Artėja Gegužės 9–oji – didžiosios pergalės prieš
vokiškąjį fašizmą diena. Diena pergalės, kuri faktiškai išgelbėjo rytų ir
vidurio Europos tautas, tame tarpe lietuvių, ne tik nuo visiško pavergimo, bet
ir fizinio sunaikinimo. Tačiau pastaruosius kelis dešimtmečius Lietuvoje
stengiamasi visais įmanomais būdais klastoti istoriją pagal įsivyravusius
antikomunizmo ir rusofobijos kanonus; todėl užtušuojama ir tikroji 1945 m.
gegužės 9 d. reikšmė. Žemiau pateikiamas dar 1943 m. išėjęs rašytojo P. Cvirkos
(1909–1947) straipsnis „Lietuvio tėvynės balsas“ šią reikšmę visu aiškumu perteikia iš lietuvio patrioto perspektyvos.
LIETUVIO TĖVYNĖS BALSAS
Mano mylimas senas kaimas prie Nemuno. Vienu savo galu jis remiasi į nedidelį mišką šiaurėje, vadinamą Kupstynėmis, o kitu galu kaimo sodybos, apsuptos sodais, dunksi ant paties Nemuno kranto. Upės slėnys platus, toks platus, jog iki Nemuno tenka eiti geroką laiko tarpą per pievas. Tas pievas valstiečiai vadina lankomis. Kiekvienas kaimo gyventojas turi po nuosavą rėžį lankos. Pavasario potvynių metu Nemunas su išsilaužusių ledų gabalais pakyla ir apsemia visą slėnį tarsi marios. Vandeniui nusėdus į vagą, lankose lieka riebaus, glitaus dumblo sluoksnis. Kai tik .saulė ima smarkiai šildyti, įsotinta trąšos ir drėgmės lankų žemė išvirsta tiršta, tankia žole. Kaip geras javas, žolė vis kyla ir kyla, ir dar gerokai prieš jonines visas kaimas susirenka į savo rėžius šienauti. Šienpjūviai anksti rytą, dar prieš aušrą, kol nenukrito rasa, nubrenda brydės, skiriančias vieno lanką nuo kaimyno lankos. Tuomet suskamba dalgiai. Saulei kepinant, anksti rytą nupjauta žolė jau suvytusi, o smulkesnioji ir visai išdžiūvusi. Ją vartyti ateina iš kaimo merginos, vaikai, ir per keletą kilometrų, visame didžiuliame plote, knibždėte knibžda spalvingos moterų skarutės, žybčioja saulėje dalgių ašmenys, grėblių kotai, ir svaiginantis, malonus žolės kvapas pripildo apylinkes.
Pietų metu pjovėjai ir grėbėjos bėga atsigaivinti į Nemuno
vandenis, ir linksmas alalavimas, šūkavimas, merginų dainos pripildo orą.
Nemunas ties mano kaimu ypatingai gražus: pavasarį platus
ir triukšmingas, su aukštus krantus plaunančiais drumstais vandenais, vasarą
nusekęs ir ramus, tarsi pailsęs. Jame daug smėlio salų, pusiasalių, kurių
pakraščiais braidžioja žuvėdros, garniai, maži kikiliai. Drąsesni ir vikresni
vaikai, mostiguodami rankomis ir kojomis, atplaukia į tolimąsias salas, kur
smėlys ypatingai šviežias ir švarus, kur vanduo ypatingai grynas, vaiskus.
Vaikus tos salos vilioja dėl to, kad pro jas praplaukia garlaiviai – žemyn iš
Kauno ir aukštyn iš Klaipėdos, Jurbarko. Dideli garlaiviai, nuo kurių vaikams
keleiviai mosikuoja rankomis arba skepetaitėmis. Kartais garlaiviai praplaukia
su muzika, ir aiškiai galima išskaityti jų pavadinimus: „Kęstutis“, „Palanga“,
„Gediminas“...[1]
Ištisas valandas galima prasėdėti prie Nemuno, ir vis čia
tavo žvilgsnis ras ką nors naujo, įdomaus: žiūrėk – ten pasirodė sielininkai,
iš lėto ir sunkiai daužydami vandenį ilgais, gremėzdiškais irklais, ten, kitoje
vietoje, žvejai jau meta tinklus, o netrukus matyt, kaip pakliuvusi di dėlė žuvis
daužosi tinkle, pašokdama į orą, ir žvejai šaukia:
– Laikyki Nepaleisk!
– Ei, ei, šėtone! Greičiau paduok valtį!
O tyliais vakarais, kai prieblandos šilti šešėliai nusileidžia
į girias, slėnius, kai nutyla darbo garsai, dalgiai ir grėbliai, kai girdėt tolumoj
tik kalant kuolą, dusliai ir vienodai, prie kurio rišamas nakčiai ganykloje
arklys, pievose ima griežti griežlė[2]. Ji
griežia sausu, tarškančiu balsu, bet greit ir ji nutyla. Ir tokia tyla, tarsi
girdi, kaip alsuoja dienos metu įkaitusi žemė, kaip šnekina užsnudusius savo
vaikus kregždė lizde palangėje. Bet taip tik rodosi įpratusiai į dienos
triukšmą klausai. Geriau pasiklausyk, ir išgirsi nuolatinį skambėjimą,
nepaliaunantį nė akimirkai tolimą mažų varpelių skambėjimą. Tai žiogai,
pasislėpę žolynuose, griežia savo mažais smuikais... Paskum kur nors toli toli
atsiliepia klarnetos arba armonikos melodija ir plaukia, plaukia, ilgesio
pripildydama krūtinę...
Tėvynė! Lietuva!
Ir kur tu šiandien bebūtum, broli lietuvi, – tolimojoj
Argentinoj, prie Ontario ežero, didžiuliame Niujorke, Kanados miškuose,
Kalifornijoje ar likimo nublokštas prie Gango krantų, tu dažnai regi tuos
brangius, švelnius tėvynės vaizdus. Tu gimei gal ne prie Nemuno, gal kur nors
prie Šešupės, prie Ventos, Šventosios krantų ar prie Šatrijos kalno,
smiltingoje Dzūkijoje, tačiau nuostabiai gražioje žemėje... Gal mažas būdamas
apleidai savo gimtinę ir tėvus, svetur ieškodamas laimės, kaip žmonės sako...
Metams bėgant, įsikūrei anapus jūrų ir okeanų, vedei, susilaukei šeimos, iš lėto,
darbų ir metų naštos slegiamas, ėmei senti. Bet ar nebūta tokių valandėlių,
kada visu ryškumu atsistodavo tavo akyse jau baigiąs išblėsti gimtinės
paveikslas?! Taip! Jei tu esi lietuvis, jei tu žinai, kad tave pagimdė motina
lietuvė, į kokį miestą tave gyvenimo audra nubloškė, į kokią šalį, tu vis
regėjai ir regi tuos brangius tėviškės vaizdus, tu sapnuos matai brangius
Nemuno, Dubysos krantus, ir tave kaip paukštį pavasarį vis traukia ten, iš kur
tu atėjai. Tu dirbai ir dirbi anglių kasyklose, tu plaukioji vandenynuose, tu
stovi prie staklių, sėdi prie siuvamos mašinos, tau gal niekad nelemta grįžti į
Lietuvą, bet tavo širdy amžinai slypi ilgesys, amžinai tu jautiesi visur
laikinas pilietis, gyventojas, nes tave riša nematomos gijos, atsiminimai su
tėvyne. Tu visur pakeleivis, jei laikinai netekai savo tėvynės, bet tu gyvas ir
pilnavertis žmogus, jei tu ją turi, nors ir tolimą.
Tik pagalvokime, kas būtų su mumis, lietuviais, jei vieną
gražią dieną mes, išsimėtę visuose pasaulio kampuose, sužinotume, jog Lietuva
liovėsi egzistavusi... Kad ten, kur amžius gyveno mūs tėvų tėvai, kur maži mes
išbraidžiojome lankas ir paupius, kur, už langų ūžiant sniego pūgai, mes
glaudėmės prie krosnies ir migdydamiesi klausėmės dainos, kurią traukė merginos
arba motulė prie savo ratelio, kad ten nepaliko nė pėdsako mūs gyvenusios
tautos... Kas būtų su mumis, jei kartais tėviškės ilgesio kamuojami mes
pasiektume jos žemę, ir pirmasis sutiktas žmogus į mus prabiltų svetima,
vokiška kalba. O paskum, jei mes pamatytume kelių užrašus vokiečių kalba ir
vietoj grynai lietuviškų kaimų pavadinimų skaitytume: Hitlerdorf, Geringshof,
Rozenbergišer tai... Ir jei mes išgirstume, kaip vokiška daina plaukia mūs
Nemuno krantu, ir Nemunas vadinamas Memeliu, Dubysa vadinama kaip nors
Daubyzen... Ir jei miestuose ir kaimuose mes sutiktume tik vokiečius, ir tik
vokiečiai gyventų mūsų miestuose ir į mūsų klausimą, kurgi dingo lietuviai, gyvenę
šiose vietose, būtų atsakyta: „Ja, ja, gyveno čia prieš penkiasdešimt metų toki
litaueriai, arba žemaiten, bet mūs fiureris juos sutvarkė ir tą žemę ir miestus
padovanojo mums, vokiečiams. Dabar čia – mūs faterlandas... Donnerwetter, apie
kokius lietuvius jūs kalbate! Ko jus norite! Jų nė kvapo čia nebeliko!"
Kas būtų su tavim, lietuvi, jei su tavąja tėvyne taip
atsitiktų? O tai gali atsitikti ir atsitiktų tuo atveju, jei Hitleriui pavyktų
nugalėti Tarybų Sąjungą, Jungtines Valstijas ir Didžiąją Britaniją. Kad
hitlerinės gaujos be pasigailėjimo žudo okupuotų kraštų gyventojus, išveža juos
katorgos darbams į Vokietiją, tai visiems gerai žinoma.
Kad būtų aiškiau, ką vokiškieji okupantai neša Lietuvai,
aš pailiustruosiu čia savo gimtojo kaimo pavyzdžiu. Lietuviškas, darbščių
žmonių kaimas. Jame jau šimtai metų, kaip gyvena lietuviai. Jau šimtaiį metų,
kaip šič Nemuno slėniai girdi lietuvišką kalbą ir dainą. Šimtai ir tūkstančiai
lietuvių kartų, atgulusių į žemę, tarsi persotino ją lietuvių kaulais. Tai
amžina lietuvių žemė! Mano kaime 24 kiemai, arba viensėdžiai. Gyventojų bendras
skaičius visą laiką svyravo tarp 130 – 150. Gyventojų pavardės skamba grynai
lietuviškai: Tarutis, Dėdutis, Paunksnis, Stanulis ir t. t. Valstiečiai
vidutiniokai, turį po 10–12 hektarų žemės. 1914–1918 metų vokiečių okupacijos
metu iš šio kaimo buvo išvežta į Vokietiją katorgos darbams 8 vyrai. Iš jų
tegrįžo tik du, o likusieji žuvo badu arba palaužti sunkių darbų. Penketą
valstiečių vokiečiai sušaudė už tariamą slėpimą pas save rusų belaisvių.
Septynetas jaunų ir pagyvenusių vyrų buvo uždaryta į Jurbarko koncentracijos
stovyklą už tai, kad šie žiemos metu perėjo draudžiamą zoną, t. y. per užšalusį
Nemuną, ieškodami ten pirktis duonos. Du iš uždarytų į koncentracijos stovyklą
mirė susirgę šiltine, o iš penketo vėliau paleistų trejetas, kurį laiką
pasikamavę, iškankinti baisių stovyklos sąlygų, mirė. Be to, okupantų atneštos
į kaimą baisios limpamos ligos – šiltinė, dizenterija daugelį be laiko nuvarė į
kapus. Taip nuo dėmėtosios šiltinės vokiečių okupacijos metu išmirė mano kaime
visa valstiečio Žindžiaus šeima, susidedanti iš 6 žmonių. Iš kito kaimo
gyventojo Lengvenio šeimos mirė ketvertas žmonių. Į gretimą Burbinės mišką
vokiečiai pratiesė siaurąjį geležinkelį ir skubiai pradėjo skinti girią, be
atodairos ją kirsdami ir geležinkeliuku gabendami šimtamečius ąžuolus bei egles
prie Nemuno, kurio vandenys tą brangiausią Lietuvos žmonių turtą turėjo
nuplukdyti į Vokietiją. Prie miško darbų buvo suvaryta daug vyrų iš apylinkės.
Ten jiems buvo įsteigti tam tikri barakai, iš kurių jie nebuvo išleidžiami.
Laikomi blogose sąlygose, maitinami srutomis, mėnesių mėnesius su tais pačiais
drabužiais, apipulti šašų, parazitų, žmonės ėmė kristi it musės. Iš mano kaimo
buvo pavaryta darbams keletas vyrų. Iš jų mirė nusikamavę du valstiečiai
Mikelkevičiai – tėvas ir sūnus. Dabar paskaičiuokime, ką vokiečių okupacija
atnešė tik vienam mano kaimui. Be visų kitų skriaudų, okupantų padarytų
valstiečiams, be galutinio ūkių nualinimo, visiško žmonių apiplėšimo – mano
gražusis lietuviškas kaimas atidavė vokiečiams 28 aukas. Iš bendro 140
gyventojų skaičiaus per gana trumpą laiko tarpą okupantai nužudė 28 pajėgius,
sveikus vyrus!
Tokiu būdu „kultūrinant" Lietuvą, vokiečiams būtų
netekę laukti ir 50 metų, kol išnyks paskutinis gyventojas lietuvis šiame
kaime. O gal manote, kad vokiečiai tik žudė lietuvius, visai nesirūpindami, kas
užpildys žuvusių ir mirusių vietas? Anaiptol! Vokiečiai jau pirmosios okupacijos
metu buvo išdirbę smulkų Lietuvos kolonizavimo planą. Mano kaime jau buvo
pasirodę pirmieji tos kolonizacijos diegai. Aukščiau minėtojo Žindžiaus ūkis,
kurio visa šeima išmirė šiltine, perėjo į iš kažkur atsiradusio vokiečio
Zudermano rankas. Kaimo malūnas, pirma priklausęs lietuviui Gink ui, perėjo
pirmiausia valsčiaus vokiškosios valdžios žiniai, o vėliau atsirado ir naujas
malūno savininkas, Klaipėdos vokietis Šneideris.
Bet visa tai blanksta, palyginus su naująja hitlerine
okupacija Lietuvoje. Nėra nė mažiausios abejonės, kad šiandien, tegu ir per
žymiai trumpesnį laiką, okupantai išžudė, išvežė, išmarino ligomis, badu žymiai
didesnį skaičių žmonių negu pirmosios kaizerinės okupacijos metu. Tokia
padėtis, suprantama, ne tik mano gimtajame kaime. Tokie baisūs daiktai vyksta
visuose Lietuvos kaimuose, visoje Lietuvoje!
Broli lietuvi! Kur tu šiandien bebūtum, kokiame pasaulio
krašte begyventum, žinok viena: tavo tėvynė pavergta, tavo tėvų žemė
atiminėjama iš tavo brolių, giminių ir atiduodama vokiečiui, Kasdien tavo
broliai, seserys, tavo artimieji ir kaimynai genami į katorgą, į frontus, jie
marinami badu, jie naikinami už mažiausius „nusikaltimus".
Kaip skaudu darosi, kad dar iki šiol, vietoj beatodairiškos
visų lietuvių vienybės didžiojo pavojaus valandą mūsų tėvynei, matai ir girdi
užjūrio lietuvių tarpe balsų, derinamų pagal mūsų amžinojo priešo vokiečio
propagandą. Kuo pateisinti tuos Amerikos lietuvių laikraščius, kurie vis dar
nesiliauja pilstę pamazgų ant herojiškos rusų tautos, ant tos tautos, kuri neša
šiandien sunkiausią karo naštą ir lygia dalimi kovoja ne tik už rusų, bet ir už
mūsų, Lietuvos laisvę, už visų Europos pavergtų tautų laisvę. Tik visiškai
netekęs žmoniškumo, tik virtęs savo tautos ir demokratinių laisvių išgama
šiandien gali ignoruoti arba užmiršti tą milžinišką kraujo auką, tą šimtų
tūkstančių jaunų vyrų, moterų, senelių ir vaikų gyvybių auką, sudėtą rusų
tautos ant Europos laisvės aukuro.
Išlaisvintoji iš vokiečių okupantų lietuvių tauta pati
atsakys, kam ji dėkinga už savo išlaisvinimą. Atskirus balsus, kurie šiandien
bando sutrukdyti, pakenkti Lietuvos išsilaisvinimo iš vokiečių okupantų
vergijos pastangoms, nustelbs trijų milijonų laisvos tarybinės Lietuvos balsas!
Mes tą balsą jau girdime, mes girdime nuo Nemuno, Dubysos
krantų, ir greit jis susilies su pergalę ir laisvę nešančios Raudonosios
Armijos karių balsais!
Šaltinis: Marksisto
biblioteka
Kodėl vieną blogybę hitlerizmą pridengiate kita blogybe - STALINIZMU. Argi nežinote, jog daugiau lietuvių žuvo nuo sovietų, negu nuo nacių? Abu reiškiniai yra vienos blogybės dvi galvos, kaip slibino - todėl nedrįskite liaupsinti raudonojo teroro, vykdyto genocido.
AtsakytiPanaikintiVincentai, kaip ir įprasta landsbergizmo propagandos aukoms, lyginate du nesulyginamus dalykus: fašizmą ir socializmą-komunizmą (jūsų leksikone tai reiškia "stalinizmą"). Fašizmas lietuvių tautai siūlė labai aiškią perspektyvą - 85% išnaikinti arba išsklaidyti po naujai užkariautas teritorijas, o užgrobtą Pabaltijo teritoriją, tame tarpe Latviją su Estija, kolonizuoti vokiečiais, kuriems buvo planuojama dalinti žemes rytuose. Pagrindinė už šito esanti idėja atvirai deklaruojama Hitlerio "Mein Kampf". Raudonosios armijos pergalė (jei ką, 80% vokiečių karių buvo nukauta RYTŲ FRONTE) išgelbėjo lietuvių tautą nuo fizinio išnykimo. Verksite apie tikrą ar tariamą okupaciją, tremtinius ar dar ką nors? Paklauskit savęs, koks buvo rezultatas? Ogi toks, kad Lietuva ir lietuvių tauta tarybiniais metais suklestėjo kaip niekada anksčiau tiek materialiniu, tiek kultūriniu požiūriu. Lietuvių nei kiek nesumažėjo, bet dargi išaugo. Socializmas įtvirtino kiekvienos tautos teisę būti savimi ir kurtis orų gyvenimą. O šiandien be skurdo, emigracijos ir bendro nuosmukio, mums yra duota tokia "laisvė" žodžio, kad 170 Baudžiamojo kodekso str. 2 dalis riboja atvirą diskusiją istorijos klausimais, mat jei suabejosi oficialiąja versija, gali dar gauti bylą už "sovietinių nusikaltimų ir okupacijos neigimą". Panašu, šio portalo redaktoriai, kaip ir Petras Cvirka, liaupsina tą jėgą, kuri IŠGELBĖJO LIETUVĄ IR LIETUVIŲ TAUTĄ, patinka jums tai ir kitiems šiaudiniams "patriotams", ar nepatinka - tai jau jūsų bėdos.
AtsakytiPanaikinti