Visai neseniai, dar
vasario 21-ąją suėjo lygiai 170-eri metai, kaip dienos šviesą pirmąsyk išvydo
legendinis dokumentas, marksizmo kūrėjų – K. Markso su F. Engelsu – kartu parašytas
Komunistų partijos manifestas. Šia proga verta Manifestą ne tik naujai
išsinagrinėti, bet ir apmąstyti jo aktualumą šių dienų pasauly, jo politinėje
praktikoje. Pagrindinius šito akcentus gan aiškiai nušviečia dar 2007-aisiais
išėjęs dabartinio Graikijos Kompartijos vadovo, D. Koucoumbo straipsnis, kurio lietuvišką
vertimą jums ir duodame.
KOMUNISTŲ MANIFESTAS IR JO REIKŠMĖ DABARTIES REVOLIUCINEI STRATEGIJAI
„Komunistų manifestas“
pirmą kartą išėjo prieš 160 metų Londone, 1848-ųjų vasario-kovo mėnesiais. Jį,
kaip savąją programą, K. Marksui su F. Engelsu parengti pavedė 2-asis Komunistų
Lygos suvažiavimas.
„Komunistų manifeste“
Marksas ir Engelsas pirmąsyk istorijoje parodė kapitalistinės ekonominės
formacijos vietą žmonijos istorijoje, taipgi ir josios neišvengiamą nuvertimą. „Komunistų
manifeste“ jie atskleidė nesutaikinamus buržuazinės visuomenės vidujinius
prieštaravimus, būtent faktą, jog dvi pagrindinės antagonistinės klasės,
buržuazija ir proletariatas, pastoviai veda bekompromisę tarpusavio kovą.
Kapitalo ir darbo prieštaravimas – tai ir yra pagrindinis kapitalizmo
prieštaravimas. Visuomenės raida juda link jo išsprendimo.
Atskleidžiamas ir
teoriškai pagrindžiamas epochinis proletariato, kaip kapitalistinės visuomenės
duobkasio ir komunizmo statytojo, kaip vienintelės iki galo nuoseklios ir dėlei
visų engiamųjų interesų kovojančiosios klasės vaidmuo. Panaikindamas
kapitalistinę gamybos priemonių nuosavybę ir pakeisdamas ją visuomenine,
komunistine nuosavybe, proletariatas išvaduosiąs visuomenę nuo kapitalistinio
pavergimo.
Tokia pamatinė
Manifesto tezė visus 160 metų kelia ginčus darbo žmonių judėjime. Buržuazija
neperstojamai su ja kovoja, nes joje proletariatas pasirodo esąs pagrindiniu
buržuazijos istoriniu priešininku, keldamas grėsmę jos valdžiai. Su šia teze
kovoja ir oportunistinės srovės, t. y. jėgos darbo žmonių judėjimo viduje
nešančios buržuazinę ir smulkiaburžuazinę ideologiją. Priėmę tokias pažiūras
būna pasidavę buržuazijai ir išsižadėję revoliucinės kovos tiek paskirose
šalyse, tiek tarptautiniu mastu.
Manifesto paskelbimo
pasėkoje remdamiesi Paryžiaus Komunos pamokomis, Marksas ir Engelsas sutelkė
dėmesį į klasių kovos dėsningumus, į vedantįjį proletariato vaidmenį
revoliucijoje, į jo avangardo, revoliucinės partijos vadovavimą.
Buržuazinės
revoliucijos suteikė didelį postūmį kapitalistinių santykių išsivystymui.
1850-1870-ųjų laikotarpiu smarkiai vystėsi darbininkų klasė. Visose
priešakinėse kapitalistinėse šalyse (Anglijoje, Vokietijoje, JAV ir t. t.)
radosi kovingos darbininkų profesąjunginės organizacijos, sudarydamos pagrindą
tolimesniam darbo žmonių judėjimo kilimui. Būtinumas pakelti klasinės kovos
ideologinį bei politinį lygį ir vieningą veikimą pasiekti 1864-aisiais privedė
prie Tarptautinės Darbininkų Asociacijos (I Internacionalo) įsteigimo.
Kapitalizmo ir darbo
žmonių judėjimo vystymosi pažanga per 1871-ųjų Paryžiaus Komunos įvykius išvedė
darbininkų klasę istorijos avanscenon. Darbininkų klasė tuomet išsikovojo
valdžią, suorganizavo savą valstybę, proletariato diktatūrą. Nors darbininkų
klasė ir nepajėgė šios pergalės išsaugoti, tai jau įrodė josios, kaip
vedančiosios engiamųjų sluoksnių klasės, istorinį vaidmenį.
Kaip rašė Leninas: „Paryžiaus
patrankų griausmas pažadino giliu miegu miegojusius labiausiai atsilikusius
proletariato sluoksnius ir visur paskatino suaktyvinti revoliucinę socialistinę
propagandą. Štai kodėl Komunos reikalas nežuvo.“[1]
Komunistų manifesto
autoriai pareiškė, kad darbininkų klasė gali pasiekti šį tikslą tik
revoliucinio smurto prieš buržuaziją būtu, tiktai per proletarinę socialistinę
revoliuciją.
Žinoma, sąlygos
pastoviai kinta. 19-ojo amžiaus gale iškilo ir vėliau įsigalėjo monopolijos.
Išsivysčiusiose kapitalistinėse šalyse laisvąją konkurenciją pakeitė monopolijų
konkurencija. Europai buržuazinių revoliucijų epocha baigėsi. Klasinė kova
paaštrėjo, ką rodė dideli streikai Prancūzijoje, Belgijoje, Anglijoje ir JAV.
Susikūrė pirmosios
darbininkų klasės partijos. Šitai buvo dar vienas žingsnis link darbininkų
klasės virtimo savarankiška klase ir josios išsivadavimo nuo
buržuazinio-demokratinio judėjimo.
Monopolinio
kapitalizmo, t. y. imperializmo epochoje, darbininkų klasė vedė pasaulinį
revoliucinį procesą, vykdydama pergalingas socialistines revoliucijas,
pradedant 1917-ųjų Spalio revoliucija Rusijoje ir tęsiant eile kitų sekusiais
penkeriais dešimtmečiais.
Darbininkų klasė
maždaug 1/3 pasaulio dalyje suorganizavo savas proletariato diktatūros valstybes,
pasiekdama reikšmingų laimėjimų tiek tose, tiek kitose šalyse. Ji vedė masinius
pasipriešinimo judėjimus ir revoliucijas. Tačiau jai ne visuomet pavykdavo juos
pergalingai užbaigti dėl neigiamos jėgų pusiausvyros, arba dėl silpnybių bei
strateginių klaidų.
Marksas ir Engelsas
parodė proletarinės politinės partijos sukūrimo būtinumą. Jie apibrėžė josios
uždavinius bei santykį su darbininkų klase.
Jie suformulavo ir
teoriškai pagrindė proletariato diktatūros, kaip tikrojo darbininkų klasės
valdžios turinio, idėją. „Proletariatas panaudos savo politinį viešpatavimą
visam kapitalui iš buržuazijos žingsnis po žingsnio išplėšti, visiems gamybos
įrankiams centralizuoti valstybės, t. y. suorganizuoto kaip viešpataujančioji
klasė proletariato, rankose ir kiek galima greičiau gamybinių jėgų sumai
padidinti.“[2]
Marksas ir Engelsas
pabrėžė, jog vienas pamatinių komunistų principų yra tarptautinio kovos prieš
kapitalą pobūdžio pripažinimas. Šio principo esmė yra raudona gija per visą
Manifesto turinį einantis proletarinis internacionalizmas.
Jie padarė reikšmingų
pastabų proletarinės partijos strategijos bei taktikos klausimais. Manifeste
pažymima, kad komunistai yra nariai revoliucinės partijos, išsiskiriančios savo
nuoseklumu. „Komunistai kovoja dėl darbininkų klasės artimiausių tikslų ir
interesų, bet tuo pat metu, gindami šios dienos laimėjimus, jie gina ir
judėjimo ateitį.“[3]
Šisai klausimas buvo
ir išlieka svarbiu idėjinių bei politinių ginčų tema tarp nuosekliųjų
revoliucinių jėgų bei įvairių oportunistinių srovių bei požiūrių tarptautiniame
politiniame darbo žmonių judėjime.
Besibaigiant 19-am
šimtmečiui, E. Bernšteinas jau spėjo išvystyti savo gerai žinomas reformistines
pažiūras dėl ekonominių bei politinių reformų kapitalizmo rėmuose, pagal kurias
pagrindiniu proletariato kovos įrankiu laikomas parlamentas. Šiandien, su tam
tikrais pakeitimais, šios tezės bando tuos kapitalizmo laikotarpius, kurių
neseka revoliuciniai pakilimai ir bendri imperialistiniai karai, vaizduoti kaip
klasinės darnos laikotarpius. Bandoma įrodinėti, esą revoliucinės kovos
atgyvenusios, kad esama taikaus evoliucinio kelio į socializmą, tad ir
marksizmas neva tapęs senamadišku ir todėl turįs būti reviduojamas.
Kapitalizmo perėjimas
į monopolinę-imperialistinę stadiją 20-ojo amžiaus pradžioje, kaip objektyvus
jo raidos faktas, reikalavo revoliucinių jėgų ne reviduoti marksizmą, bet
toliau jį išvystyti. Šitai padarė Leninas eilėje savo darbų išanalizuodamas
visuomenines oportunizmo šaknis.
Šios „teorijos“ per
visą 20-ąją amžių pastoviai sugrįždavo į komunistinį judėjimą, tiek po Spalio socialistinės
laimėjimo, tiek Antrojo pasaulinio karo metu, tiek ir paskui.
Anot šių pažiūrų,
ekonominė darbininkų klasės kova turėtų būti atskirta nuo jos politinės kovos,
nuo kovos už darbininkų valdžią, už proletariato diktatūrą.
Ties šiuo lemiamu
strateginiu klausimu išsivystė intensyvi kova ir ginčas tarp marksistų ir
Komunistų manifesto ištraukomis marksizmą iškraipyti mėginančių oportunistinių
srovių.
Štai Leninas pabrėždavo,
kad požiūris, anot kurio marksizmo būta teorinės tuomet vyravusios praktikos,
t. y. politinės kovos pirmumo prieš ekonominę, išraiškos, yra visai klaidingas.
Iš tiesų buvo visai atvirkščiai. Marksizmas pasirodė kai vyravo „nepolitinis
socializmas“ ir Komunistų manifestas nedelsdamas prieš jį ir išstojo. Netgi
marksizmui pilnai teoriškai apsiginklavus (su Markso „Kapitalu“) ir
suorganizavus Tarptautinę Darbininkų Asociaciją, politinė kova dar nebuvo
vyraujanti (tredjunionizmas Anglijoje, anarchizmas ir prudonizmas lotynų šalyse
ir kt.). Leninas rašė: „Vokietijoje didžiausias istorinis Lasalio nuopelnas
buvo tas, kad jis darbininkų klasę iš liberaliosios buržuazijos priedėlio
pavertė savarankiška politine partija. Marksizmas susiejo į vieną neišardomą
visumą ekonominę ir politinę darbininkų klasės kovą“.[4]
Leninas padarė
reikšmingą pastabą:
„Tik tada, kai
atskiras darbininkas įsisąmonina, kad jis yra visos darbininkų klasės narys,
kai savo kasdieninę, siaurą kovą su atskirais savininkais ir su atskirais
valdininkais jis laiko kova prieš visą buržuaziją ir prieš visą vyriausybę, tik
tada jo kova tampa klasine kova.“[5] Anot
Markso, – „kiekviena klasių kova yra politinė kova.“[6] Tuo
tarpu Leninas išryškino, kad bet kurią darbininkų kovą prieš savo bosus laikyti
visuomet politine kova būtų klaidinga. Privalome suvokti, kad darbininkų kova
prieš kapitalistus įgyja politinę lygmenį tik tuomet, kai tampa klasių kova.
Štai toks ir yra revoliucinės partijos uždavinys: gaivališką kovą prieš
pavergėjus paversti sąmoningą visos darbininkų klasės kova organizuojant
darbininkus, vedant propagandą ir skleidžiant socialistines idėjas.
Komunistinis
judėjimas yra „socialistinės teorijos sujungimas su darbininkų judėjimu“
(Lenino apibrėžimas, perimtas iš Kautskio).[7]
Pagrindinis Komunistų partijos uždavinys yra skleisti socialistinę sąmonę
gaivališkame darbo žmonių judėjime, sujungti šį judėjimą su šiuolaikinį mokslą
atitinkančiais socialistiniais įsitikinimais, susieti jį su metodiška politine
kova. Tai yra sukurti nenutrūkstamus ryšius tarp šio gaivališkojo judėjimo ir
revoliucinės partijos veikimo.
Bet dar nuo Lenino
laikų skleidžiama „teorija“, politinę kovą, kovą dėl politinės valdžios vien
žodžiais pripažįstanti darbininkų judėjimo uždaviniu. Tačiau praktiškai ji šią
kovą atsieja nuo einamųjų ir tarpinių uždavinių, teigdama, esą darbininkų masės
dar nepribrendusios kovai dėl politinių tikslų.
„Argi tai rašė
socialdemokratai?“ (skaityk: komunistai)[8], –
tokius argumentus komentavo Leninas, toliau pridurdamas:
„Daugumas Rusijos
darbininkų dar nėra subrendę kovoti politinę kovą“! Jeigu
tai tiesa, tai yra tolygu mirties nuosprendžiui visai socialdemokratijai, nes
tai reiškia, kad daugumas Rusijos darbininkų dar nėra subrendę būti
socialdemokratais. Iš tikrųjų, niekur pasaulyje nebuvo ir nėra tokios
socialdemokratijos, kuri nebūtų neatskiriamai ir nenutrūkstamai susijusi su
politine kova. Socialdemokratija be politinės kovos – tai upė be vandens, tai
kažkoks didžiulis prieštaravimas, tai kažkoks grįžimas arba prie utopinio
socializmo mūsų proprotėvių, kuriems nerūpėjo „politika“, arba prie anarchizmo,
arba prie tredjunionizmo.
Jau pirmasis
pasaulinio socializmo profession de foi „Komunistų manifestas“ nustatė tą nuo
to laiko elementaria tapusią tiesą, kad kiekviena klasių kova yra politinė
kova, kad darbininkų judėjimas tik tuomet perauga užuomazgos ir vaikystės
stadiją, tik tuomet tampa klasiniu judėjimu,
kai imasi politinės kovos.“[9]
„Savo pažiūromis mes
visiškai pritariame visoms pagrindinėms marksizmo idėjoms (kaip jos buvo
išreikštos „Komunistų manifeste“ ir Vakarų Europos socialdemokratų programose)
ir esame už nuoseklų šių idėjų plėtojimą Markso ir Engelso dvasia, griežtai
atmetame tas kompromisines, oportunistines pataisas, kurios, Bernšteino lengva
ranka padarytos, dabar pasidarė tokios madingos. Socialdemokratijos uždaviniu
mes laikome klasinės proletariato kovos organizavimą, tos kovos rėmimą, jos
būtino galutinio tikslo nurodymą, tos kovos būdus nulemiančių sąlygų
analizavimą. „Darbininkų išvadavimas gali būti tik pačių darbininkų uždavinys.“[10]
Tačiau, neskirdami socialdemokratijos nuo darbininkų judėjimo, mes neturime
pamiršti, kad jos uždavinys – apskritai imant, atstovauti šito judėjimo
interesams visose šalyse, kai ji anaiptol neturi aklai lenktis prieš tą ar kitą
atskirą fazę, kurią gyvena tas judėjimas vienu ar kitu laiku, vienoje ar kitoje
vietoje. Mes laikome socialdemokratijos pareiga remti visokį revoliucinį
judėjimą prieš esamąją vyriausybės ir visuomenės santvarką ir laikome jos
tikslu tai, kad darbininkų klasė iškovotų politinę valdžią, kad būtų
eksproprijuoti ekspropriatoriai ir sukurta socialistinė visuomenė. Mes griežtai
atmetame bet kurį mėginimą susilpninti ar užtušuoti socialdemokratijos
revoliucingumą, nes ji yra socialinės revoliucijos partija, negailestingai
priešiška visoms klasėms, kurios remiasi šiuolaikine visuomenės santvarka.“[11]
Tarptautinis
komunistinis judėjimas yra sukaupęs taip pat ir neigiamos patirties.
Daugiausiai Antrąjį pasaulinį karą sekusiu laikotarpiu ir vėliau, komunistų
partijos eilėje šalių nesugebėjo nusistatyti savalaikės revoliucinės
strategijos ar imperialistinį karą, ar kovą prieš savo krašto okupaciją į kovą
dėl buržuazinės valdžios nuvertimą, už darbininkų ir liaudies valdžią.
Vakarų Europoje įsigalėjus
dešiniojo oportunizmo srovei, vadinamajam „eurokomunizmui“, šitai pasidarė dar
sunkiau. Vardan „nacionalinių ypatumų“ jis teikdavo pirmenybę daugumos
vyriausybių bendradarbiavimui su komunistais, neva tai reformų keliu
privesiančio prie „demokratinio socializmo“ visuomenės.
Ši strategija
pasireiškė kapitalizmo konsolidavimu. Iš tiesų ji tapo lengviausiu būdu
pravedinėti buržuazinėms reformoms tikintis darbo žmonių judėjimo tiek
politinių, tiek profsąjunginių organizacijų prasme, palaikymo. Ne
atsitiktinumas, kad eilėje Europos šalių (Prancūzijoje, Italijoje, Ispanijoje,
Anglijoje ir kt.) komunistinis judėjimas persimetė į socialdemokratinę kryptį,
galiausiai pats pasinaikindamas ir atsisakydamas savojo revoliucingumo.
Šiandien panašius rezultatus regime dar blogesnėmis sąlygomis esant komunistiniame
judėjime Italijoje, Ispanijoje ir t. t.[12]
Šiuo metu didelėje
komunistinio judėjimo dalyje vyrauja teorijos apie galimumą pereiti į
socializmą parlamentinės kovos keliu. Jos neigia visuotinio susirėmimo su
monopolijomis, imperialistinėmis sąjungomis, kapitalo valdžia būtinumą, neigia
būtinumą ruoštis įvairioms kovos formoms, tame tarpe ir ginkluotai kovai. Šios
teorijos darbo žmonių judėjimo veikimą apriboja kapitalistinės sistemos rėmais.
Jos slepia, kad istorijoje nebūta nei vieno reikšmingo taikaus, parlamentinio
perėjimo į socializmą parlamentinių rinkimų keliu.
Vyrauja nuomonės,
kurios, lyg šiuolaikinė revoliucinio judėjimo liga, aukština buržuazines
institucijas, buržuazinę demokratiją, buržuazinį parlamentą, apeidamos lenininį
mokymą, jog buržuazinė demokratija lieka „taikinga“ tik tol, kol darbininkų klasė
nekelia grėsmės buržuazijos valdžiai. „Kuo labiau išplėtota demokratija, tuo
greičiau griebiamasi pogromo arba gali prasidėti pilietinis karas.“[13] Jos
ignoruoja, kad komunistai, atsižvelgdami į kiekvienoje šalyje esančias
aplinkybes, turėtų pasinaudoti savo dalyvavimu buržuaziniame parlamente tam,
jog masių akyse demaskuotų jo klasinį pobūdį, parodytų jį esant šiuolaikine
monopolijų diktatūra, kad paskatintų darbininkų judėjimą mesti jam iššūkį, kad
išlaisvintų liaudį nuo institucinių iliuzijų, vedančių link asimiliacijos, o
galiausiai ir visiško darbo žmonių judėjimo neveiksnumo.
Dabar – dar intensyviau
nei po 1989-1991-ųjų kontrrevoliucijos laimėjimo, vyrauja oportunistinė tezė,
ginčijanti patį darbininkų klasės egzistavimą, o tuo pačiu ir jos vaidmenį tiek
kapitalizme, tiek būsimojoje socialistinėje-komunistinėje visuomenėje.
Ši pseudoteorija reiškiasi
įvairiais pavidalais. Įprasti bandymai sistemingai vulgarizuoti darbininkų
klasės sąvoką ir apimtį. Tuo mėginama įrodinėti, esą darbininkų klasė
mažėjanti, nurodant į smukusį dirbančiųjų gamybiniame sektoriuje, eilėje
tradicinių pramonės šakų skaičių, darbininkų klasę tapatinant tik su jomis.
Panašiai aiškinamas ir fizinio darbo sumažėjimas, samdomų mokslinių darbuotojų
skaičiaus išaugimas kapitalistinių santykių sąlygomis.
Tačiau pati tikrovė šias
tezes paneigia. Jos slepia, kad pamatinis marksistinis-lenininis kriterijus
apibrėžiant darbininkų klasę yra tas, jog darbininkai savo darbo jėgą parduoda
nepriklausomai nuo jų sugebėjimų, žinių ar išsilavinimo. Būtent kapitalistai iš
šalies samdosi darbo jėgą nepriklausomai nuo to, kokia tai būtų pramonės ar
apskritai ūkio šaka.
Panašios pažiūros
randasi ir tarptautiniame komunistiniame judėjime, tapdamos esminiais ginčo su
oportunizmo jėgomis temomis. Labiausiai paplitusios teorijos nurodo į „darbo ir
darbininkų klasės galą“, „privatinės kapitalistinės nuosavybės panaikinimą dėl
technologijų raidos“, „postindustrinę ir nematerialią visuomenę“ ir t. t.
Anot šių teorijų,
reikalingi „nauji revoliuciniai subjektai“, antai „masių ir jaunimo sukilimai“.
Graikijoje šias teorijas
kelia SYNASPISMOS[14].
Panašios teorijos kartais vystymos ir socialdemokratijos bei tradicinių buržuazinių
ideologų tarpe.
Pastaruosius keletą
metų SYNASPISMOS veikėjai reiškė „susirūpinimą“ dėl „naujo visuomeninės
pažangos subjekto paieškos“. Tikrovėje jų praktika atsisuka prieš klasinio
judėjimo interesus, nes remia organizuotų buržuazinių manipuliacijų mechanizmo
pažeidžiamas struktūras. Tipišku šito pavyzdžiu yra Pasaulio Socialinis Forumas[15],
sukvietęs įvairios visuomeninės aplinkos atstovus: dalį vidurinių sluoksnių,
smulkiaburžuazinius inteligentus, dalis darbininkų aristokratijos (Graikijoje
ją sudaro susikompromitavusi ir Pasaulio Socialiniame Forume dalyvaujantys
profsąjungų vadovybė), o taip pat ir organizuotas buržuazines jėgas, antai
valstybinio aparato atstovus, buržuazinių asociacijų, kaip Le Monde
Diplomatique[16] ir įvairių
nevyriausybinių organizacijų veikėjus. Socialdemokratai, oportunistai,
reformistai ir biznio asociacijų atstovai bendradarbiauja vadovaudami
pasauliniams ir regioniniams socialiniams forumams. Jie visi kartu aiškiai
pasisako prieš klasių kovą. Jie visokiais būdais – ne tik finansiškai – remia įvairias
organizacijas bei „judėjimus“, kad užvaldytų kiekvieną pasauliniu mastu kuriamą
judėjimą ir neleistų tokio judėjimo radikalizmui vystytis antiimperialistine,
antimonopoline kryptimi.
Šios pastangos ypač
žalingos tokiais laikotarpiais, kai radikaliųjų jėgų judėjimai ir engiamos
liaudies pasipriešinimas vystosi imperialistų politikai galimai pavojinga
linkme.
Modernusis oportunizmas
kapitalistinės sistemos raidą laiko esant neoliberalinio administravimo pasekme
ir užtat siūlo antineoliberlistinius, bet ne antikapitalistinius kovos tikslus.
Šios pažiūros privedė prie pažangiųjų jėgų sukompromitavimo. Jos taip pat
naudojamos kaip pasiteisinimas buržuazinių darbo partijų, socialdemokratijos
jėgų, siūlančių taip vadinamą pasaulinės rinkos reguliavimą kaip „alternatyvią
politiką“ kapitalizmo krizėms spręsti. Jie protestuoja prieš konkrečias
monopolijas, pavyzdžiui, amerikietiškąsias, bet europietiškųjų nemini. Jie
mėgina maskuoti savo politiką nuorodomis į kažkokią „kitokią Europą“, o tai
visai nerealistiškas tikslas, nes juk jie nekovoja prieš imperialistinę ES.
Praktiškai pasiremdami globalizacijos pretekstu, jie kovoti atsisako jau
nacionaliniu lygmeniu.
Graikijos Komunistų
Partija (GKP) prieštarauja šioms pozicijoms ir kovos krypčiai. Todėl šių jėgų
ji kaltinama neva sektantiška politika, perdėm maksimalistiniais siekiais,
kairiųjų jėgų vienybės skaldymu bei liaudies bėdų sprendimo atidėliojimu iki
pat socializmo sukūrimo.
Tačiau negali būti
jokios perspektyvos alternatyviam darbininkų klasės ir vargingųjų liaudies
sluoksnių reikalų sprendimui be neperstojamos kovos prieš kapitalistinę valdžią
ir ekonomiką.
Nuoseklios GKP kovos
linijos dėka, per pastaruosius 15-ą metų kova Graikijoje spėjo duoti tam tikrų
rezultatų, sulaikydama eilę reakcingų politinių žingsnių ir padidindama
pasipriešinimą dešiniųjų bei socialdemokratinių jėgų politikai.
Šioji kovos linija
prieštarauja strategijai jėgų, kurios, nors ir besivadindamos komunistais, tuo
pačiu dalyvauja koalicinėse vyriausybėse su tikslu vykdyti anti-neoliberalų
kapitalizmo sistemos administravimą.
Mūsų partija siekia
didžiosios darbininkų klasės dalies jėgų, ypač jaunimo, politinio nubudimo, kad
jos nesitrauktų ir visuomet liktų gynybinėse pozicijose. Tiesa, liaudis ir bus
priversta laikytis gynybinių pozicijų iki pat kapitalizmo nuvertimo. Komunistų
partija ir klasinės jėgos, kaip buvo, taip ir liks šių kovų priešaky. Pastarojo
meto įvykiai Graikijoje, transnacionalinės kompanijos Carrefour prekybos centruose,
Renault arba didžiuosiuose turizmo objektuose, kur kapitalistai buvo priversti
atšaukti savo sprendimus dėl masinio žmonių atleidimo iš darbo – tai puikūs
pavyzdžiai to, ką gali pasiekti darbininkai. Komunistų vadovaujamos klasinės
jūrų uostų bei statybininkų profsąjungos taip pat pasiekė žymių laimėjimų
gerinant darbo sąlygas.
Darbininkų laimėjimai
negalimi nekeičiant jėgų pusiausvyros, nestiprinant klasinių jėgų, politiškai nestiprėjant
pačiai Komunistų partijai. Dabartiniai įvykiai, neperstojamas puolimas prieš
liaudies teises ir iškovojimus, kapitalo perstruktūravimo politika rodo į
vienintelį tikrą liaudies bėdų išsprendimo būdą: visuomeninę gamybos priemonių
nuosavybę, centrinį ekonomikos planavimą ir darbininkų vykdomą kontrolę.
Šiandien tai yra vienintelis būdas vystyti gamybą ne kapitalistinio pelno, bet
darbininkų naudai, įgyvendinant darbininkų klasės bei vargingųjų liaudies
sluoksnių poreikius.
GKP požiūriu kovos
frontų skatinimas ir augimas negali būti atskirtas nuo strateginio tikslo
paimti valstybinę valdžią, nuo liaudies valios išspręsti klausimą dėl liaudies
valdžios. Tai yra Graikijos visuomenėje tikrai pribrendusi būtinybė, nes
kapitalizmas jau visame pasaulyje yra pasiekęs stadiją, kurioje
socializmas-komunizmas gali būti matomas jau pro visus dabarties visuomenės „langus“.
17-asis GKP
Suvažiavimas nurodė būtinumą visai partijai giliai įsisavinti savo strategiją
ir programą, įgyti vieningą kolektyviniu patyrimu paremtą požiūrį ir jas
propaguoti. Mūsų tikslas – sukurti visuomeninį-politinį antiimperialistinių,
antimonopolinių jėgų aljansą kovai prieš monopolijas ir imperialistines
sąjungas, prieš buržuazines partijas ir jų aljansus, už liaudies vadžią ir
ekonomiką. Tai, kad šitokį Frontą sudarysiančios jėgos iš karto neturės
vieningo požiūrio dėl naujosios visuomenės požiūrio nereiškia, kad komunistai
neturėtų persunkti visų savo veiksmų supratimu, jog socializmas ir būtinas, ir
realus.
Mūsų partija savo
veiklą kreipia pirmiausiai į darbininkų klasę. Tai susiję su pačiu partijos,
kaip sąmoningojo klasės avangardo, pobūdžiu. Ji taip pat kreipia dėmesį
jauniman, kaip judėjimo jėgą ir rezervą, ypač dėl to, jog GKP patyrė smarkų
smūgį savo amžiaus sudėčiai 80-ųjų gale ir 90-ųjų pradžioje.
2007-ųjų lapkritį
tarptautinis revoliucinis judėjimas minėjo 90-ąsias 1917-ųjų Didžiosios Spalio
revoliucijos metines.
GKP Centro komiteto
nutarimu buvo paskelbtas kreipimasis į visus Graikijos komunistus, kviečiantis
juos 2008-aisiais minėti 90-ąsias mūsų partijos metines, nešti mūsų šalies
darbininkų klasei ir mūsų jaunimui marksizmo-leninizmo ir mokslinio komunizmo
pasaulėžiūrą. Žinoma, šitai turėtų būti daroma kartu organizuojant liaudies
kovą antiimperialistine bei antimonopoline kryptimi, kad būtų pabrėžiama
istorinis darbininkų klasės vaidmuo ir Komunistų partijos nepakeičiamumas.
„Šmėkla klaidžioja po
Europą — komunizmo šmėkla. Visos senosios Europos jėgos susivienijo į šventą
medžioklę prieš šią šmėklą <...>. Kur toji opozicinė partija, kurios jos
priešininkai, esantieji valdžioje, nebūtų apšaukę komunistine? Kur toji
opozicinė partija, kuri savo ruožtu nebūtų metusi smerkiančio kaltinimo
komunizmu tiek pažangesniesiems opozicijos atstovams, tiek ir savo reakciniams
priešininkams? Dvi išvados seka iš to fakto. Komunizmą jau visos Europos
galybės pripažįsta jėga. Jau pats metas komunistams atvirai išdėstyti visam
pasauliui savo pažiūras, savo tikslus, savo siekimus ir pasakoms apie komunizmo
šmėklą priešpastatyti pačios partijos manifestą.“[17]
Manifesto pradžioje
parašytos aukščiau pacituotos eilutės atvirė naują epochą darbininkų klasės
kovai, josios išsivadavimui ir susiorganizavimui. Iš tiesų atrodytų, lyg jos
būtų dar vakar rašytos. Jos gyvos ir aktualios, šiuolaikiškos ir jaunos būtent
todėl, kad jos yra tikrai revoliucinės ir komunistinės.
Šaltinis: Graikijos
Komunistų Partija
[1] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
20. V., 1982, p. 209.
[2] K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai raštai dviem tomais. T. 1. V., 1949, p. 26.
[2] K. Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai raštai dviem tomais. T. 1. V., 1949, p. 26.
[4] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
4. V., 1977, p. 159.
[5] Ten pat, p. 177-178.
[7] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
6. V., 1978, p. 38.
[8] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
4. V., 1977, p. 298.
[9] Ten pat.
[10] V. Leninas cituoja K. Markso parašytų
„Bendrųjų Tarptautinės Darbininkų Asociacijos [I Internacionalo] įstatų“
pagrindinį teiginį (žr. K.
Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai raštai dviem tomais. T. 1. V., 1949, p.
315). Red.
[11] Ten pat, p. 314.
[12] Padėtis nuo 2007-ųjų, kuomet buvo
rašytas šis straipsnis, pakito į gera. Štai Italijoje pastaruoju metu kyla
naujai atsikūrusi, nuo oportunizmo ir revizionizmo apsivaliusi Italijos
Komunistų Partija. Tiesa, šis procesas pareikalavo ir laiko, ir nemenkų
pastangų, bet rezultatai jau yra. Red.
[13] V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. T.
37. V., 1987, p. 245.
[14] SYNASPISMOS, „Kairės ir ekologinių
judėjimų koalicija“ – 1991-aisiais Graikijoje susikūrusi politinė partija,
atstovavusi smulkiaburžuazinių reformų ir socialdemokratijos pozicijas. Kritikuodama
„neoliberalizmą“ iš esmės rėmė esamą santvarką, NATO ir ES. Iki 2013-ųjų
vadovauta A. Cipro, dabartinio šalies premjero ir ją pakeitusio partinio
darinio, SYRIZA („Radikaliosios kairės koalicijos“) vadovo. Red.
[15] Pasaulio Socialinis Forumas (World
Social Forum) – 2001-aisiais prasidėjęs kasmetinis įvairių „pilietinę visuomenę“
atstovaujančių organizacijų suvažiavimas, siekiantis „alternatyvios
globalizacijos“, taip sakant, kairuoliško kapitalizmo „žmonišku veidu“. Red.
[16] Prancūzijoje einantis mėnesinis
žurnalas, užimantis „kairuoliškas“ reformistines alternatyvios globalizacijos
ir „neoliberalizmo“ kritikos pozicijas. Red.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą