JAUNUOLIO APMĄSTYMAI RENKANTIS GYVENIMO KELIĄ
Gyvūnui pati gamta lėmė veiklos ratą,
kuriuos jis turi judėti; jis ramiai užbaigia tą ratą, nemėginęs iš jo
išsiveržti, ir net nenujaučia, kad yra koks nors kitas. Taip pat ir žmogui
dievybė nurodė bendrą tikslą – sukilninti žmoniją ir save, bet ji paliko paties
žmogaus nuožiūrai susirasti priemones, kuriomis jis galėtų pasiekti tą tikslą;
ji leido žmogui pačiam pasirinkti visuomenėje vietą, kuri jam labiausiai pritiktų
ir teiktų didžiausią galimybę iškilti pačiam bei išaukštinti visuomenę.
Turėdamas tokį pasirinkimą, žmogus labai
pranoksta visas kitas sukurtas būtybes, bet kartu šis pasirinkimas yra
žingsnis, galintis niekais paversti visą žmogaus gyvenimą, suardyti visus jo planus
ir jį patį padaryti nelaimingą. Taigi jaunuolio, pradedančio savo gyvenimo kelią
ir nenorinčio palikti atsitiktinumo valiai to, kas jam svarbiausia, pirmutinė
pareiga, žinoma, yra rimtai apsvarstyti šį pasirinkimą.
Kiekvienas prieš akis turi kokį nors
tikslą, kuris bent jau jam pačiam atrodo esąs didis ir kuris iš tikro yra
didis, kai jį tokiu laiko tvirčiausias įsitikinimas, vidinis širdies balsas,
nes dievybė niekada nepalieka žemiškosios būtybės be vadovo; ji kalba tyliai,
bet tikrai.
Tačiau šis balsas yra lengvai
nustelbiamas, ir tai, ką palaikėme įkvėpimu, gali būti akimirkos padarinys, ir
kita akimirka galbūt jį vėl sunaikins. Mūsų vaizduotė gal yra įsiliepsnojusi,
jausmai sužadinti, miražai šmėkščioja prieš mūsų akis, ir mes aistringai
veržiamės link tikslo, kurį nurodė, kaip vaizduojamės, pati dievybė; tačiau
tai, ką mes karštai glaudėme prie krūtinės, netrukus mus atstumia, ir pamatome,
kad visas mūsų gyvenimas yra sugriautas.
Todėl turime rimtai patikrinti, ar mus
iš tikro žavi kokia nors profesija ir ar tai profesijai pritaria vidinis
baisas, o gal mūsų įkvėpimas buvo suklydimas, ir tai, ką palaikėme dievybės
raginimu, – vien savęs apgaudinėjimas. Bet kaipgi galime tai sužinoti, nesuradę
paties įkvėpimo šaltinio?
Dideli dalykai spindi, jų spindesys
kursto garbės troškimą, o garbės troškimas galbūt lengvai sužadino įkvėpimą
arba tai, kas mums atrodė esąs įkvėpimas; tačiau protas jau neįstengia
sulaikyti to, kurį suviliojo garbės troškimo furija, ir šis metasi ten, kur jį
šaukia įsiaudrinęs potroškis: jau ne jis renkasi vietą visuomenėje, o ją lemia
jam atsitiktinumas ir regimybė.
Mes nesame pašaukti ir tokiai vietai,
kurioje galėtume labiausiai puikuotis; ši vieta – ne tokia, kurioje, galbūt
pavykus įsitvirtinti, mes per daugelį metų niekada nepailstume, niekada
nesumažėtų mūsų uolumas, niekada neišblėstų mūsų įkvėpimas. Atvirkščiai,
netrukus pamatytume, kad mūsų troškimai nenumalšinti, sumanymai –
neįgyvendinti, ir imtume širsti ant dievo bei keiksnoti žmoniją.
Tačiau, ne vien garbės vaikydamiesi, mes
galime staiga susižavėti kokia nors profesija, o galbūt tą profesiją patys
išgražinome savo vaizduotėje, ir išgražinome taip, kad ji mums virto didžiausiu
gėriu, koks tik įmanomas gyvenime. Mes nuodugniai negvildenome tos profesijos,
neįvertinome viso jos sunkumo, tos didžiulės atsakomybės, kuri mums tektų; mes
tik nužvelgėme ją iš tolo, o tolis klaidina.
Čia mūsų pačių protas jau negali būti
patarėjas, nes jis, jausmų apgautas, vaizduotės apakintas, nesiremia nei patirtimi,
nei įdėmesniu stebėjimu. Bet į ką gi mums tada kreiptis? Kas gi mus gali paremti,
kai mus apleidžia protas?
Tėvai, jau nuėję gyvenimo kelią ir jau
patyrę likimo griežtumą, – sako mūsų širdis.
Jeigu ir šaltakraujiškai apsvarstę
pasirinktą profesiją, suvokę jos sunkumą, susipažinę su keblumais, susijusiais
su ja, pamatome, kad mūsų įkvėpimas vis dėlto neblėsta, kad tą profesiją
tebemėgstame ir tikime, jog esame jai pašaukti, tai galime ją pasirinkti, tai
mūsų nesuklaidins nei įkvėpimas, nei skubotai ją pasirinksime.
Tačiau ne visada galime pasirinkti
profesiją, kuriai manome esą pašaukti; mūsų santykiai visuomenėje daugmaž jau
yra pradėję klostytis anksčiau, negu mes įstengiame juos nustatyti.
Dažnai jau fizinė mūsų prigimtis
grėsmingai mums prieštarauja, o jos teisių niekas neišdrįs išjuokti.
Tiesa, mes galime pakilti virš savo
fizinės prigimties, bet tada juo greičiau nusmuksime žemyn, tada mes ryšimės
statyti pastatą ant sutrūnijusių griuvėsių, tada visas mūsų gyvenimas virs
nelaiminga kova tarp dvasinio ir kūniško principo. Bet kaipgi tas, kuris
savyje neįstengė nuslopinti kovojančių pradų, galės atsispirti gaivališkam gyvenimo
spaudimui ir ramiai veikti? Juk vien iš susikaupimo gali atsirasti dideli ir
gražūs darbai; jis yra ta dirva, vien kurioje dera brandūs vaisiai.
Nepaisant to, kad, fizinei prigimčiai
nesiderinant su mūsų pasirinkta vieta visuomenėje, neilgai galėsime dirbti ir
dirbdami retai kada patirsime džiaugsmą, vis dėlto mums nuolat kils mintis
paaukoti savo gerovę pareigai, dirbti energingai nors ir silpnomis jėgomis;
tačiau, pasirinkę profesiją, kuriai neturime gabumų, mes niekada negalėsime
deramai atlikti to, ko ji reikalauja, ir netrukus gėdindamiesi suprasime, kad
negebame to atlikti, ir sau pasakysime, kad esame nenaudingos kūrimo būtybės,
visuomenės nariai, neįstengiantys įgyvendinti savo pašaukimo. Panieka sau tada
bus natūraliausias viso to padarinys. O ar yra skausmingesnis jausmas, ar yra
koks nors jausmas, kuris mažiau negu šis gali būti numalšintas viso to, ką
teikia išorinis pasaulis? Panieka sau – tai gyvatė, amžinai gelianti ir graužianti
širdį, siurbianti jos gyvasties kraują ir maišanti jį su neapykantos žmonijai
ir nevilties nuodais.
Neteisingai įvertinę savo gabumus kokiai
nors profesijai, kurią nuodugniau aptarėme, mes padarome nusižengimą, kuris
mums patiems atkeršija, kuris, netgi kitų nepeikiamas, mūsų krūtinėje sukelia
baisesnes kančias už tas, kurias galėtų sukelti tokie priekaištai.
Jeigu visa tai apsvarstėme ir mūsų
gyvenimo aplinkybės leidžia mums pasirinkti bet kurią profesiją, tai imkimės
tos, kuri mums garantuoja didžiausią orumą, remiasi idėjomis, kurių teisingumu
esame visiškai įsitikinę, ir kuri teikia daugiausia erdvės veikti žmonijos
labui ir patiems priartėti prie bendrojo tikslo, kurio atžvilgiu kiekviena
profesija tėra priemonė, – prie tobulybės.
Orumas yra tai, kas žmogų labiausiai
išaukština, jo veiklai, visiems jo siekiams suteikia didžiausio kilnumo, jį
padaro neliečiamą, verčia minią juo stebėtis ir leidžia jam iškilti virš
minios.
Tačiau orumą gali suteikti tik tokia
profesija, kurią turėdami mes nesame vergiški jos įrankiai, bet savarankiškai
dirbame savo srityje, tik profesija, kuri nereikalauja iš mūsų jokių smerktinų,
netgi iš pažiūros smerktinų veiksmų, ir kurią geriausias žmogus pasirinktų su
kilnaus pasididžiavimo jausmu. Viso to daugiausia teikianti profesija ne visada
yra puikiausia, bet visada yra labiausiai pasirinktina.
Tačiau mus pažemintų ir profesija,
neteikianti mums jokio orumo, mes tikrai sukluptume ir nuo naštos tokios
profesijos, kuri remiasi – kaip vėliau suprastume – klaidingomis idėjomis.
Čia jau nėra kitokios pagalbos, kaip tik
savęs apgaudinėjimas. O koks be galo liūdnas būna išsigelbėjimas, apgavus save!
Jaunuoliui, dar neturinčiam pastovių
principų, tvirtų ir nepaneigiamų įsitikinimų, pavojingiausios yra ne tos
profesijos, kurios susijusios su gyvenimu, o tos, kurios susijusios su
abstrakčiomis tiesomis, nors tokios profesijos kartu atrodo kilniausios, kai
jos giliai į širdį yra suleidusios šaknis, kai mes už jų vyraujančias idėjas
galime aukoti savo gyvenimą ir visus siekius.
Tokios profesijos gali padaryti
laimingus tuos, kurie joms turi pašaukimą, bet jos sužlugdo tuos, kurie jas
pasirenka skubotai, neapgalvoję, paveikti akimirkos įspūdžio. Priešingai, gera
mūsų nuomonė apie idėjas, kuriomis remiasi mūsų profesija, mums padeda įgyti
aukštesnę vietą visuomenėje, didina mūsų orumą ir mūsų veiksmus daro tvirtus.
Tas, kuris pasirinko sau labai
brangintiną profesiją, sudrebės vien nuo minties, kad gali pasidaryti jos
nevertas, ir jis elgsis kilniai jau dėl to, kad kilni yra jo vieta visuomenėje.
Tačiau svarbiausias vadovas, kuris turi
mus nukreipti, kai renkamės profesiją, yra žmonijos gerovė ir mūsų pačių
tobulėjimas. Nereikia manyti, kad abu šie interesai galėtų kirstis ir turėtų
vienas kitą panaikinti; tačiau žmogaus prigimtis taip jau sutvarkyta, kad jis
gali tobulėti tik siekdamas savo amžininkų tobulėjimo, jų gerovės. Jeigu žmogus
dirba tik sau, jis galbūt gali tapti žymiu mokslininku, dideliu išminčiumi,
puikiu poetu, bet jis niekada negalės būti tobulas, tikrai didis žmogus.
Istorija didžiais pripažįsta tuos
žmones, kurie, dirbdami bendram labui, patys tapdavo tauresni; iš patirties
žinome, kad išaukštinami kaip laimingiausieji tie, kurie daugiausia kitų padarė
laimingus. Pati religija mus moko, kad idealas, į kurį visi siekia lygiuotis,
pasiaukojo už žmoniją. Tad kas išdrįstų paneigti tokias sentencijas?
Išsirinkę profesiją, kuri mums leistų
daugiausia darbuotis žmonijos labui, nesulinksime po jos našta, nes ji – tik
auka, skirta visiems; tada jusime ne menką, nedidelį, egoistišką džiaugsmą, o
mūsų laimė priklausys milijonams, mūsų darbai tada gyvens ramų, bet amžinai
veiksmingą gyvenimą, o prie mūsų kapo taurūs žmonės graudžiai apsiverks.
Taip pat skaitykite:
F.
Engelsas. Kalba prie Markso kapo
V. Leninas. Trys marksizmo šaltiniai ir trys jo sudedamosios dalys
V. Leninas. Trys marksizmo šaltiniai ir trys jo sudedamosios dalys
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą