Iki 1984 metų nedidelė Afrikos valstybėlė
vadinosi Aukštutine Volta, tačiau tuomet į valdžią atėjęs Tomas Sankara savo
šalį pavadino Burkina Fasu, kas išvertus reiškia „Dorų žmonių žemė“ – pagal
tai, kaip pats gyveno ir mokė kitus gyventi. Tačiau apie tai šiek tiek vėliau.
Ir kas visgi buvo tas Doras Žmogus, iki gelmių sukrėtęs visą Afrikos istoriją,
apie kurį nei su žiburiu nerasi dabartinės istorijos vadovėliuose? Netgi dar
labiau nutolstant nuo temos – kodėl būtent dabar prisiminiau šį Žmogų?*
* Straipsnis parašytas anksčiau, nei jį
skelbiame – šiandien ir yra jo gimimo dienos proga (T. Sankara gimęs 1949 m.
gruodžio 21 d.) – Red.
Šiuo metu kaip tik Lietuvoje vėl artėja
rinkimai. Tiek gatvės, tiek socialiniai tinklai prisipildė reklamų, todėl
vargu, kad kažkam reikia apie tai ir priminti. Jei vis dar nebuvote apmėtyti
pigiais tušinukais arba neradote savo pašto dėžutėje makulatūros – taip sakant,
dar ne vakaras. Apskritai, Lietuvoje daiktavardis „politikas“ turbūt jau
visiems tapęs keiksmažodžiu. Tiek man, tiek daugeliui Jūsų, gerbiami
skaitytojai, beveik neabejoju, jog šis žodis asocijuojasi su bukumu,
apgavystėmis, tačiau tuo pačiu –
brangiais automobiliais, vilomis ir t. t. Trumpai tariant, tikrai niekuo
padoriu. Šis žodis netgi ėmė varyti savotišką šleikštulį, kai pasižiūri į visą
tą pigų maskaradą bei apsimetinėjimą, kurį kuria mūsų vadinami „politikai“.
Ir tuo metu netyčiom mintyse iškyla
visiška priešinygbė – tikrieji Politikai – tie žmonės, kurie karste vartytųsi,
jei žinotų, kad yra vadinami tuo pačiu žodžiu. Tas vaizdas galvoje sukelia
netgi savotišką juoką. Kaip jums, skaitytojai, atrodytų, pvz. Butkevičiaus
palyginimas su Če Gevara? Arba Kubiliaus ir Vladimiro Lenino draugiškas
pasišnekučiavimas?
Turbūt tas pats, kas kolorado vabalo ir
liūto draugystė.
Taigi, visame šiame cirko fone man mintyse
ir iškilo Tomas Sankara. Tiesiog kaip beprotiškai makabriškai ironiškas
palyginimais su tais “politikais”, kokius turime mes. Tiek apie Leniną, tiek
apie Gevarą, tiek apie kitus žymius politikus jau prirašyta pakankamai, apie
Sankarą yra kalbama mažiau. Ir ne be reikalo. Pateiksiu faktus apie Dorą Žmogų
ir leisiu jums patiems palyginti jį su kuo tik norėsite – Butkevičiumi,
Kubiliumi ar nors ir pačiu Lietuvos „patriarchu“ Landsbergiu.
Taigi, Tomas Sankara gimė 1949 m.
katalikiškoje Margaret Sankaros ir žandaro Sambo Jozefo Sankaros šeimoje.
Sankarų šeima buvo kilusi iš Silmi-Mossi genties, kuri buvo laikoma viena iš
mažiausiai privilegijuotų genčių. Tomas Sankara pradinę mokyklą baigė Gaoua
mieste, o vidurinę – Bobo Diulase, antrame pagal dydį Burkina Faso mieste. Tomo
Sankaros tėvai norėjo, kad sūnus taptų kunigu. Gyvendamas šalyje su didele
musulmonų populiacija, T. Sankara taip pat buvo susipažinęs ir su Koranu.
1966 m. vidurinėje mokykloje įgavęs
karybos pagrindus, devyniolikmetis Tomas Sankara pradėjo karinę karjerą. Po
metų jis buvo išsiųstas į mokymus Madagaskare, Ancirabės mieste, kur 1971 m. ir
1972 m. matė žmonių sukilimus prieš Filiberto Cirananos režimą. Ten jis
perskaitė ir Karlo Markso bei Vladimiro Lenino kūrinius, padariusius jam
neišdildomą įspūdį ir suformavusius pažiūras visam gyvenimui. 1972 m. Sankara
grįžo į Aukštutinę Voltą (dab. Burkina Fasas), 1974 m. dalyvavo kare prieš
Malį. Sankara pelnė pagarbą už didvyrišką pasirodymą kare, tačiau po metų,
didėjant politiniam sąmoningumui, jis suvokė, kad karas yra „nenaudingas ir
neteisingas“. Tomas Sankara tapo populiariu veikėju sostinėje Uagadugu. Tai,
kad jis buvo geras gitaristas (grojo grupėje, pavadinimu „Tout-à-Coup Jazz“) ir
važinėjo motociklu, taip pat pasitarnavo jo įvaizdžiui visuomenėje.
1976 m. Tomas Sankara tapo Komandosų
Mokymo Centro vadovu Pô mieste. Tais pačiais metais Sankara Maroke susipažino
su Blezu Kompaore, vėliau tapusiu revoliucijos išdaviku ir Burkina Faso
prezidentu, valdančiu iki dabar nuo pat Sankaros mirties. Valdant pulkininkui Saye
Zerbo, grupė jaunų karininkų sukūrė slaptą organizaciją, pavadinimu „Komunistų
Karininkų Grupė“ (pranc. Regroupement des officiers communistes arba ROC),
kurios nariu tapo, žinoma, ir pats Tomas Sankara.
1981 m. rugsėjį karinė vyriausybė Sankarą
paskyrė Valstybės Sekretoriumi Informacijos klausimais. Pirmą dieną Sankara į
darbą atvažiavo dviračiu. Visgi 1982 m. balandžio 21 d., matydamas, jog režimas
visiškai neatstovauja liaudies, jis atsistatydino, paskelbęs šūkį: „Nelaimė
tiems, kurie apgaudinėja liaudį!“ (pranc. „Malheur à ceux qui baillonnent le
peuple!“)
1982 m. lapkričio 7 d. įvyko dar vienas
perversmas, kurio metu į valdžią atėjo gydytojas Jean-Baptiste Ouédraogo. 1983
m. sausį Sankara tapo Ministru Pirmininku, tačiau gegužės 17 d. buvo atleistas
iš pareigų ir po Prancūzijos prezidento sūnaus ir Afrikos reikalų patarėjo
Jean-Christophe Mitterrand vizito jam buvo skirtas namų areštas. Tokie valdžios
veiksmai sukėlė masinius žmonių protestus.
1983 m. rugpjūčio 4 d. Blaise Compaoré
organizavo perversmą, kurio metu, būdamas 33 metų, į valdžią atėjo Tomas
Sankara. Perversmą rėmė Libija, kuri tuo metu kariavo su Prancūzijos remiamu
Čadu.
Sankara laikė save revoliucionieriumi ir
buvo įkvėptas Fidelio Kastro ir Če Gevaros sėkmės Kuboje bei Ganos vadovo Džerio
Rolingso. Sankara Burkina Fase paskelbė „demokratinę ir liaudies revoliuciją“
(pranc. Révolution démocratique et populaire). Revoliucijos ideologija buvo
apibrėžta kaip anti-imperialistinė Sankaros kalboje Discours d'orientation
politique 1982 m. spalio 2 d., parašytoje jo artimo bendražygio Valère Somé.
Naujosios valdžios politika buvo nukreipta į kovą su korupcija ir badu, miškų
atželdinimą, taip pat sveikatos apsaugos ir švietimų sistemų stiprinimą.
Naujoji valdžia panaikino genčių vadų
privilegijas, kaip duoklių rinkimas ir privalomas darbas.
Sankaros iniciatyva buvo sukurti
Revoliucijos gynimo komitetai (pranc. Comités de Défense de la Révolution) –
masinės sukarintos organizacijos. Sankaros vyriausybė taip pat inicijavo
šaukimą į karinę tarnybą, tačiau ne į valstybinę armiją, o į SERNAPO (pranc.
Service National et Populaire) – alternatyvias Burkina Faso karines pajėgas.
Šios dvi organizacijos tapo atsvara armijos galiai.
Moterų teisių gerinimas ir įtraukimas į
valstybės valdymą buvo vienas iš aiškių Sankaros vyriausybės tikslų. Tai buvo
beprecedentis tikslas tarp Vakarų Afrikos vyriausybių. Sankaros vyriausybė
uždraudė moterų lytinių organų apipjaustymą, priverstines santuokas ir
poligamiją (daugpatystę). Tuo pačiu valdžia moteris paskyrė į įvairias aukštas
vyriausybės pareigas ir skatino dirbti bei mokytis mokykloje – net ir nėščias.
Sankaros vyriausybė taip pat skatino naudoti kontracepciją ir vyrus pačius
gaminti maistą bei vaikščioti į parduotuves, kad šie suprastų rūpesčius, su
kuriomis susiduria moterys. Tomas Sankara buvo pirmasis Afrikos valstybės
vadovas, skyręs moteris į tokias aukštas vyriausybines pareigas ir net karinius
postus.
Sankaros vyriausybė taip pat pirmoji
visoje Afrikoje AIDS pripažino kaip rimtą problemą ir pradėjo aktyvią kovą su
AIDS plitimu. Iš viso per Sankaros valdymą buvo paskiepyta 2,5 mln. vaikų nuo
tymų, meningito bei geltonojo drugio.
Apie šio Žmogaus darbus plėstis labai
neverta, nes tam parašyti turbūt ir knygos nepakaktų, todėl galima tiesiog
viską sutrumpinti:
- Jis pardavė visus vyriausybės tarnybinius Mercedes automobilius ir vietoje jų ministrams skyrė Renault 5 (tuo metu pigiausias automobilis Burkina Fase).
- Jis sumažino visų vyriausybės tarnautojų atlyginimus, įskaitant ir savo, bei uždraudė vyriausybės vairuotojus ir 1-os klasės skrydžių bilietų pirkimus.
- Jis atėmė žemę iš feodalinių dvarininkų ir atidavė valdyti valstiečiams. Vos per trejus metus kviečių užauginimas padidėjo nuo 1700 kg/ha iki 3800 kg/ha. Tai padarė šalį nepriklausomą nuo užsienio maisto paramos.
- Jis priešinosi užsienio pagalbai, sakydamas, kad „kas tave maitina, tas tave ir valdo“.
- Jis iškalbingai pasisakė įvairiuose forumuose, kaip Afrikos Vienybės Organizacijos, prieš neokolonijinės politikos skverbimąsi į Afriką per Vakarų prekybą ir finansus.
- Jis kvietė vienytis į jungtinį Afrikos šalių frontą, kuris galėtų išsiginti visų užsienio skolų. Jis teigė, kad vargšai ir išnaudojamieji neprivalo grąžinti pinigų turtingiesiems ir išnaudotojams.
- Jis pavertė armijos atsargų sandėlį Uagadugu į visiems atvirą valstybinį prekybos centrą (pirmąjį prekybos centrą šalyje).
- Jis privertė tarnautojus sumokėti vieno mėnesio atlyginimą visuomenės projektams.
- Jis atsisakė įsirengti oro kondicionierių savo kabinete vien todėl, kad tokią prabangą galėjo sau leisti vos vienas kitas šalies gyventojas, o daugumai tai nebuvo prieinama.
- Jis sumažino savo atlyginimą vos iki 450 $ per mėnesį ir apribojo savo turtą viso labo iki vienos mašinos, keturių dviračių, trijų gitarų, šaldytuvo ir sulūžusio šaldiklio.
- Jis pasirūpino, jog kiekviename kaime būtų pastatyta po medicininį dispanserį.
- Jis įsakė statyti mokyklas miestuose ir kaimuose (per metus buvo pastatyta apie 350 mokyklų).
- Jis reikalavo, jog valstybės tarnautojai dėvėtų tradicinę tuniką, nuaustą iš Burkina Faso medvilnės ir pasiūtą Burkina Faso amatininkų.
- Jei Jo paklausdavo, kodėl jis savo portretų nekabina viešose vietose, kaip tai darydavo kitų Afrikos valstybių lyderiai, Sankara atsakydavo, kad „čia yra septyni milijonai tomų sankarų“.
… ir t. t. ir panašiai.
Mėgindamas sumažinti užsienio skolas,
Tomas Sankara nacionalizavo įvairias pramonės šakas. Jis taip pat kovojo su
Tarptautinio Valiutos Fondo, Pasaulio banko ir Prancūzijos įtaka.
Tokie Sankaros veiksmai sukėlė Vakarų
lyderių, ypatingai Prancūzijos, bei privilegijas praradusių genčių vadų pyktį.
1987 m. spalio 15 d. Tomas Sankara buvo
nužudytas ginkluotos gaujos, vadovaujamos išdaviko, buvusio bendražygio Blaise
Compaoré. Perversmą aktyviai rėmė genčių vadai bei Vakarų imperialistai.
Sankaros kūnas greitai buvo palaidotas nepažymėtame kape, o žmona su dviem
vaikais pabėgo iš šalies. Po Sankaros nužudymo prasidėjo kelias dienas trukęs
ginkluotas Revoliucijos gynimo komitetų pasipriešinimas.
Į valdžią atėjęs Blaise Compaoré netrukus
sustabdė visus Sankaros valdžios projektus, panaikino jau įvykdytas reformas,
grąžino TVF įtaką į šalį ir nutraukė 4 metus trukusią Burkina Faso revoliuciją.
Susumavus visus Tomo Sankaros nuveiktus
darbus, nenuostabu, jog net UNICEF jo atėjimą į valdžią pavadino Afrikos
dešimtmečio įvykiu.
Sankara, kuris dažnai buvo vadinamas
„Afrikos Če Gevara“, propagavo Gevaros išorinį ir vidinį stilių bei buvo
įvairiais aspektais panašus į Gevarą. Sankara, kaip ir Gevara, dėvėdavo karišką
beretę ir karinę uniformą, gyveno asketiškai, turėjo nedaug asmeninių daiktų
ir, atėjęs į valdžią, tenkinosi žemu atlyginimu. Abu vyrai buvo Fidelio Kastro
draugai (Kastro aplankė Sankarą 1987 m.), gerai kalbėjo prancūziškai, mėgo
motociklus ir naudojosi savo charizma motyvuojant pasekėjus. Tiek Gevara, tiek
Sankara tikėjo ginkluota kova prieš imperializmą ir monopolinį kapitalizmą,
smerkė neo-kolonializmą, teikė didelę svarbą žemės reformai ir švietimui bei
kovojo prieš kontrrevoliuciją. Abu revoliucionieriai taip pat buvo imperialistų
nužudyti jauni ir būdami panašaus amžiaus (Gevara – 39, Sankara – 38). Net ir
žuvo panašiomis dienomis: Gevara – spalio 9 d., Sankara – spalio 15 d.
Galų gale, abu revoliucionieriai buvo
nacionalistai, savo žemyno didvyriai, tikėję šviesia savo tautos ir visos
žmonijos ateitimi bei už ją kovoję.
„Mūsų revoliucija Burkina Fase remiasi
žmogaus patirties visuma nuo pat pirmojo žmonijos oro įkvėpimo. Mes tikimės
tapti visų pasaulio revoliucijų, visų išsivaduojamųjų Trečiojo Pasaulio kovų
įpėdiniais. Mes naudojamės Amerikos revoliucijos pamokomis. Prancūzijos
revoliucija mus išmokė žmogaus teisių. Didžioji Spalio revoliucija atnešė
pergalę proletariatui ir padarė įmanomą Paryžiaus Komunos svajonių apie
teisingumą įgyvendinimą“, – Tomas Sankara, 1982 m. spalis.
„Revoliucija ir moterų išlaisvinimas eina
kartu. Mes nekalbame apie emancipaciją kaip labdarą ar žmonių užuojautos bangą.
Tai yra pagrindinė būtinybė, reikalinga revoliucijos triumfui. Moterys užima
kitą pusę dangaus“, – Tomas Sankara
„Če Gevara mokė mus, jog galime išdrįsti
pasitikėti savimi, pasitikėti savo sugebėjimais. Jis įskiepijo mums
įsitikinimą, kad kova – vienintelė išeitis. Jis buvo to laisvojo pasaulio
pilietis, kurį dabar mes kartu statome. Štai kodėl mes sakome, kad Če Gevara
taip pat yra afrikietis ir Burkina Faso pilietis“, – Tomas Sankara
Taigi, mielas skaitytojau, neabejoju, jog
jau supratai, kodėl mūsų istorijos vadovėliai tyli apie Dorą Žmogų. Ar galėtum
patikėti, jei kas pasakytų, jog kažkuris Lietuvos seimūnas nuveikė bent 1%
tautos naudai to, ką padarė Tomas Sankara? Kaip pats įsivaizduoji šio Žmogaus,
savo šalies ir žemyno didvyrio, nuveiktų darbų palyginimą su darbais tų
padugnių ir šiukšlių, kurie dabar vadinasi „politikais“? Kaip įsivaizduoji Tomo
Sankaros veidą ant tušinuko, įpaišytą tarp mėlynos vėliavos su geltonomis
žvaigždėmis? Ar įsivaizduoji, kaip nesuvokiamai juokingai ir groteskiškai
Sankara atrodytų Lietuvos seime, sėdėdamas šalia Kirkilo, Auštrevičiaus ir kitų?..
Ir galų gale, jei mūsų seimūnai yra
„normalūs“, „modernūs“, „vakarietiški“ XXI a. politikai, kas tuomet buvo Tomas
Sankara, Ernestas Gevara ir kiti?..
Parašė: Draugas
Nuostabu, kad parašėte apie Sankara. Paprastas žmogus, tikras lyderis! Yra pasakęs, kodėl jūs neskrendate ekonomine klase juk lėktuvas vistiek nusileis... Jam esant valdžioje ministrai nešiodavosi tautinius rūbus, kad galėtų greit apsirengti... Jis yra pasakęs, pažiūrėkite į savo lėkštę, ten ryžiai iš Kinijos, kodėl jūs negalite išmaitinti savo šalies... Jis Afrikos šalių vadovams sakė, mes turime susivienyti, Afrika turi būti stipri, bet deja... Jūs pasakykite, kaip galima taip meluoti ir plėšti Afrika net dabar, kaip vietiniams Afrikoje neapsimoka nieko auginti!
AtsakytiPanaikinti