110 metų – lygiai tiek sueina nuo tada,
kai 1909-ųjų metų kovo 12-ą dieną gimė Petras
Cvirka (1909-1947). Literatūros klasiku tapęs rašytojas, poetas ir
visuomenininkas, kurio kūrybinis palikimas, kaip ir patsai jo gyvenimo kelias
lig šiolei kursto aistringas reakcijas. Apvalių metinių proga jį prisiminti
vertėtų ir mums.
NEMUNO KRAŠTO SŪNUS
P. Cvirkos gyvenimas prasidėjo senoviniame Klangių kaime, ant aukšto skardžio į rytus nuo Veliuonos.
Valstietiškai Kazimiero ir Marijos Cvirkų šeimai Petras buvo pirmagimis vaikas.
Abu tėvai, nors paprasti bei nepasiturintys, vis dėlto buvo tarp labiausiai
išprususiųjų kaimo gyventojų; skaitė pažangiąją to meto spaudą, domėjosi
kultūros klausimais.
P. Cvirkos tėvai Marija ir Kazimieras |
Kaimiškoje Nemuno krašto
aplinkoje praėjusi Petro vaikystė nepaliko be gilių tuomečių istorinių įvykių
žymių. Didelius įspūdžius davė Pirmasis pasaulinis karas, kurio vaizdai
įaudrino dar šešiamečio (ties Klangiais frontas ėjo 1915-aisiais) Petro
vaizduotę. Mėgdavęs žaisti su draugais karą, dabar jis ėmė piešti karo vaizdus
– pradėdamas anglimi ant namų plūktinės aslos.
Pradžioje kiek juokingai pasireiškusį
palinkimą į meną Petras aiškiai perėmė iš tėvo – vietoje buvusio žymiu bei
nagingu medžio drožėju. Bet kol tėvo būta uždaro tylenio, sūnus charakterį
perėmė iš motinos – nuolat tarp žmonių būti mėgusios, sąmojo, o taip pat
altruizmo ir troškimo padėti kitam nestokojusios moters. Toks jis, svajojantis
ir atlapaširdis vaikas, 1918-aisiais pradėjo lankyti Veliuonos pradinę mokyklą.
Veliuonos pradžios mokykla |
PIRMIEJI ŽINGSNIAI
Dar tebūdamas mokyklinuku, 1921-aisiais
Petras neteko tėvo. Nors šisai mirdamas paliko šeimą gan varganoje padėtyje,
priešmirtinis jo troškimas buvo, kad nors vyriausias sūnus Petras galėtų išeiti
mokslą. Kaip daugelis kitų to meto vargingųjų liaudies sluoksnių vaikų, P.
Cvirka mokėsi, motinai iš paskutiniųjų besistengus išlaikyti šeimą.
1922-aisiais jis pradėjo lankyti Vilkijos
progimnaziją. Tačiau tai reikalavo aukų iš visos šeimos. Tame tarpe ir Petro,
ne visada turėjusio deramai apsirengti, arba apsiauti. P mokykloje
šeimininkavo klerikalai, jaunimą dusinę religinio fanatizmo persunktais dvasios
nuodais. Visgi situacija pakito 1924-ais į mokyklą atėjus naujiems, pažangiau
nusistačiusiems mokytojams Petroniui ir Jaunučiui. Jų skatinamas Petras ima
domėtis pasaulėžiūriniais klausimais, skaityti antiklerikalinę literatūrą;
progimnazijoje suklesti saviveiklos būreliai, pradedamas leisti mokinių
laikraštukas „Pirmieji žingsniai“ – vienu pagrindinių jo įkvėpėjų, autorių bei
iliustratorių buvo jaunasis P. Cvirka.
„ŽIBURĖLYJE“
Tačiau Petras, nors parodęs turįs ir
rašytojo gyslą, iš pradžių dar nepasuko literato keliu. 1926-aisiais metais
baigęs Vilkijos progimnaziją Cvirka, skatinamas mokytojo Petronio, įstojo į
Kauno meno mokyklą. Kad galėtų materialiai išsiversti, su Petronio pagalba
Petrui pavyko susirasti kampelį „Žiburėlio“ labdaros draugijos bendrabutyje.
"Žiburėlio" bendrabutis |
Čia ne tik išsiskleidė Petro, kaip
dailininko, sugebėjimai, bet susiformavo ir aiškesnė politinė pozicija. Ten,
išmokęs rusų kalbos, Cvirka ėmė godžiai skaityti Antono Čechovo, Levo
Tolstojaus, o taip pat socialistinio realizmo tėvo – Maksimo Gorkio raštus.
Inteligentijos, ypač liaudiško kilimo, tarpe sklido antikapitalistinės,
socialistinės ir komunistinės idėjos. „Žiburėlio“ valgykla buvo tapusi savitu
pažangaus Kauno jaunimo klubu. Diskusijose dalyvaudavo ir pogrindinio
komjaunimo veikėjai. Būtent „Žiburėlyje“ 1927-aisiais Cvirka susipažino su Jonu
Šimkumi, o 1928-aisiais, su bene artimiausiuoju savo bendražygiu – Antanu
Venclova.
Kaip tik tada P. Cvirka debiutavo, kaip
literatas. Tiksliau – poetas. Išėjo nedidelis eilėraščių rinkinukas pavadinimu
„Pirmosios mišios“. Jame Cvirka kandžiai pašiepė bažnyčią ir jos tarnus, iškėlė
aikštėn skaudžias tuometės Lietuvos visuomenės piktžaizdes (pvz. – „Mišios,
kurias aš pats laikiau“, „Lietuva“, „Gyvenimo katarinka“ ir kt.). Nenuostabu,
kad reakciniai sluoksniai knygelę sutiko neigiamai; netrukus „Pirmosios mišios“
buvo cenzūros uždraustos, o tiražas – konfiskuotas.
Cvirka - "Pirmųjų mišių" autorius (1928 m.) |
Tačiau tuo nesibaigė nei Cvirkos
literatūrinė kūryba, nei opozicinė jo veikla. Priešingai, jis tik dar labiau
brendo, o jo pažiūros – radikalėjo. 1929-ais išėjusiame almanache „Raketa“ P.
Cvirka jau atvirai kėlė kritinį realizmą atitikusias idėjas – kritikavo
buržuazinę, miesčionišką literatūrą, jos beidėjiškumą, kviesdamas jaunuosius
literatus nestovėti nuošalėje, bet savo kūriniais kovoti su gyvenimo
blogybėmis, kurių pagrindinė priežastis – kapitalistinė santvarka su jos
lemiamais socialiniais santykiais.
„TREČIAS FRONTAS“
Iš čia Cvirka prieina beletristinės
kūrybos. 1930-aisiais pasirodo jo pirmasis apsakymų rinkinys – „Saulėlydis
Nykos valsčiuje“, žiaurių, tragiškų, bet kartu teisingų tikrovės vaizdų
nestokojančios realistinės prozos pavyzdys. Kartu P. Cvirka baigia keturis Menų
mokyklos kursus, nuspręsdamas daugiau dailės nebesimokyti, bet tapti literatu; o tam geriausią pasiruošimą jis matė ne universitetinėse
studijose, bet gyvenimiškoje patirtyje. Susižavėjęs M. Gorkio žygiais po Rusiją
(„gyvenimo universitetais“), Cvirka kartu su Venclova 1930-iųjų vasarą
pėsčiomis perėjo Dzūkiją, išvaikščiojo ir gražiausias rytų Aukštaitijos vietas,
pakeliui susipažindami su vietinio gyvenimo realijomis, jo skausmais bei
džiaugsmais.
Šį Cvirkos idėjinio subrendimo, kaip ir
posūkio link literatūros laikotarpį žymi jo bendradarbiavimas 1930-1931 m. ėjusiame „Trečiajame fronte“ – viename žymiausių to meto kairiosios
minties žurnalų, už kurio (neminint paties Cvirkos) stovėjo karštas
antifašistas ir revoliucijos šauklys Kazys Boruta (dabar mums žinomiausias savo
„Baltaragio malūnu“), kartu su A. Venclova, J. Šimkumi ir kt. kairiaisiais to
meto literatais.
Savo kūryboje atskleisdamas opiąsias
visuomenės problemas – kapitalistinį išnaudojimą, valdininkų savivalę, žmonių susvetimėjimą,
skurdą ir nelygybę, „patriotine“ skraiste pridengtąjį buržujų elito
savanaudiškumą, Cvirka išstoja kaip rašytojas-publicistas, rašytojas-kovotojas.
Kaip liaudies tribūnas.
Trečiafrontininkai su "Raidės" spaustuvės darbininkais (P. Cvirka pirmas iš dešinės) |
„Per varganą svietą
beeidams, sūnus,
Pamatė, kad reik agituot: –
Ponus nuversti, dalyti dvarus, –
reik viską biedniem atiduot.
Pamatė, kad reik agituot: –
Ponus nuversti, dalyti dvarus, –
reik viską biedniem atiduot.
Kad tau sūnelis
iššvilpavo, –
neliūsk per daug, motuš, motuše.
Jei kartais dar lauktų kilpa jo, –
biedniem atiduotų ir dūšią.“*
neliūsk per daug, motuš, motuše.
Jei kartais dar lauktų kilpa jo, –
biedniem atiduotų ir dūšią.“*
* Sūnaus
agitatoriaus dalia. – P. Cvirka. Raštai. T. 5. V., 1985, p. 95
Toks „Trečiam fronte“ paskelbtas
eilėraštis buvo daugiau, nei skambi deklaracija. Tai – programinis pareiškimas,
tai Cvirkos idėjinis, pilietinis, jo etinis apsisprendimas.*
* Štai kaip pats Cvirka tai sukonkretino,
atmesdamas „grynojo meno“ („meno menui“) teoriją, pabrėždamas būtinumą
idėjiškai, visuomeniškai angažuotis:
„Yra
žmonių, kurie rašo didesniais tikslais, jie esti akstinas, atbudimas,
protestas, kovos pradžia, jie išeina su lozungais ir agitacija už naują tvarką,
naują socialinę santvarką, naujas gyvenimo formas... Jų daina – žadinimas. Yra
žmonių, rašančių šiaip sau visokias „ciamcia lemcia“ ir drįstančių afišuotis
poetais, spėjusias subrukti nevykusį ketureilį apie širdies kentėjimus, apie
fėjas, pasileidusia dvasios anarchija skelbiančius dekadansą ir
demoralizuojančius jaunąją, ateinančią kartą, kuriai kartais mokyklose šis šlamštas
brukamas už „perlą“.
Štai
kokia turėtų būti mūsų protesto pradžia. Po protestu visi tie pasirašys, kuriem
rūpi reikšmingas ir prasmingas žodis, kurie supranta naują poeto tipą:
agitatorių, kovotoją, einantį su masėmis, nes jis turi prasmę ir tikslą. Mums
svarbu būt tendencingiems, svarbu – tvirtinu, kada visur toks bankrotas ir
tokia sąšlavynė iš tų „grynojo meno kūrėjų“ (P.
Cvirka. Raštai. 6 T. V., 1985, p. 249-250).
PARYŽIUS – KAPITALIZMO SPINDESYS IR SKURDAS
Ši pozicija tik sustiprėjo 1931-aisiais,
kai jaunasis rašytojas, gavęs kuklią stipendiją iš „Žiburėlio“ draugijos, šiaip
taip išvyko į Paryžių studijuoti literatūros ir meno. Ten P. Cvirka pamato didžiulius
kontrastus – „vitrininį“ elito kapitalizmą, blizgančius rūmus ir miesčionių kvartalus;
o greta – vargingųjų sluoksnių gyvenimą.
Kauno meno mokyklos pastatas |
Nesužavi Cvirkos ir populiarėjęs
„modernusis“, nuo realizmo atsisakęs dekadentinis menas. „Nepyk, brolau, juk tu
žinai, kad aš marksistas. Per visas galerijas eik – tas pats ir tas pats –
visur meistrai, visur vardai, visur juos sunku „smertelnam“ žmogui pasiekt – o
vis dėlto visur buržuazinio pasaulio dūšios menkysta“, – savo bičiuliui,
skulptoriui Juozui Mikėnui adresuotame laiške iš Paryžiaus rašė P. Cvirka.*
* Laiškas
J. Mikėnui. Paryžius, 1931 m. ruduo. – P. Cvirka. Raštai. T. 7. V., 1986,
p. 223.
Dar daugiau. Cvirka užmezga ryšius su
vietos pažangiąja visuomene. Su marksistais, kairiaisiais literatais Tada jis
iki galo apsisprendžia, kaip socializmo-komunizmo šalininkas. Bet 1932-aisiais
grįžęs į Lietuvą (cenzūrai jau uždarius „Trečią frontą“) Cvirka neberanda
ankstesnių galimybių iš ties revoliuciniams kūriniams skelbti viešoje,
legalioje spaudoje. Sekantį laikotarpį jis praleidžia brandindamas naujus
kūrybinius sumanymus, versdamasis atsitiktiniais vertimais, kompiliacinio
pobūdžio straipsniais.
P. Cvirka (antroje eilėje pirmas iš kairės) su bendramoksliais iš Meno mokyklos |
Tiesa, ir tuomet jis nesnaudžia.
1933-iaisias į valdžią Vokietijon atėjus nacistams P. Cvirka kartu su A.
Venclova nuodugniai ištyrinėja pastarųjų ryšius su vokiškaisiais
pramonininkais, su monopolinio kapitalo gigantais ir kartu parašo
demaskuojančią publicistinę knygelę „Adolfas Hitleris“.
KŪRYBOS SUŽYDĖJIMAS
Paskui seka bene produktyviausias Cvirkos,
kaip rašytojo, veiklos laikotarpis. 1934-aisiais išeina pirmasis jo romanas,
beje – pirmasis satyrinis romanas lietuvių literatūros istorijoje – „Frank
Kruk“. Jame pavaizduotas Amerikoje pralobusio lietuvio biznieriaus,
„graboriaus“ Prano Krukelio (už Atlanto tapusio Franku Kruku) gyvenimas. Nuo
skrupulų nepripažįstančio jo iškilimo buržuazinės visuomenės piramidės laiptais
iki tragikomiško kracho „graboriui“ grįžus į Lietuvą ir papuolus į vietinių
biurokratų pinkles... Nors to meto kritikoje sulaukęs priekaištų dėl formos bei
stiliaus trūkumų, kūrinys įgijo didžiulį populiarumą, o „Krukas“ netrukus tapo
lietuviško vertelgos simboliu. Šiuo savo debiutu Cvirka įtikinamai demaskavo buržuaziją
ir biurokratiją.
Iš karto po to, jau sekančiais,
1935-aisiais metais – išeina dar du, po ankstesnio bandymo jau brandesni
Cvirkos kūriniai. Vaikams skirtų apsakymų rinkinys „Cukriniai avinėliai“ (pvz. –
„Šyvio gyvenimas“, „Vaikų karas“ ir kt.). Vengdamas tiesiogiai moralizuojančių
didaktinių kalbų, čia autorius auklėjamąsias mintis perteikia gyvuose veikėjų
paveiksluose, jų praktiniuose veiksmuose, skatindamas jaunuosius skaitytojus
žvelgti gyveniman su optimizmu, be nusižeminimo ar nuolankumo. Dar svarbesnis
momentas P. Cvirkos kūrybinėje biografijoje – „Žemė maitintoja“. Tai – apimtimi
ne itin ilgas, bet visgi plataus užmojo socialinis romanas, per valstiečių Juro
ir Monikos Taručių šeimos istoriją nušvietęs tuomečio Lietuvos kaimo tikrovę.
Tarutis, pradžioje patikėjęs „nepriklausomos“ Lietuvos pažadais ir nuėjęs į
savanorius, paskui gavęs sau mažą lopinėlį žemės, ilgainiui nusigyvena, buožės
Jarmalos spaudžiamas, prarasdamas viską, net šeimą. Atskleidžiama nelygybė,
buožių įsiviešpatavimas tarpukario kaime, gražiais šūkiais pridengtos žemės
reformos antiliaudinė esmė. Galop romane ryškėja ir socialistinio visuomenės
pertvarkymo, kaip alternatyvos esamai padėčiai, idėja.
Beje, 1935-aisiais P. Cvirka ne vien
intensyviai rašo, bet sėkmingai kuria savo asmeninį gyvenimą – įsimylėjęs Meno
mokyklos studentę Mariją Račkauskaitę, ją veda. Sukūrę šeimą jiedu apsigyvena
Marijos tėvų namuose Fredoje. Tuo baigiasi ankstesnis Cvirkos gyvenimas
bendrabučiuose ir pusrūsiuose. Kartu jis tampa stambaus masto, iš ties
pripažintu rašytoju.
P. Cvirka su žmona Marija prie Baltijos jūros (1935 m. vasara) |
SOCIALIZMO ŠAUKLYS
1936-aisiais Cvirka paskelbia trečiąjį
savo romaną – „Meisteris ir sūnūs“. Dar anksčiau ketinęs parašyti humoristišką
knygą apie Lietuvos kaimo amatininkus, čia Cvirka įvykdo gerokai platesnį
užmojį. Būtent – nupiešti istorinį 1905-1907 m. revoliucinių įvykių vaizdą mūsų
krašto kaime. Tai P. Cvirka padaro, sėkmingai aktualizuodamas kūrinį savo laiko
gyvenimui. „Pakils Lietuva jėgų įgavusi, kurioje žydės teisybė ir lygybė,
nebebus kalinių, priespaudos. Tauta su tauta broliškai gyvens kaip lygios
šeimos. Ir tvarkysis be ponų, valdimierų ir žalnierių“*, – meisterio Deveikos
lūpomis tarė Cvirka, visiškai atvirai keldamas revoliucinio visuomenės
pertvarkymo ir internacionalizmo idėjas.
* Meisteris
ir sūnūs. – P. Cvirka. Raštai. T. 3. V., 1984, p. 339.
Tais pat metais Cvirka pirmąkart išvyksta
vizitu į Tarybų Sąjungą. Pirmąją šalį žmonijos istorijoje, stačiusią socializmą-komunizmą.
Viešėjo jis tiek Maskvoje, tiek Leningrade. Jaunąjį rašytoją sužavėjo
kultūriniai TSRS laimėjimai, ypač mažųjų tautų nacionalinės dvasios
sužydėjimas. Vladimiro Majakovskio atminimo vakare gyvai susipažinęs su eile
žymiausių to meto tarybinių rašytojų, kelionės metu Cvirka priėmė pasiūlymą „Žemę
maitintoją“ išleisti rusų kalba (po metų knyga pasirodė 20 tūkst. vnt. tiražu).
Grįžo jis į Lietuvą kupinas jėgų, kovingumo ir tikėjimo, į lietuvių kalbą ėmėsi
versti Gorkio, Makarenkos, Ilfos ir Petrovo darbus.
P. Cvirkos knygos vaikams |
Iš literatūrine kūryba užsidirbtų pinigų, 1937-aisiais
P. Cvirka su žmona spėjo pakeliauti ir po Vakarų Europa, aplankyti didžiuosius
Prancūzijos, Italijos bei Vokietijos miestus, jų kultūros paminklus. Įspūdžiai
buvo dvejopi. Didžiai įvertindamas senosios Europos laimėjimus, Cvirka kartu,
kaip ir anksčiau, regėjo vis gilėjantį buržuazinio pasaulio dekadansą, o greta
jo – kylančią fašizmo pabaisą. Jis nacistų valdomą Vokietiją taikliai prilygino
zoologijos sodui, nužmoginančiam kalėjimui. „Ateina žmonės į gražų viešpaties
sodą, sugauna už save silpnesnius, uždaro už štangų, priverčia kilnoti rankas,
strapsnoti kojomis, papūgiškai kartoti žodelius“*, – rašė P. Cvirka.
* Zoologijos
sodas. – P. Cvirka. Raštai. T. 6. V., 1985, p. 57.
Antrojo pasaulinio karo išvakarėse Cvirkos
pozicija buvo aiški. Mirtinas fašizmo priešas, jis šaukė liaudį į darbą ir kovą
už naują gyvenimą, už socializmą. Tokioje dvasioje jis parengė ir 1938-ais
paskelbė sekantį stambesnį savo kūrinį – apsakymų rinkinį „Kasdienės istorijos“.
Čia, jau antrame (po „Saulėlydžio Nykos valsčiuje“) tokio tipo bandyme Cvirka
atsiskleidė kaip stiprus novelistas, realiais gyvenimo vaizdais ir
psichologiniais veikėjų portretais išryškindamas moralinę situacijų
problematiką. Pasakojimai, smerkdami nežmoniškus socialinius santykius,
persunkti neapykanta neteisybei ir išnaudojimui, kartu pulsavo tikėjimu žmogumi
ir jo orumu.
LIAUDIES SEIMO DEPUTATAS
P. Cvirka užėmė vis ryškesnę vietą
viešajame gyvenime. Dalyvavo jis literatūros vakaruose, pažangios pakraipos
spaudos (žurnalų „Dienovidis“ bei „Literatūra“) leidime. Augo jo autoritetas
tiek visuomenėje apskritai, tiek konkrečiai tarp rašytojų. 1939-aisiais Cvirka
jau buvo Lietuvių rašytojų draugijos sekretoriumi; o tokio žmogaus iškilimas,
savo ruožtu, atspindėjo tuometes tendencijas, kurios aiškiai krypo į kairę.
Lemiamus 1940-ųjų vasaros įvykius Cvirka
sutiko atitinkamai. Ilgą laiką oponavęs fašistinei Smetonos diktatūrai, jis –
kaip visa pažangioji to meto visuomenė – džiūgavo diktatoriukui pabėgus
Vokietijon. Dar daugiau, Cvirka tapo vienu pagrindinių naujojo Liaudies seimo
(su Justu Paleckiu priešakyje) dalyvių. Liaudies rašytojas tapo liaudies
deputatu. Prasidėjo Lietuvos pertvarkymas socializmo pagrindais. Kelias buvo
aiškus – įsijungimas į TSRS, – „kur“, – anot Cvirkos, – „visiems laikams
išrauta galimybė venam žmogui misti šimto ir tūkstančio žmonių prakaitu bei
krauju“.*
* Ko
mes galim pasimokyti iš TSRS. – P. Cvirka. Raštai. T. 7. V., 1986, p. 51.
P. Cvirka pasirašo Liaudies deklaraciją (1940 m.) |
Buvęs tarp Lietuvos delegatų, vykusių (K. Borutos
žodžiais) „Stalino Konstitucijos saulės“ parvežti – Cvirka amžiams įėjo į
Lietuvos politinę istoriją. Antikomunistams, antitarybininkams ir
reakcionieriams – kaip tariamas „tėvynės išdavikas“ ar „tautos priešas“... Bet
net didžiausi tamsybininkai negalėtų priskirti jo prie prisitaikėlių, „išvertusių
skūrą“. Ne, Cvirka visad laikėsi kairiosios, socialistinės-komunistinės
pozicijos. Kaip toks rašytojas, kaip liaudies dainius – jis nuo pradžios lig
galo liko ištikimas sau. Nes būtent socializme jis regėjo savosios lietuvių
tautos atgimimo, jos pilnutinio suklestėjimo perspektyvą.
Rašytojas nedelsdamas pasinėrė į naują
kultūrinį darbą. Ėmėsi vadovavimo Lietuvos TSR rašytojų sąjungos organizaciniam
komitetui, o buvusiuose milijonieriaus Vailokaičio rūmuose suorganizavo
kultūrinio gyvenimo centru tapusį menininkų klubą. Kartu Cvirka redagavo
literatūrinį žurnalą „Raštai“, domėjosi Lietuvos teatro situacija; tai be
abejonės buvo aktyviausi jo visuomeninės veiklos metai.
P. Cvirka (pirmas iš kairės) su kt. lietuvių rašytojais Maskvoje, 1940 m. |
DIDŽIOJO TĖVYNĖS KARO METU
Deja, prasidėjusią naujo, socialistinio
gyvenimo Lietuvoje statybą nutraukė 1941-ųjų birželio 22-ąją startavusi
hitlerininkų „Barbarosos operacija“ – puolimas prieš TSRS, tame tarpe ir
Lietuvą. Šalyje ėmė siautėti 1940-1941 m. reformomis (ypač – žemės) nepatenkintieji
privilegijuotųjų sluoksnių atstovai. Buožės ir miesčionija, kurios neretas
atstovas papildė vadinamųjų baltaraiščių ir žydšaudžių gretas. Raudonajai
armijai traukantis atgal, buvo organizuojama ir kultūrinių, politinių veikėjų evakuacija.
Koks likimas jiems buvo ruošiamas tėvynėje
– matyti iš poeto Vytauto Montvilos, kuris, 1941-aisiais neišsižadėjęs savo
komunistinių įsitikinimų ir atsisakęs tarnauti fašistams, pastarųjų buvo
kraugeriškai nužudytas, pavyzdžio. P. Cvirka, be abejo, irgi buvo baltaraiščių
taikiklyje. Tačiau jam su šeima pavyko išvengti tokios lemties, spėjus
pasprukti į TSRS gilumą.
Pradžioje įsikūręs tuometėje Kazachijos sostinėje,
Alma Atoje (dab. Almatoje), Cvirka smarkiai išgyveno atsiskyrimą nuo gimtojo
krašto, o taip pat – pirminę savo izoliaciją. Jis sielojosi, nugyvenęs jau virš
30-į metų, bet dar toli gražu nenuveikęs, kiek galįs. Cvirka stengėsi kaip
galėdamas prisidėti prie bendro karinio reikalo, nors kaip rašytojas keldamas kovinę
dvasią savo žodžio jėga. Kaip tik to jis ėmėsi 1942-aisiais atvykęs į Balacnhą,
kur eilę mėnesių praleido tarp Lietuviškosios (16-os) Raudonosios armijos
divizijos karių.
P. Cvirka Balachnoje |
Karo sąlygomis Cvirka nuolat kalbėdavo
lietuviams per radiją, o taip pat intensyviai rašė tuometėmis temomis. Išleido
apsakymų apie Lietuvos raudonuosius partizanus („Bausmės ranka“), dalis šio
meto jo kūrinių tapo chrestomatiniais (pvz. – „Vienas paveikslas“, „Lakštingala“,
„Verksmas“ ir kt.). Į Lietuvą grįžo kartu su Raudonąja armija, 1944-ųjų liepą
atvykęs į Vilnių dar aidint šūviams.
PASKUTINIEJI METAI
Pergalę kare Cvirka sutiko džiugiai. Iš
tiesų, kaip suprato jisai – tai buvo ne tik lietuvių tautos egzistencinis „būti
ar nebūti“ klausimas (hitlerininkams generaliniu „Ost“ planu numačius galutinį
lietuvių, kaip nacijos, sunaikinimą), betgi visos žmonijos kova su
tamsiausiomis reakcijos jėgomis, su imperialistinio kapitalizmo pagimdytuoju
fašizmo slibinu. Tačiau kartu jis buvo išvargęs, sunkiai pergyvenęs karo
sunkumus.
Vis dėlto jis nedelsė imtis darbo.
1945-aisiais tapo Rašytojų sąjungos pirmininku. Tai iš esmės reiškė atsakomybę
bene už visą tuometę lietuvių literatūrą, už jos orientavimą tarybinės
ideologijos linkme. Pradėjo rašyti apsakymus atitinkama tematika – apie besikeitusį
visuomeninį gyvenimą bei dramatiškas pokario kovas Lietuvos kaime; jie išėjo
rinkiniu „Ąžuolo šaknys“.
P. Cvirka (viduryje) su rašytojais Baliu Sruoga (dešinėje) ir Romu Šarmaičiu |
1946-ųjų vasarą P. Cvirka su ašaromis
akyse palaidojo savo brangiąją motiną. Pastaroji mirė nuo širdies ligos. Kaip
ir eilė kitų Cvirkų šeimos narių. Neaišku, ar jis tada įtarė, kad panašus likimas
greitu metu lauktų ir jo – dar pačiame jėgų žydėjime buvusio jauno vyro...
Visgi 1946-ieji jam tuo nesibaigė. Tų metų rudenį su Antanu Vienuoliu ir Juozu
Paukšteliu jis išvyko į kelionę po tarybines Užkaukazės respublikas. Sužavėtas tiek
vietos gamtos, tiek egzotiškų vietos nacionalinių kultūrų, Cvirka įspūdžius
aprašė eilėje apybraižų, kurios išėjo to meto spaudoje. Jį šios kelionės dar
labiau įtikino, kad būtent tarybinis internacionalizmas sudaro prielaidas tiek
kiekvienos tautos savitos kultūros klestėjimui, tiek broliškam visų tautybių
sugyvenimui.
P. Cvirka Armėnijoje 1946 m. |
P. Cvirka buvo pradėjęs ir naują romaną – „Upė
negrįžta“, kurį ketino paskirti tai pačiai socializmo įtvirtinimo pokarinėje
Lietuvoje temai. Tačiau šios knygos baigti jam nebuvo lemta. Mirė jis
netikėtai, 1947-ųjų gegužės 2-ąją dieną, turėjęs vos 38-erius metus, bet
pakirstas – kaip ir senoji motina – širdies ligos..
P. Cvirkos antkapis Vilniaus Rasų kapinėse |
PALIKIMAS IR ATMINIMAS
Nors vertino save ypač kritiškai, o
didžiąją dalį savo darbų įsivaizdavo dar esant ateity – netgi per šį palyginti
trumpą laiką Cvirka paliko mums didžiulį literatūrinį palikimą. Jis įėjo į mūsų
krašto istoriją ir iš jos pasitraukti nesiruošia.
Tarybiniais metais jo pripažinimas buvo
neabejotinas. Būtent tada, iki 1990-ųjų, buvo išleisti 3-eji daugiatomiai P.
Cvirkos „raštų“ rinkiniai. Paskelbta daugybė straipsnių, populiarių knygelių
bei monografijų, skirtų Cvirkos gyvenimo bei kūrybos klausimams. Rašytojo
garbei vadintos gatvės, aikštės, o 1959-aisiais Vilniaus centre iškilo J.
Mikėno sukurta Cvirkos skulptūra. Stovi ji ten ir dabar, nors daugelis dabarties
reakcionierių garsiai reikalauja josios pašalinimo.
Cvirkos paminklas Vilniuje |
Tačiau ne visame tame – Cvirkos tikroji
vertė. Ji slypi jo kūryboje, jo raštuose. Dar daugiau, ji slypi tame pavyzdyje,
kurį rašytojas įkūnijo visu savo gyvenimu ir darbais. Nuo pradžios lig pabaigos
buvęs ištikimu liaudies sūnumi, rišęs savąjį kūrybinį kelią ne vien su savo
individualiais polėkiais (kurių, be abejo – būta didelių), bet ir su
visuomeniniu interesu. Su paprastos liaudies siekiu geresnio, šviesesnio
rytojaus. Būtent dėl to jis šiandien ir yra šmeižiamas, juodinamas, nekenčiamas tų, kurių aukščiausioji dievybė – aukso veršis, o kapitalistinė vergija jam – kone tikriausioji laisvės viršūnė...
Vertėtų dabarties Lietuvos jaunimui, ypač
besidominčiam literatūra, pažinti ir nagrinėti P. Cvirkos darbus. Mokytis,
mokytis ir dar kartą mokytis iš jų. Ne tiktai formos ar stiliaus – dalykų,
kurie, aišku, palyginti greitai sensta. Bet mokytis dvasios, mokytis jo kūrybos
esmės. Kuri pačiam Cvirkai buvo vienui vienintelė: „Tarnauti liaudžiai –
reiškia tarnauti pačiai tautai, žmonijai, tarnauti tam, kas progresyvu ir gera.“*
* Gyvenamasis
metas ir rašytojai. – P. Cvirka. Raštai. T. 6. V., 1985, p. 421.
Todėl nenuogąstaukime. Kol liks
tarnaujančių liaudžiai – tol gyvas bus P. Cvirka. Tol gyvas bus jo palikimas,
gyvas bus jo pavyzdys. Apžvelgę garbingą rašytojo nueitą kelią bei semdamiesi
iš jo įkvėpimo saviems darbams bei kovoms, atminkime jį šiomis už Cvirką
jaunesnės kartos poeto, taip pat iki gyvenimo pabaigos (net žlugus TSRS) išlaikiusio
ištikimybę liaudžiai, ištikimybę socializmo idealams – Juozo Macevičiaus
eilėmis, kurias jis dedikavo mūsų Rašytojui:
„Tu nemirei. Tu amžiais
liksi gyvas.
Tu savo širdį mums čia palikai.
Tavus žodžius pavasarį ankstyvą
Kartos mums gimtos pievos ir laukai.“*
Tu savo širdį mums čia palikai.
Tavus žodžius pavasarį ankstyvą
Kartos mums gimtos pievos ir laukai.“*
* Žemė
maitintoja. – J. Macevičius. Rinktiniai raštai. T. 1. V., 1986, p. 26.
Parašė: Juozas Mickevičius
Ačiū už straipsnį. Vaikams skaitau Cvirkos pasakas, jiems labai patinka.
AtsakytiPanaikintiKlausimas ne į temą. Gal galite duoti nuoroda kur galima būtų sužinoti apie turtą, kuris liko Lietuvai po Tarybų sąjungos subyrėjimo? Teko girdėti, kad subyrėjus kai kur paliko naujos fermos, kurios paskui buvo išgrobstytos.
AtsakytiPanaikinti