„Tai tikrai katastrofiška. Kažką reikia
daryti, mes esame aukos, nieko nepadarėme. Mums reikia važiuoti į darbą, kaip
ir visiems kitiems“, – sakė 56 metų
keleivė Aziza Fleris. „Šį rytą tikrai buvau pozityviai nusiteikusi, bet
dabar ... Reikėjo matyti, kas nutiko traukinyje. Kai kurie žmonės pasijuto
blogai, moterys verkė. Vaikai. Tai nenormalu“, – pridūrė ji. Šios ašaringos
ir smulkiaburžuazinės raudos (ak, kokie nedori tie streikuotojai, nepagalvojo
apie pozityvios ponios Fleris nuotaikos išsaugojimą!) fone prasidėjo
Prancūzijos geležinkelio darbuotojų streikas. Jį organizuoja Prancūzijos
valstybinių geležinkelių (SNCF) profsąjunga.
Reikia paminėti, jog tai nėra vienas
didžiulis ir visaapimantis streikas. Ne, tai daug streikų, kurie, planuojama,
turėtų tęstis iki 3 mėnesių. Tai yra, profsąjungos streikuos po dvi dienas iš
penkių kiekvieną savaitę. Pavyzdžiui prieš savaitę (balandžio trečią dieną)
vykusio streiko metu važinėjo tik apie 12% traukinių. Natūralu, jog tai buvo
gan skausminga priemonė.
Planuojama, jog streikai vyks tarp
balandžio ir birželio mėnesio. Iš viso 36 dienas. Palies apie 4.5 milijono
žmonių ir kainuos apie 720 milijonų eurų.
Streikuoti taip pat pasirengę šiukšlių
išvėžėjai, elektros ir energetikos sektoriaus darbuotojai. Prie jų prisijungė
ir Prancūzijos avialinijų „Air France“ darbuotojai. Na, o studentai blokuoja
universitetų miestelius taip protestuodami prieš planus pradėti atrankas į valstybinius
universitetus.
Šiuo metu valstybinės Prancūzijos
geležinkelių kompanijos darbuotojai turi nemažai privilegijų: automatinį
kasmetinį atlyginimo augimą, ankstyvą išėjimą į pensiją, garantiją nebūti
atleistam, nemokamus bilietus šeimų nariams ir kitas. Turbūt dažnam tautiečiui
tai nesuvokiamos lengvatos, tačiau normaliai dirbanti profesinė sąjunga ir turi
siekti bei pasiekti tokių rezultatų.
Prezidento Macrono vyriausybė siekia
atsisakyti išskirtinių sąlygų SNCF darbuotojams, sudarant naujas darbo
sutartis, kurios nesiskirtų nuo kitų sektorių darbuotojų. Tolimesnis prezidento
tikslas – 2023-aisiais liberalizuoti sektorių ir atverti jį konkurencijos
sąlygoms, kaip to reikalauja ES. Iš esmės - pasiruošimas geležinkelių
privatizacijai.
Beje, jeigu manote, kad tai tik
Prancūzijos bėda, tai labai klystate. Lietuvoje šis procesas jau seniai
įsibėgėjęs. Cituoju: „Nuo šių metų (2017, informacija paskelbta 2017.09.14) pradžios
darbuotojų skaičius valstybės valdomos AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG)
grupėje sumažėjo beveik dešimtadaliu (1082 darbuotojais). Geležinkelininkus
vienijanti profesinė sąjunga vadovams dėl pertvarkos priekaištų neturi.“
Bet grįžkime prie Prancūzijos.
E. Macrono vyriausybė sako, kad globalizuota
ir vis labiau automatizuojama šiandienos ekonomika teikia pirmenybę lankstesnei
darbo jėgai. Be to, Europos Sąjungos taisyklės reikalauja, kad visos narės
atvertų valstybinius geležinkelius konkurencijai, tad Prancūzijos vyriausybė
įrodinėja, kad dėl darbuotojų specialaus statuso SNCF bus prastesnėje padėtyje
nei potencialūs privatūs konkurentai.
Įdomi susisiekimo ministrės Elisabeth
Borne taktika. Ji teigia, jog dabartiniai geležinkelio darbuotojai išsaugotų turimas
sąlygas. Neva tai, naujas planas skirtas naujiems darbuotojams. Ką tai reiškia?
Tiesiog elementarus dirbančiųjų skaldymas. Vieni, kurie labiau organizuoti,
gauna kažkiek privilegijų ir tampa/išlieka „Darbininkų aristokratija“,
t.y. nusiperkama dalinė ramybė kapitalui. Idant darbuotojai neapsivienytų o tik
kiekviena grupė saugotų savo turimas privilegijas. Ar ši taktika suveiks
Prancūzijoje? Iš dalies ji veikia iš anksčiau, ne veltui geležinkeliečiai turi
tokias sąlygas. Nes geležinkeliai, ir tik jie, yra ir dar labai ilgai bus
pagrindinė priemonė pervežti kapitalui ir iš dalies darbo jėgai.
Todėl bet koks geležinkelių darbo
sutrikimas yra peilis kapitalui. Todėl geležinkelių darbuotojai yra, bent jau
Prancūzijoje, „Darbininkų aristokratijos“ atstovai. O dabar
yra kėsinamasi į jų išskirtinį vaidmenį darbo jėgos pardavimo procese. Tad bus
ypač įdomu stebėti ar p. Borne taktika suveiks. Ar pas juos likusi tik asmeninė
ar yra dar ir klasinės sąmonės.
Na, o kapitalo (ir jo marionečių)
interesas čia aiškus:
a) Panaikinti sunkiai iškovotas, šiuo
atveju geležinkelio darbuotojų, darbo sąlygas;
b) Atverti kelią į tas struktūras pigiai
darbo jėgai iš kitų šalių, kuri dirbs už mažiau, tačiau džiaugsis, kad uždirbs
daugiau negu savo gimtinėse;
c) Tuo pačiu pakirs geležinkelių
profsąjungos jėgą. Suskaldys ir padarys mažas, neįtakingas o gal ir kišenines;
d) Tada geležinkeliai bus paruošti privatizavimui
kaip gardus kasnelis;
e) Žmonėms kils paslaugų kainos
(D.Britanijos pavyzdys).
Ar prancūzai atsilaikys? Sunku pasakyti.
Pasak buržuazinės spaudos, tai dabartinį protestą teigiamai vertina 46%
visuomenės. Teigiama, jog tai mažesnis palaikymas nei anksčiau. Prancūzijos
profesines sąjungos vienija tik 11% dirbančiųjų. Labai maži skaičiai. Blogai,
jog streikas nėra ištisinis - be laisvų dienų - o tik sąlyginis. Na, bet ne
mums čia aborigenams iš Šiaurės Rytų krašto mokinti. Prancūzai bent jau tokį
rezultatą pasiekia.
Dar vertėtų atkreipti dėmesį į panašų
veiksmą Vokietijoje. Šiandien (balandžio 10 dieną) prasidėjo Vokietijos
avialinijų streikas. Lygiagrečiai pradėjo protestuoti bei streikuoti ir kitos
viešojo sektoriaus grupės. Jos reikalauja, jog 2,3 milijonams to sektoriaus
darbuotojų atlyginimai kiltų 6%, mažiausiai 200 eu. Daugiau apie streikų bangą Vokietijoje galite perskaityti čia.
Įdomu, jeigu 6% yra, tarkim, 200 eu, tai
tų darbuotojų algos siekia mažiausiai 3300-3400 eu. Atrodytų, kaip ir neblogai,
ko čia tie vokiečiai nerimsta? Paklaustų tūlas lietuvis kasydamasis pakaušį.
Tačiau vokiečiai, jų profsąjungos, suvokia, jog yra toks reiškinys kaip
infliacija kuri suvalgo jų turimų algų vertę, todėl, jeigu
nuolat nereikalausi atitinkamo algų kylimo, tai tų dirbančiųjų perkamoji ir
vartojamoji galia menks. Arba liaudiškai tariant - biednės.
Todėl, visame pasaulyje, kur dar gaji
klasinė o ne prekariatinė sąmonė, vyksta kova dėl savo gyvenimo standarto, bent
jau, išlaikymo. Ta kova sunki, nes rimtesnių socialistinių valstybių, kurios
būtų pajėgios padėti tiek finansiškai, tiek savo būvimo faktu, nėra. Tikėtina,
jog artimiausiu metu situacija nekis. Todėl tenka kovoti remiantis vidiniais
ištekliais. Ta kova vyksta visur, ne tik Vakaruose. Atidžiau paieškojus galima
rasti ne tik kovos ekonominėmis ir politinėmis priemonėmis (streikais), bet ir
kovinėmis (Azija, P. Amerika).
O kas vyksta Lietuvoje? Manau situacija
puikiai detalizuoja šios dienos straipsnio „Verslo žinių“ portale
pavadinimas - „Lietuvoje darbuotojo atleidimas atpigo – pagalšį rodiklį
šalis tapo vidutiniokė“. Protestai dėl to nevyksta. Kaip ir nebuvo
ėjimo Va Bank prieš naująjį darbo kodeksą. Liūdna, tačiau
klasinė sąmonė Lietuvoje dar/jau embriono stadijoje. Bėgimas į užsienį, ten
kiek brangiau parduoti savo darbo jėgą, gali būti išeitis, tačiau trumpalaikė.
Kaip jau pastebėjote iš šio teksto, ten situacija irgi nestabili. Vietiniai
dirbantieji turi kruvinais nagais kovoti už status quo išlaikymą.
Būtent, kalbu apie išlaikymą o ne pagerinimą. Nėra jokių garantijų, jog
gyvenimo kokybė ten nekris. Todėl kova už teisę būti žmogumi turi būti
pradedama ten kur gyvenam ir dirbam.
Na ir pabaigai noriu pacituoti trumpą
atkarpėlę iš naujojo darbo kodekso. Vis tik jame, bent jau kol kas, yra dalelė
vilties. Priklauso kaip mes išmoksime tuo pasinaudoti. Cituoju: „Streikas
– kraštutinė priemonė ginti savo teises. Dabar tokia galimybė supaprastinta:
norint paskelbti streiką, reikia gauti ketvirtadalio profsąjungos narių
sutikimą. Anksčiau buvo būtina, kad streikui pritartų daugiau profsąjungos
narių. O įspėjamajam streikui surengti nereikia rinkti jokių profsąjungos narių
parašų. Pakanka profsąjungos viduje, su vadovybe, sutarti, kad toks bus, ir jį
paskelbti. Pagrindinė priežastis streikui skelbti – darbdavio atsisakymas
dalyvauti derybose su darbuotojais, vadinasi, vengimas susitarti“.
Daugiau apie tai galite paskaityti čia.
Daugiau apie tai galite paskaityti čia.
Ačiū, jog skaitėte. Jei patiko -
dalinkitės.
Norintys kontaktuoti rašykite: mariusjonaitis1984@gmail.com
Šaltinis: Kūlgrinda
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą