iš visų Vakarų Europos
šalių. Vėliausiai tai įvyko Rusijoje. Rusijoje 1861 metais taip pat įvyko perversmas,
kurio padarinys buvo tas, kad vieną visuomenės formą pakeitė kita – baudžiavą
pakeitė kapitalizmas, kuriam esant susiskirstymas į klases išliko, išliko
įvairių baudžiavos pėdsakų ir liekanų, bet iš esmės susiskirstymas į klases
įgijo kitokią formą.
Kapitalo savininkai, žemės savininkai,
fabrikų ir gamyklų savininkai visose kapitalistinėse valstybėse buvo ir yra
menkutė gyventojų mažuma, kuri ištisai valdo visą liaudies darbą, vadinasi,
laiko savo žinioje, engia, išnaudoja visas darbo žmonių mases, kurių dauguma
yra proletarai, samdomieji darbininkai, gamybos procese gaunantys lėšų
pragyventi tik parduodami savo darbo rankas, darbo jėgą. Valstiečiai,
susiskaidę ir prislėgti dar baudžiavos laikais, perėjus į kapitalizmą, virto iš
dalies (dauguma) proletarais, iš dalies (mažuma) pasiturinčiais valstiečiais,
kurie patys samdėsi darbininkus ir buvo kaimo buržuazija.
Šį pagrindinį faktą – visuomenės
perėjimą iš pirmykščių vergovės formų į baudžiavą ir pagaliau į kapitalizmą –
jūs visuomet privalote turėti galvoje, nes, tik atsimindami šį pagrindinį
faktą, tik įdėdami į šiuos pagrindinius rėmus visas politines teorijas, jūs
galėsite teisingai tas teorijas įvertinti ir susivokti, kam jos priklauso, nes
kiekvienas iš tų didelių žmonijos istorijos laikotarpių – vergvaldinis,
baudžiavinis ir kapitalistinis – apima dešimtis ir šimtus šimtmečių ir turi
tokią daugybę politinių formų, įvairių politinių teorijų, nuomonių,
revoliucijų, kad susivokti visame tame nepaprastame margumyne ir didžiulėje
įvairovėje, – ypač susijusioje su buržuazinių mokslininkų ir politikų
politinėmis, filosofinėmis ir kitokiomis teorijomis,– galima tik tuo atveju,
jeigu tvirtai laikomasi, kaip vadovaujančios pagrindinės gijos, to visuomenės
susiskirstymo į klases, klasinio viešpatavimo formų keitimosi ir jeigu tuo
požiūriu nagrinėjami visi visuomeniniai klausimai – ekonominiai, politiniai,
dvasiniai, religiniai ir t. t.
Jeigu to pagrindinio susiskirstymo
požiūriu pažvelgsite į valstybę, tai pamatysite, kad iki visuomenės
susiskirstymo į klases, kaip jau esu sakęs, nebuvo ir valstybės. Bet,
atsirandant ir įsigalint visuomenės susiskirstymui į klases, atsirandant
klasinei visuomenei, atsiranda ir įsigali valstybė. Žmonijos istorijoje yra
dešimtys ir šimtai šalių, kuriose buvo ir dabar yra vergovė, baudžiava ir
kapitalizmas. Kiekvienoje iš jų, nepaisant įvykusių didžiulių istorinių
pasikeitimų, nepaisant visų politinių peripetijų ir visų revoliucijų, kurios
buvo susijusios su ta žmonijos plėtote, su perėjimu iš vergovės per baudžiavą į
kapitalizmą ir į dabartinę pasaulinę kovą prieš kapitalizmą,– jūs visuomet
matote valstybės atsiradimą. Ji visuomet buvo tam tikras aparatas, kuris
išsiskyrė iš visuomenės ir buvo sudarytas iš grupės žmonių, kurie užsiėmė tik
tuo arba beveik tik tuo, arba daugiausia tuo, kad valdė. Žmonės skirstomi į
valdomuosius ir valdymo specialistus, į tuos, kurie iškyla virš visuomenės ir
yra vadinami valdovais, valstybės atstovais. Tas aparatas, ta grupė žmonių,
kurie valdo kitus, visuomet paima į savo rankas tam tikrą prievartos, fizinės
jėgos aparatą,– vis tiek, ar toji smurto žmonėms priemonė būtų pirmykštis
vėzdas, ar vergovės epochoje – labiau patobulintas ginklas, ar šaunamieji
ginklai, kurie atsirado viduramžiais, ar pagaliau šiuolaikiniai ginklai, kurie
XX amžiuje tapo technikos stebuklu ir yra kuriami vadovaujantis vien
paskutiniais dabartinės technikos laimėjimais. Smurto metodai keitėsi, bet
visuomet, kada buvo valstybė, kiekvienoje visuomenėje buvo grupė asmenų, kurie
valdė, kurie vadovavo, viešpatavo ir valdžiai išlaikyti turėjo savo rankose
fizinės prievartos aparatą, smurto aparatą, aprūpintą tokiais ginklais, kurie
atitiko kiekvienos epochos technikos lygį. Ir, įsižiūrėdami į šiuos bendruosius
reiškinius, imdamiesi nagrinėti klausimą, kodėl nebuvo valstybės, kai nebuvo
klasių, kai nebuvo išnaudotojų ir išnaudojamųjų, ir kodėl ji atsirado, kai
atsirado klasės, – mes tik taip randame aiškų atsakymą į klausimą, kokia yra
valstybės esmė ir jos reikšmė.
Valstybė – tai yra mašina, įgalinanti
vieną klasę viešpatauti kitai klasei. Kai visuomenėje nebuvo klasių, kai
žmonės, kol nebuvo prasidėjusi vergovės epocha, dirbo pirmykštėmis didesnės
lygybės aplinkybėmis, dar žemiausio darbo našumo aplinkybėmis, kai pirmykštis
žmogus su vargu įsigydavo priemones, reikalingas primityviausiam pirmykščiam
gyvenimui, tada neatsirado ir negalėjo atsirasti ir atskira grupė žmonių,
specialiai skirtų valdyti ir viešpataujančių visai kitai visuomenei. Tik kada
atsirado pirmoji visuomenės susiskirstymo į klases forma, kada atsirado
vergovė, kada tam tikra žmonių klasė, panaudodama primityviausias žemdirbio
darbo formas, galėjo pagaminti tam tikrą perteklių, kada tasai perteklius
neabsoliučiai buvo būtinas, kad vergas galėtų kuo skurdžiausiai pragyventi, ir
patekdavo į vergvaldžio rankas, taigi kada sutvirtėjo toji vergvaldžių klasė,
ir kad ji sutvirtėtų, reikėjo, kad atsirastų valstybė.
Ir ji atsirado – vergvaldinė valstybė –
aparatas, kuris vergvaldžiams teikė valdžią, galimybę valdyti visus vergus. Ir
visuomenė, ir valstybė tuomet buvo daug smulkesnės negu dabar, turėjo
nepalyginti menkesnį ryšių aparatą – tuomet nebuvo dabartinių susisiekimo
priemonių. Kalnai, upės ir jūros buvo kur kas didesnės kliūtys negu dabar, ir
valstybė kūrėsi daug siauresnėse geografinių sienų ribose. Techniškai silpnas
valstybės aparatas aptarnaudavo palyginti siaurų sienų ir siauro veikimo rato
valstybę. Tačiau vis dėlto buvo aparatas, kuris vergus vertė būti pavergtais,
vieną visuomenės dalį laikė kitos prispaustą, engiamą. Versti vieną, didesniąją
visuomenės dalį sistemingai dirbti kitos naudai negalima be nuolatinio
prievartos aparato. Kol nebuvo klasių – nebuvo ir to aparato. Kada atsirado
klasės, visur ir visada, šiam susiskirstymui plečiantis ir tvirtėjant, atsirado
ir specialus institutas – valstybė. Valstybės formos buvo nepaprastai įvairios.
Vergvaldystės laikais pagal aną laiką pažangiausiose, kultūringiausiose ir
labiausiai civilizuotose šalyse, pavyzdžiui, senovės Graikijoje ir Romoje,
kurios ištisai rėmėsi vergove, jau matome įvairių valstybės formų. Jau tuomet atsiranda
skirtumas tarp monarchijos ir respublikos, tarp aristokratijos ir demokratijos.
Monarchija – vieno asmens valdžia, respublika – kai nėra jokios nerenkamos
valdžios; aristokratija – palyginti nedidelės mažumos valdžia, demokratija –
liaudies valdžia (demokratija, pažodžiui išvertus iš graikų kalbos, ir reiškia:
liaudies valdžia). Visi šie skirtumai atsirado vergovės epochoje. Nepaisant šių
skirtumų, vergvaldystės epochos laikų valstybė buvo vergvaldinė valstybė, vis
tiek – ar tai buvo monarchija, ar aristokratinė arba demokratinė respublika.
Kiekviename senovės istorijos kurse,
klausydami paskaitos apie šį dalyką, jūs išgirsite apie kovą, kuri vyko tarp
monarchinės ir respublikinės valstybės, bet pagrindinis dalykas buvo tas, kad
vergai nebuvo laikomi žmonėmis; ne tik nebuvo laikomi piliečiais, bet ir
žmonėmis. Romos įstatymas traktavo juos kaip daiktą. Įstatymas dėl nužudymų, o
juo labiau kiti žmogaus asmens gynimo įstatymai nebuvo taikomi vergams.
Įstatymas gynė tik vergvaldžius, tik jie buvo pripažįstami pilnateisiais
piliečiais. Bet jeigu buvo steigiama monarchija– tai buvo vergvaldinė
monarchija, jeigu respublika – tai buvo vergvaldinė respublika. Jose visas
teises turėjo vergvaldžiai, o vergai pagal įstatymą buvo daiktas, ir jiems ne
tik galėjo būti taikoma bet kokia prievarta, bet ir vergo nužudymas nebuvo
laikomas nusikaltimu. Vergvaldinės respublikos skyrėsi savo vidaus
organizacija: buvo aristokratinių ir demokratinių respublikų. Aristokratinėje
respublikoje rinkimuose dalyvaudavo nedidelė grupė privilegijuotųjų,
demokratinėje – dalyvaudavo visi, bet vėl visi vergvaldžiai, visi, išskiriant
vergus. Šią pagrindinę aplinkybę reikia turėti galvoje, nes ji geriausiai
nušviečia valstybės klausimą ir aiškiai parodo valstybės esmę.
Valstybė yra mašina vienai klasei engti
kitą, mašina, kuria viena klasė laiko paklusnias kitas pavergtąsias klases.
Šita mašina esti įvairių formų. Vergvaldinėje valstybėje yra buvusi monarchija,
aristokratinė respublika arba net demokratinė respublika. Iš tikrųjų valdymo formos
būdavo nepaprastai įvairios, bet dalyko esmė likdavo ta pati: vergai neturėjo
jokių teisių ir buvo engiamoji klasė, jie nebuvo pripažįstami žmonėmis. Tą pat
matome ir baudžiavinėje valstybėje.
Keičiantis išnaudojimo formai,
vergvaldinė valstybė pamažu virto baudžiavine. Tai turėjo didžiulę reikšmę.
Vergvaldinėje visuomenėje vergas yra visiškas beteisis, jis nepripažįstamas
žmogumi; baudžiavinėje – valstietis pririšamas prie žemės. Pagrindinis
baudžiavos požymis yra tas, kad valstietija (o tuomet valstiečiai sudarė
daugumą, miestų gyventojai buvo labai negausūs) buvo laikoma pririšta prie
žemės, – iš čia kilusi ir pati baudžiavos sąvoka. Valstietis galėjo dirbti tam
tikrą dienų skaičių sau tame sklype, kurį jam davė dvarininkas; kitas dienas
baudžiauninkas dirbo ponui. Klasinės visuomenės esmė išliko: visuomenė rėmėsi
klasiniu išnaudojimu. Pilnateisiai galėjo būti tik dvarininkai, valstiečiai
buvo laikomi beteisiais. Jų padėtis praktiškai labai mažai tesiskyrė nuo vergų
padėties vergvaldinėje valstybėje. Bet vis dėlto jiems, valstiečiams,
išsivaduoti atsivėrė platesnis kelias, nes valstietis baudžiauninkas nebuvo
laikomas tiesiogine dvarininko nuosavybe. Jis galėjo dalį laiko leisti savo
sklype, galėjo, taip sakant, kažkiek priklausyti sau, ir baudžiava, esant
platesnėms galimybėms plėtotis mainams, prekybiniams santykiams, vis labiau ir
labiau iro, ir valstietijos išsivadavimo galimybės vis didėjo, Baudžiavinė
visuomenė visada buvo sudėtingesnė negu vergvaldinė visuomenė. Joje buvo
didelis prekybos, pramonės raidos elementas, o tai dar anuo metu sudarė sąlygas
plėtotis kapitalizmui. Viduramžiais baudžiava vyravo. Ir čia valstybės formos
buvo įvairios, ir čia matome ir monarchiją, ir respubliką, nors ne tokią
aiškią, bet visuomet viešpataujančiais buvo pripažįstami vien tik dvarininkai
baudžiavininkai. Valstiečiai baudžiauninkai neturėjo absoliučiai jokių
politinių teisių.
Ir vergovės, ir baudžiavos laikais
nedidelė žmonių mažuma, valdydama didžiulę jų daugumą, negali apsieiti be
prievartos. Iš istorijos žinome, kad engiamosios klasės nuolat mėgindavo
nuversti priespaudą. Vergovės istorija rodo, jog daugelį dešimtmečių vyko karai
dėl išsivadavimo iš vergovės. Be kita ko, „spartakiečių“ vardą, kurį dabar
pasirinko Vokietijos komunistai, – toji vienintelė Vokietijos partija, kuri
tikrai kovoja su kapitalizmo jungu,– tą vardą jie pasirinko todėl, kad
Spartakas buvo vieno iš didžiausiųjų vergų sukilimų vienas žymiausiųjų
didvyrių, – tas sukilimas įvyko maždaug prieš du tūkstančius metų. Keletą metų,
atrodytų, visagalę Romos imperiją, ištisai besiremiančią vergove, drebino ir
daužė didžiulis vergų sukilimas, – Spartako vadovaujami vergai, apsiginklavę ir
susibūrę, buvo sudarę tada didžiulę kariuomenę. Galų gale vergvaldžiai juos
išžudė, išgaudė, nukankino. Tie pilietiniai karai eina per visą klasinės
visuomenės istoriją. Aš dabar kaip pavyzdį paminėjau didžiausiąjį iš tokių
vergvaldystės epochos pilietinių karų. Per visą baudžiavos epochą taip pat
nuolat vyko valstiečių sukilimai. Pavyzdžiui, Vokietijoje viduramžiais kova
tarp dviejų klasių – dvarininkų ir baudžiauninkų – labai išsiplėtė ir peraugo į
valstiečių pilietinį karą su dvarininkais. Jūs visi žinote, kad taip pat ir
Rusijoje valstiečiai daug kartų buvo sukilę prieš dvarininkus baudžiavininkus.
Kad galėtų viešpatauti, išlaikyti savo
valdžią, dvarininkai turėjo turėti aparatą, kuris priverstų paklusti jiems
vienu metu daugybę žmonių, priverstų juos laikytis tam tikrų įstatymų,
taisyklių,– ir visi tie įstatymai iš esmės teturėjo vieną tikslą – išlaikyti
dvarininko valdžią baudžiauninkams. Tai ir buvo baudžiavinė valstybė, kuri,
pavyzdžiui, Rusijoje arba visiškai atsilikusiose Azijos šalyse, kur baudžiava
lig šiol tebeviešpatauja, buvo – savo forma ji skyrėsi––arba respublikinė, arba
monarchinė. Kada valstybė buvo monarchinė – buvo pripažįstama vieno asmens
valdžia; kada ji buvo respublikinė – daugiau ar mažiau buvo pripažįstamas
išrinktų dvarininkų visuomenės atstovų dalyvavimas,– taip buvo baudžiavinėje
visuomenėje. Baudžiavinė visuomenė buvo toks klasių susiskirstymas, kai
didžiulė dauguma – baudžiauninkai – buvo visiškai priklausomi nuo menkutės
mažumos – dvarininkų, kurie valdė žemę.
Išsiplėtojus prekybai, išsiplėtojus
prekių mainams, išsiskyrė nauja klasė – kapitalistai. Kapitalas atsirado
viduramžių pabaigoje, kai, atradus Ameriką, nepaprastai išsiplėtojo pasaulinė
prekyba, kai padaugėjo brangiųjų metalų, kai sidabras ir auksas tapo mainų
įrankiu, kai, įsigalėjus pinigų apyvartai, didžiuliai turtai galėjo būti
laikomi vienose rankose. Sidabras ir auksas visame pasaulyje buvo laikomi
turtu. Dvarininkų klasės ekonominės jėgos silpo, ir stiprėjo naujos klasės –
kapitalo atstovų – jėga. Visuomenės persitvarkymas vyko taip, tartum būtų
siekiama, kad visi piliečiai taptų lygūs, kad išnyktų pirmesnis susiskirstymas į
vergvaldžius ir vergus, kad visi būtų laikomi lygiais prieš įstatymą, nesvarbu,
kas kokį kapitalą turi – ar tai būtų žemvaldys, turintis žemę privatinės
nuosavybės teisėmis, ar varguolis, turintis vien savo darbo rankas, – prieš
įstatymą visi lygūs. Įstatymas vienodai gina visus, saugo nuosavybę tų, kurie
ją turi, kad į ją negalėtų pasikėsinti tos masės, kurios, neturėdamos
nuosavybės, neturėdamos nieko, tik savo rankas, pamažu nuskursta, nusigyvena ir
pavirsta proletarais. Tokia yra kapitalistinė visuomenė.
Aš negaliu smulkiai to nagrinėti. Prie
šio klausimo jūs dar grįšite, kai bus kalbama apie partijos programą, – tada
jūs išgirsite kapitalistinės visuomenės apibūdinimą. Toji visuomenė su laisvės
šūkiu stojo prieš baudžiavą, prieš senąją baudžiavinę santvarką. Bet tai tebuvo
laisvė tiems, kurie turi nuosavybę. Ir kada baudžiavinė santvarka buvo
sugriauta, –tai įvyko apie XVIII amžiaus pabaigą – XIX amžiaus pradžią, –
Rusijoje tai įvyko vėliau negu kitose šalyse, 1861 metais, – tuomet baudžiavinę
valstybę pakeitė kapitalistinė valstybė, kuri paskelbė visos liaudies laisvės
šūkį, ji sakosi išreiškianti visos liaudies valią, neigia, kad ji yra klasinė
valstybė, ir čia tarp socialistų, kurie kovoja dėl visos liaudies laisvės, ir
kapitalistinės valstybės plečiasi kova, kuri apima visą pasaulį; jos rezultatas
yra dabar sukurta Tarybų socialistinė respublika.
Norint suprasti su pasauliniu kapitalu
pradėtą kovą, norint suprasti kapitalistinės valstybės esmę, reikia atsiminti,
kad kapitalistinė valstybė, stodama prieš baudžiavinę, į mūšį ėjo su laisvės
šūkiu. Baudžiavos panaikinimas kapitalistinės valstybės atstovams reiškė laisvę
ir buvo naudingas, nes buvo griaunama baudžiava ir valstiečiai galėjo valdyti,
kaip visišką nuosavybę, tą žemę, kurią jie pirko, mokėdami išpirką, arba iš
dalies – mokėdami duoklę,–– į tai valstybė nekreipė dėmesio: ji saugojo
nuosavybę, nesvarbu, kaip toji nuosavybė būtų atsiradusi, nes ji rėmėsi
privatine nuosavybe. Visose dabartinėse civilizuotose valstybėse valstiečiai
virto privačiais savininkais. Valstybė saugojo privatinę nuosavybę, ir tada,
kai dvarininkas atiduodavo dalį žemės valstiečiams, ji atlygindavo jam
išperkamuoju mokesčiu, pardavimu už pinigus. Valstybė tarsi pareikšdavo:
visišką privatinę nuosavybę mes išlaikysime, ir visokeriopai ją paremdavo bei
užtardavo. Valstybė pripažino šią nuosavybę kiekvienam pirkliui, pramonininkui
ir fabrikantui. Ir toji visuomenė, kuri rėmėsi privatine nuosavybe, kapitalo
valdžia, visišku visų beturčių darbininkų ir darbo valstiečių masių pavergimu, –
toji visuomenė skelbėsi viešpataujanti remdamasi laisve. Kovodama prieš
baudžiavą, ji paskelbė nuosavybę laisva ir ypač didžiavosi tuo, kad esą
valstybė nebesanti klasinė.
Tuo tarpu valstybė, kaip ir anksčiau,
tebebuvo mašina, kuri padeda kapitalistams laikyti pajungtus varginguosius
valstiečius ir darbininkų klasę, bet iš išorės visai visuomenei nepasireiškia
taip šiurkščiai, taip atvirai papirkinėdama, kaip Amerikoje. Kapitalas, jeigu
jo esama, viešpatauja visai visuomenei, ir jokia demokratinė respublika, jokia
rinkimų teisė dalyko esmės nekeičia.
Demokratinė respublika ir visuotinė
rinkimų teisė, palyginti su baudžiavos santvarka, buvo didžiulė pažanga: jos
įgalino proletariatą taip susivienyti, taip susitelkti, kaip jis dabar yra
susivienijęs ir susitelkęs, sudaryti tas darnias, drausmingas gretas, kurios
sistemingai kovoja su kapitalu. Nieko panašaus, net apytikriai, neturėjo
valstiečiai baudžiauninkai, o juo labiau vergai. Vergai, kaip žinome,
sukildavo, rengdavo maištus, pradėdavo pilietinius karus, bet niekuomet
negalėjo sudaryti sąmoningos daugumos, kovai vadovaujančių partijų, negalėjo
aiškiai suprasti, kokio tikslo jie siekia, ir net revoliucingiausiais
istorijos, momentais visuomet tebuvo žaislai viešpataujančiųjų klasių rankose.
Buržuazinė respublika, parlamentas, visuotinė rinkimų teisė – visa tai
pasaulinės visuomenės raidos požiūriu yra didžiulė pažanga. Žmonija ėjo į
kapitalizmą, ir tik esant kapitalizmui, kylant miesto kultūrai, engiamoji
proletarų klasė galėjo suprasti savo jėgą ir sukurti tą pasaulinį darbininkų
judėjimą, suburti tuos milijonus darbininkų, kurie visame pasaulyje yra
susiorganizavę į partijas, tas socialistų partijas, kurios sąmoningai vadovauja
masių kovai. Be parlamentarizmo, be renkamumo darbininkų klasė negalėtų taip
vystytis. Štai dėl ko visa tai plačiausiųjų žmonių masių akyse įgijo tokią
didelę reikšmę. Štai dėl ko persilaužimas atrodo toks sunkus. Ne tik sąmoningi
veidmainiai, mokslininkai ir dvasininkai palaiko ir gina tą buržuazinį melą,
kad valstybė esanti laisva ir kad jos paskirtis ginti visų interesus, bet ir
masės žmonių, nuoširdžiai kartojančių senuosius prietarus ir negalinčių
suprasti perėjimo iš senosios kapitalistinės visuomenės į socializmą. Ne tik
žmonės, kurie yra tiesiogiai priklausomi nuo buržuazijos, ne tik tie, kurie
velka kapitalo jungą arba kurie yra to kapitalo papirkti (kapitalui tarnauja
daugybė visokių mokslininkų, menininkų, dvasininkų ir t. t.), bet ir žmonės,
kurie šiaip jau yra pasidavę buržuazinės laisvės prietarų įtakai, – visi jie visame pasaulyje susibūrė prieš
bolševizmą dėl to, kad įsikurdama Tarybų respublika atmetė tą buržuazinį melą
ir atvirai pareiškė: jūs vadinate savo valstybę laisva, o iš tikrųjų, kol yra
privatinė nuosavybė, jūsų valstybė, nors ji ir būtų demokratinė respublika, yra
ne kas kita, kaip mašina kapitalistų rankose darbininkams slopinti, ir kuo
laisvesnė yra valstybė, tuo aiškiau tai pasireiškia. To pavyzdys – Šveicarija
Europoje, Jungtinės Siaurės Amerikos Valstijos Amerikoje. Niekur kapitalas
neviešpatauja taip ciniškai ir negailestingai, ir niekur to nematyti taip
aiškiai, kaip šiose šalyse, nors jos ir demokratinės respublikos, nors ir
ypatingai išgražintos, nors ir tiek daug kalbama apie darbo demokratiją, apie
visų piliečių lygybę. Iš tikrųjų Šveicarijoje ir Amerikoje viešpatauja
kapitalas, ir į visus darbininkų mėginimus bent kiek esmingiau pagerinti savo
padėtį tuojau pat atsakoma pilietiniu karu. Šiose šalyse yra mažiau kareivių,
nuolatinės kariuomenės,– Šveicarijoje yra milicija, ir kiekvienas šveicaras
savo namuose turi šautuvą, Amerikoje iki pastarojo laiko nebuvo nuolatinės
kariuomenės, – ir dėl to, kai vyksta streikas, buržuazija apsiginkluoja,
pasisamdo kareivių ir nuslopina streiką, ir niekur tas darbininkų judėjimas
neslopinamas taip negailestingai žiauriai, kaip Šveicarijoje ir Amerikoje, ir
niekur parlamente taip smarkiai nepasireiškia kapitalo įtaka, kaip būtent čia.
Kapitalo galia – viskas, birža – viskas, o parlamentas, rinkimai – tai
marionetės, lėlės... Bet kuo toliau, tuo labiau šviesėja darbininkų akys, ir
tuo plačiau plinta Tarybų valdžios idėja, ypač po tų kruvinųjų skerdynių,
kurias mes ką tik esame patyrę. Darbininkų klasei vis labiau aiškėja, kad
reikia negailestingai kovoti su kapitalistais.
Nesvarbu, kokiomis formomis respublika
būtų dangstoma, tegul tai būtų demokratiškiausia respublika, bet jeigu ji yra
buržuazinė, jeigu joje liko privatinė žemės, gamyklų ir fabrikų nuosavybė ir
privatinis kapitalas laiko samdomojoje vergovėje visą visuomenę, t. y., jeigu
joje nevykdoma tai, ką skelbia mūsų partijos programa ir Tarybinė Konstitucija,
tai šita valstybė yra mašina vieniems engti kitus. Ir šitą mašiną mes
atiduosime tai klasei, kuri turi nuversti kapitalo valdžią. Mes atmesime visus
senuosius prietarus, kad valstybė esanti visuotinė lygybė, – tai yra apgaulė:
kol yra išnaudojimas, negali būti lygybės. Dvarininkas negali būti lygus
darbininkui, alkanas – sočiam. Tą mašiną, kuri vadinosi valstybė, prieš kurią
žmonės sustoja su prietaringa pagarba ir tiki senomis pasakomis, kad tai esanti
visos liaudies valdžia,– proletariatas tą mašiną atmeta ir sako: tai yra
buržuazijos melas. Tą mašiną mes atėmėme iš kapitalistų, pasiėmėme ją sau. Ta
mašina arba vėzdu mes sutriuškinsime visokį išnaudojimą, ir, kada pasaulyje
nebebus galima išnaudoti, nebebus žemės savininkų, fabrikų savininkų, nebus
taip, kad vieni persisotina, o kiti badauja,–tik tada, kai tam kelias bus
užkirstas, tą mašiną mes išmesime į šiukšlyną. Tuomet nebus valstybės, nebus
išnaudojimo. Štai mūsų komunistų partijos požiūris. Tikiuosi, kad prie šio
klausimo mes per kitas paskaitas grįšime – ir ne vieną kartą.
Pirmą kartą išspausdinta 1929 m. sausio
18 d. laikraštyje „Pravda“, Nr. 15. Spausdinama iš stenogramos. (V. Leninas.
Pilnas raštų rinkinys. V, 1987. T. 39, p. 60–78).
Šaltinis: Marksisto biblioteka
Šaltinis: Marksisto biblioteka
* Komunistinis
J. Sverdlovo universitetas susikūrė iš 1918 metais J. Sverdlovo iniciatyva
įsteigtų agitatorių ir instruktorių kursų prie Rusijos Centro Vykdomojo
Komiteto. 1919 metų sausio mėnesj kursai buvo reorganizuoti į Tarybinio darbo
mokyklą, o RKP(b) VIII suvažiavimui priėmus nutarimą įsteigti aukštąją mokyklą
prie CK partijos kadrams ruošti – į Centrinę tarybinio ir partinio darbo
mokyklą. Liepos 3 d. RKP(b) CK plenumas patvirtino nutarimą pakeisti Centrinės
tarybinio ir partinio darbo mokyklos pavadinimą ir pavadinti ją Komunistiniu J.
Sverdlovo universitetu. V. Leninas daug dėmesio skyrė universiteto
organizavimui ir jo mokymo programų rengimui. 1919 m. liepos 11 d. ir rugpjūčio
29 d. V. Leninas universitete skaitė paskaitas apie valstybę (antrosios
paskaitos užrašai nesurasti). Spalio 24 d. V. Leninas kalbėjo Sverdlovo
universiteto klausytojams, vykstantiems į frontą.
1932 metais VKP(b) CK nutarimu
Komunistinis J. Sverdlovo universitetas buvo reorganizuotas į Aukštąjį
komunistinį J. Sverdlovo žemės ūkio universitetą, kurio uždavinys buvo rengti
partijos organizatorių kadrus žemės ūkiui pertvarkyti; 1935 metais universitetas
buvo pertvarkytas į Aukštąją propagandistų mokyklą prie VKP(b) CK. 1939 metais
buvo įsteigta Aukštoji partinė mokykla prie VKP(b) CK.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą