Ar dar kas prisimena, nuo kuo prasidėjo
kapitalizmas mūsų šalyje? Priminsiu, – nuo mokamų viešųjų tualetų! „Pinigai
nekvepia“ – šis vieno Senovės Romos imperatoriaus pasakymas tapo lietuviškos
rinkos ekonomikos pradinio kapitalo kaupimo metodologija ir technologija. Prieš
keletą metų Kaune net buvo atsiradęs taip vadinamas „auksinis“ tualetas.
Reaguodami į tokias tendencijas gyventojai miestų atokesnius kiemus bei
aplinkinę gamtą pavertė išvietėmis. Šlapimu dvokia net pajūris ir valstybinių
įstaigų prieigos.
Dabar jau visi gamtiniai ir prigimtiniai žmogaus poreikiai apmokestinti kaip reikiant. Oras, maistas, būstas, miegas, seksas… Priimti arba svarstomi net specialūs įstaymai – pieno įstatymas, cukraus įstatymas, dirvožemio bei alkoholio vartojimo įstatymai. Sulauksim tikriausiai ir kokio nors „runkelių“ įstatymo. Nuolat brangsta maisto produktų kainos. Įvesti pagalvės ir ekologijos mokiesčiai. Toliau vyksta žemės plotų ir vandens tvenkinių „prichvatizavimas“, klesti prostitucijos ir narkomafijos biznis, siautėja bankų bei finansinių institucijų atviras lupikavimas bei plėšikavimas. Biznio ir pelno kvapas „permuša“ skurdo ir degradavimo tvaiką.
Dabar jau visi gamtiniai ir prigimtiniai žmogaus poreikiai apmokestinti kaip reikiant. Oras, maistas, būstas, miegas, seksas… Priimti arba svarstomi net specialūs įstaymai – pieno įstatymas, cukraus įstatymas, dirvožemio bei alkoholio vartojimo įstatymai. Sulauksim tikriausiai ir kokio nors „runkelių“ įstatymo. Nuolat brangsta maisto produktų kainos. Įvesti pagalvės ir ekologijos mokiesčiai. Toliau vyksta žemės plotų ir vandens tvenkinių „prichvatizavimas“, klesti prostitucijos ir narkomafijos biznis, siautėja bankų bei finansinių institucijų atviras lupikavimas bei plėšikavimas. Biznio ir pelno kvapas „permuša“ skurdo ir degradavimo tvaiką.
Visa tai stumia žmogų į socialinę ir
egzistencinę neviltį, susvetimėjimo, kriminalo, pijokavimo, emigracijos,
savižudybių prarają. Nauju postmodernistiniu pavidalu restauruojama vergovinė
sąntvarka, kurioje „nekvepia“ ne tik pinigai, bet ir politika bei kultūra.
Visuotinas drabstymasis politiniais purvais ir kultūrologiniais „ekskrementais“
tapo savotišku „nacionaliniu poreikiu“. Politinio elito bei įvairiausių
interesų grupių įtakojama bei reguliuojama žiniasklaida formuoja visuomenės
požiūrį į vieną ar kitą reiškinį arba žmogų. Vieni tampa pateptaisiais ir
pakvepintais, kiti – apipilti srutomis ir paskandinti.
Smarvė sklinda iš visų lietuviško
kapitalizmo kampų ir užkampių. Kaip žinia, gyvo organizmo pūvimo procesas
prasideda nuo galvos, tai yra nuo valdžios. Puvimas gali būti ir užkrečiamas.
Politikų bei valdininkų spintose apstu pašvinkusių praeities lavonų, kurie dar
nesuiro iki skeleto stadijos. Patys politikai su spectarnybų pagalba jos ieško
vieni pas kitus bei ištraukia į viešumą. Viešumoje jie paskleidžia savo
užkonservuotą smarvę po visą visuomenę ir užkriečia ją savo bacilomis bei
virusais.
Deja, lavonų-skeletų savininkai taip
visom prasmėm nupudruoti, kad ir patys atrodo kaip gyvi numirėliai. Jie ne šio
pasaulio gyventojai. Ir „Lietuvos širdis“ – Seimas – tampa panašus į prabangų
tautos morgą su fontanų ir gėlių klumbomis O kai dar pasidabina kokiomis gedulo
vėliavomis, tai vaizdelis – visai makabriškas. Viešojo tualeto ir politinės
lavoninės „aromatai“ susimaišo su saldžiąrūkščiais pūvančios valstybės kvapais.
Europoje protestuojantys žemdirbiai
užverčia valdžios institucijas mėšlo krūvomis. Mūsuose žmonės (pagrinde
pensijinio amžiaus) stovi prie jų pasigražinę ir pasikvepinę, su plakatais ir
inteligentiškais paraginimais valdžiai „atkreipti dėmesį“. Ore tvyro beveik
šventinė atmosfera. Todėl jie ir nejaučia kanalizacinės kapitalizmo smarvės.
Šaltinis: Michailas Bugakovas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą