Prieš porą metų Vilniaus miesto mero
pareigas einantis liberalų lyderis, R. Šimašius, visai nesiskaitydamas nei su daugumos
miestiečių, nei kultūrinio
paveldo apsaugos įstaigų nuomone, nuo Žaliojo tilto pašalino jas puošusias
socialistinio realizmo stiliaus skulptūras. Bet ant kranto stovintį „vamzdį“
tikriausiai pamilusiam politikieriui vien šito dar maža – dabar jis užsimojo
nugriauti žymių lietuvių šviesuolių, P. Cvirkos ir S. Nėries, paminklus.
Logika gana aiški: abiejų būta „sovietinės
okupacijos“ šalininkų, „kolaborantų“, todėl, girdi, tokiems asmenims dedikuotų
paminklų sostinės centre neturėtų būti. Panašiai argumentuotas ir sprendimas
dėl Žaliojo tilto skulptūrų – „Mokslo jaunimo“, „Taikos sargybos“, „Žemės ūkio“
bei „Pramonės ir statybos“. Girdi, turime nusikratyti „sovietiniu šleifu“.
Įdomu, kad to „šleifo“ esama ir kone
visos krašto infrastruktūros – kelių, vandentiekio, elektrinių ir t. t., ir
mokyklų, ligoninių, ką bekalbėti apie daugumą gyvenamųjų namų. Tiesa, minėtieji
paminklai aiškiai išreiškia socialistinės santvarkos ideologiją, pagerbia su ja
savo gyvenimą bei kūrybą susiejusius menininkus, rašytoją ir poetę. Tai negali
patikti tokiems, kaip Šimašius, Landsbergis ir Ko.
Tačiau jei dabartinė Lietuvos
Respublika, kaip teigiama
dar 1992-ųjų Konstitucijos preambulėje, iš tiesų siekia „atviros“
pilietinės visuomenės, tuomet vietos viešojoje erdvėje bent teoriškai turėtų
užtekti visiems. Nes būtent tai – nevaržomą ideologijų bei minčių įvairovę –
numato minėtasis „atvirumo“ principas. Visgi tikrovė kitokia.
Pokario miškinių, vadinamųjų „partizanų“,
o tame tarpe ir eilės paprasčiausių nacistinių kolaborantų, 1941-1944 m.
dalyvavusių masinėse Lietuvos gyventojų žudynėse, kultas ne tik leidžiamas, bet
ir skatinamas,
diegiamas „iš viršaus“. Tuo tarpu beveik visi tarybiniai paminklai
nugriauti, o veikėjai, kultūriniai ar politiniai, arba maišomi su purvais, arba
stačiai trinami iš istorinės atminties. Kad galima skirtinga, „kairioji“ ar „dešinioji“,
tos pačios linijos interpretacija, taip sakant, kosmetinis pažiūrų skirtumas –
nieko nekeičia.
P. Cvirkos paminklas |
Laisvė buržuazinei ideologijai
įvairiausiais jos pavidalais – liberalizmui ar konservatizmui, kosmopolitizmui
ar šovinizmui – duota ir garantuota. Nes ši ideologija gina dabarties
viešpačių – buržujų oligarchų – ir jų tarnų interesus. Kas kita – socialistinė ideologija
ir josios reiškėjai, davę įkvėpimą ir teorinį pagrindą liaudies socialinio išsivadavimo
judėjimams, kurių teigiamas indėlis į 20-ojo amžiaus Lietuvos ir lietuvių
tautos istoriją – tiesiog milžiniškas. Šitai – draudžiama, ką rodo ir 170-2 BK straipsnis.
Valdančiosios klasės viršūnių, kurioms
ir atstovauja R. Šimašius, patologinė neapykanta P. Cvirkai ir S. Nėriai,
juolab ciniškas šmeižtas, kaltinant
rašytoją „plagiatu“ (kur ir kokiu – šito Šimašius nurodyti nesugebėjo) bei
lyginant jį su lietuviškuoju
fašistu, etninių valymų įkvėpėju K. Škirpa, neturėtų kelti didesnės nuostabos.
Mat palikti objektyvų tokių asmenybių istorinį atminimą būtų perdėm nenaudinga.
Ties tuo ir atsiskleidžia darsyk tikroji
mūsiškės „demokratijos“ esmė – kapitalistų diktatūra. Ne vien tiktai ekonominiu
ar politiniu lygmeniu, įtvirtinant vien viršūnėms, prekybininkams ir
bankininkams, spekuliantams ir fabrikantams palankius įstatymus bei politinius
sprendimus. O ir kultūriniu, dargi moraliniu lygmeniu, atakuojant pačią
liaudies psichiką, perdirbinėjant jos istorinę sąmonę.
S. Nėries paminklas |
Parsidavėliai ir idiotai, nuo Šimašiaus
ir jo sėbrų iki gimnazijų
suoluose sėdinčių konservatorių „auksinio jaunimėlio“ vieningu choru
šaukia, kaip neva reikia versti paminklus, galutinai išniekinti šiuos gražius miesto
kampelius. Tuo tarpu reikalinga, dargi būtina viešumon iškelti ir priešingą
poziciją – būtent didžiuosius P. Cvirkos ir S. Nėries nuopelnus lietuvių
nacionalinei kultūrai, reikalaujant palikti ir išsaugoti jiems skirtuosius
paminklus bei parodant, kad mūsuose dar yra sveiko proto ir sąžinės
nepraradusių, tylėti nesutinkančių piliečių.
Kibirkštis
Taip pat skaitykite: Lietuvos
istorija – klasių kovos istorija
Būtų įdomu sužinoti, ką jūs, marksistai, būtent konkrečiai vadinate fašizmu ir ką nacionalizmu.
AtsakytiPanaikinti